Anotācija

25-TA-1295: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi likumā "Par maternitātes un slimības apdrošināšanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts izstrādāts, lai nodrošinātu juridisko skaidrību paternitātes un vecāku pabalsta piešķiršanas un izmaksas nosacījumos, precizētu vecāku pabalsta piešķiršanas kritērijus, kā arī lai pilnveidotu normatīvo regulējumu attiecībā uz priekšlaicīgi dzimušo bērnu vecākiem likumā “Par maternitātes un slimības apdrošināšanu” (turpmāk – Likums).
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekts izstrādāts, lai nodrošinātu juridisko skaidrību paternitātes pabalsta saņēmējiem, ja vienās dzemdībās dzimuši divi vai vairāki bērni, nodrošinātu papildu atbalstu vecākiem, kuriem bērns dzimis priekšlaicīgi, kā arī precizētu vecāku pabalsta piešķiršanas nosacījumus.
 
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2026.
Pamatojums
Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrai ir nepieciešami vismaz 3 mēneši, lai nodrošinātu informācijas sistēmas pielāgošanu.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1.Šobrīd Likums paredz, ka paternitātes pabalstu piešķir un izmaksā par piešķirtā atvaļinājuma 10 darba dienām bērna tēvam sakarā ar bērna piedzimšanu vai vienai personai, kura pēc bērna mātes lūguma iesaistās bērna aprūpē, ja bērna paternitāte nav atzīta vai noteikta, vai bērna tēvs ir miris, vai bērna tēvam ir pārtrauktas aizgādības tiesības. Savukārt vienam no vecākiem sakarā ar ārpusģimenes aprūpē esoša bērna vecumā līdz 18 gadiem adopciju piešķir 10 kalendāro dienu ilgu atvaļinājumu.

2.Saskaņā ar Likumu vecāku pabalstu piešķir un izmaksā sociāli apdrošinātai personai, kura kopj bērnu vai vairākus vienās dzemdībās dzimušus bērnus (vienam no bērna vecākiem, vienam no adoptētājiem, kura aprūpē un uzraudzībā pirms adopcijas apstiprināšanas tiesā ar bāriņtiesas lēmumu nodots adoptējamais bērns, audžuģimenes loceklim, kurš noslēdzis līgumu ar pašvaldību, aizbildnim vai citai personai, kura saskaņā ar bāriņtiesas lēmumu bērnu faktiski kopj un audzina), ja šī persona ir nodarbināta pabalsta piešķiršanas dienā.
Vienlaikus spēkā ir arī nosacījums, ka pabalsta pieprasītājam ir jābūt sociāli apdrošinātam ne mazāk kā trīs mēnešus pēdējo sešu mēnešu periodā vai sešus mēnešus pēdējo 24 mēnešu periodā pirms mēneša, kurā pieprasīts vecāku pabalsts.

3.Atbilstoši Likumā noteiktajam,  ja sakarā ar bērna piedzimšanu vienam no vecākiem ir piešķirts maternitātes pabalsts, izvēlētajā vecāku pabalsta izmaksas periodā (13 mēneši vai 19 mēneši) ietver maternitātes pabalsta izmaksas periodu.
4. Attiecībā uz vecāku pabalsta nenododamo daļu Likums šobrīd paredz, ka personām, saņemot vecāku pabalsta nenododamo daļu, ir jāatrodas bērna kopšanas atvaļinājumā vai atvaļinājumā bez darba samaksas saglabāšanas, kas piešķirts sakarā ar nepieciešamību kopt bērnu, vai bērna kopšanas dēļ negūst ienākumus kā pašnodarbinātais.
 

 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1.Šobrīd situācijās, kad paternitātes pabalstu pieprasa bērna tēvs sakarā ar vienās dzemdībās dzimušiem diviem vai vairāk bērniem, pastāv interpretācijas iespējas attiecībā uz paternitātes pabalsta nosacījumiem, proti, ja darba devējs ir piešķīris atvaļinājumu sakarā ar bērna piedzimšanu par katru no vienās dzemdībās dzimušu bērnu 10 darba dienas, personai ir tiesības uz paternitātes pabalstu par katru no bērniem - tātad dvīņu gadījumā bērna tēvam ir tiesības uz paternitātes pabalstu par  kopsummā divdesmit darba dienām, t.i., 10 darba dienām par katru no bērniem, arī, ja tie dzimuši vienās dzemdībās. Analoga interpretācija, iespējams, veidojas arī attiecībā uz situāciju, kurā paternitātes pabalstu pieprasa persona, kura pēc bērna mātes lūguma iesaistās bērna aprūpē, ja bērna paternitāte nav atzīta vai noteikta vai bērna tēvs ir miris, vai bērna tēvam ir pārtrauktas aizgādības tiesības.

2.Pēdējos gados, arvien vairāk pieaugot darba spēka piesaistei no trešajām valstīm un vienlaikus pilnveidojot finanšu ietilpīgos demogrāfiju veicinošos pasākumus, veidojas neplānota tendence saistībā ar vecāku pabalsta izmantošanas iespējām trešo valstu valstspiederīgajiem, kuri ieradušies Latvijā strādāt uz terminētu laiku, kamēr pārējā ģimene un bērni faktiski dzīvo trešajā valstī.
Saskaņā ar Likumu tiesības uz maternitātes, paternitātes, vecāku un slimības pabalstiem ir personām, kuras saskaņā ar likumu "Par valsts sociālo apdrošināšanu" ir sociāli apdrošinātas un par kurām ir veiktas vai bija jāveic valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (turpmāk – apdrošināšanas iemaksas) Latvijas Republikā atbilstoši attiecīgajam apdrošināšanas veidam ne mazāk kā trīs mēnešus pēdējo sešu mēnešu periodā vai sešus mēnešus pēdējo 24 mēnešu periodā pirms mēneša, kurā iestājies apdrošināšanas gadījums. Līdz ar to, lai trešo valstu valstspiederīgajam rastos tiesības uz vecāku pabalstu, personai ir jāveic valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas Latvijā ne mazāk kā trīs mēnešus pēdējo sešu mēnešu periodā vai sešus mēnešus pēdējo 24 mēnešu periodā - pirms mēneša, kurā iestājies apdrošināšanas gadījums.
Turklāt Likums arī paredz, ka vecāku pabalsta saņēmējam, kurš bērna kopšanas laikā ir nodarbināts un neatrodas bērna kopšanas atvaļinājumā vai bērna kopšanas laikā gūst ienākumus kā pašnodarbinātais, pabalstu izmaksā 75 procentu apmērā no piešķirtā pabalsta.

Normatīvais regulējums šobrīd neparedz ierobežojumus, kas liegtu vecāku pabalsta izmaksu noteiktajā periodā arī izbraucot no Latvijas un pat turpinot darba gaitas citā valstī. Pēc Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras (turpmāk – VSAA) sniegtās informācijas strauji pieaug tendence,  kad vecāku pabalstu pieprasa bērnu tēvi, kuri ir trešo valstu valsts piederīgie (piemēram: Uzbekistānas, Tadžikistānas), kuriem Latvijā ir izsniegtas termiņuzturēšanās atļaujas, taču bērni ir piedzimuši un kopā ar māti dzīvo trešajā valstī.

Tā kā personas ir nodarbinātas Latvijā,  apdrošināšanas iemaksas vecāku apdrošināšanai tiek veiktas, un jau pēc 3 mēnešiem (pat sezonālas nodarbinātības laikā) izpildās kvalifikācijas nosacījumi, tad šādām personām atbilstoši Likumam ir nosakāmas tiesības uz vecāku pabalstu. Tā kā spēkā esošajā tiesiskajā regulējumā nav  atrunāts, uz kādu laika periodu trešo valstu pilsoņiem vecāku pabalsts būtu piešķirams, trešo valstu valstspiederīgie šobrīd turpina saņemt vecāku pabalstu arī pēc termiņuzturēšanās atļaujas beigu datuma un pēc darba tiesisko attiecību pārtraukšanas. Identificēts arī, ka  persona pēc vecāku pabalsta piešķiršanas ir pārtraukusi darba tiesiskās attiecības Latvijā un visdrīzāk darba gaitas turpina citur.

Tādējādi ar Latvijas sociālās apdrošināšanas sistēmas dalībnieku veiktajām apdrošināšanas iemaksām tiek veicināta demogrāfiskās situācijas uzlabošanās trešajās valstīs, jo vecāku pabalsts ir viens no ilgāk izmaksājamiem sociālās apdrošināšanas pabalstiem, un trešās valsts valstspiederīgā Latvijā veiktās  apdrošināšanas iemaksas 3 vai 6 mēnešu periodā ir salīdzinoši ļoti niecīgs pienesums pret izmaksāto vecāku pabalstu 13 vai 19 mēnešu garumā.

3.Šobrīd Likums paredz, ja sakarā ar bērna piedzimšanu vienam no vecākiem ir piešķirts maternitātes pabalsts, izvēlētajā vecāku pabalsta izmaksas periodā (13 mēneši vai 19 mēneši) ietver maternitātes pabalsta izmaksas periodu. Līdz ar to situācijā, kad bērns piedzimst priekšlaicīgi, piemēram 5 nedēļas ātrāk pirms plānotā dzemdību datuma, vecāku pabalsta izmaksas periodā tiek ieskaitīts maternitātes pabalsta izmaksas periods pēc bērna piedzimšanas, tas ir 5 nedēļas un attiecīgi 56 dienas vai 70 dienas, tādējādi par 5 nedēļām saīsinot vecāku pabalsta izmaksas periodu.
No 2022.gada 1.augusta atbilstoši Likumā noteiktajam vecāku pabalsta izmaksas periodu pagarina par noteiktā grūtniecības atvaļinājuma periodu, ja bērns dzimis pirms grūtniecības atvaļinājuma noteikšanas termiņa. Līdz ar to papildus atbalsts ir paredzēts tikai tiem vecākiem, kuriem bērns piedzimst ļoti agri – vēl pirms bērna māte ir devusies grūtniecības atvaļinājumā. Rezultātā veidojas situācija, kurā pret vecākiem, kuriem bērns dzimis priekšlaicīgi, ir atšķirīga attieksme.

4.Juridiskās skaidrības nolūkos ir nepieciešams precizēt Likuma normu attiecībā uz  vecāku pabalsta nenododamo daļu un tās piešķiršanas nosacījumiem situācijās, kurās persona, piemēram, maternitātes pabalsta vai vecāku pabalsta saņemšanas laikā zaudē sociāli apdrošinātās personas statusu.
5.Izslēdzama Likuma 10.4 panta  septītā daļa, kas paredz vecāku pabalsta izmaksas periodu pagarināt par noteiktā grūtniecības atvaļinājuma periodu, ja bērns dzimis pirms grūtniecības atvaļinājuma noteikšanas termiņa, jo grozījums Likuma 10.4 panta  4.1 daļā atrisinās minēto situāciju un nodrošinās vecāku pabalsta izmaksas perioda pagarināšanu par attiecīgo periodu.
6.Lai ievērotu tiesiskās paļāvības principu attiecībā uz vecāku pabalsta piešķiršanas kritēriju papildināšanu ir jānosaka saprātīgs normas spēkā stāšanās periods, kā arī ir jānosaka atbalsta priekšlaicīgi dzimušo bērnu vecākiem piemērošanas kārtība.
 
Risinājuma apraksts
1.Likumprojekta 1. pants paredz noteikt, ka juridiskās skaidrības nolūkā precizējams Likums, nosakot, ka paternitātes pabalstu piešķir par piešķirtā atvaļinājuma 10 darba dienām par katru no vienās dzemdībās dzimušiem diviem vai vairāk bērniem bērna tēvam vai personai, kura iesaistās divu vai vairāku bērnu aprūpē, kuri dzimuši vienās dzemdībās. Analogus nosacījumus paredzēts noteikt arī personai, kura vienlaikus adoptē divus vai vairāk bērnus.
2.Likumprojekta 2. pants paredz:
 noteikt papildu kritēriju vecāku pabalsta piešķiršanai, ņemot vērā arī citu Eiropas Savienības (turpmāk – ES) dalībvalstu praksi attiecībā uz līdzīgu pabalstu piešķiršanu trešās valsts valstspiederīgajiem, kā arī arvien pieaugošo darba spēka migrāciju no trešajām valstīm. Likumprojekts paredz, ka vecāku pabalstu piešķir par bērnu, kuram piešķirts personas kods, kura statuss Fizisko personu reģistrā ir aktīvs un kurš pastāvīgi dzīvo Latvijas teritorijā. Ja Latvijā sociāli apdrošinātas personas bērns,  par kuru piešķir vecāku pabalstu, dzīvo citā Eiropas Savienības dalībvalstī, Šveices Konfederācijā vai Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstī, vecāku pabalstu par bērnu piešķir saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 29. aprīļa regulas (EK) Nr. 883/2004 67., 68., 68.a un 69.panta nosacījumiem.

To, vai bērns pastāvīgi dzīvo Latvijā VSAA kontrolēs pēc tās rīcībā esošās informācijas par  bērna deklarēto dzīves vietu Latvijā. Šaubu gadījumā VSAA var vecāku pabalsta saņēmējam  lūgt iesniegt pierādījumus, kas apstiprina, ka bērns pastāvīgi dzīvo Latvijas teritorijā (ceļošanas dokumenti, ģimenes ārsta reģistrācija un apmeklējuma dati).
Savukārt, piešķirot vecāku pabalstu saskaņā ar regulu (EK) Nr. 883/2004 VSAA pārbaudīs personas saņemto iesniegumu par vecāku pabalsta piešķiršanu, kurā pabalsta pieprasītājām ir pienākums norādīt, vai kāds no vecākiem dzīvo/strādā vai pēdējo trīs gadu laikā ir dzīvojis/strādājis citā ES dalībvalstī, Šveices Konfederācijā vai EEZ dalībvalstī. Jāsniedz arī informācija par vecāku un bērnu dzīvesvietas periodiem, vecāku nodarbinātības periodiem un saņemtajiem ģimenes pabalstiem citā dalībvalstī. VSAA izvērtē iesniegumā sniegto informāciju un pārbauda VSAA datu bāzē esošo informāciju, lai noteiktu Latvijas kompetenci ģimenes pabalstu izmaksā, t.sk. vecāku pabalsta, un nepieciešamības gadījumā uzsāk saziņu Sociālās drošības informācijas elektroniskas apmaiņas sistēmā (EESSI) ar attiecīgās ES dalībvalsts, Šveices Konfederācijas vai EEZ dalībvalsts  kompetento iestādi. Nepieciešamības gadījumā var tikt pieprasīta arī papildu informācija pabalsta pieprasītājam, piemēram, dokumenti, kas apliecina atgriešanās Latvijā datumu.
Situācijā, ja bērns dzimis citā ES/EEZ vai Šveices Konfederācijā un viņam vēl nav piešķirts Latvijas personas kods, un personai ir tiesības uz vecāku pabalstu (strādā Latvijā), tad “bērna reģistrācija fizisko personu reģistrā” (tai skaitā persona koda piešķiršana) nav noteicošais kritērijs, kas nosaka tiesības uz vecāku pabalstu. Proti, vecāku pabalsts saskaņā ar Regulas 883/2004 nosacījumiem tiek piešķirts arī tad, ja bērns dzīvo citā dalībvalstī. Vecāku pabalstu šajā situācijā piešķir, pamatojoties uz citā dalībvalstī izsniegto bērna dzimšanas faktu apliecinoša dokumenta (dzimšanas apliecības) pamata.
Savukārt, ja bērns dzimis trešajā valstī, tad vecāku pabalsts tiks piešķirts tikai tad, ja bērnam Latvijas fizisko personu reģistrā būs aktīvs statuss, piešķirts personas kods un bērns pastāvīgi dzīvos Latvijā.

3.Lai nodrošinātu papildu atbalstu priekšlaicīgi dzimušo bērnu vecākiem un novērstu nevienlīdzīgo attieksmi starp šiem vecākiem, paredzēts noteikt, ka vecāku pabalsta izmaksas periodā ieskaita tikai dzemdību atvaļinājuma periodu (grozījums Likuma 10.4 panta 4.1 daļā).
4.Juridiskās skaidrības nodrošināšanai ir nepieciešams papildināt Likumu ar normu, kas nosaka, ka personai, kura maternitātes pabalsta, vecāku pabalsta vai vecāku pabalsta nenododamās daļas izmaksas laikā zaudē darba ņēmēja vai pašnodarbinātā statusu, ir tiesības uz vecāku pabalsta nenododamo daļu, ja persona ir izvēlējusies vecāku pabalstu, tostarp tā nenododamo daļu, saņemt kā vienotu un nepārtrauktu periodu (papildināta Likuma 10.4 panta 4.2 daļa ar 5.punktu).
5.Izslēdzama Likuma 10.4 panta  septītā daļa, kas paredz vecāku pabalsta izmaksas periodu pagarināt par noteiktā grūtniecības atvaļinājuma periodu, ja bērns dzimis pirms grūtniecības atvaļinājuma noteikšanas termiņa, jo grozījums Likuma 10.4 panta  4.1 daļā atrisinās minēto situāciju un nodrošinās vecāku pabalsta izmaksas perioda pagarināšanu par attiecīgo periodu. Jaunais regulējums būs attiecināms arī uz tiem vecākiem, kuru vecāku pabalsta izmaksas periods šobrīd tiek pagarināts par grūtniecības atvaļinājuma laiku. Līdz ar izmaiņām šis grūtniecības periods vairs netiks ieskaitīts vecāku pabalsta izmaksas periodā, tādējādi nodrošinot, ka arī vecākiem, kuriem bērns ir piedzimis pirms grūtniecības atvaļinājuma sākuma datuma, vecāku pabalsta periods faktiski pagarināsies par to pašu periodu, kādu nosaka līdzšinējā kārtība.
6.Likumprojekta 3.pants papildina Likuma pārejas noteikumus ar 65. un 66.punktu, paredzot, ka:
- tiesiskās paļāvības principa ievērošanai grozījums Likuma 10.4 panta 1.1 daļā attiecībā uz papildu kritēriju vecāku pabalsta piešķiršanas gadījumā stājas spēkā 2026. gada 1. jūlijā. Vienlaikus VSAA pārtrauks vecāku pabalsta izmaksu personai, kurai lēmums par vecāku pabalsta piešķiršanu ir pieņemts līdz 2026. gada 30. jūnijam, un vecāku pabalsta izmaksa būtu turpināma arī pēc tam, ja VSAA rīcībā ir informācija, ka bērnam, par kuru šis lēmums ir pieņemts, nav piešķirts personas kods, tā statuss Fizisko personu reģistrā ir pasīvs vai tas pastāvīgi nedzīvo Latvijas teritorijā un nav pamata piemērot Regulu 883/2004. 

Ņemot vērā, ka jaunā tiesību norma ietekmē personas, kurām ir tiesības uz vecāku balastu un kuras kopj mazu bērnu, ir būtiski nodrošināt saprātīgu laiku, lai šīs personas varētu pielāgoties jaunajai kārtībai. Tiesiskās paļāvības princips, kas izriet no Satversmes 1. panta, prasa, lai normatīvā regulējuma maiņa notiktu paredzami un samērīgi, īpaši gadījumos, kad tiek skartas personas tiesības vai likumīgas intereses. Pārejas periods 6 mēnešu garumā ļaus nodrošināt šī principa ievērošanu, nodrošinot iespēju iepazīties ar jauno regulējumu, izvērtēt savas tiesības un iespējas, kā arī veikt nepieciešamos pielāgojumus savā dzīvē, ja tādi nepieciešami. Ņemot vērā, ka personas, kuras kopj mazu bērnu, ir īpaši jutīga sabiedrības grupa ar ierobežotām iespējām ātri reaģēt uz izmaiņām, 6 mēnešu pārejas periods būtu uzskatāms par samērīgu un leģitīmu.
Turklāt pārejas periodu regulējošā norma nosaka piemērošanas skaidrību un novērš interpretācijas riskus, paredzot, ka šā likuma 10.4 panta 1.1 daļā noteiktais attiecināms ne tikai uz tiem vecāku pabalsta saņēmējiem, kuriem tiesības uz vecāku pabalstu nosakāmas sākot no 2026. gada 1. jūlija, bet arī tiem saņēmējiem, kuriem vecāku pabalsts jau ir piešķirts līdz 2026. gada 30. jūnijam un periods, par kuru tas ir piešķirts, turpinās arī pēc 2026.gada 1.jūlija. Proti, šādos gadījumos piešķirtā vecāku pabalsta izmaksa pārtraucama ar 2026. gada 1. jūliju.

Savukārt likumprojekta pārejas noteikumos ietvertais termiņš “līdz 2026. gada 30. jūnijam” noteikts, lai nodrošinātu vienotu un praktiski piemērojamu robežšķirtni lēmumu pieņemšanai, ņemot vērā, ka tiesību normas grozījumi stāsies spēkā 1. jūlijā. Šāds risinājums nodrošinātu skaidrību personām, uz kurām attiecas šie grozījumi un pabalsta izmaksa, kā arī atvieglo tiesību normas piemērošanu VSAA,novēršot interpretācijas riskus par to, kurš regulējums attiecināms uz konkrētiem gadījumiem. 

 -  piešķirot vecāku pabalstu par bērnu, kurš piedzimis līdz 2025. gada 31. decembrim, tiek piemērota šā likuma 10.4 panta  4.1 daļas redakcija, kas bija spēkā līdz 2025. gada 31. decembrim.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Attiecībā uz atbalsta nodrošināšanu priekšlaicīgi dzimušo bērnu vecākiem Labklājības ministrija sadarbībā ar Veselības ministrijas un Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas pārstāvjiem, pamatojoties uz Ministru prezidentes 2024.gada 28.novembra rezolūciju Nr.2024-1.1.1/35-54 par priekšlikumiem risinājumiem bērna labāko interešu nodrošināšanai visās Latvijas jaundzimušo bērnu ģimenēs, vērtēja vairākus iespējamos risinājumus, lai pēc iespējas nodrošinātu mērķētu atbalstu (ievērojot Satversmes tiesa lietā Nr. 2020-13-01 nolemto) tieši tiem vecākiem, kuru priekšlaicīgi dzimušie bērni cieš no vidēji smagiem vai smagiem veselības traucējumiem, kuri saistīti ar priekšlaicīgām dzemdībām un kuru dēļ nepieciešama īpaša aprūpe. Pēc vairākkārtējām diskusijām iesaistītās puses secināja, ka šāds mērķēts atbalsts, vērtējot bērna veselības stāvokli un izvirzot noteiktus kritērijus, uzliek papildu slogu vecākiem un ārstiem, vienlaicīgi ir nesamērīgi sarežģīti administrējams un prasa papildu finanšu resursus izmaiņu veikšanai vienotajā veselības nozares elektroniskās informācijas sistēmā.
Likumprojektā piedāvāto risināju atbalsta arī priekšlaikus dzimušo bērnu vecāku biedrība “Esmu Klāt”, ar kuras pārstāvi tika organizētas vairākas tikšanās.


 
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Sociāli apdrošinātās personas, kurām ir tiesības uz paternitātes un/vai vecāku pabalstu
Ietekmes apraksts
Sociāli apdrošinātajām personām, kurām ir tiesības uz paternitātes pabalstu par vienās dzemdībās dzimušiem diviem vai vairāk bērniem, vai persona adoptējusi vienlaicīgi divus vai vairāk bērnus, būs nepārprotami skaidra kārtībā, ka paternitātes pabalstu piešķir par piešķirtā atvaļinājuma 10 darba dienām par katru bērnu.
Sociāli apdrošinātajām personām, kurām ir tiesības uz vecāku pabalstu, būs jāņem vērā no jauna ieviestais kritērijs, ka vecāku pabalstu piešķir par bērnu,  kuram piešķirts personas kods, kura statuss Fizisko personu reģistrā ir aktīvs un kurš pastāvīgi dzīvo Latvijas teritorijā.
Sociāli apdrošinātajām personām, kurām bērns dzimis priekšlaicīgi, tiks nodrošināts papildu atbalsts un nodrošināta vienlīdzīga attieksmes attiecībā uz vecāku pabalsta aprēķināšanas nosacījumiem. 
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
1 220 138 302
0
1 297 054 083
0
1 377 394 909
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
1 220 138 302
0
1 297 054 083
0
1 377 394 909
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
1 208 666 667
0
1 288 714 828
-259 520
1 372 347 099
-762 874
-792 949
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
1 208 666 667
0
1 288 714 828
-259 520
1 372 347 099
-762 874
-792 949
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
11 471 635
0
8 339 255
259 520
5 047 810
762 874
792 949
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
11 471 635
0
8 339 255
259 520
5 047 810
762 874
792 949
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
36 179
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
295 699
762 874
792 949
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
295 699
762 874
792 949
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
* kolonās "saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam" un "saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru" uzrādīta valsts speciālā budžeta apakšprogrammas 04.04.00 "Invaliditātes, maternitātes un slimības speciālais budžets" un 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets" ieņēmumu un izdevumu kopsumma
Detalizēts anotācijas režģis pievienots anotācijas pielikumā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
1. Vecāku pabalstu izmaksai priekšlaicīgi dzimušo bērnu vecākiem:  provizoriskais gadījumu skaits – 715 personas (saskaņā ar VSAA sniegto informāciju 2025.gada 7 mēnešos jaunpiešķirtie lēmumi par vecāku pabalsta piešķiršanu ~10 000 personām, t.i. 1 429 pers.menesī, t.sk. 50% no bērniem ir piedzimuši priekšlaicīgi (nesasniedzot 40 grūtniecības nedēļu). Prognozētais vecāku pabalstu vidējais apmērs, atbilstoši LM bāzes izdevumu prognozēm 2026.-2029.gadam:  2026.gadā – 815,93 euro, 2027.gadā –872,21 euro, 2028.gadā – 927,12 euro, 2029.gadā – 983,04 euro.
Priekšlaicīgi dzimušo bērnu vecākiem, pieņemot, ka vecāku pabalstu izmaksas pagarinājums ir vidēji par 1 mēnesi, provizoriskais izdevumu palielinājums vecāku pabalstu izmaksai speciālā budžeta apakšprogrammā 04.04.00 “Invaliditātes, maternitātes un slimības speciālais budžets”:
2026.gads: ietekme ir nebūtiska, ņemot vērā, jo pamatā ietekme no vecāku pabalsta izdevumiem radīsies 13. vai 19. mēnesī no bērna piedzimšanas brīža (izdevumi var rasties, piem., tikai tādā situācijā, ja ģimenē sieviete neizvēlas saņemt maternitātes pabalstu, tēvs uzreiz pieprasa vecāku pabalstu uz īso periodu);
2027.gads: 715 pers. x 872,21 euro = 623 630 euro;
2028.gads: 715 pers. x 927,12 euro = 662 891 euro;
2029.gads: 715 pers. x 983,04 euro = 702 874 euro.

2. Vienlaikus, atbilstoši Likumam, par tām personām, kuras kopj bērnu un saņem vecāku pabalstu (nestrādājošie vecāku pabalsta saņēmēji), no speciālā budžeta apakšprogrammas 04.04.00 “Invaliditātes, maternitātes un slimības speciālais budžets” ir jāveic valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (VSAOI) pensiju apdrošināšanai (iemaksu likme 20% no iemaksu objekta, t.i., pabalsta apmēra), apdrošināšanai bezdarba gadījumam (iemaksu likme 1,6%) un invaliditātes apdrošināšanai (iemaksu likme 2,29%).
Pēc VSAA statistikas datiem nestrādājošo vecāku pabalsta saņēmēju īpatsvars kopējā pabalstu saņēmēju skaitā ir ~85%, līdz ar to minētās VSAOI provizoriski attiektos uz 608 personām 2027. gadā un turpmāk ik gadu.
Aprēķins:
1) VSAOI iemaksas pensiju apdrošināšanai (ieņēmumi no valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta transfertiem no invaliditātes, maternitātes un slimības speciālā budžeta valsts pensiju apdrošināšanai apakšprogrammā 04.01.00 “Valsts pensiju speciālais budžets”):
2027.gads: 608 pers. x 872,21 euro x 20% = 106 061 euro;
2028.gads: 608 pers. x 927,12 euro x 20% = 112 738 euro;
2029.gads: 608 pers. x 983,04 euro x 20% = 119 538 euro.
2) VSAOI iemaksas apdrošināšanai bezdarba gadījumam (ieņēmumi no valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta transfertiem no invaliditātes, maternitātes un slimības speciālā budžeta valsts pensiju apdrošināšanai apakšprogrammā 04.02.00 “Nodarbinātības speciālais budžets”):
2027.gads: 608 pers. x 872,21 euro x 1,60% = 8 485 euro;
2028.gads: 608 pers. x 927,12 euro x 1,60% = 9 019 euro;
2029.gads: 608 pers. x 983,04 euro x 1,60% = 9 563 euro.
3) VSAOI iemaksas invaliditātes apdrošināšanai (ieņēmumi no saņemtajiem transfertiem viena speciālā budžeta veida ietvaros apakšprogrammā 04.04.00 “Invaliditātes, maternitātes un slimības speciālais budžets”):
2027.gads: 608 pers. x 872,21 euro x 2,29% = 12 144 euro;
2028.gads: 608 pers. x 927,12 euro x 2,29% = 12 908 euro;
2029.gads: 608 pers. x 983,04 euro x 2,29% = 13 687 euro.
Kopējie izdevumi VSAOI nodrošināšanai no apakšprogrammas 04.04.00 “Invaliditātes, maternitātes un slimības speciālais budžets”:
2027.gadā: 126 690 euro, 2028.gadā 134 665 euro un 2029.gadā 142 788 euro.
VSAOI iemaksu nodrošināšanas ietekmē palielinās minēto speciālā budžeta apakšprogrammu ieņēmumi un apakšprogrammas 04.04.00 “Invaliditātes, maternitātes un slimības speciālais budžets” izdevumi, tomēr, ņemot vērā, ka tie ir speciālā budžeta savstarpējie transferti, tam ir fiskāli neitrāla ietekme uz speciālo budžetu.

3. Vecāku pabalsts trešo valstu valsts piederīgajiem: provizoriskais pabalsta saņēmēju skaits 2026.gadā – 108 personas vidēji mēnesī, 2027.gadā un turpmāk ik gadu – 200 personas vidēji mēnesī, ņemot vērā VSAA statistiku par personu iesniegtiem iesniegumiem par pabalsta pieprasījumu 2022.janvāris–2025.februāris; pieņemot, ka visi pabalsta saņēmēji ir strādājoši vecāku pabalsta saņemšanas laikā, prognozētais vecāku pabalstu vidējais apmērs  2026.gadā – 547,59 euro (atbilstoši VSAA statistikas datiem 2025.gada janvārī strādājošo vecāku pabalsta vidējais apmērs 516,59 euro, piemērojot FM 2025. gada jūnija prognozes par tautsaimniecībā nodarbināto mēneša vidējās bruto darba samaksas pieaugumu faktiskajās cenās (turpmāk – FM prognoze) 2026.gadā  6,0%), 2027.gadā – 577,71 euro (FM prognoze 2027. gadam 5,5%), 2028.gadā – 606,60 euro (FM prognoze 2028. gadam 5,0%), 2029.gadā – 636,93 euro (FM prognoze 2028. gadam 5,0%). 
Provizoriskais izdevumu samazinājums vecāku pabalstu izmaksai speciālā budžeta apakšprogrammā 04.04.00 “Invaliditātes maternitātes un slimības speciālais budžets”:
2026.gads: 108 pers.vid.mēnesī x 547,59 euro x 5 mēn.* = 295 699 euro;
2027.gads: 200 pers.vid.mēnesī x 577,71 euro x 12 mēn. = 1 386 504 euro;
2028.gads: 200 pers.vid.mēnesī x 606,60 euro x 12 mēn. = 1 455 840 euro;
2029.gads: 200 pers.vid.mēnesī x 636,93 euro x 12 mēn.= 1 528 632 euro.
* ņemot vērā, ka šī likumprojekta norma stājas spēkā ar 01.07.2026., ietekme 2026.gadam aprēķināta 5 mēnešiem (vecāku pabalstu par jūliju izmaksā augustā)

Likumprojekta ietekmē kopējais provizoriskais izdevumu samazinājums speciālā budžeta apakšprogrammā 04.04.00 “Invaliditātes, maternitātes un slimības speciālais budžets” 2026.gadā 295 699 euro apmērā, 2027.gadā provizoriskais izdevumu samazinājums 636 184 euro (t.sk., izdevumu samazinājums vecāku pabalstam 762 874 euro un izdevumu palielinājums valsts budžeta transfertiem no valsts speciālā budžeta uz valsts speciālo budžetu 126 690 euro), 2028. gadā 658 284 euro (t.sk., izdevumu samazinājums vecāku pabalstam 792 949 euro un izdevumu palielinājums valsts budžeta transfertiem no valsts speciālā budžeta uz valsts speciālo budžetu 134 665 euro) un 2029. gadā 682 970 euro (t.sk., izdevumu samazinājums vecāku pabalstam 825 758 euro un izdevumu palielinājums valsts budžeta transfertiem no valsts speciālā budžeta uz valsts speciālo budžetu 142 788 euro).


Papildus, lai realizētu izmaiņas Likumā, nepieciešams piesaistīt IS izstrādes ārpakalpojumu 65 cilvēkdienu apjomā, kas rada 2026. gadā nepieciešamu finansējumu speciālā budžeta apakšprogrammā 04.05.00 “Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets” 36 179 euro apmērā (65 c/d * 556,60 euro c/d).
Darbi ietver programmatūras labojumu izstrādi un piegādi, lai:
- precizētu tiesību pārbaudes un aprēķinu, kā arī pabalsta kalkulatora funkcionalitāti paternitātes pabalstam, gadījumos, ja pabalstu piešķir par diviem vai vairāk vienās dzemdībās dzimušiem bērniem – 20 c/d;
- papildinātu tiesību pārbaudes par bērna dzīvesvietu un aktīvu statusu Fizisko personu reģistrā vecāku pabalsta un nenododamās daļas piešķiršanas brīdī – 10 c/d;
- precizētu nosacījumus dienu skaita aprēķināšanai, padziļinot maternitātes perioda analīzi ar cēloni - 10 c.d;
- mainītu nosacījumus nenododamās daļas tiesību pārbaudē un izmaksas nosacījumos, daļai nenododamo daļu neveicot pārbaudi par atrašanos bērna kopšanas atvaļinājumā un esamību darba attiecībās – 25 c/d.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Likumprojekta ieviešanai saistībā ar izmaiņām vecāku pabalsta izmaksas kārtībā nav nepieciešams papildu finansējums. Aprēķini ir provizoriski un izdevumu samazināšanās speciālā budžeta apakšprogrammā 04.04.00 “Invaliditātes, maternitātes un slimības speciālais budžets” palielinās apakšprogrammas un speciālā budžeta naudas līdzekļu atlikumu 2026. gadā 295 699 euro apmērā, 2027. gadā 762 874 euro apmērā 2028. gadā 792 949 euro apmērā un 2029. gadā 825 758 euro apmērā.


Likumprojekta īstenošanai nepieciešamie izdevumi valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta līdzekļi apakšprogrammā 04.04.00 " Invaliditātes, maternitātes un slimības speciālais budžets" valsts budžeta transfertiem no valsts speciālā budžeta uz valsts speciālo budžetu 2027. gadā 126 690 euro, 2028. gadā 134 665 euro un 2029. gadā 142 788 euro apmērā tiks nodrošināti apakšprogrammai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
Likumprojekta īstenošanai būs nepieciešami papildus valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta līdzekļi apakšprogrammā 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets" izdevumiem pamatkapitāla veidošanai 36 179 euro apmērā. VSAA minēto finansējumu nodrošinās tai piešķirto 2026. gada valsts budžeta līdzekļu ietvaros.

4.1.1. Darba likums

Pamatojums un apraksts
Juridiskās skaidrības nolūkos nepieciešams precizēt Darba likuma normas attiecībā uz atvaļinājuma piešķiršanu bērna tēvam, citai personai, kura kopj bērnu, un ģimenei, kura adoptējusi bērnu vecumā līdz 18 gadiem. 
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts

Likumprojekta 2 pants paredz Likuma 10.4 pantu papildināt ar (1.1)  daļu, nosakot, ka “Šā panta pirmajā daļā minētajai personai vecāku pabalstu piešķir par bērnu, kuram piešķirts personas kods, kura statuss Fizisko personu reģistrā ir aktīvs un kurš pastāvīgi dzīvo Latvijas teritorijā. Ja Latvijā sociāli apdrošinātas personas bērns,  par kuru piešķir vecāku pabalstu, dzīvo citā Eiropas Savienības dalībvalstī, Šveices Konfederācijā vai Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstī, vecāku pabalstu par bērnu piešķir saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 29. aprīļa regulu (EK) Nr. 883/2004 par sociālās nodrošināšanas sistēmu koordinēšanu”.

Likumprojekta 3.pants paredz papildināt pārejas noteikumus ar 65. punktu saskaņā ar kuru VSAA pārtrauc vecāku pabalsta izmaksu personai, kurai lēmums par vecāku pabalsta piešķiršanu ir pieņemts līdz 2026. gada 30. jūnijam, un vecāku pabalsta izmaksa būtu turpināma arī pēc tam, ja aģentūras rīcībā ir informācija, ka bērnam par kuru šis lēmums ir pieņemts nav piešķirts personas kods, tā statuss Fizisko personu reģistrā ir pasīvs vai tas pastāvīgi nedzīvo Latvijas teritorijā, un nav pamata piemērot Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 29. aprīļa regulu (EK) Nr. 883/2004 par sociālās nodrošināšanas sistēmu koordinēšanu.

Vecāku pabalsts tiek piešķirts saskaņā ar minētās regulas 67., 68., 68.a un 69.panta nosacījumi tādās situācijās, ja, piemēram,  persona, kura pieprasa vecāku pabalstu, ir sociāli apdrošināta Latvijā un bērns, par kuru piešķir vecāku pabalstu, kopā ar otru vecāku dzīvo citā ES/EEZ dalībvalstī vai Šveices Konfederācijā. Šādā gadījumā ir svarīgi noteikt to, kura valsts ir atbildīga par ģimenes pabalstu, tai skaitā, vecāku pabalsta, izmaksu. Ievērojot Regulā Nr. 883/2004 noteikto, par ģimenes pabalstu izmaksu ir atbildīga tā dalībvalsts, kurā persona ir nodarbināta un ģimenes pabalstus izmaksā arī tad, ja otrs vecāks un bērns dzīvo citā dalībvalstī. Savukārt gadījumos,  kad vienas ģimenes locekļi dzīvo un /vai ir nodarbināti divās vai vairākās ES/EEZ dalībvalstīs, vai Šveices Konfederācijā, par ģimenes pabalstu izmaksu kompetento dalībvalsti nosaka ievērojot Regulā Nr. 883/2004 noteiktos pabalstu izmaksas prioritātes nosacījumus.
Gadījumos, kad nodarbināti ir abi bērna vecāki, par vecāku pabalsta izmaksu atbildīgo valsti nosaka attiecīgā bērna dzīvesvietas valsts. Ja bērns dzīvo valstī, kurā strādā viens no vecākiem, par pabalsta izmaksu pilnā apmērā atbildīga ir šī vecāka nodarbinātības valsts (primāri kompetentā valsts). Savukārt otra vecāka nodarbinātības dalībvalsts veic abu valstu pabalsta apmēru salīdzināšanu un, ja otra vecāka nodarbinātības dalībvalstī pabalsta apmērs ir lielāks, pabalstu izmaksā starpības apmērā (sekundāri kompetentā valsts). Gadījumos, kad bērns nedzīvo nevienā no abu vecāku nodarbinātības valstīm, atbildīga par ģimenes pabalstu izmaksu ir tā vecāka nodarbinātības valsts, kurā ģimenei pienākošos pabalstu kopsummas apmērs ir lielāks, savukārt otra dalībvalsts tai atmaksā pusi no šīs summas, ievērojot apmēra ierobežojumu, kas noteikti otrās dalībvalsts tiesību aktos. Latvijas vecāku pabalsts tiek salīdzināts ar citas dalībvalsts tāda paša veida vecāku pabalstam pielīdzināmu pabalstu.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība “Esmu Klāt”
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Projekts tika izsludināts publiskajā apspriešanā 05.09.2025. kā arī projekta izstrādes gaitā vairākkārt notika tikšanās ar biedrības “Esmu Klāt” pārstāvi jautājumā par atbalstu priekšlaicīgi dzimušo bērnu vecākiem.
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/6b269c45-b7e2-4d0b-96e2-8cc1f0e0ae3f

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Nodrošināts papildu atbalsts priekšlaicīgi dzimušo bērnu vecākiem un novērsta nevienlīdzīga attieksme starp šiem vecākiem.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Sniedzot papildu atbalstu priekšlaicīgi dzimušo bērnu vecākiem tiks nodrošinātas arī bērna labākās intereses.

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Pielikums_anotācijai