Anotācija (ex-ante)

21-TA-304: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Īpašniekiem zudušu galiekārtu centralizētās datu bāzes veidošanas, uzturēšanas un papildināšanas, kā arī īpašniekam zudušas galiekārtas izmantošanas iespējas pārtraukšanas un atjaunošanas elektronisko sakaru tīklā kārtība" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Elektronisko sakaru likuma (turpmāk - ESL) 33.panta ceturtā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt kārtību, kādā veido un uztur nolaupītu, pazaudētu vai citādi pret īpašnieka gribu no viņa varas izgājušu identificējamu galiekārtu centralizēto datubāzi, termiņus un kārtību, kādā elektronisko sakaru komersanti sniedz iekļaušanai centralizētajā datubāzē informāciju par īpašniekiem zudušām galiekārtām un nodrošina īpašniekam zudušas galiekārtas izmantošanas iespējas pārtraukšanu un atjaunošanu savā elektronisko sakaru tīklā, kā arī kārtību, kādā iesniedzams iesniegums identificējamas galiekārtas izmantošanas iespējas pārtraukšanai vai atjaunošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ievērojot Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9.panta piekto daļu, stājoties spēkā ESL, zaudēs spēku Ministru kabineta noteikumi, kas izdoti uz spēkā esošā ESL pamata.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2022.gada 29.jūlijā stājās spēkā jauna ESL redakcija un saskaņā ar tās pārejas noteikumu otrās daļas 7. punktu Ministru kabineta 2007.gada 11.septembra noteikumi Nr.619 "Noteikumi par zudušu identificējamu elektronisko sakaru galiekārtu centralizētas datubāzes veidošanu, uzturēšanu un izmantošanu, kā arī šādu galiekārtu izmantošanas iespējas pārtraukšanu un atjaunošanu" (turpmāk - Noteikumi Nr.619) 2022.gada 1.oktobrī zaudēja spēku. Ievērojot minēto, nepieciešams izstrādāt jaunus Ministru kabineta noteikumus, kas aizstās Noteikumus Nr.619.
Risinājuma apraksts
Satiksmes ministrija ir izsludinājusi Valsts sekretāru 2021.gada 19.augusta sanāksmē Ministru kabineta noteikumu projektu "Noteikumi par īpašniekiem zudušu galiekārtu centralizētās datu bāzes veidošanu un uzturēšanu, zudušas galiekārtas izmantošanas iespēju pārtraukšanu un atjaunošanu" (turpmāk - noteikumu projekts).
Noteikumu projekts nosaka kārtību, kādā veido un uztur nolaupītu, pazaudētu vai citādi pret īpašnieka gribu no viņa varas izgājušu elektronisko sakaru tīklā identificējamu galiekārtu centralizēto datubāzi, termiņus un kārtību, kādā elektronisko sakaru komersanti sniedz iekļaušanai centralizētajā datubāzē informāciju par īpašniekiem zudušām galiekārtām un nodrošina īpašniekam zudušas galiekārtas izmantošanas iespējas pārtraukšanu (bloķēšanu) un atjaunošanu savā elektronisko sakaru tīklā, kā arī kārtību, kādā iesniedzams iesniegums identificējamas galiekārtas izmantošanas iespējas pārtraukšanai vai atjaunošanai.
Elektronisko sakaru tīklā identificējamu galiekārtu centralizēto datubāzi uztur mobilo sakaru operatori no saviem finanšu līdzekļiem.
Atbilstoši esošai praksei Valsts policija informāciju par saņemtajiem iesniegumiem vienas darbdienas laikā iekļauj integrētajā iekšlietu informācijas sistēmā. Savukārt Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs ir izveidojis tehnisko risinājumu (automātisku e-pastu), ar kura palīdzību attiecīgā informācija tiek nodota elektronisko sakaru tīkla operatoram, kas, savukārt, to ietver centralizētajā datubāzē un nosūta Iekšlietu ministrijas Informācijas centram atbildes e-pastu. Tāpat jāņem vērā, ka ir gadījumi, kad tūlītēja galiekārtas izmantošanas pārtraukšana var apdraudēt kriminālprocesa mērķu sasniegšanu, jo, pārtraucot galiekārtas izmantošanu, nav iespējams veikt attiecīgas izmeklēšanas darbības. Vienlaikus nepieciešams precizēt mērķi, ar kādu Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs piekļūst centralizētās datubāzes informācijai. Ņemot vērā, ka šobrīd nav izveidota automātiska datu apmaiņa starp integrēto iekšlietu informācijas sistēmu un centralizēto datubāzi, Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs darbojas kā starpnieks un ir atbildīgs par attiecīgo datu kvalitāti.
Ievērojot minēto, noteikumu projektā, salīdzinot ar Noteikumiem Nr.619 ir precizēts 10., 12. un 17.punkts.
Galiekārtas izmantošanas iespēju pārtraukšanai ir būtiski, lai elektronisko sakaru komersantam būtu pieejams attiecīgās iekārtas starptautiskais mobilās galiekārtas identitātes numurs jeb IMEI. Tas nodrošina iespēju nepārprotami identificēt bloķējamo galiekārtu. Starptautisko mobilās galiekārtas identitātes numuru ražotājs bieži norāda uz galiekārtas iepakojuma un to ir iespējams noskaidrot arī ar pašas galiekārtas operētājsistēmas līdzekļiem. Tomēr šāda informācija ne vienmēr būs pieejama, jo, piemēram, iesniedzējs dažādu apstākļu dēļ, to var nezināt. Līdz ar to noteikumu projekta 3.punkts paredz iespēju iesniegumā elektronisko sakaru komersantam vai Valsts policijai norādīt arī citu identificējamo galiekārtu raksturojošu informāciju. Praksē tomēr ne vienmēr ir iespējams, pamatojoties uz iesniedzēja norādīto informāciju, nepārprotami identificēt attiecīgo galiekārtu, piemēram, ja iesniedzējs ir lietojis vairākas vienādas (ražotājs un modelis) galiekārtas un nav pieejams attiecīgās galiekārtas starptautiskais mobilās galiekārtas identitātes numurs. Līdz ar to noteikumu 7.punkts paredz gadījumus, kad elektronisko sakaru komersants var atteikt iesniedzējam galiekārtas izmantošanas iespējas pārtraukšanu.
Savukārt, lai precizētu informāciju, kuru Valsts policija ar Iekšlietu ministrijas Informācijas centra starpniecību nodod elektronisko sakaru operatoriem, noteikumu projektā ir precizēts 12.punkts, uzskaitot informācijas vienības, kuras Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs nodod elektronisko sakaru komersantam, kā arī nodalot informāciju, kas ir norādāma gadījumā, ja galiekārta ir izmantota elektronisko sakaru komersantu tīklā un gadījumā, ja nav (piemēram, galiekārta ir izmantota ārzemju elektronisko sakaru tīklā, vai galiekārta elektronisko sakaru tīklā nav izmantota vispār). Ņemot vērā to, ka saglabājas iespēja, ka elektronisko sakaru komersants nespēs pārtraukt galiekārtas izmantošanas iespēju nepietiekamas informācijas dēļ, noteikumu projekta ir iekļauts jauns punkts, kas paredz, kādos gadījumos elektronisko sakaru komersants ir tiesīgs atteikt galiekārtas izmantošanas iespējas pārtraukšanu.
Vienlaikus noteikumu projektā ir termins "identifikators" ir aizstāts ar Elektronisko sakaru likumā izmantoto terminu "starptautiskais mobilās galiekārtas identitātes numurs", salāgojot normatīvajos aktos izmantoto terminoloģiju.
Ņemot vērā Elektronisko sakaru likuma 4.panta pirmo un piekto daļu, kā arī noteikumu projekta 15.punktu, no noteikumu projekta ir svītrota norma, kas paredz Satiksmes ministrijas uzraudzības funkciju.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Mobilo sakaru operatori.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
Ar noteikumu projektu tiks aizstāti Noteikumi Nr.619.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://www.sam.gov.lv/lv/jaunums/sabiedribas-lidzdaliba-ministru-kabineta-noteikumi-kas-izdodami-saskana-ar-elektronisko-sakaru-likumu-kodeksu

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Priekšlikumi un iebildumi netika saņemti. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts policija
  • Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Papildu cilvēkresursi un finanšu līdzekļi nav nepieciešami, jaunas institūcijas netiek veidotas, kā arī netiek likvidētas esošās. Noteikumu izpilde tiks nodrošināta Valsts policija un Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs esošo resursu ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi