Anotācija (ex-ante)

24-TA-1427: Rīkojuma projekts (Apstiprināšana, iecelšana amatā, speciālās dienesta pakāpes piešķiršana)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Ulda Reimaņa pārcelšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Valsts civildienesta likuma 11.panta trešā daļa, 37. panta pirmā, 2.1 un trešā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta "Par Ulda Reimaņa pārcelšanu” mērķis ir nodrošināt Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas biroja (turpmāk - Birojs) darbības nepārtrauktību un funkciju efektīvu izpildi, direktora amatā pārceļot Satiksmes ministrijas valsts sekretāra vietnieku Uldi Reimani.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2005.gada 20.decembra noteikumiem Nr.273” Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas biroja nolikums” 1.punktu Birojs ir satiksmes ministra pārraudzībā esoša tiešās pārvaldes iestāde, un saskaņā ar Biroja nolikuma 6.punktu Biroja direktoru pēc kandidatūras apstiprināšanas Ministru kabinetā ieceļ amatā un atbrīvo no amata satiksmes ministrs. Esošā Biroja direktore Anita Rozenberga tiek pārcelta Satiksmes ministrijas Jūrlietu departamenta direktores amatā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Biroja darbības mērķis ir valsts pārvaldes funkcijas īstenošana civilās aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas jomā, smagu dzelzceļa avāriju un nopietnu negadījumu izmeklēšanas jomā, kā arī jūras negadījumu un incidentu izmeklēšanas jomā. Saskaņā ar Ministru kabineta 2023.gada 8.maija rīkojumā Nr.20 “Par Valsts pārvaldes modernizācijas plānu 2023.-2027.gadam” noteikto vienā no uzstādītajiem rīcības virzieniem ir ietverts mērķis vienota un efektīva valsts pārvalde, kas cita starpā paredz starpinstitucionālās sadarbības stiprināšanu, kā arī valsts pārvaldes darbības rezultativitātes un efektivitātes uzlabošanu. Arī Satiksmes ministrijas nozarē viens no turpmākā perioda izaicinājumiem ir saistīts ar iepriekšminēto mērķu sasniegšanai nepieciešamo darbību koordinēšanu un ieviešanu, līdz ar to šobrīd būtiski ir stiprināt gan Satiksmes ministrijas, gan tās padotības iestāžu kapacitāti nacionāla līmeņa un starptautiskās sadarbības attīstībai un pilnveidošanai, kā arī administratīvo procesu efektīvai vadībai. Izvērtējot Biroja direktora amata prasības kopsakarā ar nozarē esošajiem cilvēkresursiem, ir uzklausīts Satiksmes ministrijas valsts sekretāra vietnieka Ulda Reimaņa viedoklis un saņemta piekrišana pārcelšanai uz noteiktu laiku. Atbilstoši iepriekš minētajam un, izvērtējot Satiksmes ministrijas valsts sekretāra vietnieka atbilstību Biroja direktora amata aprakstā noteiktajām izglītības, kvalifikācijas, profesionālās pieredzes prasībām, kā arī, lai veicinātu sabiedrības uzticību civildienestam, ir pieņemts lēmums par ierēdņa profesionālo karjeras izaugsmi resora ietvaros.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams lēmums par ierēdņa pārcelšanu Biroja direktora amatā. Saskaņā ar Valsts civildienesta likuma 37.panta 2.1 daļu lēmumu par ierēdņa pārcelšanu pārraudzībā esošas iestādes vadītāja amatā ministrs pieņem, pamatojoties uz Ministru kabineta lēmumu. Līdz ar to, lai nodrošinātu labu pārvaldību, starpinstitucionālās sadarbības un starptautiskās sadarbības stiprināšanu, administratīvās vadības efektivizāciju satiksmes nozarē, kā arī civildienesta uzdevumu efektīvu izpildi, elastīgi izmantojot civildienesta resursus Satiksmes ministrijas resora iekšienē, nolūkā stiprināt Biroja vadības kapacitāti, kā arī valsts pārvaldes darbības rezultativitātes un efektivitātes uzlabošanu, Biroja direktora amatam nepieciešams kandidāts ar zināšanām un plašu pieredzi nozarē, starptautiskās sadarbības veicināšanā un administratīvajā darbā. Uldim Reimanim ir pieredze nozares politikas un stratēģijas īstenošanā valsts sekretāra vietnieka transporta nozares jūrlietu un sakaru jautājumos amatā. Ulda Reimaņa līdzšinējā profesionālā pieredze un kvalifikācija nodrošinās Biroja kapacitātes stiprināšanu, veicinot tās efektīvu uzdevumu un funkciju izpildi. Pieredze valsts sekretāra vietnieka amatā ir bijusi sasaistīta ar Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas biroja funkcijām. Ulda Reimaņa profesionālā kvalifikācija, izglītība, sekmīgais darbs Satiksmes ministrijā, nodrošinot jūrlietu apakšnozares, tostarp valsts politikas un starptautiskajām kuģošanas prasībām atbilstošu normatīvo aktu izstrādi jūrniecības apakšnozarē, transporta nozares tranzītpārvadājumu jomas un sakaru jomas pārraudzību, lielā starptautiskā pieredze, nodrošinot dalību dažādas starptautiskās aktivitātēs (dalība Starpvaldību komisijās, Transporta darba grupās, nozares izstādēs ārvalstīs) un sadarbības projektos, kā arī iegūtās zināšanas un pieredze, kas ļauj definēt stratēģisko mērķus un realizējamos uzdevumus mērķu sasniegšanai,  būs būtisks pienesums Biroja izaugsmes nodrošināšanai, esošo turpmāko stratēģisko mērķu realizēšanai un jaunu mērķu definēšanai. Ņemot vērā, ka šajā gadījumā ierēdnis tiek pārcelts Satiksmes ministrijas padotības iestādes augstākās amatpersonas amatā, kuru ieceļ ministrs, tad Valsts civildienesta likuma 37.panta trešajā daļā minētais par iestādes viedokļa izvērtēšanu neatbilst konkrētai situācijai un nav lietderīgs.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Ņemot vērā, ka atbilstoši Valsts civildienesta likuma 37.panta 2.1 daļai, lēmumu par Satiksmes ministrijas valsts sekretāra vietnieka pārcelšanu citā amatā pieņem ministrs, pamatojoties uz Ministru kabineta lēmumu, kā arī to, ka saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 7.panta trešo daļu Ministru kabineta rīkojums stājas spēkā tā parakstīšanas brīdī, satiksmes ministrs lēmumu par Ulda Reimaņa pārcelšanu Biroja direktora amatā pieņems nākamajā dienā pēc Ministru kabineta rīkojuma spēkā stāšanās, kā pārcelšanas datumu norādot šo konkrēto dienu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.

Projekta izstrādē iesaistītā institūcija - Satiksmes ministrija.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs
  • Satiksmes ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi