Anotācija (ex-ante)

23-TA-817: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valstij piekrītošā nekustamā īpašuma "Mazjānīši", Rucavas pagastā, Dienvidkurzemes novadā saglabāšanu valsts īpašumā un nodošanu Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas valdījumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Civillikuma 417. pants, likums "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām" 33. panta otrā un trešā daļa, likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” 8. panta otro daļa. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par valstij piekrītošā nekustamā īpašuma "Mazjānīši", Rucavas pagastā, Dienvidkurzemes novadā saglabāšanu valsts īpašumā un nodošanu Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas valdījumā” (turpmāk – rīkojuma projekts) paredz valstij piekritīgo nekustamo īpašumu, kas atrodas dabas parkā "Pape", nodot Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai (turpmāk - ministrija) īpaši aizsargājamās dabas teritorijas pārvaldības un apsaimniekošanas nodrošināšanai. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Nekustamais īpašums "Mazjānīši" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6484 007 0017, turpmāk – nekustamais īpašums) sastāv no neapbūvētas zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6484 007 0017) – Rucavas pagastā, Dienvidkurzemes novadā (turpmāk – zemesgabals) 6.01 ha platībā.

Nekustamais īpašums reģistrēts Rucavas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000176815, uz kuru īpašuma tiesības nostiprinātas uz sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Ziemupe 7" (vienotais reģistrācijas Nr. 52103037181) vārda. Saskaņā ar Uzņēmuma reģistra 2021. gada 24. februāra lēmumu Nr. 6-12/21761 (turpmāk – UR lēmums) sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Ziemupe 7" izslēgta no komercreģistra. UR lēmums stājies spēkā 2021. gada 24. februārī.

Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrētais zemesgabala zemes lietošanas veids visā platībā – lauksaimniecībā izmantojamās zeme, lietošanas mērķis – dabas pamatnes, parki, zaļās zonas un citas rekreācijas nozīmes objektu teritorijas, ja tajās atļautā saimnieciskā darbība nav pieskaitāma pie kāda cita klasifikācijā norādīta lietošanas mērķa.

Atbilstoši Zemesgrāmatas nodalījuma III daļas 1. iedaļas 11. ierakstam nekustamais īpašums apgrūtināts ar lietu tiesībām:
- aizsargjosla gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ar nominālo spriegumu no 20kv - 110kv. - 0,47 ha;
- aizsargjosla gar pagasta auto ceļu - 0,26 ha;
- tauvas josla gar Papes ezeru - 0,47 ha;
- Baltijas jūras ierobežotas saimnieciskās darbības josla - 6,01 ha;
- Papes ezera aizsargjosla - 6,01 ha;
- atrodas Papes dabas parkā - 6,01 ha.

Saskaņā ar Komerclikuma 317. panta trešo daļu (redakcijā, kas bija spēkā līdz 2021. gada 31. jūlijam) manta, kas palikusi pēc sabiedrības izslēgšanas no komercreģistra šā panta otrajā daļā noteiktajā kārtībā, pielīdzināma bezmantinieku mantai atbilstoši Civillikuma 417. panta noteikumiem.
Ņemot vērā UR lēmumu, nekustamais īpašums ir pielīdzināms bezmantinieku mantai un piekrīt valstij atbilstoši Latvijas Republikas Civillikuma 417. pantam, kas noteic, ka manta, kas paliek pēc juridisku personu izbeigšanās, izņemot peļņas sabiedrības, pielīdzināma bezmantinieku mantai un piekrīt valstij, ja likums, viņu dibināšanas akts vai statūti nenosaka citādi. Papildus arī Civillikuma 416. panta piektā daļa paredz, ka valstij nozīmīgi bezmantinieku mantas sastāvā esošie objekti, tai skaitā kultūrvēsturiskie objekti, mākslas priekšmeti, dabas objekti, var tikt saglabāti valsts īpašumā.

Valsts ieņēmumu dienests (turpmāk – VID) ar Valstij piekritīgā nekustamā īpašuma fakta konstatācijas aktu Nr. 2564R/23 (valstij piekritīgās mantas uzskaites nodrošināšanai) ņēmis valsts uzskaitē par bezmantinieka mantu atzīto nekustamo īpašumu.

Zemesgabals atrodas dabas parkā "Pape" atbilstoši Ministru kabineta 1999. gada 9. marta noteikumu Nr. 83 "Noteikumi par dabas parkiem" 1.22. apakšpunktam un 23. pielikumam.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2011. gada 20. septembra noteikumu Nr. 706 "Dabas parka "Pape" individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" 1. pielikumu lielākā daļa (~ 5.5 ha) no zemesgabala ietverta dabas lieguma zonā, daļa pie autoceļa – neitrālajā zonā (~ 0,5 ha).

Saskaņā ar likuma "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām" 33. panta otrās daļas trešo punktu, valstij piederošā vai piekrītošā zeme nav privatizējama vai atsavināma, ja tā atrodas dabas parku dabas lieguma zonā. Tā paša panta trešā daļa noteic, ka valstij piekrītošā zeme, kura atrodas šā panta otrajā daļā minētajā aizsargājamā teritorijā vai tās funkcionālajā zonā, ierakstāma zemesgrāmatā uz valsts vārda saskaņā ar likumu "Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās".

Likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” 8. panta otro daļa paredz, ka uz valsts vārda ministrijas personā zemesgrāmatās cita starp tiek ierakstīta valstij piederošā un piekrītošā zeme saskaņā ar attiecīgu Ministru kabineta rīkojumu.

Saskaņā ar dabas datu pārvaldības sistēmas "Ozols" datiem zemesgabalā reģistrēti Eiropas Savienības nozīmes biotopi – 6120* smiltāju zālāji un 6450 palieņu zālāji, kā arī neliels stūris no 9080* staignāju meži.

Zemesgabals robežojas ar valstij piederošo ministrijas valdījumā esošo zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 6484 002 0001 (nekustamais īpašums "Papes ezers" ar kadastra numuru 6484 002 0001), kuram ir apgrūtināta piekļuve, līdz ar to, pārņemot zemesgabalu ministrijas valdījumā, caur to tiktu nodrošināta piekļuve Papes ezeram no pašvaldības autoceļa Papes ezera zemes vienības kontroles un apsaimniekošanas vajadzībām.

Nekustamais īpašums ir nepieciešams ministrijas funkciju veikšanai saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 434 “Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nolikums” 4.2. apakšpunktu, kas noteic, ka ministrijas funkcijās ietilpst dabas aizsardzības politikas īstenošanas organizēšana un koordinēšana.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 2. jūnija noteikumu Nr. 507 “Dabas aizsardzības pārvaldes nolikums”  3.5. apakšpunktu Dabas aizsardzības pārvaldes (turpmāk - pārvalde) tiešajās funkcijās ietilpst organizēt īpaši aizsargājamo sugu, to dzīvotņu, kā arī īpaši aizsargājamo biotopu optimālus uzturēšanas un atjaunošanas, kā arī aizsardzības pasākumus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešams nodrošināt nekustamā īpašuma un tajā esošo īpaši aizsargājamo sugu dzīvotņu un biotopu pilnvērtīgu apsaimniekošanu atbilstoši Ministru kabineta 2011. gada 20. septembra noteikumu Nr. 706 "Dabas parka "Pape" individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" prasībām.
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Ministru kabineta 2013. gada 26. novembra noteikumu Nr. 1354 „Kārtība, kādā veicama valstij piekritīgās mantas uzskaite, novērtēšana, realizācija, nodošana bez maksas, iznīcināšana, un realizācijas ieņēmumu ieskaitīšana valsts budžetā”  7. punktu VID ir atbildīgs par mantas neskartību un saglabāšanu no tās pieņemšanas brīža līdz nodošanai realizācijai, nodošanai bez maksas vai iznīcināšanai.

Ņemot vērā, ka zemesgabals ietverts dabas parkā "Pape", galvenokārt dabas lieguma zonā (kurā ir izmantošanas un apsaimniekošanas nosacījumi, kā arī atsavināšanas liegums), tajā konstatēti Eiropas Savienības nozīmes biotopi, rīkojuma projekts paredz valstij piekrītīgo zemesgabalu nodot ministrijas valdījumā.

Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 2. jūnija noteikumu Nr. 507 “Dabas aizsardzības pārvaldes nolikums”  3.16. apakšpunktam pārvalde apsaimnieko Vides ministrijas (šobrīd – ministrijas) valdījumā esošos valsts nekustamos īpašumus, kuri nodoti pārvaldes turējumā. Līdz ar to rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu, nostiprinot zemesgrāmatā uz valsts vārda ministrijas personā, Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā vienlaikus reģistrēs pārvaldes lietojumā (turējumā).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projekta ietekme uz valsts budžetu nav paredzēta un ar valsts īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā saistītie izdevumi tiks segti no Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas līdzekļiem (budžeta apakšprogrammas 24.08.00 "Nacionālo parku darbības nodrošināšana").
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktu sabiedrības līdzdalības kārtību piemēro to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Tā kā rīkojuma projekta būtība skar Ministru kabineta kompetenci lemt par valstij piekrītošā nekustamā īpašuma nodošanu ministrijas tiesiskajā valdījumā un tā turpmāko izmantošanu, un rīkojuma projektā risinātie jautājumi neparedz ieviest izmaiņas, kas varētu ietekmēt sabiedrības intereses, tad konkrētajā gadījumā sabiedrības līdzdalības kārtība nav piemērojama.

6.4. Cita informācija

Rīkojuma projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Tiesību aktu projektu publiskajā portālā Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļvietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
  • Dabas aizsardzības pārvalde
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Pēc nekustamā īpašuma nostiprināšanas zemesgrāmatā uz valsts vārda ministrijas personā, nekustamais īpašums tiks nodots Dabas aizsardzības pārvaldes turējumā (apsaimniekošanā).
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Valstij piekritīgo zemi pārņemot ministrijas valdījumā (pārvaldes turējumā), zemesgabalā tiks veikti uz īpaši aizsargājamo sugu dzīvotņu un biotopu saglabāšanu, aizsardzību un atjaunošanu mērķtiecīgāki apsaimniekošanas pasākumi.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi