Anotācija (ex-ante)

23-TA-3068: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 23. maija noteikumos Nr. 259 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība dzīvnieku, sējumu un stādījumu apdrošināšanai 2023.–2027. gada plānošanas periodā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Lai lauksaimniekiem pēc iespējas ātrāk nodrošinātu atbalsta izmaksu par iegādātajām apdrošināšanas polisēm, 2024. gada sākumā plānots atvērt iesniegumu iesniegšanas kārtu, kas ir ilgāka par vienu mēnesi (nodrošinot lauksaimniekiem iespēju uz atbalstu pieteikt gan 2023. gadā iegādātās ziemāju sējumu polises, gan 2024. gada pavasarī un vasaras sākumā iegādātās vasarāju sējumu polises). Lai visiem lauksaimniekiem nodrošinātu vienādu atbalsta apmēru (pēc nepieciešamības visiem piemērojot vienādu atbalsta proporcionālo samazinājumu), ir jāprecizē atbalsta piešķiršanas un izmaksas nosacījumi. 
Papildus nepieciešami citi precizējumi atbalsta nosacījumos.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir precizēt atbalsta nosacījumus saistībā ar
1) atbalsta pretendenta atbilstības nosacījumiem;
2) atlīdzības limita izņēmumu apdrošināšanas polisē savvaļas dzīvnieku un putnu postījumu riskam ziemas periodā;
3) dzīvnieku skaita atbilstības nosacījumu apdrošināšanas polisē;
4) iesniegumu iesniegšanas kārtu, kas ir ilgāka par vienu mēnesi.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Spēkā esošajos Ministru kabineta 2023. gada 23. maija noteikumos Nr. 259 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība dzīvnieku, sējumu un stādījumu apdrošināšanai 2023.–2027. gada plānošanas periodā" (turpmāk –noteikumi Nr. 259) noteikti atbalsta nosacījumi, tostarp prasības attiecībā uz atbalsta pretendentu, apdrošināšanas līgumu jeb apdrošināšanas polisi un iesniegumu iesniegšanas kārtām.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Spēkā esošajos noteikumos Nr. 259 noteikts, ka atbalsta pretendentam nedrīkst būt nodokļu parādu, kas kopsummā pārsniedz 150 euro. Šī summa ir jāprecizē, jo citos atbalsta pasākumos lauksaimniecībā tā ir noteikta lielāka.
Risinājuma apraksts
Precizēts noteikumu 6.3. apakšpunkts, nosakot, ka prasību par parādu nepārsniedzamo kopsummu piemēro atbilstoši normatīvajos aktos  par vispārējo kārtību, kādā piešķir, administrē un uzrauga valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauku un zivsaimniecības attīstībai noteikto.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 259 7.3. apakšpunktā noteikts, ka atlīdzības limits nedrīkst būt mazāks par 200 procentiem no kopējās polises apdrošināšanas prēmijas. Tas nozīmē, ka nevienam no apdrošināšanas polisē iekļautajiem riska faktoriem atlīdzības limits nedrīkst būt zem minētajiem 200 procentiem (apdrošināšanas atlīdzībai par jebkuru risku jābūt vismaz divas reizes lielākai nekā kopējai apdrošināšanas prēmijai par visiem riskiem). Tātad arī savvaļas dzīvnieku un putnu postījumu riskam ziemas periodā apdrošināšanas sabiedrība nevar noteikt mazāku atlīdzības limitu, kā noteikts noteikumos Nr. 259. Tomēr šāds diezgan liels apdrošināšanas atlīdzības limits (un atbilstoši arī paredzama liela atlīdzība) nemotivē lauksaimniekus izvēlēties atbilstošas kultūraugu sējas vietas, tāpēc ir lielāka varbūtība, ka iestāsies paredzamais risks un būs jāizmaksā atlīdzība.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 259 7.3. apakšpunkts precizēts, nosakot, ka attiecībā uz savvaļas dzīvnieku un putnu postījumu risku ziemas periodā apdrošināšanas pakalpojumu sniedzējs var noteikt arī mazāku atlīdzības limitu par 200 procentiem no polises apdrošināšanas prēmijas.
Problēmas apraksts
Spēkā esošajos noteikumos Nr. 259 noteikts, ka apdrošināšanas polisē norādītais dzīvnieku skaits nedrīkst pārsniegt Lauksaimniecības datu centra datubāzē norādīto dzīvnieku skaitu attiecīgajai vecuma grupai. Tomēr ir secināts, ka šāda prasība nav būtiska un turklāt rada salīdzinoši lielu administratīvo slogu administrēšanas procesā. 
Risinājuma apraksts
Precizēts noteikumu Nr. 259 7.6. apakšpunkts, nosakot, ka apdrošināšanas polisē norādītais dzīvnieku skaits nepārsniedz Lauksaimniecības datu centra datubāzē norādīto dzīvnieku skaitu, tātad ir jāatbilst kopējam dzīvnieku skaitam bez vecuma grupu piemērošanas.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 259 21. punktā noteikta atbalsta administrēšanas kārtība tajos gadījumos, kad iesniegumu iesniegšanas kārta ir ilgāka par vienu mēnesi. Spēkā esošā kārtība paredz, ka atbalsta proporcionālais samazinājums iespējams tikai daļai atbalsta pretendentu, bet lielākajai daļai atbalsta pretendentu atbalsts ir bez proporcionālā samazinājuma. Lai, pietrūkstot finansējumam, visiem atbalsta pretendentiem būtu vienāds atbalsta proporcionālais samazinājums, ir jāprecizē 21. punkts.
Risinājuma apraksts
Precizēts noteikumu Nr. 259 21. punkts. Noteikts, ka katrs atbalsta pretendents mēneša laikā pēc iesnieguma iesniegšanas saņems 80 procentu no aprēķinātās atbalsta summas. Pārējā atbalsta summa pretendentam tiek izmaksāta pēc iesniegumu iesniegšanas kārtas beigām, kad ir zināms finansējuma atlikums. Ja finansējums nav pietiekams, pretendentiem izmaksājamo atbalsta summu samazina un visiem pretendentiem piemēro vienādu atbalsta proporcionālo samazinājumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Personas, kas nodarbojas ar lauksaimniecisko ražošanu
Ietekmes apraksts
Personām daļēji sedz izmaksas par apdrošināšanas polišu iegādi.
Juridiskās personas
  • Personas, kas nodarbojas ar lauksaimniecisko ražošanu
  • Apdrošināšanas pakalpojumu sniedzēji
Ietekmes apraksts
Personām daļēji sedz izmaksas par apdrošināšanas polišu iegādi.
Atbalsts veicina apdrošināšanas pakalpojumu attīstību lauksaimniecības nozarē, tādējādi netieši ietekmējot arī apdrošināšanas pakalpojumu sniedzējus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
16 416 250
0
7 416 250
0
7 416 250
0
7 416 250
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
16 416 250
0
7 416 250
0
7 416 250
0
7 416 250
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
17 725 000
0
8 725 000
0
8 725 000
0
8 725 000
2.1. valsts pamatbudžets
17 725 000
0
8 725 000
0
8 725 000
0
8 725 000
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-1 308 750
0
-1 308 750
0
-1 308 750
0
-1 308 750
3.1. valsts pamatbudžets
-1 308 750
0
-1 308 750
0
-1 308 750
0
-1 308 750
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
-1 308 750
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-1 308 750
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 18. janvāra protokolu Nr. 3 34.§ "Informatīvais ziņojums "Par Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģisko plānu 2023.–2027. gadam" intervencei "Riska pārvaldības instrumenti" ir apstiprināts publiskais finansējums 36 125 000 euro apmērā, ko veido ELFLA līdzfinansējums 85 % (30 706 250 euro) apmērā un Latvijas valsts līdzfinansējums 15 % (5 418 750 euro) apmērā. (Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskajā plānā 2023.–2027. gadam (turpmāk – Stratēģiskais plāns) intervence "Ražas, dzīvnieku, sējumu un stādījumu apdrošināšanas prēmija" ir apakšpasākums saskaņā ar regulas 2021/2115 76. pantu "Riska pārvaldības instrumenti".)
Pēc minētā informatīvā ziņojuma pieņemšanas Stratēģiskajā plānā vēl tika izdarīti grozījumi, pārdalot 1 500 000 euro no intervences "Ražotāju grupu un organizāciju izveide" intervencei "Ražas, dzīvnieku, sējumu un stādījumu apdrošināšanas prēmija". Tādējādi Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna 2023.–2027. gadam intervencei "Ražas, dzīvnieku, sējumu un stādījumu apdrošināšanas prēmija" ir apstiprināts publiskais finansējums 37 625 000 euro apmērā, ko veido ELFLA līdzfinansējums 85 % (31 981 250 euro) apmērā un Latvijas valsts līdzfinansējums 15 % (5 643 750 euro) apmērā.
Atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 15. augusta protokollēmuma Nr. 40 43. § 36. punktam Zemkopības ministrijas budžeta apakšprogrammā 21.01.00 "Valsts atbalsts lauksaimniecībai un lauku attīstībai" papildu finansējums valsts atbalstam 2024. gadā ir 46 918 370 euro, no kuriem apdrošināšanas intervencei plānoti 5 000 000 euro
Turklāt no budžeta apakšprogrammas 65.10.00 "Maksājumu iestādes izdevumi Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) projektu un pasākumu īstenošanai (2023-2027)" šai intervencei 2024. gadā piešķirti 4 000 000 euro
Tādējādi kopējais finansējums intervencei intervencei "Ražas, dzīvnieku, sējumu un stādījumu apdrošināšanas prēmija" ir 46 625 000 euro. 2023. gadā intervences īstenošanai no Stratēģiskā plāna tika nodrošināts finansējums 2 725 000 euro apmērā.
2024. gadā intervences īstenošanai nepieciešams finansējums 17 725 000 euro apmērā, un no 2025. gada atlikušais finansējums tiek sadalīts trīs vienādās daļās līdz 2027. gadam.
Turpmākajos gados intervencei pieejamais finansējums ir
2025. gadā – 8 725 000 euro;
2026. gadā – 8 725 000 euro;
2027. gadā – 8 725 000 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienests
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Zemnieku Saeima"
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/944f9f76-61f4-4cad-acd0-4fcdfe4ff449 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība "LATRAPS" izteica priekšlikumu svītrot noteikumu Nr. 259 7.3. apakšpunktu par atlīdzības limitiem. 7.3. apakšpunkts noteikumos Nr. 259 saglabāts un skaidrībai precizēts, jo mazākā atlīdzības limita noteikšana ļauj pasargāt lauksaimnieku no liela apmēra zaudējumiem.
Arī biedrība "Zemnieku Saeima" sniedza priekšlikumu izteikt jaunā redakcijā 7.3. apakšpunktu, nosakot, ka apdrošināšanas polisē jānorāda visi apdrošinātie riska faktori, tomēr jau pašlaik mēdz būt situācijas, kad lauksaimnieks izvēlas apdrošināt platības pie viena apdrošināšanas pakalpojuma sniedzēja, bet pret sausuma risku – pie cita apdrošināšanas pakalpojuma sniedzēja, jo pirmais apdrošināšanas pakalpojuma sniedzējs šī riska apdrošināšanu nepiedāvā. Nebūtu lietderīgi ierobežot šādu lauksaimnieku vēlmi, it īpaši situācijā, kad sausuma iestāšanās novērojama arvien biežāk, tādēļ šis biedrības "Zemnieku Saeima" priekšlikums nav ņemts vērā.
Biedrība "Zemnieku Saeima" izteica priekšlikumu noteikt priekšapmaksu 85 procentu apmērā (atkārtoti e-pastā iesniegtajos komentāros biedrība izteica priekšlikumu priekšapmaksu noteikt 90 procentu apmērā) no aprēķinātās atbalsta summas, kā arī mainīt iesnieguma izskatīšanas termiņu no diviem mēnešiem uz vienu mēnesi. Priekšlikumi ņemti vērā, palielinot priekšapmaksu no 70 līdz 80 procentiem un lēmuma pieņemšanai nosakot viena mēneša termiņu.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Lauku atbalsta dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi