Anotācija (ex-ante)

24-TA-1249: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2024. gada 13. februāra noteikumos Nr. 100 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt sociāli atstumto kopienu, mājsaimniecību ar zemiem ienākumiem un nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, tostarp cilvēku ar īpašām vajadzībām, sociāli ekonomisko integrāciju, īstenojot integrētas darbības, tostarp nodrošinot mājokli un sociālos pakalpojumus" 4.3.1.5. pasākuma "Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveide un attīstība" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 4.3.1. specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt sociāli atstumto kopienu, mājsaimniecību ar zemiem ienākumiem un nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, tostarp cilvēku ar īpašām vajadzībām sociāli ekonomisko integrāciju, īstenojot integrētas darbības, tostarp nodrošinot mājokli un sociālos pakalpojumus” 4.3.1.5.pasākuma “Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveide un attīstība” īstenošanas noteikumi” (turpmāk – TA projekts) ir Labklājības ministrijas (turpmāk – LM) iniciatīva un izstrādāts saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021. - 2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
TA projekta mērķis ir redakcionāli precizēt normatīvo regulējumu attiecībā uz 4.3.1.5. pasākuma “Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveide un attīstība” (turpmāk – 4.3.1.5. pasākums) ietvaros īstenojamo projektu skaitu.
Spēkā stāšanās termiņš
04.06.2024.
Pamatojums
MK 13.02.2024. noteikumos Nr.100 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt sociāli atstumto kopienu, mājsaimniecību ar zemiem ienākumiem un nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, tostarp cilvēku ar īpašām vajadzībām, sociāli ekonomisko integrāciju, īstenojot integrētas darbības, tostarp nodrošinot mājokli un sociālos pakalpojumus" 4.3.1.5. pasākuma "Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveide un attīstība" īstenošanas noteikumi (turpmāk – MK noteikumi Nr.100) paredz, ka 4.3.1.5. pasākuma ietvaros tiek īstenoti trīs projekti.

Dalību 4.3.1.5. pasākumā ir apstiprinājusi Rīgas un Liepājas valstspilsētas, savukārt Labklājības ministrija 13.05.2024. saņēma vēstuli no Rēzeknes valstspilsētas, kas bija plānota kā trešais projekta iesniedzējs 4.3.1.5. pasākuma ietvaros, par atteikšanos piedalīties 4.3.1.5. pasākumā pašvaldības pašreizējas finansiālās situācijas dēļ.

Arī citas Labklājības ministrijas iepriekš uzrunātās valstspilsētu pašvaldības ir atteikušās no dalības 4.3.1.5. pasākumā.

Attiecīgi nepieciešami steidzami grozījumi MK noteikumos Nr.100, paredzot, ka 4.3.1.5. pasākuma ietvaros tiks īstenoti divi projekti. Šādi grozījumi neietekmēs Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam uzraudzības rādītāju sasniegšanu, jo Rīgas un Liepājas valstspilsētas projektos tiks izveidotas visas 4.3.1.5. pasākumā plānotās 54 sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanas vietas.

Neveicot šādus grozījumus, nebūs iespējams pilnvērtīgi īstenot 4.3.1.5. pasākuma projektu iesniegumu atlasi.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
4.3.1.5. pasākuma īstenošanas nosacījumu izstrādes laikā tika plānots, ka jaunu sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūru personām ar ļoti smagiem garīga rakstura un multipliem traucējumiem tiks veidotas trīs Latvijas pašvaldībās ar lielāko mērķa grupas personu īpatsvaru un lielāko kopējo iedzīvotāju skaitu. Saskaņā ar MK noteikumu Nr.100 sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumu (turpmāk - anotācija) šīs pašvaldības ir Rīgas, Daugavpils un Liepājas valstspilsētas.

Labklājības ministrija uzreiz pēc MK noteikumu Nr.100 izskatīšanas MK sēdē 13.02.2024. nosūtīja vēstules Rīgas, Daugavpils un Liepājas valstspilsētām ar aicinājumu šīm pašvaldībām izvērtēt iespēju piedalīties  4.3.1.5. pasākuma īstenošanā, vienlaikus arī apzinot katras pašvaldības plānoto izveidojamo sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanas vietu skaitu projektā (atbilstoši MK noteikumiem Nr.100 kopējais 4.3.1.5. pasākumā izveidojamo pakalpojumu vietu skaits ir 54, bet vienā projektā izveidojamais pakalpojumu vietu skaits ir vidēji 18). Līdz lūgtajam termiņam (27.02.2024.) Labklājības ministrija saņēma pozitīvas atbildes par dalību 4.3.1.5. pasākumā no Rīgas un Liepājas valstspilsētām. Turklāt Rīgas valstspilsēta informēja, ka plāno veidot 36 pakalpojumu vietas, un lūdza iespēju robežās palielināt pašvaldībai pieejamo vietu skaitu. Savukārt 26.02.2024. tika saņemta atbilde no Daugavpils valstspilsētas par nepiedalīšanos 4.3.1.5. pasākumā, ņemot vērā, ka 4.3.1.5. pasākuma ietvaros netiek atbalstīti ieguldījumi infrastruktūrā, kas atrodas ilgstošas sociālās aprūpes institūcijas teritorijā vai robežojas ar to.

Ņemot vērā, ka MK noteikumi Nr.100 paredz, ka 4.3.1.5. pasākuma ietvaros ir īstenojami trīs projekti, 28.02.2024. Labklājības ministrija nosūtīja vēstuli Jelgavas valstspilsētai, kas atbilstoši MK noteikumu Nr.100 anotācijai ir nākamā pašvaldība ar lielāko mērķa grupas personu īpatsvaru un kopējo iedzīvotāju skaitu, ar aicinājumu izvērtēt iespēju piedalīties 4.3.1.5. pasākumā. 13.03.2024. no Jelgavas valstspilsētas tika saņemta vēstule par to, ka pašvaldība nepiedalīsies 4.3.1.5. pasākuma īstenošanā.

Lai pēc iespējas operatīvāk varētu uzsākt 4.3.1.5. pasākuma projektu iesniegumu atlasi un atrastu trešo iespējamo projekta iesniedzēju, Labklājības ministrija 14.03.2023. nosūtīja vēstules visām pārējām Latvijas valstspilsētām (Jūrmala, Valmiera, Ogre, Ventspils, Jēkabpils, Rēzekne) par iespēju piedalīties 4.3.1.5. pasākumā. No visām uzrunātajām pašvaldībām tikai Rēzeknes valstspilsēta 28.03.2024. atsūtīja pozitīvu atbildi un izteica vēlmi 4.3.1.5. pasākuma ietvaros veidot grupu mājas pakalpojumu personām ar ļoti smagiem garīga rakstura un multipliem traucējumiem.

Pēc atbildes saņemšanas no Rēzeknes valstspilsētas, Labklājības ministrija informēja sadarbības iestādi par trīs pašvaldībām, kas piedalīsies 4.3.1.5. pasākuma projektu iesniegumu atlasē, norādot arī katram projekta iesniedzējam pieejamo 4.3.1.5. pasākuma attiecināmo finansējumu un katrā projektā izveidojamo sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu vietu skaitu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā Rēzeknes valstspilsētas finansiālo situāciju (pašvaldībai ir augsts aizņēmumu, galvojumu saistību apmērs) un lai ievērotu MK 13.02.2024. sēdes protokola Nr. 7  protokollēmuma (28§) “Par Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības finanšu situāciju un valsts budžeta aizdevumu finanšu situācijas stabilizēšanai" 8.punktā noteikto, proti, nozaru ministrijām un to padotības iestādēm, izvērtējot Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības  pieteikumus Eiropas Savienības un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības,  valsts budžeta līdzfinansētu investīciju projektu īstenošanu, ņemt vērā, ka par Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības jaunu saistību uzņemšanās iespējām investīciju projektu īstenošanā ir nepieciešams saņemt Pašvaldību finanšu stabilizācijas pieteikumu izskatīšanas un finanšu stabilizācijas projektu saskaņošanas pastāvīgā komisijas (turpmāk – Komisija) saskaņojumu, Labklājības ministrija lūdza saskaņot plānoto Rēzeknes valstspilsētas dalību 4.3.1.5. pasākuma projektu iesniegumu atlasē ar Komisiju.

Jautājums par Rēzeknes iespējamo dalību 4.3.1.5. pasākuma projektu iesniegumu atlasē tika izskatīts 09.05.2024. Komisijas sēdē, savukārt 13.05.2024. Labklājības ministrija saņēma oficiālu vēstuli no Rēzeknes valstspilsētas par to, ka pašvaldība nepiedalīsies 4.3.1.5. pasākuma īstenošanā.

Ņemot vērā iepriekšminēto, 4.3.1.5. pasākuma projektu iesniegumu atlasē ir jādod iespēja piedalīties diviem ieinteresētajiem projektu iesniedzējiem (Rīgas un Liepājas valstspilsētām), jo pārējās Labklājības ministrijas uzrunātās valstspilsētas ir atteikušās no dalības 4.3.1.5. pasākuma īstenošanā.
Risinājuma apraksts
Lai risinātu iepriekšminēto problēmu, ir nepieciešams veikt redakcionālus precizējumus MK noteikumu Nr.100 12. punktā, nosakot, ka 4.3.1.5. pasākuma ietvaros tiks īstenoti divi projekti. Tāpat ir nepieciešams svītrot norādi par to, ka viena projekta ietvaros izveido vidēji 18 sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanas vietas, jo ir zināms precīzs abu projektu iesniedzēju izveidojamais sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanas vietu skaits, kas tiks iekļauts 4.3.1.5. pasākuma atlases nolikumā.

Attiecīgi 4.3.1.5. pasākuma projektu iesniegumu atlases ietvaros uzaicinājumi iesniegt projekta iesniegumus tiks nosūtīti:
1) Rīgas valstspilsētai, kurai pieejamais 4.3.1.5. pasākuma attiecināmais finansējums būs 7 825 413 EUR un izveidojamo sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanas vietu skaits – 36;
2) Liepājas valstspilsētai, kurai pieejamais 4.3.1.5. pasākuma attiecināmais finansējums būs 3 912 707 EUR un izveidojamo sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu vietu skaits – 18.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • personas ar invaliditāti
  • Personas ar ļoti smagiem garīga rakstura un multipliem traucējumiem, kuriem ir noteikta I invaliditātes grupa vai trešais vai ceturtais aprūpes līmenis.
Ietekmes apraksts
TA projektam kopumā ir pozitīva ietekme uz mērķa grupām –– personām ar ļoti smagiem garīga rakstura un multipliem traucējumiem, jo viņiem tiks paplašinātas iespējas saņemt atbalsta pakalpojumus Rīgas un Liepājas pašvaldībās, kas veicina neatkarīgas dzīves iespējas, uzlabo dzīves kvalitāti un veicina iekļaušanos sabiedrībā.
Juridiskās personas
  • Pašvaldības vai to izveidoti sociālo pakalpojumu sniedzēji
  • Labklājības ministrija
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
Ietekmes apraksts
Labklājības ministrija pildīs atbildīgās iestādes funkcijas.
Pašvaldības vai to izveidotiem sociālo pakalpojumu sniedzējiem, kas pildīs finansējuma saņēmēja funkcijas. Centrālā finanšu un līgumu aģentūra, kas pilda sadarbības iestādes funkcijas.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ņemot vērā, ka TA projektā ierosinātie grozījumi ir redakcionāli un tiek virzīti steidzamības kārtā, sabiedrības līdzdalība netika organizēta.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Labklājības ministrija
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi