Anotācija (ex-ante)

22-TA-2372: Noteikumu projekts (Groza manuāli)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 20. janvāra noteikumos Nr. 60 "Noteikumi par obligātajām prasībām ārstniecības iestādēm un to struktūrvienībām"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Veselības ministrija izvērtējusi Ministru kabineta 2009. gada 20. janvāra noteikumos Nr. 60 "Noteikumi par obligātajām prasībām ārstniecības iestādēm un to struktūrvienībām” (turpmāk – noteikumu projekts) un sagatavojusi grozījumus atbilstoši  aktuālajai  un nepieciešamai situācijai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis:
1)precizēt obligātās prasības ārstniecības iestādēm un to struktūrvienībām dzemdniecībā;
2)precizēt obligātās prasības  neatliekamā medicīniskā palīdzības brigādēm;
3) precizēt obligātās prasības psihiatrijas nodaļām;
4) precizēt terminoloģiju saistībā ar māsas profesijas nosaukuma maiņu;
5) precizēt obligātās prasības laboratorijām atbilstoši biedrību izstrādātajiem standartiem;
6) precizēt prasības daudzprofilu un specializēto slimnīcu darbības nodrošināšanai.

 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2009. gada 20. janvāra noteikumi Nr. 60 “Noteikumi par obligātajā prasībām ārstniecības iestādēm un to struktūrvienībām” (turpmāk – noteikumi) nosaka ārstniecības iestādēm prasības, kuras jāievēro, veicot darbību atbilstoši izvēlētajam veselības aprūpes profilam un sniegtajiem pakalpojumiem, kā arī vispārīgas prasības, kas attiecināmas uz visām ārstniecības iestādēm, tomēr noteikumu esošā redakcija neatbilst reālajai situācijai. Piemēram, pašlaik noteikumos iekļautie profesiju nosaukumi neatbilst reālajai situācijai (nepieciešama to precizēšana atbilstoši grozījumiem likumā  "Par reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu").

Lai nodrošinātu kvalitatīvu un drošu veselības aprūpi nepieciešams precizēt prasības vairākās jomās (neatliekamā palīdzība, dzemdniecība u.c.) saistībā ar  tehnisko progresu un jaunu pieeju ārstniecībai. Piemēram, šobrīd Latvijas Laboratorās medicīnas biedrība ir European Communities Confederation of Clinical Chemistry and Laboratory Medicine(EC4) un International Federation of Clinical Chemistry and Laboratory Medicine(IFCC) biedrs, bet šobrīd noteikumos esošās prasības neatbilst komitejas un biedrības izstrādātajiem standartiem(nepieciešams precizēt noteikumus atbilstoši minētajiem standartiem).

Tāpat, pirmā līmeņa dienas stacionāra veselības aprūpes pakalpojumu sniedz ārstniecības iestāde, kurā ir intensīvās terapijas nodaļa, anestezioloģijas nodaļa un asins kabinets (vai līgums ar Valsts asinsdonoru centru par asins komponentu saņemšanu konkrētam recipientam gadījumos, kad nepieciešams nodrošināt neatliekamo medicīnisko palīdzību), līdz ar to nepieciešams noteikt vienotas prasības asins komponentu saņemšanai visām ambulatorajām ārstniecības iestādēm, neatkarīgi no to darbības profila.
Turklāt, pašreizējā redakcijā ir atrunāts, ka iestādei nepieciešamas telpas, noteiktām vajadzībām. Reālā situācija parāda, ka nepieciešamas ir nevis konkrētas telpas, bet būtiska ir telpu vai telpas daļas funkcionālā piemērotība konkrētām vajadzībām, jo ne vienmēr piedāvāto un pieejamo telpu plāns atbilst pašreizējās redakcijas prasībām.
Tāpat  pašreizējā redakcija neatbilst normatīvajos aktos lietotajiem terminiem un papildināts ar terminu salāgošanu normatīvā.

Pašreizējais regulējums dzemdniecībā un jaundzimušo aprūpē neatbilst reālajā dzīvē esošai situācijai. Telpu aprīkojums un iekārtu raksturojums ir neaktuāls. Kvalitatīvas dzemdību palīdzības un jaundzimušo aprūpes nodrošināšanai nepieciešams papildināt un precizēt prasības dzemdību nodaļai, jaundzimušo intensīvās terapijas nodaļai un perinatālās aprūpes centram.

Pašreizējais regulējums nosaka, ka katrā psihoterapijas nodaļā ir jābūt elektrokonvulsijas aparātam, kas nav atbilstoši reālajai situācijai,jo  ne visas nodaļas pielieto šo terapiju, līdz ar to nav samērīga prasība, ka iekārtai jābūt visās psihiatrijas nodaļās. Konsultējoties ar psihiatrijas speciālistiem, pārskatīta prasība un secināts, ka iekārtai ir jābūt tikai specializētās slimnīcās. 
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Prasības ārstniecības iestādēm asins komponentu saņemšanai veidot asins kabinetu ir noteiktas vairākos normatīvajos aktos. Ministru kabineta noteikumos Nr. 60 “Noteikumi par obligātajām prasībām ārstniecības iestādēm un to struktūrvienībām” ir noteikta obligāta prasība veidot asins kabinetu iestādēs, kurās nodrošina dzemdību palīdzību (139.punkts), pārējās stacionārajās ārstniecības iestādēs asins kabineta veidošana ir paredzēta nepieciešamības gadījumā  (96.punkts). Prasības nodrošināt asins kabinetu pirmā līmeņa dienas stacionāros, kas sniedz no valsts budžeta līdzekļiem apmaksātus veselības aprūpes pakalpojums,  ir noteikta Ministru kabineta noteikumos Nr.  555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība” (84.1. apakšpunktā). Nav noteiktu vienotu prasību asins komponentu saņemšanai visām ambulatorajām ārstniecības iestādēm neatkarīgi no to darbības profila.

Atbilstoši 10.09.2020. likuma "Grozījumi likumā "Par reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu"" 4.pantu visām veselības aprūpes sistēmā strādājošajām māsām ir mainīts profesijas nosaukums no  "māsa (medicīnas māsa)" uz profesijas nosaukumu māsa (vispārējās aprūpes māsa). Pašreizējā redakcijā tiek lietots neatbilstošs  profesijas nosaukums. 

Pašreizējā redakcijā ir atrunāts, ka iestādei NMP dienestam nepieciešamas telpas, noteiktām vajadzībām, piemēram atpūtas telpa. Reālā situācija parāda, ka nepieciešamas ir nevis konkrētas telpas, bet būtiska ir telpu vai telpas daļas funkcionālā piemērotība konkrētām vajadzībām, jo ne vienmēr piedāvāto un pieejamo telpu plāns atbilst pašreizējās redakcijas prasībām. Tāpat  pašreizējā redakcija neatbilst normatīvajos aktos lietotajiem terminiem un to nepieciešams papildināt ar aktuālajiem terminiem un nodrošināt terminu salāgošanu normatīvā, piemēram,  termins “ārkārtējas medicīniskās situācijas” atbilstoši Ārstniecības likumā dotajam katastrofu medicīnas sistēmas terminu skaidrojumam.
Turklāt Ministru kabinets  ir izdevis divus atšķirīgus regulējumus ( par prasībām ārstniecības iestādēm un prasībām ārstniecības personu kompetencēm), no MK not.60 ir svītrojamas visas prasības, kas attiecas uz NMP brigāžu personālsastāva komplektēšanu NMP palīdzības sniegšanai.

Lai nodrošinātu kvalitatīvus un drošus dzemdību palīdzības pakalpojumus un jaundzimušo aprūpi, nepieciešams aktualizēt un precizēt telpu aprīkojumu un iekārtu raksturojumu atbilstoši mūsdienu prasībām un tehnoloģiju attīstībai. 

Pašreizējais regulējums nosaka, ka elektrokonvulsijas aparātam ir jāatrodas katrā psihoterapijas nodaļa, kur kur ievieto pacientus ar akūtiem psihisko procesu darbības traucējumiem.  Regulējums ir neatbilstošs reālajai situācijai, elektrokonvulsijas aparāts ir nepieciešams tikai specializētajās slimnīcās, kur ievieto pacientus ar akūtiem psihisko procesu darbības traucējumiem, tāpat arī iekārta nav nepieciešama nodaļā, bet slimnīcā, jo iekārta netiek plaši izmantota, to izmanto tikai pie noteiktām indikācijā un specializēti apmācītas ārstniecības personas. 
 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 20.1punkts  paredz, noteikt  vienotas prasības asins komponentu saņemšanai visām ambulatorajām ārstniecības iestādēm neatkarīgi no to darbības profila un finansējuma avota, un vienlaikus mazināt slogu ārstniecības iestādēm, kurām darbības profila dēļ nav nepieciešams veidot pastāvīgus asins komponentu krājumus un kuras neveic plānveida asins komponentu pārliešanas. Nepieciešams papildināt prasības dienas stacionāram, kurā pacientam veic ambulatorās operācijas ar iespēju vai nu veidot savu asins kabinetu vai arī izmantot līgumu ar  Valsts asinsdonoru centru par asins komponentu nodrošināšanu neatliekamās situācijās. 

Grozījumos iekļauti tehniski precizējumi attiecībā uz māsas profesijas nosaukuma maiņu.  Ir precizēti 63.44 , 63.45, 164.2 punkti, 75.2.,  76.2., 76.12., 77.1.,  139.14., 148.4 5., 190.3. apakšpunkts atbilstoši 25.01.2022. likumam "Par reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu"" 4.pantu.
Visām veselības aprūpes sistēmā strādājošajām māsām ir mainīts profesijas nosaukums no  "māsa (medicīnas māsa)" uz profesijas nosaukumu māsa (vispārējās aprūpes māsa). Vienlaikus Ārstniecības likumā (44.pants  un pārējā likuma tekstā), kā arī citus tekstā šajos noteikumos (piemēram, 120.7., 127.9. un 152.6. apakšpunkti), tiek lietots saīsinātais profesijas nosaukums "māsa" bez paskaidrojošajām iekavām. Līdz ar to noteikumos profesijas nosaukuma "medicīnas māsa" vietā lietojams profesijas nosaukums "māsa".
MK 24.05.2016. noteikumu Nr. 317. "Ārstniecības personu un ārstniecības atbalsta personu reģistra izveides, papildināšanas un uzturēšanas kārtība" 60.10 punktā un 60.10 3. apakšpunktā ir noteikts, ka no 01.01.2022.  māsai, kurai atbilstoši ārstniecības personu specialitāšu klasifikatoram 2021. gada 31. decembrī bija derīgs ārstniecības personas sertifikāts vai līdz 2022. gada 1. augustam bija iegūts izglītības dokuments par attiecīgās specialitātes apguvi:
*anestēzijas, intensīvās un neatliekamās aprūpes māsas pamatspecialitātē, drīkst turpināt patstāvīgi nodarboties ar ārstniecību pamatspecialitātē – māsas (vispārējās aprūpes māsas) specializācija anestēzijas un intensīvajā aprūpē.
*operāciju māsas pamatspecialitātē, drīkst turpināt patstāvīgi nodarboties ar ārstniecību pamatspecialitātē – māsas (vispārējās aprūpes māsas) perioperatīvās aprūpes specializācijā;
 *bērnu aprūpes māsas pamatspecialitātē, drīkst turpināt patstāvīgi nodarboties ar ārstniecību pamatspecialitātē – māsas (vispārējās aprūpes māsas) bērnu aprūpes specializācijā.


Medicīnas laboratorijas vadošo darbinieku izglītības un kompetences prasības ir noteiktas European Communities Confederation of Clinical Chemistry and Laboratory Medicine (EC4) izstrādātajos dokumentos. EC4 ir International Federation of Clinical Chemistry and Laboratory Medicine (IFCC) sastāvā, un  Latvijas Laboratorās medicīnas biedrība ir abu organizāciju biedrs. EC4 dokumentos  ir norādīts, ka par medicīnas laboratorijas speciālistu var kļūt persona ar augstāko akadēmisko izglītību medicīnā, bioloģijā, ķīmijā, bioķīmijā un farmācijā un ar turpmāko papildus pēcdiploma izglītību vai apmācību, saskaņā ar noteikto programmu. Kopējās apmācības ilgums (ar papildus izglītību) ir ne mazāks par deviņiem gadiem. Latvijā šīm prasībām atbilst sertificēti laboratorijas ārsti (ārsta grāds – 6 gadi, rezidentūra, papildus apmācība 4-5 gadi), vai laboratorijas speciālisti (maģistra grāds bioloģijā, ķīmijā, farmācijā – 5 gadi, papildus apmācība – 5 gadi). Pēc sertifikāta iegūšanas sertificētus laboratorijas ārstus un laboratorijas speciālistus var iekļaut ārstniecības personu un ārstniecības atbalsta personu reģistrā, pamatojoties uz Ministru kabineta 2016. gada 24. maija noteikumiem Nr. 317 „Ārstniecības personu un ārstniecības atbalsta personu reģistra izveides, papildināšanas un uzturēšanas kārtība”. Šo noteikumu 3.10.apakšnodaļā minētās prasības šobrīd attiecas uz medicīnas laboratorijām, kas akreditētas atbilstoši standartam LVS EN ISO 15189:2013. Medicīnas laboratoriju vadītājam jābūt sertificētam speciālistam, kā tas ir analoģijā ar Farmācijas likumu, kur aptieku vada aptiekas vadītājs, kas saņēmis farmaceita profesionālās kvalifikācijas sertifikātu.  Ņemot vērā minēto, grozīts noteikumu 63.41.,63.42. 63. 24.1 un 63.35 apakšpunkts.

Redakcija precizēta ņemot vērā normatīvajos aktos lietoto terminu -  neatliekamā medicīniskās palīdzības brigāde (svītroti vārdi – “operatīvās dežūrējošās”), kā arī precizēts termins “ārkārtas medicīniskās situācijas” atbilstoši Ārstniecības likumā dotajam katastrofu medicīnas sistēmas terminu skaidrojumam. Precizēts 66.2. apakšpunkts un noteikts, ka neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta iestādē ir dispečerdienests ar telpām un speciāli aprīkotām darba vietām un personālu. Papildinājums par personālu ir nepieciešams, lai minēto apakšpunktu salāgotu ar citiem šī punkta apakšpunktiem, t.i., piemēram, 66.3. apakšpunkts precīzi nosaka, ka iestādē ir neatliekamās medicīniskās palīdzības brigāžu personāls. Savukārt attiecībā par dispečerdienestu šobrīd ir noteiktas prasības tikai par telpām un aprīkotām darba vietām.
Precizēta 66.5. un 66.6. punkta redakcija, ņemot vērā, ka faktiski  Neatliekamās medicīniskās palīdzības iestādē ir medicīniskais aprīkojums,  ierīces un medikamenti neatliekamās medicīniskās palīdzības sniegšanai. Precizēta arī 66.6. apakšpunkta terminoloģija vārdu “ārkārtējo” aizstājot arī ar vārdu “ārkārtas” līdzīgi kā 64.punktā.
Svītrots 67.5. apakšpunkts, ņemot vērā, ka arī attiecībā uz veļu nav nepieciešama atsevišķa telpa un to var novietot speciāli atdalītā zonā vai skapjos. Punkta grozījumi paredz atvieglotākas prasības un lielākas rīcības iespējas saistībā ar telpu piemērošanu iestādes un tās teritoriālo struktūrvienību darbības nodrošināšanai.
Noteikumi ir papildināti ar punktu, kas paredz nosacījumu, ka NMP brigādes punktos tiek nodrošināta vieta operatīvā medicīniskā transportlīdzekļa (turpmāk - OMT) novietošanai ar iespēju veidot elektroenerģijas pieslēgumu. Šāda prasība noteikumos iestrādāta, ņemot vērā, ka OMT izsaukumu gaidīšanas režīmā nepieciešams nodrošināt gan abu akumulatoru uzlādi, gan medicīnisko iekārtu akumulatoru bateriju uzlādi, gan informāciju tehnoloģiju iekārtu un sakaru iekārtu nepārtrauktu darbību, gan klimata uzturēšanas iekārtu darbību aukstajā laikā.
Noteikumu 73.punkts ir svītrots tādējādi atsakoties gan no obligātās ikgadējās kvalifikācijas pārbaudes ārstniecības personām, gan no obligātās praktisko iemaņu pārbaudes OMT vadītājiem un māsu palīgiem (medicīnas asistentiem Dienestā). Pirmkārt, šādas prasības ir izvirzītas tikai neatliekamās medicīniskās palīdzības brigādes personām, un nevienas citas, tajā skaitā ārstniecības personas, šādas ikgadējās pārbaudes neveic. Otrkārt, ņemot vērā Ārstniecības likuma 48.pantā noteikto, ka ārstniecības personas pienākums ir regulāri pilnveidot savu profesionālo kvalifikāciju un izglītoties neatliekamās palīdzības sniegšanā, pakalpojuma kvalitātes pilnveidošanā un uzlabošanā, ir būtiski nevis pārbaudīt (eksaminēt) personālu, bet iestādes ietvaros organizēt un nodrošināt teorētisko zināšanu un prasmju neatliekamās medicīniskās palīdzības sniegšanā pilnveidi.
MK ir izdevis divus atsevisķus regulējumus (par prasībām ārstniecības iestādēm un prasībām ārstniecības personu kompetencēm),lai novērstu noteikumu dublēšanu ir svītrotas visas prasības, kas attiecas uz NMP brigāžu personālsastāva komplektēšanu NMP palīdzības sniegšanai. Svītrotas visas prasības (74., 75., 76., 77., 78., 79., punkts), kas attiecas uz NMP brigāžu personālsastāva komplektēšanu NMP palīdzības sniegšanai,noteikumu projektā norādīts, ka prasības nosaka NMP vadītājs ar rīkojumu.
Noteikumu 80. punkts paredz, ka neatliekamās medicīniskās palīdzības brigādēs ar iestādes vadītāja rīkojumu var iekļaut neatliekamās medicīniskās palīdzības sniegšanai sagatavotas ārstniecības personas, ievērojot brigāžu sastāvā iekļautā personāla kompetences ārstniecībā (ko nosaka MK 268, Ārstniecības likums ).

Kvalitatīvas dzemdību palīdzības un jaundzimušo aprūpes nodrošināšanai papildinātas un precizētas prasības dzemdību nodaļai, jaundzimušo intensīvās terapijas nodaļai un perinatālās aprūpes centramnoteikumu projekta ( 139., 140., 141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148. 1.,148. 2.,148. 3., 148. 4.,148. 5.,148. punkts).

Nepieciešams precizēt psihoterapijā izmantojamās iekārtas, nosakot, ka tās ir obligātas tikai specializētās slimnīcās, kur ievieto pacientus ar akūtiem psihisko procesu darbības traucējumiem noteikumu projekta 121.1punkts.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Nodrošināti un kvalitatīvi ārstniecības pakalpojumi ārstniecības iestādēs un noteiktas skaidras un vienotas prasības ārstniecības personām.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Nodrošināti un kvalitatīvi ārstniecības pakalpojumi āstniecības iestādēs un to struktūrvienībās.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu projekts tiks nodots publiskai apspriedei.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Veselības inspekcija
  • Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests
  • ārstniecības iestādes un to struktūrvienības

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ārstniecības iestādēs un to struktūrvienībās tiks nodrošināti drošāki un kvalitatīvāki ārstniecības pakalpojumi, jo jāatbilst noteiktām prasībām.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Veidotas prasības, lai nodrošinātu kvalitatīvus ārstniecības pakalpojumus

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi