Anotācija (ex-ante)

23-TA-2188: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 18. decembra noteikumos Nr. 914 "Sociālās integrācijas valsts aģentūras nolikums"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi Profesionālās izglītības likumā un Augstskolu likumā

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Mērķis ir noteikt Sociālās integrācijas valsts aģentūras koledžas darbības mērķi, stratēģisko specializāciju un tiesības, kā arī noteikt koledžas domes sastāvu, ievēlēšanas kārtību un uzdevumus atbilstoši Profesionālās izglītības likuma (turpmāk - PIL) 16.7, 17. un 17.2 pantam. Grozījumi PIL, kas stājas spēkā 2022.gada 11.oktobrī, precizē  koledžu darbības mērķus un kā koledžas vadības un lēmējinstitūciju nosaka koledžas domi, kas iepriekš bija koledžas padome.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 15.1panta otrajā daļā noteikto, Sociālās integrācijas valsts aģentūras (turpmāk - SIVA) darbību regulē nolikums, kurā iekļauj arī koledžu darbību reglamentējošo normatīvo aktu prasības attiecībā uz koledžas nolikumu.
Atbilstoši PIL 16.7 panta pirmo daļu normām koledžas ir profesionālās augstākās izglītības iestāde, kura īsteno īsā cikla profesionālās augstākās izglītības programmas, kas dod iespēju iegūt piektā līmeņa profesionālo kvalifikāciju un to darbību regulē PIL (līdz grozījumiem PIL koledžu darbību regulēja Augstskolu likuma normas).
Saskaņā ar Ministru kabineta 2012.gada 18.decembra noteikumu Nr. 914 “Sociālās integrācijas valsts aģentūras nolikums” (turpmāk – SIVA nolikums) 25.punktu profesionālās vidējās izglītības programmas, profesionālās pamatizglītības programmas, profesionālās tālākizglītības programmas, profesionālās pilnveides programmas un arodizglītības programmas īsteno Jūrmalas profesionālā vidusskola, bet īsā cikla profesionālās augstākās izglītības studiju programmas Sociālās integrācijas valsts aģentūras koledža (turpmāk – SIVA koledža).Vienlaikus SIVA īsteno arī atsevišķus studiju kursus vai profesionālo kompetenču moduļus.
Profesionālās rehabilitācijas pakalpojuma nodrošināšana tiek īstenota, izmantojot vienu infrastruktūru un abas izglītības iestādes ir Sociālās integrācijas valsts aģentūras (turpmāk – SIVA) struktūrvienības.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar PIL 16.7 panta trešo daļu koledža ir tiesīga īstenot arī profesionālās vidējās izglītības programmas, kas dod iespēju iegūt trešā un ceturtā līmeņa profesionālo kvalifikāciju tajās izglītības tematiskajās jomās, kurās koledža īsteno atbilstošas īsā cikla profesionālās augstākās izglītības programmas. Profesionālās izglītības programmas Iekšlietu ministrijas sistēmas valsts pārvaldes iestāžu pakļautībā esošajās koledžās un SIVA nosaka Ministru kabinets. Vienlaikus, izvērtējot koledžas un Jūrmalas profesionālās vidusskolas darbības efektivitāti (klientu skaitu, pakalpojuma sniedzēju un administrācijas proporciju pret klientu skaitu un citus resursus), nepieciešams administratīvos resursus optimizēt.
Risinājuma apraksts
Projekts izstrādāts, lai SIVA nolikumā noteiktu SIVA koledžas stratēģisko specializāciju. SIVA koledžas specializācija ir profesionālās rehabilitācijas pakalpojuma mērķa grupa - personas ar invaliditāti, prognozējamo invaliditāti un funkcionēšanas ierobežojumiem. SIVA īstenoto izglītības programmu mērķis ir profesionālās rehabilitācijas pakalpojuma sniegšana personām ar invaliditāti, prognozējamu invaliditāti vai funkcionēšanas traucējumiem (2022. gada 2. novembra Ministru kabineta noteikumi Nr. 682 “Kārtība, kādā persona saņem valsts finansētus profesionālās rehabilitācijas pakalpojumus un profesionālās piemērotības noteikšanas pakalpojumu”), lai pakalpojuma mērķa grupa pēc iespējas ātrāk integrētos nodarbinātībā SIVA mērķis ir optimizēt SIVA resursus un atbilstoši deleģējumam PIL noteikt, ka SIVA koledža īsteno profesionālās rehabilitācijas pakalpojumu, t.sk. pamatizglītības, profesionālās vidējās izglītības, īsā cikla profesionālās augstākās izglītības programmas (koledžas izglītība), arodizglītības, profesionālās tālākizglītības, profesionālās pilnveides programmas, neformālās izglītības un profesionālās izglītības programmu kvalifikācijas daļas, precizējot SIVA nolikuma II. daļu. Koledžas personālu veido akadēmiskais personāls (akadēmiskajos amatos ievēlētie un ieceltie nodarbinātie), studējošie, izglītojamie un vispārējais personāls. SIVA koledžas vispārējais personāls ir administratīvais personāls, pedagoģiskais personāls, mācību palīgpersonāls, tehniskais, saimnieciskais un cits personāls, izņemot akadēmisko personālu.
SIVA direktors izveido koleģiālu padomdevēju institūciju – konventu – un izdod tā nolikumu, Konvents darbojas atbilstoši PIL noteiktajam un saskaņā ar konventa nolikumu. Konventa nolikumā nosaka konventa funkcijas, uzdevumus, sastāvu un darba organizāciju, savukārt konventa pienākumi noteikti PIL 17.1 panta piektajā daļā. Konventa sastāvā tiek iekļauti SIVA, Labklājības ministrijas, darba devēju un nevalstisko organizāciju pārstāvji. Nepieciešamības gadījumā konventa darbā tiek pieaicināti pašvaldības u.c. organizāciju pārstāvji. Konventa dalībnieku sastāvs tiek atjaunots katru gadu, nepieciešamības gadījumā konventā tiek iekļauti jauni dalībnieki vai atjaunots organizāciju pārstāvju sastāvs.
Saskaņā ar SIVA nolikuma 22.punktu, lai nodrošinātu aģentūras funkciju un uzdevumu izpildi, SIVA veido struktūrvienības. Lēmumu par SIVA struktūrvienību izveidi, reorganizēšanu vai likvidēšanu pieņem SIVA direktors. Savukārt, priekšlikumus par struktūrvienības izveidošanu studiju jomā, tās reorganizēšanu vai likvidēšanu koledžas padome iesniedz labklājības ministram. SIVA attīstības stratēģijā  2020.-2023.gadam bija izvirzījusi mērķi optimizēt resursus un efektivizēt SIVA darbu, apvienojot izglītības iestādes vienā. Izglītības iestāžu apvienošanas rezultātā, profesionālās rehabilitācijas programmas īstenos SIVA koledža, pārņemot  Jūrmalas profesionālās vidusskolas programmas (JPV). SIVA koledžas padome 2023.gada 20.marta sēdē pieņēma lēmumu uzsākt JPV reorganizāciju,  pamatojoties uz Valsts pārvaldes iekārtas likuma 17.panta pirmo, otro un trešo daļu un SIVA nolikuma  16. un 22.punktu. Labklājības ministrs iestādes pārvaldības uzlabošanas un finanšu ekonomijas nolūkā ir atbalstījis SIVA koledžas darbības optimizāciju (Labklājības ministrijas 15.05.2023. vēstule Nr.1-8/153 “Par Sociālās integrācijas valsts aģentūras izglītības iestāžu reorganizāciju” ). SIVA nolikuma V daļā svītrots 25.punkts, projektā paredzot, ka profesionālās izglītības programmas un to daļas turpmāk īstenos SIVA koledža.
Pakalpojums pēc reorganizācijas tiek īstenots atbilstoši PIL 16.7 panta trešajā daļā noteiktajam un pakalpojuma pieejamība mērķa grupai nav ierobežota vai samazināta.
Iekļaujot SIVA koledžas darbā JPV uzdevums turpina īstenot JPV izglītības programmas.  Vienlaikus veikta SIVA izglītības iestāžu personāla optimizācija un darba efektivizācija:
-no 03.08.2020. SIVA koledžas vadītāja pilda arī JPV vadītāja pienākumus, organizējot abu izglītības iestāžu darbu, kas ļauj efektīvi plānot gan administratīvā, gan pedagoģiskā personāla resursus:
- 2023.gada budžetā atalgojums JPV vadītājam nav plānots, tas novirzīts citu darbinieku atlīdzības palielinājumam;
- veikta citu amata vietu likvidācijas (2020.gadā lietveža amats, no 01.02.2021. samazināta bibliotekāra amata slodze uz 0,5 slodzi);
- pārskatīti un aktualizēti administratīvā personāla amatu apraksti, nosakot uzdevumus, ņemot vērā plānoto reorganizāciju.
Pedagoģiskā personāla samazinājums nav paredzēts, jo profesionālās rehabilitācijas pakalpojuma piedāvājums klientam netiks samazināts, kā arī nav plānots samazināt plānoto pakalpojuma saņēmēju skaitu, līdz ar to pakalpojumam nepieciešamais finansējums tiek plānots atbilstoši noteiktajam profesionālās rehabilitācijas pakalpojuma rezultatīvajam rādītājam.
Lai informētu sabiedrību, SIVA direktore ir izdevusi rīkojumu par reorganizāciju,  tika informēti gan darbinieki (ir darba plāna uzdevums, informācija vadības sanāksmēs), gan klienti, gan SIVA konsultatīvā padome (https://www.siva.gov.lv/lv/jaunums/tiek-planota-siva-izglitibas-iestazu-reorganizacija-turpmak-profesionala-rehabilitacija-norisinasies-siva-koledza).
Prognozēts, ka pēc reorganizācijas samazināsies birokrātiskais slogs – informācijas aprite notiks tikai ar vienu izglītības iestādi, tiek prognozēts akreditācijas izmaksu samazinājumu, jo akreditācijas process būs jāveic vienai iestādei, u.c.
Vienlaikus SIVA, izstrādājot Sociālās integrācijas valsts aģentūras koledžas attīstības un investīciju stratēģiju 2021. – 2027.gadam, mērķus un uzdevumus izvirzīja, paredzot izglītības iestāžu apvienošanu.
Jāatzīmē, ka JPV kā SIVA struktūrvienībai nav atsevišķa budžeta un tāpēc nav nepieciešams veikt inventarizāciju.
Problēmas apraksts
Saskaņā ar PIL 17.2 pantu koledžas padomes funkcijas turpmāk pārņem koledžas dome, kurai ir noteiktas funkcijas, uzdevumi un sastāvs.
Risinājuma apraksts
Atbilstoši PIL 17.2 pantā notiktajam projektā precizētas SIVA koledžas domes funkcijas, uzdevumi un ievēlēšanas kārtība (precizēts SIVA nolikuma 4.punkts, IV un V daļa). Projektā paredzēts, ka dome ir SIVA koledžas personāla pārstāvju koleģiāla vadības un lēmējinstitūcija, kas ir atbildīga par studiju (izglītības) programmu attīstību un to atbilstību starptautiski atzītiem kvalitātes standartiem. SIVA koledžas domes vēlēšanas organizē SIVA direktors. Koledžas domi vēlē, aizklāti balsojot. Pārstāvjus darbam koledžas domē vēlē no akadēmiskā un vispārējā personāla un studējošo vidus. Aģentūras direktoru, direktora vietnieku izglītības jomā un SIVA koledžas vadītāju iekļauj koledžas domē bez ievēlēšanas. SIVA koledžas sastāvu SIVA direktors nosaka ar rīkojumu saskaņā ar PIL 17.2 pantā noteiktajam. SIVA koledžas domes pilnvaru laiks ir trīs gadi. Izmaiņas pret iepriekšējo regulējumu veiktas saskaņā ar PIL 17.2 pantā noteikto.
Problēmas apraksts
SIVA nolikumā no tā pieņemšanas brīža nav veiktas izmaiņas, nepieciešams precizēt SIVA uzdevumus, tiesības un SIVA direktora tiesības un uzdevumus.
Risinājuma apraksts
Projektā redakcionāli mainīts un papildināts SIVA nolikuma 6.punkts saskaņā ar SPSPL, PIL, Augstskolu likumā un Ministru kabineta noteikumos (02.11.2022. Ministru kabineta noteikumi Nr. 682 “Kārtība, kādā persona saņem valsts finansētus profesionālās rehabilitācijas pakalpojumus un profesionālās piemērotības noteikšanas pakalpojumu” un 03.12.2019. Ministru kabineta noteikumi Nr. 578 “Noteikumi par sociālās rehabilitācijas pakalpojuma saņemšanu no valsts budžeta līdzekļiem sociālās rehabilitācijas institūcijā”) noteikto.
Projektā redakcionāli precizēts SIVA nolikuma 10.1.apakšpunkts, nosakot, ka SIVA direktors pieņem un atbrīvo no darba darbiniekus un akadēmisko personālu, bet ieceļ un atbrīvo no amata ierēdņus. Vienlaikus atbilstoši PIL 17.2 pantam projektā redakcionāli precizēts 10.5.apakšpunkts.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
7 782 090
0
7 621 130
0
7 650 822
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
7 782 090
0
7 621 130
0
7 650 822
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
7 783 071
0
7 621 130
0
7 650 822
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
7 783 071
0
7 621 130
0
7 650 822
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-981
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
-981
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2024.gadā norādīts finansējums Labklājības ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammā 05.37.00 “Sociālās integrācijas valsts aģentūras administrēšana un profesionālās un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu nodrošināšana” saskaņā ar likumu “Par valsts budžetu 2024.gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026.gadam” un Finanšu ministrijas (turpmāk - FM) rīkojumiem uz 26.02.2024.
Saskaņā ar FM  26.02.2024. rīkojumu Nr.67 “Par apropriāciju izmaiņām” Labklājības ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammā 05.37.00 “Sociālās integrācijas valsts aģentūras administrēšana un profesionālās un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu nodrošināšana” iestrādāts maksas pakalpojumu un citu pašu ieņēmumu naudas līdzekļu atlikums uz 01.01.2024. 981 euro apmērā.
2025., 2026 gadā norādīts finansējums Labklājības ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammā 05.37.00 “Sociālās integrācijas valsts aģentūras administrēšana un profesionālās un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu nodrošināšana” saskaņā ar likumu “Par valsts budžetu 2024.gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026.gadam”.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Noteikumu projektā paredzēto izmaiņu ieviešana tiks nodrošināta Labklājības ministrijai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros (Apakšprogramma 05.37.00 "Sociālās integrācijas valsts aģentūras administrēšana un profesionālās un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu nodrošināšana").
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Tiesību aktu projektu publiskajā portālā Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļvietnē: www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Sociālās integrācijas valsts aģentūra Labklājības ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
SIVA JPV profesionālās izglītības programmas un to daļas turpmāk īstenos SIVA koledža.
 
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Iesaistītajām institūcijām nemainās darba raksturs un apjoms.

 
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi