24-TA-3044: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 13. septembra noteikumos Nr. 577 "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.2. reformu un investīciju virziena "Uzņēmumu digitālā transformācija un inovācijas" 2.2.1.r. "Uzņēmējdarbības digitālās transformācijas pilna cikla atbalsta izveide ar reģionālo tvērumu" 2.2.1.1.i. investīcijas "Atbalsts Digitālo inovāciju centru un reģionālo kontaktpunktu izveidei" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 13. septembra noteikumos Nr. 577 "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.2. reformu un investīciju virziena "Uzņēmumu digitālā transformācija un inovācijas" 2.2.1.r. "Uzņēmējdarbības digitālās transformācijas pilna cikla atbalsta izveide ar reģionālo tvērumu" 2.2.1.1.i. investīcijas "Atbalsts Digitālo inovāciju centru un reģionālo kontaktpunktu izveidei" īstenošanas noteikumi"” (turpmāk – MK noteikumu projekts) ir izstrādāts, lai saskaņotu rādītājus ar Ministru kabineta 2024.gada 19.decembra rīkojumu Nr.1216 “Par Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna otro papildinājumu” apstiprināto Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna otro papildinājumu (turpmāk – ANM plāna grozījumi Nr.2), kā arī lai no 2025. gada 1. janvāra aizvietotu Saimniecisko darbību statistiskās klasifikācijas Eiropas Kopienā (turpmāk – NACE) klasifikācijas 2. redakciju ar 2. redakcijas 1. atjauninājumu (turpmāk – NACE 2.1. redakcija) un precizētu atbalsta piešķiršanas nosacījumus darba paku dalījumā.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
MK noteikumu projekta mērķis ir mazināt administratīvo slogu, lai aktualizētu NACE klasifikāciju un precizētu Eiropas Digitālās inovācijas centra (turpmāk – EDIC) izmaksu attiecināšanu darba paku dalījumā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2022. gada 13. septembra noteikumi Nr. 577 "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.2. reformu un investīciju virziena "Uzņēmumu digitālā transformācija un inovācijas" 2.2.1.r. "Uzņēmējdarbības digitālās transformācijas pilna cikla atbalsta izveide ar reģionālo tvērumu" 2.2.1.1.i. investīcijas "Atbalsts Digitālo inovāciju centru un reģionālo kontaktpunktu izveidei" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 577) noteic, ka atbalstam var pieteikties biedrība un nodibinājums, kas apvieno vismaz trīs komersantus vai pārstāv to intereses, 2.2.1.1.i. investīcijas “Atbalsts Digitālo inovāciju centru un reģionālo kontaktpunktu izveidei” (turpmāk – 2.2.1.1.i investīcija) rādītājos tiek iekļautas digitālās attīstības ceļa kartes, ko EDIC ir izdevis vienībām, kuras nav mazie un vidējie komersanti, vienības ar vidēji lielu kapitālu vai publiskā sektora vienības. Saskaņā ar EDIC sniegto informāciju, konstatētas problēmas saskaņā ar MK noteikumiem Nr.577 pašreizējā redakcijā attiecināt darba paku dalījumu un pieņemt lēmumu par gala labuma atbilstību NACE kodiem. Līdz ar to nepieciešams pārskatīt darba paku dalījuma atsauces MK noteikumu Nr. 577 ietvaros un precizēt NACE kodus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ar ANM plāna grozījumiem Nr.2 tika mainīti 2.2.1.1.i investīcijas rādītāji. Līdz ar to nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr.577 ietvertos rādītājus.
2025. gada 1. janvārī stājas spēkā Eiropas Komisijas 2022. gada 10. oktobra Deleģētā regula Nr. 2023/137, ar kuru groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1893/2006, ar ko izveido NACE 2. red. saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2023/137), līdz ar ko 2025. gada 1. janvārī tiek mainīti NACE klasifikācijas kodi no 2. redakcijas uz 2. redakcijas 1. atjauninājumu (NACE 2.1. redakcija). Vienlaikus, lai nodrošinātu vienotu pieeju attiecībā uz neatbalstāmajām darbībām finanšu un apdrošināšanas jomā, precizēts, ka atbalstu var saņemt finanšu tehnoloģiju uzņēmumi jeb tādi uzņēmumi, kas attīsta jaunus biznesa modeļus, iedzīvina inovācijas, veido jaunus finanšu produktus un pakalpojumus, pilnveido pakalpojumu sniegšanas veidus un biznesa modeļus.
Tāpat, lai piemērotu ar Eiropas Komisiju 2025.gada 14.janvārī saskaņoto darba paku, (kas ANM plāna grozījumos Nr.2 iekļauta kā Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk – Atveseļošanas fonds) rādītājs Nr.44.a), ir nepieciešams tehniski precizēt MK noteikumu Nr.577 normas saistībā ar izmaksu attiecināšanu, nosakot, ka nevar attiecināt izmaksas no Atveseļošanas fonda, ja tas nav saskaņā ar apstiprināto darba paka sadalījumu.
2025. gada 1. janvārī stājas spēkā Eiropas Komisijas 2022. gada 10. oktobra Deleģētā regula Nr. 2023/137, ar kuru groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1893/2006, ar ko izveido NACE 2. red. saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2023/137), līdz ar ko 2025. gada 1. janvārī tiek mainīti NACE klasifikācijas kodi no 2. redakcijas uz 2. redakcijas 1. atjauninājumu (NACE 2.1. redakcija). Vienlaikus, lai nodrošinātu vienotu pieeju attiecībā uz neatbalstāmajām darbībām finanšu un apdrošināšanas jomā, precizēts, ka atbalstu var saņemt finanšu tehnoloģiju uzņēmumi jeb tādi uzņēmumi, kas attīsta jaunus biznesa modeļus, iedzīvina inovācijas, veido jaunus finanšu produktus un pakalpojumus, pilnveido pakalpojumu sniegšanas veidus un biznesa modeļus.
Tāpat, lai piemērotu ar Eiropas Komisiju 2025.gada 14.janvārī saskaņoto darba paku, (kas ANM plāna grozījumos Nr.2 iekļauta kā Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk – Atveseļošanas fonds) rādītājs Nr.44.a), ir nepieciešams tehniski precizēt MK noteikumu Nr.577 normas saistībā ar izmaksu attiecināšanu, nosakot, ka nevar attiecināt izmaksas no Atveseļošanas fonda, ja tas nav saskaņā ar apstiprināto darba paka sadalījumu.
Risinājuma apraksts
MK noteikumu projekts paredz:
1. Precizēt noteiktos rādītājus
Spēkā esošo MK noteikumu Nr. 577 10.1.1. apakšpunkts paredz, ka līdz 2024. gada 30. jūnijam izsniegto digitālās attīstības ceļa karšu skaits vienībām, kas nav mazie un vidējie komersanti, vienības ar vidēji lielu kapitālu vai publiskā sektora vienības, – 50, 10.1.2. apakšpunkts nosaka, ka līdz 2026. gada 30. jūnijam izsniegto digitālās attīstības ceļa karšu skaits vienībām, kas nav mazie un vidējie komersanti, vienības ar vidēji lielu kapitālu vai publiskā sektora vienības, – 100. Balstoties uz ANM plāna grozījumiem Nr.2, tiek precizēti 2.2.1.1.i investīcijas rādītāji, nosakot, ka:
līdz 2024. gada 30. jūnijam digitālās attīstības ceļa karšu skaits, ko Eiropas digitālās inovācijas centrs ir izdevis vienībām, – 1400;
līdz 2026. gada 30. jūnijam digitālās attīstības ceļa karšu skaits, ko Eiropas digitālās inovācijas centrs ir izdevis vienībām, – 2000.
Vienlaikus MK noteikuma projekts paredz dzēst 10.5.apakšpunktu par nacionālajiem rādītājiem, kas dublējas ar jauno rādītāju, un uzraudzības rādītāju, kas pēc vērtības ir mazāks nekā jaunais rādītājs, kas jāsasniedz līdz 2024.gada 30.jūijam.
Papildus MK noteikumu projekts paredz iekļaut jaunu 10.1 punktu, kas nosaka, ka MK noteikumu Nr.577 10.punktā minētie rādītāji tiek skaitīt kopā pa visiem finansējuma saņēmējiem, nepiemērojot finanšu korekciju kādā no projektiem, ja atsevišķie rādītāji nav sasniegti.
Līdz ar rādītāju precizējumiem tiek veikti labojumi 13., 14.punktā un 19.1., 35.3.apakšpunktā, lai dzēstu atsauci uz nacionālo un uzraudzības rādītāju, kas vairs nav attiecināmi uz investīciju pēc ANM plāna grozījumiem.
Ņemot vērā, ka ANM plāna grozījumi Nr.2 neparedz ierobežojumus komersantu skaitam, ko nepieciešams apvienot vai pārstāvēt biedrībām, tad tiek dzēsta prasība “kas apvieno trīs komersantus vai pārstāv to intereses”. kas minētas 5.punktā un 2.4.apakšpunktā.
2. Precizēt NACE klasifikācijas un atbalstāmo darbību loku
Pamatojoties uz Komisijas regulu Nr. 2023/137, no 2025. gada 1. janvāra oficiālajā statistikā tiks izmantota NACE 2.1. redakcija. Līdz ar to MK noteikumu projektā paredzēts veikt grozījumus MK noteikumu Nr. 577 57. punktā (57.3., 57.4., 57.5., 57.6. un 57.8.apakšpunkti), iekļaujot atsauces uz NACE 2. redakcijas 1. atjauninājumā (NACE 2.1. redakcijā) noteiktajām nozarēm un darbībām. Tāpat ar MK noteikumu projektu paredzēts svītrot MK noteikumu 57.7. apakšpunktu, precizējot atbalstāmo nozaru un darbību loku, ka atbalstu var saņemt gala labuma guvēji, kas veic operācijas ar nekustamo īpašumu, kas sniedz iespēju paplašināt atbalsta saņēmēju loku. Grozījumi nepieciešami, lai nodrošinātu atbalsta normu salāgošanu ar citām atbalsta programmām, kurās nav ierobežojumi uz minētajām nozarēm, piemēram, 2.3.1.2.i investīcijā “Uzņēmumu digitālo prasmju attīstība”. Ņemot vērā, ka gala labuma guvējam sākotnēji nepieciešama digitālā attīstības ceļa karte, lai varētu pieteikties citās atbalsta programmās, piemēram, 2.3.1.2.i investīcijā “Uzņēmumu digitālo prasmju attīstība”, līdz ar to nepieciešams nodrošināt, ka ierobežojumi uz atbalstāmajām nozarēm ir vienādi. Grozījumi ietver nosacījumu, ka turpmāk atbalstu pasākuma ietvaros varēs saņemt arī finanšu tehnoloģiju uzņēmumi jeb tādi uzņēmumi, kas attīsta jaunus biznesa modeļus, iedzīvina inovācijas, veido jaunus finanšu produktus un pakalpojumus, pilnveido pakalpojumu sniegšanas veidus un biznesa modeļus, piemēram, fintech pārstāvji.
Vienlaikus grozījumi paredz precizēt 57.1 un 57.2 punktos un 58.punktā atsauces uz 57.punktā minētajām nozarēm pēc to precizēšanas.
3. Tehniski precizēta izmaksu attiecināšana pēc darba paku dalījuma
Spēkā esošo MK noteikumu Nr.577 izmaksu pozīcijas nenosaka, ka no Atveseļošanas fonda nevar tikt segtas izmaksas, kas neatbilst darba paku dalījumam, ko apstiprinājusi Eiropas Komisija. Darba pakas dalījums attiecās uz EDIC izmaksu pozīciju sadalījumu, ko EDIC skaņo ar Digitālās Eiropas programmas koordinatoriem noslēgtā līguma ietvaros un Ekonomikas ministrija skaņo ar Eiropas Komisiju Atveseļošanas fond ietvaros. MK noteikumu projekts paredz iekļaut 33.6. apakšpunktu, kas nosaka, ka izmaksas, kas minētas MK noteikumu Nr.577 31. un 32.punktā, nevar attiecināt no Atveseļošanas fonda finansējuma, ja tās neatbilst Eiropas Komisijas saskaņotajam darba paku dalījumam.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka MK noteikumu Nr.577 34.2 un 34.4 punkts jau nosaka, ka EDIC izmaksas var segt no Atveseļošanas fonda finansējuma kā de minimis atbalstu vai atbilstoši Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas ES Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, ietvaros.
Papildus skaidrojam, ja EDIC netiek pagarināts līgums ar Eiropas Komisiju programmas “Digitālā Eiropa” ietvaros, tad Atveseļošanas fonda finansējums no līguma spēkā neesamības brīža tiek piešķirts kā de minimis atbalsts. Vienlaikus, lai nodrošinātu Atveseļošanas fonda rādītāju izpildi par darba paku dalījumu, EDIC nepieciešams nodrošināt, ka arī pēc līguma spēkā neesamības, no Atveseļošanas fonda finansējuma netiek segtas izmaksu pozīcijas, kas iekļautas darba pakā, kuras tiek segtas no Digitālās Eiropas programmas.
Vienlaikus veikti grozījumi MK noteikumu 40., 51. un 52. punktos, ieliekot atsauci “ja nav pretrunā ar šo noteikumu 34.2 un 34.4 punktos minētajiem nosacījumiem”.
Lai nerastos interpretācijas iespējas izmaksu attiecināšanai darba paku dalījumā, MK noteikuma projekts paredz papildināt MK noteikum 50. punktu, atrunājot, ka par EDIC sniegtajiem pakalpojumiem gala labuma guvējs slēdz līgumu ar EDIC, izņemot automātisko digitālo brieduma testu un automātiskās digitālās attīstības ceļa kartes ietvaros, kas netiek uzskatīts par komercdarbības atbalstu, atbilstoši MK noteikumu Nr.577 36.13., 36.13.1 un 36.13.2 apakšpunktos minētajos gadījumos.
MK noteikumu projekts paredz precizēt 32.1., 32.2., 32.3. un 32.4.apakšpunktos iekļautās izmaksas nosakot, ka minēto izmaksu pozīcijās iespējams iekļaut saistītās izmaksas, kuras attiecināmas uz gala labuma guvēju pakalpojuma nodrošināšanai. Darba paku sadalījuma ietvaros gala labuma guvēju izmaksu pozīcijas tiek balstītas uz EDIC un gala labuma guvēju izstrādāto cenrādi. MK noteikumu projekta ietvaros 32.punktā, tai skaitā, jaunais 32.5.apakšpunkts, ietver nosacījumus, ka EDIC izmaksu pozīcijās, kas tiek ievadītas Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā, iekļauj atbilstoši izstrādātajam un ar EK saskaņotajam cenrādim. Vienlaikus darba paku dalījums var nebūt publiski pieejams, jo attiecas uz EDIC pakalpojumu sniegšanu un izmaksu pozīciju atskaitīšanās veidi Eiropas Komisijai un Centrālai finanšu un līguma aģentūrai. Savukārt gala labuma guvējam EDIC sniedz pakalpojumu atbilstoši cenrādim, kas ir publiski pieejams EDIC mājas lapās un ir saskaņots ar Eiropas Komisiju.
4. Citi precizējumi
2024. gada 30. septembrī stājusies spēkā jaunā “Finanšu regula” – Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regula (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija), un saskaņā ar Regulas 2024/2509 279. pantu tā atceļ iepriekšējo “Finanšu regulu” – Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regula (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk - Regula 2018/1046). Līdz ar to MK noteikuma projekts paredz precizēts MK noteikumu Nr.577 23.4.apakšpunktā un 3. pielikumā iekļautā atsauce uz Regulu 2018/1046.
MK noteikuma projekts paredz tehniski precizēt 73. punktu, nomainot atsauci uz Komisijas regulas Nr. 1408/2013 6. panta 3. punktam.
Lai nodrošinātu, ka noteikumu projektā ir ietverta korekta atsauce par datu uzglabāšanas pienākumu, kas izriet no Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulas (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2023/2831), lūdzam papildināt MK noteikumu 73. punktu ar atsauci arī uz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 6. panta 7. punktu.
Plānoto grozījumi neradīs ietekmi uz Eiropas digitālās inovācijas centru kā projekta iesniedzēju (finansējuma saņēmēju) un gala labuma guvējiem, jo netiek mainīta finansējuma piešķiršanas kārtība, atbalstāmās darbības vai finansējuma piešķiršanas apmērs. Pēc grozījumu apstiprināšanas būs nepieciešams veikt grozījumus līgumā par investīciju projekta īstenošanu, kas saistīts ar tāmes pozīciju sadali darba pakās, ja neatbilst jau spēkā esošajam sadalījumam.
Saskaņā ar EDIC sniegto informāciju, eksperimentēšanas, pilotēšanas un testēšanas darbību izmaksas nepieciešams paplašināt ar iespēju sniegt kā grantu gala labuma guvējam, lai nodrošinātu pievienotās vērtības izmaksu segšanu no privātā finansējumu. Grozījumi neaizliedz minētās izmaksas sniegt kā nefinanšu atbalstu. Atbalsta veida paplašināšana sniedz iespēju gala labuma guvējam izvēlēties piemērotāko valsts atbalsta sniegšanas veidu.
1. Precizēt noteiktos rādītājus
Spēkā esošo MK noteikumu Nr. 577 10.1.1. apakšpunkts paredz, ka līdz 2024. gada 30. jūnijam izsniegto digitālās attīstības ceļa karšu skaits vienībām, kas nav mazie un vidējie komersanti, vienības ar vidēji lielu kapitālu vai publiskā sektora vienības, – 50, 10.1.2. apakšpunkts nosaka, ka līdz 2026. gada 30. jūnijam izsniegto digitālās attīstības ceļa karšu skaits vienībām, kas nav mazie un vidējie komersanti, vienības ar vidēji lielu kapitālu vai publiskā sektora vienības, – 100. Balstoties uz ANM plāna grozījumiem Nr.2, tiek precizēti 2.2.1.1.i investīcijas rādītāji, nosakot, ka:
līdz 2024. gada 30. jūnijam digitālās attīstības ceļa karšu skaits, ko Eiropas digitālās inovācijas centrs ir izdevis vienībām, – 1400;
līdz 2026. gada 30. jūnijam digitālās attīstības ceļa karšu skaits, ko Eiropas digitālās inovācijas centrs ir izdevis vienībām, – 2000.
Vienlaikus MK noteikuma projekts paredz dzēst 10.5.apakšpunktu par nacionālajiem rādītājiem, kas dublējas ar jauno rādītāju, un uzraudzības rādītāju, kas pēc vērtības ir mazāks nekā jaunais rādītājs, kas jāsasniedz līdz 2024.gada 30.jūijam.
Papildus MK noteikumu projekts paredz iekļaut jaunu 10.1 punktu, kas nosaka, ka MK noteikumu Nr.577 10.punktā minētie rādītāji tiek skaitīt kopā pa visiem finansējuma saņēmējiem, nepiemērojot finanšu korekciju kādā no projektiem, ja atsevišķie rādītāji nav sasniegti.
Līdz ar rādītāju precizējumiem tiek veikti labojumi 13., 14.punktā un 19.1., 35.3.apakšpunktā, lai dzēstu atsauci uz nacionālo un uzraudzības rādītāju, kas vairs nav attiecināmi uz investīciju pēc ANM plāna grozījumiem.
Ņemot vērā, ka ANM plāna grozījumi Nr.2 neparedz ierobežojumus komersantu skaitam, ko nepieciešams apvienot vai pārstāvēt biedrībām, tad tiek dzēsta prasība “kas apvieno trīs komersantus vai pārstāv to intereses”. kas minētas 5.punktā un 2.4.apakšpunktā.
2. Precizēt NACE klasifikācijas un atbalstāmo darbību loku
Pamatojoties uz Komisijas regulu Nr. 2023/137, no 2025. gada 1. janvāra oficiālajā statistikā tiks izmantota NACE 2.1. redakcija. Līdz ar to MK noteikumu projektā paredzēts veikt grozījumus MK noteikumu Nr. 577 57. punktā (57.3., 57.4., 57.5., 57.6. un 57.8.apakšpunkti), iekļaujot atsauces uz NACE 2. redakcijas 1. atjauninājumā (NACE 2.1. redakcijā) noteiktajām nozarēm un darbībām. Tāpat ar MK noteikumu projektu paredzēts svītrot MK noteikumu 57.7. apakšpunktu, precizējot atbalstāmo nozaru un darbību loku, ka atbalstu var saņemt gala labuma guvēji, kas veic operācijas ar nekustamo īpašumu, kas sniedz iespēju paplašināt atbalsta saņēmēju loku. Grozījumi nepieciešami, lai nodrošinātu atbalsta normu salāgošanu ar citām atbalsta programmām, kurās nav ierobežojumi uz minētajām nozarēm, piemēram, 2.3.1.2.i investīcijā “Uzņēmumu digitālo prasmju attīstība”. Ņemot vērā, ka gala labuma guvējam sākotnēji nepieciešama digitālā attīstības ceļa karte, lai varētu pieteikties citās atbalsta programmās, piemēram, 2.3.1.2.i investīcijā “Uzņēmumu digitālo prasmju attīstība”, līdz ar to nepieciešams nodrošināt, ka ierobežojumi uz atbalstāmajām nozarēm ir vienādi. Grozījumi ietver nosacījumu, ka turpmāk atbalstu pasākuma ietvaros varēs saņemt arī finanšu tehnoloģiju uzņēmumi jeb tādi uzņēmumi, kas attīsta jaunus biznesa modeļus, iedzīvina inovācijas, veido jaunus finanšu produktus un pakalpojumus, pilnveido pakalpojumu sniegšanas veidus un biznesa modeļus, piemēram, fintech pārstāvji.
Vienlaikus grozījumi paredz precizēt 57.1 un 57.2 punktos un 58.punktā atsauces uz 57.punktā minētajām nozarēm pēc to precizēšanas.
3. Tehniski precizēta izmaksu attiecināšana pēc darba paku dalījuma
Spēkā esošo MK noteikumu Nr.577 izmaksu pozīcijas nenosaka, ka no Atveseļošanas fonda nevar tikt segtas izmaksas, kas neatbilst darba paku dalījumam, ko apstiprinājusi Eiropas Komisija. Darba pakas dalījums attiecās uz EDIC izmaksu pozīciju sadalījumu, ko EDIC skaņo ar Digitālās Eiropas programmas koordinatoriem noslēgtā līguma ietvaros un Ekonomikas ministrija skaņo ar Eiropas Komisiju Atveseļošanas fond ietvaros. MK noteikumu projekts paredz iekļaut 33.6. apakšpunktu, kas nosaka, ka izmaksas, kas minētas MK noteikumu Nr.577 31. un 32.punktā, nevar attiecināt no Atveseļošanas fonda finansējuma, ja tās neatbilst Eiropas Komisijas saskaņotajam darba paku dalījumam.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka MK noteikumu Nr.577 34.2 un 34.4 punkts jau nosaka, ka EDIC izmaksas var segt no Atveseļošanas fonda finansējuma kā de minimis atbalstu vai atbilstoši Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas ES Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, ietvaros.
Papildus skaidrojam, ja EDIC netiek pagarināts līgums ar Eiropas Komisiju programmas “Digitālā Eiropa” ietvaros, tad Atveseļošanas fonda finansējums no līguma spēkā neesamības brīža tiek piešķirts kā de minimis atbalsts. Vienlaikus, lai nodrošinātu Atveseļošanas fonda rādītāju izpildi par darba paku dalījumu, EDIC nepieciešams nodrošināt, ka arī pēc līguma spēkā neesamības, no Atveseļošanas fonda finansējuma netiek segtas izmaksu pozīcijas, kas iekļautas darba pakā, kuras tiek segtas no Digitālās Eiropas programmas.
Vienlaikus veikti grozījumi MK noteikumu 40., 51. un 52. punktos, ieliekot atsauci “ja nav pretrunā ar šo noteikumu 34.2 un 34.4 punktos minētajiem nosacījumiem”.
Lai nerastos interpretācijas iespējas izmaksu attiecināšanai darba paku dalījumā, MK noteikuma projekts paredz papildināt MK noteikum 50. punktu, atrunājot, ka par EDIC sniegtajiem pakalpojumiem gala labuma guvējs slēdz līgumu ar EDIC, izņemot automātisko digitālo brieduma testu un automātiskās digitālās attīstības ceļa kartes ietvaros, kas netiek uzskatīts par komercdarbības atbalstu, atbilstoši MK noteikumu Nr.577 36.13., 36.13.1 un 36.13.2 apakšpunktos minētajos gadījumos.
MK noteikumu projekts paredz precizēt 32.1., 32.2., 32.3. un 32.4.apakšpunktos iekļautās izmaksas nosakot, ka minēto izmaksu pozīcijās iespējams iekļaut saistītās izmaksas, kuras attiecināmas uz gala labuma guvēju pakalpojuma nodrošināšanai. Darba paku sadalījuma ietvaros gala labuma guvēju izmaksu pozīcijas tiek balstītas uz EDIC un gala labuma guvēju izstrādāto cenrādi. MK noteikumu projekta ietvaros 32.punktā, tai skaitā, jaunais 32.5.apakšpunkts, ietver nosacījumus, ka EDIC izmaksu pozīcijās, kas tiek ievadītas Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā, iekļauj atbilstoši izstrādātajam un ar EK saskaņotajam cenrādim. Vienlaikus darba paku dalījums var nebūt publiski pieejams, jo attiecas uz EDIC pakalpojumu sniegšanu un izmaksu pozīciju atskaitīšanās veidi Eiropas Komisijai un Centrālai finanšu un līguma aģentūrai. Savukārt gala labuma guvējam EDIC sniedz pakalpojumu atbilstoši cenrādim, kas ir publiski pieejams EDIC mājas lapās un ir saskaņots ar Eiropas Komisiju.
4. Citi precizējumi
2024. gada 30. septembrī stājusies spēkā jaunā “Finanšu regula” – Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regula (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija), un saskaņā ar Regulas 2024/2509 279. pantu tā atceļ iepriekšējo “Finanšu regulu” – Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regula (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk - Regula 2018/1046). Līdz ar to MK noteikuma projekts paredz precizēts MK noteikumu Nr.577 23.4.apakšpunktā un 3. pielikumā iekļautā atsauce uz Regulu 2018/1046.
MK noteikuma projekts paredz tehniski precizēt 73. punktu, nomainot atsauci uz Komisijas regulas Nr. 1408/2013 6. panta 3. punktam.
Lai nodrošinātu, ka noteikumu projektā ir ietverta korekta atsauce par datu uzglabāšanas pienākumu, kas izriet no Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulas (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2023/2831), lūdzam papildināt MK noteikumu 73. punktu ar atsauci arī uz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 6. panta 7. punktu.
Plānoto grozījumi neradīs ietekmi uz Eiropas digitālās inovācijas centru kā projekta iesniedzēju (finansējuma saņēmēju) un gala labuma guvējiem, jo netiek mainīta finansējuma piešķiršanas kārtība, atbalstāmās darbības vai finansējuma piešķiršanas apmērs. Pēc grozījumu apstiprināšanas būs nepieciešams veikt grozījumus līgumā par investīciju projekta īstenošanu, kas saistīts ar tāmes pozīciju sadali darba pakās, ja neatbilst jau spēkā esošajam sadalījumam.
Saskaņā ar EDIC sniegto informāciju, eksperimentēšanas, pilotēšanas un testēšanas darbību izmaksas nepieciešams paplašināt ar iespēju sniegt kā grantu gala labuma guvējam, lai nodrošinātu pievienotās vērtības izmaksu segšanu no privātā finansējumu. Grozījumi neaizliedz minētās izmaksas sniegt kā nefinanšu atbalstu. Atbalsta veida paplašināšana sniedz iespēju gala labuma guvējam izvēlēties piemērotāko valsts atbalsta sniegšanas veidu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- nevalstiskās organizācijas
Ietekmes apraksts
Tiek paplašināt nevalstisko organizāciju loks, nosakot, ka iespējams saņemt atbalstu EIDC ietvaros.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Nē2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Nē2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32024R2509
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regula (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija)
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
-
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regula (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regula 2024/2509 61. pants
MK noteikuma projekta 12.punkts (MK noteikumu Nr.577 23.4.apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Cita informācija
Noteikumu projekts šo jomu neskar
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
Sabiedriskā līdzdalība netiek plānota, jo MK noteikumu projekts saistīts ar finansējuma saņēmēju darbību izmaksu precizēšanu, ņemot vērā ar ANM plāna grozījumiem Nr.2 iekļautos 2.2.1.1.i investīcijas rādītājus, un jauno NACE kodu iekļaušanu MK noteikumos Nr.577.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
