1.1. Pamatojums
1.2. Mērķis
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Noteikumu projekts paredz veikt sistēmas modernizāciju atbilstoši spēkā esošajam Atkritumu apsaimniekošanas likumā dotajam deleģējumam. Vienlaikus tiek ar šo noteikumu projektu ir izstrādāts likumprojekts "Grozījumi Atkritumu apsaimniekošanas likumā" (25-TA-267), kurā tiek precizēts likumā ietvertais deleģējums attiecībā uz APUS. Pēc likumprojekta spēkā stāšanās tiek plānots veikt plašākus Ministru kabineta 2021. gada 18. februāra noteikumi Nr. 113 "Atkritumu un to pārvadājumu uzskaites kārtība" grozījumus.
Noteikumu projekts paredz APUS sistēmas lietotājus iedalīt trīs grupās:
1. Pilnas funkcionalitātes lietotāji – atkritumu apsaimniekošanas operatori, kuri izmanto sistēmu pārvadājumu pavadzīmju un atkritumu žurnālu uzturēšanai.
2. Nepilnās funkcionalitātes lietotāji – lietotāji, kuri izmanto tikai žurnālu funkcionalitāti.
3. Bezmaksas lietotāji – valsts un pašvaldību institūcijas un citas iestādes, kas izmanto sistēmu tikai pārskatu nodošanai un datu izgūšanai.
Maksas pakalpojums ietver elektroniskās atkritumu uzskaites sistēmas uzturēšanu, tehnisko atbalstu, datu glabāšanu un apstrādi, funkcionalitātes attīstību un piekļuvi sistēmas rīkiem.
Aprēķinā ņemtas vērā šādas izmaksu pozīcijas:
1. Serveru uzturēšanas un infrastruktūras izmaksas;
2. Tehniskais un lietotāju atbalsts;
3. Datu drošība un glabāšana;
4. Sistēmas uzlabojumi un funkcionālais paplašinājums.
Kopējās sistēmas uzturēšanas un attīstības izmaksas tiek sadalītas starp maksas lietotājiem: pilnas funkcionalitātes lietotāji sedz ~85 % no kopējām izmaksām, savukārt samazinātās maksas lietotāji sedz ~15 % no izmaksām.
Šobrīd Ministru kabineta 2021. gada 18. februāra noteikumi Nr. 113 "Atkritumu un to pārvadājumu uzskaites kārtība" (turpmāk - MK noteikumi Nr.113) nosaka, ka sistēmas lietotājs maksā vienotu sistēmas gada lietošanas maksu sistēmas turētājam ar kredītiestādes starpniecību. Rēķinu sistēmas turētājs lietotājam nosūta elektroniski, kā arī lietotājs par minēto rēķinu, informējot APUS turētāju, var saņemt pa pastu izdrukas formātā, par to sedzot izdrukātā rēķina piegādes izdevumus.
Tā kā jau šobrīd nākotnē ir paredzēts funkcionāli paplašināt un modernizēt APUS, jau šobrīd ar MK noteikumu Nr.113 grozījumiem tiek ieviesta un noteikta diferencēta sistēmas gada lietotāja maksa, nosakot maksājumu par APUS pilnās funkcionalitātes lietojumu 966,05 euro apmērā (798,39 euro + PVN 167,66 euro) un maksa par APUS nepilnās funkcionalitātes lietošanu 52,25 euro apmērā (43,18 euro + PVN 9,07 euro). APUS lietotāj maksai tiek piemērots PVN 21% apmērā. VVD reizi gadā izrakasta APUS lietotājam rēķinu (elektroniski strukturētu vai tekstuālu rēķinu, kurš atbildīs visām e-rēķina prasībām) par sistēmas lietošanu saņems lietotāja norādītajā e-adresē. Maksājums tiek veikts uz sistēmas turētāja kontu, pamatojoties uz izrakstītu rēķinu. Savukārt rēķina ātrākai un ērtākai apmaksai būs izmantojams APUS sistēmas modulis. Maksa netiek atmaksāta, ja lietotājs pārtrauc sistēmas izmantošanu pirms termiņa beigām.
Šobrīd MK noteikumi Nr. 113 32.punkts nosaka sistēmas lietotāja tiesības 45 dienu laikā veikt sistēmā ievadīto datu labojumus un veikt to apstiprinājumu. Ņemot vērā, ka saskaņā ar MK noteikumu Nr.113 35. punktu LVĢMC saņem maksu no lietotājiem par sadzīves, ražošanas, būvniecības vai bīstamo atkritumu pārvadājumu uzskaiti, tas nozīmē, ka APUS turētājam jānodrošina pakalpojums līdz tiks noslēgtas visas saistības par sniegto pakalpojumu, tāpēc noteikumu projektā tiek paredzēts pārejas periods, kurā paralēli tiks uzturēta un darbosies APUS gan pie VVD (pilna funkcionalitāte), gan LVĢMC (tikai darbinot sadaļu, kurā sistēmas lietotājiem tiks nodrošinātas tiesības veikt jau ievadīto datu labojumus, kuri sistēmā ievadīti līdz 2025. gada 31. decembrim). Pārejas periods, kurā tiks nodrošināta iespēja labot un apstiprināt APUS jau ievadītos datus, ir noteikts līdz 2026. gada 1. martam. Taču līdz 2026. gada 31. decembrim LVĢMC APUS būs pieejama tikai lasīšanas/skaitīšanas režīmā, un tajā nebūs iespējams veikt nekādas darbības.
Lai saglabāta pieejamība un vienlīdzība starp dažāda mēroga uzņēmumiem, vienlaikus veicinot digitalizāciju un inovāciju to komersantu vidū, kuri to spēj un vēlas izmantot, MK noteikumu Nr. 113 grozījumos noteikts, ka tiks nodrošināta datu automatizēta nodošana caur API. Šāda datu nodošana būs brīvprātīga un kalpos kā alternatīva manuālajai datu ievadei APUS sistēmā.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
1.6. Cita informācija
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
- APUS pilnās funkcionalitātes lietotāji
- APUS nepilnās funkcionalitātes lietotāji
1) pilnās funkcionalitātes lietotāji (308 uzņēmumi, kuri ir saņēmuši Atkritumu apsaimniekošanas atļaujas vai Atkritumu tirgotāju un atkritumu apsaimniekošanas starpnieku reģistrāciju un 72 uzņēmumu, kuri saņēmuši A vai B atļauju piesārņojošo darbību veikšanai un noslēgts līgums ar RAS apsaimniekotāju).
2) nepilnās funkcionalitātes lietotāji (1235 uzņēmumi, kuri saņēmuši A vai B atļauju piesārņojošo darbību veikšanai, un nav noslēguši līgumu ar RAS apsaimniekotāju un nepiedalās pavadzīmju saskaņošanas procesā; 5 uzņēmumi, kuri ir RAS apsaimniekotāji).
APUS lietošanas maksas kāpums pamatojams ar jaunās APUS uzturēšanas izmaksām. Pēc pieejamās informācijas valsts informācijas sistēmas gada uzturēšanas vidējās izmaksas ir ~300 000 euro (atbilstoši valsts iestāžu budžeta tāmes kods 2250 Informācijas tehnoloģiju pakalpojumi (https://e2.kase.gov.lv/tames-publicesana/).
VVD norāda, ka APUS izstrādes un uzturēšanas līgumā norādītā sistēmas uzturēšanas summa ir 11 930 euro/mēnesī (tai skaitā PVN), kas gadā sasniedz 143,160 euro (tai skaitā PVN). Papildus VVD vērš uzmanību, ka, ja informācijas sistēma tiek atvēlēti līdzekļi arī sistēmas attīstībai, tad kopējās sistēmas uzturēšanas izmaksas jādubulto.
Izmaksu posteņi (ar PVN):
1) kopējās darba devēja algu izmaksas 70606 euro;
2) APUS uzturēšana un attīstība 286320 euro;
3) izmaksas kopā 356926 euro;
4) pakalpojuma kopējās izmaksas 356926 euro.
Kopējā pakalpojuma cena tiek sadalīta proporcijā 85% pret 15%, kur 85% segs sistēmas pavadzīmes un žurnālu lietotāji, savukārt 15% — tikai žurnālu lietotāji.
Katra lietotāja maksa ir atkarīga no attiecīgās mērķgrupas kopējā apjoma, proti, kopējās izmaksas, kas attiecināmas uz grupu, tiek sadalītas proporcionāli lietotāju skaitam katrā grupā.
Atbilstoši iepriekš minētajam tika pārskatīta un diferencēta APUS lietošanas maksa, nosakot, ka:
1) pilnās funkcionalitātes maksa ir 798,39 euro + PVN;
2) nepilnās funkcionalitātes maksa ir 43,18 euro + PVN.
Sistēmas pilnā funkcionalitāte sevī ietver šādas darbības APUS:
1) elektroniski aizpildīt atkritumu pārvadājuma reģistrācijas kartes–pavadzīmes (turpmāk – pavadzīme) veidlapu, lai paziņotu par plānoto pārvadājumu un tā uzsākšanu, pārvadājamo atkritumu veidu un apjomu;
2) apstiprināt notikušās darbības ar citiem sistēmas lietotājiem, norādot saņemto, pārstrādāto, reģenerēto vai apglabāto atkritumu veidu un daudzumu, vai noraidīt tās;
3) sekot līdzi sistēmas aprēķinātajai bilancei (atkritumu daudzumam, kas atrodas pie sistēmas lietotāja) par sistēmas lietotāja norādītajām darbībām un pārvadājumiem;
4) aplūkot pārskatus par veiktajiem atkritumu pārvadājumiem, kuros sistēmas lietotājs ir iesaistīts;
5) izgūt no sistēmas atkritumu bilances par sistēmas lietotāja norādītajām darbībām un pārvadājumiem un pārskatus par veiktajiem atkritumu pārvadājumiem, kuros sistēmas lietotājs ir iesaistīts.
Sistēmas nepilnā funkcionalitāte sevī ietver radīto atkritumu uzskaiti.
APUS lietotāju reģistrēšanas kārtība un datu drošība
Informācijas drošību apliecinās veiktais sistēmas drošības audits pirms sistēmas palaišanas produkcijā, kā arī visi sistēmas lietotāji tiks autentificēti, izmantojot Vienotās pieteikšanās moduli (e-paraksts, ibanka u.tml.). Visa APUS informācija būs dalīta atbilstoši sistēmas lietotāja pārstāvniecībai un konkrētai darbībai, kuru veic, piemēram, saskaņo pavadzīmes, apskata RAS informāciju, pilda atkritumu uzskaites žurnālu.
Lai kļūtu par APUS lietotāju konkrētā uzņēmuma vai valsts, pašvaldību iestādes vārdā elektroniski jāizpilda un jāiesniedz pieteikuma anketa, kurā jānorāda, paraksttiesīgās personas un sistēmas deleģētie lietotāji, norādot kurus pakalpojumus plānots izmantot.
Pēc Līguma slēgšanas, VVD uzņemas sistēmas lietotāju reģistrēšanu (pēc personas koda) un tiesību piešķiršanu. Piereģistrētie lietotāji sistēmu izmanto, veicot autentifikāciju ar Vienotā pieteikšanās moduļa starpniecību.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Paredzamās pakalpojuma kopējās izmaksas ir 356 926 EUR gadā (ieskaitot PVN 21%). Pakalpojumam tiek piemērota standarta pievienotās vērtības nodokļa likme saskaņā ar Latvijas Republikas likuma “Pievienotās vērtības nodokļa likums” 41. pantu pirmo daļu, bez atvieglojumiem.
Plānotie ieņēmumi no maksas pakalpojuma ir 356 926 EUR gadā (ieskaitot PVN 21%), kas pilnībā sedz ar pakalpojuma nodrošināšanu saistītās izmaksas, tostarp sistēmas uzturēšanu un ar amata vietu saistīto izdevumu segšanu. Plānotie maksas pakalpojumi, ieņēmumi no tiem un izdevumi tiks plānoti VVD 23.01.00 budžeta apakšprogrammā “Valsts vides dienests”.
1. Izmaksu sadalījums pa izmaksu posteņiem un funkcionalitātes veidiem:
| Izdevumu klasifikācijas kods | Izmaksu veids | Pilna funkcionalitāte (85%) (EUR) | Nepilna funkcionalitāte (15%) (EUR) | Kopā (EUR) |
| 1100; 1200 | Darba devēja kopējās algu izmaksas | 60 015 | 10 591 | 70 606 |
| 2250 | Informācijas sistēmas uzturēšanas un attīstības izmaksas | 243 372 | 42 948 | 286 320 |
| 303 387 | 53 539 | 356 926 |
2. Izmaksas uz vienu lietotāju
| Funkcionalitātes veids | Lietotāju skaits | Izmaksas kopā (EUR) | Izmaksas uz vienu lietotāju (EUR) | PVN (21%) (EUR) | Izmaksas ar PVN (EUR) |
| Pilna funkcionalitāte | 380 | 303 387 | 798,39 | 167,66 | 966,05 |
| Nepilna funkcionalitāte | 1240 | 53 539 | 43,18 | 9,07 | 52,24 |
3. Maksas pakalpojuma izcenojums un prognozētie ieņēmumi
| Funkcionalitātes veids | Cena bez PVN (EUR) | PVN likme (%) | Cena ar PVN (EUR) | Lietotāju skaits | Prognozētie ieņēmumi gadā (EUR) |
| Pilna funkcionalitāte | 798,39 | 21 | 966,05 | 380 | 303 387 |
| Nepilna funkcionalitāte | 43,18 | 21 | 52,24 | 1240 | 53 539 |
| Kopā | 1620 | 356 926 |
Paskaidrojumi:
Kopējās pakalpojuma izmaksas ir sadalītas, ņemot vērā pilnas un nepilnas funkcionalitātes lietotāju skaitu un paketes izmantošanas īpatsvaru (85% pret 15%).
Izmaksas uz vienu lietotāju aprēķinātas kā attiecīgā funkcionalitātes daļas izmaksas dalītas ar lietotāju skaitu.
Maksas pakalpojumu kopsavilkums
| Izdevumu klasifikācijas kods | Rādītājs (materiāla/izejvielas nosaukums, atlīdzība un citi izmaksu veidi) | Izmaksu apjoms noteiktā laikposmā viena maksas pakalpojuma veida nodrošināšanai |
| 1 | 2 | 3 |
| Tiešās izmksas | ||
| Pilna funkcionalitāte | x | |
| 1100 | Kopējās darba devēja algu izmaksas | 48 567 |
| 1200 | Valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (VSAOI) | 11 448 |
| 2250; 5110; 5120 | IS uzturēšana un attīstība | 243 372 |
| Pilna funkcionalitāte kopā: | 303 387 | |
| Nepilna funkcionalitāte | ||
| 1100 | Kopējās darba devēja algu izmaksas | 8 574 |
| 1200 | Valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (VSAOI) | 2 017 |
| 2250; 5110; 5120 | IS uzturēšana un attīstība | 42 948 |
| Nepilna funkcionalitāte kopā: | 53 539 | |
| Abas funkcionalitātes kopā | ||
| 1100 | Kopējās darba devēja algu izmaksas | 57 141 |
| 1200 | VSAOI | 13 465 |
| 2250; 5110; 5120 | IS uzturēšana un attīstība | 286 320 |
| Tiešās izmaksas kopā: | 356 926 |
Lietotāju skaits:
Pilnas funkcionalitātes: 380 lietotāji
Nepilna funkcionalitātes (žurnālu): 1240 lietotāji
Bezmaksas: netiek skaitīti
Pilnas funkcionalitātes lietotāji 380 (85% no 356 926 EUR): kopā 303 387 EUR
Nepilna funkcionalitātes lietotāji 1240 (15% no 356 926 EUR): kopā 53 539 EUR
Maksa gadā:
Pilnas funkcionalitātes lietotājam: 798,39 EUR (bez PVN 21%), 966,05 EUR (ar PVN 21%)
Nepilna funkcionalitātes lietotāji: 43,18 EUR (bez PVN 21%), 52,24 (ar PVN 21%)
| Lietotāju grupa | Lietotāju skaits | % no izmaksām | Sadalītā summa (EUR) ar PVN | Vidējā maksa bez PVN | Vidējā maksa ar PVN (21%) |
| Pilnas funkcionalitātes | 380 | 85% | 303 387 | 798,39 | 966,05 |
| Samazinātās maksas | 1240 | 15% | 53 539 | 43,18 | 52,24 |
| Kopā | 356 926 |
Maksas pakalpojuma apraksts
| Nr. p.k. | Pakalpojuma nosaukums | Pakalpojuma apraksts | Mērvienība | Cena bez PVN (EUR) |
| 1. | Informācijas sistēmas lietošana – pilna funkcionalitāte | Piekļuve sistēmai pārvadājumu pavadzīmju un atkritumu žurnālu uzturēšanai, pārskatu iesniegšanai un datu izgūšanai | Par lietotāju gadā | 798,39 |
| 2. | Informācijas sistēmas lietošana – nepilna funkcionalitāte | Piekļuve sistēmai atkritumu žurnālu uzturēšanai, pārskatu nodošanai un datu izgūšanai | Par lietotāju gadā | 43,18 |
Kopējās darba devēja algu izmaksas: 70 606 EUR
Informācijas sistēmas uzturēšana un attīstība: 286 320 EUR
| Izmaksu postenis | Izmaksas, EUR |
| Kopējās darba devēja algu izmaksas | 70 606 |
| IS uzturēšana un attīstība | 286 320 |
| Izmaksas kopā (pakalpojuma kopējās izmaksas) | 356 926 |
IS uzturēšanas un attīstības smalkāks sadalījums
| Kods | Komponente | Pilna funkcionalitāte (EUR) | Nepilna funkcionalitāte (EUR) | Kopā (EUR) |
| 5120 | Programmatūras licences | 86 600 | 15 280 | 101 880 |
| 5110 | IS attīstība programmēšana | 105 400 | 18 600 | 124 000 |
| 2250 | IS uzturēšana | 51 372 | 9 068 |
60 440 |
| KOPĀ: | 243 372 | 42 948 | 286 320 |
Kopējās darba devēja algu izmaksas: 70 606 EUR (divas amata vietas)
Informācijas sistēmas uzturēšana un attīstība: 286 320 EUR
Plānots izveidot divas jaunas amata vietas, kas tiks finansētas no sistēmas ieņēmumiem, tādējādi neradot papildu slodzi valsts budžetam.
| Darba alga apmērs | Alga bruto, EUR | Darba devēja izmaksas mēnesī, EUR | Darba devēja izmaksas pa gadu, EUR | Darba devēja kopējās izmaksas 2 amata vietām, EUR |
| minimāli | 1230 | 1521 | 19767 | 39534 |
| vidēji | 1757 | 2172 | 28234 | 56468 |
| maksimāli | 2197 | 2716 | 35303 | 70606 |
Atbilstoši MK noteikumu Nr.262 5.2.21.6. punkta "Lietotāju atbalsts" III līmenim un 1.pielikumam, 21.6. apakšsaime III līmenī atbilst 10.amatu saimei. Saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 3.pielikumu mēneša bruto alga aprēķināma robežās no 1230-2197EUR.
Darba devēja izmaksām tiek ņemt vērā, ka darba grāmatiņa atrodas pie darba devēja un nodarbinātā apgādībā ir 3 bērni.
4.2. Cita informācija
5.3. Cita informācija
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/ec5f51ed-4b0d-449b-aa56-f470f360a1ab
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Tika saņemts viedoklis no LVĢMC par Ministru kabineta noteikumu Nr.113 "Atkritumu un to pārvadājumu uzskaites kārtība" 29.punktā noteikto, proti, 12.1. un 12.3. apakšpunktā minētais sistēmas lietotājs pavadzīmi aizpilda, ja iespējams, ne vēlāk kā trīs darbdienas pirms atkritumu pārvadājuma uzsākšanas, taču ne vēlāk kā līdz atkritumu pārvadājuma uzsākšanai valsts teritorijā. Savukārt saskaņā ar noteikumu 32.punktu Sistēmas lietotājam ir tiesības sistēmā norādītos datus mainīt 45 dienu laikā no attiecīgo datu ievadīšanas brīža. Ja visi atkritumu pārvadājumā iesaistītie sistēmas lietotāji nesaskaņo pavadzīmi 45 dienu laikā no tās aizpildīšanas uzsākšanas brīža, sistēmas turētājs nodrošina, ka pavadzīme tiek anulēta un tajā nav iespējams veikt izmaiņas. LVĢMC norāda uz situāciju, kad sistēmas lietotājiem, kas ievadījuši datus līdz nodošanas brīdim VVD, šobrīd nav paredzēta iespēja atbilstoši noteikumu 32. punktam veikt datu labojumu un apstiprinājumu. LVĢMC aicina noteikt noteikumos pārejas periodu, kad tiks darbinātas abas APUS. Tas ir no 2026.gada 1.janvāra dati tiks reģistrēti VVD APUS, savukārt līdz 2025. gada 31. decembrim sistēmā ievadītos datus varēs labot un apstiprināt LVĢMC APUS.
Atbilstoši LVĢMC sniegtajam viedoklim noteikumu projekts ir papildināts ar pārejas punktu nosakot pārejas periodu līdz 2026. gada 1. martam, kad paralēli darbosies abas APUS, tādā veidā nodrošinot sistēmas lietotājiem piešķirtās tiesības.
6.4. Cita informācija
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
- Klimata un enerģētikas ministrija
- Valsts vides dienests
