Anotācija (ex-ante)

22-TA-755: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 9. februāra noteikumos Nr. 102 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.1.4. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt diskriminācijas riskiem pakļauto personu integrāciju sabiedrībā un darba tirgū" 9.1.4.4. pasākuma "Dažādību veicināšana (diskriminācijas novēršana)" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 9. februāra noteikumos Nr. 102 “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 9.1.4. specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt diskriminācijas riskiem pakļauto personu integrāciju sabiedrībā un darba tirgū” 9.1.4.4. pasākuma “Dažādību veicināšana (diskriminācijas novēršana)” īstenošanas noteikumi” (turpmāk – TA projekts) ir Labklājības ministrijas (turpmāk – LM) iniciatīva un izstrādāts saskaņā ar 2014. gada 3. jūlija Eiropas Savienības (turpmāk – ES) struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 6. un 13. punktu.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
TA projekts paredz papildināt 9.1.4.4. pasākumu ar jaunu mērķa grupu un atbalstāmo darbību- jauns pakalpojums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma (turpmāk – Likums) 1.pantā noteiktajiem Ukrainas civiliedzīvotājiem  [1] un attiecīgas jaunas atbalstāmās darbības – sociālā mentora pakalpojuma nodrošināšana Lai nodrošinātu minētās atbalstāmās darbības īstenošanu atbilstoši plānotajam, tiek palielināts 9.1.4.4. pasākuma kopējais pieejamais finansējums.
[1] pieejams: https://likumi.lv/ta/id/330546-ukrainas-civiliedzivotaju-atbalsta-likums
 
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Steidzamības kārtība (MK 07.09.2021. noteikumu Nr.606 55.2.apakšpunkts), lai nodrošinātu tūlītēju nepieciešamo atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem atbilstoši Likuma 7.panta (1).daļas 1.punktam.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2022.gada 24.februārī Krievijas Federācijas izraisīja  bruņotu konfliktu Ukrainā. Lai pēc iespējas ātrāk un efektīvāk nodrošinātu atbalsta sniegšanu Ukrainas pilsoņiem un viņu ģimenes locekļiem, kuri izceļo no Ukrainas vai kuri nevar atgriezties Ukrainā saistībā ar Krievijas Federācijas izraisīto bruņoto konfliktu tajā šī bruņotā konflikta norises laikā, 2022. gada 4. martā Saeima ir pieņēmusi Likumu.
Likuma 7.panta (1) daļas 1.apakšpunkts nosaka, ka valsts nodrošina Ukrainas civiliedzīvotājiem Sabiedrības integrācijas fonda (turpmāk – SIF) sniegto atbalstu Eiropas Savienības politiku instrumentu pasākumu ietvaros. Vienlaikus Likuma anotācijā minēts, ka Ukrainas civiliedzīvotājiem nepieciešams atbalsts konkrētās sociālās problēmas risināšanai, grūtību mazināšanā, sociālās adaptēšanās spēju paaugstināšanā, u.tml., tāpēc tiek paredzēts, ka Ukrainas civiliedzīvotājiem būs tiesības saņemt SIF nodrošinātu atbalstu 9.1.4.4. pasākuma ietvaros [1].

[1] pieejams: https://likumi.lv/ta/id/330546-ukrainas-civiliedzivotaju-atbalsta-likums
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd 9.1.4.4. pasākuma ietvaros [1] tiek nodrošināts sociālā mentora un sociālā darbinieka pakalpojums patvēruma meklētājiem un personām ar bēgļa vai alternatīvo statusu. Minētā pakalpojuma ietvaros trīs mēnešus pēc patvēruma meklētāja ierašanās Latvijā vai līdz brīdim, kad stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams galīgais lēmums par bēgļa vai alternatīvā statusa piešķiršanu vai atteikumu to piešķirt, patvēruma meklētājam piesaista sociālo darbinieku, kurš izstrādā individuālu sociālekonomiskās iekļaušanas plānu un koordinē tā izpildi. Pēc bēgļa vai alternatīvā statusa iegūšanas sociālā darbinieka pakalpojumu nodrošina līdz brīdim, kad tiek izpildīts individuālais sociālekonomiskās iekļaušanas plāns, vai uz laiku, kas nepārsniedz 12 mēnešus pēc statusa iegūšanas dienas. Savukārt sociālais mentors trīs mēnešus pēc patvēruma meklētāja ierašanās Latvijā vai līdz brīdim, kad stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams galīgais lēmums par bēgļa vai alternatīvā statusa piešķiršanu vai atteikumu to piešķirt, nodrošina praktisku atbalstu sociālekonomiskās iekļaušanas plāna izpildē, veidojot personas izpratni par dzīvi Latvijā un tās sabiedrībā, palīdzot reālās dzīves situācijās apgūt ikdienai nepieciešamās prasmes, rosinot attīstīt jaunas iemaņas, kā arī sniedzot atbalstu ikdienas situāciju risināšanā. Pēc bēgļa vai alternatīvā statusa iegūšanas sociālā mentora pakalpojumu nodrošina uz laiku, kas nepārsniedz 12 mēnešus pēc statusa iegūšanas dienas.
Ņemot vērā pašreizējo situāciju ar Ukrainas civiliedzīvotāju ierašanos Latvijā un Likumā noteikto, ir nepieciešams noteikt jaunu mērķa grupu (ne visi Ukrainas civiliedzīvotāji pieprasa un iegūst patvēruma meklētāja un personas ar bēgļa vai alternatīvo statusu), atbalsta saņemšanas nosacījumus tieši šai mērķa grupai - Ukrainas civiliedzīvotājiem, fokusējoties uz viņu vajadzībām šajā situācijā, tai skaitā speciālistu loku, kas sniedz nepieciešamo atbalstu. Latvijā iebraukušo Ukrainas civiliedzīvotāju lielāko daļu veido sievietes ar bērniem, kur 45% sastāda tieši bērnu īpatsvars. Lielākā daļa personu atbalstu saņem Rīgā un tās apkaimē, Liepājā un Dienvidkurzemes novadā, Valmieras novadā [2].


[1] Projekts Nr. 9.1.4.4/16/I/001 “Dažādību veicināšana (diskriminācijas novēršana)” (turpmāk – 9.1.4.4. pasākuma projekts), tiek īstenots atbilstoši Ministru kabineta 2016. gada 9. februāra noteikumiem Nr.102 “Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.1.4. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt diskriminācijas riskiem pakļauto personu integrāciju sabiedrībā un darba tirgū" 9.1.4.4. pasākuma "Dažādību veicināšana (diskriminācijas novēršana)" īstenošanas noteikumi”
[2] SIF sniegtā informācija uz 11.03.2022.
 
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā Likumā noteikto, TA projektā tiek iekļauta jauna mērķa grupa – Likumā noteiktie Ukrainas civiliedzīvotāji un TA projekts tiek papildināts ar jaunu atbalstāmo darbību – sociālā mentora pakalpojums. 
Sociālais mentors nodrošinās praktisku atbalstu, veidojot personas izpratni par dzīvi Latvijā un tās sabiedrībā, palīdzot reālās dzīves situācijās apgūt ikdienai nepieciešamās prasmes, rosinot attīstīt jaunas iemaņas, kā arī sniedzot atbalstu ikdienas situāciju risināšanā (piemēram, sniedzot informāciju par Latvijas iestāžu darbību vai praktiski palīdzot nokļūt līdz iestādēm palīdzības saņemšanai (Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra, Nodarbinātības valsts aģentūra, bērnu dārzs, skola, medicīnas iestāde, ģimenes ārsta prakse, nevalstiskās organizācijas utml.), vienlaikus veicinot Ukrainas civiliedzīvotāju sociālekonomisko iekļaušanu. Tādējādi sociālie mentori kā resursu izmantos savas zināšanas, vidē pieejamos resursus, informāciju, lai sniegtu iespējamo risinājumu, sadarbojoties ar pašu mērķa grupas personu vai viņa ģimeni.
Paredzēts, ka sociāla mentora pakalpojumu sniegs finansējuma saņēmēja  piesaistīts pakalpojuma sniedzējs (viens vai vairāki). Ņemot vērā Likuma 9.pantā noteikto, TA paredz tiesības finansējuma saņēmējam pakalpojumu sniedzēju izvēlē nepiemērot Publisko iepirkumu likumu, bet veikt cenu aptauju.   
Vienlaikus paredzēts pakalpojumu nodrošināt visā Latvijas teritorijā sadarbībā ar pašvaldību sociālajiem dienestiem, ņemot vērā, ka Ukrainas civiliedzīvotāji nonāks pašvaldību sociālo dienestu redzeslokā (atbilstoši Likuma 7.panta (3) daļā noteiktajam Ukrainas civiliedzīvotājiem ir tādas pašas tiesības uz sociālajiem pakalpojumiem un sociālo palīdzību, kādas Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā noteiktas Latvijas pilsoņiem un Latvijas nepilsoņiem). Saskaņā ar Vides un reģionālās attīstības ministrijas datiem, Latvijā ir 43 pašvaldību sociālie dienesti [1]. Plānots, ka pašvaldību sociālo dienestu sociālie darbinieki izvērtēs katra klienta individuālo gadījumu, saskaņā ar saistošajiem jomu regulējošajiem normatīviem aktiem, un nepieciešamības gadījumā vērsīsies pie finansējuma saņēmēja projekta koordinatora par sociālā mentora piesaistes nepieciešamību. Sociālie mentori  par savu sniegto pakalpojumu sagatavos darba pārskatu (atskaiti par 60 dienām), kurā tiks atspoguļots veiktā pakalpojuma darbības, datumi, piezīmes utt. Sociālā mentora darba pārskatu apstiprinās attiecīgās pašvaldības sociāla dienesta sociālais darbinieks, kura lēmumā noteiktos uzdevumus sociālais mentors būs izpildījis, un tas tiks iesniegts finansējuma saņēmējam kopā ar pakalpojuma sniedzēja pieņemšanas – nodošanas aktu atskaitoties par padarīto (ne biežāk kā vienu reizi divos mēnešos). Attiecīgi TA projekts paredz sadarbību ar pašvaldību sociālajiem dienestiem, vienlaikus nosakot, ka šīs sadarbības  ietvaros netiek slēgti sadarbības līgumi. Tas ir tāpēc, ka sadarbība ar pašvaldību sociālajiem dienestiem tiek organizēta kā atbalsta mehānisms sociālā darbinieka tiešo pienākumu ietvaros, pašvaldību sociālie dienesti netiks iesaistīti norēķinu veikšanā par sociālā mentora pakalpojumu, kā arī līgumu slēgšana ar pašvaldību sociālajiem dienestiem ir laikietilpīgs process un situācijā, kad ir nepieciešams sniegt tūlītēju atbalstu, nav lieka laika resursa administratīvo darbību nodrošināšanai. Sociālā mentora pakalpojuma ilgums tiek paredzēts ne vairāk kā 60 dienas no brīža, kad  sociālais mentors uzsāk pakalpojuma sniegšanu. Lai nodrošinātu mērķa grupas personu un viņu ģimenes locekļu sociālekonomisko iekļaušanos Latvijas sabiedrībā, tiek pieņemts sociālā mentora atbalstu sniegt 60 dienas, atbilstoši pēc kura beigām personai būs palīdzēts apgūt ikdienai nepieciešamās pamatprasmes, vai attīstītas jaunas iemaņas, vai atrasti vai uzsākti meklēt dažādi risinājumi pastāvīgas dzīves uzsākšanai Latvijā. Sociāla mentora pakalpojums tiek sniegts kā vienots atbalsts 60 dienas, tas nesummējas un nevar tikt dalīts pa nedēļām vai savādākiem posmiem, vai ar pārtraukumiem.
Vienlaikus tiek paredzēts, ka sociālā mentora pakalpojuma sniegšana tiek pārtraukta, ja pakalpojuma saņemšanas laikā mērķa grupas personas pamet Latviju vai atsakās no pakalpojuma saņemšanas, attiecīgi pašvaldības sociālā dienesta sociālajam darbiniekam saskaņojot sociālā mentora pakalpojuma pārtraukšanu.
 
Sociālā mentora atbalstu paredzēts sniegt 7 000 Ukrainas civiliedzīvotājiem. Šāds atbalsta saņēmušo skaits balstīts uz pieņēmumu, ka vidēji 70% no 10 000 Latvijā ieradušām personām (atbilstoši Ministru kabineta 2022.gada 28.februāra  rīkojumam Nr. 131) [2] varētu būt nepieciešams sociālā mentora pakalpojums, jo starp latviešu un ukraiņu kā tautu starpkultūras atšķirības nav ļoti izteiktas, savstarpējā sazināšanās ir iespējama krievu vai angļu valodā, tāpat tiek prezumēts, ka iespējamu atbalstu  Ukraiņu civiliedzīvotāju sniegs Latvijā esoši draugi, radi vai paziņas. Papildus kā projekta līmeņa rādītājs tiek noteikts specifiskais iznākuma rādītājs – 7 000 personas, par kuriem finansējuma saņēmējam ir jāuzkrāj nepieciešamā informācija.Ukrainas civiliedzīvotāji netiks ieskaitīti Ministru kabineta 2016. gada 9. februāra noteikumu Nr. 102 “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 9.1.4. specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt diskriminācijas riskiem pakļauto personu integrāciju sabiedrībā un darba tirgū” 9.1.4.4. pasākuma “Dažādību veicināšana (diskriminācijas novēršana)” īstenošanas noteikumi” 4.punktā noteiktajos uzraudzības rādītājos.

Lai nodrošināto jaunās atbalstāmās darbības īstenošanu prognozētajā apjomā, nepieciešams noteikt izmaksas par viena sociālā mentora pakalpojumu. Šobrīd MK noteikumu Nr.102 19.3.apakšpunktā minēts, ka līdzīgā pakalpojumā sociālā mentora pakalpojuma  izmaksas nepārsniedz 1 000 euro (izņemot pievienotās vērtības nodokli) mēnesī, savukārt MK noteikumu Nr.102 33.3.apakšpunktā – ka vienam sociālajam mentoram vienlaikus tiek piesaistītas ne mazāk kā 5 un ne vairāk kā 20 mērķa grupas personas (tostarp gan pieaugušas personas, gan bērni). TA projekts paredz, ka jaunās atbalstāmās darbības (atbalsts Ukrainas civiliedzīvotājiem) ietvaros viena sociālā mentora izmaksas būtu ne vairāk kā 1 400 eur mēnesī (izņemot pievienotās vērtības nodokli), paredzot sniegt atbalstu no 1 līdz ne vairāk kā 28 mērķa grupas personām Kā bāzes izmaksas ir ņemtas MK noteikumu Nr.102 19.3.apakšpunktā minētā līdzīgā pakalpojuma sociālā mentora izmaksas, kas  nepārsniedz 1 000 euro (pamatā atlīdzības izmaksas), piesummējot  40% likmi pārējām izmaksām (piemēram, par transportu, degvielu, elektrību, komunāliem izdevumiem, administrēšanas izdevumiem utml.) pakalpojuma nodrošināšanai atbilstošā kvalitātē visā Latvijā. Šobrīd paredzēts, ka sociālā mentora pakalpojums būs nepieciešams līdz 2023. gada beigām. Tā kā ir nepieciešams Ukrainas civiliedzīvotājiem sniegt tūlītēju atbalstu, TA projekts paredz, ka izmaksas jaunās atbalstāmās darbības īstenošanai ir attiecināmas no 2022.gada 5.marta, kad stājās spēkā Likums .
Ņemot vērā iepriekšminēto par Ukrainas civiliedzīvotāju un sociālo mentoru ne tik lielu starpkultūru atšķirību, tiek pieņemts, ka viens sociālais mentors varēs sniegt atbalstu vienlaikus ne vairāk kā  28 cilvēkiem, samaksu plānojot proporcionāli apkalpoto klientu skaitam, ņemot vērā maksimālās pakalpojuma izmaksas   - 1 400 eur mēnesī (izņemot pievienotās vērtības nodokli).

Pakalpojuma nepieciešamās izmaksas veidojas aptuveni 1 000 000 eur, tādējādi par šo summu   tiek palielināts 9.1.4.4. pasākumam pieejamais kopējais attiecināmais finansējums (attiecīgi 9.1.4.4.pasākuma pieejamais kopējais attiecināmais finansējums būs 8 675 552 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda finansējums – 7 374 219 euro un valsts budžeta finansējums – 1 301 333 euro).
Par papildu finansējumu pakalpojumu būs iespējams nodrošināt 22 mēnešu periodā (piesaistot vidēji 250 sociālos mentorus), tādējādi atbalstu nodrošinot indikatīvi 7 000 mērķa grupas personām.  

LM steidzamības kārtībā virza grozījumus Ministru kabineta noteikumos Nr. 102, lai paredzētu atbalsta sniegšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem līdz 2023. gada beigām (t.i., līdz 9.1.4.4. pasākuma īstenošanas termiņa beigām) un finansējuma pārdali SIF īstenotajam 9.1.4.4. pasākuma projektam.
 
9.1.4.4. pasākuma ietvaros plānotā jaunā atbalstāmā darbība atbilst darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 9. prioritārā virziena “Sociālā iekļaušana un nabadzības apkarošana” 109 intervences kategorijas kodam “Aktīva iekļaušana, tostarp, lai veicinātu vienlīdzīgas iespējas un aktīvu līdzdalību un uzlabotu nodarbināmību”.(ESF finansējuma summa 7 374 219 euro).
Finansējuma veids – "01 Dotācija".Teritorijas tips - "07 Nepiemēro".Teritoriālie sasniegšanas mehānismi – "07 Nepiemēro".Tematiskais mērķis - "09 Veicināt sociālo iekļaušanu, apkarot nabadzību un jebkādu diskrimināciju".


Jaunās 9.1.4.4. pasākuma atbalstāmās darbības īstenošanai paredzēts izveidot vienu jaunu amata vietu, t.i., 9.1.4.4. pasākuma projekta īstenošanas personāls tiks papildināts ar koordinatoru, kura amata pienākumos ietilps jaunās atbalstāmās darbības plānošana un ieviešana, saturiska atbalstāmās darbības īstenošanas pārraudzība. Koordinators tiks nodarbināts uz jaunās atbalstāmās darbības īstenošanas laiku uz pilnu slodzi 21 mēnešus. Papildus jaunajai amata vietai 9.1.4.4. pasākuma projekta esošā vadības un īstenošanas personāla noslodze tiks pielāgota projekta jaunās atbalstāmās darbības īstenošanas laika grafikam, proti, darbības īstenošanā daļēji tiks iesaistīts esošais projekta vadības un īstenošanas personāls. Jaunās atbalstāmās darbības īstenošanā iesaistītā personāla izmaksas sastāda indikatīvi 48 728,75 euro (detālāku personāla izmaksu pamatojumu skatīt anotācijas 3. sadaļas “Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem” 7. punktā).

9.1.4.4. pasākumā papildus nepieciešamais finansējums tiks pārdalīts no 9.2.2.1. pasākuma[3], kur radies finanšu ietaupījums, jo mērķa grupas – personas ar garīga rakstura traucējumiem nav pieprasījušas sabiedrībā balstītos sociālos pakalpojumus, kā sākotnēji plānots projektos .

Ņemot vērā minēto, TA projekts paredz veikt šādus grozījumus MK noteikumos Nr. 102:
1) papildināt noteikumus ar 3.4. apakšpunktu, nosakot jaunu mērķa grupu, proti, Likumā noteiktie Ukrainas civiliedzīvotāji;
2) precizēt 7. punktu, nosakot, ka pasākumam pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir finansējums ir 8 675 552 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda finansējums – 7 374 219 euro un valsts budžeta finansējums – 1 301 333 euro;
3) papildināt 13. punktu ar jaunu 13.3.apakšpunktu, paredzot 9.1.4.4. pasākumā jaunu sadarbības partneri, proti, pašvaldības sociālo dienestu, ar ko sadarbojas 16.3.1apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanā;
4) papildināt 14. punktu ar atsauci, ka ar sadarbības partneriem - pašvaldību sociālajiem dienestiem 16.3.1apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanā netiek slēgti sadarbības līgumi;
5) papildināt noteikumus ar 16.3.1 apakšpunktu, paredzot jaunās atbalstāmās darbības, proti, sociālā mentora pakalpojuma nodrošināšana jaunajai mērķa grupai;
6) papildināt noteikumu 18.2.1.apakšpunktu, paredzot, ka jaunās atbalstāmās darbības veikšanai ir attiecināmas pakalpojumu (uzņēmuma) līgumu izmaksas, kā arī izmaksas jaunās atbalstāmās darbības īstenošanai ir attiecināmas no 2022.gada 5.marta;
7) papildināt noteikumus ar jaunu 19.3.2 apakšpunktu, paredzot izmaksas sociālā mentora piesaistei, kas nepārsniedz 1 400 euro (izņemot pievienotās vērtības nodokli) mēnesī par viena sociālā mentora pakalpojumu. Sociālā mentora pakalpojuma izmaksu apmēru mēnesī aprēķina proporcionāli piesaistītajam mērķa grupas personu skaitam,  ievērojot 331.3. apakšpunktā minētos nosacījumus ;
8) papildināt noteikumus ar jaunu 311 apakšpunktu, paredzot, ka jaunās atbalstāmās darbības īstenošanai tiek piesaistīts pakalpojuma sniedzējs, par kuru pašvaldības sociālos dienestus informē finansējuma saņēmējs;
9) papildināt noteikumu 24.punktu paredzot, ka noteikumu 16.3.1 apakšpunktā minētās jaunās atbalstāmās darbības īstenošanu uzrauga LM izveidota uzraudzības padome;
10) papildināt noteikumus ar 33.1 apakšpunktu, t.i. nosakot jaunās atbalstāmās darbības īstenošanas nosacījumus;
11) papildināt noteikumus ar 34.1 apakšpunktu, t.i. nosakot, kad tiek pārtraukta jaunās atbalstāmās darbības sniegšana mērķa grupai;
12) papildināt noteikumu 39.2.apakšpunktu ar jaunu nosacījumu, ka piesaistot pakalpojumu sniedzējus jaunās atbalstāmās darbības īstenošanai var piemērot  Likuma  9.pantā noteikto;
13) papildināt noteikumus ar jaunu 39.7.3.apakšpunktu,  nosakot projekta līmeņa specifisko iznākuma rādītāju, proti, sniegts atbalsts Ukrainas civiliedzīvotājiem  - 7 000.

Ņemot vērā, ka SIF īstenojot projektu, neveic ar saimniecisku darbību saistītus pienākumus, 9.1.4.4. pasākuma projektā plānotie pasākumi nav klasificējami kā komercdarbības atbalsts.

Vienlaikus jāatzīmē –  ja sociālā mentora pakalpojumu sniegšanas laikā tiks konstatēts lielāks pieprasījums pēc pakalpojuma (tas ir, to nepieciešams sniegt vairāk kā 7 000 Ukrainas civiliedzīvotājiem) vai, ka mērķa grupai atbalsta sniegšanas laiks (60 dienas) nav pietiekams, lai uzsāktu pastāvīgu dzīvi Latvijā vai iekļautos vietējā kopienā, tas ir, to ir jāpagarina, kā rezultātā būs nepieciešams lielāks papildu finansējums kā TA projektā paredzētais 1 000 000 euro, tad LM nepieciešamības gadījumā virzīs pieprasījumu finansējuma piešķiršanai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"  atbilstoši Likuma 8.panta 1.daļā noteiktajam.

[1] https://www.varam.gov.lv/lv/informacija-par-43-jaunizveidojamam-pasvaldibam;
[2] Ministru kabineta 2016. gada 9. februāra noteikumi Nr. 102 “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 9.1.4. specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt diskriminācijas riskiem pakļauto personu integrāciju sabiedrībā un darba tirgū” 9.1.4.4. pasākuma ”Dažādību veicināšana (diskriminācijas novēršana)” īstenošanas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 102);
[3] Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 9.2.2. specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt kvalitatīvu institucionālai aprūpei alternatīvu sociālo pakalpojumu dzīvesvietā un ģimeniskai videi pietuvinātu pakalpojumu pieejamību personām ar invaliditāti un bērniem" 9.2.2.1.pasākuma "Deinstitucionalizācija".
 
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
TA projekts tiek virzīts steidzamības kārtā, atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 7.panta (1) daļa 1.apakšpunktā noteiktajam.
 
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Finansējuma pārdalei no 9.2.2. specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt kvalitatīvu institucionālai aprūpei alternatīvu sociālo pakalpojumu dzīvesvietā un ģimeniskai videi pietuvinātu pakalpojumu pieejamību personām ar invaliditāti un bērniem" 9.2.2.1.pasākuma "Deinstitucionalizācija" uz 9.1.4.4. pasākumu, nodrošinot jauna sociālā mentora pakalpojuma ieviešanu Ukrainas civiliedzīvotājiem gan tūlītēji (t.i. sociālā mentora pakalpojuma ietvaros, nodrošinot individuālajām vajadzībām atbilstošu atbalsta pakalpojumus), gan perspektīvā (t.i. nodrošinot personu sociālekonomisko iekļaušanos Latvija), ir pozitīva ietekme Ukrainas civiliedzīvotāju sociālās situācijas un funkcionēšanas spēju nodrošināšanā, kas ilgtermiņā var atspoguļoties sabiedrības uzvedībā vai rīcībā.
Minētā jaunā pakalpojuma ietvaros nodrošinātais atbalsts, tostarp mazinās Ukrainas civiliedzīvotāju  sociālās atstumtības risku un ar karadarbību Ukrainā saistītās nelabvēlīgās sekas, kas ir atstājušas iespaidu arī uz mērķa grupas personu  psihosociālo stāvokli, iespējām mainīt savu situāciju, iekļauties sabiedrībā un kļūt sociāli aktīviem. Minētais ir uzskatāms par ilgtermiņa ieguvumu sabiedrībai kopumā. 
 

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

TA projektam nav negatīvas ietekmes uz SIF. SIF un sadarbības partneri (t.i. pašvaldības vai to sociālie dienesti) ir informēti par TA projektu tā izstrādes un saskaņošanas gaitā.

Jaunā atbalstāmā darbība pozitīvi ietekmē 9.1.4.4. pasākuma jauno mērķa grupu, kā arī kopumā veicina 9.1.4.4. pasākuma mērķa sasniegšanu. Atbalsta sniegšanas Ukrainas civiliedzīvotājiem rezultātā tiks mazināts šo personu sociālās atstumtības risks, vienlaikus tiks veicināta šo personu iesaiste vietējās kopienas dzīvē, izglītībā, nodarbinātībā, sociālekonomiskā iekļaušana un integrācija sabiedrībā.

TA projektam nav negatīvas ietekmes uz 9.1.4.4. pasākuma uzraudzības rādītāju un mērķa sasniegšanu un noslēgto vienošanos par 9.1.4.4. pasākuma projekta īstenošanu, un grozījumi 9.1.4.4. pasākuma projektā nav uzskatāmi par būtiskiem Regulas Nr. 1303/2013 71. panta izpratnē.

Pēc TA projekta spēkā stāšanās SIF veiks atbilstošus 9.1.4.4. pasākuma projekta grozījumus un iesniegs tos Centrālajā finanšu un līgumu aģentūrā (turpmāk – CFLA). LM sadarbībā ar CFLA nodrošinās, ka finansējuma saņēmējs uzņemas papildu līgumsaistības projektā, t.i. palielinot pieejamo kopējo attiecināmo finansējumu par 1 000 000 euro pēc tam, kad ir stājušies spēkā projekta Nr. 9.2.2.1./15/I/005 “Deinstitucionalizācijas pasākumu īstenošana Latgales reģionā” vienošanās grozījumi, ar kuriem tiek atbrīvots 9.1.4.4. pasākumam papildu nepieciešamais finansējums (TAP 22-TA-133 "Grozījumi 2015. gada 16. jūnija noteikumos Nr. 313 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.2.specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt kvalitatīvu institucionālai aprūpei alternatīvu sociālo pakalpojumu dzīvesvietā un ģimeniskai videi pietuvinātu pakalpojumu pieejamību personām ar invaliditāti un bērniem" 9.2.2.1.pasākuma "Deinstitucionalizācija" īstenošanas noteikumi""). Minētā nodrošināšanai noteikumu projektam ir pievienots MK protokollēmuma projekts, kas nosaka darbību secību, uzņemoties papildu saistības.
Vienlaikus paredzēts, ka SIF 9.1.4.4. pasākuma projekta grozījumus veiks pēc attiecīgu grozījumu veikšanas 9.2.2.1. pasākuma projektā[1].

[1] Projekts Nr. 9.2.2.1/15/I/005 “Deinstitucionalizācijas pasākumu īstenošana Latgales reģionā”
 
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Ukrainas civiliedzīvotāji
Ietekmes apraksts
TA projekts paredz 9.1.4.4. pasākumu papildināt ar jaunu mērķa grupu – Likuma 1.pantā noteiktie Ukrainas civiliedzīvotāji un jaunu atbalstāmo darbību, proti, sociālā mentora pakalpojuma sniegšana Ukrainas civiliedzīvotājiem.
 
Juridiskās personas
  • Latvijas pašvaldības
Ietekmes apraksts
Pašvaldību sociālie dienesti sadarbībā ar finansējuma saņēmēja piesaistītu pakalpojumu sniedzēju nodrošinās jaunās atbalstāmās darbības – sociālā mentora pakalpojuma sniegšana visās Latvijas pašvaldībās pēc nepieciešamības.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
1 760 565
596 188
637 839
253 812
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
1 760 565
596 188
637 839
253 812
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
2 071 253
701 398
750 399
298 602
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
2 071 253
701 398
750 399
298 602
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-310 688
-105 210
-112 560
-44 790
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
-310 688
-105 210
-112 560
-44 790
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-105 210
-44 790
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar MK noteikumiem Nr. 102 9.1.4.4. pasākuma projekta pieejamais kopējais attiecināmais finansējums sastāda 7 675 552 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda (turpmāk – ESF) inansējums – 6 524 219 euro un valsts budžeta finansējums – 1 151 333 euro, kas saskan ar finansējuma saņēmēja – SIF projekta iesniegumā par 9.1.4.4. pasākuma projekta  īstenošanu plānoto finansējumu.
TA projekts paredz papildināt 9.1.4.4. pasākuma projektu ar jaunu atbalstāmo darbību. Jaunās atbalstāmās darbības īstenošanai un projekta īstenošanas termiņa pagarināšanai ir nepieciešams papildu finansējums 1 000 000 euro apmērā. Līdz ar to 9.1.4.4. pasākuma projektam pieejamais kopējais attiecināmais finansējums tiek palielināts un, tas sastāda 8 675 552 euro, tai skaitā ESF finansējums – 7 374 219 euro un valsts budžeta finansējums – 1 301 333 euro.
Budžeta ieņēmumi ir finansējuma ESF daļa 85% apmērā no pasākuma attiecināmām izmaksām. Budžeta izdevumi ir kopējie pasākuma ieviešanai nepieciešamie publiskā finansējuma (ESF un valsts budžeta) līdzekļi attiecīgajā gadā.
Atbilstoši aktuālajai projekta iesniegumā norādītajai informācijai 9.1.4.4. pasākuma projektā:
2016. gadā kopējais faktiskais investētais finansējums 145 436 euro, t.sk. ESF finansējums 123 620 euro un valsts budžeta finansējums 21 816 euro;
2017. gadā kopējais faktiskais investētais finansējums 448 605 euro, tai skaitā ESF finansējums 381 315 euro un valsts budžeta finansējums 67 290 euro;
2018. gadā kopējais faktiskais investētais finansējums 891 256 euro, t.sk. ESF finansējums 757 567 euro un valsts budžeta finansējums 133 689 euro;
2019. gadā kopējais faktiskais investētais finansējums 1 033 101 euro, t.sk. ESF finansējums 878 136 euro un valsts budžeta finansējums 154 965 euro;
2020. gadā kopējais faktiskais investētais finansējums 1 044 733 euro, t.sk. ESF finansējums 888 023 euro un valsts budžeta finansējums 156 710 euro;
2021. gadā kopējais finansējums 1 290 769 euro, t.sk. ESF finansējums 1 097 154 euro un valsts budžeta finansējums 193 615 euro;
 2022. gadā kopējais nepieciešamais finansējums 2 071 253 euro (šobrīd apstiprinātajā budžetā paredzēts 644 535 euro), t.sk. ESF finansējums 1 760 565 euro (šobrīd apstiprinātajā budžetā plānots 547 855 euro) un valsts budžeta finansējums 310 688 euro (šobrīd apstiprinātajā budžetā plānots 96 680 euro).
2023. gadā kopējais nepieciešamais finansējums 750 399 euro (šobrīd apstiprinātajā budžetā finansējums nebija paredzēts), t.sk. ESF finansējums 637 839 euro  un valsts budžeta finansējums 112 560 euro.
Pēc noteikumu projekta stāšanās spēkā 9.1.4.4. pasākuma projekta finansējums plānots indikatīvi:
2022. gadā kopējais finansējums 2 772 651 euro, t.sk. ESF finansējums 2 356 753 euro un valsts budžeta finansējums 415 898 euro;
2023. gadā plānotais finansējums indikatīvi 1 049 001 euro, tai skaitā ESF finansējums 891 651 euro un valsts budžeta finansējums 157 350 euro.
Finansējums 9.1.4.4. pasākuma īstenošanai plānots SIF budžetā.
Pēc TA projekta spēkā stāšanās tiks ierosināti 9.1.4.4. pasākuma projekta grozījumi un tiks precizētas arī valsts budžeta ilgtermiņa saistības un finansējums 2022. gadam un 2023. gadam tiks palielināts atbilstoši projektā plānotajam.
Pēc TA projekta spēkā stāšanās un grozījumu 9.1.4.4. pasākuma projektā apstiprināšanas, par projektam nepieciešamo finansējumu 2022.gadam SIF normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā Finanšu ministrijā iesniegs pieprasījumu apropriācijas pārdalei no budžeta resora “74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”, savukārt par nepieciešamo finansējumu 2023. gadam iesniegs priekšlikumu bāzes izdevumu precizēšanai, sagatavojot valsts pamatbudžeta izdevumu bāzi 2023.-2025.gadam.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
9.1.4.4. pasākuma jaunās atbalstāmās darbības īstenošanai paredzēts izveidot vienu jaunu amata vietu, t.i., 9.1.4.4. pasākuma projekta īstenošanas personāls tiks papildināts ar sociāla mentora atbalsta pasākumu programmas koordinatoru, kura amata pienākumos ietilps programmas darbības koordinēšana un ieviešana, kvalitatīva un savlaicīga ieviešana, progresa un finanšu izlietojuma pārraudzība. Programmas koordinators tiks nodarbināts uz jaunās atbalstāmās darbības īstenošanas laiku – 21 mēnešus – uz pilnu slodzi.
Programmas koordinatora amats tiek klasificēts atbilstoši 30.11.2010. MK noteikumu Nr. 1075 “Valsts un pašvaldību institūciju amatu katalogs” 1. pielikuma 32. saimes “Projektu vadība” IIIA līmenim un atalgojums tiek noteikts atbilstoši 29.01.2013. MK noteikumos Nr. 66 “Noteikumi par valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku darba samaksu un tās noteikšanas kārtību” noteiktajai 11. mēnešalgu grupai (3. kategorijai), t.i., programmas koordinatora atalgojums tiek noteikts 1382 euro mēnesī (saskaņā ar pašreiz noteikto atalgojumu programmas koordinatoriem 9.1.4.4. pasākuma projektā). Attiecīgi visam programmas koordinatora piesaistes periodam projektā atalgojuma izmaksas sastāda indikatīvi 37 576euro, ko veido 1 382 euro * 1 slodze * 21 mēn. + 23,59% + normatīvos dokumentos noteiktie pabalsti 1 708 euro. Aprēķins ir indikatīvs (summas matemātiski noapaļojot).  Papildus jāņem vērā iespējamās izmaiņas nodokļu politikā, t.sk., piemēram, valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu apmēra maiņa u.c.
Papildus jaunajai amata vietai, projekta esošā vadības un īstenošanas personāla noslodze tiks pielāgota projekta jaunās atbalstāmās darbības īstenošanas laika grafikam, proti, darbības īstenošanā daļēji tiks iesaistīts esošais projekta vadības un īstenošanas personāls līdz 2023.gada beigām.
Projekta jaunās amata vietas un esošā personāla atlīdzības izmaksas kopā sastāda indikatīvi 48 728,75 euro (t.sk. netiešās izmaksas 15% no atlīdzības), ko veido:
1. jaunā programmas koordinatora atlīdzība -  37 576 euro;
2. netiešās izmaksas 15% no 37 576 euro = 5 636 euro.
3. jaunajai amata vietai un esošajam personālam papildus tiek paredzētas izmaksas
5 516 euro apmērā, kas ietver veselības apdrošināšanas izmaksas 426 euro, darba vietas aprīkošanas izmaksas 3000 euro un komandējumu un darba braucienu izmaksas 2090 euro. Šīs izmaksas prognozētas, ņemot vērā līdzšinējās šāda veida izmaksas projekta personālam. Plānotās veselības apdrošināšanas izmaksas ietver veselības apdrošināšanas polises un redzes korekcijas līdzekļu kompensācijas izmaksas. Veselības apdrošināšanas polises paredzētas uz pilnu slodzi projekta ietvaros strādājošiem darbiniekiem - par 2023. gadu projekta vadītājam (izmaksas par 2022. gadu ir iekļautas jau esošajā budžetā) un par 2022. un 2023. gadu jaunās programmas koordinatoram. Darba vietas aprīkošanas izmaksās ietvertas darba vietas ierīkošanas izmaksas jaunās programmas koordinatoram (dators, monitors, klaviatūra, austiņas dalībai attālinātās apspriedēs, krēsls, ergonomiskie paliktņi), kā arī datora programmatūras un antivīrusa licenču maksa – par 2023. gadu projekta vadītājam (izmaksas par 2022. gadu ir iekļautas jau esošajā budžetā) un par 2022. un 2023.gadu jaunās programmas koordinatoram.
Cita informācija
Finansējuma sadalījums pa gadiem norādīts indikatīvi un var tikt precizēts. Pēc TA projekta spēkā stāšanās tiks ierosināts veikt attiecīgus grozījumus 9.1.4.4. pasākuma projektā, t.sk. projekta finansēšanas plānā.
 

4.1.1. Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 16. jūnija noteikumos Nr. 313 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.2.specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt kvalitatīvu institucionālai aprūpei alternatīvu sociālo pakalpojumu dzīvesvietā un ģimeniskai videi pietuvinātu pakalpojumu pieejamību personām ar invaliditāti un bērniem" 9.2.2.1.pasākuma "Deinstitucionalizācija" īstenošanas noteikumi"

Pamatojums un apraksts
TA projekts paredz samazināt 9.2.2.1. pasākuma kopējo pieejamo attiecināmo finansējumu par 1 000 000 euro, novirzot to citiem labklājības nozares ES fondu projektiem.
 
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
Noteikumu projekts virzāms izskatīšanai MK sēdē vienlaicīgi vai pēc grozījumiem MK noteikumos Nr.313 (TAP 22-TA-133)
 
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
N/A
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Labklājības ministrija
  • Sabiedrības integrācijas fonds
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
TA projekts paredz sniegt atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem. Atbalsta pasākumu nodrošināšana sekmēs šo personu iespējas integrēties sabiedrībā, tādējādi mazinot atstumtības un diskriminācijas risku, un vienlaikus veicinās šo personu atgriešanos sabiedrības dzīvē, tādējādi uzlabojot sociālo situāciju un sociālekonomisko iekļaušanos. 
 

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Jaunās atbalstāmās darbības ietvaros sociālais mentors sniegs atbalstu arī personām ar invaliditāti, veidojot personas izpratni par dzīvi Latvijā un tās sabiedrībā, palīdzot reālās dzīves situācijās apgūt ikdienai nepieciešamās prasmes, rosinot attīstīt jaunas iemaņas, kā arī sniedzot atbalstu ikdienas situāciju risināšanā
 

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Jaunās atbalstāmās darbības ietvaros sociālais mentors sniegs atbalstu arī visām personām, veidojot personas izpratni par dzīvi Latvijā un tās sabiedrībā, palīdzot reālās dzīves situācijās apgūt ikdienai nepieciešamās prasmes, rosinot attīstīt jaunas iemaņas, kā arī sniedzot atbalstu ikdienas situāciju risināšanā
 

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Jaunās atbalstāmās darbības ietvaros sociālais mentors sniegs atbalstu arī personām ar invaliditāti, veidojot personas izpratni par dzīvi Latvijā un tās sabiedrībā, palīdzot reālās dzīves situācijās apgūt ikdienai nepieciešamās prasmes, rosinot attīstīt jaunas iemaņas, kā arī sniedzot atbalstu ikdienas situāciju risināšanā
 

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Lai identificētu un uzskaitītu 9.1.4.4. pasākuma ietvaros atbalstu saņēmušās mērķa grupas personas, ir paredzēta personu datu apstrāde. Personu datu apstrādē tiks ievēroti Latvijas Republikas normatīvajos aktos personu datu aizsardzības jomā noteiktie nosacījumi.
 

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi