Anotācija

25-TA-456: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Patērētāju ārpustiesas strīdu risinātāju likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2013.gada 21.maija Regulas (EK) Nr. 524/2013 par patērētāju strīdu izšķiršanu tiešsaistē un ar ko groza Regulu (EK) Nr. 2006/2004 un Direktīvu 2009/22/EK (turpmāk - Regula 524) prasībām Latvijas Eiropas patērētāju informācijas centrs (turpmāk - ECC Latvija) veic kontaktpunktam paredzētos uzdevumus strīdu izšķiršanai tiešsaistē. Ņemot vērā, ka Eiropas Komisija saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2024.gada 19.decembra Regulu (ES) 2024/3228, ar ko atceļ Regulu (ES) Nr.524/2013 un groza Regulas (ES) 2017/2394 un (ES) 2018/1724 sakarā ar Eiropas strīdu izšķiršanas tiešsaistē platformas slēgšanu (turpmāk - Regula 3228) ir paredzējusi slēgt Eiropas strīdu izšķiršanas tiešsaistē platformu (turpmāk - SIT platforma), nepieciešams veikt attiecīgas izmaiņas Patērētāju ārpustiesas strīdu risinātāju likumā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ar likumprojektu paredzēts precizēt normas par patērētāju strīdu izšķiršanu tiešsaistē atbilstoši Regulai 524, kā arī normas par Eiropas Savienības ārpustiesas strīdu risinātāju sarakstu un tā publicēšanu.
Spēkā stāšanās termiņš
21.07.2025.
Pamatojums
Regula 3228 paredz, ka Regula 524 ir atcelta no 2025. gada 20. jūlija, līdz ar to likumprojektam jāstājas spēkā nākamajā dienā, kas ir 2025. gada 21. jūlijs.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
SIT platforma ir interaktīva tīmekļa vietne, ko izveidoja un uzturēja Eiropas Komisija, kas piedāvāja vienotu piekļuves punktu 3 pusēm: patērētājam, tirgotājam un strīdu alternatīvās izšķiršanas vienībai. Tā piedāvāja iespēju patērētājiem un tirgotājiem saistībā ar tiešsaistes tirdzniecības vai pakalpojumu līgumiem radušos strīdus risināt ārpustiesas ceļā tiešsaistē.
Ņemot vērā Regulā 524 noteikto, ECC Latvija darbojas kā kontaktpunkts, kas sniedz palīdzību, lai iesniegtu sūdzību, sniedz informāciju par patērētāju tiesībām, sniedz informāciju par SIT platformas darbību, sniedz informāciju par procedūras noteikumiem, ko piemēro identificētās strīdu alternatīvās izšķiršanas vienības, kā arī informē patērētāju par citiem tiesiskās aizsardzības līdzekļiem, ja strīdu nevar izšķirt, izmantojot SIT platformu.
Pēc ECC Latvija sniegtās informācijas 2024.gadā bijuši ap 20 informācijas pieprasījumi no patērētājiem, tirgotājiem par SIT platformas darbību.
Vienlaikus Regula 524 nosaka, ka tirgotāji, kas iesaistās tiešsaistes pārdošanas vai pakalpojuma līgumos, savā tīmekļa vietnē norāda elektronisku saiti uz SIT platformu (arī tiešsaistes tirdzniecības vietas) un arī savu e-pasta adresi. Tirgotāji, kas ir apņēmušies vai kam ir pienākums strīdu izšķiršanai ar patērētājiem izmantot vienu vai vairākas strīdu alternatīvās izšķiršanas vienības, tīmekļa vietnē informē patērētājus par SIT platformas pastāvēšanu un par iespēju izmantot SIT platformu strīdu izšķiršanai.

Līdz ar Regulas 3228 stāšanos spēkā paredzēts SIT platformu slēgt. SIT platformas slēgšana tiek pamatota ar to, ka SIT platformas apmeklējums ir neliels, kā arī tikai 2% no iesniegtajām sūdzībām saņem pozitīvu atbildi, kas ļauj pieprasījumu nosūtīt kādai no SIT platformā uzskaitītajām strīdu alternatīvas izšķiršanas vienībām. Eiropas Komisija ir minējusi, ka kopumā visā Eiropas Savienībā gada laikā tikai aptuveni 200 lietu tiek nodotas strīdu alternatīvās izšķiršanas vienībām. Līdz ar to arī izmaksu ziņā SIT platformas uzturēšana nav lietderīga. Tiek paredzēts, ka sūdzību iesniegšanas iespēja SIT platformā tiek izbeigta 2025.gada 20.martā. Visu SIT platformā esošo informāciju, tai skaitā saistītos personas datus, paredzēts dzēst vēlākais līdz 2025.gada 20.jūlijam.
Vienlaikus Regulas 3228 Ietekmes novērtējumā minēts, ka uzņēmumiem, kuri darbojas tiešsaistē (no kuriem vairākums ir mazie un vidējie uzņēmumi), nevajadzēs uzturēt e-pasta adresi SIT sarakstei, tādējādi ietaupot 100 euro gadā. Attiecīgi kopējais Eiropas Savienības uzņēmumu ietaupījums būtu 370 miljoni euro gadā jeb 3,3 miljardi euro 10 gados.
Ņemot vērā iepriekš minēto, nepieciešams veikt grozījumus Patērētāju ārpustiesas strīdu risinātāju likumā atbilstoši Regulā 3228 paredzētajam par SIT platformas slēgšanu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Patērētāju ārpustiesas strīdu risinātāju likuma 5.panta otrajā daļā noteikts, ka ārpustiesas strīdu risinātājam ir pienākums izskatīt pārrobežu strīdus, tai skaitā strīdus, uz kuriem attiecas Eiropas Parlamenta un Padomes 2013.gada 21.maija regula 524/2013 (EK) par patērētāju strīdu izšķiršanu tiešsaistē.
Risinājuma apraksts
Izslēgt normu par patērētāju strīdu izšķiršanu tiešsaistē atbilstoši Regulai 524, tādējādi izsakot 5.panta otro daļu jaunā redakcijā - ārpustiesas strīdu risinātājam ir pienākums izskatīt pārrobežu strīdus.
Problēmas apraksts
Patērētāju ārpustiesas strīdu risinātāju likuma 8.panta otrā daļa un 15.panta trešā daļa nosaka prasību par Eiropas Savienības ārpustiesas strīdu risinātāju saraksta publicēšanu. Savukārt, 15.panta ceturtajā daļā noteikts, ka Patērētāju tiesību aizsardzības centrs pēc pieprasījuma pastāvīgā informācijas nesējā vai rakstveidā sniedz informāciju par Eiropas Savienības ārpustiesas strīdu risinātājiem.
Tā kā Eiropas Savienības ārpustiesas strīdu risinātāju saraksts līdz šim brīdim bija pieejams SIT platformā, kura saskaņā ar Regulu 3228 tiks slēgta, nepieciešams no Patērētāju ārpustiesas strīdu risinātāju likuma izslēgt prasības par Eiropas Savienības ārpustiesas strīdu risinātāju sarakstu un tā publicēšanu.
Risinājuma apraksts
Ievērojot minēto informāciju par SIT platformas slēgšanu un attiecīgo ārpustieas strīdu risinātāju sarakstu, nepieciešams izslēgt 8.panta otro daļu un 15.panta trešo un ceturto daļu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta 2006. gada 1. augusta noteikumi Nr. 632 "Patērētāju tiesību aizsardzības centra nolikums"

Pamatojums un apraksts
Tā kā atbilstoši Regulai 3228 tiek atcelta Regula 524, kā arī tiek slēgta SIT platforma, nepieciešami atbilstoši grozījumi Ministru kabineta 2006. gada 1. augusta noteikumos Nr. 632 "Patērētāju tiesību aizsardzības centra nolikums".
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija

4.1.2. Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumi Nr. 380 "Noteikumi par kompleksa un saistīta tūrisma pakalpojuma sagatavošanas un sniegšanas kārtību un kompleksu un saistītu tūrisma pakalpojumu sniedzēju un ceļotāju tiesībām un pienākumiem"

Pamatojums un apraksts
Tā kā atbilstoši Regulai 3228 tiek atcelta Regula 524, kā arī tiek slēgta SIT platforma, nepieciešami atbilstoši grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumos Nr. 380 "Noteikumi par kompleksa un saistīta tūrisma pakalpojuma sagatavošanas un sniegšanas kārtību un kompleksu un saistītu tūrisma pakalpojumu sniedzēju un ceļotāju tiesībām un pienākumiem".
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Likumprojekts nodrošina nacionālo normatīvo aktu atbilstību Regulai 3228, ar ko tiek atcelta Regula 524 un slēgta SIT platforma.
Skaidrojums
Ņemot vērā, ka likumprojekts neskar sabiedrībai nozīmīgas iniciatīvas un procesus, tāpēc sabiedriskā apspriešana nav nepieciešama.
Likumprojekts un tā anotācija būs publiski pieejami Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā jeb TAP portālā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Patērētāju tiesību aizsardzības centrs
  • Ārpustiesas strīdu risinātāji

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs
samazinās
Vērtības nozīme:
Patērētāju tiesību aizsardzības centram vairs nebūs jāpublicē savā mājaslapā internetā Eiropas Savienības ārpustiesas strīdu risinātāju saraksts, kā arī nebūs vienlaikus jānorāda Eiropas Komisijas mājaslapa, kurā attiecīgais saraksts ir pieejams. Tāpat Patērētāju tiesību aizsardzības centram vairs nebūs pēc pieprasījuma jāsniedz informācija pastāvīgā informācijas nesējā vai rakstveidā par Eiropas Savienības ārpustiesas strīdu risinātājiem.
Ārpustiesas strīdu risinātāji
samazinās
Vērtības nozīme:
Ārpustiesas strīdu risinātājiem vairs nebūs jāpublicē savā mājaslapā internetā Eiropas Savienības ārpustiesas strīdu risinātāju saraksts, kā arī nebūs vienlaikus jānorāda Eiropas Komisijas mājaslapa, kurā attiecīgais saraksts ir pieejams.
Kopā
0,00

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi