23-TA-1185: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts ir izstrādāts pēc Izglītības un zinātnes ministrijas iniciatīvas.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
1. Lai, īstenojot secīgu pāreju uz mācībām valsts valodā pirmsskolas izglītības un pamatizglītības pakāpē, sniegtu nepieciešamo papildu atbalstu (pedagoga palīgs, logopēds, pagarinātās dienas grupas skolotājs) tiem izglītojamiem, kuri mazākumtautību izglītības programmas apguvuši iepriekšējā mācību gadā, t.sk. speciālās IP, no 01. 09. 2023. nodrošināt papildu finansējumu.
2. Segt speciālās pirmsskolas un pamatizglītības programmu pedagogu zemākās mēneša darba algas likmes starpību no 01.09.2023. (saskaņā ar MK 13.01.2023. atbalstīto IZM prioritāro pasākumu).
2. Segt speciālās pirmsskolas un pamatizglītības programmu pedagogu zemākās mēneša darba algas likmes starpību no 01.09.2023. (saskaņā ar MK 13.01.2023. atbalstīto IZM prioritāro pasākumu).
Spēkā stāšanās termiņš
01.09.2023.
Pamatojums
Grozījumi piemērojami ar 2023./2024. mācību gadu, pamatojoties uz Izglītības likuma pārejas noteikumu 102.punktu.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2022. gada 29. septembrī Saeima pieņēma grozījumus Izglītības likumā un Vispārējās izglītības likumā, kas paredz pakāpenisku pāreju uz mācībām valsts valodā pirmsskolas izglītības un pamatizglītības pakāpē. Izglītības likuma Pārejas noteikumu 102. punkts, kas paredz izslēgt šā likuma 41. pantu “Mazākumtautību izglītības programmas”, stājas spēkā: 1) 2023. gada 1. septembrī — attiecībā uz pirmsskolas izglītības programmas un vispārējās izglītības pamatizglītības programmas īstenošanu 1., 4. un 7. klasē; 2) 2024. gada 1. septembrī — attiecībā uz vispārējās izglītības pamatizglītības programmas īstenošanu 2., 5. un 8. klasē; 3) 2025. gada 1. septembrī — attiecībā uz vispārējās izglītības pamatizglītības programmas īstenošanu 3., 6. un 9. klasē.
Lai, īstenojot pakāpenisku pāreju uz mācībām valsts valodā, novērstu iespējamos riskus, uz kuriem ministrijas veiktajās aptaujās norāda izglītības iestādes un pašvaldību izglītības pārvaldes, ka nepietiekama latviešu valodas prasmes līmeņa dēļ varētu būt apdraudēts izglītojamā sniegums konkrētu mācību jomu apguvē, ir nepieciešams sniegt papildu atbalstu izglītojamiem, stiprinot viņu valodpratību, vienlaikus arī sniedzot izglītojamiem nepieciešamo emocionālo un psiholoģisko atbalstu. Jāatzīmē arī, ka izglītojamiem ir dažāds latviešu valodas prasmes līmenis, tādēļ pedagogiem no 2023. gada 1. septembra nereti var nākties strādāt lingvistiski ļoti neviendabīgā vidē.
Izglītības iestādes un pašvaldības apliecina, ka papildu valsts budžeta finansējums veiksmīgas pārejas uz mācībām latviešu valodā īstenošanai tām ir ļoti nepieciešams.
Lai, īstenojot pakāpenisku pāreju uz mācībām valsts valodā, novērstu iespējamos riskus, uz kuriem ministrijas veiktajās aptaujās norāda izglītības iestādes un pašvaldību izglītības pārvaldes, ka nepietiekama latviešu valodas prasmes līmeņa dēļ varētu būt apdraudēts izglītojamā sniegums konkrētu mācību jomu apguvē, ir nepieciešams sniegt papildu atbalstu izglītojamiem, stiprinot viņu valodpratību, vienlaikus arī sniedzot izglītojamiem nepieciešamo emocionālo un psiholoģisko atbalstu. Jāatzīmē arī, ka izglītojamiem ir dažāds latviešu valodas prasmes līmenis, tādēļ pedagogiem no 2023. gada 1. septembra nereti var nākties strādāt lingvistiski ļoti neviendabīgā vidē.
Izglītības iestādes un pašvaldības apliecina, ka papildu valsts budžeta finansējums veiksmīgas pārejas uz mācībām latviešu valodā īstenošanai tām ir ļoti nepieciešams.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Izglītojamo speciālo vajadzību un atšķirīgā latviešu valodas prasmes līmeņa dēļ pedagogiem no 2023. gada 1. septembra nereti var nākties strādāt lingvistiski ļoti neviendabīgā vidē, kā arī ieguldīt papildu darbu, nodrošinot emocionāli drošu un stabilu izglītības vidi, kā arī nodrošināt Izglītības likumā un Vispārējās izglītības likumā noteikto, ka pirmsskolas izglītībā un pamatizglītībā izglītojamiem ir tiesības saņemt individualizētu un personalizētu atbalstu valsts valodas prasmes apguvei, ja tas nepieciešams. Tāpēc ir ļoti būtiski stiprināt pedagoģisko resursu, paredzot šim mērķim papildu finansējumu.
Finansējums tiks izmantots papildu atbalsta sniegšanai izglītojamiem, novēršot iespējamos riskus, uz kuriem ministrijas veiktajās aptaujās norāda izglītības iestādes un pašvaldību izglītības pārvaldes, proti, ka nepietiekama latviešu valodas prasmes līmeņa dēļ varētu būt apdraudēts izglītojamā individuālais sniegums, un ievērojot to, ka saskaņā ar šobrīd spēkā esošo tiesisko regulējumu izglītojamiem jānodrošina atbalsta pasākumi un palīdzība mācību satura apguvē. Stiprinot izglītojamo valodpratību, vienlaikus arī tiks sniegts izglītojamiem nepieciešamais psiholoģiskais un emocionālais atbalsts.
Finansējums tiks izmantots papildu atbalsta sniegšanai izglītojamiem, novēršot iespējamos riskus, uz kuriem ministrijas veiktajās aptaujās norāda izglītības iestādes un pašvaldību izglītības pārvaldes, proti, ka nepietiekama latviešu valodas prasmes līmeņa dēļ varētu būt apdraudēts izglītojamā individuālais sniegums, un ievērojot to, ka saskaņā ar šobrīd spēkā esošo tiesisko regulējumu izglītojamiem jānodrošina atbalsta pasākumi un palīdzība mācību satura apguvē. Stiprinot izglītojamo valodpratību, vienlaikus arī tiks sniegts izglītojamiem nepieciešamais psiholoģiskais un emocionālais atbalsts.
Risinājuma apraksts
Papildu finansējums nodrošinās iespēju papildus piesaistīt pedagoga palīgus, logopēdus, kā arī pagarinātās dienas grupas skolotājus, lai sniegtu izglītojamiem nepieciešamo atbalstu mācību stundās / rotaļnodarbībās, individuālajās un pagarinātās dienas grupas nodarbībās, nodrošinot Izglītības likumā un Vispārējās izglītības likumā noteikto, ka pirmsskolas izglītībā un pamatizglītībā izglītojamiem ir tiesības saņemt individualizētu un personalizētu atbalstu valsts valodas prasmes apguvei, ja tas nepieciešams.
Piemēram, papildu pedagoga palīgi nodrošinās atbalstu izglītojamo valodas prasmju attīstīšanai, sniedzot izglītojamam mācību stundā vai rotaļnodarbībā individuālu atbalstu mācību uzdevumu izpratnes nodrošināšanai valsts valodā, pievēršot uzmanību atslēgas vārdiem un terminu lietojumam. Pedagogu palīgi palīdzēs nodrošināt uzmanības noturību mācību procesā, kas varētu būt kavēta saistībā ar nepietiekamām latviešu valodas prasmēm, kopā ar izglītojamo sagatavos un sekmēs viņa iemaņas izmantot atgādnes mācību stundā un rotaļnodarbībā mācību satura apguvei latviešu valodā. Pedagoga palīgs sadarbosies ar mācību priekšmetu skolotājiem, piemēram, sniedzot atbalstu mācību stundās, kā arī iedrošinās un atbalstīs izglītojamo lietot valsts valodu grupu darba prezentēšanā un viedokļa izteikšanā. Pedagoga palīgi sagatavos uzskates līdzekļus mācību satura vizualizācijai un individuālajam darbam, kā arī sekos līdzi izglītojamā valodas apguves izaugsmes dinamikai, konsultēs vecākus par iespējamo atbalstu viņu bērnu valodas attīstībai. Pedagoga palīgs sniegs arī citu izglītojamam nepieciešamo atbalstu, lai nodrošinātu Izglītības likumā un Vispārējās izglītības likumā noteikto, ka pirmsskolas izglītībā un pamatizglītībā izglītojamiem ir tiesības saņemt individualizētu un personalizētu atbalstu valsts valodas prasmes apguvei.
Savukārt, piemēram, pagarinātās dienas grupas skolotājs nodrošinās atbalstu izglītojamo valodas prasmju attīstīšanai, organizēs didaktiskās rotaļas un spēles latviešu valodas prasmju attīstīšanai, sniegs izglītojamajam atbalstu mājas darbu sagatavošanā, kuru izpratnei un veikšanai izglītojamam ir nepietiekamas latviešu valodas prasmes, radīs situācijas izglītojamo latviešu valodas sarunvalodas prasmju pilnveidei, lai nodrošinātu aktīvu līdzdalību mācību procesā. Pagarinātās dienas grupas skolotājs gatavos izdales materiālus didaktiskajām spēlēm, sagatavos interaktīvas spēles, plānos pagarinātās dienas grupas aktivitātes un sadarbosies ar mācību priekšmetu skolotājiem atgriezeniskās saites sniegšanā par izglītojamā progresu latviešu valodas pilnveidē, kā arī sniegs citu izglītojamam nepieciešamo pedagoģisko un psiholoģisko atbalstu.
Logopēdi veiks izglītojamo runas, valodas un rakstu valodas traucējumu diagnosticēšanu, valodas traucējumu koriģējoši attīstošo darbību un profilaksi, lai sekmētu valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijās un valsts pamatizglītības standartā valodas jomā izvirzīto kompetenču apgūšanu, plānos savu darbību, organizēt runas, valodas un rakstu valodas attīstības izvērtēšanu katru mācību gadu septembrī un desmit dienas pirms mācību gada beigām, lai veiktu valodas attīstības dinamikas izpēti.
Izglītības iestādei ir iespēja izvērtēt izglītojamam nepieciešamo individuālo atbalstu un to sniegt konkrētajā mācību stundā vai pagarinātajā dienas grupā. Izglītības vadītājs, atbilstoši izglītojamo vajadzībām, izvērtēs vai atbalstu izglītojamiem nodrošinās iestādē esošie pedagogi vai būs nepieciešams piesaistīt papildu pedagoģiskos resursus. Piemēram, viena mācību priekšmeta pedagogs, ja šim pedagogam nav noteikta 40 stundu slodze nedēļā, varēs sniegt atbalstu izglītojamam citā mācību priekšmetā, tajā laikā, kad pedagogam nav kontaktstundas, saglabājot kopējo darba slodzes sadalījumu, atbilstoši 2016. gada 5. jūlija noteikumu Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi” (turpmāk – noteikumi Nr. 445) 3. pielikumā noteiktajam pedagoga darba slodzes sadalījumam nedēļā no 2023.gada 1.septembra.
Lai īstenotu secīgu pāreju uz mācībām valsts valodā pirmsskolas un pamatizglītības pakāpē, ministrija, gatavojot priekšlikumus prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un turpmākajiem gadiem, sagatavoja priekšlikumu par papildu finansējuma piešķiršanu minētā mērķa īstenošanai, tai skaitā, pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām tiem pedagogiem, kuri no 2023. gada 1. septembra īstenos speciālās izglītības programmas mazākumtautību izglītojamiem latviešu valodā.
Ministru kabinetā 2023. gada 13. janvārī, izskatot informatīvo ziņojumu "Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un budžeta ietvaram 2023.–2025. gadam", tika atbalstīts priekšlikums par papildu finansējuma piešķiršanu pārejai uz obligāto izglītību valsts valodā.
Lai nodrošinātu izglītojamiem ar speciālām vajadzībām veiksmīgu pāreju uz mācībām valsts valodā, Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumi Nr. 376 papildināti ar 8.1 punktu, paredzot papildu finansējumu pedagogu darba samaksai, kuri īsteno speciālās izglītības programmas mācību gadā, kurā pāries uz izglītības satura īstenošanu valsts valodā izglītojamajiem, kuri speciālās mazākumtautību izglītības programmas apguvuši iepriekšējā mācību gadā. Šie izglītojamie kārtējā gada 1. septembrī ir identificējami Valsts izglītības informācijas sistēmā arī gadījumos, ja viņi maina izglītības iestādi.
Ministrija, aprēķinot izglītojamam nepieciešamo atbalstu valsts valodas apguvei pamata izglītības posmā, ņem par pamatu mācību priekšmeta “Latviešu valoda” stundu skaitu. Vidējais mācību stundu skaits 1., 4. un 7. klasē mācību priekšmetu stundu īstenošanas plānā ir 26,67 stundas, no tām mācību priekšmets “Latviešu valoda” ir 5,33 stundas, kas ir 20% no kopējā stundu skaita.
* VIIS dati uz 01.09.2023.
Atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 21. novembra noteikumos Nr. 716 “Noteikumi par valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām un pirmsskolas izglītības programmu paraugiem” (turpmāk - noteikumi Nr.716) noteiktajam pirmsskolas izglītībā galvenā mācību organizācijas forma ir rotaļnodarbība, kas tiek īstenota visas dienas garumā (vidēji 8 stundas).
Tā kā ministrijai nav pieejami dati par to, cik tieši mācību grupās mazākumtautību bērni ir sadalīti katrā no pirmsskolas izglītības iestādēs un pirmsskolas grupās pie vispārējās izglītības iestādēm, ministrija aprēķiniem izmanto optimālo bērnu skaitu pirmsskolas grupā, lai nodrošinātu iekļaujošu vidi, sekmīgu valodas apguvi un nepieciešamo individuālo atbalstu, proti, 10 izglītojamie grupā, kas ir ar starptautiskiem pētījumiem apstiprināts optimālais bērnu skaits arī sākumskolas posmā. Attiecīgi, izmantojot kopējo bērnu skaitu un optimālo bērnu skaitu pirmsskolas grupā, aprēķināts grupu skaits, kurās nepieciešams nodrošināt papildu atbalstu latviešu valodas apguvei.
Ņemot vērā to, ka mācību laiks pirmsskolā notiek 8 stundas dienā, no kurām atbilstoši vadlīnijām (noteikumi Nr. 716) latviešu valodas apguve ir 20% no kopējā mācību laika, ir aprēķināts papildu atbalstam nepieciešamais laiks uz vienu grupu, kas nepieciešams papildu atbalstam, proti, 1,6 stundas dienā jeb 8 stundas nedēļā uz vienu grupu.
Balstoties uz mazākumtautību bērnu skaitu pirmsskolā (5-6 gadīgie, 2022./2023. mācību gadā) un izsakot to grupu skaitā (pieņemot 10 bērnus uz vienu grupu kā optimālo bērnu skaitu grupā), uz vienu grupu rēķinot 8 stundas nedēļā papildu atbalstam latviešu valodas apguvei (20% no 40 stundu slodzes), ir aprēķināts nepieciešamais pedagoģiskā atbalsta stundu skaits, izsakot to pedagoģiskajās likmēs. Balstoties uz aprēķināto papildu nepieciešamo pedagoģisko likmju skaitu, aprēķināts kopējais nepieciešamais finansējums vienam mēnesim, no tā aprēķinot papildu izmaksas uz vienu izglītojamo, kurš mazākumtautību izglītības programmu (turpmāk -MT) apguvis iepriekšējā mācību gadā.
* VIIS dati uz 01.09.2023.
Viena izglītojamā izmaksa noteikta, ņemot vērā aprēķināto nepieciešamo finansējumu un izglītojamo skaitu mazākumtautību programmās 2022. gada 1. septembrī (detalizētu aprēķinu skatīt anotācijas pielikumā).
2023./2024. mācību gadā tiek plānotas papildus 159,69 pedagogu likmes vispārējā pamatizglītībā un 108,6 pedagogu likmes pirmsskolas izglītības programmās.
Noteikumi papildināti ar 8.2 punktu, kurā noteikts, ka nav pieļaujama finansējuma pārdale starp pašvaldībai piešķirto mērķdotāciju pedagogu darba samaksai un mērķdotāciju, kas piešķirta par izglītības programmu īstenošanu valsts valodā mazākumtautību izglītojamiem, un 22.1 punktu, ka ministrija ir tiesīga pieprasīt pašvaldībai, privātās izglītības iestādes dibinātājam vai valsts augstskolai 30 dienu laikā atmaksāt iepriekšējā kalendāra gadā neizlietoto finansējumu, kas piešķirts izglītības programmu īstenošanu valsts valodā mazākumtautību izglītojamiem. Ministrija minēto finansējumu pārskaita valsts budžetā.
Pedagogu palīgu, logopēdu, pagarinātās dienas grupu pedagogu sniegtā atbalsta lietderību un efektivitāti izvērtēs un monitorēs Izglītības kvalitātes valsts dienests, plānotajās kvalitātes nodrošināšanas aktivitātēs (akreditācijās, izglītības iestāžu vadītāju profesionālās darbības novērtēšanā, izglītības iestāžu apmeklējumos), kā arī uzraudzības procesa ietvaros. Izglītības kvalitātes valsts dienests un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija nodrošinās ieviesto pasākumu monitoringu un sagatavos ikgadējo ziņojumu par pedagogu palīgu un pagarinātās dienas grupu ieguldījumu vienotas skolas pieejas īstenošanā, un iesniegs to Izglītības un zinātnes ministrijai. Savukārt Izglītības un zinātnes ministrija ziņojumu iesniegs izskatīšanai Ministru kabinetā līdz 2024. gada 30. novembrim par 2023./2024. mācību gadu, līdz 2025. gada 30. novembrim par 2024./2025. mācību gadu, līdz 2026. gada 30. novembrim par 2025./2026. mācību gadu.
Izglītojamais atbalstu saņems vienu mācību gadu - mācību gadā, kurā izglītojamais uzsāks izglītības satura īstenošanu valsts valodā, kurš mazākumtautību izglītības programmas bija apguvis iepriekšējā mācību gadā.
Papildu finansējums tiek piešķirts pirmsskolas izglītībā līdz 2024. gada 31. augustam, kas noteikts noteikumu 29.1 punktā, atbilstoši Izglītības likuma pārejas noteikumu 102. panta 1.punktā noteiktajam, ka pirmsskolas izglītībā pāreja uz mācībām valsts valodā notiek 2023./2024. mācību gadā.
Noteikumu 29.2 punktā noteikts, ka pamatizglītības programmas tiek īstenotas līdz 2026. gada 31. maijam. Lai nodrošinātu finanšu līdzekļus pedagogu atvaļinājumu naudas izmaksām, papildu finansējums tiek aprēķināts līdz 2026. gada 31. jūlijam.
Piemēram, papildu pedagoga palīgi nodrošinās atbalstu izglītojamo valodas prasmju attīstīšanai, sniedzot izglītojamam mācību stundā vai rotaļnodarbībā individuālu atbalstu mācību uzdevumu izpratnes nodrošināšanai valsts valodā, pievēršot uzmanību atslēgas vārdiem un terminu lietojumam. Pedagogu palīgi palīdzēs nodrošināt uzmanības noturību mācību procesā, kas varētu būt kavēta saistībā ar nepietiekamām latviešu valodas prasmēm, kopā ar izglītojamo sagatavos un sekmēs viņa iemaņas izmantot atgādnes mācību stundā un rotaļnodarbībā mācību satura apguvei latviešu valodā. Pedagoga palīgs sadarbosies ar mācību priekšmetu skolotājiem, piemēram, sniedzot atbalstu mācību stundās, kā arī iedrošinās un atbalstīs izglītojamo lietot valsts valodu grupu darba prezentēšanā un viedokļa izteikšanā. Pedagoga palīgi sagatavos uzskates līdzekļus mācību satura vizualizācijai un individuālajam darbam, kā arī sekos līdzi izglītojamā valodas apguves izaugsmes dinamikai, konsultēs vecākus par iespējamo atbalstu viņu bērnu valodas attīstībai. Pedagoga palīgs sniegs arī citu izglītojamam nepieciešamo atbalstu, lai nodrošinātu Izglītības likumā un Vispārējās izglītības likumā noteikto, ka pirmsskolas izglītībā un pamatizglītībā izglītojamiem ir tiesības saņemt individualizētu un personalizētu atbalstu valsts valodas prasmes apguvei.
Savukārt, piemēram, pagarinātās dienas grupas skolotājs nodrošinās atbalstu izglītojamo valodas prasmju attīstīšanai, organizēs didaktiskās rotaļas un spēles latviešu valodas prasmju attīstīšanai, sniegs izglītojamajam atbalstu mājas darbu sagatavošanā, kuru izpratnei un veikšanai izglītojamam ir nepietiekamas latviešu valodas prasmes, radīs situācijas izglītojamo latviešu valodas sarunvalodas prasmju pilnveidei, lai nodrošinātu aktīvu līdzdalību mācību procesā. Pagarinātās dienas grupas skolotājs gatavos izdales materiālus didaktiskajām spēlēm, sagatavos interaktīvas spēles, plānos pagarinātās dienas grupas aktivitātes un sadarbosies ar mācību priekšmetu skolotājiem atgriezeniskās saites sniegšanā par izglītojamā progresu latviešu valodas pilnveidē, kā arī sniegs citu izglītojamam nepieciešamo pedagoģisko un psiholoģisko atbalstu.
Logopēdi veiks izglītojamo runas, valodas un rakstu valodas traucējumu diagnosticēšanu, valodas traucējumu koriģējoši attīstošo darbību un profilaksi, lai sekmētu valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijās un valsts pamatizglītības standartā valodas jomā izvirzīto kompetenču apgūšanu, plānos savu darbību, organizēt runas, valodas un rakstu valodas attīstības izvērtēšanu katru mācību gadu septembrī un desmit dienas pirms mācību gada beigām, lai veiktu valodas attīstības dinamikas izpēti.
Izglītības iestādei ir iespēja izvērtēt izglītojamam nepieciešamo individuālo atbalstu un to sniegt konkrētajā mācību stundā vai pagarinātajā dienas grupā. Izglītības vadītājs, atbilstoši izglītojamo vajadzībām, izvērtēs vai atbalstu izglītojamiem nodrošinās iestādē esošie pedagogi vai būs nepieciešams piesaistīt papildu pedagoģiskos resursus. Piemēram, viena mācību priekšmeta pedagogs, ja šim pedagogam nav noteikta 40 stundu slodze nedēļā, varēs sniegt atbalstu izglītojamam citā mācību priekšmetā, tajā laikā, kad pedagogam nav kontaktstundas, saglabājot kopējo darba slodzes sadalījumu, atbilstoši 2016. gada 5. jūlija noteikumu Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi” (turpmāk – noteikumi Nr. 445) 3. pielikumā noteiktajam pedagoga darba slodzes sadalījumam nedēļā no 2023.gada 1.septembra.
Lai īstenotu secīgu pāreju uz mācībām valsts valodā pirmsskolas un pamatizglītības pakāpē, ministrija, gatavojot priekšlikumus prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un turpmākajiem gadiem, sagatavoja priekšlikumu par papildu finansējuma piešķiršanu minētā mērķa īstenošanai, tai skaitā, pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām tiem pedagogiem, kuri no 2023. gada 1. septembra īstenos speciālās izglītības programmas mazākumtautību izglītojamiem latviešu valodā.
Ministru kabinetā 2023. gada 13. janvārī, izskatot informatīvo ziņojumu "Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un budžeta ietvaram 2023.–2025. gadam", tika atbalstīts priekšlikums par papildu finansējuma piešķiršanu pārejai uz obligāto izglītību valsts valodā.
Lai nodrošinātu izglītojamiem ar speciālām vajadzībām veiksmīgu pāreju uz mācībām valsts valodā, Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumi Nr. 376 papildināti ar 8.1 punktu, paredzot papildu finansējumu pedagogu darba samaksai, kuri īsteno speciālās izglītības programmas mācību gadā, kurā pāries uz izglītības satura īstenošanu valsts valodā izglītojamajiem, kuri speciālās mazākumtautību izglītības programmas apguvuši iepriekšējā mācību gadā. Šie izglītojamie kārtējā gada 1. septembrī ir identificējami Valsts izglītības informācijas sistēmā arī gadījumos, ja viņi maina izglītības iestādi.
Ministrija, aprēķinot izglītojamam nepieciešamo atbalstu valsts valodas apguvei pamata izglītības posmā, ņem par pamatu mācību priekšmeta “Latviešu valoda” stundu skaitu. Vidējais mācību stundu skaits 1., 4. un 7. klasē mācību priekšmetu stundu īstenošanas plānā ir 26,67 stundas, no tām mācību priekšmets “Latviešu valoda” ir 5,33 stundas, kas ir 20% no kopējā stundu skaita.
Mācību stundu skaits nedēļā mācību priekšmetu stundu īstenošanas plānā | Kontakt- stundu skaits nedēlā kopā papildu atbalstam vienam klašu komplektam (20%) |
Kopējais apmaksājamo stundu skaits nedēļā papildu atbalstam vienam klašu komplektam (35% citiem pienākumiem) |
Klašu komplektu skaits 1.,4. un 7.klasē* |
Aprēķinātais papildus nepieciešamais likmju skaits | |
1. klase | 22 | 4,4 | 6,8 | 216 | 40,80 |
4. klase | 26 | 5,2 | 8,0 | 230 | 51,11 |
7. klase | 32 | 6,4 | 9,8 | 249 | 67,78 |
KOPĀ | 80 | 16,0 | 24,6 | 695 | 159,69 |
Atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 21. novembra noteikumos Nr. 716 “Noteikumi par valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām un pirmsskolas izglītības programmu paraugiem” (turpmāk - noteikumi Nr.716) noteiktajam pirmsskolas izglītībā galvenā mācību organizācijas forma ir rotaļnodarbība, kas tiek īstenota visas dienas garumā (vidēji 8 stundas).
Tā kā ministrijai nav pieejami dati par to, cik tieši mācību grupās mazākumtautību bērni ir sadalīti katrā no pirmsskolas izglītības iestādēs un pirmsskolas grupās pie vispārējās izglītības iestādēm, ministrija aprēķiniem izmanto optimālo bērnu skaitu pirmsskolas grupā, lai nodrošinātu iekļaujošu vidi, sekmīgu valodas apguvi un nepieciešamo individuālo atbalstu, proti, 10 izglītojamie grupā, kas ir ar starptautiskiem pētījumiem apstiprināts optimālais bērnu skaits arī sākumskolas posmā. Attiecīgi, izmantojot kopējo bērnu skaitu un optimālo bērnu skaitu pirmsskolas grupā, aprēķināts grupu skaits, kurās nepieciešams nodrošināt papildu atbalstu latviešu valodas apguvei.
Ņemot vērā to, ka mācību laiks pirmsskolā notiek 8 stundas dienā, no kurām atbilstoši vadlīnijām (noteikumi Nr. 716) latviešu valodas apguve ir 20% no kopējā mācību laika, ir aprēķināts papildu atbalstam nepieciešamais laiks uz vienu grupu, kas nepieciešams papildu atbalstam, proti, 1,6 stundas dienā jeb 8 stundas nedēļā uz vienu grupu.
Balstoties uz mazākumtautību bērnu skaitu pirmsskolā (5-6 gadīgie, 2022./2023. mācību gadā) un izsakot to grupu skaitā (pieņemot 10 bērnus uz vienu grupu kā optimālo bērnu skaitu grupā), uz vienu grupu rēķinot 8 stundas nedēļā papildu atbalstam latviešu valodas apguvei (20% no 40 stundu slodzes), ir aprēķināts nepieciešamais pedagoģiskā atbalsta stundu skaits, izsakot to pedagoģiskajās likmēs. Balstoties uz aprēķināto papildu nepieciešamo pedagoģisko likmju skaitu, aprēķināts kopējais nepieciešamais finansējums vienam mēnesim, no tā aprēķinot papildu izmaksas uz vienu izglītojamo, kurš mazākumtautību izglītības programmu (turpmāk -MT) apguvis iepriekšējā mācību gadā.
Vidējais mācību stundu skaits nedēļā pirmsskolā | Papildu nepieciešamo stundu skaits procentos pret vidējo mācību stundu skaitu | Vienai grupai papildu nepieciešamais stundu skaits nedēļā | Vienai grupai papildu nepieciešamais pedagogu likmju skaits (40 stundu pedagoga slodze) | MT izglītojamo skaits* | Grupu skaits (vidēji 10 bērni grupā) | Aprēķinātais papildus nepieciešamais likmju skaits |
40 | 20% | 8 | 0,2 | 5427 | 543 | 108,6 |
Viena izglītojamā izmaksa noteikta, ņemot vērā aprēķināto nepieciešamo finansējumu un izglītojamo skaitu mazākumtautību programmās 2022. gada 1. septembrī (detalizētu aprēķinu skatīt anotācijas pielikumā).
2023./2024. mācību gadā tiek plānotas papildus 159,69 pedagogu likmes vispārējā pamatizglītībā un 108,6 pedagogu likmes pirmsskolas izglītības programmās.
Noteikumi papildināti ar 8.2 punktu, kurā noteikts, ka nav pieļaujama finansējuma pārdale starp pašvaldībai piešķirto mērķdotāciju pedagogu darba samaksai un mērķdotāciju, kas piešķirta par izglītības programmu īstenošanu valsts valodā mazākumtautību izglītojamiem, un 22.1 punktu, ka ministrija ir tiesīga pieprasīt pašvaldībai, privātās izglītības iestādes dibinātājam vai valsts augstskolai 30 dienu laikā atmaksāt iepriekšējā kalendāra gadā neizlietoto finansējumu, kas piešķirts izglītības programmu īstenošanu valsts valodā mazākumtautību izglītojamiem. Ministrija minēto finansējumu pārskaita valsts budžetā.
Pedagogu palīgu, logopēdu, pagarinātās dienas grupu pedagogu sniegtā atbalsta lietderību un efektivitāti izvērtēs un monitorēs Izglītības kvalitātes valsts dienests, plānotajās kvalitātes nodrošināšanas aktivitātēs (akreditācijās, izglītības iestāžu vadītāju profesionālās darbības novērtēšanā, izglītības iestāžu apmeklējumos), kā arī uzraudzības procesa ietvaros. Izglītības kvalitātes valsts dienests un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija nodrošinās ieviesto pasākumu monitoringu un sagatavos ikgadējo ziņojumu par pedagogu palīgu un pagarinātās dienas grupu ieguldījumu vienotas skolas pieejas īstenošanā, un iesniegs to Izglītības un zinātnes ministrijai. Savukārt Izglītības un zinātnes ministrija ziņojumu iesniegs izskatīšanai Ministru kabinetā līdz 2024. gada 30. novembrim par 2023./2024. mācību gadu, līdz 2025. gada 30. novembrim par 2024./2025. mācību gadu, līdz 2026. gada 30. novembrim par 2025./2026. mācību gadu.
Izglītojamais atbalstu saņems vienu mācību gadu - mācību gadā, kurā izglītojamais uzsāks izglītības satura īstenošanu valsts valodā, kurš mazākumtautību izglītības programmas bija apguvis iepriekšējā mācību gadā.
Papildu finansējums tiek piešķirts pirmsskolas izglītībā līdz 2024. gada 31. augustam, kas noteikts noteikumu 29.1 punktā, atbilstoši Izglītības likuma pārejas noteikumu 102. panta 1.punktā noteiktajam, ka pirmsskolas izglītībā pāreja uz mācībām valsts valodā notiek 2023./2024. mācību gadā.
Noteikumu 29.2 punktā noteikts, ka pamatizglītības programmas tiek īstenotas līdz 2026. gada 31. maijam. Lai nodrošinātu finanšu līdzekļus pedagogu atvaļinājumu naudas izmaksām, papildu finansējums tiek aprēķināts līdz 2026. gada 31. jūlijam.
Problēmas apraksts
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2023. gada 26. aprīļa noteikumiem Nr. 207 “Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi”, nepieciešams segt speciālās pirmsskolas un speciālās pamatizglītības programmu pedagogu zemākās mēneša darba algas likmes starpību no 2023. gada 1. septembra (saskaņā ar MK 13.01.2023. atbalstīto IZM prioritāro pasākumu).
Risinājuma apraksts
Lai īstenotu noteikumos Nr. 445 noteikto - pedagogu zemāko mēneša darba algas likmi no 2023. gada 1. septembra (saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 26. aprīļa noteikumiem Nr. 207 “Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi” tika paaugstināta pedagoga zemākā mēneša darba algas likme), nepieciešams papildu finansējums 61 191 euro apmērā pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām tiem pedagogiem, kuri no 2023. gada 1. septembra īstenos speciālās pirmsskolas un speciālās pamatizglītības programmas latviešu valodā tiem izglītojamiem, kuri iepriekšējā mācību gadā apguva attiecīgu mazākumtautības izglītības programmu un kuriem saskaņā ar 2023. gada 13. janvāra informatīvo ziņojumu "Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un budžeta ietvaram 2023.–2025. gadam tika piešķirts papildu finansējums.
Problēmas apraksts
Noteikumu projekta 1. pielikums paredz, ka pašvaldības sagatavo pārskatu par mērķdotācijas izlietojumu. Pārskatā pašvaldības norāda kopējo izlietoto finansējumu. Lai ministrija gūtu pārliecību par finansējumu, kas piešķirts pedagogiem, tostarp atbalsta personālam un pagarinātās dienas grupas skolotājiem, kuri īsteno speciālās izglītības programmas mazākumtautību izglītojamajiem valsts valodā. Pašvaldībām, gatavojot pārskatu, jānorāda informācija par iepriekšminētā papildu piešķirtā finansējuma izlietojumu atbilstoši mērķim.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 1. pielikums papildināts ar jaunām ailēm:
"no tā par speciālās izglītības programmu īstenošanu valsts valodā mazākumtautību izglītojamiem".
"no tā par speciālās izglītības programmu īstenošanu valsts valodā mazākumtautību izglītojamiem".
Problēmas apraksts
Noteikumu projekta 1. pielikums paredz, ka pārskats par pašvaldībām piešķirto mērķdotācijas izlietojumu jānorāda par finansējumu interešu izglītībai (5. aile). Šis noteikumu projekts nav attiecināms uz interešu izglītības programmu finansēšanu. Interešu izglītības programmu finansēšanu nosaka Ministru kabineta 2001. gada 28. augusta noteikumi Nr. 382 "Interešu izglītības programmu finansēšanas kārtība", kuru pielikumā ir pārskats par mērķdotācijas izlietojumu.
Risinājuma apraksts
No noteikumu projekta 1. pielikuma svītrota aile "interešu izglītība".
Problēmas apraksts
Noteikumu projekta 1. pielikuma 4. piezīme noteic: "Atlaišanas pabalsti, kas izmaksāti saskaņā ar likuma "Par valsts budžetu 2022. gadam" 3. panta ceturto daļu."
Likums "Par valsts budžetu 2022. gadam" ir zaudējis spēku, turklāt, mainoties ikgadējam likumam par valsts budžetu, noteikumu projekta 1. pielikuma 4. piezīme ir jāprecizē katru gadu, līdz ar to, nepieciešams veikt grozījumu.
Likums "Par valsts budžetu 2022. gadam" ir zaudējis spēku, turklāt, mainoties ikgadējam likumam par valsts budžetu, noteikumu projekta 1. pielikuma 4. piezīme ir jāprecizē katru gadu, līdz ar to, nepieciešams veikt grozījumu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 1. pielikuma 4. piezīme izteikta jaunā redakcijā:
"Atlaišanas pabalsti, kas izmaksāti saskaņā ar likumā par valsts budžetu kārtējam gadam un budžeta ietvaru nākamajiem gadiem paredzēto nosacījumu, ka pašvaldības tām piešķirto mērķdotāciju pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām ir tiesīgas izmantot atlaišanas pabalstu izmaksai pedagogiem, kas zaudē darbu izglītības iestāžu likvidācijas vai reorganizācijas gadījumā, ja reorganizācija vai likvidācija ir pabeigta ne vēlāk, kā līdz kārtējā gada 31. augustam.
"Atlaišanas pabalsti, kas izmaksāti saskaņā ar likumā par valsts budžetu kārtējam gadam un budžeta ietvaru nākamajiem gadiem paredzēto nosacījumu, ka pašvaldības tām piešķirto mērķdotāciju pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām ir tiesīgas izmantot atlaišanas pabalstu izmaksai pedagogiem, kas zaudē darbu izglītības iestāžu likvidācijas vai reorganizācijas gadījumā, ja reorganizācija vai likvidācija ir pabeigta ne vēlāk, kā līdz kārtējā gada 31. augustam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- skolēni
- pirmsskolas vecuma bērni
- pedagogi
Ietekmes apraksts
Izglītības iestādes, kuras nodrošina pāreju no mazākumtautību programmu īstenošanas uz izglītības programmu īstenošanu valsts valodā, izglītojamiem tiks nodrošināts atbalsts, paredzot papildu finansējumu pedagoga palīgiem, logopēdiem, pagarinātās dienas grupas skolotājiem.
Juridiskās personas
- Izglītības iestāžu dibinātāji, izglītības iestādes
Ietekmes apraksts
Izglītības iestādes, kuras nodrošina pāreju no mazākumtautību programmu īstenošanas uz izglītības programmu īstenošanu valsts valodā, izglītojamiem tiks nodrošināts atbalsts, paredzot papildu finansējumu pedagoga palīgiem, logopēdiem, pagarinātās dienas grupas skolotājiem.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
514 151 898
0
511 057 266
0
514 503 766
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
514 151 898
0
511 057 266
0
514 503 766
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
514 151 898
1 694 039
511 057 266
4 952 289
514 503 766
3 039 262
1 319 743
2.1. valsts pamatbudžets
514 151 898
1 694 039
511 057 266
4 952 289
514 503 766
3 039 262
1 319 743
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-1 694 039
0
-4 952 289
0
-3 039 262
-1 319 743
3.1. valsts pamatbudžets
0
-1 694 039
0
-4 952 289
0
-3 039 262
-1 319 743
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
1 694 039
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-4 952 289
-3 039 262
-1 319 743
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Detalizēts aprēķins anotācijas pielikumā.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Ailēs "saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam" un "saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru" norādīts apstiprinātais finansējuma apmērs, kas ir paredzēts likumā “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” 62.resora programmās 01.00.00, 05.00.00 un 10.00.00.
Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs"" (23-TA-1185) un noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 15. jūlija noteikumos Nr. 477 "Speciālās izglītības iestāžu un vispārējās izglītības iestāžu speciālās izglītības klašu (grupu) finansēšanas kārtība"" (23-TA-1153) ir saistīti un tiek virzīti vienlaikus, attiecīgi anotācijās norādīta abu noteikumu projektu kopīgā finansiālā ietekme uz valsts budžetu.
Lai nodrošinātu atbalstu pedagogiem, kuri īsteno secīgu pāreju uz mācībām valsts valodā mazākumtautību izglītojamajiem pirmsskolas un pamatizglītības pakāpē, ministrija aprēķināja, ka 2023. gada 4 mēnešiem papildu nepieciešami 1 694 039 euro, kas tiks nodrošināti no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem", tai skaitā:
(i) pirmsskolas, pamata un vispārējās izglītības programmu pedagogu darba samaksai – 1 632 848 euro;
(ii) speciālo pirmsskolas, pamata un vispārējās izglītības programmu pedagogu darba samaksai – 61 191 euro.
Papildu nepieciešamais finansējums 2023. gadam 1 694 039 euro apmērā, kas tiks nodrošināts no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem", paredzēts šādām iestādēm:
1) Izglītības un zinātnes ministrijai (62. "Mērķdotācija pašvaldībām") - 1 622 230 euro;
2) Izglītības un zinātnes ministrijai - 70 731 euro;
3) Kultūras ministrijai - 1 078 euro.
Ņemot vērā aprēķināto finansējumu, ministrija noteica mērķdotācijas pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām apmēru vienam mazākumtautību izglītojamajam, kurš 2023./2024. mācību gadā apgūs pirmsskolas un pamatizglītības izglītības programmas valsts valodā:
– pirmsskolas izglītības programmās - 30,67 euro;
– pamatizglītības programmās - 17,97 euro.
(Detalizēts aprēķins pielikumā.)
Gatavojot priekšlikumus prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un turpmākajiem gadiem, ministrija sagatavoja priekšlikumu par papildu finansējuma piešķiršanu minētā mērķa īstenošanai pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām tiem pedagogiem, kuri no 2023. gada 1. septembra īstenos speciālās pirmsskolas un speciālās pamatizglītības programmas izglītojamiem latviešu valodā.
Ministru kabinetā 2023. gada 13. janvārī, izskatot informatīvo ziņojumu "Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un budžeta ietvaram 2023.–2025. gadam", tika atbalstīts priekšlikums par papildu finansējuma piešķiršanu pārejai uz obligāto izglītību tikai latviešu valodā.
Minētā mērķa īstenošanai tika piešķirts papildu finansējums pedagogiem, kuri no 2023. gada 1. septembra īstenos speciālās pirmsskolas un speciālās pamatizglītības programmas mazākumtautību izglītojamiem: 2023. gadam – 138 092 euro, 2024. gadam – 484 572 euro, 2025. gadam – 704 892 euro.
Ar piešķirto finansējumu plānots nodrošināt pedagogu darba samaksu, atbilstoši noteikumiem Nr. 445, kas bija spēkā līdz 2022.gada 31.augustam.
Papildu nepieciešamais finansējums 2023. gadam 1 694 039 euro apmērā, tiks nodrošināts no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
Jautājums par papildus nepieciešamo finansējumu skatāms Ministru kabinetā likumprojekta "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" sagatavošanas un izskatīšanas procesā.
Papildu finansējums 2024., 2025. un 2026. gadam aprēķināts ņemot vērā 2023. gada 29. jūnija Satversmes tiesas spriedumu par pirmsskolas izglītības pedagogu zemākās mēneša darba algas likmes apmēru, nosakot vienādu vienas pedagoga darba stundas likmi visās izglītības pakāpēs un pedagogu darba samaksas grafikā (Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa rīkojums Nr. 226) (turpmāk tekstā- GRAFIKS) noteikto pedagogu zemākās mēneša darba algas likmes apmēru.
Papildu finansējuma apmērs 2024., 2025. un 2026. gadam bez papildu nepieciešamā finansējuma GRAFIKA nodrošināšanai:
2024.gadam ir 4 361 114 euro;
2025.gadam ir 2 370 717 euro;
2026.gadam ir 929 757 euro.
(Aprēķins - pielikumā.)
Ja radīsies nepieciešamība pēc papildus finansējuma, kas pārsniegs aprēķināto, tad tas ir nodrošināms Izglītības un zinātnes ministrijai un 62.resorā “Mērķdotācijas pašvaldībām” pieejamā finansējuma ietvaros.
Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs"" (23-TA-1185) un noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 15. jūlija noteikumos Nr. 477 "Speciālās izglītības iestāžu un vispārējās izglītības iestāžu speciālās izglītības klašu (grupu) finansēšanas kārtība"" (23-TA-1153) ir saistīti un tiek virzīti vienlaikus, attiecīgi anotācijās norādīta abu noteikumu projektu kopīgā finansiālā ietekme uz valsts budžetu.
Lai nodrošinātu atbalstu pedagogiem, kuri īsteno secīgu pāreju uz mācībām valsts valodā mazākumtautību izglītojamajiem pirmsskolas un pamatizglītības pakāpē, ministrija aprēķināja, ka 2023. gada 4 mēnešiem papildu nepieciešami 1 694 039 euro, kas tiks nodrošināti no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem", tai skaitā:
(i) pirmsskolas, pamata un vispārējās izglītības programmu pedagogu darba samaksai – 1 632 848 euro;
(ii) speciālo pirmsskolas, pamata un vispārējās izglītības programmu pedagogu darba samaksai – 61 191 euro.
Papildu nepieciešamais finansējums 2023. gadam 1 694 039 euro apmērā, kas tiks nodrošināts no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem", paredzēts šādām iestādēm:
1) Izglītības un zinātnes ministrijai (62. "Mērķdotācija pašvaldībām") - 1 622 230 euro;
2) Izglītības un zinātnes ministrijai - 70 731 euro;
3) Kultūras ministrijai - 1 078 euro.
Ņemot vērā aprēķināto finansējumu, ministrija noteica mērķdotācijas pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām apmēru vienam mazākumtautību izglītojamajam, kurš 2023./2024. mācību gadā apgūs pirmsskolas un pamatizglītības izglītības programmas valsts valodā:
– pirmsskolas izglītības programmās - 30,67 euro;
– pamatizglītības programmās - 17,97 euro.
(Detalizēts aprēķins pielikumā.)
Gatavojot priekšlikumus prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un turpmākajiem gadiem, ministrija sagatavoja priekšlikumu par papildu finansējuma piešķiršanu minētā mērķa īstenošanai pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām tiem pedagogiem, kuri no 2023. gada 1. septembra īstenos speciālās pirmsskolas un speciālās pamatizglītības programmas izglītojamiem latviešu valodā.
Ministru kabinetā 2023. gada 13. janvārī, izskatot informatīvo ziņojumu "Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un budžeta ietvaram 2023.–2025. gadam", tika atbalstīts priekšlikums par papildu finansējuma piešķiršanu pārejai uz obligāto izglītību tikai latviešu valodā.
Minētā mērķa īstenošanai tika piešķirts papildu finansējums pedagogiem, kuri no 2023. gada 1. septembra īstenos speciālās pirmsskolas un speciālās pamatizglītības programmas mazākumtautību izglītojamiem: 2023. gadam – 138 092 euro, 2024. gadam – 484 572 euro, 2025. gadam – 704 892 euro.
Ar piešķirto finansējumu plānots nodrošināt pedagogu darba samaksu, atbilstoši noteikumiem Nr. 445, kas bija spēkā līdz 2022.gada 31.augustam.
Papildu nepieciešamais finansējums 2023. gadam 1 694 039 euro apmērā, tiks nodrošināts no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
Jautājums par papildus nepieciešamo finansējumu skatāms Ministru kabinetā likumprojekta "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" sagatavošanas un izskatīšanas procesā.
Papildu finansējums 2024., 2025. un 2026. gadam aprēķināts ņemot vērā 2023. gada 29. jūnija Satversmes tiesas spriedumu par pirmsskolas izglītības pedagogu zemākās mēneša darba algas likmes apmēru, nosakot vienādu vienas pedagoga darba stundas likmi visās izglītības pakāpēs un pedagogu darba samaksas grafikā (Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa rīkojums Nr. 226) (turpmāk tekstā- GRAFIKS) noteikto pedagogu zemākās mēneša darba algas likmes apmēru.
Papildu finansējuma apmērs 2024., 2025. un 2026. gadam bez papildu nepieciešamā finansējuma GRAFIKA nodrošināšanai:
2024.gadam ir 4 361 114 euro;
2025.gadam ir 2 370 717 euro;
2026.gadam ir 929 757 euro.
(Aprēķins - pielikumā.)
Ja radīsies nepieciešamība pēc papildus finansējuma, kas pārsniegs aprēķināto, tad tas ir nodrošināms Izglītības un zinātnes ministrijai un 62.resorā “Mērķdotācijas pašvaldībām” pieejamā finansējuma ietvaros.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Noteikumu projekts paredz piešķirtā valsts budžeta finansējuma sadali pašvaldībām un privātajām izglītības iestādēm pedagogu papildus darba samaksai, kuri īsteno atbilstošās speciālās izglītības programmas.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
Ministru kabineta grozījumu projekts tiešā veidā neietekmē pašvaldību un pašvaldību izglītības iestāžu darbību.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Izglītojamiem tiek nodrošinātas vienlīdzīgas tiesības uz izglītību un iespēja pilntiesīgi iekļauties sabiedrībā.
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Ministru kabineta grozījumu projekts paredz, ka mazākumtautību izglītojamie, kuri sākot ar 2023.gada 1.septembri apgūs pirmsskolas un pamatizglītības programmas, saņems papildu atbalstu mācību gadā, kurā notiek pāreja uz izglītību valsts valodā, tādējādi nodrošinot vienlīdzīgas tiesības uz izglītību- veicinātu sekmīgu pilnveidotā mācību satura un pieejas ieviešanu izglītības iestādēs.
8.2. Cita informācija
Ministru kabineta grozījumu projekts paredz papildu finansējumu pedagoga palīgiem, pagarinātās dienas grupas skolotājiem, pirmsskolas izglītības skolotājiem par papildus darba apjomu ar izglītojamiem mācību gadā, kurā pāriet uz izglītības satura īstenošanu valsts valodā pirmsskolā un pamatizglītībā.
Pielikumi