Anotācija

25-TA-1974: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2004. gada 12. oktobra noteikumos Nr. 852 "Darba aizsardzības prasības darbā ar azbestu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai pārņemtu Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 22. novembra Direktīvas (ES) 2023/2668, ar ko groza Direktīvu 2009/148/EK par darba ņēmēju aizsardzību pret risku, kas saistīts ar pakļaušanu azbesta iedarbībai darba vietā, prasības.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir pārņemt Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 22. novembra Direktīvas (ES) 2023/2668, ar ko groza Direktīvu 2009/148/EK par darba ņēmēju aizsardzību pret risku, kas saistīts ar pakļaušanu azbesta iedarbībai darba vietā (turpmāk – Direktīva Nr. 2023/2668) prasības, nodrošinot nodarbināto aizsardzību pret risku, ko viņu drošībai un veselībai rada pakļaušana azbesta iedarbībai darba vietā.
Direktīvas Nr. 2023/2668 pārņemšanas termiņš ir 2025. gada 20. decembris.
Spēkā stāšanās termiņš
21.12.2025.
Pamatojums
Direktīvas 2023/2668 pārņemšanas termiņš

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Darba aizsardzības prasības darbā ar azbestu reglamentē Ministru kabineta 2004. gada 12. oktobra noteikumi Nr. 852 "Darba aizsardzības prasības darbā ar azbestu" (turpmāk – noteikumi Nr. 852).
Tādejādi jau šobrīd ir noteikts tiesiskais ietvars prasībām par darba aizsardzību darbā ar azbestu atbilstoši Eiropas Savienības tiesiskajam regulējumam. Noteikumu Nr. 852 prasības ir spēkā jau no 2004.gada un tiek piemērotas praksē, ja veicami darbi ar azbestu. Direktīvas Nr. 2023/2668 prasības paredz atsevišķus pilnveidojumus esošajā sistēmā. 
Ievērojot Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 1272/2008 (2008. gada 16. decembris) par vielu un maisījumu klasificēšanu, marķēšanu un iepakošanu (turpmāk - regula Nr. 1272/2008) VI pielikuma 3. daļu, azbestu klasificē kā 1A kategorijas kancerogēnu. 
Arodvēzis ir galvenais ar darbu saistītu nāves gadījumu cēlonis Eiropas Savienībā (turpmāk – ES), un to pamatā izraisa kancerogēnu vielu, piemēram, azbesta iedarbība. Kopumā 78% arodekspozīcijas izraisītu vēža gadījumu ES ir atzīti par saistītiem ar azbestu. Azbesta šķiedru ieelpošana ar gaisu var izraisīt, piemēram, mezoteliomu un plaušu vēzi. Turklāt no brīža, kad cilvēks bijis pakļauts azbesta iedarbībai, līdz pirmajiem slimības simptomiem paiet vidēji 30 gadi.
Risks, ko rada azbesta iedarbība, galvenokārt ir saistīts ar darbībām ar azbestu saturošiem materiāliem un azbesta šķiedru izplatīšanos būvdarbu, piemēram, renovācijas, uzturēšanas, remontdarbu un ēku nojaukšanas laikā, kur nodarbinātie ir pakļauti lielam iedarbības riskam.
Tādēļ, lai nodrošinātu aizsardzības pret azbesta iedarbību pasākumu efektivitāti, kā arī ņemtu vērā jaunākās zinātniskās atziņas un prakses, ir pieņemta Direktīva Nr. 2023/2668, kuras prasības pārņemamas ar grozījumiem noteikumos Nr. 852. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumi Nr.852 definē darbu ar azbestu šo noteikumu izpratnē, kas ir būtisks prasību piemērošanā un ir svarīgi, lai lietotā terminoloģija būtu atbilstoša gan direktīvas Nr. 2023/2668, gan būvniecības jomas terminoloģijai. Pārskatot noteikumus, tika konstatēts, ka ir nepieciešams precizēt atsevišķus jēdzienus. Piemēram, 2. punktā nepieciešams definēt demontāžas darbu kopumu un saskaņot to ar būvniecības jomas terminoloģiju (piemēram, nevis ēkas, bet būves). 
Vienlaikus direktīva 2023/2668 iekļauj atsauci uz Regulu Nr. 1272/2008, kas nosaka, ka azbests ir klasificēts kā 1A kategorijas kancerogēns, lai skaidri noteiktu saikni ar ķīmisko vielu klasifikāciju noteicošo regulējumu. Minētā atsauce nosaka pamatojumu azbesta kaitīgajām īpašībām. Attiecīgi ir nepieciešams noteikt atsauci uz Regulu Nr. 1272/2008.
Risinājuma apraksts
Lai veicinātu vienotu izpratni par demontāžas darbu definējumu, noteikumos Nr. 852 precizēts darbību kopums, ko ietver darbs ar azbestu. Proti, demontāža ir būves vai tās daļas nojaukšana, azbestu saturošo daļu nomontēšana no būves, instalācijas vai iekārtas, aizvākšana un aizvešana (noteikumu projekta 1.1. apakšpunkts).
Noteikumu projekts paredz iekļaut atsauci uz Regulu (EK) Nr. 1272/2008 (noteikumu projekta 1.2. apakšpunkts). Vienlaikus precizēts noteikumu 4. punkts ar specifiska darba aizliegumu, kā to paredz direktīva. Proti, azbestu nevar lietot darbos, kuros izmanto azbestu saturošus zema blīvuma izolācijas vai skaņu necaurlaidīgus materiālus (noteikumu projekta 1.3. apakšpunkts). Vienlaikus noteikumos precizēts, ka azbesta saturošu materiālu aizvākšana (azbestu saturošu materiālu atdalīšana no pārējiem materiāliem) ir prioritāra salīdzinājumā ar citām darbībām ar azbestu (noteikumu projekta 1.4. apakšpunkts). 
Problēmas apraksts
Noteikumi Nr.852 nosaka nodarbinātā veselībai drošo vērtību - arodekspozīcijas robežvērtību darba (turpmāk - AER) vides gaisā, kas nerada veselības traucējumus, ja to nepārsniedz astoņu stundu darba dienā. Attiecīgi darba devējam jānodrošina pasākumi nodarbināto aizsardzībai un AER nepārsniegšanai, ja darba procesā var saskarties ar azbestu. Noteikumu Nr.852 15.punktā ir noteikta saistoša AER (0,1 (f/cm³)), kuru darba vides uzraudzības ietvarā nedrīkst pārsniegt, lai nodrošinātu nodarbināto aizsardzību, kā arī noteikts azbesta šķiedras izmērs, kuru ņem vērā, nosakot šķiedru skaitu darba vides gaisā (3.punkts). Ņemot vērā pieejamo informāciju, tostarp jaunākos zinātniskos pierādījumus par azbesta ietekmi uz veselību un tehniskos datus, kā arī novērtējot sociālekonomisko ietekmi un metodes, kas ir pieejamas azbesta pakļautības mērīšanai darba vietā, AER ir pārskatīta un direktīvā Nr. 2023/2668 noteikta jauna AER – 0,01 šķiedras uz kubikcentimetru (f/cm³). 
Vienlaikus, attīstoties arī mērīšanas tehnoloģijām un lai noteiktu līdzsvarotu pieeju dalībvalstīs, kā arī, lai dotu pienācīgu tehniskās pielāgošanās periodu, direktīva paredz ieviest pārskatītas AER, atkarībā no izmantotās šķiedru skaitīšanas metodes, sākot ar 2029. gada 21. decembri, kad jāņem vērā būs arī šķiedru izmērs.
Pašlaik šķiedru noteikšanu veic akreditētas laboratorijas, kas izmanto fāžu kontrasta mikroskopijas (PCM) pieeju, kas ir iekļauta noteikumu Nr.852 pielikumā aprakstītajā metodē. Jāatzīmē, ka jauno noteikto AER (0,01 šķiedras uz kubikcentimetru (f/cm³)) var izmērīt ar minēto metodi. Tomēr ar 2029. gada 21. decembri, kad stāsies spēkā jaunās AER vērtības un skaitāmo šķiedru izmēra prasības, šķiedru skaitīšanai būs jāmanto elektronmikroskopija vai jebkura cita alternatīva metode, kas sniedz līdzvērtīgus vai precīzākus rezultātus.
Attiecīgi nepieciešams iestrādāt minētās AER un mērīšanas prasības noteikumos Nr. 852, lai nodrošinātu augstāku nodarbināto veselības aizsardzības līmeni. 
Risinājuma apraksts
Atbilstoši direktīvas Nr. 2023/2668 prasībām noteikumu projekta 15.punktā paredzēts, ka faktiskā azbesta aroda ekspozīcija darba vides gaisā nedrīkst pārsniegt AER 0,01 šķiedras/cm3, aprēķinot vidējo daudzumu astoņās stundās (robežvērtība spēkā ar 2025.gada 21.decembri). Ņemot vērā direktīvā Nr. 2023/2668 noteikto pārejas periodu, arī noteikumos Nr.852 noteikts pārejas periods līdz 2029.gada 20.decembrim. Proti no 2029.gada 21.decembra AER nedrīkst pārsniegt 0,002 šķiedras/cm3, aprēķinot vidējo daudzumu astoņās stundās vai 0,01 šķiedras/cm3, aprēķinot vidējo daudzumu astoņās stundās un mērot azbesta šķiedru, kuras platums nepārsniedz 0,2 mikrometrus, garums pārsniedz piecus mikrometrus un garuma un platuma attiecība ir lielāka nekā 3:1. Jāņem vērā, ka ja piemēro 0,01 šķiedras/cm3, tad ņem vērā šķiedras izmēru, jo īpaši, šķiedras platumu, kas nepārsniedz 0,2 mikrometrus.
Attiecībā uz šķiedru skaitīšanu, noteikumos Nr. 852 precizēts, ka šķiedru skaitīšanai izmanto elektronmikroskopiju vai jebkuru citu alternatīvu metodi, kas sniedz līdzvērtīgus vai precīzākus rezultātus, saglabājot iespēju līdz 2029. gada 20. decembrim šķiedru skaitīšanai izmantot arī noteikumu pielikumā noteikto metodi. (noteikumu projekta 1.6., 1.7., 1.30. apakšpunkts). Vienlaikus noteikumos Nr. 852 precizēts, ka atbilstoši sākotnējā riska novērtējuma rezultātiem un nolūkā nodrošināt atbilstību šo noteikumu prasībām, darba devējs mēra azbesta šķiedru koncentrāciju darba vides gaisā konkrētu darbības posmu laikā un regulāros intervālos (noteikumu projekta 1.5. apakšpunkts), kas faktiski jau izriet no darba vides iekšējās uzraudzības kārtības. Attiecīgi, azbesta ekspozīcijas mērījumi ir jāveic tādos apstākļos, lai nodrošinātu mērījuma objektivitāti par patieso azbesta šķiedru ekspozīciju darba vides gaisā veicot darbus. 
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka tiek noteikta stingrāka AER, būtiski ir noteikt arī pasākumus darba vietās, lai samazinātu nodarbināto pakļautību azbesta iedarbībai darbā līdz minimumam un tiktāl, cik tas tehniski iespējams. Tādēļ direktīvā Nr. 2023/2668 precizēti darba devēja pienākumi attiecībā uz veicamajiem pasākumiem, tai skaitā, gan attiecībā uz azbesta noteikšanu pirms darba uzsākšanas, gan pasākumiem darba vietās (t.sk. putekļu nosūkšanu, slēgto sistēmu izmantošanu, telpu tīrīšanu un apkopi, u.c.). 
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā direktīvā Nr. 2023/2668 noteikto 1.pantā 5.punktā, precizēti noteikumu Nr.852 16. punktā minētie darba devēja veicamie pasākumi, papildinot tos ar attīrīšanas (dekontaminācijas) pasākumiem, lai novērstu nodarbinātā atkārtotu saskari ar azbestu (piemēram, darba apģērba un individuālo aizsardzības līdzekļu notīrīšana un/vai utilizācija kā azbestu saturošs atkritums, darbarīku iepakošana, lai pārvestu uz citu darba vietu), darba procesu plānošanu, ja darba vides gaisā ir azbestu saturoši putekļi, tos nosēdinot un nostādinot, kā arī nodrošinot nodarbināto aizsardzību, ja darbs notiek slēgtās telpās (noteikumu projekta 1.8. apakšpunkts).
Noteikumu Nr. 852 19. punkts precizēts, nosakot darba devējam veicamos pasākumus ne tikai pie AER pārsniegšanas darba gaitā, bet arī, ja ir pamats uzskatīt, ka ir atsegti azbestu saturoši materiāli, kas nebija pirms tam identificēti (noteikumu projekta 1.9. apakšpunkts)
Noteikumu Nr. 852 20. punktā precizēti pasākumi attiecībā uz atsevišķiem darba posmiem, kuros paredzams, ka AER tiks pārsniegta, papildinot ar pasākumiem, kas veicami slēgtā telpā, nodrošinot mehānisko (ekstrakcijas) ventilāciju (noteikumu projekta 1.10. apakšpunkts).
Lai nodrošinātu precīzu direktīvas prasību pārņemšanu, attiecībā uz atkritumu savākšanu noteikumu projektā iekļauts izņēmums - kalnrūpniecības darbību rezultātā radušies atkritumi, neskatoties uz to, ka Latvijā šādi darbi netiek veikti (noteikumu projekta 1.11. apakšpunkts).
Problēmas apraksts
Veicot azbesta aizvākšanas (azbestu saturošu materiālu atdalīšana no pārējiem materiāliem) darbus rodas azbesta atkritumi, kuri uzskatāmi par bīstamiem atkritumiem. Minētie atkritumi ir savācami un nododami tam paredzētajā apsaimniekošanas kārtībā, ko nosaka Ministru kabineta 2011. gada 19 .aprīļa noteikumi Nr. 301 "Noteikumi par azbesta un azbesta izstrādājumu ražošanas radīto vides piesārņojumu un azbesta atkritumu apsaimniekošanu". Savukārt noteikumi Nr. 852 paredz vairākas atsauces uz normatīvajiem aktiem, kas vairs nav spēkā esoši un tos ir nepieciešams precizēt, lai novērstu normatīvā regulējuma piemērošanas grūtības.  
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz precizēt atsauces uz normatīvajiem aktiem noteikumu Nr.852 4. un 24. punktā, lai novērstu neprecīzas vai spēkā neesošas atsauces esamību noteikumos un nemaldinātu normatīvā regulējuma piemērotājus. Attiecīgi noteikumos Nr.852 noteikta atsauce uz Ministru kabineta 2011. gada 19 .aprīļa noteikumiem Nr. 301 "Noteikumi par azbesta un azbesta izstrādājumu ražošanas radīto vides piesārņojumu un azbesta atkritumu apsaimniekošanu", kas nosaka specifiskas prasības azbesta atkritumu apsaimniekošanai (noteikumu projekta 1.3. un 1.12. apakšpunkts)
Vienlaikus jāatzīmē, ka azbestu saturošus atkritumus marķē atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Regulai (EK) Nr. 1907/2006 (2006. gada 18. decembris), kas attiecas uz ķimikāliju reģistrēšanu, vērtēšanu, licencēšanu un ierobežošanu (REACH). Minētā regula ir tieši piemērojama. Attiecīgi ir svarīgi ņemt vērā, ka azbestu saturošus atkritumus savāc slēgtā iepakojumā un uz tā izvieto norādi, ka atkritumi satur azbestu. Vienlaikus svarīgi pie demontāžas darbu organizēšanas paredzēt pasākumus, kas veicami atkritumu apsaimniekošanas jomā tiktāl ciktāl tas ir darba devēja pārziņā (piemēram, izvietojot norādi uz iepakojuma, kurā ir azbestu saturoši materiāli, noslēdzot līgumu par atkritumu apsaimniekošanu).
Jāatzīmē, ka bīstamo kravu pārvadājumi veicami atbilstoši Eiropas valstu nolīguma par bīstamo kravu starptautiskajiem pārvadājumiem ar autotransportu (ADR) A pielikuma nosacījumu prasībām vai Konvencijas par starptautiskajiem dzelzceļa pārvadājumiem (COTIF) C papildinājuma "Noteikumi par bīstamo kravu starptautiskajiem dzelzceļa pārvadājumiem (RID)" pielikuma nosacījumu prasībām. Azbests kvalificējams kā 9. klases bīstamā krava ar identifikācijas Nr. UN 2212.
Problēmas apraksts
Pašreizējais regulējums, kas iekļauts Noteikumu Nr. 852 IV nodaļā, jau nosaka vispārīgas prasības attiecībā uz nodarbināto apmācību darbā ar azbestu, tostarp apmācību saturu un regularitāti. Tomēr šis regulējums nenodrošina pilnīgu atbilstību jaunās direktīvas 2023/2668 prasībām, kas paredz noteikt plašāku apmācībās iekļaujamo jautājumu loku, kā arī prasības apmācības dokumentācijai, izsniedzot nodarbinātajam apliecinājumu par apmācības apguvi. Attiecīgi pastāv risks, ka nodarbināto izpratne par riskiem darbā ar azbestu un līdz ar to arī nodarbināto veselības aizsardzība netiek nodrošināta tādā līmenī, kā tas nepieciešams atbilstoši jaunākajām ES līmeņa prasībām.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu vienotu un pilnīgāku nodarbināto zināšanu līmeni atbilstoši Direktīvas 2023/2668 prasībām, noteikumu projektā paredzēts precizēt prasības nodarbināto apmācībai darbā ar azbestu, papildinot ar atsevišķiem jautājumiem, piemēram, par darba aizsardzību regulējošiem normatīvajiem aktiem, kas attiecināmi uz darbu ar azbestu, attīrīšanas (dekontaminācijas) pasākumiem, atkritumu savākšanu, tehnoloģiskā aprīkojuma izmantošanu azbesta šķiedru izdalīšanās un izplatīšanās ierobežošanai darba procesa laikā u.c.
Jāatzīmē, ka apmācība veicama saskaņā ar vispārīgajām prasībām nodarbināto apmācībai darba aizsardzības jautājumos (Ministru kabineta 2010. gada 10. augusta noteikumi Nr. 749 “Apmācības kārtība darba aizsardzības jautājumos”), kas paredz prasības ievadapmācībai, instruktāžai darba vietā, kā arī tematiskajai apmācībai. Minēto apmācību darbā ar azbestu darba devējs var organizēt kā tematisko apmācību, vienlaikus neaizstājot ar to instruktāžu darba vietā. Darba devējs var šo apmācību nodrošināt ar saviem resursiem vai arī izmantot ārējus apmācību sniedzējus, ja vien tiek nodrošināts, ka apmācībā tiek iekļautas teorētiskās zināšanas un praktiskās iemaņas atbilstoši nodarbināto veicamajiem uzdevumiem un darba metodēm.
Atšķirībā no šobrīd spēkā esošā regulējuma noteikumu projektā paredzēts nodarbinātajam izdot apliecinājumu par apmācības sekmīgu apguvi, norādot apmācības saturu, datumu, ilgumu, valodu un apmācības veicēju, lai nodrošinātu efektīvāku uzraudzību (noteikumu 1.23., 1.24., 1.25. 1.26. apakšpunkts).
Problēmas apraksts
Azbests ir ļoti bīstams kancerogēns (ļaundabīgu audzēju izraisošs). Gaisā esošo azbesta šķiedru ieelpošana var izraisīt tādas nopietnas slimības kā mezoteliomu un plaušu vēzi, bet pirmās slimības pazīmes var parādīties vidēji 30 gadus pēc pakļaušanas brīža, galu galā iestājoties ar darbu saistītai nāvei. Zinātnisko pētījumu rezultātā ir identificēts, ka azbesta šķiedru ekspozīcijas ietekme var būt par cēloni arī balsenes un olnīcu karcenomai, kā arī pleiras slimībām. Attiecīgi minētās diagnozes tiek iekļautas arī direktīvā Nr. 2023/2668 un atbilstoši nepieciešams aktualizēt arī noteikumu Nr. 852 47. punktu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 852 47. punkts ir papildināts ar jaunajām diagnozēm (balsenes karcenoma, olnīcu karcenoma, labdabīgas pleiras slimības), kas saistītas ar azbesta putekļu iedarbību uz nodarbināto, ko rada azbests vai azbestu saturoši materiāli (noteikumu projekta 1.28. apakšpunkts). Vienlaikus jāatzīmē, ka visus ar azbestu saistītos arodslimības gadījumus izmeklē un uzskaita saskaņā ar Ministru kabineta 2006. gada 6. novembra noteikumiem Nr. 908 "Arodslimību izmeklēšanas un noteikšanas kārtība". 
Problēmas apraksts
Direktīvā Nr. 2023/2668 precizēta virkne prasību, kas saistītas ar azbestu saturošu materiālu demontāžu, tai skaitā arī informācijas ieguvi pirms darbu uzsākšanas, paziņojumu kompetentām iestādēm, kā arī demontāžas plānu.
Noteikumu Nr.852 V sadaļā noteikts process, kādā darba devējam jāinformē Valsts darba inspekcija (turpmāk - VDI), ja tiek plānoti darbi ar azbestu. Attiecīgi 10 darba dienas pirms darbu uzsākšanas darba devējs iesniedz VDI iesniegumu, kurā norāda gan savus rekvizītus, gan laiku un vietu, kur paredzēti darbi, gan azbesta daudzumu un veidu, kā arī izmantojamos pasākumus un darba metodes, un nodarbināto skaitu. Turklāt, ja tiek paredzēta azbestu saturošu materiālu demontāža, tad 10 dienas pirms demontāžas uzsākšanas, darba devējam VDI jāiesniedz demontāžas darbu plāns, kurā jau precīzi tiek aprakstīts veicamais darbs, vieta, dati par speciālistu, kas vadīs darbus, darba metodes, kā arī nodarbināto, vides un cilvēku aizsardzības pasākumi. Direktīva nenosaka obligātu plāna iesniegšanu, bet nosaka to tikai gadījumā, ja to pieprasa kompetentā iestāde. Šāda obligāta informācijas iesniegšana pēc būtības nav nepieciešama un var būt saistīta gan ar papildus darbu darba devējiem, gan arī VDI, turklāt jānodrošina arī informācijas izskatīšana un uzglabāšana. Jāatzīmē, ka darba devēji visai kūtri iesniedz nepieciešamo informāciju VDI par darbiem, kas saistīti ar azbestu saturošu materiālu demontāžu (2024. gadā - 9 iesniegumi, 2023.gadā - 11 iesniegumi, 2022. gadā - 5 iesniegumi). Iesniegumi iesniegti pamatā par jumta seguma nomaiņu (šīfera jumts) un ēkas cauruļvadu nomaiņām.
Attiecīgi, lai nodrošinātu minimālās prasības, mazinātu informācijas apriti un veidotu to mērķtiecīgu (tikai ja VDI pieprasa), nepieciešams precizēt noteikumu Nr. 852 prasības.
Risinājuma apraksts
Atbilstoši direktīvas prasībām Nr. 2023/2668, noteikumu projekts paredz izmaiņas attiecībā uz darbu ar azbestu organizēšanas, tai skaitā, demontāžas darbu, dokumentācijas iesniegšanu VDI. Proti, lai novērstu nodarbināto nejaušu saskari ar azbestu saturošiem materiāliem un nodrošinātu atbilstošu aizsardzību, precizēta prasība attiecībā uz informācijas noskaidrošanu par azbesta klātbūtni būvē vai objektā. Attiecīgi precizēts, ka darba devējiem ir jāsadarbojas un jāsniedz visa iespējamā zināmā informācija par azbesta klātbūtni, savukārt, ja ir aizdomas un nav informācijas, jārīkojas saskaņā ar noteikumu Nr. 852 prasībām (noteikumu projekta 1.13. apakšpunkts). Ja darba devējs konstatējis, ka būvē vai objektā ir azbests un paredzēti darbi, kuros nodarbinātajiem iespējama saskare ar azbestu, darba devējs, tāpat kā līdz šim, 10 dienas pirms darbu ar azbestu uzsākšanas iesniedz iesniegumu VDI.
Noteikumu projektā tiek precizēts informācijas saturs un daudzums, kas iesniedzams VDI, piemēram, darba devējam turpmāk būs jānorāda ne tikai ziņas par paredzamo vietu, kur notiks darbi, laiku, kurā darbi tiks veikti, azbesta veidu, izmantotajām darba metodēm, bet arī ziņas par pasākumiem nodarbināto aizsardzībai un attīrīšanai (dekontaminācijai) no azbesta putekļiem, kā arī jāiesniedz nodarbināto saraksts un informācija, kas apliecina nodarbināto apmācību darbam ar azbestu, un pēdējās obligātās veselības pārbaudes veikšanu (noteikumu projekta 1.17. apakšpunkts). Vienlaikus, ja tiks paredzēti azbesta demontāžas darbi, tad papildus ir iesniedzami arī pierādījumi, proti, informācija, kas apliecina šo noteikumu 16., 22. un 24.punktā noteikto prasību izpildi. Tas var būt gan darba devēja sagatavotais demontāžas darbu plāns, ja tajā ietverta atbilstoša informācija, vai jebkuras citas ziņas, kas apliecina darba devēja pienākumu izpildi (piemēram, informācija par noslēgtajiem līgumiem par azbestu apsaimniekošanu u.c.). 
Noteikumu projekts arī paredz to, ka turpmāk pirms demontāžas darbu uzsākšanas VDI nebūs jāiesniedz demontāžas plāns, bet tāds būs jāiesniedz tikai pēc VDI lūguma (noteikumu projekta 1.14. apakšpunkts). Turklāt jāatzīmē, azbests un azbestu saturoši materiāli jāaizvāc pirms nojaukšanas darbu sākšanas, izņemot gadījumus, ja azbesta vai azbestu saturošu izstrādājumu aizvākšana nodarbinātos apdraudētu vairāk nekā to atstāšana esošajā vietā. Piemēram, pirms būves nojaukšanas, ir jāveic būves apsekošana un jāizvāc azbests vai azbestu saturoši materiāli, lai būves nojaukšanā nepiesārņotu būvgružus un apkārtējo vidi ar azbesta putekļiem. 
Vienlaikus noteikumu projektā paredzēta atļauju sistēma darbam ar azbestu, kas jāveido atbilstoši direktīvas Nr. 2023/2668 prasībām. Proti, iesniedzot VDI paziņojumu par darbu ar azbestu uzsākšanu, VDI pārbaudīs iesniegto informāciju. Ja no iesniegšanas brīža 10 darbdienu laikā VDI nav pieņēmusi lēmumu par atļaujas neizsniegšanu, komersants var uzskatīt, ka lēmums ir labvēlīgs un var uzsākt darbus. Vienlaikus noteikumu projekts paredz, ka VDI publicēs savā tīmekļa vietnē to darba devēju sarakstu, kuri saņēmuši atļauju (noteikumu projekta 1.19. apakšpunkts). 
Ņemot vērā, ka var notikt neparedzētas situācijas vai avārijas, kad darbi ir jāveic nekavējoties, noteikumi paredz arī izņēmumu, kad atļauja jāiesniedz, uzsākot darbus (noteikumu projekta 1.20. apakšpunkts).
Vienlaikus jāņem vērā, ka noteikumos noteikti arī izņēmuma gadījumi, kuros VDI nav nepieciešams iesniegt iesniegumu par darbu ar azbestu uzsākšanu. Proti, noteikumi Nr. 852  papildināti ar jaunu punktu (37.1), kas nosaka, ka iesniegumu VDI var neiesniegt, ja iedarbība uz nodarbināto ir sporādiska un ar zemu intensitāti un ja pēc azbesta radītā riska novērtēšanas rezultātiem ir noskaidrots, ka AER darba zonas gaisā netiks pārsniegta, veicot specifiskus darbus (piemēram, ja darbs ir saistīts ar neilgām apkopes darbībām, kurās rīkojas tikai ar neirstošiem materiāliem, vai tādu nesadalījušos materiālu aizvākšanu (azbestu saturošu materiālu atdalīšana no pārējiem materiāliem un izņemšana no darba vietas), kuros azbesta šķiedras ir savstarpēji cieši saistītas). Šie darbi ir tādi, kuros azbesta šķiedru koncentrācija darba vidē ir ļoti zema un darbinieka saskare ar tām notiek neregulāri un ļoti īsu laiku. Piemēram, īslaicīga jumta vai fasādes pārbaude, kurā darbinieks neaiztiek un nebojā materiālu, vai azbesta parauga ņemšanas darbi, kad speciālists uzmanīgi un saskaņā ar stingriem drošības pasākumiem noņem ļoti mazu azbestu saturoša materiāla paraugu  laboratoriskai analīzei) (noteikumu projekta 1.18. apakšpunkts).
Attiecībā uz informāciju, kas iesniedzama VDI, proti, noteikumu Nr. 852 37.6. punktā minētā informācija par nodarbinātajiem, kuri veiks darbu ar azbestu, darba devēja apliecinājumu par šo nodarbināto apmācību un datus par šiem nodarbinātajiem veikto veselības pārbaudi, noteikumu projektā paredzēts, ka šī informācija VDI jāglabā piecus gadus no šo noteikumu 37. punktā minētā iesnieguma saņemšanas dienas (noteikumu projekta 1.21. apakšpunkts). Šāds termiņš saistīts ar datu strīdu noilguma periodu, kas izriet no normatīvā regulējumā noteiktajiem termiņiem (Fizisko personu datu apstrādes likuma 26. pants).
Problēmas apraksts
Padomes Direktīva 83/477/EEK (1983. gada 19. septembris) par darba ņēmēju aizsardzību pret risku, kas saistīts ar pakļaušanu azbesta iedarbībai darba vietā (otrā atsevišķā direktīva saskaņā ar Direktīvas 80/1107/EEK 8. pantu) ir vairākkārt būtiski grozīta. Tādēļ skaidrības un praktisku iemeslu labad attiecīgā direktīva ir kodificēta, pieņemot EIROPAS PARLAMENTA UN PADOMES DIREKTĪVU 2009/148/EK (2009. gada 30. novembris) par darba ņēmēju aizsardzību pret risku, kas saistīts ar pakļaušanu azbesta iedarbībai darba vietā. Minētajā kodificētajā dokumentā ir apkopotas iepriekš veiktās izmaiņas, nemainot prasības pēc būtības, tādēļ noteikumi Nr.852 netika grozīti. Tomēr ņemot vērā, ka pašlaik ir jāpārņem direktīvas 2023/2668 prasības un lai nodrošinātu precīzu regulējumu attiecībā uz atsaucēm uz Eiropas Savienības regulējumu, nepieciešams svītrot visas noteikumu Nr.852 Informatīvā atsaucē uz ES direktīvām minētās direktīvas un noteikt jaunās un precīzās atsauces.
Risinājuma apraksts
Atbilstoši iepriekš minētajai problēmai noteikumu Nr. 852 Informatīvā atsaucē uz ES direktīvām tiek svītrotas spēkā neesošās direktīvas un sadaļa "Informatīva atsauce uz ES direktīvām" tiek izteikta jaunā redakcijā, nosakot atsauci uz Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2009/148/EK (2009. gada 30. novembris) par darba ņēmēju aizsardzību pret risku, kas saistīts ar pakļaušanu azbesta iedarbībai darba vietā un direktīvu Nr. 2023/2668.  
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Latvijā azbestu kopš 1940. gada izmantoja šīfera ražošanā. Šīferi, kura sastāvā ietilpst 12-13% krizotila, lietoja kā celtniecības materiālu. Azbests ir sastopams arī termoizolējošo materiālu sastāvā, kurus izmanto cauruļvadu, tvaika katlu, elektrokrāšņu u.c. iekārtu termoizolācijai, kā arī to izmanto dažādos blīvju un bremžu starpliku materiālos.

Eiropas Sociālā fonda līdzfinansētā projekta “Darba tiesisko attiecību un darba drošības sistēmas uzraudzības pilnveidošana” ietvaros veikts pētījums „Darba apstākļi un riski Latvijā 2019.-2021” ar mērķi noskaidrot darba aizsardzības situāciju un normatīvo aktu prasību ievērošanu uzņēmumos (pētījuma rezultāti pieejami tīmekļa vietnē https://ppdb.mk.gov.lv/datubaze/darba-apstakli-un-riski-latvija-2019-2021/ ).

Atbilstoši 2022. gada pētījuma datiem darba devēju aptaujā tikai 0,7% darba devēju (2018. gadā – 2,7%, 2013. gadā – 0,9%, 2010. gadā – 3,2%) norādījuši, ka viņu uzņēmumos nodarbinātie ir pakļauti azbesta riskam. Tomēr saskaņā ar nodarbināto aptaujas datiem, kaut kādā mērā šim riska faktoram ir pakļauti 3,2% respondentu (2018. gadā – 2,9%, 2013. gadā – 3,9%, 2010. gadā –5,0%). Visbiežāk azbesta iedarbībai pakļauti nodarbinātie ir būvniecības nozarē (10,9%) , metālapstrādes nozarē (6,3%) un atkritumu apsaimniekošanā (5,7%). 

Analizējot Rīgas Stradiņa universitātes Higiēnas un arodslimību laboratorijas datus par mērījumiem, kas veikti no 1999. gada līdz 2021. gadam, redzams, ka azbesta mērījumi veikti 926 darba vietā/procesā/paraugā, no kuriem 463 ir materiālu paraugu izmeklējumi ar mērķi preventīvi noteikt, vai paraugs satur azbestu, un 463 darba vides gaisa mērījumi. 75,6% no materiālu mērījumos azbesta šķiedras ir atklātas, kas nozīmē, ka tālākie darbi jāorganizē, ievērojot specifiskas normatīvo aktu prasības. Novērtējot azbesta šķiedru koncentrāciju pa gadiem, arodekspozīcijas robežvērtība ir pārsniegta (tādējādi bija ļoti augsts ekspozīcijas indekss) 46 darba vietās/procesos no 463 (9,9%) gadījumu.

Virkne informatīvo materiālu attiecībā uz drošu darbu ar azbestu, informācija par notikušajiem (videoieraksti, prezentācijas) un plānotajiem semināriem, praktiskiem piemēriem, t.sk., bukleti, brošūras, plakāti, atrodama tīmekļa vietnē: www.stradavesels.lv .
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Nodarbinātie
Ietekmes apraksts
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts īpaši vērsts uz nodarbinātajiem, kuri pakļauti azbesta ietekmei, paredzams, ka uzlabosies šo nodarbināto aizsardzība un īpaši zināšanas par drošu darbu ar azbestu saturošiem materiāliem. 
Kontakts ar azbestu varētu būt šādiem nodarbinātajiem:
- elektriķiem, telekomunikāciju speciālistiem, veicot elektromontāžas darbus vietās, kurās par termoizolācijas materiālu izmantots azbests;
- autoremontatslēdzniekiem un dīzeļlokomotīvju remonta strādniekiem, kas veic bremžu starpliku vai blīvju nomaiņu;
- metinātājiem, gāzes griezējiem, atdalot metināšanas zonu no ugunsnedrošas virsmas;
- celtniekiem, veicot dažādu tehnoloģisko būvju remontu, nojaucot vecas mājas, pagrabus vai jumtus, kuru segumam izmantots šīferis;
- ugunsdzēsējiem un glābšanas darbu veicējiem;
- veļas mazgātavu darbiniekiem, mazgājot ar azbestu piesārņotos darba apģērbus;
- apkopējiem, uzkopjot telpas pēc darba ar azbestu;
- atkritumu izgāztuvju darbiniekiem u.c.

Noteikt azbesta daudzumu Latvijā nav praktiski iespējams, līdz ar to arī prognozēt nodarbināto skaitu, kas varētu tikt pakļauts azbesta šķiedru ekspozīcijai (ieelpošanai) nav iespējams. Tomēr jāatzīmē, ka vislielāko risku veselībai azbests rada brīdī, kad ar to veic kādas darbības, demontē jumtus, maina siltumizolācijas, nojauc vai pārbūvē ēkas, kurās ir azbestu saturoši materiāli. 
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Darbs ar azbestu saturošiem materiāliem ir kā viens no darba vides riska faktoriem, kas ir jānovērtē, jāveic mērījumi, nodarbināto apmācība un jānodrošina veselības uzraudzība. Turpmāk noteiktas daudz detālākas un specifiskākas prasības, kas darba devējiem būs jāievēro, lai nodrošinātu drošu un veselībai nekaitīgu darba vidi. Noteikumu projekts paredz specifiskākas prasības un kārtību nodarbināto apmācībai, kā arī plašāku informācijas klāstu iesniegšanai Valsts darba inspekcijā. Turklāt noteikumu projekts mazina informācijas apjoma iesniegšanu VDI, paredzot, ka demontāžas plāns iesniedzams tikai pēc VDI lūguma.
Vienlaikus jāatzīmē, ka Eiropas Komisija līdz gada beigām plāno publicēt prakstiskas vadlīnijas direktīvas prasību praktiskai piemērošanai (būs pieejamas arī latviešu valodā). Turklāt paredzēts arī, ka VDI sagatavos praktisku un skaidrojošu informāciju par iesniedzamajiem dokumentiem VDI. 2026.gadā paredzēts aktualizēt skaidrojošos materiālus drošam darbam ar azbestu www.stradavesels.lv 
Nozare
Elektroenerģija, gāzes apgāde, siltumapgāde un gaisa kondicionēšana, Ūdens apgāde; notekūdeņu, atkritumu apsaimniekošana un sanācija, Būvniecība, Vairumtirdzniecība un mazumtirdzniecība; automobiļu un motociklu remonts
Nozaru ietekmes apraksts
Precīzi uzskaitīt visas nozares nav iespējams, bet galvenokārt tie būs būvniecības nozares uzņēmumi, kuros šāda veida darbi varētu būt veicami.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32023L2668
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 22. novembra Direktīva (ES) 2023/2668, ar ko groza Direktīvu 2009/148/EK par darba ņēmēju aizsardzību pret risku, kas saistīts ar pakļaušanu azbesta iedarbībai darba vietā.
Apraksts
Atbilstība direktīvai 2023/2668 norādīta aizpildot 5.4.sadaļu
ES tiesību akta CELEX numurs
1272/2008
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2008. gada 16. decembra Regula (EK) Nr. 1272/2008 par vielu un maisījumu klasificēšanu, marķēšanu un iepakošanu un ar ko groza un atceļ Direktīvas 67/548/EEK un 1999/45/EK un groza Regulu (EK) Nr. 1907/2006.
Apraksts
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības. Noteikumu projekta 1.2.punktā iekļauta atsauce uz Regulas VI pielikumā 3.daļā noteiktajiem kancerogēnu klasificēšanas kritērijiem.
ES tiesību akta CELEX numurs
32009L0148
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 30. novembra Direktīvas 2009/148/EK par darba ņēmēju aizsardzību pret risku, kas saistīts ar pakļaušanu azbesta iedarbībai darba vietā
Apraksts
Noteikumu projekta 1.18. apakšpunktā pārņemts direktīvas 2009/148 3. panta a) - d) apakšpunkts, neparedzot stingrākas prasības.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 22. novembra Direktīva (ES) 2023/2668, ar ko groza Direktīvu 2009/148/EK par darba ņēmēju aizsardzību pret risku, kas saistīts ar pakļaušanu azbesta iedarbībai darba vietā.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1.panta 1.punkts (grozīts Direktīvas 2009/148 1.panta 1.punkts)
Ministru kabineta 2008. gada 29. septembra noteikumu Nr. 803 "Darba aizsardzības prasības, saskaroties ar kancerogēnām vielām darba vietās" 8. punkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības
1.panta 2.punkts (grozīts Direktīvas 2009/148 2.pants)
Noteikumu projekta 1.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības
1.panta 3.punkts (a) (grozīts Direktīvas 2009/148 3.panta 2.punkts)
Noteikumu projekta 1.4. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības
1.panta 3.punkts (b) (grozīts Direktīvas 2009/148 3.panta 3.punkts)
Noteikumu projekta 1.18. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības
1.panta 4.punkts (grozīts Direktīvas 2009/148 4.panta 3.punkts)
Noteikumu projekta 1.17. un 1.21. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības
1.panta 5.punkts (grozīts Direktīvas 2009/148 6.pants)
Noteikumu projekta 1.8., 1.11. un 1.12. apakšpunkts, noteikumu Nr. 852 22. punkts.
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības
1.panta 6.punkts (a) (grozīts Direktīvas 2009/148 7.panta 1. un 2.punkts)
Noteikumu projekta 1.5. apakšpunkts un noteikumu Nr. 852 10. punkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības
1.panta 6.punkts (b) (grozīts Direktīvas 2009/148 7.panta 5.punkts)
Noteikumu projekta 1.5. apakšpunkts un noteikumu Nr. 852 10. punkts un pielikuma 3.punkts.
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības
1.panta 6.punkts (c) (grozīts Direktīvas 2009/148 7.panta 6.punkts)
Noteikumu projekta 1.6. un 1.30. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības
1.panta 6.punkts (d) (grozīts Direktīvas 2009/148 7.panta 7.punkts)
Noteikumu projekta 1.2. un 1.29. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības
1.panta 7.punkts (grozīts Direktīvas 2009/148 8.pants)
Noteikumu projekta 1.7. un 1.29. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības
1.panta 8.punkts (a) (grozīts Direktīvas 2009/148 10.panta 1.punkts)
Noteikumu projekta 1.9. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības
1.panta 8.punkts (b) (grozīts Direktīvas 2009/148 10.panta 3.punkts)
Noteikumu Nr. 852 21.punkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības
1.panta 9.punkts (grozīts Direktīvas 2009/148 11.pants)
Noteikumu projekta 1.13. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības
1.panta 10.punkts (grozīta Direktīvas 2009/148 12.pants)
Noteikumu projekta 1.10.  apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības
1.panta 11.punkts (grozīts Direktīvas 2009/148 13.panta 2.punkts)
Noteikumu projekta 1.14. apakšpunkts (noteikumu 26.1.3.apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības
1.panta 12.punkts (grozīts Direktīvas 2009/148 14.pants)
Noteikumu projekta 1.24. un 1.25. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības
1.panta 13.punkts (grozīts Direktīvas 2009/148 15.pants)
Noteikumu projekta 1.19. un 1.17. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības
1.panta 14.punkts
Noteikumi Nr. 852 neietvēra izņēmumus attiecībā uz īslaicīga darba veikšanu un visas prasības bija attiecināmas uz visām darbībām ar azbestu. Attiecīgi nav nepieciešams dzēst prasības.
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības
1.panta 15.punkts
Normatīvajos aktos nav jāpārņem. Attiecas uz uzdevumu Eiropas Komisijai.  
-
-
1.panta 16.punkts (grozīts Direktīvas 2009/148 19.pants)
Noteikumi Nr. 852 neietvēra izņēmumus attiecībā uz īslaicīga darba veikšanu un visas prasības bija attiecināmas uz visām darbībām ar azbestu. Attiecīgi nav nepieciešams dzēst prasības.
Prasības attiecībā uz informācijas pieejamību pārņemtas noteikumu Nr. 852 32., 33. punkts un noteikumu projekta 1.16. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības
1.panta 17.punkts (grozīts Direktīvas 2009/148 21.pants)
Prasība attiecībā uz ar azbestu saistīto arodslimību uzskaiti pārņemta Ministru kabineta 2011.gada 6.novembra noteikumos Nr. "Arodslimību izmeklēšanas un uzskaites kārtība"
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības
1.panta 18.punkts
Normatīvajos aktos nav jāpārņem. Attiecas uz uzdevumu Eiropas Komisijai.  
-
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības
1.panta 19.punkts (grozīts Direktīvas 2009/148 1.pielikuma 1.punkts)
Noteikumu projekta 1.28. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības
1.panta 20.punkts
Noteikumu projekta 1.24., 1.25. un 1.26. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības
2.panta 1.punkts
Noteikumu projekta 2.punkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības
2.panta 2.punkta 1.daļa
Noteikumu projekta 1.29. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības
2.panta 2.punkta 2.daļa
Noteikumu projekta 1.30. apakšpunkts, Noteikumu 852. pielikums
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības
2.panta 3.punkts
Noteikumu projekta 1.31. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības
2.panta 4.punkts
Normatīvajos aktos nav jāpārņem
-
Nav attiiecināms
3.pants
Normatīvajos aktos nav jāpārņem
-
Nav attiiecināms
4.pants
Normatīvajos aktos nav jāpārņem
-
Nav attiiecināms
Pielikuma ievads
Noteikumu projekta 1.24. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības
Pielikuma 1.punkts
Noteikumu projekta 1.25. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības
Pielikuma 2.punkts
Noteikumu projekta 1.25. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības
Pielikuma 3.punkts
Noteikumu projekta 1.24. apakšpunkts. Apmācību īstenotājs noteikts Ministru kabineta 2010.gada 10.augusta noteikumiem Nr.749 "Apmācības kārtība darba aizsardzības jautājumos"
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības
Pielikuma 4.punkts
Noteikumu projekta 1.26. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības
Pielikuma 5.punkts
Noteikumu projekta 1.24. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības
Pielikuma 6.punkts
Noteikumu projekta 1.24. apakšpunkts (grozījums 40.punkta 11.apakšpunktā)
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Pārņemot Direktīvas 2023/2668 1.panta 3.punkta b)apakšpunktu tiek izmantota rīcības brīvība un noteikumu projekta 1.18.apakšpunktā noteikts izņēmums attiecībā uz darbiem, kuru laikā uz nodarbināto azbesta iedarbība varētu būt sporādiska un ar zemu intensitāti. Minētais izņēmums dod iespēju novērtējot paredzētos darbus neveikt visus pasākumus, kas būtu veicami pie darbiem, kuros azbesta ekspozīcija uz nodarbināto būtu ilglaicīga, tādejādi atvieglojot normu piemērošanu darba devējiem objektīvi pamatotos gadījumos. 
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Labklājības ministrija, lai nodrošinātu direktīvas Nr. 2023/2668 pārņemšanu, pēc noteikumu grozījumu pieņemšanas ievietos informāciju Eiropas Savienības tiesību aktu pārņemšanas un ieviešanas kontroles informācijas sistēmā (ESTAPIKS).
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2008. gada 16. decembra Regula (EK) Nr. 1272/2008 par vielu un maisījumu klasificēšanu, marķēšanu un iepakošanu un ar ko groza un atceļ Direktīvas 67/548/EEK un 1999/45/EK un groza Regulu (EK) Nr. 1907/2006.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas VI pielikumā 3.daļa noteiktajiem kancerogēnu klasificēšanas kritēriji
Noteikumu projekta 1.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības. Noteikumu projekta 1.2.punktā iekļauta atsauce uz Regulas VI pielikumā 3.daļā noteiktajiem kancerogēnu klasificēšanas kritērijiem.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 30. novembra Direktīvas 2009/148/EK par darba ņēmēju aizsardzību pret risku, kas saistīts ar pakļaušanu azbesta iedarbībai darba vietā
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Direktīvas Nr. 2009/148 3. panta a) - d) apakšpunkts
Noteikumu projekta 1.18. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekta 1.18. apakšpunktā pārņemts direktīvas 2009/148 3. panta a) - d) apakšpunkts, neparedzot stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Ekonomikas ministrija, Valsts darba inspekcija, Rīgas Stradiņa universitātes aģentūra "Darba drošības un vides veselības institūts"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/9a79bbfe-a934-4e73-ab9e-3f81739d59cc 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Noteikumu projekts publicēts sabiedrības līdzdalībai 9. oktobrī un par to netika saņemti ne komentāri, ne iebildumi. Noteikumu projekts tika nosūtīts komentāru sniegšanai arī sociālajiem partneriem, Drošības profesionāļu asociācijai un Darba aizsardzības kompetento institūciju biedrībai. Elektroniski saņemts atzinums ar komentāriem no Drošības profesionāļu asociācijas.

6.4. Cita informācija

Informācija par plānoto direktīvas Nr.2023/2668 pārņemšanu 2025. gada maijā publicēta 
https://stradavesels.lv/jaunumi/informacija-darba-aizsardzibas-specialistiem-par-planotajam-izmainam-darba-ar-azbestu/. Vienlaikus 2024. un 2025. gadā notikušajos darba aizsardzības jomas semināros tika izplatīta informācija par plānotajām izmaiņām.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts darba inspekcija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
VDI uzdevumi tiks sašaurināti, jo tiks atcelta prasība par demontāžas plāna iesniegšanu VDI (turpmāk tikai pēc VDI lūguma). Savukārt, ņemot vērā direktīvu Nr. 2023/2668, noteikumu projekts paredz papildus prasības attiecībā uz informācijas saņemšanu, izskatīšanu un atļaujas izsniegšanu darbam ar azbestu. Tādējādi vienlaikus uzdevumi tiek paplašināti un VDI būs sistēmiski jāpielāgo esošā procedūra darbu ar azbestu organizēšanai. Tāpat kā līdz šim darba devēji elektroniski iesniegs informāciju par plānotajiem darbiem, kas VDI būs jāizskata un jāpieņem lēmums par atļaujas izsniegšanu (pozitīvā gadījumā noklusējuma atļauja, negatīvā gadījumā, administratīvā procesa ietvaros) un jāpublicē savā tīmekļa vietnē to komersantu saraksts, kuri var veikt darbus ar azbestu. Papildus uzdevums saistīts ar informācijas uzkrāšanu, kas būs VDI jānodrošina, lai izpildītu direktīvā Nr. 2023/2668 noteikto pieeju, nodrošināt datu uzglabāšanu par nodarbināto apmācību un veselības uzraudzību.  
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Projekts nepaplašina un nesašaurina Valsts darba inspekcijas funkcijas, jo jau šobrīd Valsts darba inspekcija veic kontroli un uzraudzību darba aizsardzības jomā, tajā skaitā arī darba aizsardzības prasību izpildi darbā ar azbestu. Nenoliedzami būs jāņem vērā normatīvā regulējuma izmaiņas un jāpielāgo arī inspektoru apmācības, kas iekļaujas apmācību organizēšanā, aktualizēšanā un neietekmē administratīvās izmaksas.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts paredz pozitīvu ietekmi uz vidi, jo droša azbesta demontāža ēkās, instalācijās, iekārtās, mazinās azbesta nonākšanu vidē. 

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts pozitīvi ietekmēs nodarbināto drošību un veselības aizsardzību darbā ar azbestu saturošiem materiāliem, preventīvi aizsargājot nodarbināto veselību no audzēju attīstības. Vienlaikus arī demontējot azbestu saturošus materiālus, mazināsies arī to daudzums, kam potenciāli var būt pakļauti arī iedzīvotāji.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumi Nr.852 paredz, ka pēc attiecīga Valsts darba inspekcijas lūguma saņemšanas papildus norāda ziņas: darba aizsardzības speciālista, kompetentā speciālista vārds, uzvārds, amats un kontaktinformācija. Minētā informācija nepieciešama darba aizsardzības vai kompetento speciālistu identificēšanai un saziņas nolūkam. Šie personas dati atzīstami par minimāli nepieciešamiem minēto datu apstrādes nolūku sasniegšanai. Personas datu apstrādes tiesiskais pamats ir Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Datu regula) 6. panta 1. punkta e) apakšpunkts, Darba aizsardzības likuma 5. panta pirmās daļas 2. punkts, otrā daļa, 25. panta 14. punkts.

Noteikumi Nr.852 paredz, ka darba devējs veic nodarbināto, kuri veic vai veiks darbu ar azbestu saturošiem materiāliem, uzskaiti un dokumentē par katru nodarbināto viņa darba aprakstu, darba ilgumu, veselības pārbaužu rezultātus un faktisko azbesta šķiedru ekspozīciju darba vides gaisā. Minētā informācija ir pieejama ārstam, kas veic nodarbinātā veselības uzraudzību, VDI, darba aizsardzības speciālistam un pašam nodarbinātajam. Atbilstoši direktīvai Nr.2023/2668 noteikumu projekts paredz, ka nodarbinātajiem vai viņu  pārstāvjiem ir tiesības iepazīties ar darba devēja  dokumentēto informāciju, ja darba devējs to anonimizējis.  Personas datu un veselības datu apstrādes tiesiskais pamats ir Datu regulas 6. panta 1. punkta e) apakšpunkts, 9. panta 2. punkta b) apakšpunkts, Darba aizsardzības likuma 4. panta pirmās daļas 8. punkts, 8. panta pirmās daļas 2. un 4. punkts, 15. panta pirmā daļa, 25. panta 14. punkts.

Vienlaikus noteikumu projekts paredz arī informācijas (darbā ar azbestu nodarbināto skaits un to nodarbināto saraksts (vārds, uzvārds, kontaktinformācija), kuri veiks darbu attiecīgajā objektā, informāciju, kas apliecina šo nodarbināto apmācību par darbu ar azbestu, un datumu, kad nodarbinātajiem pēdējo reizi ir veiktas obligātās veselības pārbaudes) iesniegšanu VDI un piecu gadu glabāšanu. Personas datu apstrādes tiesiskais pamats ir Datu regulas 6. panta 1. punkta e) apakšpunkts, Darba aizsardzības likuma 25. panta 14. punkts. Minētā informācija tiek uzkrāta, lai nodrošinātu informāciju par konkrētajos darbos apmācīto nodarbināto, kā arī par nodarbinātā veselības uzraudzību un praktisko darbību ar azbestu saturošiem materiāliem, ņemot vērā minēto darbu bīstamību un azbesta ietekmi uz veselību. 

Nosakot minētās informācijas glabāšanas termiņus, ir ņemti vērā vairāki apstākļi: personas datu apstrādes nolūks, kā arī VDI kā pārziņa pienākums pierādīt savas rīcības ar datu subjekta personas datiem atbilstību datu aizsardzības prasībām (pārskata atbildības princips). Pārziņa pierādīšanas pienākums korelē ar Fizisko personu datu apstrādes likuma 26. panta otrā daļā noteikto prasības celšanas noilgumu. Minētā tiesību norma kontekstā ar Regulas 5. panta 2. punktu uzliek pienākumu pārzinim (VDI) pamatot savas personas datu apstrādes pamatotību un tiesiskumu. Tādējādi personas datu glabāšanas termiņš nosakāms pieci gadi.

Vienlaikus būtiska nozīme ir arī iestādes juridiskās (tiesiskās) sekas, kas tiek rādītas prettiesiskas faktiskās rīcības rezultātā. Prioritāra nozīme ir iestādes spēja pamatot un pierādīt savas faktiskās rīcības tiesiskumu.

Administratīvā procesa likuma 92.pants nosaka, ka ikviens ir tiesīgs prasīt atbilstīgu atlīdzinājumu par mantiskajiem zaudējumiem vai personisko kaitējumu, arī morālo kaitējumu, kas viņam nodarīts ar administratīvo aktu vai iestādes faktisko rīcību. Valsts pārvaldes iestāžu nodarīto zaudējumu atlīdzināšanas likums 17. panta pirmā daļa paredz, ka privātpersona iesniedz iesniegumu par zaudējuma atlīdzinājumu gada laikā no dienas, kad tā uzzināja vai tai vajadzēja uzzināt par zaudējumu, bet ne vēlāk kā piecu gadu laikā no iestādes prettiesiskā administratīvā akta spēkā stāšanās vai prettiesiskas faktiskās rīcības veikšanas dienas.

Atbilstoši stabilai judikatūrai, pastāvot noilguma termiņa iestāšanās faktam, nav nekādas juridiskas nozīmes tam, vai kādas personas darbībās (bezdarbībā) ir vai nav atbilstošas normatīvo aktu prasībām, jo tas nerada nekādas tiesiskas sekas. VDI kā valsts pārvaldes iestādei informācijas par tās veiktajām personas datu apstrādēm glabāšanas termiņš ir nosakāms piecos gados. Iepriekš minētais termiņš ir saistāms ar iestādes nepieciešamību pierādīt savas, tai skaitā, faktiskās rīcības pamatotību un tiesiskumu. Līdz ar to informācijas (darbā ar azbestu nodarbināto skaits) un to nodarbināto saraksta glabāšanas termiņš nosakāms  piecus gadus no to saņemšanas dienas. Šāds piecu gadu glabāšanas termiņš nodrošina taisnīgu līdzsvaru starp datu subjekta tiesībām uz personas datu aizsardzību un tiesībām celt prasību/pieteikumu tiesā ar VDI pienākumu pamatot un pierādīt savas rīcības tiesiskumu noilguma laikā, kas nerada nepamatotu un pārlieku slogu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi