Anotācija (ex-ante)

22-TA-3836: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 21. novembra rīkojumā Nr. 661 "Par Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020.gada plānošanas perioda uzraudzības komitejas sastāvu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta (turpmāk - MK) rīkojuma projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 21. novembra rīkojumā Nr. 661 “Par Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020. gada plānošanas perioda uzraudzības komitejas sastāvu”” (turpmāk – rīkojuma projekts) izstrādāts, lai aktualizētu Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020.gada plānošanas perioda uzraudzības komitejas (turpmāk – Uzraudzības komiteja) institucionālo sastāvu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts izstrādāts ar mērķi aktualizēt MK 2014. gada 21. novembra rīkojumu Nr. 661 “Par Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020. gada plānošanas perioda uzraudzības komitejas sastāvu” (turpmāk - rīkojums Nr.661), izslēdzot Pārresoru koordinācijas centru un biedrību “Publiskās un privātās partnerības asociācija” (turpmāk - Biedrība) no Uzraudzības komitejas balsstiesīgo locekļu sastāva.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.—2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 9. panta pirmās daļas 6. punktu un 15. pantu Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda (turpmāk - ES fondi) vadību nodrošina Uzraudzības komiteja - ES fondu vadībā iesaistīta institūcija, kuras pienākums ir pārraudzīt ES fondu ieviešanas gaitu un veikt citus Regulā Nr. 1303/2013 [1] noteiktos pienākumus.

Lai nodrošinātu Uzraudzības komitejai uzticēto uzdevumu izpildi, pieņemto lēmumu caurspīdīgumu, kā arī sēžu un izskatāmo dokumentu atklātību,  tās sastāvā iekļauti pārstāvji no vadošās iestādes, atbildīgajām iestādēm, sadarbības iestādēm, sertifikācijas iestādes, revīzijas iestādes, kā arī sociālie, nevalstiskā sektora un reģionālie partneri.

Institucionālo sastāvu saskaņā ar Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.—2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 15. panta otro daļu apstiprina MK.

MK 2014. gada 21. novembrī izdeva rīkojumu Nr. 661, nosakot Uzraudzības komitejas institucionālo sastāvu.

MK 2022. gada 15. novembrī izdeva  rīkojumu Nr. 808 “Par Pārresoru koordinācijas centra likvidāciju”. Atbilstoši minētajam rīkojumam MK, lai nodrošinātu valsts pārvaldes institucionālās sistēmas pilnveidošanu un darbības efektivitāti, saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 15. panta ceturtās daļas 1. punktu, nolēma ar 2023. gada 1. martu likvidēt Ministru prezidenta pakļautībā esošo Pārresoru koordinācijas centru, pievienojot to Valsts kancelejai.

Savukārt 2023. gada 3. jūlijā Finanšu ministrija saņēma Biedrības vēstuli ar informāciju, ka Biedrība neplāno deleģēt tās pārstāvjus Uzraudzības komitejas sastāvā un lūgumu veikt nepieciešamos grozījumus rīkojumā Nr. 661. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.—2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 15. panta otro daļu MK 2014.gada 21.novembrī apstiprināja Uzraudzības komitejas sastāvu, kurā cita starpā kā Uzraudzības komitejas balsstiesīgie locekļi ir Pārresoru koordinācijas centrs un Biedrība.

Atbilstoši MK 2022. gada 15. novembra rīkojuma Nr. 808 “Par Pārresoru koordinācijas centra likvidāciju” 1.punktam ar 2023. gada 1. martu ir likvidēts Ministru prezidenta pakļautībā esošais Pārresoru koordinācijas centrs, pievienojot to Valsts kancelejai. Ņemot vērā minēto, ir nepieciešams aktualizēt rīkojumu Nr. 661, izslēdzot no Uzraudzības komitejas institucionālā sastāva Pārresoru koordinācijas centru (rīkojuma Nr. 661 1.24. apakšpunkts). Savukārt, ņemot vērā Biedrības 2023. gada 3. jūlijā izteikto lūgumu, ir svītrots rīkojuma Nr.661 1.47. apakšpunkts, izslēdzot Biedrību no Uzraudzības komitejas sastāva.

[1] Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regula (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006 (turpmāk – Regula Nr. 1303/2013).
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā MK 2022. gada 15. novembra rīkojumā Nr. 808 “Par Pārresoru koordinācijas centra likvidāciju” noteikto un Biedrības pārstāvja lūgumu, ir nepieciešams veikt grozījumus rīkojumā Nr. 661.

Vienlaikus Finanšu ministrija kā Uzraudzības komitejas sekretariāts, ir secinājusi, ka informatīvā un izsekojamības nolūkā ir nepieciešams uzsvērt Uzraudzības komisijas locekļu statusu.

Saskaņā ar Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.—2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 15. panta otro daļu, Uzraudzības komitejas personālsastāvu apstiprina Uzraudzības komitejas priekšsēdētājs. Uzraudzības komitejas priekšsēdētāja funkcijas un pienākumus pilda vadošās iestādes vadītājs. Attiecīgi pēc MK rīkojuma par uzraudzības komitejas sastāva apstiprināšanu, Uzraudzības komitejas priekšsēdētājs pieņem lēmumu par Uzraudzības komitejas personālsastāva apstiprināšanu. Uzraudzības komitejas personālsastāvā tiek iekļauti  Uzraudzības komisijas locekļu deleģētie pārstāvji.

Saskaņā ar likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” 4. panta 2.2 daļu par valsts amatpersonām uzskatāmas tās personas, kuras, pildot amata pienākumus Eiropas Savienības vai ārvalstu finanšu atbalsta vadībā iesaistītajās institūcijās, veic vismaz vienu no šādām darbībām:
1) pilda uzraudzības, kontroles vai sodīšanas funkcijas attiecībā uz personām, kuras nav to tiešā vai netiešā pakļautībā;
2) pieņem lēmumu par iesniegto projektu vai projekta iesniegumu;
3) pieņem tādu lēmumu, kas skar piešķirtā finanšu atbalsta izlietojumu.

Ņemot vērā minēto, kā arī normatīvajos aktos noteiktās Uzraudzības komitejas funkcijas un pienākumus, kā arī kompetento institūciju sniegto skaidrojumu par tiesību normu tvērumu un būtību (Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs, Valsts ieņēmumu dienests) Uzraudzības komitejas locekļu deleģētie pārstāvēji pēc lēmuma par Uzraudzības komitejas personālsastāva apstiprināšanu, tiek uzskatīti par valsts amatpersonām. Deleģētie pārstāvji pirms iekļaušanas Uzraudzības komitejas sastāvā, tiek informēti par attiecīgā valsts amatpersonas statusa iegūšanu un no tā izrietošiem pienākumiem, vienlaikus aicinot parakstīt arī apliecinājumu par interešu konflikta neesamību. Ņemot vērā, ka Uzraudzības komitejā darbojas ne tikai valsts pārvaldes institūcijas, bet arī nevalstiskās organizācijas, lai izsekojamāk pievērstu uzmanību minētajam statusam un tā būtībai, rīkojuma projektā ietverts punkts, ar ko tiek informētas visas institucionālā sastāva institūcijas, ka rīkojuma projekta 1. punktā minētie Uzraudzības komitejas locekļi saskaņā ar likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” 4. panta 2.2 daļu pēc attiecīgā lēmuma par Uzraudzības komitejas personālsastāvu pieņemšanas uzskatāmi par valsts amatpersonām. Punkts ir ietverts informatīvos nolūkos un par tā būtību jau ir sniegti vairākkārtēji kompetento institūciju skaidrojumi visiem Uzraudzības komitejas balsstiesīgajiem locekļiem, jo likumā “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” ietvertais regulējums ir tieši piemērojams. Vienlaikus jāatzīmē, ka atbilstoši Finanšu regulas [2] 61. pantam finanšu dalībnieki un citas personas, tostarp jebkura līmeņa valsts iestādes, kas iesaistītas budžeta izpildē tiešajā, netiešajā un dalītajā pārvaldībā, tostarp ar to saistītajās sagatavošanas darbībās, revīzijā vai kontrolē, neveic nekādas darbības, kas var radīt konfliktu starp viņu pašu un Eiropas Savienības interesēm. Ievērojot minēto un Uzraudzības komitejas pienākumus, kas izriet no Regulas Nr. 1303/2013, Uzraudzības komitejas locekļiem savā darbībā ir jāievēro arī Finanšu regulas 61. pantā noteiktais regulējums. Lai nodrošinātu attiecīgā nosacījuma ievērošanu, Uzraudzības komitejas sekretariāts apliecinājumā par interešu konflikta neesamību ir iestrādājis nosacījumu, ka Uzraudzības komitejas loceklis apliecina, ka viņam nepastāv tādi apstākļi (tai skaitā Finanšu regulas 61. panta izpratnē), kuru dēļ varētu uzskatīt, ka esmu ieinteresēts tādu lēmumu pieņemšanā, kas rada interešu konfliktu, kā arī ir pretrunā ar valsts amatpersonai saistošām ētikas normām un var kaitēt valsts amatpersonas tiešo pienākumu pildīšanai. Ņemot vērā minēto, rīkojums Nr.661 tiek papildināts ar jaunu punktu. Papildus vēršam uzmanību, ka saskaņā ar kompetento institūciju sniegto skaidrojumu visi strīdus jautājumi, kas rodas minētā statusa iegūšanas ietvaros ir risināmi primāri ar institūcijām, kas pārstāvi deleģē, kā arī vēršoties Valsts ieņēmumu dienestā, kas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā apkopo informāciju par Uzraudzības komitejas balsstiesīgajiem locekļiem.

[2] Eiropas un Parlamenta 2018. gada 18. jūlija regula (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk – Finanšu regula).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Saskaņā ar Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.—2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 15. panta  sesto daļu Uzraudzības komitejas iekšējās kārtības un darbības jautājumus nosaka Uzraudzības komitejas reglamentā. 
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Rīkojuma projekta izstrādē, tika apziņoti Uzraudzības komitejas locekļi un minēto locekļu ierosinājumi ir ietverti šī projekta izstrādes laikā.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Valsts kanceleja
  • biedrība "Publiskās un privātās partnerības asociācija".

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi