24-TA-663: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2021. gada 11. februāra noteikumos Nr. 103 "Noteikumi par atbalsta programmu viena dzīvokļa dzīvojamo māju un divu dzīvokļu dzīvojamo māju atjaunošanai un energoefektivitātes paaugstināšanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts paredz veikt grozījumus Ministru kabineta 2021. gada 11. februāra noteikumos Nr. 103 "Noteikumi par atbalsta programmu viena dzīvokļa dzīvojamo māju un divu dzīvokļu dzīvojamo māju atjaunošanai un energoefektivitātes paaugstināšanai" (turpmāk – Noteikumu projekts).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis - novirzīt finanšu līdzekļus 237 000 euro apmērā no akciju sabiedrības "Attīstības finanšu institūcija "Altum" saņemtajām klientu kredītu atmaksām Latvijas un Šveices sadarbības programmas individuālā projekta "Mikrokreditēšanas programma" ietvaros. Attiecīgi programmas kopējo finansējumu palielinot līdz 2 610 521 euro.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Viena dzīvokļa dzīvojamo māju un divu dzīvokļu dzīvojamo māju atjaunošanas un energoefektivitātes atbalsta programmā (turpmāk - Atbalsta programma) kopš 2021.gada 27.maija ir saņemti 1 853 pieteikumi, no kuriem 236 klienta atteicās no projekta īstenošanas, savukārt 432 pieteikumi tikai noraidīti kā neatbilstoši normatīvos aktos izvirzītām prasībām. Atbalsta programmā viss pieejamais finansējums ir rezervēts 1 185 pieteikumiem, kuri uz šo Noteikumu projekta izstrādes brīdi atrodas šādā stadijā:
Analizējot Atbalsta programmas reģionālo griezumu, secināms, ka būtiska koncentrācija vērojama Rīgas un Pierīgas reģionā, gandrīz pusi no Atbalsta programmā apstiprinātiem projektiem realizējot tieši šajā reģionā, savukārt mazāka intensitāte saskatāma Latgalē.
Attiecībā uz projektiem, kas Atbalsta programmas ietvaros īstenot energoefektivitātes pasākumu, jāsecina, ka saskatāms būtisks uzlabojums ēku energoefektivitātes klasē pēc projekta īstenošanas. Proti, pirms projekta īstenošanas visbiežāk sākotnējā mājas energoklase ir D energoklase (42% gadījumu) vai F klase (26% gadījumu). Savukārt pēc projekta īstenošanas visbiežāk tiek sasniegta C energoklase (71% gadījumu) vai B energoklase (20% gadījumu). Vienlaikus 9% no pabeigtajiem projektiem ir sasniegta arī A energoklase.
Attiecībā par projekta ietvaros sasniegtiem siltumenerģijas ietaupījumiem - vidēji projektos panākts 34% kopējais siltumenerģijas patēriņa ietaupījums, kā arī vidējais apkures patēriņš projektos samazinājies par 43%.
Atbalsta programmas ietvaros tika iesniegti 1092 projekta pieteikumi saules paneļu projektiem, no kuriem apstiprināti tika 722 projekti. Visbiežāk atbalsta saņēmēji uzstādīja saules paneļus ar šādu invertora iestatīto jaudu:
6-6.99 Kw - 126 pieteikumi;
8-8.99 Kw - 143 pieteikumi;
10-11.1 Kw 304 pieteikumi.
Projekta statuss | Kopā | Energoefektivitātes pasākumi | Saules paneļi |
Pieteikumi izskatīšanā | 13 | 7 | 6 |
Projekti procesā uz līguma noslēgšanu | 15 | 11 | 4 |
Projekts tiek īstenots | 127 | 105 | 22 |
Projekts pabeigts/atbalsts izmaksāts | 1 030 | 282 | 748 |
KOPĀ | 1 185 | 405 | 780 |
Analizējot Atbalsta programmas reģionālo griezumu, secināms, ka būtiska koncentrācija vērojama Rīgas un Pierīgas reģionā, gandrīz pusi no Atbalsta programmā apstiprinātiem projektiem realizējot tieši šajā reģionā, savukārt mazāka intensitāte saskatāma Latgalē.
Reģions (NUTS3) | Skaits | Procentuāli no kopējā skaita |
Kurzeme | 220 | 18% |
Zemgale | 144 | 12% |
Vidzeme | 217 | 19% |
Latgale | 46 | 4% |
Rīga | 545 | 47% |
KOPĀ | 1 172 | 100% |
Attiecībā uz projektiem, kas Atbalsta programmas ietvaros īstenot energoefektivitātes pasākumu, jāsecina, ka saskatāms būtisks uzlabojums ēku energoefektivitātes klasē pēc projekta īstenošanas. Proti, pirms projekta īstenošanas visbiežāk sākotnējā mājas energoklase ir D energoklase (42% gadījumu) vai F klase (26% gadījumu). Savukārt pēc projekta īstenošanas visbiežāk tiek sasniegta C energoklase (71% gadījumu) vai B energoklase (20% gadījumu). Vienlaikus 9% no pabeigtajiem projektiem ir sasniegta arī A energoklase.
Attiecībā par projekta ietvaros sasniegtiem siltumenerģijas ietaupījumiem - vidēji projektos panākts 34% kopējais siltumenerģijas patēriņa ietaupījums, kā arī vidējais apkures patēriņš projektos samazinājies par 43%.
Atbalsta programmas ietvaros tika iesniegti 1092 projekta pieteikumi saules paneļu projektiem, no kuriem apstiprināti tika 722 projekti. Visbiežāk atbalsta saņēmēji uzstādīja saules paneļus ar šādu invertora iestatīto jaudu:
6-6.99 Kw - 126 pieteikumi;
8-8.99 Kw - 143 pieteikumi;
10-11.1 Kw 304 pieteikumi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd Atbalsta programmā ir rezervēts viss pieejamais finansējums, attiecīgi jauni atbalsta pieteikumi netiek pieņemti.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā faktu, ka Latvijas un Šveices sadarbības programmas individuālā projekta "Mikrokreditēšanas programma" ietvaros ir saņemtas klientu atmaksas 237 000 euro apmērā, šīs atmaksa ir iespējams novirzīt Atbalsta programmai, nodrošinot tās turpmāku īstenošanu. Novirzot 237 000 euro papildu finansējumu Atbalsta programmā, konkrētais finansējums sadalītos 225 000 euro atbalsta sniegšanai, savukārt 12 000 euro pārvaldības izmaksu kompensēšanai. Papildu finansējums nodrošinās aptuveni 35 - 45 projektu atbalstīšanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Atbalsts tiks sniegts viena dzīvokļa dzīvojamo māju un divu dzīvokļu māju īpašniekiem granta un tehniskās palīdzības tehniskās dokumentācijas izstrādes veidā.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Juridiskām personām noteikumu projekta tiesiskais regulējums nemaina tiesības un pienākumus, kā arī veicamās darbības.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Grozījums MK noteikumos Nr. 103 ir tehniska rakstura, tas būtiski nemaina esošo regulējumu, jo paredz novirzīt viena dzīvokļa dzīvojamo māju un divu (dvīņu, rindu un atsevišķu divu dzīvokļu) dzīvokļu māju energoefektivitātes paaugstināšanai, atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju ieviešanai finanšu līdzekļus 237 000 euro apmērā
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- "Attīstības finanšu institūcija Altum" AS
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Ar Noteikumu projektu tiks sekmēta viena no Nacionālā attīstības plāna mērķu izpildēm: esošais dzīvojamais fonds līdz 2050. gadam atbilstu augstiem energoefektivitātes, būvniecības, drošības un labiekārtotības standartiem.
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projekta ietvaros tiks panākts siltumenerģijas patēriņa apkurei un primārās enerģijas patēriņa samazinājums.
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi