Anotācija

24-TA-2791: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts kustamās mantas nodošanu bez atlīdzības Ukrainai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 43.1 panta pirmā daļa paredz, ka valsts kustamo mantu var nodot bez atlīdzības ārvalstu valdību un starpvalstu organizāciju īpašumā. Šādā gadījumā lēmumu par kustamās mantas nodošanu katrā konkrētā gadījumā pieņem Ministru kabinets. Ministru kabineta 2006. gada 25. jūlija noteikumu Nr. 618 "Kārtība, kādā valsts kustamo mantu nodod bez atlīdzības ārvalstu valdību un starpvalstu organizāciju īpašumā" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 618) 2. punkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir nodrošināt Ārlietu ministrijas granta projekta "Atbalsts Ukrainas tiesu ekspertiem Krievijas Federācijas kara noziegumu dokumentēšanā (ForUkraine)" izpildi un noteikt Ukrainas Nacionālajam zinātniskajam centram "Goda profesora M.S.Bokariusa vārdā nosauktais tiesu ekspertīžu institūts" (turpmāk - Harkivas Tiesu ekspertīžu institūts) nododamo valsts kustamo mantu, tās apjomu un bilances vērtību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Tieslietu ministrijas Valsts tiesu ekspertīžu birojs īsteno Ārlietu ministrijas granta projektu "Atbalsts Ukrainas tiesu ekspertiem Krievijas Federācijas kara noziegumu dokumentēšanā (ForUkraine)" (turpmāk - Projekts).
Šī projekta ietvaros tiek sniegts praktisks atbalsts Harkivas Tiesu ekspertīžu institūta tiesu ekspertiem Krievijas Federācijas kara noziegumu dokumentēšanā. Projekta ietvaros, atbilstoši projektā noteiktajam, ir īstenotas vairākas aktivitātes - organizēti pieredzes apmaiņas un kompetences celšanas pasākumi, sniegts atbalsts jaunu tiesu ekspertīzes metožu izstrādē un aprobēšanā, kā arī iegādāts nepieciešamais aprīkojums un materiāli (kopā 20 560 vienības) ar kopējo bilances vērtību 70’535,08 eiro, kas ir jānodod Harkivas Tiesu ekspertīžu institūtam.
Projekta izdevumi ir segti no Tieslietu ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammas 03.04.00 „Tiesu ekspertīžu veikšana” projekta “Atbalsts Ukrainas tiesu ekspertiem Krievijas Federācijas kara noziegumu dokumentēšanā (ForUkraine)” līdzekļiem.
Projekta realizācijai piešķirts finansējums no LR Ārlietu ministrijas pamatbudžeta programmas 07.00.00 “Attīstības sadarbības projekti un starptautiskā palīdzība” līdzekļiem.  2023. gada 11. jūlijā noslēgts Granta līgums Nr.LV-80 starp Ārlietu ministriju un Valsts tiesu ekspertīžu biroju par Projekta Nr. GPK-44/2023, realizāciju.
Projekta ietvaros ir veikts  transferta pārskaitījums no pamatbudžeta programmas 07.00.00 “Attīstības sadarbības projekti un starptautiskā palīdzība” uz Tieslietu ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammu 03.04.00 „Tiesu ekspertīžu veikšana”.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pamatojoties uz 2023. gada jūlijā parakstīto Granta līgumu Nr. LV-80 starp Ārlietu ministriju un Tieslietu ministrijas Valsts tiesu ekspertīžu biroju, ir saņemts finansējums Projekta īstenošanai, kura ietvaros iegādāta kustamā manta ar kopējo bilances vērtību 70’535,08 eiro (nododamās valsts kustamās mantas saraksts ir rīkojuma pielikumā) un tā bez atlīdzības ir jānodod Harkivas Tiesu ekspertīžu institūtam.
Risinājuma apraksts
Ievērojot MK noteikumu Nr. 618 2. punktu un Tieslietu ministrijas 2023. gada 13. februāra Vadības komitejas sēdē saņemto atļauju Valsts tiesu ekspertīžu birojam piedalīties Ārlietu ministrijas izsludinātajā 2023. gada attīstības sadarbības granta projektu konkursā, un noslēgto sadarbības līgumu, ir izstrādāts rīkojuma projekts, kas paredz atļaut Valsts tiesu ekspertīžu birojam bez atlīdzības nodot Ukrainai (Harkivas Tiesu ekspertīžu institūtam) valsts kustamo mantu ar kopējo bilances vērtību 70’535,08 eiro, par nodošanu noformējot un parakstot nodošanas un pieņemšanas aktu, atbilstoši MK noteikumu Nr. 618 4. punktā noteiktajai procedūrai.  
Atbilstoši Projekta Līguma 1. pielikumā “Projekta iesniegums” un 2. pielikumā “Projekta budžeta tāme” noteiktajam, tiek sniegts praktisks atbalsts Harkivas Tiesu ekspertīžu institūtam Krievijas Federācijas kara noziegumu dokumentēšanā ar nepieciešamā aprīkojuma un materiālu iegādi. Iegādājamā aprīkojuma un materiālu saraksts ir saskaņots ar Ārlietu ministriju un Harkivas tiesu ekspertīžu institūtu.
Projekta ietvaros ir iegādāti un tiks nodoti ekspertīžu darbam nepieciešami jauni un nelietoti individuālie aizsardzības līdzekļi, materiāli un reaģenti ekspertīžu veikšanai, iekārtas un iekārtu piederumi, biroja tehnika un piederumi, un grāmatas (no kurām 1 grāmata ir iegādāta lietota) - kopā 20 560 vienības. Mantas uzskaitījums MK rīkojuma pielikumā “Bez atlīdzības Ukrainai (Harkivas Tiesu ekspertīžu institūtam) nododamā valsts kustamā manta”.
Ievērojot, ka granta projekta budžetā ir paredzēti līdzekļi iegādātā aprīkojuma un materiālu nogādāšanai Ukrainā, kā arī to, ka veicot aptauju ir apzināti uzņēmumi un biedrības, kas veic piegādes uz Ukrainu, un ir noskaidrotas un izvērtētas paredzamās izmaksas, ir pieņemts lēmums uzticēt biedrībai "Bruņotava", Reģ. Nr.40008317830, nogādāt materiālās vērtības Ukrainā. 
Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 618 3. punktā noteikto - valsts kustamo mantu nodod bez atlīdzības ārvalstu valdību vai starpvalstu organizāciju īpašumā, slēdzot rakstveida līgumu. MK noteikumu Nr. 618 4. punkts nosaka, ka, ja objektīvu iemeslu dēļ nav iespējams noslēgt MK noteikumu Nr. 618 3. punktā minēto līgumu, valsts kustamo mantu var nodot bez atlīdzības ārvalstu valdību vai starpvalstu organizāciju īpašumā, noformējot citus valsts kustamās mantas nodošanu un pieņemšanu apliecinošus dokumentus.  
Krievijas Federācijas izraisītais karš pret Ukrainu ir radījis ārkārtas apstākļus, kuros mazinājušās Ukrainas institūciju iespējas izvērtēt un abpusēji saskaņot dažādus ar ienākošajām palīdzības kravām saistītos dokumentus, tai skaitā līgumus. Tieslietu ministrijas ieskatā minētie apstākļi ir objektīvs iemesls, kā dēļ nav iespējama MK noteikumu Nr. 618 3. punktā minētā līguma noslēgšana. Līdz ar to, lai mazinātu Ukrainas puses administratīvo slogu, kā arī ņemot vērā, ka atbalsta sniegšanā Ukrainai nepieciešama operatīva rīcība, Tieslietu ministrija uzskata par nepieciešamu piemērot MK noteikumu Nr. 618 4. punktā noteikto procedūru - valsts kustamo mantu nodot bez atlīdzības, neslēdzot rakstisku līgumu, bet noformējot citus valsts kustamās mantas nodošanu un pieņemšanu apliecinošus dokumentus, t.i., noformējot nodošanas un pieņemšanas aktu.  
Par kustamās mantas nodošanu un pieņemšanu ir noformējams trīspusējs mantas nodošanas un pieņemšanas akts, ko parakstīs attiecīgi:  
1) Valsts tiesu ekspertīžu biroja atbildīgā amatpersona;  
2) biedrības "Bruņotava" pārstāvis, apliecinot, ka pieņem valsts kustamo mantu nogādāšanai Ukrainā un nodošanai Ukrainas valdības institūcijai, tajā skaitā veicot visas nepieciešamās darbības un sedzot visus saistītos izdevumus, kā arī nodrošinās nodošanas un pieņemšanas akta parakstīšanu no Harkivas Tiesu ekspertīžu institūta pārstāvja puses, un parakstīta nodošanas un pieņemšanas akta iesniegšanu Valsts tiesu ekspertīžu birojā;  
3) Harkivas Tiesu ekspertīžu institūta pārstāvis, kurš saņēmis valsts kustamo mantu no biedrības "Bruņotava".  
Atbilstoši noteikumu Nr. 618 5. punktam parakstīto valsts kustamās mantas nodošanas un pieņemšanas aktu apstiprinās Valsts tiesu ekspertīžu biroja vadītāja.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Valsts tiesu ekspertīžu birojs ir izvērtējis visus vērā ņemamos aspektus un pieņēma lēmumu, ka materiālo vērtību nodošana bez atlīdzības Ukrainai neietekmēs Valsts tiesu ekspertīžu biroja un Tieslietu ministrijas pakļautībā esošo iestāžu darbību, noteikto funkciju izpildi un to kvalitāti. 
Finansiālās ietekmes uz valsts, pašvaldības vai iestādes budžetu nebūs, jo izdevumi tiks segti no Ārlietu ministrijas piešķirtā granta projekta līdzekļiem. Ir veikta loģistikas pakalpojumu izmaksu aptauja un izvēlēts saimnieciski izdevīgākais piedāvājums.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Izdevumi segti no Tieslietu ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammas 03.04.00 „Tiesu ekspertīžu veikšana” Projekta līdzekļiem.
Projekta realizācijai piešķirts finansējums no Ārlietu ministrijas pamatbudžeta programmas 07.00.00 “Attīstības sadarbības projekti un starptautiskā palīdzība” līdzekļiem.  2023. gada 11. jūlijā noslēgts Granta līgums Nr.LV-80 starp Ārlietu ministriju un Valsts tiesu ekspertīžu biroju par Projekta Nr. GPK-44/2023, realizāciju.
Projekta ietvaros ir veikts  transferta pārskaitījums no pamatbudžeta programmas 07.00.00 “Attīstības sadarbības projekti un starptautiskā palīdzība” uz Tieslietu ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammu 03.04.00 „Tiesu ekspertīžu veikšana”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ar šo tiesību akta projektu sabiedrības intereses netiek skartas, jo rīkojums paredz Projekta ietvaros iegādāto materiālu nodošanu Ukrainai, līdz ar to ir vērsts uz ļoti šauru sabiedrības loku un noteiktu projekta aktivitāšu īstenošanu, šī rīkojuma projekts nav saistīts ar attīstības plānošanu.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts tiesu ekspertīžu birojs
  • Nevalstiskā organizācija - biedrība "Bruņotava"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Izpildot rīkojumā noteikto, institūcijas funkcijas netiek ietekmētas.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts ir saistīts ar Krievijas militārā iebrukuma izraisīto situāciju Ukrainā, sniegs praktisku atbalstu Harkivas Tiesu ekspertīžu institūta tiesu ekspertiem Krievijas Federācijas kara noziegumu dokumentēšanā un izpētē, tādējādi tiešā veidā sniedzot ieguldījumu cilvēktiesību aizsardzībā, nodrošinot, ka kara noziegumi un kara noziegumu upuri netiek aizmirsti un tiek gūti pierādījumi vainīgo noskaidrošanai un sodīšanai, veicinot cilvēktiesību ievērošanu, demokrātisko vērtību nodrošināšanu Ukrainā.

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Bez atlīdzības Ukrainai (Goda profesora M.S.Bokariusa vārdā nosauktajam tiesu ekspertīžu institūtam) nododamā valsts kustamā manta
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk