25-TA-1477: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2025. gada 27. marta rīkojumā Nr. 179 "Par likumprojekta "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" sagatavošanas grafiku"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību (turpmāk – LBFV) 16. panta pirmajā daļā noteikto finanšu ministrs ir atbildīgs par valsts budžeta likumprojekta (budžeta likumprojektu paketes) un tam pievienojamo paskaidrojumu izstrādāšanu.
LBFV 18¹. panta pirmajā daļā noteikts, ka finanšu ministrs nodrošina, ka katru gadu tiek izstrādāts valsts budžeta likumprojekts, un iesniedz to Ministru kabinetam saskaņā ar budžeta sagatavošanas grafiku, kurā ir noteikti termiņi, kurā veicami attiecīgie pasākumi valsts budžeta likumprojekta izstrādāšanai.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2025. gada 27. marta rīkojumā Nr. 179 "Par likumprojekta "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" sagatavošanas grafiku" (turpmāk – rīkojums Nr. 179) pielikuma 9. punktu 2025. gada 30. jūnijā bija noteikts termiņš priekšlikumu iesniegšanai prioritārajiem pasākumiem aizsardzībai un demogrāfijai.
Saskaņā ar LBFV 16.¹ pantu, priekšlikumi par prioritārajiem pasākumiem un to finansējumu ir iesniedzami tikai gadījumos, kad ir pieejama fiskālā telpa.
LBFV 18¹. panta pirmajā daļā noteikts, ka finanšu ministrs nodrošina, ka katru gadu tiek izstrādāts valsts budžeta likumprojekts, un iesniedz to Ministru kabinetam saskaņā ar budžeta sagatavošanas grafiku, kurā ir noteikti termiņi, kurā veicami attiecīgie pasākumi valsts budžeta likumprojekta izstrādāšanai.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2025. gada 27. marta rīkojumā Nr. 179 "Par likumprojekta "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" sagatavošanas grafiku" (turpmāk – rīkojums Nr. 179) pielikuma 9. punktu 2025. gada 30. jūnijā bija noteikts termiņš priekšlikumu iesniegšanai prioritārajiem pasākumiem aizsardzībai un demogrāfijai.
Saskaņā ar LBFV 16.¹ pantu, priekšlikumi par prioritārajiem pasākumiem un to finansējumu ir iesniedzami tikai gadījumos, kad ir pieejama fiskālā telpa.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2025. gada 27. marta rīkojumā Nr. 179 "Par likumprojekta "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" sagatavošanas grafiku"" (turpmāk – projekts) paredz izslēgt pielikuma 9. punktu un rīkojumu papildināt ar punktiem 3.1, 3.2, 3.3 un 3.4, uzdodot ministrijām un citām centrālajām valsts iestādēm nesniegt un neatkarīgās institūcijas aicinot nesniegt priekšlikumus prioritārajiem pasākumiem, kā arī uzdodot Aizsardzības ministrijai iesniegt informatīvos ziņojumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar LBFV 18.¹ panta pirmajā un otrajā daļā noteikto finanšu ministrs nodrošina, ka katru gadu tiek izstrādāts valsts budžeta likumprojekts, un iesniedz to Ministru kabinetam saskaņā ar budžeta sagatavošanas grafiku. Budžeta sagatavošanas grafiks nosaka termiņus, kurā veicami attiecīgie pasākumi valsts budžeta likumprojekta izstrādāšanai, tai skaitā lai saskaņā ar LBFV 21. panta pirmajā daļā noteikto Ministru kabinets līdz attiecīgā gada 15. oktobrim iesniegtu Saeimai valsts budžeta likumprojektu (budžeta likumprojektu paketi) nākamajam saimnieciskajam gadam, priekšlikumus par grozījumiem likumos, lai tie atbilstu budžeta pieprasījumiem, un valsts budžeta likumprojekta (budžeta likumprojektu paketes) paskaidrojumus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Projekta mērķis ir precizēt likumprojekta "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" sagatavošanas grafiku, ņemot vērā esošo fiskālo situāciju un noteiktos valdības fiskālās disciplīnas mērķus.
LBFV 16.¹ panta pirmajā daļā ir noteikts, ka ministrijas un citas centrālās valsts iestādes iesniedz priekšlikumus par prioritārajiem pasākumiem un to īstenošanai nepieciešamo finansējumu (turpmāk — priekšlikumi par prioritārajiem pasākumiem) tikai tad, ja nākamajos saimnieciskajos gados atbilstoši aktuālajām makroekonomiskās attīstības prognozēm būs pieejami līdzekļi prioritāro pasākumu finansēšanai.
Tomēr Latvijas Fiskāli strukturālā plāna 2025.–2028. gadam 2025. gada progresa ziņojumā, kas izskatīts Ministru kabinetā 2025. gada 15. aprīlī, tika konstatēts, ka atbilstoši definētajiem fiskālajiem nosacījumiem pie šā brīža prognozēm fiskālā telpa nākamajam budžeta ciklam ir negatīva.
Turklāt atbilstoši Ministru kabineta 2025. gada 13. maija protokola (prot. Nr.19 50.§) 7. punktam ir noteikts mērķis veikt publiskā sektora efektivizācijas un vispārējās valdības izdevumu samazinājumu ne mazāk kā 450 milj. euro apmērā 2026. – 2028. gadā, tajā skaitā 2026. gadā ne mazāk kā 150 milj. euro.
Arī Starptautiskā valūtas fonda ziņojumā par Latviju 2024. gadā ir noteikts, ka Latvijai jāuzlabo publiskā sektora efektivitāte.
LBFV 16.¹ panta pirmajā daļā ir noteikts, ka ministrijas un citas centrālās valsts iestādes iesniedz priekšlikumus par prioritārajiem pasākumiem un to īstenošanai nepieciešamo finansējumu (turpmāk — priekšlikumi par prioritārajiem pasākumiem) tikai tad, ja nākamajos saimnieciskajos gados atbilstoši aktuālajām makroekonomiskās attīstības prognozēm būs pieejami līdzekļi prioritāro pasākumu finansēšanai.
Tomēr Latvijas Fiskāli strukturālā plāna 2025.–2028. gadam 2025. gada progresa ziņojumā, kas izskatīts Ministru kabinetā 2025. gada 15. aprīlī, tika konstatēts, ka atbilstoši definētajiem fiskālajiem nosacījumiem pie šā brīža prognozēm fiskālā telpa nākamajam budžeta ciklam ir negatīva.
Turklāt atbilstoši Ministru kabineta 2025. gada 13. maija protokola (prot. Nr.19 50.§) 7. punktam ir noteikts mērķis veikt publiskā sektora efektivizācijas un vispārējās valdības izdevumu samazinājumu ne mazāk kā 450 milj. euro apmērā 2026. – 2028. gadā, tajā skaitā 2026. gadā ne mazāk kā 150 milj. euro.
Arī Starptautiskā valūtas fonda ziņojumā par Latviju 2024. gadā ir noteikts, ka Latvijai jāuzlabo publiskā sektora efektivitāte.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā iepriekš minēto, Finanšu ministrija ierosina veikt grozījumus budžeta sagatavošanas grafikā, izslēdzot pielikuma 9. punktu, kas noteica priekšlikumu iesniegšanu prioritārajiem pasākumiem aizsardzībai un demogrāfijai līdz šā gada 30. jūnijam.
Ministru kabineta rīkojumu ierosināts papildināt ar punktiem 3.1, 3.2, 3.3 un 3.4, uzdodot ministrijām un citām centrālajām valsts iestādēm nesniegt priekšlikumus prioritārajiem pasākumiem, vienlaikus neatkarīgās institūcijas aicinot nesniegt priekšlikumus prioritārajiem pasākumiem. Kā arī, ņemot vērā Ministru kabineta darba grafiku un Eiropas Komisijas noteiktos termiņus par pieteikuma iesniegšanu un intereses izrādīšanu aizdevuma saņemšanai, uzdodot Aizsardzības ministrijai iesniegt līdz 2025.gada 10. jūlijam Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par pasākumiem, kurus plānots finansēt ar aizņēmumu saskaņā ar Padomes 2025. gada 27. maija Regulu (ES) 2025/1106, ar ko izveido instrumentu "Rīcība Eiropas drošības labā, stiprinot Eiropas aizsardzības industriju" (turpmāk – SAFE regula) un līdz 2025. gada 1. augustam informatīvo ziņojumu par pārējiem papildus nepieciešamajiem pasākumiem kaujas spēju palielināšanai, kas atbilst valsts izņēmuma klauzulas nosacījumiem un kurus plānots finansēt ārpus SAFE regulā noteiktā aizņēmuma. SAFE regulas informatīvā ziņojuma iesniegšanas steidzamība pamatojama ar to, ka līdz šā gada 29. jūlijam Latvijai ir jāiesniedz pieteikuma anketa Eiropas Komisijai, izsakot interesi par aizņēmuma izmantošanu SAFE regulas ietvaros, un jāidentificē provizorisko finansējuma apjomu un plānotos pasākumus.
Grozījumu pieņemšana nodrošinās atbilstību fiskālās disciplīnas prasībām un veicinās budžeta plānošanas procesu saskaņā ar pieejamajiem resursiem un ilgtspējīgas finanšu pārvaldības principiem.
Ņemot vērā, ka Vienotā tiesību aktu projektu un saskaņošanas portāla (TAP) funkcionalitāte neparedz iespēju atsevišķi izdarīt grozījumu rīkojuma Nr. 179
pielikuma punktā (svītrojot 9. punktu), nepieciešams visu pielikumu izteikt jaunā redakcijā.
Ministru kabineta rīkojumu ierosināts papildināt ar punktiem 3.1, 3.2, 3.3 un 3.4, uzdodot ministrijām un citām centrālajām valsts iestādēm nesniegt priekšlikumus prioritārajiem pasākumiem, vienlaikus neatkarīgās institūcijas aicinot nesniegt priekšlikumus prioritārajiem pasākumiem. Kā arī, ņemot vērā Ministru kabineta darba grafiku un Eiropas Komisijas noteiktos termiņus par pieteikuma iesniegšanu un intereses izrādīšanu aizdevuma saņemšanai, uzdodot Aizsardzības ministrijai iesniegt līdz 2025.gada 10. jūlijam Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par pasākumiem, kurus plānots finansēt ar aizņēmumu saskaņā ar Padomes 2025. gada 27. maija Regulu (ES) 2025/1106, ar ko izveido instrumentu "Rīcība Eiropas drošības labā, stiprinot Eiropas aizsardzības industriju" (turpmāk – SAFE regula) un līdz 2025. gada 1. augustam informatīvo ziņojumu par pārējiem papildus nepieciešamajiem pasākumiem kaujas spēju palielināšanai, kas atbilst valsts izņēmuma klauzulas nosacījumiem un kurus plānots finansēt ārpus SAFE regulā noteiktā aizņēmuma. SAFE regulas informatīvā ziņojuma iesniegšanas steidzamība pamatojama ar to, ka līdz šā gada 29. jūlijam Latvijai ir jāiesniedz pieteikuma anketa Eiropas Komisijai, izsakot interesi par aizņēmuma izmantošanu SAFE regulas ietvaros, un jāidentificē provizorisko finansējuma apjomu un plānotos pasākumus.
Grozījumu pieņemšana nodrošinās atbilstību fiskālās disciplīnas prasībām un veicinās budžeta plānošanas procesu saskaņā ar pieejamajiem resursiem un ilgtspējīgas finanšu pārvaldības principiem.
Ņemot vērā, ka Vienotā tiesību aktu projektu un saskaņošanas portāla (TAP) funkcionalitāte neparedz iespēju atsevišķi izdarīt grozījumu rīkojuma Nr. 179
pielikuma punktā (svītrojot 9. punktu), nepieciešams visu pielikumu izteikt jaunā redakcijā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Visas ministrijas un citas centrālās valsts iestādes, pašvaldības
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
