Anotācija (ex-ante)

23-TA-1248: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Kārtība, kādā aprēķina un piešķir valsts budžeta finansējumu programmas "Latvijas skolas soma" īstenošanai 2023./2024. mācību gada pirmajā semestrī" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Projekts sagatavots, pamatojoties uz likuma “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” 47.pantu, kas paredz, ka Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā aprēķina un piešķir finansējumu programmas “Latvijas skolas soma” (turpmāk – programma) īstenošanai no 2023.gada 1.janvāra līdz 2023.gada 31.decembrim izglītības iestāžu, kuras īsteno klātienes vispārējās un profesionālās izglītības programmas, dibinātājiem (turpmāk – izglītības iestāžu dibinātāji), kā arī programmas attiecināmās izmaksas un finansējuma izlietošanas nosacījumus, tādējādi 2023./2024.mācību gada pirmajā semestrī turpinot Latvijas valsts simtgadē uzsākto programmu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekts paredz noteikt kārtību, kādā aprēķina un piešķir valsts budžeta finansējumu izglītības iestāžu dibinātājiem programmas īstenošanai 2023./2024.mācību gada pirmajā semestrī, lai nodrošinātu iespēju izglītojamiem 2023./2024.mācību gada pirmajā semestrī iepazīt Latvijas mākslas un kultūras norises (turpmāk – programmas norises).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2012.gada 18.decembra noteikumu Nr.931 “Latvijas Nacionālā kultūras centra nolikums” 4.19.1 punkts nosaka, ka Latvijas Nacionālais kultūras centrs īsteno programmu, nodrošinot iespēju pamata un vidējās vispārējās un profesionālās izglītības programmu izglītojamiem apmeklēt programmas norises mācību un audzināšanas darba ietvaros.
Programmas mērķis ir nodrošināt, ka katrā mācību gada semestrī valsts noteiktā mācību satura un procesa ietvaros katrs izglītojamais piedalās vismaz vienā programmas norisē un iepazīst Latvijas kultūras vērtības un laikmetīgās izpausmes.

Saskaņā ar Ministru kabineta 2022.gada 18.janvāra noteikumiem Nr.41 “Noteikumi par 2022./2023. mācību gada un mācību semestru sākuma un beigu laiku un brīvdienu laiku” 2022./2023.mācību gada otrā mācību semestra sākums bija 2023.gada 9.janvāris un vairākumam klašu beigu laiks – 2023.gada 31.maijs. 2023.gada janvārī Latvijas Republikas 14.Saeima vēl nebija pieņēmusi likumu “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam”, līdz ar to, ņemot vērā, ka programmas īstenošana ir paredzēta mācību gada ietvaros, lai nodrošinātu savlaicīgu programmas mērķu sasniegšanu 2022./2023.mācību gada otrajā semestrī, Ministru kabinets 2023.gada 2.martā izdeva rīkojumu Nr.102 “Par valsts budžeta finansējuma sadalījumu programmas “Latvijas skolas soma” īstenošanai 2022./2023.mācību gada otrajā semestrī” (turpmāk – MK rīkojums Nr.102).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Likums “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” tika pieņemts tikai 2023.gada 9.martā un stājās spēkā 2023.gada 22.martā, tā 47.pantā nosakot deleģējumu izdot Ministru kabineta noteikumus par kārtību, kādā aprēķina un piešķir finansējumu programmas īstenošanai no 2023.gada 1.janvāra līdz 2023.gada 31.decembrim izglītības iestāžu, kuras īsteno klātienes vispārējās un profesionālās izglītības programmas, dibinātājiem, kā arī programmas attiecināmās izmaksas un finansējuma izlietošanas nosacījumus.

Projektā ir jānosaka kārtība, kādā aprēķinās un piešķirs valsts budžeta finansējumu programmas īstenošanai 2023./2024.mācību gada pirmajā semestrī (no 2023.gada 1.septembra līdz 2023.gada 31.decembrim) izglītības iestāžu dibinātājiem, kā arī programmas attiecināmās izmaksas un finansējuma izlietošanas nosacījumus.
Risinājuma apraksts
Projekts nosaka:

1. valsts budžeta programmā 21.00.00 “Kultūras mantojums” iekļautās programmas īstenošanai paredzētā finansējuma sadalījumu izglītības iestāžu, kas klātienē īsteno vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības programmas, tai skaitā profesionālās pamatizglītības programmas speciālajās izglītības iestādēs, un pamata un vidējās profesionālās izglītības programmas (turpmāk – izglītības programmas), dibinātājiem 2023./2024.mācību gada 1.semestrī. Projekta 1.pielikumā noteikts programmas īstenošanai 2023./2024.mācību gada pirmajā semestrī paredzētā finansējuma sadalījums izglītības iestāžu dibinātājiem, savukārt Projekta 2.pielikumā apstiprināta pārskata veidlapa par programmas īstenošanai piešķirtā finansējuma izlietojumu un sasniegtajiem kvantitatīvajiem rādītājiem 2023./2024.mācību gada 1.semestrī.

Programmas mērķis ir dot iespēju izglītojamiem iepazīt programmas norises (mūzikā, teātrī, dejā, cirkā, vizuālajā mākslā, kino, arhitektūrā, dizainā, kultūras mantojumā, literatūrā un grāmatniecībā), sasaistot tās ar mācību un audzināšanas darbu. Lai sasniegtu šo mērķi, tiek īstenota kompleksa, starpdisciplināra programma, kas apvieno resursus, lai stiprinātu jaunās paaudzes nacionālo identitāti, pilsoniskuma, valstiskās piederības apziņu, attīstītu kultūras izpratnes un izpausmes kompetenci, paaugstinātu izglītības kvalitāti, mazinātu sociālo nevienlīdzību. Programma integrē izglītības saturā daudzveidīgu kultūras nozaru iepazīšanu un kultūrizglītības kompetenču attīstību, sniedzot būtisku ieguldījumu valsts izglītības standartos noteiktos mērķu sasniegšanā, tostarp dažādojot mācību organizācijas formas. Kultūras pieredzes apguve līdz ar programmas īstenošanu kļūst par neatņemamu pamata un vidējās izglītības satura komponenti, samazinot nevienlīdzības riskus kultūrizglītības pieejamībā, kā arī attīstot kultūras kapitālu kā vērtību jaunajā paaudzē.

Finansējuma apmērs attiecīgajam finansējuma saņēmējam aprēķināts, izmantojot šādu formulu:

D = S x K, kur

D – programmas īstenošanai piešķirtā finansējuma apmērs attiecīgajam izglītības iestādes dibinātājam;
S – Valsts izglītības informācijas sistēmā ievadītais un apstiprinātais izglītojamo skaits uz 2022.gada 1.septembri attiecīgā finansējuma saņēmēja izglītības iestādēs, kas klātienē īsteno vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības programmas, tai skaitā profesionālās pamatizglītības programmas speciālās izglītības iestādēs, un izglītojamo skaits uz 2022.gada 1.oktobri attiecīgā finansējuma saņēmēja izglītības iestādēs, kas klātienē īsteno pamata un vidējās profesionālās izglītības programmas;
K – no 2023.gada 1.septembrim līdz 2023.gada 31.decembrim 7 euro, kas noteikts ņemot vērā pieejamo finansējumu un noteikts tādā pašā apmērā kā 2022./2023.mācību gada otrajā pusgadā plānotais.

Finansējums aprēķināts, izmantojot datus par izglītojamo skaitu, uz kuriem attiecināts programmas finansējums, ko sniedza Izglītības un zinātnes ministrija, pamatojoties uz Valsts izglītības informācijas sistēmas datu bāzē reģistrēto izglītojamo skaitu attiecīgajās izglītības programmās:
1) aprēķinot piešķiramo programmas finansējumu vispārējās izglītības iestādēs, izglītojamo skaits noteikts uz 2022.gada 1.septembri;
2) profesionālās izglītības iestādēm piešķiramais programmas finansējums aprēķināts, ņemot vērā izglītojamo skaitu uz 2022.gada 1.oktobri, lai maksimāli precīzi atspoguļotu reālo izglītojamo skaitu un ņemtu vērā situāciju, ka septembrī profesionālās izglītības iestādēs notiek izglītojamo skaita svārstības, piemēram, izglītojamo papildus uzņemšana. Informācija no Valsts izglītības informācijas sistēmas datu bāzes saņemta atbilstoši uz 2022.gada 1.oktobri.
Projekta 1.pielikumā finansējums programmas īstenošanai katram izglītības iestādes dibinātājam aprēķināts, izmantojot Projekta 3.punktā noteikto formulu, ņemot vērā iepriekš minēto audzēkņu skaitu, kas attiecīgi reizināts ar finansējuma apmēru vienam izglītojamam 2023./2024.mācību gada pirmajā semestrī – 7 euro. Kopumā visās izglītības iestādēs finansējums aprēķināts par 236 847 izglītojamiem.

2. programmas ietvaros attiecināmās izmaksas ir izmaksas, kas radušās laikposmā no 2023.gada 1.septembra līdz 2023.gada 31.decembrim:
2.1. programmas norises ieejas maksa un izdevumi par biļetēm izglītojamiem un personām, kuras pavada grupu atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka pavadošo personu skaitu;
2.2. maksa pakalpojuma sniedzējam par programmas norises nodrošināšanu (tehniskās izmaksas, pakalpojuma sniedzēja personāla atlīdzība, tai skaitā autoratlīdzība, kas saistīta ar programmas norises nodrošināšanu, pakalpojuma sniedzēja transporta izmaksas);
2.3. programmas norises piekļuves (ieejas) maksa vai maksa par digitālās programmas norises nodrošināšanu;
2.4. izdevumi (sabiedriskā transporta biļetes, izdevumi par degvielu un transporta nomu) izglītojamo un pavadošo personu nokļūšanai uz programmas norises vietu un atpakaļ.

3. kārtību, kādā izglītības iestāžu dibinātāji sagatavo pārskatu par finansējuma izlietojumu no 2023.gada 1.septembra līdz 2023.gada 31.decembrim un iesniedz to elektroniski (Projekta 2.pielikums), izmantojot Valsts kases e-pakalpojumu ePārskati, atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā nodrošina informācijas apriti, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumus. Projekta 10.punktā noteikts, ka finansējuma saņēmējs līdz 2024.gada 15.janvārim, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumu “ePārskati”, iesniedz pārskatu par finansējuma izlietojumu un sasniegtajiem kvantitatīvajiem rādītājiem saskaņā ar Projekta 2.pielikumu.

4. atlikumu, ko finansējuma saņēmējs norādījis pārskatos par programmas īstenošanai izlietotajiem valsts budžeta līdzekļiem 2022./2023.mācību gada otrajā semestrī, izlietošanas kārtību. Saskaņā ar finansējuma saņēmēju iesniegtajiem pārskatiem par programmas aktivitātēm 2023.gadā jau piešķirto finansējumu par 2022./2023.mācību gada otro semestri (periodu no 2023.gada 1.janvāra līdz 2023.gada 21.jūnijam), daļai finansējuma saņēmēju izveidojušies dažāda apjoma finanšu atlikumi. Kopējais finansējuma saņēmēju pārskatos norādītais atlikums 2022./2023.mācību gada otrajā semestrī ir 154 370,87 euro. Atlikumu veidošanās saistīta ar to, ka MK rīkojums Nr.102 stājās spēkā 2023.gada 2.martā, bet mācību semestris bija sācies jau 2023.gada 9.janvārī. Atlikumi veidojās arī tāpēc, ka 2022./2023.mācību gada otrajā semestrī profesionālo izglītības programmu izglītojamajiem ir ilgtermiņa prakses, kas samazina izglītojamo iespējas apmeklēt programmas norises. Kopā ar finansējuma saņēmējiem tiek meklēti risinājumi šo šķēršļu novēršanai turpmākajā darbā. Saskaņā ar Projekta 5.punktu finansējuma saņēmējs programmas īstenošanai 2023./2024.mācību gada pirmajā semestrī papildus Projekta 1.pielikumā norādītajam finansējumam var izmantot finansējuma atlikumu, ko finansējuma saņēmējs norādījis pārskatā, kas iesniegts atbilstoši MK rīkojuma Nr.102 3.punktam un ko atbilstoši MK rīkojuma Nr.102 4.punktam apstiprinājis Latvijas Nacionālais kultūras centrs. Arī MK rīkojuma Nr.102 5.punkts nosaka, ka finansējuma atlikumu, ko finansējuma saņēmējs norādījis pārskatos par programmas īstenošanai izlietotajiem valsts budžeta līdzekļiem 2022./2023.mācību gada otrajā semestrī, Latvijas Nacionālais kultūras centrs izmanto programmas īstenošanai, tas ir, programmas aktivitātēm izglītojamajiem, no 2023.gada 1.septembra līdz 2023.gada 31.decembrim.
Atstājot finansējuma saņēmēju rīcībā 2022./2023.mācību gada otrajā semestrī izveidojušos finansējuma atlikumu, lai izmantotu to 2023./2024.mācību gada pirmajā semestrī papildus Projekta 1.pielikumā norādītajam finansējumam, tiek nodrošināts, ka 2023.gada ietvaros uz katru izglītojamo pieejama sākotnēji plānotā summa gadā katram audzēknim – 14 euro (7 euro katrā no mācību semestriem). Finansējuma apmērs 14 euro izglītojamam kalendārajā gadā izmantots, plānojot valsts budžeta apmēru programmas aktivitātēm izglītojamajiem (programmas norišu apmeklēšanai) kopš programmas ieviešanas 2018.gada rudenī, izņemot 2022.gadu, kad bija samazināts programmas finansējums.

5. atlikumu, ko finansējuma saņēmējs norādījis pārskatos par programmas īstenošanai izlietotajiem valsts budžeta līdzekļiem 2023./2024.mācību gada pirmajā semestrī izmantošanas kārtību. Projekta 12.punkts paredz, ka Latvijas Nacionālais kultūras centrs finansējuma atlikumu, ko finansējuma saņēmējs norādījis pārskatos par programmas īstenošanai izlietotajiem valsts budžeta līdzekļiem 2023./2024.gada pirmajā semestrī, ietur no finansējuma saņēmējam paredzētajiem valsts budžeta līdzekļiem programmas īstenošanai 2023./2024.mācību gada otrajā semestrī.

Atbilstoši MK rīkojumam Nr.102 finansējums piešķirts 108 finansējuma saņēmējiem, savukārt 2023./2024.mācību gada pirmajā semestrī viens finansējuma saņēmējs mainījis juridisko statusu, t.i. Liepājas Jūrniecības koledža, kas bija Izglītības un zinātnes ministrijas pakļautībā, kļuvusi par Rīgas Tehniskās universitātes aģentūras “Rīgas Tehniskās universitātes Liepājas Jūrniecības koledžu”.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Lai nodrošinātu Projekta izpildi, Latvijas Nacionālais kultūras centrs slēgs līgumus ar izglītības iestāžu dibinātājiem par valsts budžeta finansējuma piešķiršanu par periodu no 2023.gada 1.septembra līdz 2023.gada 31.decembrim, iekļaujot šādas būtiskās sastāvdaļas:
1. līgumslēdzējpuses un to rekvizītus;
2. valsts budžeta finansējuma apmēru (atbilstoši Projekta 1.pielikumam);
3. valsts budžeta finansējuma piešķiršanas mērķi, termiņus un attiecināmās izmaksas (atbilstoši Projekta 2. un 8.punktā noteiktajam);
4. pārskatu par izlietoto finansējumu iesniegšanas termiņus un kārtību (saskaņā ar Projekta 10.punktā noteikto kārtību), kā arī kārtību, kādā finansējuma saņēmējs veic pārskaitītā finansējuma vai tās daļas atmaksu;
5. nosacījumu finansējuma saņēmējam, ka izdevumu pozīcijas, kas saistītas ar norišu satura veidošanu, nav attiecināmas;
6. citus nosacījumus, kas nepieciešami programmas sekmīgai īstenošanai, tajā skaitā finansējuma atlikumu, ko finansējuma saņēmējs norādījis pārskatos par programmas īstenošanai izlietotajiem valsts budžeta līdzekļiem 2022./2023.mācību gada otrajā semestrī, finansējuma saņēmējs ir tiesīgs izmantot programmas īstenošanai 2023./2024.mācību gada pirmajā semestrī.
Latvijas Nacionālais kultūras centrs nodrošinās metodiskos ieteikumus sekmīgai programmas norisei, kā arī regulāri atjaunos informāciju par ieteicamajām programmas norisēm, kas šobrīd pieejamas Latvijas Nacionālā centra tīmekļvietnē: https://www.lnkc.gov.lv/lv/latvijas-skolas-soma-kulturas-norisu-piedavajums un Kultūras ministrijas tīmekļvietnē: https://www.km.gov.lv/lv/kultura/kultura-timekli/projekti/kulturas-norises-berniem-un-jauniesiem.
Programmas ietvaros var finansēt arī programmas mērķim atbilstošas aktuālās izstādes, koncertus u. c. programmas norises, kas nenotiek regulāri un tādēļ nav iekļautas kultūras norišu apkopojumā. Pašvaldību deleģētie programmas koordinatori, kā arī programmas koordinatori privātskolās un profesionālās izglītības iestādēs regulāri saņem vēstkopu ar aktualitātēm un ieteikumiem kvalitatīvai, efektīvai un jēgpilnai programmas īstenošanai.

Papildu informācija par programmas īstenošanu, tai skaitā izglītības iestāžu pieredze un aktualitātes, pieejama: www.latvijasskolassoma.lv.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • skolēni
  • Pedagogi
  • Kultūras nozarē strādājošie
Ietekmes apraksts
Izglītojamiem un pedagogiem izglītības iestādēs, kas īsteno klātienes vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības programmas, tai skaitā profesionālās pamatizglītības programmas speciālās izglītības iestādēs, un pamata un vidējās profesionālās vidējās izglītības programmas, programmas īstenošanas ietvaros būs pieejamas mūsdienīgas metodes izglītības kvalitātes nodrošināšanai.

Kultūras nozares profesionāļiem programmas īstenošanas ietvaros paplašinās auditorija un iespēja veidot inovatīvas programmas norises, tā palielinot nodarbinātības iespējas.
Juridiskās personas
  • Izglītības iestāžu dibinātāji
  • Izglītības iestādes
  • Nevalstiskās kultūras iestādes
Ietekmes apraksts
Nodrošinot izglītojamiem iespēju iepazīt Latvijas kultūru un mākslu, tiek sekmēta izglītības un kultūras nozaru sadarbība. Regulāri apmeklējot programmas norises jau skolas vecumā, tiek veidota nākotnes kultūras patērētāju auditorija.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Programma veicina pieprasījumu pēc mobilām, kvalitatīvām un mūsdienīgām programmas norisēm, kas veicina uzņēmējdarbību kultūras nozarē.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Programma sekmē nodarbinātības pieaugumu kultūras nozarē, tai skaitā radošajās industrijās, starpnozaru un zināšanu pārneses projektos u. tml.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
3 418 885
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
3 418 885
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
3 418 885
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
3 418 885
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar likumu “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” programmas īstenošanai valsts budžeta programmā 21.00.00 “Kultūras mantojums” tika paredzēts finansējums 3 500 000 euro, no tiem 3 315 858 euro paredzēti programmas aktivitātēm izglītojamiem.
Pamatojoties uz MK rīkojumu Nr.102 kopējais valsts budžeta finansējuma apmērs (euro) 2022./2023.mācību gada otrajā semestrī bija 1 657 929 euro, taču faktiski pārskaitāmais valsts budžeta finansējums 2022./2023.mācību gada otrajā semestrī (ņemot vērā 2022.gada atlikumu) bija 1 576 229,52 euro.
Tomēr ievērojot Ministru kabineta 2023.gada 20.jūnija rīkojumā Nr.383 “Par apropriācijas pārdali” noteikto, no programmas 21.00.00 “Kultūras mantojums” – 81 115 euro, tika veikta apropriācijas pārdale, lai nodrošinātu neatliekamu un prioritāru pasākumu finansēšanu veselības nozarē 2023.gadā. Līdz ar to 2023.gadā programmas īstenošanai kopā pieejamais finansējums ir 3 418 885 euro, no tiem 3 234 158,52 euro paredzot programmas aktivitātēm izglītojamiem.
2023.gadā kopā programmas administrēšanai paredzēti 164 000 euro, tai skaitā Latvijas Nacionālā kultūras centra darbinieku, kas atbildīgi par programmas īstenošanu, atlīdzībām 98 720 euro un precēm un pakalpojumiem 65 280 euro. Lai nodrošinātu programmas mērķa kvalitatīvu sasniegšanu, 20 726,48 euro tiks izmantoti metodiskā atbalsta sniegšanai pedagogiem, tajā skaitā programmas piecgades konferences organizēšanai. Līdz ar to pieejamais finansējums izglītības iestāžu dibinātājiem programmas norišu nodrošināšanai par 2023./2024.mācību gada pirmo semestri ir 1 657 929 euro.
Finansējums izglītības iestāžu dibinātājiem programmas norišu nodrošināšanai par 2023./2024.mācību gada pirmo semestri tiks pārskaitīts saskaņā ar līgumu. Iesaistītajām ministrijām finansējums tiks pārdalīts transfertu veidā no valsts budžeta programmas 21.00.00 “Kultūras mantojums”, tai skaitā Aizsardzības ministrijai – 525 euro, Izglītības un zinātnes ministrijai – 130 935 euro, Labklājības ministrijai –  154 euro un Tieslietu ministrijai – 98 euro.
Finansējuma apmērs finansējuma saņēmējiem 2023./2024.mācību gada pirmajam semestrim aprēķināts pēc Valsts izglītības informācijas sistēmā ievadīto un apstiprināto izglītojamo skaita atbilstošajās izglītības programmās izglītības iestādēs uz 2022.gada 1.septembri par vispārējās izglītības iestādēm un uz 2022.gada 1.oktobri profesionālās izglītības iestādēm – kopumā visās izglītības iestādēs aptverti 236 847 izglītojamie.
Saskaņā ar Projekta 5.punktu finansējuma saņēmējs programmas īstenošanai 2023./2024.mācību gada pirmajā semestrī papildus Projekta 1.pielikumā norādītajam finansējumam var izmantot finansējuma atlikumu, ko finansējuma saņēmējs norādījis pārskatos par programmas īstenošanai izlietotajiem valsts budžeta līdzekļiem 2022./2023.mācību gada otrajā semestrī. Saskaņā ar finansējuma saņēmēju iesniegtajiem pārskatiem par programmas aktivitātēm par periodu no 2023.gada 1.janvāra līdz 2023.gada 21.jūnijam, daļai finansējuma saņēmēju izveidojušies dažāda apjoma finanšu atlikumi. Kopējais finansējuma saņēmēju pārskatos norādītais atlikums ir 154 370,87 euro. Atstājot finansējuma saņēmēju rīcībā 2022./2023.mācību gada otrajā semestrī izveidojušos finansējuma atlikumu, lai izmantotu to 2023./2024.gada pirmajā semestrī papildus Projekta 1.pielikumā norādītajam finansējumam, tiek nodrošināts, ka 2023.gada ietvaros uz katru izglītojamo pieejama sākotnēji plānotā summa gadā katram audzēknim – 14 euro (7 euro katrā no mācību semestriem).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktu institūcija piemēro sabiedrības līdzdalības kārtību to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka Projekta mērķis ir noteikt kārtību, kādā aprēķina un piešķir valsts budžeta finansējumu izglītības iestāžu dibinātājiem programmas īstenošanai 2023./2024.mācību gada pirmajā semestrī, lai nodrošinātu iespēju izglītojamiem 2023./2024.mācību gada pirmajā semestrī iepazīt programmas norises atbilstoši likuma “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” 47.pantā noteiktajam deleģējumam Ministru kabinetam, kas būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, publisko apspriedi nav nepieciešams nodrošināt.

6.4. Cita informācija

Projekta sagatavošanas gaitā notikušas konsultācijas ar programmas īstenotājiem gan no kultūras, gan izglītības nozares. Tika akcentēta nepieciešamība savlaicīgi līdz mācību semestra sākumam nodrošināt finanšu nonākšanu pie izglītības iestāžu dibinātājiem.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Kultūras ministrija
  • Latvijas Nacionālais kultūras centrs
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Izglītības iestādes
  • Valsts kultūras institūcijas

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Visām iesaistītajām institūcijām administratīvais slogs paliek nemainīgs, jo programmas īstenošanai nepieciešamās darbības saglabājas tādas pašas kā iepriekšējā posmā kopš 2018. gada.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Programma attīsta kultūras pakalpojumu sniedzēju infrastruktūru reģionos, kā arī nodrošina kultūras norišu pieejamību izglītojamajiem neatkarīgi no dzīvesvietas, jo īpaši piedāvājot kvalitatīvas digitālās programmas norises.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Programma veido ieradumu sistemātiski pieredzēt kultūru un palīdz izmantot gūto pieredzi savai personīgajai, profesionālajai un pilsoniskajai izaugsmei, kā arī veicina kultūras pieejamību un mazina sociālās atstumtības riskus.

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi