25-TA-2338: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 7. marta noteikumos Nr. 103 "Zvejas produktu ražotāju organizāciju, akvakultūras produktu ražotāju organizāciju un starpnozaru organizāciju noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Izdarīt grozījumus Ministru kabineta 2023. gada 7. marta noteikumos Nr. 103 "Zvejas produktu ražotāju organizāciju, akvakultūras produktu ražotāju organizāciju un starpnozaru organizāciju noteikumi" (turpmāk – noteikumi Nr. 103).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
1. Noteikt papildu kritēriju "pārdotais produkcijas apjoms", lai raksturotu akvakultūras produktu ražošanas organizācijas (turpmāk – organizācija) ekonomisko aktivitāti un Lauku atbalsta dienests (turpmāk – dienests) šo kritēriju varētu izmantot organizācijas ikgadējai atzīšanai;
2. Pagarināt organizācijas gada ziņojuma iesniegšanas periodu līdz 1. jūnijam par ražošanas un tirdzniecības plāna izpildi, šo termiņu saskaņojot ar Centrālās statistikas pārvaldes (turpmāk - CSP) datu publicēšanas termiņu par pārdoto akvakultūras zivju produkcijas apjomu.
2. Pagarināt organizācijas gada ziņojuma iesniegšanas periodu līdz 1. jūnijam par ražošanas un tirdzniecības plāna izpildi, šo termiņu saskaņojot ar Centrālās statistikas pārvaldes (turpmāk - CSP) datu publicēšanas termiņu par pārdoto akvakultūras zivju produkcijas apjomu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Pēc CSP datiem, 2024. gadā Pārtikas un veterinārajā dienestā bija atzīti 117 akvakultūras uzņēmumi, savukārt, aktīvi darbojās 66 uzņēmumi, kas piedāvāja akvakultūras produkciju vietējā un ārvalstu tirgū. Latvijas kopējais pārdotais akvakultūras zivju produkcijas apjoms bija 742,0 tonnas 3,1 miljona euro vērtībā, tajā skaitā pārdotā zivju produkcija ārzemju tirgos – 41,3 tonnas 239,8 tūkst. euro vērtībā. Galvenās pārdotās zivju sugas gan svaigā, gan apstrādātā veidā bija karpa un karūsa (487,2 tonnas), palija (87,9 tonnas), sams (54,4 tonnas), store (38,7 tonnas), forele (30,6 tonnas), līnis (11,4 tonnas), līdaka (5,8 tonnas) un citas (26 tonnas).
Laikā no 2010. līdz 2024. gadam kopējais gadā vidēji pārdotais akvakultūras zivju produkcijas apjoms ir 717 tonnu.
2024. gadā salīdzinājumā ar 2023. gadu Latvijas pārdotās akvakultūras zivju produkcijas apjoms samazinājās par 42 tonnām, toties par 0,1 miljonu euro palielinājās produkcijas vērtība. Tātad var secināt, ka akvakultūras zivju produkcija 2024. gadā tika pārdota ar lielāku vērtību nekā 2023. gadā.
Pašlaik akvakultūras jomā ir atzīta viena organizācija – "Latvijas Akvakultūras ražotāju organizācija", kurā ir apvienojušies trīs uzņēmumi (SIA "VLAKON", SIA "VERBUS" un ZS "Avotiņi"), kas nodarbojās ar varavīksnes foreļu audzēšanu un tās produkcijas pārdošanu.
Statistikas datus par Latvijas uzņēmumu kopējo pārdoto akvakultūras zivju produkcijas apjomu un vērtību apkopo CSP atbilstoši Ministru kabineta 2016. gada 20. decembra noteikumiem Nr. 812 "Oficiālās statistikas veidlapu paraugu apstiprināšanas un veidlapu aizpildīšanas un iesniegšanas noteikumi".
Informācija par pārdoto akvakultūras zivju produkcijas apjomu tiek publicēti oficiālās statistikas portāla vietnē (https://stat.gov.lv/lv/statistikas-temas/noz/zivsaimn/tabulas/zia010-pardotas-zivis-un-vezveidigie-akvakultura-tonnas).
2023. gada 27. augustā CSP un Zemkopības ministrija noslēdza starpresoru vienošanos
Nr. 1701-02.5/2023/9 par informācijas apmaiņu, tajā paredzot, ka dati par akvakultūras jomas detalizētāku ekonomisko aktivitāti ir pieejami 145. dienā pēc pārskata gada pabeigšanas.
Tas nozīmē, ka dati par pārdoto akvakultūras produkcijas apjomu ir oficiāli pieejami un tos var izmantot normatīvajos aktos noteikto valsts funkciju izpildei.
Laikā no 2010. līdz 2024. gadam kopējais gadā vidēji pārdotais akvakultūras zivju produkcijas apjoms ir 717 tonnu.
2024. gadā salīdzinājumā ar 2023. gadu Latvijas pārdotās akvakultūras zivju produkcijas apjoms samazinājās par 42 tonnām, toties par 0,1 miljonu euro palielinājās produkcijas vērtība. Tātad var secināt, ka akvakultūras zivju produkcija 2024. gadā tika pārdota ar lielāku vērtību nekā 2023. gadā.
Pašlaik akvakultūras jomā ir atzīta viena organizācija – "Latvijas Akvakultūras ražotāju organizācija", kurā ir apvienojušies trīs uzņēmumi (SIA "VLAKON", SIA "VERBUS" un ZS "Avotiņi"), kas nodarbojās ar varavīksnes foreļu audzēšanu un tās produkcijas pārdošanu.
Statistikas datus par Latvijas uzņēmumu kopējo pārdoto akvakultūras zivju produkcijas apjomu un vērtību apkopo CSP atbilstoši Ministru kabineta 2016. gada 20. decembra noteikumiem Nr. 812 "Oficiālās statistikas veidlapu paraugu apstiprināšanas un veidlapu aizpildīšanas un iesniegšanas noteikumi".
Informācija par pārdoto akvakultūras zivju produkcijas apjomu tiek publicēti oficiālās statistikas portāla vietnē (https://stat.gov.lv/lv/statistikas-temas/noz/zivsaimn/tabulas/zia010-pardotas-zivis-un-vezveidigie-akvakultura-tonnas).
2023. gada 27. augustā CSP un Zemkopības ministrija noslēdza starpresoru vienošanos
Nr. 1701-02.5/2023/9 par informācijas apmaiņu, tajā paredzot, ka dati par akvakultūras jomas detalizētāku ekonomisko aktivitāti ir pieejami 145. dienā pēc pārskata gada pabeigšanas.
Tas nozīmē, ka dati par pārdoto akvakultūras produkcijas apjomu ir oficiāli pieejami un tos var izmantot normatīvajos aktos noteikto valsts funkciju izpildei.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Spēkā esošo noteikumu Nr. 103 3. punktā ir noteikts, ka akvakultūras produktu ražotāju organizācija var pretendēt uz atzīšanu, ja tā darbojas atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 11. decembra Regulas (ES) Nr. 1379/2013 par zvejas un akvakultūras produktu tirgu kopīgo organizāciju un ar ko groza Padomes Regulas (EK) Nr. 1184/2006 un (EK) Nr. 1224/2009 un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 104/2000 6., 7., 8., 9., 10., 14. un 17. pantā minētajiem nosacījumiem un tās biedri iepriekšējā gadā izaudzējuši vismaz 25 procentus no attiecīgās dzīvnieku sugas kopējā izaudzētā produkcijas apjoma Latvijā.
Statistikas dati par attiecīgās dzīvnieku (zivju) sugas kopējo izaudzēto produkcijas apjomu Latvijā nav pieejami, tādēļ jānosaka līdzvērtīgs kritērijs, kas raksturotu organizācijas ekonomisko aktivitāti, toties ir pieejami statistikas dati par gada laikā kopējo pārdoto attiecīgās akvakultūras zivju produkcijas apjomu Latvijā, tāpēc šos statistikas datus dienests varētu izmantot par salīdzināšanas kritēriju organizācijas atzīšanai.
Noteikumu Nr. 103 8. punktā ir noteikts, ka ražotāju organizācija katru gadu līdz 1. martam iesniedz dienestā gada ziņojumu par šo noteikumu 7. punktā minēto ražošanas un tirdzniecības plānu izpildi saskaņā ar regulas Nr. 1379/2013 28. panta 5. punktu, bet patlaban CSP dati par pārdoto akvakultūras produkcijas apjomu ir pieejami tikai 145. dienā pēc pārskata gada pabeigšanas, tāpēc ir jāpagarina akvakultūras organizācijas gada ziņojuma iesniegšanas termiņš par ražošanas un tirdzniecības plāna izpildi dienestā līdz 1.jūnijam, lai dienests varētu veikt organizācijas atzīšanu, piemērojot CSP datus par pārdoto akvakultūras zivju produkcijas apjomu kārtējā pārskata gada laikā.
Statistikas dati par attiecīgās dzīvnieku (zivju) sugas kopējo izaudzēto produkcijas apjomu Latvijā nav pieejami, tādēļ jānosaka līdzvērtīgs kritērijs, kas raksturotu organizācijas ekonomisko aktivitāti, toties ir pieejami statistikas dati par gada laikā kopējo pārdoto attiecīgās akvakultūras zivju produkcijas apjomu Latvijā, tāpēc šos statistikas datus dienests varētu izmantot par salīdzināšanas kritēriju organizācijas atzīšanai.
Noteikumu Nr. 103 8. punktā ir noteikts, ka ražotāju organizācija katru gadu līdz 1. martam iesniedz dienestā gada ziņojumu par šo noteikumu 7. punktā minēto ražošanas un tirdzniecības plānu izpildi saskaņā ar regulas Nr. 1379/2013 28. panta 5. punktu, bet patlaban CSP dati par pārdoto akvakultūras produkcijas apjomu ir pieejami tikai 145. dienā pēc pārskata gada pabeigšanas, tāpēc ir jāpagarina akvakultūras organizācijas gada ziņojuma iesniegšanas termiņš par ražošanas un tirdzniecības plāna izpildi dienestā līdz 1.jūnijam, lai dienests varētu veikt organizācijas atzīšanu, piemērojot CSP datus par pārdoto akvakultūras zivju produkcijas apjomu kārtējā pārskata gada laikā.
Risinājuma apraksts
Ar grozījumiem noteikumu Nr. 103 3. punktā ieviests jauns kritērijs "pārdotais produkcijas apjoms", kas ir līdzvērtīgs kritērijam "izaudzētais produkcijas apjoms", lai turpmāk dienests šo kritēriju varētu izmantot organizācijas sasniegto rezultatīvo rādītāju procentuālajai salīdzināšanai ar Latvijas kopējo pārdoto attiecīgas akvakultūras zivju produkcijas apjomu.
Ar grozījumiem noteikumu Nr. 103 8. punktā pagarināts organizācijas gada ziņojuma iesniegšanas periods līdz 1. jūnijam par ražošanas un tirdzniecības plāna izpildi, lai šis termiņš ir saskaņots ar CSP datu publicēšanas termiņu par pārdoto akvakultūras zivju produkcijas apjomu kārtējā pārskata gada laikā.
Ar grozījumiem noteikumu Nr. 103 8. punktā pagarināts organizācijas gada ziņojuma iesniegšanas periods līdz 1. jūnijam par ražošanas un tirdzniecības plāna izpildi, lai šis termiņš ir saskaņots ar CSP datu publicēšanas termiņu par pārdoto akvakultūras zivju produkcijas apjomu kārtējā pārskata gada laikā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- mazie uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts ietekmē akvakultūras produktu ražotāju organizāciju
Nozare
Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība
Nozaru ietekmes apraksts
-
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Mazo un vidējo uzņēmumu apvienošanās ražotāju organizācijās veicina konkurētspēju.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Mazo un vidējo uzņēmumu apvienošanās ražotāju organizācijās veicina konkurētspēju.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Tiks veicināta mazo un vidējo uzņēmumu konkurētspēja.
2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienestsNevalstiskās organizācijas
Biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome", biedrība "Latvijas Akvakultūras ražotāju organizācija", biedrība "Latvijas Zivju audzētāju asociācija", biedrība "Latvijas Vēžu un zivju audzētāju asociācija"Cits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/169da6e4-0d88-48cf-a697-32e23967b4a6
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
2025. gada 6. oktobrī projekts tika nosūtīts biedrībai "Latvijas akvakultūras ražošanas organizācijai" un Zivsaimniecības konsultatīvās padomes pārstāvjiem, kas ir saistīti ar akvakultūras nozari, tas ir, biedrībām "Lauksaimniecības organizācijas sadarbības padome", "Latvijas Vēžu un zivju audzētāju asociācija" un "Latvijas zivju audzētāju asociācija". Ne papildu priekšlikumi, ne iebildumi par projektu nav saņemti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Lauku atbalsta dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
