Anotācija (ex-ante)

23-TA-8: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2016. gada 26. jūlija noteikumos Nr. 488 "Kārtība, kādā nepilngadīgam patvēruma meklētājam nodrošina izglītības ieguves iespējas"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumu Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs" 11. punktā noteiktajam,  Izglītības un zinātnes ministrija, pamatojoties uz šo noteikumu 4. punktā minēto informāciju par bērnu un skolēnu skaitu attiecīgā gada 1. septembrī, aprēķina mērķdotāciju pedagogu darba samaksai par periodu no kārtējā gada 1. septembra līdz 31. decembrim un par periodu no nākamā gada 1. janvāra līdz 31. augustam. Vienlaikus nepieciešamais papildu finansiālais atbalsts Ukrainas civiliedzīvotāju izglītības ieguves nodrošināšanai (gan vispārējā, gan profesionālajā izglītībā) ir noteikts līdz 2022. gada 31. decembrim. Savukārt ar Ministru kabineta 2022. gada 21. decembra rīkojumu Nr. 966 "Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2023. gadam" apstiprinātais pasākumu plāns atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā ietvaros paredz atbalstu turpināt sniegt arī pēc 2022. gada 31. decembra. Tādējādi ir nepieciešams precizēt finansēšanas noteikumus Ukrainas civiliedzīvotāju izglītības nodrošināšanai par periodu no 2023. gada 1. janvāra līdz 31. augustam.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Precizēt finansēšanas nosacījumus Ukrainas civiliedzīvotāju, kuri uz 2022. gada 1. septembri ir reģistrēti Valsts izglītības informācijas sistēmā ar apakšstatusu "Ukrainas civiliedzīvotājs"  vispārējās izglītības un profesionālās vidējās izglītības programmu apguvei no 2023. gada 1. janvāra līdz 2023. gada 31. augustam.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2016. gada 26. jūlija noteikumos Nr. 488 "Kārtība, kādā nepilngadīgam patvēruma meklētājam nodrošina izglītības ieguves iespējas" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 488) ir noteikts Ukrainas civiliedzīvotāju vispārējās izglītības un profesionālās vidējās izglītības ieguves finansēšanas nosacījumi, ņemot vērā, ka Ukrainas civiliedzīvotāji līdz šim vispārējās izglītības sistēmā tika iekļauti 2021./2022. mācību gada vidū, un profesionālajā izglītībā tika uzņemti Ukrainas civiliedzīvotāji, kuri to bija iepriekš uzsākuši pirms ierašanās Latvijā. Tādējādi minēto Ukrainas civiliedzīvotāju izglītības nodrošināšanai tika piešķirts papildus nepieciešamais finansējums gan pedagoga darba samaksai, gan mācību līdzekļiem un profesionālās vidējās izglītības ieguvē arī stipendiju izmaksai un profesionālās izglītības programmas īstenošanai.

Vispārējās izglītības ieguves uzsākšanai no 2022. gada 1. septembra vai profesionālās vidējās izglītības programmas  uzsākšanai no sākuma no 2022. gada 1. septembra Ukrainas civiliedzīvotāji tika uzņemti vispārējā kārtībā. Attiecīgi minētajiem Ukrainas civiliedzīvotājiem izglītības finansējums šobrīd tiek nodrošināts vispārējā kārtībā, tāpat kā jebkuram izglītojamajam. Tādējādi, lai novērstu dubulta finansējuma izmaksu, papildus atbalsts Ukrainas civiliedzīvotāju vispārējās izglītības un profesionālās vidējās izglītības nodrošināšanai MK noteikumu Nr. 488 32.1 punktā ir noteikts no šo noteikumu 9.1. apakšpunktā minētais finansējums samazinātā apmērā no 2022. gada 1. septembra līdz 2022. gada 31. decembrim.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka Krievijas Federācijas izraisītais karš Ukrainā turpinās, tie Ukrainas civiliedzīvotāji, kuri šobrīd ir iekļauti Latvijas izglītības sistēmā un Valsts izglītības informācijas sistēmā (turpmāk  - VIIS) reģistrēti uz 2022. gada 1. septembri ar apakšstatusu "Ukrainas civiliedzīvotājs", arī pēc 2022. gada 31. decembra turpina vispārējās izglītības un profesionālās vidējās izglītības ieguvi Latvijas izglītības sistēmā. Vienlaikus jāņem vērā, ka veiksmīga Ukrainas civiliedzīvotāju iekļaušana Latvijas izglītības sistēmā un, tostarp, valsts pārbaudes darbu kārtošana ir iespējama tad, ja minētajai izglītojamo mērķgrupai tiek sniegts papildu atbalsts.

Saskaņā ar VIIS datiem uz 2023. gada 6. janvāri Latvijas izglītības sistēmā ir reģistrēti 4415 Ukrainas civiliedzīvotāji, no kuriem 1483 bērni izglītību iegūst pirmsskolas izglītības programmā, savukārt, 2836 izglītojamie izglītību iegūst 1.-12. klasē, bet 96 apgūst profesionālās vidējās izglītības programmu. Ir būtiski ņemt vērā, ka 2022./2023. mācību gadā 194 Ukrainas civiliedzīvotājiem beidzot 9. klasi, savukārt, 8 izglītojamiem beidzot 12. klasi, ir jākārto valsts centralizētie eksāmeni. Tāpat arī nelielam skaitam Ukrainas civiliedzīvotāju, kuri apgūst profesionālās izglītības programmu, jākārto valsts noslēguma pārbaudījumi. Tomēr veiksmīgai šo pārbaudījumu kārtošanai ir nepieciešamas valsts valodas prasmes. Savukārt, noteiktais papildu atbalsts Ukrainas civiliedzīvotājiem valsts valodas apguvei, atbalstam mācību satura apguvei, dzimtās valodas nodarbībām, papildu konsultācijām atbalsta personāla darbam ar izglītojamiem un citu nepieciešamo atbalsta veidu nodrošināšanai MK noteikumu Nr. 488 32.1 punktā tika noteikts līdz 2022. gada 31. decembrim, kas nozīmē, ka papildu atbalsts izglītības ieguvei tiek pārtraukts mācību gada vidū. Citstarp jāņem vērā, ka vispārējās izglītības programmu un profesionālās vidējās izglītības programmu apguvei laika periods, kurā minētās izglītības programmas tiek apgūtas, ir atšķirīgs. Saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 18. janvāra noteikumiem Nr. 41 "Noteikumi par 2022./2023. mācību gada un mācību semestru sākuma un beigu laiku un brīvdienu laiku" 9. klases izglītojamiem mācību gads beidzas 2023. gada 14. jūnijā, savukārt, 12. klases izglītojamiem mācību gads beidzas 2023. gada 21. jūnijā. Vienlaikus jāņem vērā, ka pirmsskolas izglītības programmas apguve notiek atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 21. novembra noteikumiem Nr. 716 "Noteikumi par valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām un pirmsskolas izglītības programmu paraugiem", kuri paredz, ka pirmsskolas izglītības programmas obligātā mācību satura īstenošanu plāno un organizē divos posmos. Proti, laikposmā no 1. septembra līdz 31. maijam nodrošina mācību procesu valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijās noteiktā pirmsskolas izglītības obligātā satura īstenošanai un bērnam plānoto sasniedzamo rezultātu apguvei, bet laikposmā no 1. jūnija līdz 31. augustam nodrošina mācību procesu bērna vispusīgas attīstības un iepriekšējā laikposmā iegūto zināšanu, izpratnes, pamatprasmju un caurviju prasmju, kā arī vērtībās balstītu tikumu un ieradumu nostiprināšanai. Savukārt, profesionālās vidējās izglītības programmas apguves sākuma un beigu datums tiek noteikts licencētā profesionālās izglītības programmas mācību grafikā.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu veiksmīgu mācību satura apguvi gan vispārējās izglītības, gan profesionālās vidējās izglītības apguvē, kā arī sekmīgu valsts centralizēto eksāmenu kārtošanu attiecīgajā izglītības posmā un profesionālās izglītības programmas apguves noslēguma pārbaudījumus, būtiski arī 2023. gadā turpināt sniegt papildu atbalstu ar mērķi finansējumu novirzīt papildu nodarbībām valsts valodas apguvei, atbalstam mācību satura apguvei, dzimtās valodas nodarbībām, papildu konsultācijām atbalsta personāla darbam ar izglītojamiem un citu nepieciešamo atbalsta veidu nodrošināšanai, kas vienlaikus veicinās arī turpmāku veiksmīgāku Ukrainas civiliedzīvotāju integrāciju Latvijas sabiedrībā.

Atbilstoši augstāk minētajam, ir nepieciešams turpināt sniegt atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem, nosakot, ka civiliedzīvotāju, kuri uz 2022. gada 1. septembri ir reģistrēti Valsts izglītības informācijas sistēmā ar apakšstatusu "Ukrainas civiliedzīvotājs", speciālās pirmsskolas izglītības programmas bērniem no 1,5 līdz 4 gadu vecumam speciālās pirmsskolas izglītības grupās un izglītojamiem no 5 gadu vecuma līdz pamatizglītības ieguves uzsākšanai, izglītojamiem pamatizglītības programmu, vispārējās vidējās izglītības programmu un profesionālās vidējās izglītības programmu ieguvei MK noteikumu Nr. 488 9.1. apakšpunktā minēto finansējumu piešķir 50 procentu apmērā laikposmam no 2023. gada 1. janvāra līdz 2023. gada 31. augustam. Privātām izglītības iestādēm, kā arī valsts dibinātām izglītības iestādēm ministrija minēto finansējumu pieprasa no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" valsts budžeta programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai" atbilstoši  attiecīgās iestādes faktiski veiktajiem papildu izdevumiem par Ukrainas civiliedzīvotāju izglītošanu pārskata periodā. Valsts dibinātajā izglītības iestādē profesionālās ievirzes izglītības programmas apguvi civiliedzīvotājiem nodrošina izglītības iestādei apstiprinātā budžeta ietvaros.
Pašvaldību dibinātām izglītības iestādēm finansējuma nodrošināšana tiks turpināta līdzšinējā kārtībā, saskaņā ar Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 13. pantā noteikto, proti, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija reizi mēnesī kompensēs pašvaldībām izdevumus, kas radušies sakarā ar Ukrainas civiliedzīvotājiem sniegto atbalstu, pieprasot līdzekļu piešķiršanu no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums". Lai pašvaldības saņemtu kompensāciju no valsts budžeta līdzekļiem par Ukrainas civiliedzīvotājam sniegto atbalstu, līdz nākamā mēneša 10. datumam pašvaldība, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumu ePārskati,  Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai iesniedz izlietoto līdzekļu pārskatu. Vienlaikus iesniegtajos pārskatos pašvaldības var izdarīt korekcijas par iepriekšējiem diviem mēnešiem. Norādām, ka, lai pašvaldības saņemtu kompensāciju par 2023. gada janvārī un februārī Ukrainas civiliedzīvotāju atbalstam izlietotajiem papildu finanšu līdzekļiem, pārskats Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai jāiesniedz līdz 2023. gada 10. martam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Pašvaldības kā atvasinātas publiskās personas (kā arī pastarpinātās pārvaldes iestādes); Latvijas Republika kā sākotnējā publisko tiesību juridiskā persona (kā arī tiešās pārvaldes iestādes); Privātās izglītības iestādes un to dibinātāji.
Ietekmes apraksts
Pašvaldībām un to iestādēm, Izglītības un zinātnes ministrijai, valsts izglītības iestādēm, privātajām izglītības iestādēm ir noteikti pienākumi un funkcijas nepilngadīgo Ukrainas civiliedzīvotāju izglītības nodrošināšanā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Noteikumu projekts nerada papildus ietekmi uz valsts budžetu un tiks īstenots ar Ministru kabineta 2022. gada 21. decembra rīkojumu Nr. 966 "Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2023. gadam" apstiprinātā pasākumu plāna atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu projekts tiek virzīts steidzamības kārtībā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības un zinātnes ministrija Vispārējās izglītības iestāžu dibinātāji

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ukrainas civiliedzīvotājiem tiek nodrošināta iespēja iegūt izglītību vispārējās izglītības un profesionālās izglītības programmās. 

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk