Anotācija

24-TA-1019: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Vēja elektrostaciju maksājumu kārtība vietējās kopienas attīstībai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai noteiktu kārtību, kādā elektroenerģijas ražotājs, kura vēja elektrostacija atrodas Latvijas Republikas teritorijā, iekšējos jūras ūdeņos, teritoriālajā jūrā vai ekskluzīvajā ekonomiskajā zonā un kuras uzstādītā jauda ir vienāda ar vienu megavatu vai lielāka par to, veic vēja elektrostacijas maksājumus vietējās kopienas attīstībai, paredzēto maksājumu apmēru, to maksāšanas un uzraudzības kārtību, termiņus, kā arī maksājumu izmantošanas mērķus.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir veicināt  vēja enerģijas attīstību, pašvaldību un vietējo iedzīvotāju interesi atjaunīgās enerģijas attīstībā un reģionālo labbūtību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Eiropas Savienības vērienīgie centieni klimata jomā paredz līdz 2030. gadam samazināt siltumnīcefekta gāzu emisijas par 55% un līdz 2050. gadam sasniegt klimatneitralitāti. Atjaunīgo energoresursu izmantošanas attīstība ir veids, kā sasniegt Eiropas Savienības izvirzītos mērķus, kā arī dalībvalstu neatkarību no enerģijas importa un aizsargāt tās pret enerģijas cenas ietekmējošiem faktoriem. Attiecīgi Latvijas Nacionālais enerģētikas un klimata plāns 2021.-2030.gadam (turpmāk - NEKP) paredz atjaunīgās enerģijas, tajā skaitā vēja enerģijas izstrādes apjoma pieaugumu. Saskaņā ar NEKP mērķu scenāriju līdz 2030. gadam atjaunīgās enerģijas īpatsvars enerģijas galapatēriņā pieaugs līdz 62%, ko paredzēts nodrošināts ar būtisku saules un vēja enerģijas pieaugumu. 
Vēja elektrostaciju ieviešanai ir jāveic ietekmes uz vidi novērtējums saskaņā ar vides aizsardzības regulējumu. Likums "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" paredz vēja elektrostacijas ieviesēja pienākumu nodrošināt paredzētās darbības - vēja elektrostacijas ieviešanas ietekmes novērtējuma sabiedrisko apspriešanu. Sabiedriskās apspriešanas rezultātus ņem vērā, lemjot par paredzētās darbības akceptēšanu vai neakceptēšanu. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pašvaldības un reģionu iedzīvotāji ir noskaņoti skeptiski attiecībā uz vēja elektrostaciju novietojumu netālu no viņiem piederošajiem īpašumiem, tādēļ aizkavē vēja enerģijas attīstību Latvijā, nepiekrītot elektrostaciju ieviešanai. Pamatā vēja elektrostaciju ieviešana tiek saistīta ar negatīvu ietekmi - radīts nekustamā īpašuma apgrūtinājums, izmainīta ainava. Turklāt vietējo iedzīvotāju ieskatā vēja elektrostaciju ieviešana varētu ietekmēt vēsturiskas, aizsargājamas teritorijas, apkārtējo dabu.
Tomēr liela mēroga, komerciāli sekmīgi vējā enerģijas projekti var palīdzēt risināt reģionālās un valsts enerģētikas, klimata un ekonomikas prioritātes. Pašlaik vietējo iedzīvotāju kopienas negūst labumu no tā, ka to teritorijā vai tuvumā esošajā jūrā darbojas vēja elektrostacijas. Citu valstu (Dānijas, Vācijas, Austrālijas un citu valstu) pieredze rāda, ka, ieviešot vēja elektrostaciju radīto ieguvumu sadales mehānismu, tas ir, nodrošinot vietējai kopienai taustāmu labumu, nevis tikai vērtību, ko rada tīras enerģijas izmantošana, tiek uzlabota sabiedrības iesaistīšanās un tiek nodrošināts, ka iedzīvotāju kopienas piekrīt vēja elektrostaciju ilgtermiņa klātbūtnei.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā, ka vietējo iedzīvotāju kopienu nostāja attiecībā uz vēja elektrostaciju klātbūtni savu īpašumu tuvumā ir visnotaļ negatīva, tiek ieviest vēja elektrostaciju maksājums vietējās kopienas attīstībai (turpmāk – maksājums kopienai), pozitīvi ietekmējot vēja elektrostaciju ieviešanas procesu un veicinot iedzīvotāju negatīvās nostājās mazināšanos. Ar noteikumu projektu tiks sekmēta atjaunīgo energoresursu izmantošana un vietējās elektroenerģijas ražošanas attīstība, kas mazinās atkarību no fosilo energoresursu un elektroenerģijas importa un sekmēs aprites ekonomikas elementu ieviešanu un klimatneitralitātes sasniegšanu. Ar šo noteikumu projektu pašvaldības un reģionu iedzīvotāji gūs tiešo finansiālo labumu, kas sekmēs to dzīves kvalitātes un maksātspējas kāpumu, tādējādi veicinot vietējā patēriņa pieaugumu, kas uzlabos uzņēmējdarbības lokālo vidi nišu pieprasījuma pieauguma veidā.

Noteikumu projekts paredz, ka maksājumu kopienai jāveic gan sauszemē, gan jūrā izvietotām vēja elektrostacijām. Maksājumu kopienai saņem pašvaldība un mājsaimniecības, kura atrodas 2 km rādiusā no sauszemē esošas vēja elektrostacijas robežas un punkta krastā, kuru nosaka taisnā leņķī pret krastu no iekšējos jūras ūdeņos, teritoriālajā jūrā vai ekskluzīvajā ekonomiskajā zonā līdz 25 km attālumā no krasta esošas vēja elektrostacijas robežas.

Attāluma līdz vēja elektrostacijai noteikšana
Vēja elektrostacijas attālums no krasta tiek noteikts no taisnajām izejas līnijām (taisnās izejas līnijas ir krasta konfigurācijai atbilstošas līnijas, no kurām mēra teritoriālo jūru, kā arī kontinentālo šelfu un ekskluzīvo ekonomisko zonu).
25 km attālums no krasta noteikumu projektā ir ietverts, ievērojot elektroenerģijas ražotāja intereses un iedzīvotāju kopienas vēlmi atstāt iespējami nemainīgu jūras skatu. Ja vēja elektrostacija atrodas tālāk par 25 km no krasta tā nerada ietekmi (vizuālu, audiālu, u.c.) uz izdzīvotāju kopienu.
Lai pamatotu izvēlēto 25 km attālumu no krasta teritorijas, ir veikta izpēte un vairāku Eiropas Savienības dalībvalstu jūras vēja parku pieredzes apkopošana.
Globāla mēroga dati liecina, ka vidējā mediānas vērtība jūras vēja parkiem ir 35 km liels attālums no krasta. Eiropas reģionā attāluma vērtība ir 44 km. Ir uzsvērts, ka neatkarīgi no attāluma līdz krastam, ir nepieciešama vismaz viena apakšstacija elektroenerģijas pārvadīšanai uz sauszemes elektrotīklu [https://escholarship.org/content/qt6q32j71n/qt6q32j71n_noSplash_ce299968d848b35ac8719d33ded70f80.pdf].
Eiropas Savienības ietvaros izbūvēto jūras vēja parku attālumi no krasta ir no 8 km līdz 55 km, kas ir liels diapazons, jo izvēlētais attālums no krasta ir atšķirīgs lokālo nosacīju iespaidā, kuri ir atšķirīgi katrai izpētītai dalībvalstij [https://www.researchgate.net/figure/Average-water-depth-and-distance-to-shore-by-country-8_fig5_342040498].
Pētījumā Francijas teritorijā ir atzīts, ka negatīvās vizuālās ietekmes nav vēja parkiem, kuri uzstādīti 40-60 km attālumā no krasta [https://whc.unesco.org/en/wind-energy/case-study-france/].
Vācijā lielākā daļa jaunāko jūras vēja parku ir uzstādīti vismaz 40 km attālumā no krasta, bet eksistējošo jūras vēja parku vidējā attāluma vērtība ir 30 km [https://bwo-offshorewind.de/wp-content/uploads/2023/01/Status-of-Offshore-Wind-Energy-Development_Year-2022.pdf].
Izveidotā pieteikumā Īrijā norādīts, ka 2019. gadā vidējais attālums jūras vēja parkiem Eiropas savienības teritorijā bija 59 km. Vismazākie attālumi ir minēti Beļģijā un Nīderlandē, kur attālums līdz krastam bija 22 km [https://www.bluehorizon.ie/].
Veiktā pētījumā Itālijā ir apstiprināts, ka 10-25 km attālumā jūras vēja parku izbūves un uzturēšanas izmaksas saglabājas 25-30% līmenī [https://boa.unimib.it/retrieve/e39773b6-f7a6-35a3-e053-3a05fe0aac26/applsci-10-08899.pdf].
Līdz ar to, noteikumu projektā ir izvēlēts 25 km attālums no krasta, jo apkopotā Eiropas Savienības dalībvalstu pieredze un prakse rada pārliecību, ka regulējumā paredzētais attālums ir pietiekams, lai neradītu negatīvu vizuālo ietekmi, un novietojums ir pietiekoši tuvs, lai tas būtu ekonomiski izdevīgi.
Attāluma sauszemē noteikšanai un vēja elektrostacijas robežas noteikšanai izmantota Ministru kabineta 2013. gada 30. aprīļa noteikumos Nr.240 "Vispārīgie teritorijas plānošanas, izmantošanas un apbūves noteikumi" apstiprinātā koncepcija.

Maksājuma kopienai apmērs
Maksājuma kopienai apjoms ir pielīdzināms 1,5% no elektroenerģijas ražošanas iekārtas iepriekšējā gadā saražotās un pārvades vai sadales sistēmā nodotās elektroenerģijas apjoma, kas izteikta attiecīgā periodā Nord Pool elektroenerģijas biržas Latvijas tirdzniecības apgabala 12 mēnešu aritmētiskās vidējās vairumcenas izteiksmē. Šāds risinājums izvēlēts, lai nodrošinātu, ka Latvijā piemērojamais maksājuma apjoms būtiski neatšķirtos no citās reģiona valstīs noteiktā un netiktu ietekmēta elektroenerģijas ražotāju konkurētspēja.
Maksājuma kopienai apmēru (2500 euro) iecerēts pārskatīt ne retāk kā reizi piecos gados. Līdz pārskatīšanas brīdim tiks izstrādāts indeksācijas modelis vietējās kopienas maksājumam.
Ja būtiski mainās ekonomiskā situācija valstī (inflācijas straujš pieaugums, utml.) maksājums kopienai var tikt pārskatīts ātrāk, un jauno maksājuma apmēru pēc pārskatīšanas piemēros elektroenerģijas ražotājiem no nākamā gada 1. janvāra.

Mājsaimniecībai piederošais nekustamais īpašums
Noteikumu projektā par maksājuma kopienai saņēmēju norādītā mājsaimniecība var saņemt šo maksājumu tikai par tādu nekustamo īpašumu - dzīvokļa īpašumu, dzīvojamo māju vai tās daļu saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 12. jūnija noteikumiem Nr. 326 "Būvju klasifikācijas noteikumi" – kas ir nodots ekspluatācijā pirms vēja elektrostacijas būvatļaujas izsniegšanas un kas nav pilnīgi vai daļēji sagruvusi, bīstama vai ainavu bojājoša būve.
Neatkarīgi no nekustamā īpašuma kopīpašnieku domājamās daļas lieluma, vēja elektrostacijas tuvums nekustamajam īpašumam atstāj vienādu ietekmi uz nekustamā īpašuma kopīpašniekiem (ainaviskā vai diskomforta ziņā), līdz ar to ar noteikumu projektu noteikts, ka maksājums sadalāms vienādās daļās starp kopīpašniekiem, kas atvieglos arī administrējošās pašvaldības administratīvo slogu. 
Maksājumam kopienai ir kompensācijas raksturs, attiecīgi šis ienākums nav apliekams ar iedzīvotāju ienākuma nodokli saskaņā ar likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 9. panta pirmās daļas 16. punktu, jo maksājuma kopienai mērķis ir kompensēt vēja elektrostaciju radīto ietekmi (audiālās, vizuālās, īpašuma vērtības iespējamās izmaiņas) un tā rezultātā motivēt iedzīvotāju atbalsta pieaugumu vēja elektrostaciju ieviešanai.

Esošas vēja elektrostacijas jaudas palielināšana
Noteikumi projekts ir attiecināms uz visām vēja elektrostacijām, kuras ir pieslēgtas elektroenerģijas pārvades vai sadales sistēmai pēc šo noteikumu spēkā stāšanās un atbilst Elektroenerģijas tirgus likumā noteiktajiem kritērijiem. Vienlaikus, ar noteikumu projektu paredzēts maksājums par palielināto jaudas apmēru jau esošajām vēja elektrostacijām, ja jaudas palielināšana ir veikta esošajā elektrostacijā vai vēja parkā palielināts vēja elektrostaciju skaits.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
Skaidrojums
Noteikumu projektā ietverts jauns tiesiskais regulējums, līdz ar to veicams  izvērtējums, vai tas ir sasniedzis mērķi -  veicināta vēja enerģijas attīstība, pašvaldību un vietējo iedzīvotāju interese par  atjaunīgās enerģijas attīstību, kā arī reģionālo labbūtība vietās, kur tiek ieviestas vēja elektrostacijas. Ievērojot, ka vēju elektrostacijas ieviešanai ir nepieciešami vismaz četri gadi un pašlaik ietekmes uz vidi novērtējums ir uzsākts nelielam skaitam vēja parku, pēcpārbaudes izvērtējums būtu veicams pēc pieciem gadiem no noteikumu spēkā stāšanas.
Bez tam būtu vērtējama ar ārējo faktoru ietekme, tas ir, būtu vērtējams, vai ekonomisku, finanšu un citu faktoru ietekmes rezultātā nebūtu pārskatāms noteiktais maksājuma kopienai apmērs, vērtējot vai maksājums nerada nepamatotu slogi elektroenerģijas ražotājiem, kā arī to, vai tas ir pietiekams, lai veicinātu iedzīvotāju atbalstu atjaunīgās enerģijas attīstībai, kā arī tas nodrošinātu pietiekamus līdzekļus pašvaldībai energoefektivitātes, vides aizsardzības, ceļu atjaunošanas pasākumu īstenošanai pagastos, kurus ietekmē vēja stacijas, kā arī visas pašvaldības teritorijas, nodrošinot labbūtības pieaugumu pašvaldībā.
Kas veiks ex-post novērtējumu?
Klimata un enerģētikas ministrija
Ietekmes pēcpārbaudes veikšanas termiņš
01.01.2031.
Rezultāti/rādītāji, pēc kā tiek vērtēta tiesību akta (vai kādas tā daļas) mērķa sasniegšana
Rezultāts
Pieaudzis elektroenerģijas ražošanas apjoms, kuru nodrošina sauszemes vēja elektrostacijas
Rādītājs
Papildu ieviesti vismaz 1,3-1,5 GW ražošanas jaudas
Rezultāts
Ieviestas atkarstes vēja elektrostacijas 
Rādītājs
Ieviesti vismaz 0,4 GW ražošanas jaudas

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Visi iedzīvotāji, kas atrodas noteikumu projekta paredzētajā attālumā no vēja elektrostacijām
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir veicināt reģionālo attīstību, pašvaldību un vietējo iedzīvotāju interesi atjaunojamo energoresursu attīstībā.
Juridiskās personas
  • Vēja elektrostacijas ieviesēji
Ietekmes apraksts
Lai veicinātu atjaunīgās elektroenerģijas ieviešanu reģionos, vēja elektroenerģijas ražotāji maksās skarto iedzīvotāju lokam maksājumu vietējās kopienas attīstībai.
Izmaksas tiesību akta projektā noteikto prasību izpildei nerodas, jo vēja elektroenerģijas ražotāji veiks tādas administratīvās aktivitātes, kuras ir noteiktas Elektroenerģijas tirgus likumā. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Uzlabo pašvaldības infrastruktūru un padara vilinošāku jauniem uzņēmumiem, kā arī veicina jau esošo vietējo uzņēmēju pakalpojumu aktīvāku izmantošanu, sakārtojot loģistiku.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Uzlabojot infrastruktūru, tiek veicināta mazo un vidējo uzņēmēju attīstības iespēja savā nozarē.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Administrējošās pašvaldības budžeta ieņēmumus nav iespējams noteikt, izstrādājot noteikumu projektu, jo nav zināms ieviestās jaudas apjoms un nav precīzi paredzams elektrostacijas nodošanas ekspluatācijā laiks. Vienlaikus, ņemot vērā, ka vēja elektroenerģijas ražošanai ir rezervēti 1080 MW jaudas, iespējamie pašvaldību budžeta ieņēmumi paredzami 2 700 000 euro, kas sagaidāmi ne ātrāk par 2027. gadu, jo vēja elektrostacijas ir būvniecības stadijā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Diskusija/apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/00133aeb-70f4-4ee5-bf97-a6cc1fccdfb5/additional_documents

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Klimata un enerģētikas ministrija (turpmāk - KEM)uzsāka noteikumu projekta izstrādi 2024. gada sākumā un 2024. gada 22. februārī pirmo reizi prezentēja sākotnējo piedāvājumu vēja elektrostaciju attīstītājiem, ieskicējot noteikumos paredzētos galvenos principus par to, kā maksājums tiks dalīts starp pašvaldību un vietējiem iedzīvotājiem, kas dzīvo 2 km rādiusā no vēja elektrostacijas. Ar vēja elektroenerģijas ražotājiem tika diskutēts par to, vai piemērotākais mehānisms būtu noteikt fiksētu maksājumu par vēja elektrostacijas uzstādīto jaudu gadā, vai noteikt to kā mainīgu maksājumu procentuālā apmērā no elektroenerģijas ražotāja gada apgrozījuma par pārdoto elektroenerģiju. Diskusijās ar vēja elektroenerģijas ražotājiem secināts, ka gan vēja elektroenerģijas ražotājiem, gan iedzīvotājiem skaidrāks un paredzamāks būtu fiksētais maksājums par uzstādīto jaudu.
2024. gada 26. februārī KEM organizēja tikšanos ar pašvaldībām, prezentējot noteikumu projekta plānoto tvērumu un diskutējot par maksājuma apmēru un maksājuma izlietojuma mērķiem.
2024. gada 29. februārī KEM prezentēja noteikumu projekta plānoto tvērumu Klimata, vides un enerģētikas konsultatīvajā padomē, kurā pārstāvētas ministrijas, universitātes, Latvijas Pašvaldību savienība, Tirdzniecības un rūpniecības kamera, Latvijas Būvniecības padome u.c. organizācijas.
2024. gada 22. martā KEM organizēja atkārtotu tikšanos ar Latvijas Pašvaldību savienību, Reģionālo attīstības centru apvienību, t.sk. pašvaldību pārstāvjiem, lai turpinātu diskusiju par maksājuma apmēru un maksājuma izlietojuma mērķiem, panākot kompromisa vienošanos, kas atspoguļota arī noteikumu projekta gala redakcijā.
2024. gada 8. maijā KEM organizēja atkārtotu tikšanos ar vēja elektrostaciju attīstītājiem, prezentējot panākto vienošanos ar pašvaldību pārstāvjiem un informējot par plānoto noteikumu projekta saskaņošanas procesu.
No 2024. gada 13. līdz 27. maijam tika organizēta noteikumu projekta sabiedriskā līdzdalība (publiskā apspriešana) Tiesību aktu portālā. No 2024. gada 17. līdz 31. maijam un no 2024. gada 4. līdz 11. jūlijam tika organizēta noteikumu projektu starpinstitūciju saskaņošana Tiesību aktu portālā. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pašvaldības, kuru teritorijās atradīsies vēja elektrostacijas

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Pašvaldībai tiek pievienota maksājuma kopienai administrēšanas funkcija.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pašvaldība līdzekļus no kopienas maksājuma par vēja elektroenerģijas iekārtas darbību var izmantot noteikumu projekta noteiktā kārtībā

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks mazināta fosilo energoresursu izmantošana

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Mazinot atkarību no fosilo energoresursu importa un sekmējot pāreju aprites ekonomikas elementu ieviešanai, tiks sekmēta klimatneitralitātes sasniegšana.

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi