23-TA-1369: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 31. janvāra noteikumos Nr. 50 "Kārtība, kādā administrē un uzrauga Eiropas Lauksaimniecības garantiju fondu un Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai, kā arī valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai un lauku attīstībai 2023.–2027. gada plānošanas periodā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Pēc Zemkopības ministrijas iniciatīvas ir sagatavots Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 31. janvāra noteikumos Nr. 50 "Kārtība, kādā administrē un uzrauga Eiropas Lauksaimniecības garantiju fondu un Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai, kā arī valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai un lauku attīstībai 2023.–2027. gada plānošanas periodā"" (turpmāk – noteikumu projekts), lai noteiktu dažu iestāžu pienākumus valsts un Eiropas Savienības atbalsta administrēšanā, precizētu Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna 2023.–2027. gadam (turpmāk - KLP SP) uzraudzības komitejas sastāvu, kā arī redakcionāli precizētu dažas tiesību normas.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt valsts un Eiropas Savienības atbalsta administrēšanā iesaistīto dažu iestāžu (Valsts augu aizsardzības dienesta, Lauku atbalsta dienesta) pienākumus. Ar noteikumu projektu arī tiek precizēts KLP SP uzraudzības komitejas sastāvs. Noteikumu projekts tāpat ietver dažus redakcionāla rakstura precizējumus, kas nemaina pieņemto tiesību normu būtību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2023. gada 31. janvāra noteikumos Nr. 50 "Kārtība, kādā administrē un uzrauga Eiropas Lauksaimniecības garantiju fondu un Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai, kā arī valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai un lauku attīstībai 2023.–2027. gada plānošanas periodā" (turpmāk – noteikumi Nr. 50) noteikta kārtība, kādā administrē un uzrauga Eiropas Lauksaimniecības garantiju fondu un Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai, kā arī valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai un lauku attīstībai 2023.–2027. gada plānošanas periodā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 50 24. punktā ir noteiks KLP SP uzraudzības komitejas institucionālais pārstāvju sastāvs, paredzot vienu pārstāvi no Pārresoru koordinācijas centra.
Ievērojot Ministru kabineta 2022. gada 15. novembra rīkojumu Nr. 808 "Par Pārresoru koordinācijas centra likvidāciju", ar 2023. gada 1. martu ir likvidēts un Valsts kancelejai pievienots Ministru prezidenta pakļautībā esošais Pārresoru koordinācijas centrs, tāpēc ir jāprecizē KLP SP uzraudzības komitejas sastāvs.
Ievērojot Ministru kabineta 2022. gada 15. novembra rīkojumu Nr. 808 "Par Pārresoru koordinācijas centra likvidāciju", ar 2023. gada 1. martu ir likvidēts un Valsts kancelejai pievienots Ministru prezidenta pakļautībā esošais Pārresoru koordinācijas centrs, tāpēc ir jāprecizē KLP SP uzraudzības komitejas sastāvs.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 1. punktā ir precizēts noteikumu Nr. 50 24.8. apakšpunkts, aizstājot pārstāvi no Pārresoru koordinācijas centra ar pārstāvi no Valsts kancelejas.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 50 73. punktā ir minētas kompetentās kontroles iestādes Latvijā, kuras nodrošina pārbaudes par attiecīgo Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulas (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013, (turpmāk – regula 2021/2115) 12. pantā minēto noteikumu ievērošanu, tostarp noteikumu Nr. 50 73.3. apakšpunktā norādot jomas, kurās pārbaudes veic Valsts augu aizsardzības dienests (turpmāk – VAAD). Zemkopības ministrija ir konstatējusi, ka noteikumu Nr.50 73.3. apakšpunkts neietver VAAD kompetencē esošā noteikuma pārbaudi tāda laba lauksaimniecības un vides stāvokļa standarta nodrošināšanā kā aizsargjoslas (buferjoslas) izveide gar ūdensobjektiem.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 2. punktā ir precizēts noteikumu Nr. 50 73.3. apakšpunkts, papildinot VAAD noteikto veicamo pārbaužu jomas ar pienākumu nodrošināt pārbaudes arī par labam lauksaimniecības un vides stāvokļa standartam atbilstošas aizsargjoslas (buferjoslas) izveidi gar ūdensobjektiem.
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr. 50 nav noteikta secība, kādā Lauku atbalsta dienests no atbalsta saņēmēja atgūst tam nepamatoti izmaksāto atbalstu un, ja attiecas, nokavējuma naudu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 3. punktā tiek noteikts, ka nepamatoti izmaksāto atbalstu no atbalsta saņēmēja atgūst tādā secībā, kas nodrošina, pirmkārt, nepamatoti izmaksātā atbalsta pamatsummas dzēšanu un, otrkārt, nokavējuma naudas dzēšanu. Nosakot nepamatoti izmaksātā atbalsta atgūšanas secību, ir izmantota līdzīga maksājumu novirzīšanas secība, kāda tā ir noteikta Ministru kabineta 2018. gada 30. oktobra noteikumu Nr. 661 "Kārtība, kādā maksā nodokļus, nodevas, citus valsts noteiktos maksājumus un ar tiem saistītos maksājumus un novirza tos saistību segšanai" 19. punktā, Ministru kabineta 2014. gada 30. septembra noteikumu Nr. 599 "Noteikumi par Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda, Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai, Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fonda, kā arī par valsts un Eiropas Savienības atbalsta lauksaimniecībai un lauku un zivsaimniecības attīstībai finansējuma administrēšanu 2014.–2020. gada plānošanas periodā" 75. punktā, kā arī Ministru kabineta 2022. gada 24. maija noteikumu Nr. 319 "Kārtība, kādā administrē un uzrauga Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu, kā arī valsts atbalstu zvejniecības un akvakultūras attīstībai 2021.–2027. gada plānošanas periodā" (turpmāk – noteikumi Nr. 319) 26.1 punktā.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 50 83. punktā ir lietots vārds "atmaksātais" nepamatoti izmaksātais atbalsts. Tā kā Lauku atbalsta dienests atgūst nepamatoti izmaksāto atbalstu no atbalsta saņēmējiem, nav korekti lietot apzīmējumu "atmaksāt". Savukārt noteikumu Nr. 50 84. punktā ir noteikta Lauku atbalsta dienesta un Zemkopības ministrijas rīcība gadījumos, kad no atbalsta saņēmēja, kas ir budžeta iestāde, Lauku atbalsta dienests nevar atgūt vai ieturēt nepamatoti izmaksāto atbalstu. Tā kā nepamatoti izmaksātā atbalsta ieturēšana ir viens no atgūšanas veidiem, tad noteikumu Nr. 50 84. punktā ir jāsvītro vārdi "vai ieturēt", tā novēršot Lauku atbalsta dienesta īstenojamās darbības pārklāšanos.
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projekta 4. punktu tiek redakcionāli precizēts vārds "atmaksāts" attiecīgā locījumā, to aizstājot ar vārdu "atgūts" attiecīgā locījumā. Ar noteikumu projekta 5. punktu tiek redakcionāli precizēts noteikumu Nr. 50 84. punkts, svītrojot vārdus "vai ieturēt".
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr. 50 nav noteikta kārtība, kādā valsts vai pašvaldības institūcija izvērtē atbalsta programmas vai projekta atbilstību Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantam un Eiropas Savienības tieši piemērojamajiem normatīvajiem aktiem par valsts atbalstu lauksaimniecības vai mežsaimniecības nozarē.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 6. punkts paredz papildināt noteikumus Nr. 50 ar 84.1 punktu, nosakot pienākumu valsts vai pašvaldības institūcijai izvērtēt atbalsta programmas vai projekta atbilstību Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantam un Eiropas Savienības tieši piemērojamajiem normatīvajiem aktiem par valsts atbalstu lauksaimniecības vai mežsaimniecības nozarē un iesniegt to Zemkopības ministrijā atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 9. panta otrajai daļai. Identiska pieeja tiek piemērota attiecībā uz valsts atbalstu zvejniecības un akvakultūras nozarē (skatīt noteikumu Nr. 319 29. punktu).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Eiropas Savienības un valsts atbalsta lauksaimniecībai un lauku attīstībai potenciālie saņēmēji
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekta normas noteiks secību, kādā tiek atgūts Eiropas Savienības fondu līdzfinansētajos projektos nepamatoti izmaksātais atbalsts.
Juridiskās personas
- Eiropas Savienības un valsts atbalsta lauksaimniecībai un lauku attīstībai potenciālie saņēmēji
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekta normas noteiks secību, kādā tiek atgūts Eiropas Savienības fondu līdzfinansētajos projektos nepamatoti izmaksātais atbalsts.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienestsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/f53cede3-7c6f-4c95-866a-c2cb2fc79444
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Par sabiedrības līdzdalībai nodoto noteikumu projektu iebildumi un priekšlikumi netika saņemti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Lauku atbalsta dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi