21-TA-256: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 7. janvāra noteikumos Nr. 26 "Noteikumi par valsts un pašvaldību autoceļu ikdienas uzturēšanas prasībām un to izpildes kontroli"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
2021. gada 16. aprīlī stājās spēkā Ministru kabineta 2021. gada 7. janvāra noteikumi Nr.26 „Noteikumi par valsts un pašvaldību autoceļu ikdienas uzturēšanas prasībām un to izpildes kontroli” (turpmāk - noteikumi). Kopš noteikumu stāšanās spēkā ir saņemta informācija no VSIA “Latvijas Valsts ceļi” par nepieciešamību veikt precizējumus noteikumos. Ņemot vērā minēto, ir izstrādāts noteikumu projekts.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir precizēt noteikumos noteiktās definīcijas, prasības un to izpildes termiņus, lai novērstu neskaidrības un neprecizitātes.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2021. gada 16. aprīlī stājās spēkā Ministru kabineta 2021. gada 7. janvāra noteikumi Nr.26 „Noteikumi par valsts un pašvaldību autoceļu ikdienas uzturēšanas prasībām un to izpildes kontroli”. Kopš noteikumu stāšanās spēkā ir saņemta informācija no VSIA “Latvijas Valsts ceļi” par nepieciešamību veikt precizējumus noteikumos.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Spēkā esošajā noteikumu redakcijā ir tehniskas neprecizitātes definīcijās un prasībās, kuras jāprecizē.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā paredzēts svītrot noteikumu 2.9.1. apakšpunktu, ņemot vērā, ka esošajā redakcijā aprakstītais Latvijas klimatoloģiskajos apstākļos nav uzskatāms par ārkārtējiem laikapstākļiem.
Secīgi noteikumu 2.9.2. apakšpunktā ir paredzēts precizēt esošās redakcijas nosacījumu, kas atbilst ārkārtējiem laikapstākļiem Latvijas klimatoloģiskajos apstākļos, kā arī tiek samērotas esošajā noteikumu redakcijā noteiktās prasības, kas esošajā 64.3. apakšpunkta redakcijā mainīgos laika apstākļos pieļauj sniega biezumu ne vairāk kā 100mm, šādā veidā radot pretrunas noteikumu noteiktajām mainīgu un ārkārtēju laika apstākļu prasībām.
Noteikumu projektā paredzēts precizēt noteikumu 2.10. apakšpunktā terminu, nosakot, ka uzskaitītie nosacījumi attiecas uz ārkārtējiem laikapstākļiem vasaras sezonā.
Noteikumu projektā paredzēts precizēt noteikumu 15. punkta neprecizitāti, nosakot, ka uzturēšanas darbu veikšanas laiki piemērojami gan vasaras, gan ziemas sezonā.
Noteikumu projektā paredzēts noteikumu 41. punktā precizēt, ka jāveic ne tikai ceļa zīmju, bet arī vertikālo apzīmējumu mazgāšana.
Atbilstoši Ministru kabineta 2015. gada 2. jūnija noteikumu Nr.279 "Ceļu satiksmes noteikumi" 290. punktā noteiktajam vertikālie apzīmējumi uz ceļa būvēm, aprīkojuma elementiem un ceļa darbu vietās norāda objekta gabarītus un kalpo arī par orientēšanās līdzekļiem. Vertikālie apzīmējumi apzīmē braukšanas virzienu pagriezienos, ceļa darbu un ceļu satiksmes negadījumu vietas, būvju elementus, tuneļu, tiltu un ceļu pārvadu laiduma konstrukciju apakšējo malu u.c.
Vertikālo apzīmējumu mazgāšana ir nepieciešama, lai nodrošināto šī apzīmējuma redzamību un tādā veidā nodrošinātu satiksmes drošību.
Ceļa zīmju un vertikālo apzīmējumu mazgāšana veicama noteiktos maršrutos vienlaicīgi, veicot vienu tehnikas un cilvēkresursu mobilizāciju, kā arī vertikālie apzīmējumi izvietoti vietās, kur izvietotas arī ceļa zīmes, nav paredzams papildu finanšu un administratīvais slogs no šādas prasības ieviešanas.
Secīgi noteikumu 2.9.2. apakšpunktā ir paredzēts precizēt esošās redakcijas nosacījumu, kas atbilst ārkārtējiem laikapstākļiem Latvijas klimatoloģiskajos apstākļos, kā arī tiek samērotas esošajā noteikumu redakcijā noteiktās prasības, kas esošajā 64.3. apakšpunkta redakcijā mainīgos laika apstākļos pieļauj sniega biezumu ne vairāk kā 100mm, šādā veidā radot pretrunas noteikumu noteiktajām mainīgu un ārkārtēju laika apstākļu prasībām.
Noteikumu projektā paredzēts precizēt noteikumu 2.10. apakšpunktā terminu, nosakot, ka uzskaitītie nosacījumi attiecas uz ārkārtējiem laikapstākļiem vasaras sezonā.
Noteikumu projektā paredzēts precizēt noteikumu 15. punkta neprecizitāti, nosakot, ka uzturēšanas darbu veikšanas laiki piemērojami gan vasaras, gan ziemas sezonā.
Noteikumu projektā paredzēts noteikumu 41. punktā precizēt, ka jāveic ne tikai ceļa zīmju, bet arī vertikālo apzīmējumu mazgāšana.
Atbilstoši Ministru kabineta 2015. gada 2. jūnija noteikumu Nr.279 "Ceļu satiksmes noteikumi" 290. punktā noteiktajam vertikālie apzīmējumi uz ceļa būvēm, aprīkojuma elementiem un ceļa darbu vietās norāda objekta gabarītus un kalpo arī par orientēšanās līdzekļiem. Vertikālie apzīmējumi apzīmē braukšanas virzienu pagriezienos, ceļa darbu un ceļu satiksmes negadījumu vietas, būvju elementus, tuneļu, tiltu un ceļu pārvadu laiduma konstrukciju apakšējo malu u.c.
Vertikālo apzīmējumu mazgāšana ir nepieciešama, lai nodrošināto šī apzīmējuma redzamību un tādā veidā nodrošinātu satiksmes drošību.
Ceļa zīmju un vertikālo apzīmējumu mazgāšana veicama noteiktos maršrutos vienlaicīgi, veicot vienu tehnikas un cilvēkresursu mobilizāciju, kā arī vertikālie apzīmējumi izvietoti vietās, kur izvietotas arī ceļa zīmes, nav paredzams papildu finanšu un administratīvais slogs no šādas prasības ieviešanas.
Problēmas apraksts
Spēkā esošajā noteikumu redakcijā ir tehniskas neprecizitātes prasību veikšanas termiņos.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā paredzēts noteikumu 54. un 72. punktā noteikt, ka prasību izpilde jāveic noteiktā laikā pēc nepilnību konstatēšanas brīža.
Noteikumu projektā paredzēts noteikumu 1. pielikuma 7. punktā noteikt prasības satiksmei bīstamo bedru aizpildīšanai nesaistītos segumos un nesaistīta seguma nomalēs, kā arī 8. punktā noteikt prasības nesaistīta seguma un nesaistīta seguma nomaļu iesēdumu aizbēršanai uz autoceļiem ar noteiktu A un B uzturēšanas klasi.
Noteikumu 1. pielikuma 7. punkts šobrīd nenosaka prasību aizpildīt satiksmei bīstamas bedres autoceļu ar noteiktu A un B uzturēšanas klasi nesaistīta seguma nomalēs, kas ir tehniska neprecizitāte, kas identificēta noteikumu piemērošanas gaitā.
Satiksmei bīstamu bedru aizpildīšana nesaistīta seguma nomalēs nepieciešama, lai nodrošinātu satiksmes drošību.
Tāpat 1. pielikuma 8. punkts šobrīd nenosaka prasību aizbērt iesēdumus autoceļu ar noteiktu A un B uzturēšanas klasi nesaistīta seguma nomalēs, kas ir tehniska neprecizitāte, kas identificēta noteikumu piemērošanas gaitā.
Nesaistīta seguma nomaļu iesēdumu aizbēršana nepieciešama, lai nodrošinātu satiksmes drošību.
Satiksmei bīstamu bedru aizpildīšana un iesēdumu aizbēršana gan segumā, gan nomalēs veicama noteiktos maršrutos vienlaicīgi, veicot vienu tehnikas un cilvēkresursu mobilizāciju, ņemot vērā iepriekš minēto, nav paredzams papildu finanšu un administratīvais slogs no šādas prasības ieviešanas.
Noteikumu projektā paredzēts noteikumu 1. pielikuma 7. punktā noteikt prasības satiksmei bīstamo bedru aizpildīšanai nesaistītos segumos un nesaistīta seguma nomalēs, kā arī 8. punktā noteikt prasības nesaistīta seguma un nesaistīta seguma nomaļu iesēdumu aizbēršanai uz autoceļiem ar noteiktu A un B uzturēšanas klasi.
Noteikumu 1. pielikuma 7. punkts šobrīd nenosaka prasību aizpildīt satiksmei bīstamas bedres autoceļu ar noteiktu A un B uzturēšanas klasi nesaistīta seguma nomalēs, kas ir tehniska neprecizitāte, kas identificēta noteikumu piemērošanas gaitā.
Satiksmei bīstamu bedru aizpildīšana nesaistīta seguma nomalēs nepieciešama, lai nodrošinātu satiksmes drošību.
Tāpat 1. pielikuma 8. punkts šobrīd nenosaka prasību aizbērt iesēdumus autoceļu ar noteiktu A un B uzturēšanas klasi nesaistīta seguma nomalēs, kas ir tehniska neprecizitāte, kas identificēta noteikumu piemērošanas gaitā.
Nesaistīta seguma nomaļu iesēdumu aizbēršana nepieciešama, lai nodrošinātu satiksmes drošību.
Satiksmei bīstamu bedru aizpildīšana un iesēdumu aizbēršana gan segumā, gan nomalēs veicama noteiktos maršrutos vienlaicīgi, veicot vienu tehnikas un cilvēkresursu mobilizāciju, ņemot vērā iepriekš minēto, nav paredzams papildu finanšu un administratīvais slogs no šādas prasības ieviešanas.
Problēmas apraksts
Spēkā esošajā noteikumu redakcijā ir nepieciešams noteikt prasību uz C klases autoceļa brauktuves pastāvīgos laikapstākļos pieļaujamajam ledus vai sniega biezumam, kā arī precizēt uz C klases autoceļa brauktuves mainīgos laikapstākļos pieļaujamajam ledus vai sniega biezumam, kas atbilstu precizētajiem ārkārtējo laikapstākļu nosacījumiem.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā paredzēts papildināt noteikumus ar 59.3. apakšpunktu, kurā noteiktas prasības uz C uzturēšanas klases autoceļa brauktuves pastāvīgos laikapstākļos pieļaujamajam ledus vai sniega biezumam.
Problēmas apraksts
Spēkā esošajā noteikumu redakcijā iekļauta būvniecības regulējumam piekrītoša prasība.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā paredzēts svītrot noteikumu 2. pielikuma 16. punktā noteikto prasību, ņemot vērā, ka prasība attiecināma un veicama, veicot būvniecību, nevis ikdienas uzturēšanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Alternatīvi risinājumi tehnisku precizējumu veikšanai, kas paredzēti noteikumu projektā, nav iespējami.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Ar noteikumu projektā paredzētajiem grozījumiem samazinās obligāti veicamo darbu apjoms, līdz ar to būs iespējams efektīvāk izlieto autoceļu ikdienas uzturēšanas līdzekļus.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- valsts un pašvaldību autoceļu pārvaldītāji
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektā veiktie precizējumi un papildinājumu rezultātā valsts autoceļu pārvaldītājam (VSIA "Latvijas Valsts ceļi") un 36 pašvaldību autoceļu pārvaldītājiem ir jāveic operatīvas izmaiņas autoceļu ikdienas uzturēšanas plānošanā, ņemot vērā šajā noteikumu projektā veiktos grozījumus, piemēram neplānot veikt 54. punktā noteikto krūmu vai koku zaru ciršanu ar noteiktu regularitāti (piemēram reizi nedēļā) uz autoceļiem ar noteiktu B klasi, bet gan to veikt pie konstatētās autoceļa un satiksmes organizācijas līdzekļu pārredzamības nepilnības konstatācijas.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
VSIA "Latvijas Valsts ceļi"Nevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participations/f6bbc5cd-53dc-4f84-afcf-29a56ed24ba7
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Par noteikumu projektu netika saņemti iebildumi vai priekšlikumi.
6.4. Cita informācija
Valsts autoceļu pārvaldītājs VSIA “Latvijas Valsts ceļi” atbalsta projekta tālāku virzību, pēc saņemto priekšlikumu un atzinumu iestrādes noteikumu projekta redakcijā.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
- Pašvaldības
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi