Anotācija (ex-ante)

23-TA-2520: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Jelgavas novada pašvaldības nekustamā īpašuma "Ošu ceļš" pārņemšanu valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts

Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa un 43. pants, Meža likuma 4. panta otrā daļa un Jelgavas novada pašvaldības domes 2022. gada 30. novembra lēmums Nr. 48 "Par Jelgavas novada pašvaldībai piederošā nekustamā īpašuma nodošanu bez atlīdzības" (protokols Nr. 44/2022) (turpmāk – pašvaldības lēmums Nr. 48) un 2023. gada 30. augusta lēmums Nr. 6 "Par Jelgavas novada pašvaldībai piederošā nekustamā īpašuma nodošanu īpašumā bez atlīdzības (Ošu ceļš, Sesavas pag.)" (protokols Nr. 19/2023)(turpmāk – pašvaldības lēmums Nr. 6) un 2023. gada 25. oktobra lēmums Nr. 31 "Par grozījumiem 2023. gada 30. augusta Jelgavas novada domes lēmumā Nr.6 (pielikums protokolam Nr. 19/2023) "Par Jelgavas novada pašvaldībai piederošā nekustamā īpašuma nodošanu īpašumā bez atlīdzības (Ošu ceļš, Sesavas pag.)" (Protokols Nr. 23/2023) (turpmāk–pašvaldības lēmums Nr. 31).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts

Ministru kabineta rīkojuma projekta (turpmāk – rīkojuma projekts) mērķis ir atļaut pārņemt valsts īpašumā Jelgavas novada pašvaldības nekustamo īpašumu "Ošu ceļš" Sesavas pagastā, Jelgavas novadā, jo tas nav nepieciešams pašvaldības funkciju pildīšanai, nodot to Zemkopības ministrijas valdījumā valsts funkciju (valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības) īstenošanai un zemesgrāmatā nostiprināt īpašuma tiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā.

Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija

Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma "Ošu ceļš" Sesavas pagastā, Jelgavas novadā (nekustamā īpašuma kadastra numurs 5474 004 0055) sastāvā ietilpstošā zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 5474 004 0055) 0,46 ha platībā un būve "Ošu ceļš" (būves kadastra apzīmējums 5474 004 0055 001) (turpmāk ‒ nekustamais īpašums) pieder Jelgavas novada pašvaldībai. Nekustamais īpašums ierakstīts zemesgrāmatā Zemgales rajona tiesas Sesavas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000711056 uz Jelgavas novada pašvaldības vārda (reģistrācijas Nr. 90009118031).

Saskaņā ar Valsts zemes dienesta nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVK IS) datiem nekustamajam īpašumam reģistrēti šādi apgrūtinājumi: ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts reģionālajiem autoceļiem lauku apvidos (7312030302) 0,0400 ha platībā, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem (7312050101) 0,0014 ha un 0,0100 ha platībā un no 25 līdz 100 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos (7311020102) 0,0400 ha platībā. Pēc NĪVK IS teksta datiem, nekustamā īpašuma lietošanas mērķis ir "zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā", kods 1101.
Valstij, pārņemot rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu no Jelgavas novada pašvaldības, NĪVK IS reģistrētie apgrūtinājumi nerada papildu ietekmi uz tā iespējamo izmantošanu. Zemkopības ministrijai, izmantojot nekustamo īpašumu, ir saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam.

Jelgavas novada dome, ievērojot akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži" (turpmāk – Sabiedrība) 2022. gada 20. oktobra iesniegumu Nr. 4.1-2_07qz_260_22_1033 "Par Jelgavas novada Sesavas pagasta pašvaldības ceļa "Dobeles Bauskas šoseja-Priedītes" nodošanu valstij Zemkopības ministrijas personā bez atlīdzības", ar pašvaldības lēmumu Nr. 48 nolēma slēgt vienošanos ar Sabiedrību par sadarbību, izdot tai pilnvarojumu par nekustamā īpašuma ar kadastra numuru 5474 00 04 0055 sastāvā esošas zemes vienības 0,5 ha platībā ar kadastra apzīmējumu 5474 004 0055 kadastrālo uzmērīšanu un nekustamā īpašuma nosaukuma maiņu uz "Ošu ceļš", datu aktualizāciju NIVK IS un nekustamā īpašuma reģistrāciju zemesgrāmatā uz Jelgavas novada pašvaldības vārda un nodot bez atlīdzības valsts īpašumā Zemkopības ministrijas personā Meža likumā noteiktās, valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanas un aizsardzības nodrošināšanai, kā arī noteikt Zemkopības ministrijai aizliegumu atsavināt un apgrūtināt nekustamo īpašumu ar lietu tiesībām un pienākumu to bez atlīdzības nodot Jelgavas novada pašvaldībai, ja tas vairs netiek izmantots Meža likumā noteiktās valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanai un aizsardzības nodrošināšanai.

Pēc nekustamā īpašuma reģistrēšanas zemesgrāmatā Jelgavas novada dome, pamatojoties uz Sabiedrības 2023. gada 19. jūlija iesniegumu Nr. 4.1-2_05pn_260_23_685,  ar pašvaldības lēmumu Nr. 6 nolēma nodot bez atlīdzības īpašumā valstij Zemkopības ministrijas personā nekustamo īpašumu "Ošu ceļš" ar kadastra numuru 5474 004 0055 Sesavas pagastā, Jelgavas novadā, kas sastāv no zemes vienības 0,46 ha platībā ar kadastra apzīmējumu 5474 004 0055, Meža likumā noteiktās, valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanas un aizsardzības nodrošināšanai, kā arī noteikt Zemkopības ministrijai aizliegumu atsavināt un apgrūtināt nekustamo īpašumu "Ošu ceļš" ar lietu tiesībām un pienākumu nekustamo īpašumu bez atlīdzības nodot Jelgavas novada pašvaldībai, ja tas vairs netiek izmantots Meža likumā noteiktās valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanai un aizsardzības nodrošināšanai. Jelgavas novada dome ar pašvaldības lēmumu Nr. 31 nolēma precizēt Pašvaldības lēmumu Nr. 6, saskaņā ar kuru tika nolemts grozīt pašvaldības lēmuma Nr. 6 2.1. punktu, izsakot to šādā redakcijā: "1. Nodot bez atlīdzības īpašumā Latvijas valstij Latvijas Republikas Zemkopības ministrijas personā nekustamo īpašumu ar kadastra Nr. 5474 004 0055 "Ošu ceļš", Sesavas pagastā, Jelgavas novadā, kas sastāv no zemes vienības 0,46 ha platībā ar kadastra apzīmējumu 5474 004 0055 un būvi ar kadastra apzīmējumu 5474 004 0055 001 Meža likumā noteiktās, valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanas un aizsardzības nodrošināšanai".

Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts

Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma sastāvā ietilpstošā zemes vienība un inženierbūve ir nepieciešamas, lai īstenotu Meža likuma 4. panta otrajā daļā noteikto valsts funkciju – valstij piekrītošās un valsts īpašumā esošās uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā zemesgrāmatā ierakstītās meža zemes apsaimniekošanu un aizsardzību – un lai Sabiedrība varētu nodrošināt blakus esošā valsts meža apsaimniekošanu un aizsardzību.
Nekustamā īpašuma sastāvā esošā zemes vienība un inženierbūve (ceļš) funkcionāli tiek izmantots kā meža infrastruktūras objekts Sabiedrības mežsaimnieciskajos darbos iesaistītā transporta pārvietošanai, tāpēc uzturams atbilstošā stāvoklī ar piemērotu ceļa noturību, bet pašvaldība finansējuma trūkuma dēļ to nevar nodrošināt. Pārbūvējot minēto inženierbūvi – ceļu, tiks nodrošināta piekļuve Zemkopības ministrijās valdījumā un Sabiedrības pārvaldīšanā esošā meža platībai – zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 5474 008 0050 265,90 ha kopplatībā.

Risinājuma apraksts

Nekustamais īpašums kā meža infrastruktūras objekts Meža likuma izpratnē visā tā sastāvā tiek nodots valstij tās pārvaldes funkcijas īstenošanai – Meža likumā noteiktās valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanai un aizsardzībai, kuras izbeigšana nav paredzēta un netiek prognozēta.
Saskaņā ar Meža likuma 4. panta otro daļu rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma apsaimniekošanu un aizsardzību nodrošinās Sabiedrība, kas nodibināta valsts meža īpašuma pārvaldīšanai un apsaimniekošanai. 100 % Sabiedrības akciju pieder valstij, un valsts kapitāla daļu turētāja ir Zemkopības ministrija.
Ja iestāsies rīkojuma projektā 2. punktā minētais apstāklis un nekustamais īpašums vairs netiks izmantots minētās valsts funkcijas izpildei, tas pēc datu aktualizācijas NĪVK IS visā tā sastāvā tiks nodots bez atlīdzības Jelgavas novada pašvaldībai saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta prasībām.
Rīkojuma projektam ir pievienoti īpašuma tiesības apliecinošie dokumenti un Jelgavas novada pašvaldības domes lēmumi Nr. 6, Nr. 48 un Nr. 31, kas apliecina, ka minētais nekustamais īpašums nav nepieciešams Jelgavas novada pašvaldībai.
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma pārņemšana valsts funkciju īstenošanai no pašvaldības ir lietderīga, un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā pēc Ministru kabineta lēmuma pieņemšanas zemesgrāmatā ir nostiprināmas īpašumtiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā uz laiku, kamēr tiks pildīta rīkojuma projekta 2.1. apakšpunktā minētā funkcija.

Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-

2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • ceļa lietotāji
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina sabiedrības mērķgrupas tiesības un pienākumus. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi saistībā ar meža infrastruktūras uzlabošanu var netiešā veidā skart meža autoceļu lietotājus. 
Juridiskās personas
  • ceļa lietotāji
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina sabiedrības mērķgrupas tiesības un pienākumus. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi saistībā ar meža infrastruktūras uzlabošanu var netiešā veidā skart meža autoceļu lietotājus. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Nekustamā īpašuma tiesību maiņu zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā Sabiedrība segs par saviem finanšu līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Tā kā rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • AS "Latvijas valsts meži"
  • Jelgavas novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi