Anotācija (ex-ante)

23-TA-3255: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 30. maija noteikumos Nr. 291 "Noteikumi par oficiālās statistikas apkopošanu kultūras jomā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts sagatavots, pamatojoties uz Kultūras centru likuma 5.panta pirmo daļu un pārejas noteikumu 4.punktu, lai precizētu statistikas nodrošināšanai nepieciešamās informācijas apjomu un ieguves kārtību kultūras centru, kā arī nemateriālā kultūras mantojuma un profesionālās ievirzes kultūrizglītības jomās.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekts paredz noteikt kārtību, kā kultūras centrs un metodiskais kultūras centrs atbilstoši Kultūras centru likuma 5.panta pirmajai daļai sniedz informāciju Latvijas kultūras datu portālā par Kultūras centru likuma 3.panta pirmajā un ceturtajā daļā noteikto funkciju izpildi, kā arī aktualizēt sniedzamās informācijas apjomu nemateriālā kultūras mantojuma un profesionālās ievirzes kultūrizglītības jomās.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2016. gada 29. septembrī pieņemtā Nemateriālā kultūras mantojuma likuma 4. pants paredz izveidot Nacionālo nemateriālā kultūras mantojuma sarakstu, kas ietver nemateriālā kultūras mantojuma elementus jeb vērtības, lai sekmētu to saglabāšanu, vērtības nostiprināšanu, atpazīstamības veicināšanu un sabiedrības izglītošanu. Lai nodrošinātu Nemateriālā kultūras mantojuma likuma 12.panta 1.daļas 4.punktā noteikto, ka nodrošināms Nemateriālā kultūras mantojuma saraksta publiskums un ar nemateriālo kultūras mantojumu saistītas informācijas pieejamība sabiedrībai, izveidota mājas lapa nematerialakultura.lv, kur pieejams viss Nacionālais nemateriālā kultūras mantojuma saraksts un izvērsts katra sarakstā iekļautā elementa apraksts. Līdz šim Nacionālajā nemateriālā kultūras mantojuma sarakstā ir iekļautas 38 vērtības, ik gadus saraksts tiek papildināts ar vidēji 5 vērtībām. Ņemot vērā minēto un to, ka Nemateriālā kultūras mantojuma likums neparedz papildus arī statistikas nodrošināšanu nemateriālā kultūras mantojuma jomā, nav lietderīgi saglabāt pienākumu Latvijas Nacionālajam kultūras centram saglabāt pienākumu sniegt  Noteikumu Nr.291 10.pielikumā “Nemateriālais kultūras mantojums” noteikto informāciju arī kultūras datu portālā.

2022.gada 11.oktobrī stājies spēkā Kultūras centru likums, kas nosaka pašvaldību dibināto kultūras centru juridisko statusu, funkcijas, darbību un citus ar kultūras centru darbību saistītus jautājumus. Kultūras centru likuma 2.panta otrā daļa nosaka, ka pašvaldības pienākums ir nodrošināt savā administratīvajā teritorijā vismaz viena metodiskā kultūras centra darbību atbilstoši Kultūras centru likuma 3.pantam. Kultūras centru likuma 3.panta ceturtā daļa nosaka funkcijas, ko metodiskais kultūras centrs veic papildus kultūras centra funkcijām. Savukārt Noteikumu Nr.291 4.pielikums nosaka statistikas informāciju, kas sniedzama kultūras centriem, kur patlaban nav iekļautas ziņas par metodiskā kultūras centra funkciju īstenošanu.

Noteikumu Nr.291 4.3.apakšpunkts nosaka pienākumu profesionālās ievirzes izglītības iestādēm – mākslas skolām, mūzikas skolām un mākslas un mūzikas skolām, aizpildīt oficiālās statistikas veidlapu elektroniskajā datubāzē “Latvijas kultūras datu portāls” (turpmāk – kultūras datu portāls) tīmekļvietnē www.kulturasdati.lv. Tomēr šobrīd atbilstoši Ministru kabineta 2019.gada 25.jūnija noteikumiem Nr.276 “Valsts izglītības informācijas sistēmas noteikumi” informācija par visām izglītības iestādēm, kas reģistrētas Izglītības iestāžu reģistrā, tiek iekļautas ziņas Valsts izglītības informācijas sistēmā. Valsts izglītības informācijas sistēmā pieejamā informācija ir pietiekama visu statistikas rādītāju sagatavošanai un ir iegūstama, neuzliekot papildu pienākumu izglītības iestādēm, kas īsteno profesionālās ievirzes izglītības programmas mākslu jomā, aizpildīt statistikas pārskatus kultūras datu portālā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka izvērsta informācija par Nacionālajā nemateriālā kultūras mantojuma sarakstā iekļautajām vērtībām pieejama tīmekļvietnē https://nematerialakultura.lv/, kā arī to, ka Ministru kabineta 2022.gada 29.novembra noteikumi Nr.741 “Noteikumi par Oficiālās statistikas programmu 2023.-2025.gadam” un Ministru kabineta 2022.gada 29.novembra  noteikumi Nr.645 “Noteikumi par Oficiālās statistikas programmu 2024.-2026.gadam” neparedz nemateriālā kultūras mantojuma jomas datu iekļaušanu oficiālajā statistikā, nav lietderīgi saglabāt pienākumu sniegt  Noteikumu Nr.291 10.pielikumā “Nemateriālais kultūras mantojums” noteikto informāciju.
Risinājuma apraksts
Lai novērstu nelietderīgu informācijas sniegšanas pienākumu, nepieciešams svītrot Noteikumos Nr.291 apakšpunktus, kas noteic pienākumu aizpildīt statistikas veidlapu nemateriālā kultūras mantojuma jomā, tajā skaitā Noteikumu Nr.291 10.pielikumu “Nemateriālais kultūras mantojums”.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr.291 4.pielikumā “Kultūras centri” ietvertā informācija nav pietiekama, lai nodrošinātu ar Kultūras centru likuma 3.panta pirmajā un ceturtajā daļā noteiktās informācijas apkopošanu, lai nodrošinātu metodiskā kultūras centra funkciju monitoringu. Vienlaikus Noteikumu Nr.291 4.pielikumā “Kultūras centri” ir iekļauti dati, kas netiek izmantoti statistikas sagatavošanai, ir zaudējuši lietderību, vai arī šiem datiem nav nodrošināma pietiekama kvalitāte, lai tie būtu izmantojami un ticami statistikai.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz aktualizēt Noteikumu Nr.291 4.pielikumu “Kultūras centri”, izsakot to jaunā redakcijā. Projekts paredz svītrot punktus, kas nosaka statistikai neizmantotu datu apkopošanu: par iestādes vēsturi, misiju, interneta esamību, datoru skaitu, elektrības pieslēguma veidu, ugunsdrošības sistēmu, apsardzes veidu, zāļu un skatuves kvalitātēm, pieejamo aparatūru, darbinieku, izņemot vadītāju, izglītību. Tāpat Projekts paredz svītrot finanšu rādītāju sadaļu, kas netiek izmantota statistikas datu sagatavošanā un pieļauj atšķirīgu interpretāciju, kādēļ nav nodrošināma atbilstoša datu kvalitāte. Noteikumu Nr.291 4.pielikums “Kultūras centri” tiek papildināts ar informāciju, vai kultūras centrs ir novada kultūras darba koordinators, ar sadaļu par metodiskā kultūras centra statusa esamību un Kultūras centru likumā noteikto funkciju izpildi.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr.291 4.3.apakšpunkts nosaka pienākumu profesionālās ievirzes kultūrizglītības iestādēm, kas īsteno profesionālās ievirzes izglītības programmas mākslu jomā, aizpildīt oficiālās statistikas veidlapas (Noteikumu Nr.291 3.pielikums “Kultūrizglītības iestādes”) kultūras datu portālā, kur sniedzama informācija, kas jau ir pieejama Valsts izglītības informācijas sistēmā, tādējādi nelietderīgi izmantojot izglītības iestāžu, kas īsteno profesionālās ievirzes izglītības programmas mākslu jomā, resursu un vairojot iespējamu datu neprecizitāti, kas var rasties, sagatavojot informāciju dažādos griezumos atšķirīgām informācijas sistēmām.
Risinājuma apraksts
Lai novērstu dublējošo informācijas ieguvi divās dažādās informācijas sistēmās un mazinātu administratīvo slogu, tiek svītrotas prasības datu ievadei kultūras datu portālā, ņemot vērā, ka Noteikumu Nr.291 3.pielikumā “Kultūrizglītības iestādes” apkopojamā informācija tiek nodrošināta arī Valsts izglītības informācijas sistēmā. Līdz ar to tiek atcelts pienākums kultūrizglītības iestādēm, kas īsteno profesionālās ievirzes izglītības programmas mākslu jomā, papildus sniegt informāciju arī kultūras datu portālā (Noteikumu Nr.291 3.pielikums “Kultūrizglītības iestādes”).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Kultūras ministrija, Latvijas Nacionālais kultūras centrs
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Kultūras darbinieku biedrība
Cits
Kultūras centru padome

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Konsultatīvā padome
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Projekts izskatīts Kultūras centru padomes 2023.gada 11.maija sēdē, kurā tika sniegti priekšlikumi un pausts atbalsts Projektā ietvertajam regulējumam.

Projekts izskatīts arī Latvijas Nacionālā kultūras centra konsultatīvās komisijas, kura sniedz priekšlikumus valsts budžeta finansējamo profesionālas ievirzes izglītojamo skaitu mākslu jomā (Ministru kabineta 2011.gada 27.decembra noteikumu Nr.1035 “Kārtība, kādā valsts finansē profesionālās ievirzes mākslas, mūzikas un dejas izglītības programmas” 9. un 10.punkts) 2023.gada 18.decembra sēdē, kurā tika pausts atbalsts Projekta tālākai virzībai, lai nodrošinātu informācijas nedublēšanos un administratīvā sloga mazināšanu profesionālās ievirzes izglītības iestādēm.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Metodiskais kultūras centrs
  • Profesionālās ievirzes izglītības iestādes
  • Latvijas Nacionālais kultūras centrs
  • Kultūras centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Metodiskais kultūras centrs
palielinās
Vērtības nozīme:
17,70
F= valsts pārvaldes darbaspēka vidējās izmaksas stundā pēc NACE 2.red. O84 Valsts pārvalde un aizsardzība, obligātā sociālā apdrošināšana= 14,16 eiro +pieskaitāmās izmaksas 25%
4,00
L= 4 darba stundas gadā atskaites sadaļu informācijas sagatavošanai un aizpildīšanai
43
N=43 kultūras datu sistēmā reģistrēti pašvaldību metodiskie kultūras centri
1
Statistikas dati sniedzami 1x gadā
3 044,40
Izmaksu aprēķins=NxLxF, kur N=respondentu skaits L=patērētais laiks info sniegšanai F=vidējās darbaspēka izmaksas stundā noteiktā jomā: https://data.stat.gov.lv/pxweb/lv/OSP_PUB/START__EMP__DI__DIS/DIS010/table/tableViewLayout1/ N=43 kultūras datu sistēmā reģistrēti pašvaldību metodiskie kultūras centri L= 4 darba stundas gadā svītroto atskaites sadaļu informācijas sagatavošanai un aizpildīšanai F= valsts pārvaldes darbaspēka vidējās izmaksas stundā pēc NACE 2.red. O84 Valsts pārvalde un aizsardzība, obligātā sociālā apdrošināšana= 14,16 eiro +pieskaitāmās izmaksas 25% 43 x (4x14,16)=1522,22 +25%= 3044,40 eiro
Profesionālās ievirzes izglītības iestādes
samazinās
Vērtības nozīme:
15,49
F1=darbaspēka vidējās izmaksas vienā stundā pēc NACE 2.red. P85 Izglītība = 10,19 eiro F2= valsts pārvaldes darbaspēka vidējās izmaksas stundā pēc NACE 2.red. O84 Valsts pārvalde un aizsardzība, obligātā sociālā apdrošināšana= 14,16 eiro +pieskaitāmās izmaksas 25% 171x4x10,19=6969,96 +(80x14,6)=1132,8 +25%= 11840,09 eiro
4,47
L1= 4 darba stundas gadā atskaites aizpildīšanai izglītības iestādei L2= 80 darba stundas gadā datu pārbaudīšanai un precizēšanai (LNKC)
171
N1=171 kultūras datu sistēmā reģistrēta kultūrizglītības iestāde N2=LNKC datu pārzinis
1
Statistikas dati sniedzami 1x gadā
-11 840,09
N1=171 kultūras datu sistēmā reģistrēta kultūrizglītības iestāde N2=LNKC datu pārzinis L1= 4 darba stundas gadā atskaites aizpildīšanai L2=80 darba stundas gadā datu pārbaudīšanai un precizēšanai F1=darbaspēka vidējās izmaksas vienā stundā pēc NACE 2.red. P85 Izglītība = 10,19 eiro F2= valsts pārvaldes darbaspēka vidējās izmaksas stundā pēc NACE 2.red. O84 Valsts pārvalde un aizsardzība, obligātā sociālā apdrošināšana= 14,16 eiro +pieskaitāmās izmaksas 25% 171x4x10,19=6969,96 +(80x14,6)=1132,8 +25%= 11840,09 eiro
Latvijas Nacionālais kultūras centrs
samazinās
Vērtības nozīme:
17,70
F=valsts pārvaldes darbaspēka vidējās izmaksas stundā pēc NACE 2.red. O84 Valsts pārvalde un aizsardzība, obligātā sociālā apdrošināšana= 14,16 eiro %pieskaitāmās izmaksas 25%
4,00
L= 4 darba stundas viena NKM objekta informācijas sagatavošanai un ievadīšanai, vidēji 5 sarakstā iekļauti objekti gadā= 20 darba stundas gadā
5
N= 5 kultūras datu sistēmā reģistrētām vērtībām
1
Statistikas dati sniedzami 1x gadā
-354,00
N=LNKC L= 4 darba stundas viena NKM objekta informācijas sagatavošanai un ievadīšanai, vidēji 5 sarakstā iekļauti objekti gadā= 20 darba stundas gadā F=valsts pārvaldes darbaspēka vidējās izmaksas stundā pēc NACE 2.red. O84 Valsts pārvalde un aizsardzība, obligātā sociālā apdrošināšana= 14,16 eiro %pieskaitāmās izmaksas 25% 20x14,16=283,2 +25%=354 eiro
Kultūras centrs
samazinās
Vērtības nozīme:
17,70
F= valsts pārvaldes darbaspēka vidējās izmaksas stundā pēc NACE 2.red. O84 Valsts pārvalde un aizsardzība, obligātā sociālā apdrošināšana= 14,16 eiro +pieskaitāmās izmaksas 25%
2,00
L= 2 darba stundas gadā svītroto atskaites sadaļu informācijas sagatavošanai un aizpildīšanai
563
N=563 kultūras datu sistēmā reģistrēti pašvaldību kultūras centri
1
Statistikas dati sniedzami 1x gadā
-19 930,20
Izmaksu aprēķins=NxLxF, kur N=respondentu skaits L=patērētais laiks info sniegšanai F=vidējās darbaspēka izmaksas stundā noteiktā jomā: https://data.stat.gov.lv/pxweb/lv/OSP_PUB/START__EMP__DI__DIS/DIS010/table/tableViewLayout1/ N=563 kultūras datu sistēmā reģistrēti pašvaldību kultūras centri L= 2 darba stundas gadā svītroto atskaites sadaļu informācijas sagatavošanai un aizpildīšanai F= valsts pārvaldes darbaspēka vidējās izmaksas stundā pēc NACE 2.red. O84 Valsts pārvalde un aizsardzība, obligātā sociālā apdrošināšana= 14,16 eiro +pieskaitāmās izmaksas 25% 563 x (2x14,16)=15944,16+ +25%= 19 930,20 eiro
Kopā
-29 079,89

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Projekts nerada ietekmi uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru. Nav plānota jaunu institūciju izveide vai esošu institūciju likvidācija vai reorganizācija.
Visiem pašvaldību kultūras centriem samazināsies ikgadējos statistikas pārskatos sniedzamo datu apjoms. Savukārt tiem pašvaldību kultūras centriem/pārvaldēm, kam noteikts metodiskā kultūras centra statuss, būs papildus jāapkopo gada laikā īstenoto informācijas un pieredzes apmaiņas, kā arī konsultatīvo un metodisko aktivitāšu skaits, kā arī jāveic atzīme par pašvaldības attīstības dokumentos plānoto uzdevumu īstenošanu u.c. informācija. Izglītības iestādēm, kas īsteno profesionālās ievirzes izglītības programmas mākslu jomā, nebūs jāaizpilda statistikas veidlapas, tādējādi samazinot administratīvo slogu. Latvijas Nacionālajam kultūras centram nebūs jāaizpilda statistikas veidlapa “Nemateriālais kultūras mantojums”, tādējādi mazinot administratīvo slogu.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi