Anotācija (ex-ante)

24-TA-1577: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Liepājas valstspilsētas nekustamā īpašuma Klāva Ukstiņa ielā 30, Liepājā, pārņemšanu valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa un 43. pants. Ministru kabineta 2004. gada 27. janvāra noteikumu Nr. 49 “Labklājības ministrijas nolikums” 4. punkts. Ministru kabineta 2023. gada 28. novembra noteikumu Nr. 692 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt sociāli atstumto kopienu, mājsaimniecību ar zemiem ienākumiem un nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, tostarp cilvēku ar īpašām vajadzībām sociāli ekonomisko integrāciju, īstenojot integrētas darbības, tostarp nodrošinot mājokli un sociālos pakalpojumus" 4.3.1.2. pasākuma "Pakalpojumu kvalitātes un pieejamības uzlabošana, tuvinot valsts sociālās aprūpes centru filiāles kopienā sniegtajiem (ģimeniskai videi pietuvinātiem) pakalpojumiem" īstenošanas noteikumi” (turpmāk - Noteikumi) 14.3. apakšpunkts.
Liepājas valstspilsētas pašvaldības domes 2024. gada 18. aprīļa lēmums Nr. 175/4 (sēdes protokols Nr. 4, 34. §) “Par nekustamo īpašumu Klāva Ukstiņa ielā 30, Liepājā”.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par Liepājas valstspilsētas nekustamā īpašuma Klāva Ukstiņa ielā 30, Liepājā, pārņemšanu valsts īpašumā” (turpmāk – projekts) paredz no Liepājas valstspilsētas pašvaldības pārņemt bez atlīdzības valsts īpašumā un nodot Labklājības ministrijas valdījumā nekustamo īpašumu Klāva Ukstiņa ielā 30, Liepājā, lai izveidotu ģimeniskai videi pietuvināta sociālā pakalpojuma sniegšanas infrastruktūru.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu (kadastra Nr. 1700 036 0826) - zemes vienību (kadastra apzīmējums 1700 036 0826) 0,318 ha platībā – Klāva Ukstiņa ielā 30, Liepājā (turpmāk – Nekustamais īpašums), ir nostiprinātas Liepājas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000218107 uz Liepājas valstspilsētas pašvaldības vārda.
Saskaņā ar informāciju no Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVK IS) zemes vienības noteiktais lietošanas mērķis ir: 0701 – vienstāva un divstāvu daudzdzīvokļu māju apbūve.
Saskaņā ar NĪVK IS datiem zemes vienībai ir noteikti apgrūtinājumi:
   - aizsargjoslas teritorija gar ūdensvadu – 0,0537 ha;
   - aizsargjoslas teritorija gar gāzesvadu ar spiedienu – 0,0087 ha.
Nekustamajam īpašumam noteiktie apgrūtinājumi neietekmēs nekustamā īpašuma turpmāko izmantošanu tā atsavināšanas gadījumā.
Nekustamā īpašuma projektētā kadastrālā vērtība uz 2024. gada 10. jūniju ir 63600 euro.
Nekustamais īpašums nav apbūvēts un nav iznomāts.

Labklājības ministrija ir vadošā valsts pārvaldes iestāde darba, sociālās aizsardzības, bērnu un ģimenes tiesību, kā arī personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju un dzimumu līdztiesības jomā. Vienlaikus tā ir Eiropas Globalizācijas pielāgošanās fonda un Eiropas Atbalsta fonda vistrūcīgākajām personām vadošā iestāde un sertifikācijas iestāde, Eiropas Savienības fondu atbildīgā iestāde nozarē, kā arī Labklājības ministrija ir atbildīgā institūcija par horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” koordinēšanu Eiropas Savienības fondos.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2004. gada 27. janvāra noteikumu Nr. 49 “Labklājības ministrijas nolikums” 4. punktu Labklājības ministrijai ir šādas funkcijas:
-) izstrādāt darba, sociālās aizsardzības, bērnu un ģimenes tiesību, kā arī personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju un dzimumu līdztiesības politiku;
-) organizēt un koordinēt darba, sociālās aizsardzības, bērnu un ģimenes tiesību, kā arī personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju un dzimumu līdztiesības politikas īstenošanu;
-) veikt citas ārējos normatīvajos aktos noteiktās funkcijas.

Labklājības ministrijas nekustamo īpašumu pārvaldītājs un apsaimniekotājs VSIA “Šampētera nams” atbilstoši Noteikumu mērķim veic nepieciešamās darbības, lai īstenotu Eiropas Savienības fondu darbības programmas Latvijai 2021.–2027. gadam 4.3.1. specifiskā atbalsta mērķi "Veicināt sociāli atstumto kopienu, migrantu un nelabvēlīgā situācijā esošo grupu sociāli ekonomisko integrāciju, izmantojot integrētus pasākumus, tostarp mājokļu un sociālo pakalpojumu jomā" 4.3.1.2. pasākumam "Pakalpojumu kvalitātes un pieejamības uzlabošana, tuvinot valsts sociālās aprūpes centru filiāles kopienā sniegtajiem (ģimeniskai videi pietuvinātiem) pakalpojumiem" (turpmāk – ĢVPP projekts).
Noteikumu 14.3. apakšpunkts paredz, ka viena no atbalstāmajām darbībām ir nekustamā īpašuma atsavināšana, tai skaitā nekustamā īpašuma iegāde, atsavināšana sabiedrības vajadzībām un nekustamā īpašuma tirgus cenas novērtēšana. Saskaņā ar Noteikumu anotāciju lielākais ieguldījumu uzsvars tiek vērsts uz būvdarbiem, bet nekustamā īpašuma iegāde tiks apsvērta kā risinājums gadījumā, ja neizdodas atrast bērnu ĢVPP projekta infrastruktūras izveidei piemērotu zemes platību. Ņemot vērā minēto, ir noteikts ierobežojums nekustamā īpašuma iegādei – līdz 10% no projekta attiecināmajām izmaksām.
Līdz ar to VSIA “Šampētera nams” primāri apzināja valsts un pašvaldību īpašumus, kuros var izveidot ģimeniskai videi pietuvināta pakalpojuma sniegšanas vietas, nodrošinot pakalpojumus valsts sociālās aprūpes centros izvietotajiem bērniem un jauniešiem ar smagiem un ļoti smagiem funkcionāliem traucējumiem. ĢVPP projekta ietvaros plānots būvēt jaunu ģimeniskai videi pietuvinātu pakalpojumu infrastruktūru.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka esošā valsts sociālās aprūpes centru filiāļu infrastruktūra un citi Labklājības ministrijas valdījumā esošie nekustamie īpašumi ir neatbilstoši šāda pakalpojuma izveidošanai, VSIA "Šampētera nams” ar 2023. gada 26. aprīļa vēstuli Nr.1-15/75 “Par ģimeniskai videi pietuvināta pakalpojuma sniegšanas infrastruktūras izveides projektam nepieciešamajiem īpašumiem” apzināja pašvaldību iespēju piedāvāt zemi vai citus nekustamos īpašumus pakalpojuma infrastruktūras izbūvei, nododot pašvaldības īpašumā esošu nekustamo īpašumu valstij (Labklājības ministrijas valdījumā).
Risinājuma apraksts
Liepājas valstspilsētas pašvaldība 2023. gada 6. jūlijā informēja VSIA "Šampētera nams", kurus īpašumus pašvaldība būtu gatava nodot valsts īpašumā. Pēc savstarpējās informācijas apmaiņas, sarakstes un īpašumu izvērtēšanas tika konstatēts, ka Liepājas valstspilsētas pašvaldības piedāvātais Nekustamais īpašums atbilst Labklājības ministrijas izvirzītajām prasībām ĢVPP projekta īstenošanai.
Līdz ar to Liepājas valstspilsētas pašvaldības dome ar 2024. gada 18. aprīļa lēmumu Nr. 175/4 (sēdes protokols Nr. 4, 34. §) “Par nekustamo īpašumu Klāva Ukstiņa ielā 30, Liepājā” nolēma Nekustamo īpašumu nododot bez atlīdzības valsts īpašumā Labklājības ministrijas personā ģimeniskai videi pietuvināta sociālā pakalpojuma sniegšanas infrastruktūras izveidei. Kopumā plānots izbūvēt divas vienstāvu ēkas, kuras pēc pieņemšanas ekspluatācijā tiks pievienotas Nekustamā īpašuma zemesgrāmatu nodalījumam un kuru plānotais lietošanas veids saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 12. jūnija noteikumiem Nr.326 “Būvju klasifikācijas noteikumi” būs 1130 – dažādu sociālo grupu kopdzīvojamās mājas un telpu grupas.
Gadījumā, ja ģimeniskai videi pietuvināta sociālā pakalpojuma sniegšanas infrastruktūras izveide nebūs iespējama, tad Nekustamais īpašums tiks atdots atpakaļ Liepājas valstspilsētas pašvaldībai. Ievērojot Civillikuma 850. un 853. pantu un Zemesgrāmatu likuma 1. pantu,  Nekustamais īpašums tiks atdots atpakaļ ar izbūvētajām un Zemesgrāmatā nostiprinātajām ēkām. Ja plānotā infrastruktūras izveide būs iesākta vai daļēji izbūvēta, tad būvniecības projekta dokumentācijā attiecīgā ēka tiks paredzēta kā demontējama.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • skolēni
  • pirmsskolas vecuma bērni
  • personas ar invaliditāti
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projektam ir pozitīva ietekme uz mērķa grupu – ārpusģimenes aprūpē VSAC esošajiem bērniem ar smagiem un ļoti smagiem funkcionāliem traucējumiem, un jauniešiem no 18 gadiem līdz 25 gadiem (ieskaitot) ar smagiem un ļoti smagiem garīga rakstura traucējumiem, jo viņiem tiks nodrošināta ģimeniska vide un uzlabota dzīves kvalitāte.
Juridiskās personas
  • nevalstiskās organizācijas
  • mikrouzņēmumi
  • mazie uzņēmumi
  • vidējie uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Ņemot vērā, ka uz zemes vienības tiks nodrošināts jauns pakalpojums, kas vērsts uz ģimeniskai videi pietuvinātas vides veidošanu, tad uzturēšanai un funkcionēšanai būs nepieciešama dažādu nozares speciālistu iesaiste (veselības speciālisti, ēdināšanas nodrošinātāji u.c.).

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Izdevumus, saistībā ar zemes vienības pārreģistrēšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda Labklājības ministrijas personā, segs VSIA "Šampētera nams" no Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt sociāli atstumto kopienu, mājsaimniecību ar zemiem ienākumiem un nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, tostarp cilvēku ar īpašām vajadzībām sociāli ekonomisko integrāciju, īstenojot integrētas darbības, tostarp nodrošinot mājokli un sociālos pakalpojumus" 4.3.1.2. pasākuma "Pakalpojumu kvalitātes un pieejamības uzlabošana, tuvinot valsts sociālās aprūpes centru filiāles kopienā sniegtajiem (ģimeniskai videi pietuvinātiem) pakalpojumiem" projekta nr. 4.3.1.2/1/24/I/001 “Ģimeniskai videi pietuvinātu pakalpojumu infrastruktūras izveide bērniem ar smagiem un ļoti smagiem funkcionāliem traucējumiem” līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Labklājības ministrija, VSIA "Šampētera nams", Liepājas valstspilsētas pašvaldība
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Tiesību aktu projektu publiskajā portālā Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļvietnē: www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Labklājības ministrija
  • VSIA "Šampētera nams"
  • Liepājas valstspilsētas pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi