24-TA-1353: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Likumprojekts "Grozījumi "Tūrisma likumā""" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Tūrisma likumā" (turpmāk – grozījumi) izstrādāts saskaņā ar Ministru kabineta 2023.gada 12.septembra sēdes protokola Nr. 44, 50. § 2.punktu (ID 23-UZ-461), kas, cita starpā, paredz izstrādāt nepieciešamos grozījumus Tūrisma likumā vai citos spēkā esošajos tiesību aktos attiecībā uz īstermiņa īres mītņu kā izmitināšanas pakalpojumu sniegšanas atsevišķu sektoru.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Grozījumi paredz veikt izmaiņas Tūrisma likumā, lai definētu īstermiņa īres mītņu kā izmitināšanas pakalpojumu sniegšanas atsevišķu sektoru. Papildus grozījumi precizē un papildina Tūrisma likumā lietotos terminus, kas ir saistīti ar īstermiņa īres mītņu regulējuma priekšlikumu un tūristu izmitināšanas pakalpojumu sniegšanu.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2025.
Pamatojums
Līdz ar grozījumu spēkā stāšanos jāveic grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 3. aprīļa noteikumos Nr. 226 "Noteikumi par ārzemnieka deklarācijas veidlapas aizpildīšanas, glabāšanas un nodošanas kārtību", līdz ar to ir nepieciešams paredzēt laiku attiecīgo Ministru kabineta noteikumu grozījumu apstiprināšanai Ministru kabinetā.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar 2023.gada 12.septembra Ministru kabinetā izskatīto informatīvo ziņojumu “Par tūristu mītņu un īstermiņa mītņu īres regulējumu” (22-TA-3238), īstermiņa īres mītne pēc tās pielietojuma veida saskaņā ar Tūrisma likumu var tikt klasificēta kā tūristu mītne, bet tas nebūt nenozīmē, ka uz to var tikt tieši attiecināti citi normatīvie akti, jo tie ir attiecināmi uz pašu pakalpojuma sniegšanu, nevis mītni, kurā tas tiek sniegts.
Papildus īstermiņa īres mītnes definīcijai, ir nepieciešams precizēt tūrista, tūrisma un darījumu tūrisma definīcijas, lai izvairītos no neprecīzas terminu interpretācijas, vienlaikus nodrošinot likuma atbilstību šī brīža situācijai nozarē un tās lietotajos terminos.
Papildus īstermiņa īres mītnes definīcijai, ir nepieciešams precizēt tūrista, tūrisma un darījumu tūrisma definīcijas, lai izvairītos no neprecīzas terminu interpretācijas, vienlaikus nodrošinot likuma atbilstību šī brīža situācijai nozarē un tās lietotajos terminos.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
[1] Īstermiņa īres mītnes definīcija
Lai nodrošinātu tiesisko skaidrību īstermiņa īres mītņu pakalpojumu sniegšanā, ir nepieciešams definēt īstermiņa īres mītnes kā atsevišķu izmitināšanas sektoru.
Lai nodrošinātu tiesisko skaidrību īstermiņa īres mītņu pakalpojumu sniegšanā, ir nepieciešams definēt īstermiņa īres mītnes kā atsevišķu izmitināšanas sektoru.
Risinājuma apraksts
Tūrisma likumā tiek iekļauts jauns termins – īstermiņa īres mītne. Īstermiņa īres mītne tiek definēta kā publiskai rezervācijai pieejama dzīvojamā telpu grupa vai labiekārtota vieta. Tas nozīmē, ka mītne tiek piedāvāta īslaicīgai īrei tūristam, izmantojot tiešsaistes rezervēšanas platformas, kā piemēram, “AirBnB.com”, “Booking.com”, “Expedia.com” vai sludinājumu portālus, kā piemēram ss.com u.c.
Saskaņā ar būvju klasifikācijas jomā noteikto regulējumu ēkas galvenais lietošanas veids vai telpu grupas lietošanas veids ir kāds no šādiem:
1) viesnīca vai tai līdzīga lietojuma ēka vai telpu grupa;
2) vieglas konstrukcijas vasaras sezonai paredzēta ēka vai telpu grupa;
3) dzīvojamā māja vai dzīvojamā telpu grupa ar to saprotot vienu no lietošanas veidiem:
3.1) viena dzīvokļa māja; viena dzīvokļa mājas dzīvojamo telpu grupa;
3.2) divu dzīvokļu māja; divu dzīvokļu mājas dzīvojamo telpu grupa;
3.3) triju vai vairāku dzīvokļu māja; triju vai vairāku dzīvokļu mājas dzīvojamo telpu grupa;
3.4) dažādu sociālo grupu kopdzīvojamās māja; dažādu sociālo grupu kopdzīvojamās mājas dzīvojamo telpu grupa.
Dzīvojamā telpu grupa minētajā tvērumā ir iekļaujama jo:
1) nepastāv aizliegums attiecīgo objektu izīrēt īslaicīgi, bet izīrēšanas gadījumā attiecīgā objekta šāda veida izmantošana nav uzskatāma par patvaļīgo būvniecību (tā nav būves vai tās daļas ekspluatācija neatbilstoši projektētajam lietošanas veidam [Būvniecības likuma 18.panta otrā daļa])
2) Latvijas būvnormatīva LBN 201-15 "Būvju ugunsdrošība" (apstiprināti ar Ministru kabineta 2015. gada 30. jūnija noteikumiem Nr. 333 “Noteikumi par Latvijas būvnormatīvu LBN 201-15 “Būvju ugunsdrošība””) 2.42.apakšpunkts terminu “Īslaicīga īre” definē kā “dzīvojamo telpu grupas vai tajā esošo telpu īslaicīga izīrēšana atpūtas vai tūrisma vajadzībām vienai vai vairākām personām”. Savukārt normatīvā akta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumā (TAP ID: 22‑TA‑1191) ir skaidrots, ka par īslaicīgu īri uzskatāma dzīvojamo telpu izīrēšana uz termiņu līdz 30 dienām.
Terminu “Telpu grupa” definē Nekustamā īpašuma valsts kadastra likums (pirmā panta 10.daļa), bet telpu grupas lietošanas veidus un to iedalījumu dzīvojamo telpu grupās un nedzīvojamo telpu grupās definē būvju klasifikācijas jomas normatīvais regulējums (Ministru kabineta 2018. gada 12. jūnija noteikumi Nr. 326 “Būvju klasifikācijas noteikumi”).
Īstermiņa īres mītnes definīcija piemērojama arī tad, ja šī dzīvojamā telpu grupa ir vienīgā telpu grupa šajā ēkā, piemēram, individuālā dzīvojamā māja, vasarnīca, dārza māja u.c. Savukārt labiekārtota vieta var būt gan telts vieta, gan labiekārtota brīvdienu apmetne u.c. izmitināšanas mītne privātā teritorijā, kas nav reģistrēta kā tūristu mītne. Gan dzīvojamā telpa, gan labiekārtota vieta šīs definīcijas izpratnē ir privātas teritorijas (īpašumi).
Definējot īstermiņa īres mītni kā dzīvojamo telpu grupu vai labiekārtotu vietu (privātu platību) nevis tūristu mītni (publisku telpu), tiek skaidri nodalīta īstermiņa īres mītnes atšķirība no tūristu mītnes, līdz ar ko, uz īstermiņa īres mītni nav attiecināmas tādas pašas prasības, kā uz publisku telpu, piemēram, Autortiesību likuma prasības.
Tomēr tas neizslēdz citus tiesiskos regulējumus, kas var tikt attiecināti uz viesu izmitināšanu un atkarībā no pakalpojuma sniegšanas veida. Piemēram, sniedzot ēdināšanas pakalpojumus, jānodrošina prasību ievērošana atbilstoši Pārtikas uzraudzības likumam un Alkoholisko dzērienu aprites likumam, neatkarīgi no vietas, kur tiek sniegts pakalpojumus, ieskaitot, ja tas tiek sniegts īstermiņa īres mītnē.
Zemāk ietverts normatīvo aktu apkopojums, kas piemērojams tūristu mītnēm un īstermiņa īres mītnēm.
Saskaņā ar būvju klasifikācijas jomā noteikto regulējumu ēkas galvenais lietošanas veids vai telpu grupas lietošanas veids ir kāds no šādiem:
1) viesnīca vai tai līdzīga lietojuma ēka vai telpu grupa;
2) vieglas konstrukcijas vasaras sezonai paredzēta ēka vai telpu grupa;
3) dzīvojamā māja vai dzīvojamā telpu grupa ar to saprotot vienu no lietošanas veidiem:
3.1) viena dzīvokļa māja; viena dzīvokļa mājas dzīvojamo telpu grupa;
3.2) divu dzīvokļu māja; divu dzīvokļu mājas dzīvojamo telpu grupa;
3.3) triju vai vairāku dzīvokļu māja; triju vai vairāku dzīvokļu mājas dzīvojamo telpu grupa;
3.4) dažādu sociālo grupu kopdzīvojamās māja; dažādu sociālo grupu kopdzīvojamās mājas dzīvojamo telpu grupa.
Dzīvojamā telpu grupa minētajā tvērumā ir iekļaujama jo:
1) nepastāv aizliegums attiecīgo objektu izīrēt īslaicīgi, bet izīrēšanas gadījumā attiecīgā objekta šāda veida izmantošana nav uzskatāma par patvaļīgo būvniecību (tā nav būves vai tās daļas ekspluatācija neatbilstoši projektētajam lietošanas veidam [Būvniecības likuma 18.panta otrā daļa])
2) Latvijas būvnormatīva LBN 201-15 "Būvju ugunsdrošība" (apstiprināti ar Ministru kabineta 2015. gada 30. jūnija noteikumiem Nr. 333 “Noteikumi par Latvijas būvnormatīvu LBN 201-15 “Būvju ugunsdrošība””) 2.42.apakšpunkts terminu “Īslaicīga īre” definē kā “dzīvojamo telpu grupas vai tajā esošo telpu īslaicīga izīrēšana atpūtas vai tūrisma vajadzībām vienai vai vairākām personām”. Savukārt normatīvā akta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumā (TAP ID: 22‑TA‑1191) ir skaidrots, ka par īslaicīgu īri uzskatāma dzīvojamo telpu izīrēšana uz termiņu līdz 30 dienām.
Terminu “Telpu grupa” definē Nekustamā īpašuma valsts kadastra likums (pirmā panta 10.daļa), bet telpu grupas lietošanas veidus un to iedalījumu dzīvojamo telpu grupās un nedzīvojamo telpu grupās definē būvju klasifikācijas jomas normatīvais regulējums (Ministru kabineta 2018. gada 12. jūnija noteikumi Nr. 326 “Būvju klasifikācijas noteikumi”).
Īstermiņa īres mītnes definīcija piemērojama arī tad, ja šī dzīvojamā telpu grupa ir vienīgā telpu grupa šajā ēkā, piemēram, individuālā dzīvojamā māja, vasarnīca, dārza māja u.c. Savukārt labiekārtota vieta var būt gan telts vieta, gan labiekārtota brīvdienu apmetne u.c. izmitināšanas mītne privātā teritorijā, kas nav reģistrēta kā tūristu mītne. Gan dzīvojamā telpa, gan labiekārtota vieta šīs definīcijas izpratnē ir privātas teritorijas (īpašumi).
Definējot īstermiņa īres mītni kā dzīvojamo telpu grupu vai labiekārtotu vietu (privātu platību) nevis tūristu mītni (publisku telpu), tiek skaidri nodalīta īstermiņa īres mītnes atšķirība no tūristu mītnes, līdz ar ko, uz īstermiņa īres mītni nav attiecināmas tādas pašas prasības, kā uz publisku telpu, piemēram, Autortiesību likuma prasības.
Tomēr tas neizslēdz citus tiesiskos regulējumus, kas var tikt attiecināti uz viesu izmitināšanu un atkarībā no pakalpojuma sniegšanas veida. Piemēram, sniedzot ēdināšanas pakalpojumus, jānodrošina prasību ievērošana atbilstoši Pārtikas uzraudzības likumam un Alkoholisko dzērienu aprites likumam, neatkarīgi no vietas, kur tiek sniegts pakalpojumus, ieskaitot, ja tas tiek sniegts īstermiņa īres mītnē.
Zemāk ietverts normatīvo aktu apkopojums, kas piemērojams tūristu mītnēm un īstermiņa īres mītnēm.
Prasība | Normatīvais regulējums | Tūristu mītne | Īstermiņa īres mītne |
Saimnieciskās darbības reģistrēšana | Likums “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” |
Attiecas | Attiecas, ja izvēlas reģistrēt saimniecisko darbību |
PVN nomaksa |
Pievienotās vērtības nodokļa likums |
Attiecas samazinātā likme |
Attiecas pilnā likme (Ja ieņēmumi no īpašuma iznomāšanas pārsniedz 50 000 eiro gadā vai mītne tiek izīrēta izmantojot ārvalstīs reģistrētas platformas PVN maksātājus.) |
Autortiesības | Autortiesību likums |
Attiecas | Neattiecas |
Ugunsdrošība |
Ministru kabineta 2016.[MR1] gada 19. aprīļa noteikumi Nr. 238 "Ugunsdrošības noteikumi" | Attiecas |
Attiecas: dzīvokļos obligāti dūmu detektori un īres dzīvokļu durvīm no iekšpuses ir jābūt viegli atveramām bez atslēgas vai citas atvēršanas ierīces |
Būvnormatīvi | 1) Latvijas būvnormatīvu LBN 201-15 "Būvju ugunsdrošība" (apstiprināti ar Ministru kabineta 2015. gada 30. jūnija noteikumiem Nr. 333 2) Ministru kabineta 2021. gada 19. oktobra noteikumi Nr. 693 "Būvju vispārīgo prasību būvnormatīvs LBN 200-21" |
Attiecas |
Attiecas, ja tiek veikta šāda objekta jauna būvniecība, vai pārbūve (pārbūves gadījumā tik tālu, cik pārbūvē) vai veikta lietošanas veida maiņa, piemēram, no ražošanas telpu grupas uz tādu, kurā ir pieļaujama īstermiņa īre. |
Telpu grupas definīcija | Nekustamā īpašuma valsts kadastra likums | Attiecas | Attiecas, ja objekts ir telpu grupa (vieta ēkā), nevis visa ēka vai teritorija |
Telpu grupas lietošanas veidi | Ministru kabineta 2018. gada 12.jūnija noteikumi Nr. 326 “Būvju klasifikācijas noteikumi” | Attiecas | Attiecas, ja objekts ir telpu grupa (vieta ēkā), nevis visa ēka vai teritorija |
Statistikas datu sniegšana |
1) Statistikas likums 2) Ministru kabineta 2023. gada 14. novembra noteikumi Nr. 645 "Noteikumi par Oficiālās statistikas programmu 2024.–2026. gadam" |
Attiecas | Attieksies, ja tiks ieviesta īstermiņa īres regula |
PVD pārbaudes |
Pārtikas uzraudzības likums |
Attiecas, ja tiek sniegts pakalpojums |
Attiecas, ja tiek sniegts pakalpojums |
Alkoholisko dzērienu licence |
Alkoholisko dzērienu aprites likums |
Attiecas, ja tiek sniegts pakalpojums |
Attiecas, ja tiek sniegts pakalpojums |
Ārvalstu deklarācijas |
Ministru kabineta 2007. gada 3. aprīļa noteikumi Nr. 226 "Noteikumi par ārzemnieka deklarācijas veidlapas aizpildīšanas, glabāšanas un nodošanas kārtību" |
Attiecas |
Attiecas (pēc grozījumu veikšanas Tūrisma likumā un attiecīgajos MK noteikumos) |
Problēmas apraksts
[2] Tūrisma likumā iekļautie termini
Šobrīd Tūrisma likumā tūrisms ir definēts kā personas darbības, kas saistītas ar ceļošanu un uzturēšanos ārpus savas pastāvīgās dzīvesvietas brīvā laika pavadīšanas, lietišķo darījumu kārtošanas vai citā nolūkā ne ilgāk kā vienu gadu. Savukārt tūrista definīcija nosaka, ka tūrists ir fiziskā persona, kura ceļo ārpus savas pastāvīgās dzīvesvietas ne ilgāk kā vienu gadu, uzturas sabiedriskā vai privātā mājvietā ne mazāk kā vienu nakti un apmeklētajā vietā neveic algotu darbu.
Pēdējo gadu gaitā ir novērotas dažādas interpretācijas un saņemti lūgumi skaidrot tūrista definīciju un tā pareizu interpretāciju attiecībā uz norādi definīcijā, ka persona neveic algotu darbu.
Saskaņā ar Apvienoto Nāciju Pasaules tūrisma organizācijas (turpmāk – UNWTO) starptautiski pieņemto definīciju, tūrisms ir sociāla, kultūras un ekonomiska parādība, kas ietver cilvēku pārvietošanos uz valstīm vai vietām ārpus ierastās vides personīgiem vai biznesa/profesionāliem mērķiem. Savukārt par tūristu var tikt uzskatīta gan persona, kas ir vienas nakts apmeklētājs un tās ceļojums ietver nakšņošanu, gan arī vienas dienas apmeklētāju (Definīcijas pieejamas tīmekļa vietnē: https://www.e-unwto.org/doi/book/10.18111/9789284420858).
Vēršama uzmanība tam, ka tūristam ir divas kumulatīvas pazīmes: 1) fiziskā persona, kura ceļo ārpus savas pastāvīgās dzīvesvietas; 2) apmeklētajā vietā neveic algotu darbu (nav nodarbināta galamērķī). Savukārt persona, kas ierodas Latvijā, lai veiktu algotu darbu un tiktu nodarbināta Latvijas teritorijā vai uzņēmumā, tiek uzskatīta par viesstrādnieku nevis par tūristu. Līdz ar to, par tūristu ir uzskatāma jebkura persona, kas ceļo ārpus savas dzīvesvietas brīvā laika pavadīšanas, lietišķo darījumu kārtošanas vai citā nolūkā, tai skaitā persona, kas dodas darījumu braucienos, ja šī persona neveic algotu darbu galamērķī, attiecīgi, nav viesstrādnieks. Tātad, arī persona, kas dodas ceļojumā komandējumos vai citās darba darīšanās, ir tūrists, precīzāk, darījumu tūrists.
Balstoties uz UNWTO darījumu tūrisma definīciju (Definīcijas pieejamas tīmekļa vietnē: https://www.e-unwto.org/doi/book/10.18111/9789284420858), darījumu tūrisms ir tūrisma veids, kurā ceļotāji profesionālos/darījumu nolūkos ceļo ārpus savas darba un dzīves vietas ar mērķi piedalīties sanāksmē vai kādā citā pasākumā. Darījumu tūrismā ietilpst sanāksmes un tikšanās, motivācijas ceļojumi, apmācību braucieni, konferences, profesionālo izstāžu apmeklējumi u.c. Savukārt, saskaņā ar Latvijas Tūrisma un viesmīlības terminu skaidrojošo vārdnīcu (Tūrisma un viesmīlības skaidrojošā vārdnīca (2008), izd.: Ekonomikas ministrija) darījumu tūrists ir persona, kura veic darījuma ceļojumu darba laikā. Darījumu tūristu ceļojumu izdevumus parasti apmaksā uzņēmums (..). Līdz ar to darījumu tūrists var saņemt darba algu no sava darba devēja, tai skaitā komandējuma naudu. Arī konferences dalībnieki ir uzskatāmi par darījumu tūristiem, jo ceļojums noris esošā algotā darba ietvaros nevis ar mērķi tikt nodarbinātam kādā organizācijā Latvijā.
Šobrīd Tūrisma likumā tūrisms ir definēts kā personas darbības, kas saistītas ar ceļošanu un uzturēšanos ārpus savas pastāvīgās dzīvesvietas brīvā laika pavadīšanas, lietišķo darījumu kārtošanas vai citā nolūkā ne ilgāk kā vienu gadu. Savukārt tūrista definīcija nosaka, ka tūrists ir fiziskā persona, kura ceļo ārpus savas pastāvīgās dzīvesvietas ne ilgāk kā vienu gadu, uzturas sabiedriskā vai privātā mājvietā ne mazāk kā vienu nakti un apmeklētajā vietā neveic algotu darbu.
Pēdējo gadu gaitā ir novērotas dažādas interpretācijas un saņemti lūgumi skaidrot tūrista definīciju un tā pareizu interpretāciju attiecībā uz norādi definīcijā, ka persona neveic algotu darbu.
Saskaņā ar Apvienoto Nāciju Pasaules tūrisma organizācijas (turpmāk – UNWTO) starptautiski pieņemto definīciju, tūrisms ir sociāla, kultūras un ekonomiska parādība, kas ietver cilvēku pārvietošanos uz valstīm vai vietām ārpus ierastās vides personīgiem vai biznesa/profesionāliem mērķiem. Savukārt par tūristu var tikt uzskatīta gan persona, kas ir vienas nakts apmeklētājs un tās ceļojums ietver nakšņošanu, gan arī vienas dienas apmeklētāju (Definīcijas pieejamas tīmekļa vietnē: https://www.e-unwto.org/doi/book/10.18111/9789284420858).
Vēršama uzmanība tam, ka tūristam ir divas kumulatīvas pazīmes: 1) fiziskā persona, kura ceļo ārpus savas pastāvīgās dzīvesvietas; 2) apmeklētajā vietā neveic algotu darbu (nav nodarbināta galamērķī). Savukārt persona, kas ierodas Latvijā, lai veiktu algotu darbu un tiktu nodarbināta Latvijas teritorijā vai uzņēmumā, tiek uzskatīta par viesstrādnieku nevis par tūristu. Līdz ar to, par tūristu ir uzskatāma jebkura persona, kas ceļo ārpus savas dzīvesvietas brīvā laika pavadīšanas, lietišķo darījumu kārtošanas vai citā nolūkā, tai skaitā persona, kas dodas darījumu braucienos, ja šī persona neveic algotu darbu galamērķī, attiecīgi, nav viesstrādnieks. Tātad, arī persona, kas dodas ceļojumā komandējumos vai citās darba darīšanās, ir tūrists, precīzāk, darījumu tūrists.
Balstoties uz UNWTO darījumu tūrisma definīciju (Definīcijas pieejamas tīmekļa vietnē: https://www.e-unwto.org/doi/book/10.18111/9789284420858), darījumu tūrisms ir tūrisma veids, kurā ceļotāji profesionālos/darījumu nolūkos ceļo ārpus savas darba un dzīves vietas ar mērķi piedalīties sanāksmē vai kādā citā pasākumā. Darījumu tūrismā ietilpst sanāksmes un tikšanās, motivācijas ceļojumi, apmācību braucieni, konferences, profesionālo izstāžu apmeklējumi u.c. Savukārt, saskaņā ar Latvijas Tūrisma un viesmīlības terminu skaidrojošo vārdnīcu (Tūrisma un viesmīlības skaidrojošā vārdnīca (2008), izd.: Ekonomikas ministrija) darījumu tūrists ir persona, kura veic darījuma ceļojumu darba laikā. Darījumu tūristu ceļojumu izdevumus parasti apmaksā uzņēmums (..). Līdz ar to darījumu tūrists var saņemt darba algu no sava darba devēja, tai skaitā komandējuma naudu. Arī konferences dalībnieki ir uzskatāmi par darījumu tūristiem, jo ceļojums noris esošā algotā darba ietvaros nevis ar mērķi tikt nodarbinātam kādā organizācijā Latvijā.
Risinājuma apraksts
Precizētas tūrista un tūrisma definīcijas, kā arī iekļauta jauna darījumu tūrisma definīcija, lai novērstu turpmāku kļūdainas terminu interpretācijas iespēju un nodrošinātu vienotu izpratni par tām:
1) Tiek precizēta tūrista definīcija, iekļaujot tajā darījumu tūrismu kā vienu no ceļošanas nolūkiem, vienlaikus svītrojot “algota darba” piebildi definīcijā. Darījumu tūrisms ir pieaugošs segments un viens no Latvijas tūrisma prioritārajiem veidiem. Definīcija precizēta, lai novērstu šobrīd reizēm kļūdaini lietoto interpretāciju, ka persona, kas ceļo darba darīšanās vai komandējumos netiek uzskatīta par tūristu. Definīcijā svītrota arī norāde, ka tūrists ir persona, kas uzturas ārpus savas dzīves vietas līdz vienam gadam. Papildus tūrista definīcija precizēta, paredzot, ka tūrists var būt gan persona, kas nakšņo tūristu mītnē, gan persona, kas nenakšņo (attiecīgi svītrota piebilde, ka tūristam ir obligāti jānakšņo tūristu mītnē). Ievērojot starptautisko praksi, kā arī nozares attīstības tendences, par tūristu tiek uzskatīta jebkura persona, kas ceļo ārpus savas dzīves vietas, neatkarīgi no tā, vai galamērķī uzturas vienu vai vairākas dienas. Ja ir nepieciešamība nodalīt starp tūristu, kas nakšņo galamērķī un starp tūristu, kurš nenakšņo (piemēram, statistikas vajadzībām), var lietot aprakstošus terminus – vienas dienas tūrists vai vairākdienu tūrists.
2) Tiek precizēta tūrisma definīcija, aizstājot vārdus lietišķo darījumu kārtošanas ar darījumu tūrismu. Definīcijas grozījumi nepieciešami, lai salāgotu to ar precizēto tūrista definīciju, vienlaikus novēršot neprecīzas termina interpretācijas iespējas.
3) Tiek iekļauts termins - darījumu tūrisms. Termins iekļauts likumā, lai novērstu tūrista un tūrisma definīciju kļūdainas interpretācijas iespējas. Darījumu tūrisms ir īpaši attīstījies pēdējo gadu laikā, ir izstrādātas gan atbalsta programmas, gan īstenotas darījumu tūrisma popularizēšanas aktivitātes Latvijas un starptautiskā līmenī. Tādēļ nepieciešama nepārprotama un pareizi interpretējama definīcija. Darījumu tūrisma termins ietver gan personas došanos darba komandējumos (dienesta darījumu kārtošana), gan piedalīšanos dažādos pasākumos (konferences, kongresi, motivācijas braucieni), gan šo pasākumu organizēšana.
1) Tiek precizēta tūrista definīcija, iekļaujot tajā darījumu tūrismu kā vienu no ceļošanas nolūkiem, vienlaikus svītrojot “algota darba” piebildi definīcijā. Darījumu tūrisms ir pieaugošs segments un viens no Latvijas tūrisma prioritārajiem veidiem. Definīcija precizēta, lai novērstu šobrīd reizēm kļūdaini lietoto interpretāciju, ka persona, kas ceļo darba darīšanās vai komandējumos netiek uzskatīta par tūristu. Definīcijā svītrota arī norāde, ka tūrists ir persona, kas uzturas ārpus savas dzīves vietas līdz vienam gadam. Papildus tūrista definīcija precizēta, paredzot, ka tūrists var būt gan persona, kas nakšņo tūristu mītnē, gan persona, kas nenakšņo (attiecīgi svītrota piebilde, ka tūristam ir obligāti jānakšņo tūristu mītnē). Ievērojot starptautisko praksi, kā arī nozares attīstības tendences, par tūristu tiek uzskatīta jebkura persona, kas ceļo ārpus savas dzīves vietas, neatkarīgi no tā, vai galamērķī uzturas vienu vai vairākas dienas. Ja ir nepieciešamība nodalīt starp tūristu, kas nakšņo galamērķī un starp tūristu, kurš nenakšņo (piemēram, statistikas vajadzībām), var lietot aprakstošus terminus – vienas dienas tūrists vai vairākdienu tūrists.
2) Tiek precizēta tūrisma definīcija, aizstājot vārdus lietišķo darījumu kārtošanas ar darījumu tūrismu. Definīcijas grozījumi nepieciešami, lai salāgotu to ar precizēto tūrista definīciju, vienlaikus novēršot neprecīzas termina interpretācijas iespējas.
3) Tiek iekļauts termins - darījumu tūrisms. Termins iekļauts likumā, lai novērstu tūrista un tūrisma definīciju kļūdainas interpretācijas iespējas. Darījumu tūrisms ir īpaši attīstījies pēdējo gadu laikā, ir izstrādātas gan atbalsta programmas, gan īstenotas darījumu tūrisma popularizēšanas aktivitātes Latvijas un starptautiskā līmenī. Tādēļ nepieciešama nepārprotama un pareizi interpretējama definīcija. Darījumu tūrisma termins ietver gan personas došanos darba komandējumos (dienesta darījumu kārtošana), gan piedalīšanos dažādos pasākumos (konferences, kongresi, motivācijas braucieni), gan šo pasākumu organizēšana.
Problēmas apraksts
[3] Pašvaldību kompetence tūrisma jomā
Izvērtējot Eiropas Savienības valstu pieredzi un pieeju īstermiņa īres mītņu jomā, tiek secināts, ka ārvalstu lielie tūrisma galamērķi (pilsētas) ir izstrādājuši un ieviesuši paši savus regulējumus un tas tiek darīts tikai teritorijās, kur notiek liela tūristu aktivitāte un kas īpaši ietekmē izmitināšanas pakalpojumu sniegšanu vai dzīvojamo fondu (dzīvokļu īstermiņa izīrēšanu).
Ņemot vērā tūristu plūsmu Latvijā, kā arī īstermiņa īres mītņu koncentrēšanos galvenokārt lielākās pilsētās vai tūrisma galamērķos, Latvijā nav nepieciešamības šobrīd noteikt centralizētus noteikumus par īstermiņa īres mītņu pakalpojumu sniegšanu. Tomēr, ir pašvaldības, kā piemēram, Rīga, kurās ir liela tūristu mītņu un īstermiņa īres mītņu koncentrēšanās un šādās pašvaldībās var būt nepieciešamība pēc sistematizētas kārtības noteikšanas, piemēram, lai ieviestu un administrētu pašvaldību nodevu (par tūristu izmitināšanu) vai veiktu uzskati, iegūstot informāciju par pašvaldības administratīvajā teritorijā veikto saimniecisko darbību tūristu izmitināšanas sektorā.
Saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 12. panta pirmās daļas 3. punktu vietējās pašvaldības domei ir tiesības Ministru kabineta noteikumos noteiktajā kārtībā savā administratīvajā teritorijā uzlikt pašvaldības nodevas par atpūtnieku un tūristu uzņemšanu. Šāda nodevas par atpūtnieku un tūristu uzņemšanu ir ieviesta Rīgā (turpmāk – tūristu nodeva) (Saistošie noteikumi pieejami: https://likumi.lv/ta/id/337264-par-pasvaldibas-nodevu-par-atputnieku-un-turistu-uznemsanu-riga). Saskaņā ar saistošajiem noteikumiem, tūristu nodevas iekasēšanas sistēmas pamatā ir trīs aktīvas darbības no nodevas maksātāju puses, proti - pirmkārt, godprātīga reģistrēšanās Rīgas valstspilsētas pašvaldībā, otrkārt, ikmēneša atskaišu iesniegšana par izmitināto atpūtnieku un tūristu skaitu un, treškārt, uz iesniegto atskaišu pamata veikta nodevas samaksa. Tomēr, ja tūristu nodevas maksātāji godprātīgi neveic savu pienākumu reģistrēties vai paziņot par tūristu uzņemšanas uzsākšanu un katru mēnesi neiesniedz atskaites, nav iespējams efektīvi administrēt tūristu nodevu, jo nav informācijas ne par nodevas maksātājiem, ne arī par maksājamās nodevas apmēru.
Jāuzsver, ka tūristu nodevas maksātāji Rīgā ir ne tikai lielās viesnīcas, bet arī īstermiņa īres mītnes, kuru piedāvājums tūristu vidū iegūst aizvien lielāku popularitāti. Ņemot vērā minimālās iespējas šādu pakalpojumu uzskaitē un kontrolē, nepieciešams efektīvs risinājums, lai motivētu nodevas maksātājus godprātīgi veikt tūristu nodevas samaksu. Nenodrošinot efektīvu mehānismu tūristu nodevas nosacījumu izpildei attiecībā uz īstermiņa īres mītnēm, faktiski tiek kropļota konkurence, godprātīgos tūristu nodevas maksātājus nostādot neizdevīgākos apstākļos, turpretī tūristu izmitinātājiem, kas prettiesiski izvairīsies no reģistrēšanās kā tūristu nodevas maksātāji, dodot iespēju nodrošināt tūristiem izdevīgākas cenas.
Izvērtējot Eiropas Savienības valstu pieredzi un pieeju īstermiņa īres mītņu jomā, tiek secināts, ka ārvalstu lielie tūrisma galamērķi (pilsētas) ir izstrādājuši un ieviesuši paši savus regulējumus un tas tiek darīts tikai teritorijās, kur notiek liela tūristu aktivitāte un kas īpaši ietekmē izmitināšanas pakalpojumu sniegšanu vai dzīvojamo fondu (dzīvokļu īstermiņa izīrēšanu).
Ņemot vērā tūristu plūsmu Latvijā, kā arī īstermiņa īres mītņu koncentrēšanos galvenokārt lielākās pilsētās vai tūrisma galamērķos, Latvijā nav nepieciešamības šobrīd noteikt centralizētus noteikumus par īstermiņa īres mītņu pakalpojumu sniegšanu. Tomēr, ir pašvaldības, kā piemēram, Rīga, kurās ir liela tūristu mītņu un īstermiņa īres mītņu koncentrēšanās un šādās pašvaldībās var būt nepieciešamība pēc sistematizētas kārtības noteikšanas, piemēram, lai ieviestu un administrētu pašvaldību nodevu (par tūristu izmitināšanu) vai veiktu uzskati, iegūstot informāciju par pašvaldības administratīvajā teritorijā veikto saimniecisko darbību tūristu izmitināšanas sektorā.
Saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 12. panta pirmās daļas 3. punktu vietējās pašvaldības domei ir tiesības Ministru kabineta noteikumos noteiktajā kārtībā savā administratīvajā teritorijā uzlikt pašvaldības nodevas par atpūtnieku un tūristu uzņemšanu. Šāda nodevas par atpūtnieku un tūristu uzņemšanu ir ieviesta Rīgā (turpmāk – tūristu nodeva) (Saistošie noteikumi pieejami: https://likumi.lv/ta/id/337264-par-pasvaldibas-nodevu-par-atputnieku-un-turistu-uznemsanu-riga). Saskaņā ar saistošajiem noteikumiem, tūristu nodevas iekasēšanas sistēmas pamatā ir trīs aktīvas darbības no nodevas maksātāju puses, proti - pirmkārt, godprātīga reģistrēšanās Rīgas valstspilsētas pašvaldībā, otrkārt, ikmēneša atskaišu iesniegšana par izmitināto atpūtnieku un tūristu skaitu un, treškārt, uz iesniegto atskaišu pamata veikta nodevas samaksa. Tomēr, ja tūristu nodevas maksātāji godprātīgi neveic savu pienākumu reģistrēties vai paziņot par tūristu uzņemšanas uzsākšanu un katru mēnesi neiesniedz atskaites, nav iespējams efektīvi administrēt tūristu nodevu, jo nav informācijas ne par nodevas maksātājiem, ne arī par maksājamās nodevas apmēru.
Jāuzsver, ka tūristu nodevas maksātāji Rīgā ir ne tikai lielās viesnīcas, bet arī īstermiņa īres mītnes, kuru piedāvājums tūristu vidū iegūst aizvien lielāku popularitāti. Ņemot vērā minimālās iespējas šādu pakalpojumu uzskaitē un kontrolē, nepieciešams efektīvs risinājums, lai motivētu nodevas maksātājus godprātīgi veikt tūristu nodevas samaksu. Nenodrošinot efektīvu mehānismu tūristu nodevas nosacījumu izpildei attiecībā uz īstermiņa īres mītnēm, faktiski tiek kropļota konkurence, godprātīgos tūristu nodevas maksātājus nostādot neizdevīgākos apstākļos, turpretī tūristu izmitinātājiem, kas prettiesiski izvairīsies no reģistrēšanās kā tūristu nodevas maksātāji, dodot iespēju nodrošināt tūristiem izdevīgākas cenas.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā minēto, Tūrisma likumā ir paredzētas tiesības pašvaldībai noteikt kārtību tūristu mītņu, īstermiņa īres mītņu un tajās uzņemto tūristu uzskaites un tūristu nodevas administrēšanas nodrošināšanai. Tūrisma likuma 8.pants ir papildināts ar 7.punktu, nosakot, ka pašvaldības ir tiesīgas savas administratīvās teritorijas ietvaros noteikt kārtību tūristu mītņu, īstermiņa īres mītņu un tajās izmitināto tūristu uzskaitei un pašvaldību nodevas administrēšanai. Par noteiktās kārtības neievērošanu vietējai pašvaldībai ir tiesības saistošajos noteikumos noteikt administratīvo atbildību, ievērojot Administratīvās atbildības likuma nosacījumus. Tādējādi tiek noteikta pašvaldību kompetence un atbildība tūrisma jomā attiecībā uz tiesībām veikt tūrisma mītņu un īstermiņa īres mītņu uzskaiti, piemēram, veidojot reģistrus.
Problēmas apraksts
[4] Tūrisma pakalpojumu sniedzēji un to darbības veidi
Tūrisma likuma 11.panta septītā daļa nosaka, ka komersanti un saimnieciskās darbības veicēji nodrošina, ka tūristu mītnēs izmitinātie ārzemnieki personīgi aizpilda un paraksta deklarācijas veidlapu un pierāda savu identitāti, uzrādot derīgu, identitāti apliecinošu dokumentu. Šāda prasību Tūrisma likumā ietverta, izpildot Šengenas Konvencijas, ar kuru īsteno Beniluksa Ekonomikas savienības valstu valdību, Vācijas Federatīvās Republikas valdības un Francijas Republikas valdības 1985. gada 14. jūnija Šengenas Līgumu par pakāpenisku kontroles atcelšanu pie kopīgām robežām, 45. pantu. Detalizētāka kārtība noteikta Ministru kabineta 2007. gada 3. aprīļa noteikumos Nr. 226 “Noteikumi par ārzemnieka deklarācijas veidlapas aizpildīšanas, glabāšanas un nodošanas kārtību”.
Līdz ar īstermiņa īres mītņu kā atsevišķa izmitināšanas sektora definēšanu, ir nepieciešams veikt grozījumus Tūrisma likuma 11.panta septītajā daļā, nosakot, ka ārzemnieku deklarācijas attiecas arī uz īstermiņa īres mītnēs izmitinātajiem tūristiem.
Tūrisma likuma 11.panta septītā daļa nosaka, ka komersanti un saimnieciskās darbības veicēji nodrošina, ka tūristu mītnēs izmitinātie ārzemnieki personīgi aizpilda un paraksta deklarācijas veidlapu un pierāda savu identitāti, uzrādot derīgu, identitāti apliecinošu dokumentu. Šāda prasību Tūrisma likumā ietverta, izpildot Šengenas Konvencijas, ar kuru īsteno Beniluksa Ekonomikas savienības valstu valdību, Vācijas Federatīvās Republikas valdības un Francijas Republikas valdības 1985. gada 14. jūnija Šengenas Līgumu par pakāpenisku kontroles atcelšanu pie kopīgām robežām, 45. pantu. Detalizētāka kārtība noteikta Ministru kabineta 2007. gada 3. aprīļa noteikumos Nr. 226 “Noteikumi par ārzemnieka deklarācijas veidlapas aizpildīšanas, glabāšanas un nodošanas kārtību”.
Līdz ar īstermiņa īres mītņu kā atsevišķa izmitināšanas sektora definēšanu, ir nepieciešams veikt grozījumus Tūrisma likuma 11.panta septītajā daļā, nosakot, ka ārzemnieku deklarācijas attiecas arī uz īstermiņa īres mītnēs izmitinātajiem tūristiem.
Risinājuma apraksts
Tūrisma likuma 11.panta septītā daļa tiek precizēta, nosakot, ka ārvalstu deklarāciju aizpildīšana ir jānodrošina arī tiem komersantiem un saimnieciskās darbības veicējiem, kas sniedz tūristu izmitināšanas pakalpojumus īstermiņa īres mītnēs.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Grozījumi ietekmēs tās fiziskās personas, kas sniedz īstermiņa īres mītņu pakalpojumus, nosakot par pienākumu nodrošināt ārzemnieku deklarāciju aizpildīšanu.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Grozījumi ietekmēs plašu juridisko personu loku, kuri tieši vai pastarpināti darbojas tūrisma nozarē: tūrisma pakalpojumu sniedzējus, izmitināšanas un sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniedzējus, transportēšanas pakalpojumu sniedzējus, kā arī pašvaldības
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta 2007. gada 3. aprīļa noteikumi Nr. 226 "Noteikumi par ārzemnieka deklarācijas veidlapas aizpildīšanas, glabāšanas un nodošanas kārtību".
Pamatojums un apraksts
Jāveic noteikumu grozījumi, iekļaujot tajos īstermiņa īres mītnes
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Tiks pievienota pēc publiskās apspriešanas.
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Tiks pievienoti pēc publiskās apspriešanas.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi