23-TA-2484: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 31. marta noteikumos Nr. 173 "Noteikumi par samazinātās akcīzes nodokļa likmes piemērošanu zvejniecībā izmantojamai dīzeļdegvielai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts ir izstrādāts ņemot vērā Komisijas 2023. gada 23. jūnija Regulu (ES) 2023/1315, ar kuru groza Regulu (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, un Regulu (ES) 2022/2473, ar kuru, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu uzņēmumiem, kas nodarbojas ar zvejas un akvakultūras produktu ražošanu, apstrādi un tirdzniecību, atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu (Dokuments attiecas uz EEZ) un ņemot vērā Eiropas Komisijas 2022.gada 17.janvāra Īstenošanas lēmumu 2022/197/ES, ar ko nosaka kopīgu fiskālo marķieri vieglajai dīzeļdegvielai un petrolejai.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta sagatavošanas mērķis ir precizēt kārtību, kādā zvejniekiem piešķirs marķēto dīzeļdegvielu ar samazinātu akcīzes nodokļa likmi.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Komisijas 2014. gada 16. decembra Regula (ES) Nr. 1388/2014, ar ko konkrētas atbalsta kategorijas uzņēmumiem, kuri nodarbojas ar zvejas un akvakultūras produktu ražošanu, apstrādi un tirdzniecību, atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, (turpmāk – regula Nr. 1388/2014) vairs neparedz atbalstu samazinātas akcīzes nodokļa likmes veidā marķētai dīzeļdegvielai, ko izmanto zvejniecībā, jo no 2023. gada 1. janvāra regula Nr. 1388/2014 vairs nav spēkā.
2023. gada 1. jūlijā spēkā ir stājusies Komisijas 2023. gada 23. jūnija Regula (ES) 2023/1315, ar kuru groza Regulu (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, un Regulu (ES) 2022/2473, ar kuru, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu uzņēmumiem, kas nodarbojas ar zvejas un akvakultūras produktu ražošanu, apstrādi un tirdzniecību, atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu (Dokuments attiecas uz EEZ) (turpmāk – regula 2023/1315).
Tas nozīmē, ka no 2023. gada 25. maija spēkā ir stājušies grozījumi Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulā (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – regula Nr. 651/2014), kura paredz atbalstu samazinātas akcīzes nodokļa likmes veidā marķētai dīzeļdegvielai, ko izmanto zvejniecībā.
Eiropas Komisija 2022. gada 17. janvārī ir pieņēmusi Īstenošanas lēmumu 2022/197/ES, ar ko nosaka kopīgu fiskālo marķieri vieglajai dīzeļdegvielai un petrolejai, un tas paredz, ka visās Eiropas Savienības dalībvalstīs pēc pārejas perioda beigām (sākot no 2024. gada 18. janvāra) ir jāuzsāk izmantot jaunu fiskālo marķieri ar tirdzniecības nosaukumu ACCUTRACETM PLUS, kas satur butoksilbenzolu, aizstājot līdz šim brīdim izmantoto ķīmisko vielu (fiskālo marķieri) Solvent Yellow 124.
2023. gada 1. jūlijā spēkā ir stājusies Komisijas 2023. gada 23. jūnija Regula (ES) 2023/1315, ar kuru groza Regulu (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, un Regulu (ES) 2022/2473, ar kuru, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu uzņēmumiem, kas nodarbojas ar zvejas un akvakultūras produktu ražošanu, apstrādi un tirdzniecību, atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu (Dokuments attiecas uz EEZ) (turpmāk – regula 2023/1315).
Tas nozīmē, ka no 2023. gada 25. maija spēkā ir stājušies grozījumi Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulā (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – regula Nr. 651/2014), kura paredz atbalstu samazinātas akcīzes nodokļa likmes veidā marķētai dīzeļdegvielai, ko izmanto zvejniecībā.
Eiropas Komisija 2022. gada 17. janvārī ir pieņēmusi Īstenošanas lēmumu 2022/197/ES, ar ko nosaka kopīgu fiskālo marķieri vieglajai dīzeļdegvielai un petrolejai, un tas paredz, ka visās Eiropas Savienības dalībvalstīs pēc pārejas perioda beigām (sākot no 2024. gada 18. janvāra) ir jāuzsāk izmantot jaunu fiskālo marķieri ar tirdzniecības nosaukumu ACCUTRACETM PLUS, kas satur butoksilbenzolu, aizstājot līdz šim brīdim izmantoto ķīmisko vielu (fiskālo marķieri) Solvent Yellow 124.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Vairs nav spēkā regula Nr. 1388/2014, bet no 2023. gada 1. jūlija spēkā ir stājusies regula 2023/1315. Līdz ar to ir stājušies spēkā grozījumi regulā Nr. 651/2014, kura paredz atbalstu samazinātas akcīzes nodokļa likmes veidā marķētai dīzeļdegvielai, ko izmanto zvejniecībā.
Risinājuma apraksts
Tā kā regula Nr. 1388/2014 vairs neparedz atbalstu samazinātas akcīzes nodokļa likmes veidā marķētai dīzeļdegvielai, ko izmanto zvejniecībā, bet minēto atbalstu paredz regula Nr. 651/2014, tad no Ministru kabineta 2020. gada 31. marta noteikumiem Nr. 173 "Noteikumi par samazinātās akcīzes nodokļa likmes piemērošanu zvejniecībā izmantojamai dīzeļdegvielai" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 173) svītrojama atsauce uz šo regulu.
Zemkopības ministrija, izmantojot Eiropas Komisijas pārziņā esošo atbalsta paziņojumu elektronisko sistēmu State Aid Notifications Interactive 2 (SANI2) sistēmu, 20 darbdienu laikā pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās iesniegs Eiropas Komisijā kopsavilkuma informāciju par pasākumu, ņemot vērā, ka regulas Nr. 651/2014 44. panta 5. punkta prasība nav attiecināma uz atbalstu, ko piešķir saskaņā ar MK noteikumiem Nr. 173.
Zemkopības ministrija, izmantojot Eiropas Komisijas pārziņā esošo atbalsta paziņojumu elektronisko sistēmu State Aid Notifications Interactive 2 (SANI2) sistēmu, 20 darbdienu laikā pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās iesniegs Eiropas Komisijā kopsavilkuma informāciju par pasākumu, ņemot vērā, ka regulas Nr. 651/2014 44. panta 5. punkta prasība nav attiecināma uz atbalstu, ko piešķir saskaņā ar MK noteikumiem Nr. 173.
Problēmas apraksts
Tā kā Komisijas 2022. gada 17. janvāra Īstenošanas lēmumā (ES) 2022/197, ar ko nosaka kopīgu fiskālu marķieri vieglajai dīzeļdegvielai un petrolejai, paredzēts jauns fiskālais marķieris ACCUTRACETM PLUS, kas aizstāj līdz šim brīdim izmantoto ķīmisko vielu (fiskālo marķieri) Solvent Yellow 124, ir nepieciešams grozīt MK noteikumu Nr. 173 12.1. apakšpunktu.
Tā kā naftas produktu iezīmēšanā (marķēšanā) iesaistītajiem komersantiem krājumos ir noteikts marķējošās ķīmiskās vielas daudzums, ir jāparedz saprātīgs pārejas periods, kurā ar iepriekš iegādāto ķīmisko vielu marķētos naftas produktus būtu atļauts realizēt lietotājiem Latvijas Republikā, nepievienojot jauno fiskālo marķieri, ja naftas produkti ir iezīmēti (marķēti) ar līdz šim izmantoto fiskālo marķieri Solvent Yellow 124.
Tā kā naftas produktu iezīmēšanā (marķēšanā) iesaistītajiem komersantiem krājumos ir noteikts marķējošās ķīmiskās vielas daudzums, ir jāparedz saprātīgs pārejas periods, kurā ar iepriekš iegādāto ķīmisko vielu marķētos naftas produktus būtu atļauts realizēt lietotājiem Latvijas Republikā, nepievienojot jauno fiskālo marķieri, ja naftas produkti ir iezīmēti (marķēti) ar līdz šim izmantoto fiskālo marķieri Solvent Yellow 124.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz izteikt jaunā redakcijā MK noteikumu Nr. 173 12.1. apakšpunktu, aizstājot fiskālo marķieri Solvent Yellow 124 ar fiskālo marķieri ACCUTRACETM PLUS un vienlaikus nosakot, ka pievienojamās ķīmiskās vielas butoksibenzola saturs ir ne mazāk kā 9,5 grami un ne vairāk kā 14,0 gramu uz 1000 litriem marķējamās degvielas (noteikumu projekta 9. punkts).
Ar noteikumu projekta 15. punktu MK noteikumi Nr. 173 tiek papildināti ar 33.1 punktu, kas paredz pārejas periodu līdz 2024. gada 30.jūnijam, kad komersanti, kas piegādā iezīmētos (marķētos) naftas produktus lietotājiem Latvijas Republikā, drīkstēs tos realizēt bez jaunā fiskālā marķiera pievienošanas, ja iezīmētajiem naftas produktiem būs pievienots līdz šim izmantotais fiskālais marķieris atbilstošā daudzumā.
Pēc noteikumu projektā noteiktā pārejas perioda beigām (līdz 2024. gada 30.jūnijam) šādi iezīmētiem (marķētiem) naftas produktiem būs jāpievieno arī noteiktais fiskālais marķieris ACCUTRACETM PLUS.
Pārejas periodu 2024.gada 30.jūniju, kas ir atšķirīgs no Ministru kabineta 2023. gada 14. novembra noteikumos Nr. 646 "Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 31. jūlija noteikumos Nr. 525 "Kārtība, kādā atsevišķiem naftas produktiem piemēro samazinātu akcīzes nodokļa likmi vai atbrīvojumu no akcīzes nodokļa" noteiktā pārejas perioda 2024.gada 31.decembris, ja ķīmiskā viela ir iegādāta līdz 2023. gada 25. jūlijam, rosināja biedrība "Latvijas Degvielas tirgotāju asociācija" (turpmāk - LDTA). LDTA šādu termiņu rosināja, jo zvejnieku degvielas aprite ir ātrāka, nekā kurināmās degvielas aprite. LDTA ir izvērtējuši, ka atšķirīga pārejas perioda noteikšana neradīs problēmas.
Attiecībā uz lietotāju (zvejnieku) krājumos esošajiem iezīmētajiem (marķētajiem) naftas produktiem netiek paredzēti ierobežojumi, un tos varēs izmantot atbilstoši mērķim, ja vien tie ir marķēti ar līdz šim izmantotajām krāsvielām un fiskālo marķieri.
Ar noteikumu projekta 16.punktu MK noteikumi Nr.173 tiek papildināti ar 33.2 punktu, kas paredz noteikt pārejas periodu līdz 2024.gada 30.jūnijam, kad zvejnieki ir tiesīgi iegādāties iezīmētos (marķētos) naftas produktus bez pievienota jaunā fiskālā marķiera.
Ar noteikumu projekta 15. punktu MK noteikumi Nr. 173 tiek papildināti ar 33.1 punktu, kas paredz pārejas periodu līdz 2024. gada 30.jūnijam, kad komersanti, kas piegādā iezīmētos (marķētos) naftas produktus lietotājiem Latvijas Republikā, drīkstēs tos realizēt bez jaunā fiskālā marķiera pievienošanas, ja iezīmētajiem naftas produktiem būs pievienots līdz šim izmantotais fiskālais marķieris atbilstošā daudzumā.
Pēc noteikumu projektā noteiktā pārejas perioda beigām (līdz 2024. gada 30.jūnijam) šādi iezīmētiem (marķētiem) naftas produktiem būs jāpievieno arī noteiktais fiskālais marķieris ACCUTRACETM PLUS.
Pārejas periodu 2024.gada 30.jūniju, kas ir atšķirīgs no Ministru kabineta 2023. gada 14. novembra noteikumos Nr. 646 "Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 31. jūlija noteikumos Nr. 525 "Kārtība, kādā atsevišķiem naftas produktiem piemēro samazinātu akcīzes nodokļa likmi vai atbrīvojumu no akcīzes nodokļa" noteiktā pārejas perioda 2024.gada 31.decembris, ja ķīmiskā viela ir iegādāta līdz 2023. gada 25. jūlijam, rosināja biedrība "Latvijas Degvielas tirgotāju asociācija" (turpmāk - LDTA). LDTA šādu termiņu rosināja, jo zvejnieku degvielas aprite ir ātrāka, nekā kurināmās degvielas aprite. LDTA ir izvērtējuši, ka atšķirīga pārejas perioda noteikšana neradīs problēmas.
Attiecībā uz lietotāju (zvejnieku) krājumos esošajiem iezīmētajiem (marķētajiem) naftas produktiem netiek paredzēti ierobežojumi, un tos varēs izmantot atbilstoši mērķim, ja vien tie ir marķēti ar līdz šim izmantotajām krāsvielām un fiskālo marķieri.
Ar noteikumu projekta 16.punktu MK noteikumi Nr.173 tiek papildināti ar 33.2 punktu, kas paredz noteikt pārejas periodu līdz 2024.gada 30.jūnijam, kad zvejnieki ir tiesīgi iegādāties iezīmētos (marķētos) naftas produktus bez pievienota jaunā fiskālā marķiera.
Problēmas apraksts
Spēkā esošie MK noteikumi Nr. 173 skaidri nenosaka pienākumu atbalsta saņēmējam atmaksāt nelikumīgi saņemto komercdarbības atbalstu.
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projekta 13. punktu MK noteikumi Nr. 173 tiek papildināti ar 29.1 punktu, kurā noteikts pienākums atbalsta saņēmējam atmaksāt nelikumīgi saņemto komercdarbības atbalstu.
Ar noteikumu projekta 13. un 14.punktu tiek precizēta kārtība kādā aprēķina nelikumīgi saņemto komercdarbības atbalstu, kā arī tiek atrunāta tā atgūšanas procesuālā kārtība.
Komercdarbības atbalsta kontroles likuma (turpmāk – KAKL) 19. panta pirmajā daļā noteikts, ka nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšana īstenojama saskaņā ar šīs nodaļas nosacījumiem un kārtību, ciktāl attiecīgajā atbalsta programmā vai ad-hoc atbalsta piešķiršanas nosacījumos nav noteikts citādi. MK noteikumos Nr. 173 ietvertās normas uzskatāmas par atbalsta programmu KAKL 1. panta otrās daļas 3. punkta izpratnē. Komercdarbības atbalsts MK noteikumos Nr. 173 ietvaros tiek piešķirts samazināta akcīzes nodokļa veidā, komercdarbības atbalsta atgūšanas gadījumā pēc būtības tiek atgūts nodoklis un nelikumīgs komercdarbības atbalsts (samazināta akcīzes nodokļa veidā) kopā ar procentiem ieskaitāms vienotajā nodokļu kontā. Tādas atbalsta programmas, kas paredz komercdarbības atbalstu samazināta akcīzes nodokļa veidā un atgūšanas procesuālo kārtību atbilstoši Valsts ieņēmumu dienesta pieņemtam lēmumam ar 30 dienu termiņu labprātīgai lēmuma izpildei un valsts atbalsta un procentu summas nesamaksas gadījumā piedziņu nodokļu administrēšanas jomu regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā jau nosaka spēkā esošie Ministru kabineta noteikumi Nr.194 “Kārtība, kādā piemēro samazināto akcīzes nodokļa likmi iezīmētai (marķētai) dīzeļdegvielai (gāzeļļai), ko izmanto lauksaimniecības produkcijas ražošanai, lauksaimniecības zemes apstrādei un meža vai purva zemes apstrādei, kurā kultivē dzērvenes vai mellenes, kā arī zemes apstrādei zem zivju dīķiem” un Ministru kabineta 2017.gada 4.aprīļa noteikumi Nr.199 “Noteikumi par dabasgāzes apriti un akcīzes nodokļa piemērošanas kārtību”. Eiropas Savienības Tiesas sprieduma Nr. C-349/17 133. punktā minēts pienākums nodrošināt visa nelikumīgā atbalsta atgūšanu, tostarp uzdot samaksāt procentus par visu laikposmu, kurā komersants ir guvis labumu no šī atbalsta. Komercdarbības atbalsta kontroles likuma sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) noteikts, ka jaunais Komercdarbības atbalsta kontroles likums noteiks Latvijas nacionālās kompetences un nodrošinās efektīvu komercdarbības atbalsta kontroles normu pielietošanu. Šobrīd Valsts ieņēmumu dienests, veicot nelikumīga komercdarbības atbalsta samazināta akcīzes nodokļa veidā un procentu summas atgūšanu nodokļu administrēšanas jomu regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, nodrošina ātru un efektīvu komercdarbības atbalsta un procentu summas atgūšanu, lielākajā daļā gadījumu jau pirmstiesas procesa stadijā. Ņemot vērā minēto, atbalsta programmā paredzētā atgūšanas procesuālā kārtība ir vērtējama kā atbilstoša Komercdarbības atbalsta kontroles likumā ietvertajiem principiem.
Ar noteikumu projekta 13. un 14.punktu tiek precizēta kārtība kādā aprēķina nelikumīgi saņemto komercdarbības atbalstu, kā arī tiek atrunāta tā atgūšanas procesuālā kārtība.
Komercdarbības atbalsta kontroles likuma (turpmāk – KAKL) 19. panta pirmajā daļā noteikts, ka nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšana īstenojama saskaņā ar šīs nodaļas nosacījumiem un kārtību, ciktāl attiecīgajā atbalsta programmā vai ad-hoc atbalsta piešķiršanas nosacījumos nav noteikts citādi. MK noteikumos Nr. 173 ietvertās normas uzskatāmas par atbalsta programmu KAKL 1. panta otrās daļas 3. punkta izpratnē. Komercdarbības atbalsts MK noteikumos Nr. 173 ietvaros tiek piešķirts samazināta akcīzes nodokļa veidā, komercdarbības atbalsta atgūšanas gadījumā pēc būtības tiek atgūts nodoklis un nelikumīgs komercdarbības atbalsts (samazināta akcīzes nodokļa veidā) kopā ar procentiem ieskaitāms vienotajā nodokļu kontā. Tādas atbalsta programmas, kas paredz komercdarbības atbalstu samazināta akcīzes nodokļa veidā un atgūšanas procesuālo kārtību atbilstoši Valsts ieņēmumu dienesta pieņemtam lēmumam ar 30 dienu termiņu labprātīgai lēmuma izpildei un valsts atbalsta un procentu summas nesamaksas gadījumā piedziņu nodokļu administrēšanas jomu regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā jau nosaka spēkā esošie Ministru kabineta noteikumi Nr.194 “Kārtība, kādā piemēro samazināto akcīzes nodokļa likmi iezīmētai (marķētai) dīzeļdegvielai (gāzeļļai), ko izmanto lauksaimniecības produkcijas ražošanai, lauksaimniecības zemes apstrādei un meža vai purva zemes apstrādei, kurā kultivē dzērvenes vai mellenes, kā arī zemes apstrādei zem zivju dīķiem” un Ministru kabineta 2017.gada 4.aprīļa noteikumi Nr.199 “Noteikumi par dabasgāzes apriti un akcīzes nodokļa piemērošanas kārtību”. Eiropas Savienības Tiesas sprieduma Nr. C-349/17 133. punktā minēts pienākums nodrošināt visa nelikumīgā atbalsta atgūšanu, tostarp uzdot samaksāt procentus par visu laikposmu, kurā komersants ir guvis labumu no šī atbalsta. Komercdarbības atbalsta kontroles likuma sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) noteikts, ka jaunais Komercdarbības atbalsta kontroles likums noteiks Latvijas nacionālās kompetences un nodrošinās efektīvu komercdarbības atbalsta kontroles normu pielietošanu. Šobrīd Valsts ieņēmumu dienests, veicot nelikumīga komercdarbības atbalsta samazināta akcīzes nodokļa veidā un procentu summas atgūšanu nodokļu administrēšanas jomu regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, nodrošina ātru un efektīvu komercdarbības atbalsta un procentu summas atgūšanu, lielākajā daļā gadījumu jau pirmstiesas procesa stadijā. Ņemot vērā minēto, atbalsta programmā paredzētā atgūšanas procesuālā kārtība ir vērtējama kā atbilstoša Komercdarbības atbalsta kontroles likumā ietvertajiem principiem.
Problēmas apraksts
Spēkā esošie MK noteikumi Nr. 173 skaidri nenosaka, kas uzskatāms par atbalsta piešķiršanas brīdi.
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projekta 8.punktu MK noteikumi Nr.173 tiek papildināti ar 11.1 punktu, kurā noteikts, ka par atbalsta piešķiršanas dienu uzskatāma diena, kad Lauku atbalsta dienests pieņem lēmumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz zvejniekiem (arī fiziskām personām, kas nodarbojas ar zvejniecību), kas varētu pieteikties marķētās dīzeļdegvielas ar samazinātu akcīzes nodokļa likmi saņemšanai - aptuveni 11 personām. Ņemot vērā jaunā fiskālā marķiera iegādes izmaksas, varētu mainīties marķētās dīzeļdegvielas cena, bet tās ietekme šobrīd nav precīzi aprēķināma.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz zvejniekiem (arī juridiskām personām, kas nodarbojas ar zvejniecību), kas varētu pieteikties marķētās dīzeļdegvielas ar samazinātu akcīzes nodokļa likmi saņemšanai - aptuveni 11 personām.
Noteikumu projekts attiecas arī uz komersantiem, kas nodarbojas ar naftas produktu iezīmēšanu (marķēšanu): apstiprinātiem noliktavas turētājiem būs jāorganizē jaunā fiskālā marķiera iepirkumi, lai nodrošinātu naftas produktu iezīmēšanu (marķēšanu) atbilstoši Eiropas Savienībā noteiktajam regulējumam par fiskālo marķieri ACCUTRACETM PLUS.
Pēc Valsts ieņēmumu dienesta rīcībā esošās informācijas 26 komersantiem speciālajā atļaujā (licencē) apstiprināta noliktavas turētāja darbībai ir norādīts darbības veids – naftas produktu marķēšana. No tiem 17 komersantiem deklarētais naftas produktu marķēšanas veids ir ar plūsmas metodi.
2022.gadā naftas produktu marķēšanu veica 20 komersanti (11 – kas paredzēta izmantošanai lauksaimniecībā un zvejniecībā).
Noteikumu projekts attiecas arī uz komersantiem, kas nodarbojas ar naftas produktu iezīmēšanu (marķēšanu): apstiprinātiem noliktavas turētājiem būs jāorganizē jaunā fiskālā marķiera iepirkumi, lai nodrošinātu naftas produktu iezīmēšanu (marķēšanu) atbilstoši Eiropas Savienībā noteiktajam regulējumam par fiskālo marķieri ACCUTRACETM PLUS.
Pēc Valsts ieņēmumu dienesta rīcībā esošās informācijas 26 komersantiem speciālajā atļaujā (licencē) apstiprināta noliktavas turētāja darbībai ir norādīts darbības veids – naftas produktu marķēšana. No tiem 17 komersantiem deklarētais naftas produktu marķēšanas veids ir ar plūsmas metodi.
2022.gadā naftas produktu marķēšanu veica 20 komersanti (11 – kas paredzēta izmantošanai lauksaimniecībā un zvejniecībā).
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Atbalsts pieejams zvejniekiem, kam nepieciešams iegādāties marķēto dīzeļdegvielu ar samazināto akcīzes nodokļa likmi, kuru izmanto iekšējo ūdeņu un piekrastes ūdeņu zvejniecībā.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Atbalsts pieejams arī mazajiem un vidējiem uzņēmējiem – zvejniekiem, kam nepieciešams iegādāties marķēto dīzeļdegvielu ar samazināto akcīzes nodokļa likmi, kuru izmanto iekšējo ūdeņu un piekrastes ūdeņu zvejniecībā.
2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0651
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2014. gada 26. jūnijs, Nr. L 187/1) (turpmāk – regula Nr. 651/2014)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R1315
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2023. gada 25. maija Regula (ES) 2023/1315, ar kuru groza Regulu (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, un Regulu (ES) 2022/2473, ar kuru, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu uzņēmumiem, kas nodarbojas ar zvejas un akvakultūras produktu ražošanu, apstrādi un tirdzniecību, atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu (Dokuments attiecas uz EEZ) (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis 2023. gada 30.jūnijs, Nr. L 167/1), (turpmāk – regula (ES) 2023/1315)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32022D0197
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2022. gada 17. janvāra Īstenošanas lēmums 2022/197/ES, ar ko nosaka kopīgu fiskālo marķieri vieglajai dīzeļdegvielai un petrolejai
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
2004R0794
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2004. gada 21.aprīļa Regula (EK) Nr. 794/2004 , ar ko īsteno Padomes Regulu (ES 2015/1589, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus Līguma par Eiropas Savienības darbību 108.panta piemērošanai. (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2004. gada 30. aprīlis, Nr. L 140) (turpmāk – regula Nr. 794/2004)
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
-
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2014. gada 26. jūnijs, Nr. L 187/1) (turpmāk – regula Nr. 651/2014)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr. 651/2014 44. panta 1., 2. un 3.punkts
Noteikumu projekta 1. punktā izteiktais noteikumu Nr. 173 2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Regulas Nr. 651/2014 1. panta 2. punkta "c" un "d" apakšpunkts
Noteikumu projekta 3. punktā izteiktais noteikumu Nr. 173 4.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Regulas Nr. 651/2014 1. panta 3. punkta pirmās daļas a), b) un c) apakšpunkts
Noteikumu projekta 4. punktā izteiktais noteikumu Nr. 173 4.1.1 apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Regulas Nr. 651/2014 1. panta 4. punkta "a" apakšpunkts
Noteikumu projekta 5. punktā izteiktais noteikumu Nr. 173 4.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punkts
Noteikumu projekta 6. punktā izteiktais noteikumu Nr. 173 5. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Regulas Nr. 651/2014 12. pants
Noteikumu projekta 7. punktā izteiktais noteikumu Nr. 173 6. punkts un noteikumu projekta 11. punktā izteiktais noteikumu Nr.173 26.4. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Regulas Nr. 651/2014 9. panta 1., 2. un 4.punkts
Noteikumu projekta 10. punktā izteiktais noteikumu Nr. 173 26.3.apakšpunts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Regulas Nr. 651/2014 58. panta 4. un 5. punkts
Noteikumu projekta 12. punktā izteiktais noteikumu Nr. 173 26.5. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Regulas Nr. 651/2014 59. pants
Noteikumu projekta 12. punktā izteiktais noteikumu Nr. 173 26.5. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2023. gada 25. maija Regula (ES) 2023/1315, ar kuru groza Regulu (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, un Regulu (ES) 2022/2473, ar kuru, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu uzņēmumiem, kas nodarbojas ar zvejas un akvakultūras produktu ražošanu, apstrādi un tirdzniecību, atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu (Dokuments attiecas uz EEZ) (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis 2023. gada 30.jūnijs, Nr. L 167/1), (turpmāk – regula (ES) 2023/1315)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2023/1315 1. panta 41. punkts, ar kuru regulas Nr. 651/2014 44. panta 1. 2. un 3. punkts ir izteikts jaunā redakcijā
Noteikumu projekta 1. punktā izteiktais noteikumu Nr. 173 2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Regulas 2023/1315 1. panta 2. punkts, ar kuru regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punkts ir izteikts jaunā redakcijā
Noteikumu projekta 6. punktā izteiktais noteikumu Nr. 173 5. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Regulas 2023/1315 1. panta 8. punkts, ar kuru regulas Nr. 651/2014 9. panta 1., 2. un 4. punkts ir izteikts jaunā redakcijā
Noteikumu projekta 10. punktā izteiktais noteikumu Nr. 173 26.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Regulas 2023/1315 1. panta 56. punkts, ar kuru regulas Nr. 651/2014 58. panta 4. punkts ir izteikts jaunā redakcijā
Noteikumu projekta 12. punktā izteiktais noteikumu Nr. 173 26.5. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Regulas 2023/1315 1. panta 57. punkts, ar kuru regulas Nr. 651/2014 59. panta otrā daļa ir izteikta jaunā redakcijā
Noteikumu projekta 12. punktā izteiktais noteikumu Nr. 173 26.5. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2022. gada 17. janvāra Īstenošanas lēmums 2022/197/ES, ar ko nosaka kopīgu fiskālo marķieri vieglajai dīzeļdegvielai un petrolejai
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1. pants
Noteikumu projekta 9. punktā izteiktais noteikumu Nr. 173 12.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības.
2.pants
Noteikumu projekta 15.punkts (MK noteikumu Nr. 173 33.1 punkts)
Pārņemtas daļēji
Termiņš marķētās degvielas realizācijai Latvijas Republikā pagarināts saņemot iebildumus no Latvijas Degvielu tirgotāju asociācijas, kura norāda, ka krājumos esošo marķiera apjomu nav iespējams izlietot līdz Komisijas 2022.gada 17.janvāra Īstenošanas lēmumā 2022/197/ES noteiktajam pārejas perioda beigām (2024.gada 17.janvāris). Līdz ar to komersantiem (marķētās degvielas piegādātājiem) tiek sniegts papildus vēl 5 mēnešu termiņš, kurā varēs realizēt marķētos naftas produktus, nepiejaucot jauno fiskālo marķieri (butoksibenzolu), ja ir pievienots atbilstošā daudzumā šobrīd izmantojamais fiskālais marķieris (Solvent Yellow 124). Ar garāku pārejas termiņa piemērošanu pēc Finanšu ministrijas sniegtās informācijas riski netiek radīti, jo, izmantojot esošo marķieri, naftas produktus varēs realizēt tikai Latvijas teritorijā, nevis citiem lietotājiem dalībvalstīs.
Latvija ir informējusi Eiropas Komisiju par nepieciešamo atkāpi marķēto naftas produktu izmantošanā ar šobrīd izmantojamo fiskālo marķieri.
Latvija ir informējusi Eiropas Komisiju par nepieciešamo atkāpi marķēto naftas produktu izmantošanā ar šobrīd izmantojamo fiskālo marķieri.
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
2023.gada 20.jūnijā Eiropas Komisija organizēja attālināto sanāksmi par dalībvalstu sasniegto progresu Eiropas Komisijas 2022.gada 17.janvāra Īstenošanas lēmuma 2022/197/ES, ar ko nosaka kopīgu fiskālo marķieri vieglajai dīzeļdegvielai un petrolejai, ieviešanā. Latvija informēja, ka būs nepieciešams vēl pārejas periods (daži mēneši), lai iztirgotu marķētās degvielas krājumus, kā arī lai nepalielinātu komersantiem marķēšanas izmaksas, uzdodot tiem piejaukt jauno fiskālo marķieri (butoksibenzolu), ja vien naftas produkti ir marķēti atbilstoši spēkā esošajām prasībām. No Eiropas Komisijas puses iebildumi par Latvijas izteikto atkāpi netika saņemti.
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2004. gada 21.aprīļa Regula (EK) Nr. 794/2004 , ar ko īsteno Padomes Regulu (ES 2015/1589, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus Līguma par Eiropas Savienības darbību 108.panta piemērošanai. (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2004. gada 30. aprīlis, Nr. L 140) (turpmāk – regula Nr. 794/2004)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr. 794/2004 10. pants
Noteikumu projekta 13. punktā izteiktais noteikumu Nr. 173 29.1 punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienestsNevalstiskās organizācijas
-Cits
-6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/0b0f01bb-40a3-4ac4-b719-bb0f5ae60ea5
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Saņemts priekšlikums no Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas, kas lūdz noteikt pārejas periodu, kurā atļaut realizēt dīzeļdegvielu ar līdz šim brīdim izmantoto ķīmisko vielu (fiskālo marķieri) Solvent Yellow 124, nevis noteikto jauno fiskālo marķieri – ACCUTRACETM PLUS (noteikumu projekta 9. punkts/ noteikumu 12.1.apakšpunkts), līdz 2023. gada 30.jūnijam, attiecīgi precizējot noteikumu projekta 15.punktu/noteikumu 33.1 punktu.
Priekšlikums ņemts vērā.
Priekšlikums ņemts vērā.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Lauku atbalsta dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi