Anotācija (ex-ante)

22-TA-1810: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 14. jūnija noteikumos Nr. 413 "Kārtība, kādā veicama personu obligātā medicīniskā un laboratoriskā pārbaude, obligātā un piespiedu izolēšana un ārstēšana infekcijas slimību gadījumos"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 14. jūnija noteikumos Nr. 413 "Kārtība, kādā veicama personu obligātā medicīniskā un laboratoriskā pārbaude, obligātā un piespiedu izolēšana un ārstēšana infekcijas slimību gadījumos" (turpmāk - noteikumi) paredz papildināt infekcijas slimības, kuras konstatējot vai rodoties pamatotām aizdomām par personas inficēšanos ar tām, veic personas obligāto medicīnisko un laboratorisko pārbaudi, izolēšanu un ārstēšanu, ar jaunu bīstamo slimību - pērtiķu bakām.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Papildināt infekcijas slimības (kuras konstatējot vai rodoties pamatotām aizdomām par personas inficēšanos ar tām, veic personas obligāto medicīnisko un laboratorisko pārbaudi, izolēšanu un ārstēšanu) ar pērtiķu bakām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Eiropā un citās pasaules valstīs strauji izplatās pērtiķu baku uzliesmojums.
Šī gada maija sākumā Apvienotajā Karalistē kādam indivīdam, kas nesen bija atceļojis no Nigērijas, tika diagnosticētas pērtiķu bakas. 2022. gada 15. maijā Pasaules Veselības organizācija (turpmāk – PVO) izplatīja paziņojumu par pērtiķu baku gadījumiem Apvienotajā Karalistē. Kopš tā laika par saslimšanas gadījumiem ar pērtiķu bakām ir paziņojušas vairākas valstis, un pērtiķu baku uzliesmojums turpina izplatīties. Epidemioloģiskie dati liecina par vietējo infekcijas transmisiju jeb izplatību Eiropā. Kopš 2022. gada 13. maija līdz 2. jūnijam, izmantojot Starptautiskajos veselības aizsardzības noteikumos noteikto ziņošanas sistēmu, ir ziņots par 780 laboratoriski apstiprinātiem pērtiķu baku gadījumiem 27 neendēmiskajās valstīs četros PVO reģionos. Šis ir vēsturiski lielākais dokumentētais pērtiķu baku uzliesmojums Eiropā. 
Arī Latvijā šī gada 3. jūnijā tika ziņots par diviem laboratoriski apstiprinātiem pērtiķu baku gadījumiem. Tādējādi personas, kuras inficējušās ar pērtiķu bakām vai par kuru inficēšanos ar pērtiķu bakām ir radušās pamatotas aizdomas, ir pakļaujamas obligātajai medicīniskajai un laboratoriskajai pārbaudei, izolēšanai vai ārstēšanai.
Līdz 2022. gada 2. jūnijam neendēmiskajās valstīs nav reģistrēts neviens nāves gadījums, kas būtu saistīts ar pērtiķu baku uzliesmojumu, tomēr par nāves gadījumiem ir ziņots no endēmiskajām valstīm Āfrikā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pērtiķu bakas ir reta, bakām līdzīga slimība, kas tiek pārnesta no cilvēka uz cilvēku (tas notiek ciešā saskarē ar infekciozu materiālu no inficētās personas ādas bojājumiem), kā arī ar elpceļu pilieniem, atrodoties ilgstošā tuvā kontaktā (seja pret seju), un ar slimnieku kontaminēto jeb piesārņoto vidi.
Lai gan vairumā gadījumu pašreizējā uzliesmojumā cilvēkiem ir bijuši viegli slimības simptomi, ir zināms, ka pērtiķu baku vīruss izraisa smagas slimības noteiktās iedzīvotāju grupās: mazi bērni, grūtnieces, personas ar nomāktu imūnsistēmu. Smagas saslimstības gadījumu iespējamību šajā uzliesmojumā vēl nevar precīzi novērtēt. 
PVO norāda, ka pat viens pērtiķu baku gadījums neendēmiskā valstī ir jāuzskata par uzliesmojumu (https://www.who.int/emergencies/disease-outbreak-news/item/2022-DON390). 
Vienlaikus PVO norāda, ka pērtiķu baku vīruss ir nosakāms tikai 3. biodrošības līmeņa laboratorijās. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu 1. pielikums (Infekcijas slimības, kuras konstatējot vai rodoties pamatotām aizdomām par personas inficēšanos ar tām, veic personas obligāto medicīnisko un laboratorisko pārbaudi, izolēšanu un ārstēšanu) tiks papildināts ar jaunu bīstamo infekcijas slimību, kuras gadījumā vadoties no epidemioloģiskām indikācijām ir nepieciešams obligāti veikt pārbaudi, jānodrošina inficētās personas izolāciju, kā arī jāveic ārsta noteiktā simptomātiskā ārstēšana.
Primāri cilvēkam tiek piedāvāts izolēties stacionārajā ārstniecības iestādē, lai pasargātu no inficēšanās citus cilvēkus dzīves vai uzturēšanas vietā un ātrāk veiktu diagnozes precizēšanu. Pacienta izolācija stacionārā ir svarīga, ja apstākļi dzīves vai uzturēšanās vietā nevar novērst citu cilvēku inficēšanās risku, sevišķi tām personām, kuras pieder veselības riska grupai: zīdaiņi un mazi bērni, grūtnieces, personas ar novājinātu imūnsistēmu. Pacientus, kuriem nav minēto risku, var izolēt dzīves vai uzturēšanās vietā, ievērojot nepieciešamos piesardzības pasākumus: ir iespēja piešķirt atsevišķu istabu, kopšanas un aprūpes priekšmetus, veikt tekošo/kārtējo dezinfekciju, it sevišķi tualetes telpā un vannas istabā.
Pērtiķu bakas ir klasificējamas kā bīstama infekcijas slimība atbilstoši Epidemioloģiskās drošības likumam, kas definē, kas ir bīstamas infekcijas slimības (cilvēka infekcijas slimības un parazitārās slimības, kas sakarā ar to ļaundabīgo klīnisko norisi, spēju strauji izplatīties un efektīvu profilakses vai ārstniecības līdzekļu trūkumu apdraud sabiedrības veselību, kā arī var izraisīt starptautiskas nozīmes ārkārtas sabiedrības veselības situāciju).
Izolācijas un piesardzības pasākumi ir jāturpina līdz simptomu izzušanai (atdalījušās kreveles un sadzijuši visi izsitumi), kas parasti ilgst 2-4 nedēļas.
Šāds pērtiķu baku infekcijas slimības iedalījums atbilst Eiropas Slimību profilakses un kontroles centra un PVO noteiktajam. 
Ir jāņem vērā arī pacienta gatavība sadarbībai un epidemiologu un ārstu ieteikumu izpildei, tādēļ arī noteikumu 12. punkts tiek papildināts ar pērtiķu bakām. Iespējams kādu epidemioloģisko indikāciju dēļ var rasties nepieciešamība pērtiķu baku gadījumā veikt personas (piemēram, persona, kas uzturas patversmē, sociālās aprūpes iestādē, ieslodzījuma vietā, bēgļu uzturēšanas vietā) piespiedu medicīnisko un laboratorisko pārbaudi, izolēšanu un ārstēšanu, lai izvairītos no infekcijas slimības tālākas izplatīšanās.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

SPKC tīmekļvietnē tiek izvietota aktuālā informācija par pērtiķu bakām.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • iespējami inficētās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz sabiedrības veselību – tiek aizstāvētas sabiedrības intereses kopumā, jo tiek noteikts, ka inficēšanās gadījumā ar pērtiķu bakām ir veicama obligātā pārbaude, izolēšana un ārstēšana.
Juridiskās personas
  • ārstniecības personas, laboratorijas, SPKC epidemiologi
Ietekmes apraksts
Ārstniecības personai, laboratorijai, epidemiologiem būs skaidrs rīcības algoritms.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu projekts tiek virzīts steidzamības kārtā, tādēļ sabiedrība nav iesaistīta projekta izstrādē.
Konsultācijas ir notikušas ar SPKC ekspertiem.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Slimību profilakses un kontroles centrs
  • ārstniecības iestādes laboratorijas

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts skar sabiedrības veselības jautājumus.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi