Anotācija (ex-ante)

22-TA-1931: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2006. gada 19. septembra noteikumos Nr. 774 "Kontaktpersonu noteikšanas, primārās medicīniskās pārbaudes, laboratoriskās pārbaudes un medicīniskās novērošanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2006. gada 19. septembra noteikumos Nr. 774 "Kontaktpersonu noteikšanas, primārās medicīniskās pārbaudes, laboratoriskās pārbaudes un medicīniskās novērošanas kārtība" (turpmāk - noteikumi) paredz papildināt infekcijas slimības, kuru gadījumā nosaka kontaktpersonas un veic medicīnisko novērošanu, ar pērtiķu bakām, kā arī nosaka, kuras personas būs pārbaudāmās kontaktpersonas.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Papildināt infekcijas slimības, kuru gadījumā nosaka kontaktpersonas un veic medicīnisko novērošanu, ar pērtiķu bakām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Eiropā un citās pasaules valstīs strauji izplatās pērtiķu baku uzliesmojums. Līdz 8. jūnijam, izmantojot Starptautiskajos veselības aizsardzības noteikumos noteikto ziņošanas sistēmu, 28 neendēmiskajās valstīs ir ziņots par laboratoriski apstiprinātiem pērtiķu baku gadījumiem (https://www.who.int/emergencies/disease-outbreak-news/item/2022-DON392). Šis ir vēsturiski lielākais dokumentētais pērtiķu baku uzliesmojums Eiropā, kur pērtiķu baku izplatība nav raksturīga. 
Arī Latvijā šī gada 3. jūnijā tika ziņots par diviem laboratoriski apstiprinātiem pērtiķu baku gadījumiem.
Līdz 2022. gada 8. jūnijam neendēmiskajās valstīs nav reģistrēts neviens nāves gadījums, kas būtu saistīts ar pērtiķu baku uzliesmojumu, tomēr par nāves gadījumiem ir ziņots no endēmiskajām valstīm Āfrikā.
Epidemioloģiskie dati liecina par vietējo infekcijas transmisiju jeb izplatību Eiropā. Savukārt Pasaules Veselības organizācija (turpmāk – PVO) norāda, ka pat viens pērtiķu baku gadījums neendēmiskā valstī ir jāuzskata par uzliesmojumu (https://www.who.int/emergencies/disease-outbreak-news/item/2022-DON390).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Gan PVO, gan Eiropas Slimību profilakses un kontroles centrs (turpmāk - ECDC) veic situācijas monitoringu, publicējot aktuālo informāciju gan par slimības izplatības apmēriem, gan nepieciešamajiem pasākumiem infekcijas slimības izplatības ierobežošanai.
Tā kā pērtiķu bakas ir reta, bakām līdzīga slimība, kas tiek pārnesta no cilvēka uz cilvēku (tas notiek ciešā saskarē ar infekciozu materiālu no inficētās personas ādas bojājumiem), kā arī ar elpceļu pilieniem, atrodoties ilgstošā tuvā kontaktā (seja pret seju), un ar slimnieku kontaminēto jeb piesārņoto vidi, infekcijas slimības ierobežošanai ir nepieciešams noteikt kontaktpersonas. Nosakot kontaktpersonu loku, ir jāņem vērā pērtiķu baku izplatības mehānisms. Kontaktpersonas atbilstoši noteikumiem nosaka Slimību profilakses un kontroles centrs.
Pēc tam, kad tiek apzināts kontaktpersonu loks, ir nepieciešams šīs kontaktpersonas informēt par medicīnisko novērošanu, lai kontaktpersonas savlaicīgi pamanītu izmaiņas savā veselības stāvoklī.
Papildus ir jāņem vērā, ka uzturēšanās vietā kontaktpersonas medicīnisko pārbaudi medicīniskās novērošanas laikā ir jāveic vismaz reizi dienā, jo uzturēšanās vietā, cilvēku ikdienas ciešo kontaktu dēļ, ir ļoti būtiski nepieļaut infekcijas slimības izplatību. 
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā, ka pērtiķu baku gadījumi ir reģistrēti arī Latvijā, normatīvajos aktos ir nepieciešams noteikt, kā tiek noteiktas pērtiķu baku slimnieku kontaktpersonas, kā notiek šo personu medicīniskā novērošana.
Kontaktpersonu noteikšana un šo kontaktpersonu veselības stāvokļa uzraudzīšana ļauj sekmīgāk ierobežot minētās infekcijas slimības izplatību. Pērtiķu baku gadījumā atbilstoši PVO un ECDC norādēm kontaktpersonas ir personas, kurām ir bijis: tiešs fizisks kontakts (tostarp seksuāls kontakts); tuvs kontakts (seja pret seju) (tostarp veselības aprūpes darbinieki bez atbilstošiem individuāliem aizsardzības līdzekļiem); kā arī saskare ar inficētiem materiāliem (piemēram, apģērbu, gultas veļu) (tostarp bez atbilstošiem individuāliem aizsardzības līdzekļiem).
Medicīniskā novērošana vismaz reizi nedēļā ir jāveic 21 dienu pēc pēdējā kontakta ar pērtiķu baku gadījumu. Slimību profilakses un kontroles centra tīmekļvietnē ir publicēta detalizēta informācija par kontaktpersonu uzraudzību (https://www.spkc.gov.lv/lv/informacija-profesionaliem-par-pertiku-bakam).
Kontaktpersonām nav nepieciešams veikt laboratorisko pārbaudi, jo atbilstoši PVO testēšanas vadlīnijām, pērtiķu baku vīruss laboratoriski tiek noteikts kā klīnisko materiālu izmantojot ādas bojājumu materiālu (šķidrums no pūslīšiem un pustulām, sausās ādas nokasījums) vai
biopsijas materiālu.
Papildus noteikumu 17. punktā tiek noteikts, ka uzturēšanās vietā kontaktpersonas medicīnisko pārbaudi medicīniskās novērošanas laikā veic vismaz reizi dienā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

SPKC tīmekļvietnē tiek izvietota aktuālā informācija par pērtiķu bakām.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • inficēto kontaktpersonu kontaktpersonas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz sabiedrības veselību – tiek aizstāvētas sabiedrības intereses kopumā, jo tiek noteikts, ka kādas personas inficēšanās gadījumā ar pērtiķu bakām ir obligāti nosakāmas kontaktpersonas, kuras tiek informētas par savu kontaktpersonas statusu un līdz 21 dienai pēc pēdējā kontakta ar pērtiķu baku inficēto veic medicīnisko novērošanu.
Juridiskās personas
  • SPKC epidemiologi, ārstniecības personas
Ietekmes apraksts
SPKC epidemiologiem un ārstniecības personām ir noteikts skaidrs rīcības algoritms.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu projekts tiek virzīts steidzamības kārtā, tādēļ sabiedrība nav iesaistīta projekta izstrādē.
Konsultācijas ir notikušas ar SPKC ekspertiem.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Slimību profilakses un kontroles centrs
  • ārstniecības iestādes

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts skar sabiedrības veselības jautājumus.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi