22-TA-789: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 24. maija noteikumos Nr. 320 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība pasākumā "Atbalsts ieguldījumiem ar lauksaimniecību nesaistītu darbību radīšanā un attīstīšanā" atklātu projektu iesniegumu konkursu veidā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Sākoties jaunam plānošanas periodam (2021.–2027. gads), Kopējās lauksaimniecības politikas ietvarā 2021.–2022. gads noteikti par pārejas periodu, ņemot vērā iekavēto ES normatīvo aktu pieņemšanu attiecībā uz jauno plānošanas periodu, kura īstenošana sāksies 2023. gadā. Tādējādi līdz 2023. gadam tiek turpināta Latvijas Lauku attīstības programmas 2014.–2020. gadam īstenošana ar papildu ES finanšu piešķīrumu pārejas periodam.
Latvijas Lauku attīstības programmas 2014.–2020. gadam Uzraudzības komiteja 2021. gada 11. februārī saskaņoja grozījumus Latvijas Lauku attīstības programmā 2014.–2020. gadam īstenošanas pārejas periodā 2021. un 2022. gadā. 2021. gada 23. jūnijā tos apstiprināja Eiropas Komisija, paredzot Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (turpmāk – ELFLA) finansējumu pasākuma 6.4. “Atbalsts ieguldījumiem ar lauksaimniecību nesaistītu darbību radīšanā un attīstīšanā” īstenošanai pārejas periodā.
Pasākuma mērķis ir veicināt ar lauksaimniecību nesaistītu saimniecisko darbību un nodarbinātību lauku teritorijā, kā arī dažādot ar lauksaimniecību nesaistītas aktivitātes, lai attīstītu alternatīvus ienākumu avotus un palielinātu ienākumu līmeni lauku reģionos.
Latvijas Lauku attīstības programmas 2014.–2020. gadam Uzraudzības komiteja 2021. gada 11. februārī saskaņoja grozījumus Latvijas Lauku attīstības programmā 2014.–2020. gadam īstenošanas pārejas periodā 2021. un 2022. gadā. 2021. gada 23. jūnijā tos apstiprināja Eiropas Komisija, paredzot Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (turpmāk – ELFLA) finansējumu pasākuma 6.4. “Atbalsts ieguldījumiem ar lauksaimniecību nesaistītu darbību radīšanā un attīstīšanā” īstenošanai pārejas periodā.
Pasākuma mērķis ir veicināt ar lauksaimniecību nesaistītu saimniecisko darbību un nodarbinātību lauku teritorijā, kā arī dažādot ar lauksaimniecību nesaistītas aktivitātes, lai attīstītu alternatīvus ienākumu avotus un palielinātu ienākumu līmeni lauku reģionos.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Valsts un Eiropas Savienības atbalsta pasākuma mērķis ir veicināt ar lauksaimniecību nesaistītu saimniecisko darbību un nodarbinātību lauku teritorijā, kā arī dažādot ar lauksaimniecību nesaistītas aktivitātes, lai attīstītu alternatīvus ienākumu avotus un palielinātu ienākumu līmeni lauku reģionos.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Spēkā esošie Ministru kabineta 2016. gada 15. maija noteikumos Nr. 320 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība pasākumā "Atbalsts ieguldījumiem ar lauksaimniecību nesaistītu darbību radīšanā un attīstīšanā" atklātu projektu iesniegumu konkursu veidā"" (turpmāk – noteikumi Nr. 320) noteikta kārtība, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu, kā arī atbalsta piešķiršanas kritērijus un atbalsta apmēru periodam līdz 2020. gadam. Lai atbalsts būtu pieejams arī pārejas periodā, t.i., nodrošinot pieteikšanos atbalstam 2022. gadā un iesniegto projektu īstenošanu līdz 2025. gada vidum, noteikumos Nr. 320 jāizdara grozījumi saistībā ar noteikto finansējuma periodu un atbalsta apmēru, atbalsta saņemšanas nosacījumiem, kā arī projektu iesniegumu rindošanas kritērijiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu atbalstu pārejas periodā saskaņā ar noteikumiem Nr. 320, jāizdara grozījumi, precizējot finansējuma periodu un atbalsta apmēru, kā arī atbalsta nosacījumus pārejas periodam.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā pasākuma īstenošanai pieejamo finansējuma apmēru, grozījumi paredz precizēt 33. punktā noteikto maksimālo attiecināmo izmaksu apmēru, to samazinot uz 300 000 euro, lai dotu iespēju atbalstu saņemt lielākam atbalsta pretendentu lokam. Maksimālais attiecināmo izmaksu apmērs tiek vērtēts plānošanas periodā 2021.–2027. gadam.
Grozījumi dod iespēju īstenot ieguldījumus atjaunojamās elektroenerģijas ražošanai atbalsta pretendenta pašpatēriņam, lai būtu pieejami alternatīvi energoresursi saimnieciskās darbības nodrošināšanai, ievērojot pēdējā laikā novēroto elektroenerģijas cenu krīzi (38.8. apakšpunkts).
Grozījumi paplašina iespēju īstenot energoefektivitātes pasākumus, t.i., uzstādīt energoefektīvas iekārtas (25.8. apakšpunkts), kā arī veikt ieguldījumus atjaunojamās enerģijas ražošanai izmantošanai pašpatēriņam, ievērojot 39.1punktā noteiktos nosacījumus:
a) ieguldījumu projekta galvenais mērķis nav vērsts uz enerģijas ražošanu un tirdzniecību;
b) enerģijas ražošanas jauda ir jāpielāgo uzņēmuma vajadzībām, kas nozīmē, ka mērķis ir pašpatēriņš un tādējādi tiktu pārdoti ne vairāk kā 20% no plānotās saražotās enerģijas (pamatojoties uz komersanta ex ante analīzi), t.i., 80/20;
c) ieguldījumi attiecināmi uz atjaunojamiem enerģijas avotiem vai augstas efektivitātes koģenerāciju.
Grozījumu 25.1. apakšpunktā no noteikumiem Nr. 320 tiek svītrota projekta iesnieguma veidlapa (1. pielikums) un pārskata veidlapa (6. pielikums), paredzot, ka turpmāk projekta iesniegumu un pārskata veidlapa veidojama Elektroniskajā pieteikšanās sistēmā, ietverot noteikumu 25.1. apakšpunktā noteiktās būtiskās projekta iesnieguma sadaļas, kā arī 66. punktā attiecībā uz pārskatu noteikto.
Grozījumi paredz precizēt atsauces uz spēkā esošiem normatīvajiem aktiem, kas tiek piemēroti pārejas periodā.
Ar grozījumiem tiek precizēts noteikumu Nr. 320 2. pielikumā “Projektu atlases kritēriji atbalsta piešķiršanai”, apvienojot visām atbalsta aktivitātēm paredzētos projektu atlases kritērijus (attiecīgi svītrojot 3. pielikumu), precizējot prioritāri atbalstāmos ieguldījumus NACE 2. red. nozarēs, kā arī paredzot jaunus kritērijus par prioritāru atbalsta piešķiršanu:
● ja projekta ieguldījumu vieta atrodas tālāk no Rīgas, tā veicinot saimnieciskās darbības attīstību attālākos Latvijas reģionos, īpaši Latgales reģionā;
● ja paredzēti ieguldījumi energoefektivitātē vai atjaunojamās enerģijas izmantošanā;
● ja lauksaimnieks īsteno ieguldījumus saimnieciskās darbības dažādošanā, tā veidojot ekonomiski noturīgāku saimniecisko darbību.
Ņemot vērā ierobežoto un nelielo pieejamo finansējumu pasākuma ietvaros (5 milj. euro), projektu atlases kritērijos atstātas būtiskākās NACE 2. red. nozares, bet neizslēdzot iespēju pretendēt uz atbalstu citām nozarēm.
Minētais prioritāro nozaru sadalījums noteikts apzinot situāciju Zemkopības ministrijas pārziņā esošajās nozarēs, attiecīgi identificējot tās jomas/nozares, kurām būtu jāparedz prioritāte jeb projektu atlases prioritātes punkti:
- mežizstrādei, ņemot vērā, ka šai nozarei nav pieejami citi atbalsta instrumenti;
- veterināriem pakalpojumiem, lai veicinātu šo pakalpojumu pieejamību lauku teritorijā, ņemot vērā, ka jaunie speciālisti pārsvarā izvēlas iespēju specializēties mazo dzīvnieku ārstēšanā pilsētās un lauku teritorijās esošo veterināro pakalpojumu pieejamība ir nepietiekama;
- savukārt lauku tūrismam investīciju iespējas pēdējo gadu laikā ir samazinājušās, turklāt attālākos reģionos ir īpaši apgrūtinātas iespējas piesaistīt finansējumu. Turklāt iepriekšējās projektu iesniegumu pieņemšanas kārtās lauku tūrismam tika noteikta atsevišķa finansējuma aploksne, kas netiks noteikta pārejas perioda finansējumam, tāpēc tiek paredzēti papildu projektu atlases kritēriju punkti, lai prioritāri veicinātu ieguldījumus lauku tūrismā, ņemot vērā arī pandēmijas ietekmi uz šo nozari.
Projektu atlases kritēriji saskaņoti ar Latvijas Lauku attīstības programmas 2014.–2020. gadam Uzraudzības komiteju.
Noteikumu Nr. 320 5. pielikumā precizētas maksimālās attiecināmās izmaksas atbalsta aprēķināšanā galvenajiem būvju tipiem, izvērtējot aktuālās būvniecības izmaksas.
Grozījumi dod iespēju īstenot ieguldījumus atjaunojamās elektroenerģijas ražošanai atbalsta pretendenta pašpatēriņam, lai būtu pieejami alternatīvi energoresursi saimnieciskās darbības nodrošināšanai, ievērojot pēdējā laikā novēroto elektroenerģijas cenu krīzi (38.8. apakšpunkts).
Grozījumi paplašina iespēju īstenot energoefektivitātes pasākumus, t.i., uzstādīt energoefektīvas iekārtas (25.8. apakšpunkts), kā arī veikt ieguldījumus atjaunojamās enerģijas ražošanai izmantošanai pašpatēriņam, ievērojot 39.1punktā noteiktos nosacījumus:
a) ieguldījumu projekta galvenais mērķis nav vērsts uz enerģijas ražošanu un tirdzniecību;
b) enerģijas ražošanas jauda ir jāpielāgo uzņēmuma vajadzībām, kas nozīmē, ka mērķis ir pašpatēriņš un tādējādi tiktu pārdoti ne vairāk kā 20% no plānotās saražotās enerģijas (pamatojoties uz komersanta ex ante analīzi), t.i., 80/20;
c) ieguldījumi attiecināmi uz atjaunojamiem enerģijas avotiem vai augstas efektivitātes koģenerāciju.
Grozījumu 25.1. apakšpunktā no noteikumiem Nr. 320 tiek svītrota projekta iesnieguma veidlapa (1. pielikums) un pārskata veidlapa (6. pielikums), paredzot, ka turpmāk projekta iesniegumu un pārskata veidlapa veidojama Elektroniskajā pieteikšanās sistēmā, ietverot noteikumu 25.1. apakšpunktā noteiktās būtiskās projekta iesnieguma sadaļas, kā arī 66. punktā attiecībā uz pārskatu noteikto.
Grozījumi paredz precizēt atsauces uz spēkā esošiem normatīvajiem aktiem, kas tiek piemēroti pārejas periodā.
Ar grozījumiem tiek precizēts noteikumu Nr. 320 2. pielikumā “Projektu atlases kritēriji atbalsta piešķiršanai”, apvienojot visām atbalsta aktivitātēm paredzētos projektu atlases kritērijus (attiecīgi svītrojot 3. pielikumu), precizējot prioritāri atbalstāmos ieguldījumus NACE 2. red. nozarēs, kā arī paredzot jaunus kritērijus par prioritāru atbalsta piešķiršanu:
● ja projekta ieguldījumu vieta atrodas tālāk no Rīgas, tā veicinot saimnieciskās darbības attīstību attālākos Latvijas reģionos, īpaši Latgales reģionā;
● ja paredzēti ieguldījumi energoefektivitātē vai atjaunojamās enerģijas izmantošanā;
● ja lauksaimnieks īsteno ieguldījumus saimnieciskās darbības dažādošanā, tā veidojot ekonomiski noturīgāku saimniecisko darbību.
Ņemot vērā ierobežoto un nelielo pieejamo finansējumu pasākuma ietvaros (5 milj. euro), projektu atlases kritērijos atstātas būtiskākās NACE 2. red. nozares, bet neizslēdzot iespēju pretendēt uz atbalstu citām nozarēm.
Minētais prioritāro nozaru sadalījums noteikts apzinot situāciju Zemkopības ministrijas pārziņā esošajās nozarēs, attiecīgi identificējot tās jomas/nozares, kurām būtu jāparedz prioritāte jeb projektu atlases prioritātes punkti:
- mežizstrādei, ņemot vērā, ka šai nozarei nav pieejami citi atbalsta instrumenti;
- veterināriem pakalpojumiem, lai veicinātu šo pakalpojumu pieejamību lauku teritorijā, ņemot vērā, ka jaunie speciālisti pārsvarā izvēlas iespēju specializēties mazo dzīvnieku ārstēšanā pilsētās un lauku teritorijās esošo veterināro pakalpojumu pieejamība ir nepietiekama;
- savukārt lauku tūrismam investīciju iespējas pēdējo gadu laikā ir samazinājušās, turklāt attālākos reģionos ir īpaši apgrūtinātas iespējas piesaistīt finansējumu. Turklāt iepriekšējās projektu iesniegumu pieņemšanas kārtās lauku tūrismam tika noteikta atsevišķa finansējuma aploksne, kas netiks noteikta pārejas perioda finansējumam, tāpēc tiek paredzēti papildu projektu atlases kritēriju punkti, lai prioritāri veicinātu ieguldījumus lauku tūrismā, ņemot vērā arī pandēmijas ietekmi uz šo nozari.
Projektu atlases kritēriji saskaņoti ar Latvijas Lauku attīstības programmas 2014.–2020. gadam Uzraudzības komiteju.
Noteikumu Nr. 320 5. pielikumā precizētas maksimālās attiecināmās izmaksas atbalsta aprēķināšanā galvenajiem būvju tipiem, izvērtējot aktuālās būvniecības izmaksas.
Problēmas apraksts
Atbalstu saskaņā ar noteikumiem Nr. 320 piešķir atbilstoši reģionālā atbalsta nosacījumiem saskaņā ar Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, 14. pantu. Tāpat kopš 2022. gada 1. janvāra ir spēkā reģionālā atbalsta karte, kas noteikta Ministru kabineta 2021. gada 2. novembra noteikumi Nr. 729 “Noteikumi par reģionālās attīstības atbalstu Latvijas Republikā līdz 2027. gadam”, tāpēc noteikumos Nr. 320 nepieciešams precizēt ietvertās valsts atbalsta normas.
Risinājuma apraksts
Grozījumi paredz svītrot noteikumu 2. punktā ietverto termiņa ierobežojumu lēmumu pieņemšanai, attiecīgi paredzot 71.punktā, ka lēmumu par atbalsta piešķiršanu saskaņā ar regulu Nr. 651/2014 pieņem līdz 31.12.2023.
Grozījumi precizē noteikumu Nr. 320 VII nodaļā ietvertās normas atbilstoši spēkā esošajai reģionālā atbalsta piešķiršanas nosacījumiem saskaņā ar Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, 14. pantu, t.i., maksimālo atbalsta intensitāti atbilstoši reģionālā atbalsta kartei, kas noteikta saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 2. novembra noteikumiem Nr. 729 “Noteikumi par reģionālās attīstības atbalstu Latvijas Republikā līdz 2027. gadam”.
Grozījumi precizē noteikumu Nr. 320 VII nodaļā ietvertās normas atbilstoši spēkā esošajai reģionālā atbalsta piešķiršanas nosacījumiem saskaņā ar Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, 14. pantu, t.i., maksimālo atbalsta intensitāti atbilstoši reģionālā atbalsta kartei, kas noteikta saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 2. novembra noteikumiem Nr. 729 “Noteikumi par reģionālās attīstības atbalstu Latvijas Republikā līdz 2027. gadam”.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Primārās lauksaimniecības produkcijas ražotāji, saimnieciskās darbības veicēji lauku teritorijā
Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās ekonomisko attīstību lauku teritorijā, nodarbinātību, kā arī lauksaimniecības uzņēmumu izaugsmi un palielinās konkurētspēju, tā palielinot nozares konkurētspēju kopumā.
Juridiskās personas
- Uzņēmumi lauku teritorijā
Ietekmes apraksts
Īstenot ieguldījumus saimnieciskās darbības dažādošanai, savukārt saimnieciskās darbības veicējiem lauku teritorijās paredzēta iespēja īstenot ieguldījumus ar lauksaimniecību nesaistītu darbību attīstībai, tostarp tūrisma aktivitāšu veicināšanai.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās ekonomisko aktivitāti lauku teritorijās.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās uzņēmumu izaugsmi un palielinās konkurētspēju.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Sniegtais atbalsts sekmēs uzņēmējdarbības vides attīstību lauku teritorijā, īpaši sīko (mikro) un mazo komersantu grupā. Tāpat paredzēta iespēja lauksaimniekiem īstenot ieguldījumus ar lauksaimniecisko darbību nesaistītās aktivitātēs, tā dažādojot un stiprinot saimniecisko darbību.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Paredzēta iespēja iegūt atbalstu ieguldījumiem saimnieciskās darbības veicējiem ar lauksaimniecību nesaistītu darbību īstenošanai lauku teritorijā. Sniegtais atbalsts sekmēs uzņēmējdarbības vides attīstību lauku teritorijā, īpaši sīko (mikro), mazo komersantu grupā.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās gan lauksaimniecības uzņēmumu, gan saimnieciskās darbības veicēju izaugsmi un palielinās konkurētspēju.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Sniegtais atbalsts veicinās esošo darba vietu saglabāšanu, kā arī jaunu darba vietu radīšanu lauku teritorijā.
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
1 000 000
0
1 500 000
0
1 000 000
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
1 000 000
0
1 500 000
0
1 000 000
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
1 000 000
0
1 500 000
0
1 000 000
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
1 000 000
0
1 500 000
0
1 000 000
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Latvijas Lauku attīstības programmas 2014.-2020.gadam atbalsta pasākuma “Lauku saimniecība un uzņēmējdarbības attīstība” apakšpasākuma M6.4. “Atbalsts ieguldījumiem ar lauksaimniecību nesaistītu darbību radīšanā un attīstīšanā” īstenošanai pārejas periodā ir apstiprināts Eiropas Savienības Atveseļošanās fonda finansējums 5 000 000 EUR apmērā, kur ELFLA līdzfinansējums ir 100% apmērā.
Pasākumam Eiropas Savienības Atveseļošanās fonda finansējums tika apstiprināts Ministru kabineta 2021.gada 4. februāra protokollēmumā (prot. Nr. 12 28.§) “Informatīvais ziņojums “Par Latvijas Lauku attīstības programmas 2014.–2020. gadam pārejas periodu”” 20 000 000 EUR apmērā, no kuriem šim apakšpasākumam paredzēti 5 000 000 EUR.
Lauku attīstības programmas grozījumi par Eiropas Savienības Atveseļošanās fonda finansējumu tika saskaņoti 2021.gada 11.februāra Lauku attīstības programmas uzraudzības komitejas sēdē, un 2021. gada 23.jūnijā tos apstiprināja Eiropas Komisija.
Apakšpasākuma īstenošanai finansējums 2023.gadā ir ieplānots 1 000 000 EUR apmērā, 2024.gadā 1 500 000 EUR apmērā un 2025.gadā - 2 500 000 EUR apmērā.
Ņemot vērā Zemkopības ministrijas budžetā saskaņā ar likumu “Par valsts budžetu 2022.gadam” un likumu “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024.gadam” apakšpasākuma M6.4. “Atbalsts ieguldījumiem ar lauksaimniecību nesaistītu darbību radīšanā un attīstīšanā” plānoto finansējumu 2022., 2023. un 2024.gadam:
2022.gadā nav nepieciešami finanšu līdzekļi;
2023. gadā nav nepieciešami papildus finanšu līdzekļi;
2024. gadā nav nepieciešami papildus finanšu līdzekļi;
2025.gadā nepieciešami 2 500 000 EUR.
Pasākumam Eiropas Savienības Atveseļošanās fonda finansējums tika apstiprināts Ministru kabineta 2021.gada 4. februāra protokollēmumā (prot. Nr. 12 28.§) “Informatīvais ziņojums “Par Latvijas Lauku attīstības programmas 2014.–2020. gadam pārejas periodu”” 20 000 000 EUR apmērā, no kuriem šim apakšpasākumam paredzēti 5 000 000 EUR.
Lauku attīstības programmas grozījumi par Eiropas Savienības Atveseļošanās fonda finansējumu tika saskaņoti 2021.gada 11.februāra Lauku attīstības programmas uzraudzības komitejas sēdē, un 2021. gada 23.jūnijā tos apstiprināja Eiropas Komisija.
Apakšpasākuma īstenošanai finansējums 2023.gadā ir ieplānots 1 000 000 EUR apmērā, 2024.gadā 1 500 000 EUR apmērā un 2025.gadā - 2 500 000 EUR apmērā.
Ņemot vērā Zemkopības ministrijas budžetā saskaņā ar likumu “Par valsts budžetu 2022.gadam” un likumu “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024.gadam” apakšpasākuma M6.4. “Atbalsts ieguldījumiem ar lauksaimniecību nesaistītu darbību radīšanā un attīstīšanā” plānoto finansējumu 2022., 2023. un 2024.gadam:
2022.gadā nav nepieciešami finanšu līdzekļi;
2023. gadā nav nepieciešami papildus finanšu līdzekļi;
2024. gadā nav nepieciešami papildus finanšu līdzekļi;
2025.gadā nepieciešami 2 500 000 EUR.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nepieciešamo finansējumu Zemkopības ministrija ieplānos valsts pamatbudžeta bāzes izdevumos 2023. - 2025.gadam. Finansējuma sadalījums pa gadiem ir norādīts indikatīvi un var tikt precizēts atbilstoši izsludinātajām kārtām un izlietojumam apakšpasākumā.
Zemkopības ministrija atbalstu pasākuma īstenošanai izmaksās no budžeta apakšprogrammas 65.08.00. “Maksājumu iestādes izdevumi Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) projektu un pasākumu īstenošanai (2014–2020)”.
Zemkopības ministrija atbalstu pasākuma īstenošanai izmaksās no budžeta apakšprogrammas 65.08.00. “Maksājumu iestādes izdevumi Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) projektu un pasākumu īstenošanai (2014–2020)”.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0651
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu
Apraksts
Vispārējā grupu atbrīvojuma regula
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
2.panta 24.punkts
54.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
14.panta 7.punkts
57.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
14.panta 8.punkts
57.1punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
14.panta 12.punkts
61.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.panta 28.punkts
63.1punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
14.panta 12.punkts
35.punkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumi paredz zemāku atbalsta intensitāti pasākumā, kas noteikta atbilstoši ar Eiropas Komisiju saskaņotajai Latvijas Lauku attīstības programmai 2014.-2020.gadam (LAP), tajā noteiktām prioritātēm un intervences loģiku un ņemot vērā mērķu sasniegšanas progresu pasākumā. Atbilstoši LAP maksimālā atbalsta intensitāte nepārsniedz 50%.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Saskaņā ar Komisijas Regulas Nr.651/2014 11.panta a) apakšpunktu 20 darbadienu laikā pēc noteikumu projekta stāšanās spēkā Eiropas Komisijai tiks nosūtīta kopsavilkuma veidlapa.
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienestsNevalstiskās organizācijas
NēCits
-6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Zemkopības ministrija
- Lauku atbalsta dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi