Anotācija

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 2025. gada 5. decembrī no 00:00 līdz 02:00 LVRTC veiks plānotus infrastruktūras darbus. Šajā laikā īslaicīgi var būt traucēti vai nepieejami eID un eParaksts pakalpojumi (tai skaitā eParaksts mobile).
25-TA-894: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 18. februāra noteikumos Nr. 113 "Atkritumu un to pārvadājumu uzskaites kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu grozījumu projekta izstrādes nepieciešamību nosaka Ministru kabineta 2023. gada 6. jūnija rīkojums Nr. 343  "Par 2.1.3.1.i. investīcijas projekta "VVD APUS - Atkritumu pārvadājumu uzskaites sistēmas transformācija par kompleksu atkritumu aprites uzskaites un kontroles informācijas sistēmu" pases apstiprināšanu", kas nosaka Atkritumu pārvadājumu uzskaites sistēmu turētāja maiņu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Atbilstoši paredzētajai Atkritumu pārvadājumu uzskaites valsts informācijas sistēmas (turpmāk – APUS) turētāja un pārziņa maiņai precizēt normatīvo regulējumu un noteikt jaunu diferencētu APUS lietošanas maksu, maksas rēķina saņemšanas un apmaksas kārtību.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2026.
Pamatojums
Valsts vides dienesta (turpmāk – VVD) APUS darbības uzsākšana plānota 2026. gada 1. janvārī, bet projekta noslēguma posms ir paredzams 2026. gada vidū (APUS savu darību uzsāks no 2026.gada 1. janvāra un VVD līdz gada vidum būs iespēja uzlabot sistēmas darbību pēc tās nodošanas lietošanā sistēmas lietotājiem un novērst kļūdas, ja tādas tiks konstatētas).

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd APUS turētājs un pārzinis pamatojoties uz starp Klimata un enerģētikas ministriju un valsts sabiedrību ar ierobežotu atbildību “Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs” (turpmāk - LVĢMC) noslēgtā deleģējuma līguma pamata ir LVĢMC. Atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 6. jūnija rīkojumam Nr. 343  "Par 2.1.3.1.i. investīcijas projekta "VVD APUS - Atkritumu pārvadājumu uzskaites sistēmas transformācija par kompleksu atkritumu aprites uzskaites un kontroles informācijas sistēmu" pases apstiprināšanu" ir nepieciešams normatīvajos aktos noteikt jaunu APUS turētāju un pārzini, kas no 2026. gada 1. janvāra būs VVD.

Noteikumu projekts paredz veikt sistēmas modernizāciju atbilstoši spēkā esošajam Atkritumu apsaimniekošanas likumā dotajam deleģējumam. Vienlaikus tiek ar šo noteikumu projektu ir izstrādāts likumprojekts "Grozījumi Atkritumu apsaimniekošanas likumā" (25-TA-267), kurā tiek precizēts likumā ietvertais deleģējums attiecībā uz APUS. Pēc likumprojekta spēkā stāšanās tiek plānots veikt plašākus Ministru kabineta 2021. gada 18. februāra noteikumi Nr. 113 "Atkritumu un to pārvadājumu uzskaites kārtība" grozījumus.

Noteikumu projekts paredz APUS sistēmas lietotājus iedalīt trīs grupās:
1. Pilnas funkcionalitātes lietotāji – atkritumu apsaimniekošanas operatori, kuri izmanto sistēmu pārvadājumu pavadzīmju un atkritumu žurnālu uzturēšanai.
2. Nepilnās funkcionalitātes lietotāji – lietotāji, kuri izmanto tikai žurnālu funkcionalitāti.
3. Bezmaksas lietotāji – valsts un pašvaldību institūcijas un citas iestādes, kas izmanto sistēmu tikai pārskatu nodošanai un datu izgūšanai.
 
Maksas pakalpojums ietver elektroniskās atkritumu uzskaites sistēmas uzturēšanu, tehnisko atbalstu, datu glabāšanu un apstrādi, funkcionalitātes attīstību un piekļuvi sistēmas rīkiem.
Aprēķinā ņemtas vērā šādas izmaksu pozīcijas:
1. Serveru uzturēšanas un infrastruktūras izmaksas;
2. Tehniskais un lietotāju atbalsts;
3. Datu drošība un glabāšana;
4. Sistēmas uzlabojumi un funkcionālais paplašinājums.

Kopējās sistēmas uzturēšanas un attīstības izmaksas tiek sadalītas starp maksas lietotājiem: pilnas funkcionalitātes lietotāji sedz ~85 % no kopējām izmaksām, savukārt samazinātās maksas lietotāji sedz ~15 % no izmaksām.

Šobrīd Ministru kabineta 2021. gada 18. februāra noteikumi Nr. 113 "Atkritumu un to pārvadājumu uzskaites kārtība"  (turpmāk - MK noteikumi Nr.113) nosaka, ka sistēmas lietotājs maksā vienotu sistēmas gada lietošanas maksu sistēmas turētājam ar kredītiestādes starpniecību. Rēķinu sistēmas turētājs lietotājam nosūta elektroniski, kā arī lietotājs par minēto rēķinu, informējot APUS turētāju, var saņemt pa pastu izdrukas formātā, par to sedzot izdrukātā rēķina piegādes izdevumus.
Tā kā jau šobrīd nākotnē ir paredzēts funkcionāli paplašināt un modernizēt APUS, jau šobrīd ar MK noteikumu Nr.113 grozījumiem tiek ieviesta un noteikta diferencēta sistēmas gada lietotāja maksa, nosakot maksājumu par APUS pilnās funkcionalitātes lietojumu 966,05 euro apmērā (798,39 euro + PVN 167,66 euro) un maksa par APUS nepilnās funkcionalitātes lietošanu 52,25 euro apmērā (43,18 euro + PVN 9,07 euro). APUS lietotāj maksai tiek piemērots PVN 21% apmērā. VVD reizi gadā izrakasta APUS lietotājam rēķinu (elektroniski strukturētu vai tekstuālu rēķinu, kurš atbildīs visām e-rēķina prasībām) par sistēmas lietošanu saņems lietotāja norādītajā e-adresē. Maksājums tiek veikts uz sistēmas turētāja kontu, pamatojoties uz izrakstītu rēķinu. Savukārt rēķina ātrākai un ērtākai apmaksai būs izmantojams APUS sistēmas modulis. Maksa netiek atmaksāta, ja lietotājs pārtrauc sistēmas izmantošanu pirms termiņa beigām.

Šobrīd MK noteikumi Nr. 113 32.punkts nosaka sistēmas lietotāja tiesības 45 dienu laikā veikt sistēmā ievadīto datu labojumus un veikt to apstiprinājumu. Ņemot vērā, ka saskaņā ar MK noteikumu Nr.113 35. punktu LVĢMC saņem maksu no lietotājiem par sadzīves, ražošanas, būvniecības vai bīstamo atkritumu pārvadājumu uzskaiti, tas nozīmē, ka APUS turētājam jānodrošina pakalpojums līdz tiks noslēgtas visas saistības par sniegto pakalpojumu, tāpēc noteikumu projektā tiek paredzēts pārejas periods, kurā paralēli tiks uzturēta un darbosies APUS gan pie VVD (pilna funkcionalitāte), gan LVĢMC (tikai darbinot sadaļu, kurā sistēmas lietotājiem tiks nodrošinātas tiesības veikt jau ievadīto datu labojumus, kuri sistēmā ievadīti līdz 2025. gada 31. decembrim). Pārejas periods, kurā tiks nodrošināta iespēja labot un apstiprināt  APUS jau ievadītos datus, ir noteikts līdz 2026. gada 1. martam. Taču līdz 2026. gada 31. decembrim LVĢMC APUS būs pieejama tikai lasīšanas/skaitīšanas režīmā, un tajā nebūs iespējams veikt nekādas darbības.

Lai saglabāta pieejamība un vienlīdzība starp dažāda mēroga uzņēmumiem, vienlaikus veicinot digitalizāciju un inovāciju to komersantu vidū, kuri to spēj un vēlas izmantot, MK noteikumu Nr. 113 grozījumos noteikts, ka tiks nodrošināta datu automatizēta nodošana caur API. Šāda datu nodošana būs brīvprātīga un kalpos kā alternatīva manuālajai datu ievadei APUS sistēmā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
APUS pārziņa un turētāja maiņa.
Risinājuma apraksts
No 2026. gada 1. janvāra APUS pārzinis un turētājs būs Klimata un enerģētikas ministrijas padotībā esošā iestāde Valsts vides dienests. Atbilstoši tiek precizēts MK noteikumi Nr.113 11.punkts.
Problēmas apraksts
Tiek mainīta APUS gada lietotāja maksa, lietotāja maksas rēķina saņemšanas un apmaksas kārtība.
Risinājuma apraksts
Tā kā APUS tiek modernizēts un tiek paplašināta tā funkcionalitāte, turpmāk APUS lietotāji elektroniski strukturētus rēķinu par APUS gada lietošanas maksu saņems lietotāja e-adresē, savukārt rēķina ātrākai un ērtākai apmaksai būs izmantojams APUS sistēmas modulis. Atbilstoši APUS funkcionalitātes paplašināšanai un lietotāju loka diferencēšanai APUS gada lietotāja maksa ir nosakāma pēc sistēmas lietošanas plašuma atbilstoši nosakot pilnās funkcionalitātes sistēmas lietotāja maksu (798,39 euro bez PVN + PVN 167,66 euro, kopā 966,05 euro ar PVN) un nepilno funkcionalitātes sistēmas lietotāja maksu (43,18 euro bez PVN + PVN 9,07 euro, kopā 52,24 euro ar PVN).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Ministrijas ieskatā ex-post novērtējuma veikšana nebūtu samērīga ministrijas resursiem. Vienlaikus ministrija uzsver, ka tiesību akti neparedz pienākumu veikt ikviena tiesību akta ex-post novērtējumu. Kopumā Ministru kabineta noteikumu projekts paredz uzlabot esošo sistēmu, efektivizēt esošos procesus. Ministru kabineta noteikumu projekts pamatā vērsts uz administratīvā sloga mazināšanu APUS lietotājiem, nemazinot prasības vides aizsardzībai.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • APUS pilnās funkcionalitātes lietotāji
  • APUS nepilnās funkcionalitātes lietotāji
Ietekmes apraksts
APUS lietotājiem atbilstoši Ministru kabineta noteikumu projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 18. februāra noteikumos Nr. 113 "Atkritumu un to pārvadājumu uzskaites kārtība"" tiks mainīta APUS lietotāja maksa un maksas rēķina saņemšanas kārtība un rēķina apmaksas veids. APUS lietotāji tiek sadalīti divās grupās:
1) pilnās funkcionalitātes lietotāji (308 uzņēmumi, kuri ir saņēmuši Atkritumu apsaimniekošanas atļaujas vai Atkritumu tirgotāju un atkritumu apsaimniekošanas starpnieku reģistrāciju un 72 uzņēmumu, kuri saņēmuši A vai B atļauju piesārņojošo darbību veikšanai un noslēgts līgums ar RAS apsaimniekotāju).
2) nepilnās funkcionalitātes lietotāji (1235 uzņēmumi, kuri saņēmuši A vai B atļauju piesārņojošo darbību veikšanai, un nav  noslēguši līgumu ar RAS apsaimniekotāju un nepiedalās pavadzīmju saskaņošanas procesā; 5 uzņēmumi, kuri ir RAS  apsaimniekotāji).
APUS lietošanas maksas kāpums pamatojams ar  jaunās APUS uzturēšanas izmaksām. Pēc pieejamās informācijas valsts informācijas sistēmas gada uzturēšanas vidējās izmaksas ir ~300 000 euro (atbilstoši valsts iestāžu budžeta tāmes kods 2250 Informācijas tehnoloģiju pakalpojumi (https://e2.kase.gov.lv/tames-publicesana/).

VVD norāda, ka APUS izstrādes un uzturēšanas līgumā norādītā sistēmas uzturēšanas summa ir 11 930 euro/mēnesī (tai skaitā PVN), kas gadā sasniedz 143,160 euro (tai skaitā PVN). Papildus VVD vērš uzmanību, ka, ja informācijas sistēma tiek atvēlēti līdzekļi arī sistēmas attīstībai, tad kopējās sistēmas uzturēšanas izmaksas jādubulto.

Izmaksu posteņi (ar PVN):
1) kopējās darba devēja algu izmaksas 70606 euro;
2) APUS uzturēšana un attīstība 286320 euro;
3) izmaksas kopā 356926 euro;
4) pakalpojuma kopējās izmaksas 356926 euro.

Kopējā pakalpojuma cena tiek sadalīta proporcijā 85% pret 15%, kur 85% segs sistēmas pavadzīmes un žurnālu lietotāji, savukārt 15% — tikai žurnālu lietotāji.
Katra lietotāja maksa ir atkarīga no attiecīgās mērķgrupas kopējā apjoma, proti, kopējās izmaksas, kas attiecināmas uz grupu, tiek sadalītas proporcionāli lietotāju skaitam katrā grupā.

Atbilstoši iepriekš minētajam tika pārskatīta un diferencēta APUS lietošanas maksa, nosakot, ka:
1) pilnās funkcionalitātes maksa ir 798,39 euro + PVN;
2) nepilnās funkcionalitātes maksa ir 43,18 euro + PVN.

Sistēmas pilnā funkcionalitāte sevī ietver šādas darbības APUS:
1) elektroniski aizpildīt atkritumu pārvadājuma reģistrācijas kartes–pavadzīmes (turpmāk – pavadzīme) veidlapu, lai paziņotu par plānoto pārvadājumu un tā uzsākšanu, pārvadājamo atkritumu veidu un apjomu;
2) apstiprināt notikušās darbības ar citiem sistēmas lietotājiem, norādot saņemto, pārstrādāto, reģenerēto vai apglabāto atkritumu veidu un daudzumu, vai noraidīt tās;
3) sekot līdzi sistēmas aprēķinātajai bilancei (atkritumu daudzumam, kas atrodas pie sistēmas lietotāja) par sistēmas lietotāja norādītajām darbībām un pārvadājumiem;
4) aplūkot pārskatus par veiktajiem atkritumu pārvadājumiem, kuros sistēmas lietotājs ir iesaistīts;
5) izgūt no sistēmas atkritumu bilances par sistēmas lietotāja norādītajām darbībām un pārvadājumiem un pārskatus par veiktajiem atkritumu pārvadājumiem, kuros sistēmas lietotājs ir iesaistīts.

Sistēmas nepilnā funkcionalitāte sevī ietver radīto atkritumu uzskaiti.

APUS lietotāju reģistrēšanas kārtība un datu drošība
Informācijas drošību apliecinās veiktais sistēmas drošības audits pirms sistēmas palaišanas produkcijā, kā arī visi sistēmas lietotāji tiks autentificēti, izmantojot Vienotās pieteikšanās moduli (e-paraksts, ibanka u.tml.). Visa APUS informācija būs dalīta atbilstoši sistēmas lietotāja pārstāvniecībai un konkrētai darbībai, kuru veic, piemēram, saskaņo pavadzīmes, apskata RAS informāciju, pilda atkritumu uzskaites žurnālu.
Lai kļūtu par APUS lietotāju konkrētā uzņēmuma vai valsts, pašvaldību iestādes vārdā elektroniski jāizpilda un jāiesniedz pieteikuma anketa, kurā jānorāda, paraksttiesīgās personas un sistēmas deleģētie lietotāji, norādot kurus pakalpojumus plānots izmantot.
Pēc Līguma slēgšanas, VVD uzņemas sistēmas lietotāju reģistrēšanu (pēc personas koda) un tiesību piešķiršanu. Piereģistrētie lietotāji sistēmu izmanto, veicot autentifikāciju ar Vienotā pieteikšanās moduļa starpniecību.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
356 926
0
356 926
356 926
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
356 926
0
356 926
356 926
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
356 926
0
356 926
356 926
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
356 926
0
356 926
356 926
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Tiek plānots ieviest jaunu maksas pakalpojumu – piekļuvi informācijas sistēmai ar pilnas funkcionalitātes (pavadzīmes un žurnāli) vai nepilnas funkcionalitātes (tikai žurnāli) lietotāja režīmu.
Paredzamās pakalpojuma kopējās izmaksas ir 356 926  EUR gadā (ieskaitot PVN 21%). Pakalpojumam tiek piemērota standarta pievienotās vērtības nodokļa likme saskaņā ar Latvijas Republikas likuma “Pievienotās vērtības nodokļa likums” 41. pantu pirmo daļu, bez atvieglojumiem.
Plānotie ieņēmumi no maksas pakalpojuma ir 356 926 EUR gadā (ieskaitot PVN 21%), kas pilnībā sedz ar pakalpojuma nodrošināšanu saistītās izmaksas, tostarp sistēmas uzturēšanu un ar amata vietu saistīto izdevumu segšanu. Plānotie maksas pakalpojumi, ieņēmumi no tiem un izdevumi tiks plānoti VVD 23.01.00 budžeta apakšprogrammā “Valsts vides dienests”.

1. Izmaksu sadalījums pa izmaksu posteņiem un funkcionalitātes veidiem:
Izdevumu klasifikācijas kods Izmaksu veids Pilna funkcionalitāte (85%) (EUR) Nepilna funkcionalitāte (15%) (EUR) Kopā (EUR)
1100; 1200 Darba devēja kopējās algu izmaksas 60 015 10 591 70 606
2250 Informācijas sistēmas uzturēšanas un attīstības izmaksas 243 372 42 948 286 320
    303 387 53 539 356 926

2. Izmaksas uz vienu lietotāju
Funkcionalitātes veids Lietotāju skaits Izmaksas kopā (EUR) Izmaksas uz vienu lietotāju (EUR) PVN (21%) (EUR) Izmaksas ar PVN (EUR)
Pilna funkcionalitāte 380 303 387 798,39 167,66 966,05
Nepilna funkcionalitāte 1240 53 539 43,18 9,07 52,24

3. Maksas pakalpojuma izcenojums un prognozētie ieņēmumi
Funkcionalitātes veids Cena bez PVN (EUR) PVN likme (%) Cena ar PVN (EUR) Lietotāju skaits Prognozētie ieņēmumi gadā (EUR)
Pilna funkcionalitāte 798,39 21 966,05 380 303 387
Nepilna funkcionalitāte 43,18 21 52,24 1240 53 539
Kopā       1620 356 926

Paskaidrojumi:
Kopējās pakalpojuma izmaksas ir sadalītas, ņemot vērā pilnas un nepilnas funkcionalitātes lietotāju skaitu un paketes izmantošanas īpatsvaru (85% pret 15%).
Izmaksas uz vienu lietotāju aprēķinātas kā attiecīgā funkcionalitātes daļas izmaksas dalītas ar lietotāju skaitu.

Maksas pakalpojumu kopsavilkums
Izdevumu klasifikācijas kods Rādītājs (materiāla/izejvielas nosaukums, atlīdzība un citi izmaksu veidi) Izmaksu apjoms noteiktā laikposmā viena maksas pakalpojuma veida nodrošināšanai
1 2 3
  Tiešās izmksas  
  Pilna funkcionalitāte x
1100 Kopējās darba devēja algu izmaksas 48 567
1200 Valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (VSAOI) 11 448
2250; 5110; 5120 IS uzturēšana un attīstība 243 372
  Pilna funkcionalitāte kopā: 303 387
  Nepilna funkcionalitāte  
1100 Kopējās darba devēja algu izmaksas 8 574
1200 Valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (VSAOI) 2 017
2250; 5110; 5120 IS uzturēšana un attīstība 42 948
  Nepilna funkcionalitāte kopā: 53 539
  Abas funkcionalitātes kopā  
1100 Kopējās darba devēja algu izmaksas 57 141
1200 VSAOI 13 465
2250; 5110; 5120 IS uzturēšana un attīstība 286 320
  Tiešās izmaksas kopā: 356 926
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Izmaksu sadalījums
Lietotāju skaits:
Pilnas funkcionalitātes: 380 lietotāji
Nepilna funkcionalitātes (žurnālu): 1240 lietotāji
Bezmaksas: netiek skaitīti
 
Pilnas funkcionalitātes lietotāji 380 (85% no 356 926 EUR): kopā 303 387 EUR
Nepilna funkcionalitātes lietotāji 1240 (15% no 356 926 EUR): kopā 53 539 EUR
Maksa gadā:
Pilnas funkcionalitātes lietotājam: 798,39 EUR (bez PVN 21%), 966,05 EUR (ar PVN 21%)
Nepilna funkcionalitātes lietotāji: 43,18 EUR (bez PVN 21%), 52,24 (ar PVN 21%)
Lietotāju grupa Lietotāju skaits % no izmaksām Sadalītā summa (EUR) ar PVN Vidējā maksa bez PVN Vidējā maksa ar PVN (21%)
Pilnas funkcionalitātes 380 85% 303 387 798,39 966,05
Samazinātās maksas 1240 15% 53 539 43,18 52,24
Kopā     356 926    

Maksas pakalpojuma apraksts
Nr. p.k. Pakalpojuma nosaukums Pakalpojuma apraksts Mērvienība Cena bez PVN (EUR)
1. Informācijas sistēmas lietošana – pilna funkcionalitāte Piekļuve sistēmai pārvadājumu pavadzīmju un atkritumu žurnālu uzturēšanai, pārskatu iesniegšanai un datu izgūšanai Par lietotāju gadā 798,39
2. Informācijas sistēmas lietošana – nepilna funkcionalitāte Piekļuve sistēmai atkritumu žurnālu uzturēšanai, pārskatu nodošanai un datu izgūšanai Par lietotāju gadā 43,18

 
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Paredzamās pakalpojuma kopējās izmaksas sastāda 356 926 EUR gadā ieskaitot PVN, tai skaitā:
Kopējās darba devēja algu izmaksas: 70 606 EUR
Informācijas sistēmas uzturēšana un attīstība: 286 320 EUR
Izmaksu postenis Izmaksas, EUR
Kopējās darba devēja algu izmaksas 70 606
IS uzturēšana un attīstība 286 320
Izmaksas kopā (pakalpojuma kopējās izmaksas) 356 926

IS uzturēšanas un attīstības smalkāks sadalījums
Kods Komponente Pilna funkcionalitāte (EUR) Nepilna funkcionalitāte (EUR) Kopā (EUR)
5120 Programmatūras licences 86 600 15 280 101 880
5110 IS attīstība programmēšana 105 400 18 600 124 000
2250 IS uzturēšana 51 372 9 068
60 440
  KOPĀ: 243 372 42 948 286 320
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Paredzamās pakalpojuma kopējās izmaksas (ieskaitot PVN 21%) sastāda 356 926 EUR gadā, tai skaitā:
Kopējās darba devēja algu izmaksas: 70 606 EUR (divas amata vietas) 
Informācijas sistēmas uzturēšana un attīstība: 286 320 EUR
Plānots izveidot divas jaunas amata vietas, kas tiks finansētas no sistēmas ieņēmumiem, tādējādi neradot papildu slodzi valsts budžetam.
Darba alga apmērs Alga bruto, EUR Darba devēja izmaksas mēnesī, EUR Darba devēja izmaksas pa gadu, EUR Darba devēja kopējās izmaksas 2 amata vietām, EUR
minimāli 1230 1521 19767 39534
vidēji 1757 2172 28234 56468
maksimāli 2197 2716 35303 70606
Piezīmes:
Atbilstoši MK noteikumu Nr.262 5.2.21.6. punkta "Lietotāju atbalsts" III līmenim un 1.pielikumam, 21.6. apakšsaime III līmenī atbilst 10.amatu saimei. Saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 3.pielikumu mēneša bruto alga aprēķināma robežās no 1230-2197EUR.
Darba devēja izmaksām tiek ņemt vērā, ka darba grāmatiņa atrodas pie darba devēja un nodarbinātā apgādībā ir 3 bērni.

 
Cita informācija
APUS uzturēšanas izmaksas plānots segt no APUS gada lietotāju maksas. Papildus finansējums no valsts budžeta nav plānots. Papildus jaunais APUS paredz Valsts un pašvaldības iestādēm bezmaksas lietošanas tiesību piešķiršanu savu pienākumu veikšanai. Uzraugošām valsts iestādēm, piemēram, Valsts ieņēmumu dienestam, būs pieejama pilna informācija par pavadzīmēm un žurnāliem, savukārt pārējām iestādēm būs pieejami standartizēti pārskati un pieejami datu analītikas risinājumi, piemēram, Power BI vidē.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Klimata un enerģētikas ministrija, Valsts vides dienests, VSIA "Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem

https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/ec5f51ed-4b0d-449b-aa56-f470f360a1ab

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Tika saņemts viedoklis no LVĢMC par Ministru kabineta noteikumu Nr.113 "Atkritumu un to pārvadājumu uzskaites kārtība" 29.punktā noteikto, proti,  12.1. un 12.3. apakšpunktā minētais sistēmas lietotājs pavadzīmi aizpilda, ja iespējams, ne vēlāk kā trīs darbdienas pirms atkritumu pārvadājuma uzsākšanas, taču ne vēlāk kā līdz atkritumu pārvadājuma uzsākšanai valsts teritorijā. Savukārt saskaņā ar noteikumu 32.punktu Sistēmas lietotājam ir tiesības sistēmā norādītos datus mainīt 45 dienu laikā no attiecīgo datu ievadīšanas brīža. Ja visi atkritumu pārvadājumā iesaistītie sistēmas lietotāji nesaskaņo pavadzīmi 45 dienu laikā no tās aizpildīšanas uzsākšanas brīža, sistēmas turētājs nodrošina, ka pavadzīme tiek anulēta un tajā nav iespējams veikt izmaiņas. LVĢMC norāda uz situāciju, kad sistēmas lietotājiem, kas ievadījuši datus līdz nodošanas brīdim VVD, šobrīd nav paredzēta iespēja atbilstoši noteikumu 32. punktam veikt datu labojumu un apstiprinājumu. LVĢMC aicina noteikt noteikumos pārejas periodu, kad tiks darbinātas abas APUS. Tas ir no 2026.gada 1.janvāra dati tiks reģistrēti VVD APUS, savukārt līdz 2025. gada 31. decembrim sistēmā ievadītos datus varēs labot un apstiprināt LVĢMC APUS.

Atbilstoši LVĢMC sniegtajam viedoklim noteikumu projekts ir papildināts ar pārejas punktu nosakot pārejas periodu līdz 2026. gada 1. martam, kad paralēli darbosies abas APUS, tādā veidā nodrošinot sistēmas lietotājiem piešķirtās tiesības.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Klimata un enerģētikas ministrija
  • Valsts vides dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
VVD turpmāk būs APUS turētājs un pārzinis, bet nākotnē paredzams, ka APUS sistēma sevī iekļaus vairākas jau šobrīd strādājošas informācijas sistēmas, kuras uztur VVD, tad ar laiku paredzams funkciju un uzdevumu optimizācija.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
VVD APUS turpmāk lietotājiem būs iespēja digitāli iesniegt sistēmā reģistrējamus datus.
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
APUS sniegtais pakalpojumu klāsts būs modernizēts un būtiski uzlabos tās funkcionalitāti un lietošanas ērtumu.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi