Anotācija (ex-ante)

23-TA-390: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts izstrādāts saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 „Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 41. - 43. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekta mērķis ir sniegt atbalstu Sīrijas Arābu Republikas civiliedzīvotājiem 2023. gada 6. februārī notikušās zemestrīces seku mazināšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2023. gada 6. februārī Sīrijas ziemeļrietumus un Turcijas dienvidaustrumus satricināja 7,8 un 7,5 balles spēcīgas zemestrīces, nodarot nopietnus postījumus un izraisot ievērojumu upuru skaitu. Saskaņā ar ANO datiem bojāgājušo skaits kopumā ir jau pārsniedzis 37 tūkstošus. Paredzams, ka faktiskais cietušo un bojāgājušo skaits ir lielāks, un tas turpinās pieaugt.
Latvija jau ir izvērtējusi palīdzības sniegšanas iespējas Turcijai, kurā identificēts lielākais zemestrīces upuru skaitu. Lai gan Sīrijā oficiālais cietušo un bojāgājušo skaits ir salīdzinoši mazāks, starptautiskās palīdzības vajadzības Sīrijas iedzīvotājiem ir ievērojami lielākas, jo glābšanas darbus būtiski apgrūtina kopš 2011. gada valstī notiekošais pilsoņkarš. Turklāt apgrūtinātās palīdzības piekļuves dēļ visdrīzāk upuru un cietušo skaits būtiski pārsniedz publiskoto.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar ANO datiem Sīrijā zemestrīcē bojāgājušo skaits ir sasniedzis gandrīz 6 tūkstošus, taču glābšanas darbi turpinās un faktiskais upuru skaits visdrīzāk ir ievērojami lielāks. Jau vairāk nekā desmit gadus Sīrijā notiekošā pilsoņkara dēļ zemestrīcē cietušās teritorijās valsts ziemeļrietumos ir plaši postījumi. Turklāt tās galvenokārt atrodas dažādu pret Asada režīmu noskaņotu politisko un militāro grupējumu kontrolē, kas ievērojami apgrūtina glābšanas darbus un palīdzības sniegšanu civiliedzīvotājiem, daudzi no kuriem ir bēgļi vai iekšēji pārvietotās personas. Asada režīms jau ir paziņojis, ka visa starptautiskā palīdzība ir piegādājama tikai caur Damasku, nevis pāri Turcijas robežai. Pilsoņkara apstākļos ir būtiski cietusi valsts kritiskā infrastruktūra un vājinātas kompetento iestāžu spējas sniegt palīdzību iedzīvotājiem. Palīdzības sniegšanu apgrūtina arī pret Sīrijas Arābu Republiku noteiktie ierobežojošie pasākumi, taču pašlaik notiek diskusija par iespējamajiem risinājumiem, lai iedarbinātu humānos izņēmumus un sniegtu pēc iespējas plašāku palīdzību Sīrijas civiliedzīvotājiem.
Risinājuma apraksts
Plānots veikt iemaksu ANO Humāno lietu koordinācijas biroja (OCHA) norādītajā kontā. Ņemot vērā starptautisko organizāciju ierobežoto klātbūtni Sīrijā, OCHA ir viena no dažām ANO struktūrām, kas ilgstoši darbojas valstī, ne tikai sniedzot palīdzību Sīrijas civiliedzīvotājiem, bet arī nodrošinot palīdzības pārrobežu koordināciju. Iemaksas OCHA arī nodrošinātu, ka tiek sniegts kritiski nepieciešamais atbalsts Sīrijas civiliedzīvotājiem, vienlaikus finansējumam nenonākot Asada režīma vai teroristisko grupu rīcībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
70 000
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
70 000
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-70 000
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-70 000
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
70 000
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Finansiāla atbalsta sniegšana Sīrijas Arābu Republikas civiliedzīvotājiem zemestrīces izraisīto seku mazināšanai, veicot 70 000 euro iemaksu OCHA norādītajā kontā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Nav
Cita informācija
Izdevumus 70 000 euro apmērā kompensē no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedriskā apspriešana projekta izstrādē nav veikta, jo projekts neskar sabiedrības tiesības un tiesiskās intereses, būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi