22-TA-3728: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 28. jūnija noteikumos Nr. 413 "Rūpnieciskā īpašuma apelācijas padomes nolikums"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 28. jūnija noteikumos Nr. 413 “Rūpnieciskā īpašuma apelācijas padomes nolikums”” (turpmāk – Projekts) izstrādāts, pamatojoties uz grozījumiem Rūpnieciskā īpašuma institūciju un procedūru likuma 20. pantā, kas paredz paplašināt Rūpnieciskā īpašuma Apelācijas padomes (turpmāk – Apelācijas padome) kompetenci, kā arī saskaņā ar grozījumiem Rūpnieciskā īpašuma institūciju un procedūru likuma 23. pantā par Apelācijas padomes pārstāvēšanu tiesā sūdzībās Rūpnieciskā īpašuma institūciju un procedūru likuma 98.1pantā minētajos gadījumos.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir papildināt Apelācijas padomes nolikumu, pamatojoties uz grozījumiem Rūpnieciskā īpašuma institūciju un procedūru likumā, kas paredz paplašināt Apelācijas padomes kompetenci izskatīt iesniegumus par preču zīmes reģistrācijas atcelšanu vai atzīšanu par spēkā neesošu un pārstāvību tiesā sūdzībās par Apelācijas padomes lēmumiem.
Vienlaikus Projekts paredz aktualizēt tiesību normas.
Vienlaikus Projekts paredz aktualizēt tiesību normas.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Eiropas Parlamenta un Padomes 2015. gada 16. decembra Direktīvas (ES) 2015/2436, ar ko tuvina dalībvalstu tiesību aktus attiecībā uz preču zīmēm, 45. pants nosaka, ka dalībvalstis savos birojos nodrošina efektīvu un ātru administratīvu procedūru preču zīmes reģistrācijas atcelšanai vai atzīšanai par spēkā neesošu. Preču zīmju direktīva paredz dalībvalstu pienākumu izveidot efektīvu un ātru administratīvo procedūru preču zīmju tiesību atcelšanai vai atzīšanai par spēkā neesošu savos valstu birojos.
Saskaņā ar Preču zīmju direktīvu dalībvalstīm jāīsteno visi nepieciešamie pasākumi, lai līdz 2023. gada janvāra vidum preču zīmju tiesību atcelšanas vai spēkā neesamības procedūras būtu arī administratīvas, nevis tikai tiesas prerogatīva. Šādas izmaiņas galvenokārt ir saistītas ar to, ka administratīvās procedūras pusēm ir vienkāršākas, lētākas un arī aizņemt īsāku laika periodu nekā tiesas procesi. Līdz ar to, lai pārņemtu Preču zīmju direktīvas 45. panta nosacījumus, tiks noteikta iespēja ieinteresētajām personām turpmāk vērsties ne tikai tiesā, bet arī ar iesniegumu Apelācijas padomē preču zīmes reģistrācijas atcelšanai vai atzīšanai par spēkā neesošu.
Vienlaikus ar grozījumiem Rūpnieciskā īpašuma institūciju un procedūru likumā, kas turpmāk paredzēs tiesības lietas dalībniekiem 98.1pantā minētajos gadījumos vērsties ar sūdzību tiesā par Apelācijas padomes lēmumiem, Projekts paredz paplašināt Ministru kabineta 2016. gada 28. jūnija noteikumos Nr. 413 “Rūpnieciskā īpašuma apelācijas padomes nolikums” (turpmāk – Noteikumi) Apelācijas padomes priekšsēdētāja un Apelācijas padomes locekļu funkcijas pārstāvēt Apelācijas padomi tiesā.
Saskaņā ar Preču zīmju direktīvu dalībvalstīm jāīsteno visi nepieciešamie pasākumi, lai līdz 2023. gada janvāra vidum preču zīmju tiesību atcelšanas vai spēkā neesamības procedūras būtu arī administratīvas, nevis tikai tiesas prerogatīva. Šādas izmaiņas galvenokārt ir saistītas ar to, ka administratīvās procedūras pusēm ir vienkāršākas, lētākas un arī aizņemt īsāku laika periodu nekā tiesas procesi. Līdz ar to, lai pārņemtu Preču zīmju direktīvas 45. panta nosacījumus, tiks noteikta iespēja ieinteresētajām personām turpmāk vērsties ne tikai tiesā, bet arī ar iesniegumu Apelācijas padomē preču zīmes reģistrācijas atcelšanai vai atzīšanai par spēkā neesošu.
Vienlaikus ar grozījumiem Rūpnieciskā īpašuma institūciju un procedūru likumā, kas turpmāk paredzēs tiesības lietas dalībniekiem 98.1pantā minētajos gadījumos vērsties ar sūdzību tiesā par Apelācijas padomes lēmumiem, Projekts paredz paplašināt Ministru kabineta 2016. gada 28. jūnija noteikumos Nr. 413 “Rūpnieciskā īpašuma apelācijas padomes nolikums” (turpmāk – Noteikumi) Apelācijas padomes priekšsēdētāja un Apelācijas padomes locekļu funkcijas pārstāvēt Apelācijas padomi tiesā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Projekts paredz papildināt Noteikumos ietvertos Apelācijas padomes izskatāmo lietu veidus, papildus iebilduma un apelācijas lietām, norādīt arī preču zīmes reģistrācijas atzīšanas par spēkā neesošu un preču zīmes reģistrācijas atcelšanas lietas, jo saskaņā ar grozījumiem Rūpnieciskā īpašuma institūciju un procedūru likumā un Preču zīmju likumā iesniegumus par preču zīmes reģistrācijas atzīšanu par spēkā neesošu un preču zīmes reģistrācijas atcelšanu turpmāk būs iespējams iesniegt arī Apelācijas padomē, ne tikai tiesā.
Tāpat arī Apelācijas padomes funkciju uzskaitījums papildināms ar tiesībām izskatīt rūpnieciskā īpašuma normatīvajos aktos paredzētos trešo personu iesniegumus par preču zīmes reģistrācijas atzīšanu par spēkā neesošu (atzīšanas par spēkā neesošu lietas) un izskatīt rūpnieciskā īpašuma normatīvajos aktos paredzētos trešo personu iesniegumus par preču zīmes reģistrācijas atcelšanu (atcelšanas lietas), kas izriet no grozījumiem Rūpnieciskā īpašuma institūciju un procedūru likuma 20. pantā.
Apelācijas padomes uzdevumos papildus iebilduma lietas pušu iepazīstināšanai ar lietas materiāliem, tas pats attiecināms arī uz preču zīmes reģistrācijas atzīšanas par spēkā neesošu un preču zīmes reģistrācijas atcelšanas lietu dalībniekiem.
Apelācijas padomes uzdevumos papildus centieniem samierināt iebilduma lietas puses ietilps arī cenšanās samierināt preču zīmes reģistrācijas atzīšanas par spēkā neesošu un preču zīmes reģistrācijas atcelšanas lietu puses.
Tāpat arī Apelācijas padomes funkciju uzskaitījums papildināms ar tiesībām izskatīt rūpnieciskā īpašuma normatīvajos aktos paredzētos trešo personu iesniegumus par preču zīmes reģistrācijas atzīšanu par spēkā neesošu (atzīšanas par spēkā neesošu lietas) un izskatīt rūpnieciskā īpašuma normatīvajos aktos paredzētos trešo personu iesniegumus par preču zīmes reģistrācijas atcelšanu (atcelšanas lietas), kas izriet no grozījumiem Rūpnieciskā īpašuma institūciju un procedūru likuma 20. pantā.
Apelācijas padomes uzdevumos papildus iebilduma lietas pušu iepazīstināšanai ar lietas materiāliem, tas pats attiecināms arī uz preču zīmes reģistrācijas atzīšanas par spēkā neesošu un preču zīmes reģistrācijas atcelšanas lietu dalībniekiem.
Apelācijas padomes uzdevumos papildus centieniem samierināt iebilduma lietas puses ietilps arī cenšanās samierināt preču zīmes reģistrācijas atzīšanas par spēkā neesošu un preču zīmes reģistrācijas atcelšanas lietu puses.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz papildināt Noteikumu 3., 4., 5., 6., 7., 8. un 9.punktu ar jauniem Apelācijas padomes pakalpojumiem.
Problēmas apraksts
Saskaņā ar grozījumiem Rūpnieciskā īpašuma institūciju un procedūru likuma 23. un 24. pantā Apelācijas padomes priekšsēdētāja un Apelācijas padomes locekļu kompetences papildināmas ar Apelācijas padomes pārstāvēšanu tiesā sūdzībās Rūpnieciskā īpašuma institūciju un procedūru likuma 98.1 pantā minētajos gadījumos.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz papildināt Noteikumu 6. punktu par Apelācijas padomes priekšsēdētāja un Noteikumu 9. punktu par Apelācijas padomes locekļu pienākumiem, paredzot tiesības pārstāvēt Apelācijas padomi tiesā sūdzībās Rūpnieciskā īpašuma institūciju un procedūru likuma 98.1 pantā minētajos gadījumos.
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka šobrīd Noteikumi neparedz Apelācijas padomes priekšsēdētāja kompetenci attiecība par Apelācijas padomes lietvedības noteikumiem, nepieciešams piešķirt Apelācijas padomes priekšsēdētājam kompetenci apstiprināt Apelācijas padomes lietvedības iekšējos noteikumus, ciktāl tie nav regulēti Rūpnieciskā īpašuma institūciju un procedūru likuma normās.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz papildināt Noteikumus ar jaunu punktu, kas turpmāk noteiks Apelācijas padomes priekšsēdētājam kompetenci apstiprināt Apelācijas padomes iekšējos lietvedības noteikumus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Profesionālie patentpilnvarnieki, rūpnieciskā īpašuma tiesību īpašnieki un šo personu pārstāvji.
Ietekmes apraksts
Turpmāk personas varēs vērsties ne tikai tiesā, bet arī Apelācijas padomē ar iesniegumu preču zīmju reģistrācijas atzīšanai par spēkā neesošu un par preču zīmes reģistrācijas atcelšanu.
Juridiskās personas
- Rūpnieciskā īpašuma tiesību īpašnieki un šo personu pārstāvji.
Ietekmes apraksts
-
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Patentu valdeNevalstiskās organizācijas
-Cits
Latvijas Profesionālo Patentpilnvarnieku asociācija, Rīgas pilsētas tiesa un Rīgas apgabaltiesa.6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Darba grupa/domnīca
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Projekts izstrādāts Tieslietu ministrijas Preču zīmju direktīvas ieviešanas darba grupas ietvaros (darba grupa izveidota ar tieslietu ministra rīkojumu). Darba grupā darbojas Latvijas Profesionālo Patentpilnvarnieku asociācijas biedri, Augstākās tiesas un rajona tiesas pārstāvji, kā arī Patentu valdes eksperti.
Sabiedrības pārstāvji varēja sniegt viedokli par noteikumu projektu TAP portālā sadaļā Sabiedrības līdzdalība -
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/acade927-1656-4807-b195-add3ef1a3491.
Sabiedrības pārstāvji varēja sniegt viedokli par noteikumu projektu TAP portālā sadaļā Sabiedrības līdzdalība -
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/acade927-1656-4807-b195-add3ef1a3491.
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Priekšlikumi vai iebildumi nav saņemti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Patentu valde
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Apelācijas padome turpmāk izskatīs arī iesniegumus preču zīmes reģistrācijas atcelšanai vai atzīšanai par spēkā neesošu.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi