Anotācija (ex-ante)

24-TA-1816: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valstij piekrītošo nekustamo īpašumu Jāņa Daliņa ielā 8–11 un Jāņa Daliņa ielā 8–140, Rīgā, nodošanu Rīgas valstspilsētas pašvaldības īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 42. panta pirmā daļa 42.1, 43. pants, 45. panta pirmā daļa un Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 10. punkts.
Rīgas domes 2024. gada 3.jūlija lēmums  Nr. RD-24-3753-lē (prot. Nr. 124, 28. §) “Par Latvijas valstij piekrītošā dzīvokļa īpašuma Jāņa Daliņa ielā 8–11, Rīgā (kadastra Nr. 01009274064), un 2/145 domājamo daļu no autostāvvietas Jāņa Daliņa ielā 8–140, Rīgā (kadastra Nr. 01009274258), pārņemšanu Rīgas valstspilsētas pašvaldības īpašumā bez atlīdzības”.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts paredz Rīgas valstspilsētas pašvaldībai nodot dzīvokļa īpašumu Jāņa Daliņa ielā 8-11 un 2/145 domājamās daļas no nekustamā īpašuma Jāņa Daliņa ielā 8-140. Nekustamie īpašumi tiek nodoti Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 10. punktā noteiktās funkcijas īstenošanai – palīdzības sniegšanai iedzīvotājiem mājokļa jautājumu risināšanā. Pārņemot nekustamos īpašumus, pašvaldībai būs iespēja pilnvērtīgi to apsaimniekot.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
     Ar Ekonomisko lietu tiesas 2024.gada 12.janvāra lēmumu no kriminālprocesa Nr.11390063720 izdalītā procesa ietvaros nolemts atzīt par noziedzīgi iegūtu mantu, konfiscēt un atdot valstij privātpersonai piederošos nekustamos īpašumus Jāņa Daliņa ielā 8-11 ar kadastra numuru 01009274064 un Jāņa Daliņa ielā 8-140 ar kadastra numuru 01009274258. Lēmums stājies spēkā 2024. gada 9.aprīlī. Saskaņā ar iepriekš minēto tiesas lēmumu nekustamais īpašums atbilstoši  Krimināllikuma 70.10 pantam ir atzīstams par valsts mantu un piekrīt valstij.

    Dzīvokļa īpašums Jāņa Daliņa ielā 8–11 (nekustamā īpašuma kadastra Nr.0100 927 4064) sastāv no telpu grupas ar kadastra apzīmējumu 0100 024 2144 001 011 un tam piekrītošām 699/155493 domājamām daļām no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 024 2144),  699/155493 domājamām daļām no dzīvojamās mājas (būves kadastra apzīmējums 0100 024 2144 001)  un 699/155493 domājamām daļām no būves ar kadastra apzīmējumu  0100 024 2144 002 . Dzīvokļa platība ir 69,9 m2.
Dzīvokļa īpašums ierakstīts Rīgas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000373298 - 11. Zemesgrāmatas nodalījuma II daļas 2.iedaļā ierakstīta atzīme par aizliegumu dzīvokļa īpašumu atsavināt un apgrūtināt ar citām lietu vai saistību tiesībām saskaņā ar Kriminālprocesa likuma 361.¹ pantu.

    Privātpersonai ar tiesas nolēmumu ir atsavinātas arī 2/145 domājamās daļas no dzīvokļa īpašuma Jāņa Daliņa ielā 8–140 (nekustamā īpašuma kadastra Nr.0100 927 4258), kas sastāv no neapdzīvojamas telpas  Nr.140 (telpu grupas ar kadastra apzīmējumu 0100 024 2144 002 002), 17147/155493 domājamām daļām no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 0100 024 2144, 17147/155493 domājamām daļām no būvēm ar kadastra apzīmējumiem 0100 024 2144 001 un 0100 024 2144 002. Minētais nekustamais īpašums ir autostāvvieta.
     Nekustamais īpašums ierakstīts Rīgas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000373298 – 140. Zemesgrāmatas nodalījumā nostiprinātas lietošanas tiesības uz autostāvietu Nr.284. Zemesgrāmatas nodalījuma II daļas 2.iedaļā ierakstīta atzīme (atzīme Nr.46.2.) par aizliegumu nekustamo īpašumu atsavināt un apgrūtināt ar citām lietu vai saistību tiesībām saskaņā ar Kriminālprocesa likuma 361.¹ pantu.

     Zemes vienība Jāņa Daliņa ielā 8 (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 024 2144) un dzīvojamā māja, kurā atrodas dzīvokļu īpašumi, atrodas kultūras pieminekļa teritorijā, kas atbilstoši UNESCO Konvencijai par pasaules kultūras un dabas mantojuma aizsardzību iekļauti pasaules kultūras un dabas mantojuma objektu sarakstā. Tāpat zemes vienība ir apgrūtināta ar vairākām servitūtu tiesībām, piemēram, gājēju pārvietošanas un piekļūšanas servitūtu, atklāto virszemes autostāvvietu lietošanas servitūtu, slēgtās divlīmeņu autostāvvietas lietošanas ēkas servitūtu, servitūtu ēkas remonta veikšanai un citi tml.servitūtu tiesībām. Minētie apgrūtinājumi neietekmē dzīvokļu īpašumu turpmāko izmantošanu.

      Valsts ieņēmumu dienests (turpmāk - VID) ar 2024.gada 19.aprīļa Valstij piekritīgā nekustamā īpašuma fakta konstatācijas aktu Nr. 3810R/24 (valstij piekritīgās mantas uzskaites nodrošināšanai) pieņēma valsts uzskaitē iepriekš minētos par noziedzīgi iegūto mantu atzītos nekustamos īpašumus.
     Saskaņā ar Ministru kabineta 2013.gada 26.novembra noteikumu Nr.1354 „Kārtība, kādā veicama valstij piekritīgās mantas uzskaite, novērtēšana, realizācija, nodošana bez maksas, iznīcināšana, un realizācijas ieņēmumu ieskaitīšana valsts budžetā” 7.punktu VID ir atbildīgs par mantas neskartību un saglabāšanu no tās pieņemšanas brīža līdz nodošanai realizācijai, nodošanai bez maksas vai iznīcināšanai.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešams nodrošināt nekustamā īpašuma pilnvērtīgu apsaimniekošanu.
Risinājuma apraksts
    Pašvaldību likuma 73.panta ceturtā daļa paredz pašvaldības tiesības iegūt un atsavināt kustamo un nekustamo īpašumu, kā arī veikt citas privāttiesiskas darbības, ievērojot likumā noteikto par rīcību ar publiskas personas finanšu līdzekļiem un mantu.
    Rīgas dome 2024.gada 3.jūlijā pieņēma lēmumu  Nr.RD-24-3753-lē (prot. Nr.124, 28. §) “Par Latvijas valstij piekrītošā dzīvokļa īpašuma Jāņa Daliņa ielā 8–11, Rīgā (kadastra Nr.01009274064), un 2/145 domājamo daļu no autostāvvietas Jāņa Daliņa ielā 8–140, Rīgā (kadastra Nr.01009274258), pārņemšanu Rīgas valstspilsētas pašvaldības īpašumā bez atlīdzības”, ar kuru nolemts nekustamos īpašumus pārņemt pašvaldības īpašumā, lai īstenotu  Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 10.punktā noteikto funkciju – sniegtu palīdzību iedzīvotājiem mājokļa jautājumu risināšanā.
     Rīgas valstspilsētas pašvaldība rīkojuma projektā minētos nekustamos īpašumus izmantos pašvaldības funkciju īstenošanai, proti, palīdzības sniegšanai iedzīvotājiem mājokļa jautājuma risināšanai saskaņā ar likumu "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā", izņemot šā likuma III1 nodaļu “Dzīvojamo telpu izīrēšana kvalificētiem speciālistiem”. Tādējādi rīkojuma projekts neparedz komercdarbības atbalsta sniegšanu Rīgas valstspilsētas pašvaldībai.

     Atbilstoši Ministru kabineta 2011.gada 1.februāra noteikumu Nr.109 "Kārtība, kādā atsavināma publiskās personas manta” 12.punktā noteiktajam, lai noskaidrotu, vai atsavināmais valsts nekustamais īpašums nav nepieciešams citai valsts iestādei, valsts kapitālsabiedrībai vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes funkciju nodrošināšanai, rīkojuma projektu izsludinot Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā, tiks nodrošināts noteikumos noteiktais pienākums. Ja divu nedēļu laikā pēc Ministru kabineta rīkojuma projekta izsludināšanas Vienotajā tiesību aktu projektu portālā valsts iestādes, valsts kapitālsabiedrības vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes nepieprasa projektā minēto nekustamo īpašumu valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, to var atsavināt likumā noteiktajā kārtībā.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 42.panta pirmo daļu, ja nekustamie īpašumi vairs netiek izmantots pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai, pašvaldība šos nekustamos īpašumus bez atlīdzības nodod valstij.
     Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 42.1 pantu  Rīgas valstspilsētas pašvaldība tiek pilnvarota parakstīt nostiprinājuma lūgumu par īpašuma tiesību nostiprināšanu uz valsts vārda Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas personā, vienlaikus ar Rīgas valstspilsētas pašvaldības īpašuma tiesību nostiprināšanu.
     Pamatojoties uz Kriminālprocesa likuma 356.panta 1.1 daļu, uz mantu, kas atzīta par noziedzīgi iegūtu, tiek dzēsts tai uzliktais arests, apgrūtinājumi, aizliegumi un ķīlas tiesības, tai skaitā visi uz publiskajā reģistrā reģistrējamu mantu ierakstītie apgrūtinājumi un aizlieguma atzīmes. Ņemot vērā, ka rīkojuma projekta 3.punkts paredz pilnvarot Rīgas valstspilsētas pašvaldību parakstīt nostiprinājuma lūgumu īpašuma tiesību nostiprināšanai uz valsts vārda, tai arī jānodrošina zemesgrāmatu nodalījuma  II sadaļas 2.iedaļā ierakstīto apgrūtinājumu dzēšana.
   Rīgas valstspilsētas pašvaldībai, nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz nekustamajiem īpašumiem, vienlaikus zemesgrāmatā ir jānostiprina iepriekš minētie tiesību aprobežojumi, kā arī aizliegums atsavināt nekustamos īpašumus un apgrūtināt tos ar lietu tiesību – hipotēku, izņemot gadījumu, ja tas tiek ieķīlāts valsts aizdevuma nodrošināšanai, lai saņemtu Eiropas Savienības fondu atbalstu.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Rīgas pilsētas iedzīvotāji, kuriem nepieciešams mājokļa atbalsts.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Izdevumi, kas saistīti ar nekustamo īpašumu pārņemšanu, tai skaitā īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiek segti no Rīgas valstspilsētas pašvaldības budžeta līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Kā izriet no Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punkta, tad sabiedrības līdzdalības kārtību piemēro to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Tā kā Rīkojuma projekta būtība skar Ministru kabineta kompetenci lemt par to, vai atļaut Rīgas valstspilsētas pašvaldībai izmantot pirmtiesības uz nekustamajiem īpašumiem, kas ir atzīts par noziedzīgi iegūtu mantu, tad rīkojuma projektā risinātie jautājumi neparedz ieviest izmaiņas, kas varētu ietekmēt sabiedrības intereses.
 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests
  • Rīgas valstspilsētas pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamo īpašumu atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.
 

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi