Anotācija

25-TA-2287: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2017. gada 25. aprīļa noteikumos Nr. 221 "Noteikumi par kārtību, kādā tiek veiktas iemaksas energoefektivitātes fondos, un to apmēru, kā arī valsts energoefektivitātes fonda līdzekļu izmantošanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts paredz veikt grozījumus Ministru kabineta 2017. gada 25. aprīļa noteikumos Nr. 221 "Noteikumi par kārtību, kādā tiek veiktas iemaksas energoefektivitātes fondos, un to apmēru, kā arī valsts energoefektivitātes fonda līdzekļu izmantošanu" (turpmāk- MK noteikumi Nr. 221).
Noteikumu projekts izstrādāts saskaņā ar Energoefektivitātes likuma 6. panta astoto daļu un 7. panta sesto daļu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir veikt grozījumus MK noteikumos Nr. 221, paredzot izmaiņas atskaišu iesniegšanas biežumā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Plānotie grozījumi MK noteikumos Nr. 221 paredz samazināt atskaišu sniegšanas biežumu Valsts energoefektivitātes fonda pārvaldībā. Pašreizējais regulējums nosaka, ka pārskati par fonda darbību un līdzekļu izlietojumu iesniedzami reizi ceturksnī. Ņemot vērā, ka iemaksu apjoms Valsts energoefektivitātes fondā ir būtiski samazinājies, nav lietderīgi saglabāt tik biežu atskaišu sniegšanu. Grozījumu mērķis ir noteikt racionālāku un vienkāršāku pārskatu iesniegšanas kārtību, samazinot administratīvo slogu fonda pārvaldītājam un iesaistītajām institūcijām. Turpmāk paredzēts noteikt, ka līdz kārtējā gada 31. janvārim Ekonomikas ministrijā jāiesniedz pārskats par iepriekšējā gadā īstenotajām darbībām un izlietoto fonda finansējumu.
Akciju sabiedrība "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk - sabiedrība "Altum") īsteno programmas un nodrošina sabiedrības informēšanas pasākumus. Saskaņā ar MK noteikumiem Nr. 221 ir noteikti šo izmaksu limiti. Pēdējos ceturkšņos sabiedrība "Altum" sabiedrības informēšanas izmaksas nav pieprasījis, savukārt netiešās vadības izmaksas ir pieprasītas nelielā apmērā. Ņemot vērā, ka līdzšinējā praksē vadības izmaksām pieprasīts tikai neliels finansējuma apjoms, atskaišu sniegšanas biežuma samazināšana no ceturkšņa uz ikgadēju neietekmēs sniegto izmaksu atspoguļojuma kvalitāti un uzraudzības efektivitāti.

Papildus tiks veikti grozījumi Līgumā par finansējuma ieskaitīšanu Valsts energoefektivitātes fondā un tā izlietošanu starp Ekonomikas ministriju un sabiedrību "Altum". Plānots precizēt līguma 4.4. apakšpunktu, nosakot, ka finansējuma saņēmējam ir pienākums līdz kārtējā gada 31. janvārim informēt finansētāju par iepriekšējā gadā izlietoto fonda finansējumu un sasniegto enerģijas ietaupījumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pašreizējā kārtība nosaka, ka sabiedrībai "Altum" jāsniedz pārskati reizi ceturksnī. Spēkā esoša biežuma ziņošanas prasība rada administratīvo slogu, jo būtiskas izmaiņas fonda darbībā ceturkšņa griezumā notiek reti. Esošais regulējums nav efektīvs un nerada būtisku uzlabojumu uzraudzības procesā.
Risinājuma apraksts
Lai samazinātu administratīvo slogu un nodrošinātu racionālāku pārskatu sniegšanas kārtību, tiek precizēts noteikumu 24. punkts, paredzot, ka ceturkšņa pārskatu vietā iesniedzams ikgadējs pārskats. Šāda pieeja nodrošinās līdzvērtīgu uzraudzības kvalitāti, jo pārskati joprojām ietvers visu nepieciešamo informāciju par fonda darbību un līdzekļu izlietojumu, vienlaikus optimizējot resursu izmantošanu un atvieglojot fonda pārvaldītāja funkciju izpildi.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Iemaksu valsts energoefektivitātes fondā atbildīgā puse (EPS komersants) ieskaita valsts pamatbudžetā šim mērķim izveidotai Ekonomikas ministrijas budžeta programmai/apakšprogrammai atvērtajā valsts pamatbudžeta izdevumu kontā Valsts kasē un uzskaita kā iestādes citus pašu ieņēmumus. Attiecīgo budžeta programmu administrē Ekonomikas ministrija.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • "Attīstības finanšu institūcija Altum" AS

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi