Anotācija (ex-ante)

21-TA-1489: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 12. aprīļa noteikumos Nr. 227 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 3.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt MVK izveidi un attīstību, īpaši apstrādes rūpniecībā un RIS3 prioritārajās nozarēs" 3.1.1.5. pasākuma "Atbalsts ieguldījumiem ražošanas telpu un infrastruktūras izveidei vai rekonstrukcijai" pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts pēc Ekonomikas ministrijas iniciatīvas, lai  precizētu Ministru kabineta 2016. gada 12. aprīļa noteikumu Nr. 227 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 3.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt MVK izveidi un attīstību, īpaši apstrādes rūpniecībā un RIS3 prioritārajās nozarēs" 3.1.1.5. pasākuma "Atbalsts ieguldījumiem ražošanas telpu un infrastruktūras izveidei vai rekonstrukcijai" pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 227) normu par gadījumiem, ja finansējuma saņēmējs pēc savas iniciatīvas ierosina sadarbības iestādei izbeigt līgumu par projekta īstenošanu valstī izsludinātās ārkārtas situācijas laikā un sešus mēnešus pēc tās, neatkarīgi no līguma par projekta īstenošanu izbeigšanas iemesliem.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir precizēt MK noteikumu Nr. 227 normu, lai komersantiem, kuriem ir finanšu rādītāju pasliktināšanās COVID-19 izplatības faktora ietekmē, neradītu vēl nelabvēlīgākus finansiālos apstākļus gadījumā, ja komersants nerealizē projektu dēļ apsvērumiem, kas radušies apgrozījuma krituma un citu saistīto faktoru rezultātā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd tiek identificētas situācijas, ka uzņēmumi COVID-19 ietekmes rezultātā ir lūguši atbrīvot bankas izsniegto garantiju, balstoties uz nepārvaramas varas apstākļu iestāšanos. Ņemot vērā to, ka ir radušies nepārvaramas varas apstākļi, secināms, ka šobrīd noteikumos nav atrunāts risinājums, kā rīkoties, kad pēc finansējuma saņēmēja paša iniciatīvas ierosinājuma tiek lauzts līgums par projekta īstenošanu valstī izsludinātās ārkārtas situācijas laikā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ekonomikas ministrija ierosina Noteikumu projektā iekļaut jaunu normu (24.1 punkts), lai nodrošinātu, ka gadījumos, ja finansējuma saņēmējs pēc savas iniciatīvas ierosina sadarbības iestādei – Centrālai finanšu un līgumu aģentūrai (turpmāk – CFLA) izbeigt līgumu par projekta īstenošanu valstī izsludinātās ārkārtas situācijas laikā (Latvijā ir izsludināta ārkārtējā situācija no 2021. gada 11. oktobra līdz 2022. gada 11. janvārim ar mērķi ierobežot COVID-19 izplatību (Ministru kabineta 2021. gada 9. oktobra rīkojums Nr. 720 "Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu") un sešus mēnešus pēc tās, neatkarīgi no līguma par projekta īstenošanu izbeigšanas iemesliem, finansējuma saņēmējam nav sadarbības iestādei jānodrošina garantijas iemaksa, ko sedz Eiropas Ekonomikas zonā reģistrēto kredītiestādes izsniegta pirmā pieprasījuma līguma izpildes garantijas vēstule (turpmāk – garantijas vēstule) un sadarbības iestāde finansējuma saņēmējam var atgriezt garantijas vēstuli. Šī norma iestrādāta, lai komersantiem, kuriem ir finanšu rādītāju pasliktināšanās COVID-19 izplatības faktora ietekmē, neradītu vēl nelabvēlīgākus finansiālos apstākļus gadījumā, ja komersants nerealizē projektu dēļ apsvērumiem, kas radušies apgrozījuma krituma un citu saistīto faktoru rezultātā. Papildus tiek precizēts MK noteikumu Nr. 227 24. punkts paredzot, ka garantijas vēstulē norādīto summu kredītiestāde izmaksā pēc pirmā sadarbības iestādes pieprasījuma, ja projekts netiek pabeigts līdz projekta īstenošanas beigu datumam, iestājas kāds no šo noteikumu 32. punktā minētajiem gadījumiem vai projekta iesniedzējs nenoslēdz līgumu ar sadarbības iestādi par projekta īstenošanu. Jaunā norma radītu labvēlīgus apstākļus uzņēmumiem, lai tie spētu finansiāli atgūties un turpināt savu saimniecisko darbību.
Risinājuma apraksts
Ekonomikas ministrijas ierosinātās izmaiņas labvēlīgi ietekmēs finansējuma saņēmējus, kā rezultātā tiks veicināta pozitīva ietekme uz tautsaimniecību.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Nav
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Saimnieciskās darbības veicēji

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi