25-TA-347: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2003. gada 9. decembra noteikumos Nr. 681 "Upju baseinu apgabala konsultatīvās padomes nolikums"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2003. gada 9. decembra noteikumos Nr. 681 "Upju baseinu apgabala konsultatīvās padomes nolikums"" paredz mainīt upju baseinu apgabalu konsultatīvo padomju sastāvā iekļaujamās institūcijas, jo ir mainījies atbildību sadalījums ministrijās, kā arī administratīvi teritoriālās reformas rezultāta mainījušās Rīgas plānošanas reģiona robežas.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Grozījumu mērķis ir labot to institūciju sarakstu, kuras tiek iekļautas upju baseinu apgabalu konsultatīvo padomju sastāvā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2003. gada 9. decembra noteikumi Nr. 681 "Upju baseinu apgabala konsultatīvās padomes nolikums" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 681) apraksta kārtību, kā tiek izveidotas upju baseinu apgabalu konsultatīvās padomes, to funkcijas un tiesības, padomju sastāvā iekļaujamās institūcijas un organizācijas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1) 2023. gada 1. janvārī ministriju reformas rezultātā, saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 23. decembra rīkojuma Nr. 968 “Par Ekonomikas ministrijas un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas reorganizāciju un Klimata un enerģētikas ministrijas izveidošanu” 2.1. apakšpunktu enerģētikas politikas joma no Ekonomikas ministrijas (turpmāk - EM) nonāca jaunizveidotās Klimata un enerģētikas ministrijas (turpmāk - KEM) pārziņā. Savukārt 2024. gada 1. jūlijā ministriju reformu rezultātā, saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 7. jūnija rīkojuma Nr. 446 “Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas reorganizāciju” 2. punktu KEM pārziņā no Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk - VARAM) nonāca arī vides aizsardzības politikas joma. Reformu rezultātā VARAM kļuva par Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju. Šo pārmaiņu rezultātā ir mainījušās ministriju atbildības un attiecīgi jālabo arī upju baseinu apgabalu konsultatīvo padomju (turpmāk - padomes) sastāvā iekļaujamo institūciju saraksts. EM vietā padomju sastāvā jāiekļauj KEM Enerģētikas bloks, savukārt VARAM vietā padomju sastāvā jāiekļauj KEM Vides bloks. Ņemot vērā, ka Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas pārziņā joprojām ir reģionālās attīstības un teritorijas attīstības plānošanas jautājumi, būtu lietderīgi padomju sastāvā iekļaut arī vienu pārstāvi no Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas.
2) Administratīvi teritoriālās reformas rezultātā ar 2021. gada 1. jūliju ir mainījusies Rīgas plānošanas reģiona teritorija - Engures, Jaunpils, Kandavas un Tukuma novadi apvienoti vienā Tukuma novadā un no Rīgas plānošanas reģiona pievienoti Kurzemes plānošanas reģionam. Šo pārmaiņu rezultātā jāmaina arī Ventas upju baseinu apgabalu konsultatīvās padomes sastāvā iekļaujamie plānošanas reģioni un to pārstāvju skaits, kas noteikts MK noteikumu Nr. 681 5.2.4. apakšpunktā. Viens Rīgas plānošanas reģiona pārstāvis aizvietojams ar vienu Kurzemes plānošanas reģiona pārstāvi - tādējādi Ventas upju baseinu apgabalu konsultatīvajā padomē četru Kurzemes plānošanas reģiona pārstāvju vietā būs pieci.
3) MK noteikumu Nr. 681 4.1. apakšpunktā padomēm ir noteiktas tiesības sniegt priekšlikumus par pašvaldību teritoriju saimniecisko attīstību VARAM un plānošanas reģiona attīstības padomei, ja plānā paredzētie pasākumi ietekmē vairāku upju baseinu apgabalā esošo pašvaldību teritoriju attīstību. Ņemot vērā, ka pēc ministriju reformām par reģionālās attīstības jautājumiem atbildīgajai ministrijai mainījies nosaukums, MK noteikumu Nr. 681 4.1. apakšpunktu nepieciešams precizēt, norādot Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas nosaukumu.
4) Saziņa un ar upju baseinu apgabalu padomju darbu saistīto dokumentu aprite notiek tikai elektroniski, tādēļ nav nepieciešams noteikumos uzturēt prasību dokumentus nosūtīt pa pastu. MK noteikumu Nr. 681 15. punktā nepieciešams pagarināt termiņu, kādā padomes sēdes dalībniekiem tiek nosūtīts protokols, jo sanāksmēs nereti tiek prezentēti trešo pušu materiāli, kurus pēc sanāksmes nepieciešams pieprasīt, apstrādāt un daļā gadījumu ērtākai piekļuvei arī publicēt interneta vietnē. Šo darbību veikšanai var būt nepieciešamas vairāk nekā piecas darbdienas, tādēļ termiņš protokola izsūtīšanai sanāksmes dalībniekiem jāpagarina līdz 10 darbdienām.
2) Administratīvi teritoriālās reformas rezultātā ar 2021. gada 1. jūliju ir mainījusies Rīgas plānošanas reģiona teritorija - Engures, Jaunpils, Kandavas un Tukuma novadi apvienoti vienā Tukuma novadā un no Rīgas plānošanas reģiona pievienoti Kurzemes plānošanas reģionam. Šo pārmaiņu rezultātā jāmaina arī Ventas upju baseinu apgabalu konsultatīvās padomes sastāvā iekļaujamie plānošanas reģioni un to pārstāvju skaits, kas noteikts MK noteikumu Nr. 681 5.2.4. apakšpunktā. Viens Rīgas plānošanas reģiona pārstāvis aizvietojams ar vienu Kurzemes plānošanas reģiona pārstāvi - tādējādi Ventas upju baseinu apgabalu konsultatīvajā padomē četru Kurzemes plānošanas reģiona pārstāvju vietā būs pieci.
3) MK noteikumu Nr. 681 4.1. apakšpunktā padomēm ir noteiktas tiesības sniegt priekšlikumus par pašvaldību teritoriju saimniecisko attīstību VARAM un plānošanas reģiona attīstības padomei, ja plānā paredzētie pasākumi ietekmē vairāku upju baseinu apgabalā esošo pašvaldību teritoriju attīstību. Ņemot vērā, ka pēc ministriju reformām par reģionālās attīstības jautājumiem atbildīgajai ministrijai mainījies nosaukums, MK noteikumu Nr. 681 4.1. apakšpunktu nepieciešams precizēt, norādot Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas nosaukumu.
4) Saziņa un ar upju baseinu apgabalu padomju darbu saistīto dokumentu aprite notiek tikai elektroniski, tādēļ nav nepieciešams noteikumos uzturēt prasību dokumentus nosūtīt pa pastu. MK noteikumu Nr. 681 15. punktā nepieciešams pagarināt termiņu, kādā padomes sēdes dalībniekiem tiek nosūtīts protokols, jo sanāksmēs nereti tiek prezentēti trešo pušu materiāli, kurus pēc sanāksmes nepieciešams pieprasīt, apstrādāt un daļā gadījumu ērtākai piekļuvei arī publicēt interneta vietnē. Šo darbību veikšanai var būt nepieciešamas vairāk nekā piecas darbdienas, tādēļ termiņš protokola izsūtīšanai sanāksmes dalībniekiem jāpagarina līdz 10 darbdienām.
Risinājuma apraksts
1) Ņemot vērā, ka ministriju reformu rezultātā vides aizsardzības joma ar 2024. gada 1. jūliju nonākusi KEM pārziņā, MK noteikumu Nr. 681 4.6. un 4.7. apakšpunktos un 6. punktā VARAM aizstāt ar KEM, kā arī 7. punktā vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministru aizstāt ar klimata un enerģētikas ministru.
Ņemot vērā, ka reformu rezultātā mainījies atbildību sadalījums starp VARAM, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju, EM un KEM, MK noteikumu Nr. 681 5.1. apakšpunktā mainīt ministriju un to padotības iestāžu pārstāvju skaitu padomēs - viena EM pārstāvja vietā paredzot vienu Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas pārstāvi, savukārt trīs VARAM pārstāvju vietā trīs KEM pārstāvjus.
2)Ņemot vērā, ka atbilstoši Administratīvi teritoriālajai reformai ir mainījušās novadu un plānošanas reģionu robežas un Engures, Jaunpils, Kandavas un Tukuma novadi apvienoti vienā novadā un no Rīgas plānošanas reģiona pārdalīti uz Kurzemes plānošanas reģionu, grozīt MK noteikumu Nr. 681 5.2.4. apakšpunktu un vienu Rīgas plānošanas reģionam noteikto padomes locekļa vietu pārdalīt Kurzemes plānošanas reģionam, kā rezultātā Ventas upju baseinu apgabalā plānošanas reģionus pārstāvēs pieci Kurzemes plānošanas reģiona pārstāvji un viens Zemgales plānošanas reģiona pārstāvis.
3) Grozīt MK noteikumu Nr. 681 4.1. apakšpunktu, labojot par reģionālo attīstību atbildīgās ministrijas nosaukumu - Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju aizstāt ar Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju.
4) Grozīt MK noteikumu Nr. 681 15. punktu, nosakot, ka padomes sēdes protokolu dalībniekiem nosūta elektroniski desmit darbdienu laikā.
Ņemot vērā, ka reformu rezultātā mainījies atbildību sadalījums starp VARAM, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju, EM un KEM, MK noteikumu Nr. 681 5.1. apakšpunktā mainīt ministriju un to padotības iestāžu pārstāvju skaitu padomēs - viena EM pārstāvja vietā paredzot vienu Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas pārstāvi, savukārt trīs VARAM pārstāvju vietā trīs KEM pārstāvjus.
2)Ņemot vērā, ka atbilstoši Administratīvi teritoriālajai reformai ir mainījušās novadu un plānošanas reģionu robežas un Engures, Jaunpils, Kandavas un Tukuma novadi apvienoti vienā novadā un no Rīgas plānošanas reģiona pārdalīti uz Kurzemes plānošanas reģionu, grozīt MK noteikumu Nr. 681 5.2.4. apakšpunktu un vienu Rīgas plānošanas reģionam noteikto padomes locekļa vietu pārdalīt Kurzemes plānošanas reģionam, kā rezultātā Ventas upju baseinu apgabalā plānošanas reģionus pārstāvēs pieci Kurzemes plānošanas reģiona pārstāvji un viens Zemgales plānošanas reģiona pārstāvis.
3) Grozīt MK noteikumu Nr. 681 4.1. apakšpunktu, labojot par reģionālo attīstību atbildīgās ministrijas nosaukumu - Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju aizstāt ar Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju.
4) Grozīt MK noteikumu Nr. 681 15. punktu, nosakot, ka padomes sēdes protokolu dalībniekiem nosūta elektroniski desmit darbdienu laikā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Noteikumi kopumā veicina vides aizsardzības un reģionu attīstības saskaņošanu.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Nē2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Nē2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Klimata un enerģētikas ministrijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/c8f8fdda-614b-40f1-8d76-9ab8bfd8bffc
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Noteikumu projekts bija pieejams publiskajai apspriešanai tiesību aktu portālā no 4.03.2025. līdz 17.03.2025. Visiem upju baseinu apgabalu konsultatīvo padomju locekļiem un to darbā iesaistītajām pusēm tika izsūtīts uzaicinājums projektu izskatīt un nepieciešamības gadījumā sniegt iebildumus vai komentārus. Publiskajai apspriešanai atvēlētajā laikā netika saņemts neviens iebildums vai komentārs.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
- Klimata un enerģētikas ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Upju baseinu apgabalu konsultatīvās padomes, kuru izveidošanu un darbību regulē šie noteikumi, savas darbības ietveros uzlabos vides aizsardzības un reģionālās attīstības jautājumu saskaņotību.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Upju baseinu apgabalu konsultatīvajām padomēm ir iespēja iesaistīties upju baseinu apgabalu apsaimniekošanas plānu izstrādē un šajos plānos iekļauto pasākumu īstenošanas nodrošināšanā.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
