Anotācija (ex-ante)

23-TA-2983: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par pamatbudžeta programmas "Ekonomikas attīstības programma" finanšu līdzekļu izmantošanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par pamatbudžeta programmas "Ekonomikas attīstības programma" finanšu līdzekļu izmantošanu" (turpmāk – rīkojuma projekts) sagatavots, pamatojoties uz:
1) likuma “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” 60.panta pirmo daļu;
2) Ministru kabineta 2015.gada 9.jūnija noteikumu Nr.284 “Valsts pamatbudžeta programmas “Ekonomikas attīstības programma” finanšu līdzekļu izmantošanas kārtība” 3.punktu;
3) Ministru kabineta 24.10.2023. sēdes protokola Nr. 53 58. § “Informatīvais ziņojums "Par Latvijas gatavošanos dalībai starptautiskajā izstādē “Expo 2025 Osaka”” 6.punkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekta mērķis ir 2024.gadā palielināt apropriāciju izdevumiem Ekonomikas ministrijas budžeta programmā 33.00.00 “Ekonomikas attīstības programma”, novirzot tam citu pašu ieņēmumu (maksājumi, kurus veic ārzemnieks, piesakoties termiņuzturēšanās atļaujas izsniegšanai) naudas līdzekļu atlikumu uz 2024.gada 1.janvāri, Latvijas dalības nodrošināšanai starptautiskajā izstādē "Expo 2025 Osaka" un Latvijas dalībmaksas nodrošināšanai Starptautiskajā Izstāžu birojā (BIE), kā arī nodrošināt nepieciešamo finansējumu minētajiem mērķiem turpmākajos gados. 

 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2023.gada 24.oktobrī Ministru kabinets (prot. Nr. 53 58. § “Informatīvais ziņojums "Par Latvijas gatavošanos dalībai starptautiskajā izstādē “Expo 2025 Osaka””) atbalstīja, ka no Ekonomikas ministrijas budžeta programmas 33.00.00 "Ekonomikas attīstības programma" citu pašu ieņēmumu (no maksājumiem, kurus veic ārzemnieks pirmreizējas vai atkārtotas termiņuzturēšanās atļaujas saņemšanai) naudas līdzekļu atlikuma uz 2023. gada 1. janvāri tiek segtas Latvijas dalības izmaksas starptautiskajā izstādē "Expo 2025 Osaka" B-tipa moduļa Baltijas paviljonā 2023.-2026. gadā kopā 5 653 989 euro apmērā.
Izstādes mērķis ir veicināt starptautisko ekonomisko un diplomātisko sadarbību. Izstāde dos iespēju dalībvalstīm katrai savā unikālā veidā parādīt to sniegto ieguldījumu nākotnes izaugsmē caur sasniegumiem ekonomikā, tehnoloģijās, kultūrā un sociālajā dzīvē. Tāpat Izstāde sniegs iespēju starptautiskajām organizācijām, nevalstiskajām organizācijām un nodibinājumiem rast sasaisti ar valstīm, dalīties ar idejām un viedokļiem. 

Turklāt atbilstoši iepriekš minētajam Ministru kabineta lēmumam tika atļauts Ekonomikas ministrijai uzņemties papildu valsts budžeta ilgtermiņa saistības budžeta programmā 33.00.00 "Ekonomikas attīstības programma", lai 2023.-2030. gadā nodrošinātu maksājumu 9 600 euro apmērā ik gadu Latvijas dalībai Starptautiskajā Izstāžu birojā (Bureau International de Exposotions – BIE), un izdevumus segt no minētajā programmā citu pašu ieņēmumu (no maksājumiem, kurus veic ārzemnieks pirmreizējas vai atkārtotas termiņuzturēšanās atļaujas saņemšanai) naudas līdzekļu atlikuma uz 2023. gada 1. janvāri.
Pievienošanās Konvencijai (Starptautiskais Izstāžu birojs (the Bureau International des Expositions (BIE)) Latvijai kā BIE dalībvalstij sniegs iespēju balsot par tai labvēlīgu valsti kā nākamo Expo organizētājvalsti, kā arī būs atlaide paviljona īrei Izstādē, iespēja piedalīties un balsot par paviljona operacionāliem jautājumiem un izdevīgāku lēmumu pieņemšanu Izstādes norises laikā. 

Ministru kabineta 2015.gada 9.jūnija noteikumu Nr.284 “Valsts pamatbudžeta programmas “Ekonomikas attīstības programma” finanšu līdzekļu izmantošanas kārtība” 3.punkts paredz, ka Ekonomikas ministrija, ja nepieciešams, atbilstoši gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktajiem mērķiem, izvērtējot un ņemot vērā budžeta programmā "Ekonomikas attīstības programma" pieejamo finanšu līdzekļu apmēru, sagatavo un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniedz Ministru kabinetā rīkojuma projektu par minēto budžeta programmas "Ekonomikas attīstības programma" finanšu līdzekļu sadalījumu.

Likuma “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” 60. pantā (1) noteikts, ka Ekonomikas ministrijas budžeta programmā 33.00.00 "Ekonomikas attīstības programma" ieskaitītie līdzekļi izmantojami atbalsta pasākumiem Latvijas uzņēmējiem jaunu eksporta tirgu apguvē un eksporta palielināšanā uz prioritāriem mērķa tirgiem, tūrisma veicināšanas un attīstības pasākumiem, mājokļa pieejamības un administrēšanas izmaksu segšanai.

Ņemot vērā, ka Expo izstādes piesaista veiksmīgus uzņēmējus, lēmumu pieņēmējus un ekspertus, parasti paralēli ar Expo izstādes norises pilsētā notiek citas lielā mēroga konferences un pasākumi, kas dod papildus iespējas Expo dalībniekiem racionāli un efektīvi izmantot komandējuma laiku, lai dibinātu sadarbības kontaktus no dažādām dalībvalstīm. Tādejādi Expo 2025 Osaka ir būtisks atbalsts gan eksporta veicināšanai, gan investīciju piesaistei, gan inovāciju projektu, gan jaunu ekosistēmu un vērtību ķēžu veidošanai, tostarp iespēja pozicionēt Latviju tālajos eksporta tirgos un veicināt Latvijas starptautisko atpazīstamību.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu nepieciešamo finansējumu Latvijas dalības nodrošināšanai starptautiskajā izstādē "Expo 2025 Osaka" un Latvijas dalībmaksas nodrošināšanai Starptautiskajā Izstāžu birojā (Bureau International de Exposotions – BIE) nepieciešams sagatavot Ministru kabinetā rīkojuma projektu par budžeta programmas "Ekonomikas attīstības programma" finanšu līdzekļu sadalījumu.
Risinājuma apraksts
 Sagatavots rīkojuma projekts, kas paredz palielināt apropriāciju izdevumiem Ekonomikas ministrijas budžeta programmā 33.00.00 “Ekonomikas attīstības programma”, novirzot tam citu pašu ieņēmumu (maksājumi, kurus veic ārzemnieks, piesakoties termiņuzturēšanās atļaujas izsniegšanai) naudas līdzekļu atlikumu uz 2024.gada 1.janvāri, 2024.gadā 2 326 195 euro apmērā, tajā skaitā:
1.1. 2 316 595 euro apmērā Latvijas dalības nodrošināšanai starptautiskajā izstādē "Expo 2025 Osaka";
1.2. 9 600 euro apmērā Latvijas dalībmaksas nodrošināšanai Starptautiskajā Izstāžu birojā (Bureau International de Exposotions – BIE).
Ievērojot Likuma par budžetu un finanšu vadību 9.panta četrpadsmitās daļas 1.punktuā noteikto, rīkojuma projekts paredz, ka Finanšu ministram normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēt Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par rīkojumā minēto apropriācijas palielināšanu un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nav izteikusi iebildumus, palielināt apropriāciju.
Vienlaikus rīkojuma projekts paredz uzdevumu Ekonomikas ministrijai iesniegt Finanšu ministrijā priekšlikumus par bāzes izdevumu precizēšanu, lai nodrošinātu nepieciešamo finansējumu Latvijas dalībai starptautiskajā izstādē "Expo 2025 Osaka" un  iemaksai Starptautiskajā Izstāžu birojā (Bureau International de Exposotions – BIE).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
EXPO ir vienīgā šāda mēroga izstāde - izstādes organizators plāno, ka Izstādi apmeklēs apmēram 28,2 milj. viesu, no tiem 3,5 miljoni viesu būs no ārvalstīm
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Ieguvumi no Latvijas dalības izstādē “EXPO 2025 Osaka”
Aplēšu veikšanai par ieguvumiem no Latvijas dalības Izstādē, t.sk. saistībā ar noteikto mērķu sasniegšanu, ir izmantota informācija par Latvijas dalību Apvienotājos Arābu Emirātos (AAE) notikušajā Expo 2020 Dubai. Tomēr ir jāņem vērā, ka AAE un Japānas Expo koncepcija, uzņēmējdarbības kultūras īpatnības un iespējas atšķiras. Turklāt, attiecībā uz konkrētiem mērķiem jāatzīmē, ka šos aprēķinus nevar uzskatīt par gala variantu, kā arī, ka, organizējot Latvijas dalību Expo 2025 Osaka, var mainīties mērķu virziens, kā arī stratēģijas, kā sasniegt izvirzītos mērķus, piemēram, tirdzniecības misiju skaits/ biežums/ apjoms, tīklošanas un nacionālo pasākumu programmas/ skaits vai līgumu apjoms/ skaits. Arī Latvijas dalības Expo 2020 Dubai izstādē sasniegumi tiek pastāvīgi analizēti, ņemot vērā aktuālo informāciju.
Pasākumu skaits:
- 6 – 8 tirdzniecības misijas definētajās prioritārajās nozarēs;
- biznesa tīklošanās pasākumi, t.sk. ar Latvijas augstu valsts amatpersonu dalību;
- 4 – 5 nacionālie stendi definētajās prioritārajās nozarēs.

Expo 2025 iesaistīto Latvijas komersantu skaits, sasniedzamie rādītāji:
- vairāk kā 70 klātienē atbalstīti Latvijas uzņēmumi;
- vismaz 15 noslēgti līgumi gada laikā pēc dalības klātienes pasākumos;
- 200 neklātienē/ netieši iesaistīti Latvijas uzņēmumi;
- 50 milj. EUR papildus pieaugums salīdzināmajās cenās Latvijas eksportā uz Japānu 2028. gadā pret 2024. gadu gadījumā, ja tiek nodrošināta Latvijas dalība Izstādē;
- 30 milj. EUR salīdzināmajās cenās papildus piesaistītās Japānas izcelsmes investīcijas 2028. gadā pret 2024. gadu gadījumā, ja tiek nodrošināta Latvijas dalība Izstādē.

Investīcijās no Japānas:
- mārketinga kampaņa fokusēta uz Japānas maziem un vidējiem uzņēmumiem sadarbībā ar vienu no vadošajiem biznesa medijiem (piemēram, Nikkei) – - Biznesa forums, rakstu sērija, vēlāk biznesa misijas uz Latviju;
- tikšanās ar vismaz 20 potenciāliem investoriem, kas rezultējas 2 vizītēs un padziļinātās sarunās;
- līdz 2026. gadam reģistrēti 15 Japānas jaunuzņēmumi Latvijā;
- līdz 2026. gadam noslēgti vismaz 2 kopīgie projekti ar Japānu tehnoloģiju jomā Latvijā.


Latvijas tautsaimniecības ieguvums, piemēram, no iepriekšējās dalības EXPO Dubaijas izstādē ir sekojošs:

AAE
Preču & pakalpojumu eksports + 52%
(102.9 MEUR 2022 / 67.9 MEUR 2021)
Pakalpojumu eksports pieauga x4     
(10 MEUR 2022 / 42.3 MEUR 2021)
Preču eksports +91%   
(Q2 2023 / Q2 2022)
31. nozīmīgākais eksporta partneris

Saūda Arābija
Preču & pakalpojumu eksports +248%
(144 MEUR 2022 / 41.4.MEUR 2021)
Preču eksports + 251%
Pakalpojumu eksports +100%
29.nozīmīgākais eksporta partneris

Latvijai kā BIE dalībvalstij būs iespēja balsot par tai labvēlīgu valsti kā nākamo Expo organizētājvalsti, kā arī – atlaide paviljona īrei Izstādē, iespēja piedalīties un balsot par paviljona operacionāliem jautājumiem un izdevīgāku lēmumu pieņemšanu Izstādes norises laikā, līdz ar to ieguvumi būs vēl lielāki.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

-

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Kā minēts 1.3.sadaļā – ņemot vērā, ka Expo izstādes piesaista veiksmīgus uzņēmējus, lēmumu pieņēmējus un ekspertus, parasti paralēli ar Expo izstādes norises pilsētā notiek citas lielā mēroga konferences un pasākumi, kas dod papildus iespējas Expo dalībniekiem racionāli un efektīvi izmantot komandējuma laiku, lai dibinātu sadarbības kontaktus no dažādām dalībvalstīm. Tādejādi Expo 2025 Osaka ir būtisks atbalsts gan eksporta veicināšanai, gan investīciju piesaistei, gan inovāciju projektu, gan jaunu ekosistēmu un vērtību ķēžu veidošanai, tostarp iespēja pozicionēt Latviju tālajos eksporta tirgos un veicināt Latvijas starptautisko atpazīstamību.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

-

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

-

2.2.5. uz konkurenci:

-

2.2.6. uz nodarbinātību:

-

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
2 326 195
0
3 262 145
0
94 449
9 600
2.1. valsts pamatbudžets
0
2 326 195
0
3 262 145
0
94 449
9 600
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-2 326 195
0
-3 262 145
0
-94 449
-9 600
3.1. valsts pamatbudžets
0
-2 326 195
0
-3 262 145
0
-94 449
-9 600
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
2 326 195
0
3 262 145
0
94 449
9 600
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Latvijas dalības nodrošināšanai starptautiskajā izstādē "Expo 2025 Osaka" 2024.-2026.gadam kopā ir nepieciešams finansējums 5 653 989 euro apmērā, t. sk. 2024.gadā 2 316 595 euro, 2025.gadā 3 252 545 euro un 2026.gadā 84 849 euro.

Latvijas dalībmaksas nodrošināšanai Starptautiskajā Izstāžu birojā (Bureau International de Exposotions – BIE) 2024.gadā un turpmāk ik gadu ir nepieciešams finansējums 9 600 euro apmērā.

Detalizēts budžeta apraksts ar skaidrojumiem tika apstiprināts un ir pieejams attiecīgajā Informatīvajā ziņojumā: 23-TA-1216: "Par Latvijas gatavošanos dalībai starptautiskajā izstādē "Expo 2025 Osaka""
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Ministru kabineta 24.10.2023. sēdes protokola Nr. 53 58. § “Informatīvais ziņojums "Par Latvijas gatavošanos dalībai starptautiskajā izstādē “Expo 2025 Osaka”” 3.punkts paredz Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrā 9 jaunas amata vietas uz noteiktu laiku projekta īstenošanai, lai nodrošinātu Latvijas dalību izstādē "Expo 2025 Osaka".
Amata vietas uz laiku ietver gan Izstādes sagatavošanas un organizēšanas nodrošināšanu, gan Izstādes paviljona darbinieku nodrošināšanu, kas paredzēta Izstādes darbības laikā.
Amata vietu finansēšana tiks nodrošināta rīkojuma projekta paredzētā finansējuma ietvaros.
Cita informācija
2024.gadā nepieciešamais finansējums Latvijas dalībai starptautiskajā izstādē "Expo 2025 Osaka" un Latvijas dalībmaksai Starptautiskajā Izstāžu birojā (Bureau International de Exposotions – BIE) tiks nodrošināts palielinot apropriācija izdevumiem Ekonomikas ministrijas budžeta programmā 33.00.00 “Ekonomikas attīstības programma”, novirzot tam citu pašu ieņēmumu (maksājumi, kurus veic ārzemnieks, piesakoties termiņuzturēšanās atļaujas izsniegšanai) naudas līdzekļu atlikumu uz 2024.gada 1.janvāri.
Citu pašu ieņēmumu (maksājumi, kurus veic ārzemnieks, piesakoties termiņuzturēšanās atļaujas izsniegšanai) atlikums uz 2024 gada 1.janvāri sastāda 19 702 186 euro, kas pilnībā nodrošina plānotās izmaksas EXPO pasākumam.

Ekonomikas ministrija iesniegs Finanšu ministrijā priekšlikumus par bāzes izdevumu precizēšanu 2025.-2027.gadam, lai nodrošinātu Latvijas dalību starptautiskajā izstādē 2025. un 2026.gadā, kā arī  iemaksas nodrošināšanai Starptautiskajā Izstāžu birojā (Bureau International de Exposotions – BIE) 2025.gadā un turpmākajos gados, novirzot tam citu pašu ieņēmumu (maksājumi, kurus veic ārzemnieks, piesakoties termiņuzturēšanās atļaujas izsniegšanai) naudas līdzekļu atlikumu uz 2024.gada 1.janvāri. Iemaksu veikšana tiks nodrošināta no citu pašu ieņēmumu (maksājumi, kurus veic ārzemnieks, piesakoties termiņuzturēšanās atļaujas izsniegšanai) naudas līdzekļu atlikuma vai  Ekonomikas ministrijas budžetā piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.

2024.gadā plānotais budžets EXPO atšķiras no indikatīvi nepieciešamā finansējuma (23-TA-1216), jo vairākas aktivitātes ir pārvirzītas uz 2024.gadu. Expo projekts ir projekts, kur darbi un aktivitātes ir jāīsteno neatkarīgi no kalendārā gada, lai projekts vispār notiktu.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi