Anotācija (ex-ante)

23-TA-2737: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Bezpilota gaisa kuģu lidojumu noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Likuma “Par aviāciju” 117.6 panta otrā un trešā daļa.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta “Bezpilota gaisa kuģu lidojumu noteikumi” (turpmāk – projekts) mērķis ir izdarīt grozījumus Ministru kabineta 2021. gada 29. jūnija noteikumos Nr. 429 “Bezpilota gaisa kuģu lidojumu noteikumi” (turpmāk – Noteikumi Nr. 429). Ņemot vērā grozījumu apjomu, projekts izstrādāts kā jauns tiesību akta projekts, nevis kā grozījumi Noteikumos Nr. 429. Projekts stājas spēkā 2024.gada 1.janvārī.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd kārtību, kādā veic bezpilota gaisa kuģu lidojumus, regulē Komisijas 2019. gada 24. maija Īstenošanas regula (ES) 2019/947 par bezpilota gaisa kuģu ekspluatācijas noteikumiem un procedūrām (turpmāk - regula Nr. 2019/947), likuma "Par aviāciju" 117.6 pants, kā arī Noteikumi Nr. 429.

Noteikumos Nr. 429 noteikts, ka, veicot bezpilota gaisa kuģa lidojumus augstumā virs 120 m no zemes vai ūdens virsmas, bezpilota gaisa kuģim ar maksimālo pacelšanās masu virs 4 kg jābūt aprīkotam ar automātisku signāla devēju, kas lidojuma laikā nodrošina iespēju gaisa satiksmes vadības sistēmai nepārtraukti noteikt tā atrašanās vietu. Noteikumi Nr. 429 paredz nosacījumus, kas jāievēro, pārlidojot trešajām personām piederošus īpašumus bez saskaņojuma ar īpašnieku, valdītāju vai lietotāju. Šāda regulējuma mērķis ir bez īpaša pamatojuma neierobežot lidojumus, vienlaikus paredzot nosacījumus, lai pārlidojums būtu drošs. Noteikumi Nr. 429 paredz, ka regulas Nr. 2019/947 un noteikumu prasības tiek attiecinātas arī uz bezpilota gaisa kuģi atsaitē ar maksimālo pacelšanās masu, kas nepārsniedz 1 kg. Šis ir DV nacionālās kompetences jautājums, tomēr, ņemot vērā to, ka arī šāda bezpilota gaisa kuģa lidojumi var radīt draudus drošumam un drošībai, ir piemērotas vienotas prasības.

Noteikumi Nr. 429 paredz Regulas Nr. 2019/947 un Komisijas 2019. gada 12. marta Deleģētās regulas (ES) 2019/945 par bezpilota gaisa kuģu sistēmām un trešo valstu bezpilota gaisa kuģu sistēmu ekspluatantiem prasību ievērošanai piemērot Eiropas Aviācijas drošības aģentūras (turpmāk – EASA) izstrādātos dokumentus “Attiecīgie līdzekļi atbilstības panākšanai un vadlīnijas” (turpmāk – AMC),  kas tulkoti latviešu valodā un publicēti valsts aģentūras “Civilās aviācijas aģentūra” (turpmāk arī – Civilās aviācijas aģentūra) tīmekļvietnē. AMC detalizētāk skaidro regulu piemērošanu, kā arī satur dažādu veidlapu (sertifikāti, atļaujas u.tml.) paraugus, tādējādi nodrošinot vienveidīgu un sistēmisku Eiropas Savienības līmeņa tiesiskā regulējuma piemērošanu visās Eiropas Savienības DV, kā arī Eiropas Ekonomiskās zonas valstīs. Civilās aviācijas aģentūra ir noteikta kā kompetentā iestāde par UAS ģeogrāfisko zonu ieviešanu un darbības uzraudzību Latvijas Republikā atbilstoši regulas Nr. 2019/947 17. pantam un 18. panta (a) punktam.

Noteikumos Nr. 429 noteikti UAS ģeogrāfisko zonu izveidošanas vispārīgie noteikumi, ko izvērtē un ņem vērā, izveidojot UAS ģeogrāfiskās zonas, lai nodrošinātu, ka ierobežojumi un aizliegumi veikt bezpilota gaisa kuģu lidojumus ir samērīgi. Šobrīd noteikts, ka UAS ģeogrāfiskajās zonās noteiktie ierobežojumi, izņemot UAS ģeogrāfiskās zonas, kurās noteikts lidojumu aizliegums, neattiecas uz lidojumiem ar bezpilota gaisa kuģi, kura maksimālā pacelšanās masa ir mazāka par 250 g un kas ir rotaļlieta normatīvo aktu par rotaļlietu drošuma noteikumiem izpratnē.

Noteikumi Nr. 429 regulē bezpilota gaisa kuģu lidojumu nosacījumus virs civilās aviācijas objektiem un to tuvumā, kā arī bezpilota gaisa kuģu lidojumu koordināciju ar lidlauka pārstāvi vai gaisa satiksmes pakalpojumu sniedzēju, kas Latvijas gadījumā ir VAS “Latvijas gaisa satiksme” (turpmāk arī – Latvijas gaisa satiksme). Ietverts arī tiesiskais regulējums par bezpilota gaisa kuģu lidojumu nosacījumiem virs citiem objektiem, kas saistīti ar valsts un sabiedrības interesēm, un to tuvumā; norādītas institūcijas, kam ir tiesības ierosināt UAS ģeogrāfiskās zonas izveidošanu, grozīšanu un tās darbības izbeigšanu, kā arī noteikts minēto institūciju kompetences aptvērums (tiesības ierobežot vai aizliegt bezpilota gaisa kuģu lidojumus; noteikts maksimālais ierobežojuma vai aizlieguma attālums). Noteikumi Nr. 429 paredz iespēju arī citām personām vai citos gadījumos – ja UAS ģeogrāfiskās zonas izveidošana atbilst Regulas Nr. 2019/947 15. panta mērķim, ierosināt UAS ģeogrāfiskās zonas izveidošanu. Šāda iespēja nodrošina elastību tiesību normu piemērošanai, ja rodas šāda nepieciešamība.

Jau šobrīd spēkā ir arī tiesību normas, kas regulē informācijas, kas nepieciešama bezpilota gaisa kuģu lidojumiem, aprites kārtību, kā arī tās nodrošināšanas finansēšanas kārtību. Šīs tiesību normas attiecināmas uz deleģējumu, kas izriet no likuma “Par aviāciju” 117.6 panta trešās daļas. Noteikts, ka informāciju publiski pieejamā plaši izmantotā vienotā unikālā digitālā formātā par atvērtās, specifiskās un sertificētās kategorijas bezpilota gaisa kuģu lidojumiem augstumā līdz 120 m no zemes vai ūdens virsmas, tostarp par UAS ģeogrāfiskajām zonām, nodrošina Latvijas gaisa satiksme, kas ir minēto datu turētāja un nodrošina, ka dati ir pieejami bez maksas, ja tiek izmantoti nekomerciāliem nolūkiem. Tā kā Latvijas gaisa satiksmei ir deleģēta funkcija nodrošināt bez maksas informāciju, kas nepieciešama bezpilota kuģu lidojumu drošai norisei nekomerciālā nolūkā, ir noteikts, ka izmaksas, kas saistītas ar bezpilota gaisa kuģu lidojumiem nepieciešamās informācijas nodrošināšanu, tiek segtas, novirzot 25% no Civilās aviācijas aģentūras iekasētās maksas par bezpilota gaisa kuģu ekspluatantu reģistrāciju.

Tiesiskais regulējums attiecībā uz valsts bezpilota gaisa kuģu lidojumu nosacījumiem, kas ir DV nacionālās kompetences jautājums, paredz, ka, veicot valsts bezpilota gaisa kuģu lidojumus, attiecīgās valsts institūcijas pienākums ir nodrošināt ar regulā Nr. 2019/947 noteiktajiem ekspluatācijas noteikumiem un procedūrām salīdzināmu lidojuma drošuma un drošības līmeni, vienlaikus pieļaujot atkāpes (piemēram, par marķējumu, attālināto identifikāciju, zibšņuguni, bezpilota gaisa kuģa masu, ekspluatācijas atļauju, uzraudzību).

2023. gadā Kohēzijas fonda projekta Nr. 6.1.2.0/20/I/001 “Bezpilota gaisa kuģu pārvaldības un uzraudzības sistēmas izveide” ietvaros pēc valsts aģentūras “Civilās aviācijas aģentūra” pasūtījuma tiek izstrādāta Bezpilota gaisa kuģu informācijas sistēma (turpmāk – portāls). Portāla galvenais un sasniedzamais uzdevums ir uzlabot gaisa satiksmes drošību, uzlabojot komunikāciju starp bezpilota gaisa kuģu lietotājiem (Eiropas Savienības, Eiropas Ekonomiskās zonas un trešo valstu pilsoņiem), pilotējamās aviācijas pārstāvjiem, sabiedrību un uzraugošajām iestādēm ar digitalizētu un automatizētu sistēmu starpniecību, kurām tiek nodrošināts vienots piekļuves punkts. Portāls jāizstrādā līdz 2023. gada 31. decembrim.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Projekts nepieciešams regulas Nr. 2019/947 piemērošanai, kā arī aptver vairākus nacionālās kompetences jautājumus saistībā ar bezpilota gaisa kuģu lidojumiem. Bezpilota gaisa kuģu lidojumu nosacījumi atvērtajā un specifiskajā kategorijā pamatā ir noteikti regulā Nr. 2019/947, kā arī EASA izstrādātajos AMC. Regula Nr. 2019/947 ir piemērojama no 2020. gada 31. decembra.

[1] Regulas Nr. 2019/947 15. panta 1. punkts paredz, ka Eiropas Savienības dalībvalstīm (turpmāk – DV) ir tiesības paredzēt atšķirīgus bezpilota gaisa kuģu lidojumu nosacījumus, tos atvieglojot, ierobežojot vai aizliedzot. Minēto DV var īstenot, izveidojot UAS ģeogrāfiskās zonas drošības, drošuma, privātuma vai vides apsvērumu dēļ, ņemot vērā katras DV nacionālās intereses. Līdz ar to UAS ģeogrāfiskās zonas ir integrēta lidojumu noteikumu sastāvdaļa, kas DV noteiktās gaisa telpas daļās pieļauj atšķirīgus bezpilota gaisa kuģu lidojumu noteikumus, nekā tas noteikts regulā Nr. 2019/947 un projektā. Jāatzīmē, ka šobrīd AMC neietver pilnīgu regulējumu attiecībā uz Regulas Nr. 2019/947 15. pantu. Papildus nosacījumiem, kas aizliedz un ierobežo bezpilota gaisa kuģu lidojumus vai atvieglo attiecināmās prasības, var tikt noteiktas UAS ģeogrāfiskās zonas ar mērķi informēt par dažādiem apdraudējumiem un papildu riskiem, kā arī regulējumā noteiktajām prasībām, nenosakot papildu ierobežojumus (informatīvās UAS ģeogrāfiskās zonas), ko Noteikumi Nr. 429 šobrīd neparedz.

[2] Prasība pēc automātiskā signāla devēja (praksē – transpondera) līdz šim bija attiecināma visos gadījumos, kad lidojums ir augstumā virs 120 m un bezpilota gaisa kuģa masa ir lielāka par 4 kg, taču, ievērojot Eiropas Savienības līmeņa regulējumu, nepieciešams noteikt, ka turpmāk šī prasība attiecināma, balstoties uz risku novērtējumu.

[3] Šobrīd ir noteiktas minimālās distances no trešajām personām piederošiem īpašumiem (lidojumu pāri trešajām personām piederošam īpašumam veic ne zemāk kā 30 m augstumā no zemes vai ūdens virsmas un ne tuvāk kā 10 m no šķēršļa). Praksē ir secināts, ka tiesību norma dažkārt tiek interpretēta nepareizi, proti, ir gadījumi, kad trešās personas, kuru īpašumiem tiek pārlidots, sniedz sūdzības par tiesību normā minētā attāluma neievērošanu, kaut gan minēto attālumu personai nav iespējams precīzi identificēt.

[4] Attīstoties ar bezpilota gaisa kuģu sistēmām saistītām tehnoloģijām, arī bezpilota gaisa kuģi, kuru maksimālā pacelšanās masa ir mazāka par 250 g un kas ir rotaļlietas atbilstoši normatīvajiem aktiem par rotaļlietu drošuma noteikumiem, var radīt drošības riskus, tāpēc nav korekti noteikt, ka uz šādiem bezpilota gaisa kuģiem neattiecas UAS ģeogrāfiskajās zonās noteiktie ierobežojumi (izņemot UAS lidojumu aizliegumu).

[5] Bezpilota gaisa kuģu lidojumu tiesisko regulējumu nepieciešams papildināt ar UAS ģeogrāfisko zonu noteikšanas, izveidošanas un pārvaldības kārtību. Pieteikumus UAS ģeogrāfisko zonu izveidošanai, izmaiņām UAS ģeogrāfisko zonu nosacījumos un to darbības izbeigšanai paredzēts veidot portālā, līdz ar to arī tas jānosaka tiesiskajā regulējumā. Nepieciešams izdalīt attiecināmo aeronavigācijas informāciju no pārējiem nosacījumiem un ierobežojumiem.

[6] Bezpilota gaisa kuģu lidojumu tiesisko regulējumu nepieciešams papildināt ar kārtību, kādā lidojumu piesaka, saskaņo un koordinē ar UAS ģeogrāfiskās zonas pārvaldītāju – juridisku personu, kas saskaņo bezpilota gaisa kuģu lidojumus, saņem paziņojumus vai nodrošina informāciju par UAS ģeogrāfiskās zonas nosacījumiem saskaņā ar tai piešķirto lomu.
Risinājuma apraksts
[1] Projektā iekļauti nosacījumi par informatīvajām UAS ģeogrāfiskās zonām (projekta 9. punkts, 10.4. un 36.4.4. apakšpunkts), norādot, ka šāda zona sniedz informāciju, nenosakot papildu ierobežojumus vai nosacījumus bezpilota gaisa kuģu lidojumiem.

[2] Projekta 5. punktā noteikts, ka Civilās aviācijas aģentūra var lemt par prasību bezpilota gaisa kuģi aprīkot ar automātisku signāla devēju, kas lidojuma laikā nodrošina iespēju gaisa satiksmes vadības sistēmai nepārtraukti noteikt tā atrašanās vietu, ja, pamatojoties uz Regulas Nr. 2019/947 11. pantā minēto risku novērtējumu, tiek secināts, ka ieviestie risku mazināšanas pasākumi nav pietiekami, lai nodrošinātu ekspluatāciju pieņemami drošā līmenī. Šīs tiesību normas mērķis ir mazināt riskus un apdraudējumus civilās aviācijas drošumam un drošībai gadījumā, ja lidojuma laikā bezpilota gaisa kuģis zaudē vadāmību un kļūst nekontrolējams.

[3] Projekta 2. punkts paredz saglabāt principus par to, ka, veicot lidojumu ar bezpilota gaisa kuģi, pēc iespējas izvairās lidot pāri cilvēkiem, transportlīdzekļiem, kas piedalās ceļu satiksmē, kā arī dzīvniekiem, ēkām un inženierbūvēm un lidojumu pāri trešajām personām piederošam īpašumam veic, paredzot īsāko lidojumam nepieciešamo laiku un drošāko trajektoriju, vairs nenosakot konkrētas distances.

[4] Projektā svītrota norma par to, ka šie noteikumi neattiecas uz bezpilota gaisa kuģi, kuru maksimālā pacelšanās masa ir mazāka par 250 g un kas ir rotaļlietas atbilstoši normatīvajiem aktiem par rotaļlietu drošuma noteikumiem.

[5] Projekta V. nodaļa paredz UAS ģeogrāfisko zonu noteikšanas, izveidošanas un pārvaldības kārtību. Projekta 34. punktā noteikts, ka pieteikums UAS ģeogrāfisko zonu izveidošanai, izmaiņām UAS ģeogrāfiskās zonas nosacījumos un tās darbības izbeigšanai  tiek veidots portālā, izņemot gadījumus, ja paredzēts noteikt aizliegumus, ierobežojumus vai izvirzīt citus nosacījumus bezpilota gaisa kuģu un pilotējamās aviācijas lidojumiem.

Projekta V. nodaļā arī noteikts: kāda informācija Civilās aviācijas aģentūrā jāiesniedz UAS ģeogrāfiskās zonas ierosinātājam (juridiska persona, kura saskaņā ar projekta nosacījumiem ir tiesīga ierosināt UAS ģeogrāfiskās zonas noteikšanu, izveidošanu, grozīšanu un darbības izbeigšanu), lai iegūtu pieeju darbam portālā; kāda informācija jānorāda pieteikumā UAS  ģeogrāfiskās zonas izveidošanai;ka UAS ģeogrāfiskās zonas ierosinātājs var noteikt bezpilota gaisa kuģu lidojumu koordinācijas procedūru, par ko UAS ekspluatants ir informēts, piesakot lidojumu saskaņošanu. Koordinācija ir darbības, kas papildus saskaņošanai tiek veiktas tieši pirms lidojuma vai lidojumu sērijas uzsākšanas, lidojuma laikā vai tieši pēc lidojuma pabeigšanas; pieteikuma UAS ģeogrāfiskās zonas izveidošanai iesniegšanas termiņš, kas saistīts ar UAS ģeogrāfiskās zonas paredzēto darbības termiņu, nosakot termiņu arī izmaiņu veikšanai UAS ģeogrāfiskās zonas nosacījumos vai tās darbības izbeigšanai un paredzot, ka ārkārtas un neatliekamos gadījumos īslaicīgu ierobežojumu noteikšanai var neievērot projektā noteiktās prasības attiecībā uz pieteikuma iesniegšanas termiņu; ka lēmumu par UAS ģeogrāfiskās zonas noteikšanu pieņem Civilās aviācijas aģentūra, izņemot ārkārtas un neatliekamos gadījumos, kad tiek noteikti īslaicīgi ierobežojumi, kas saistīti ar sabiedriskās kārtības un drošības nodrošināšanu (paredzot, ka tādā gadījumā lēmumu pieņem Valsts policija) vai aviācijas meklēšanas un glābšanas nodrošināšanu (paredzot, ka tādā gadījumā lēmumu pieņem Valsts robežsardzes Lidojumu un operatīvās vadības centrs);pienākums UAS ģeogrāfiskās zonas ierosinātājam uzturēt aktuālu informāciju par UAS ģeogrāfisko zonu un pēc Civilās aviācijas aģentūras vai Konsultatīvās padomes pieprasījuma veikt aktualizācijas novērtējumu.

Projekta 15. punktā noteikts, ka gadījumā, ja paredzēts noteikt aizliegumus, ierobežojumus vai izvirzīt citus nosacījumus bezpilota gaisa kuģu un pilotējamās aviācijas lidojumiem, ievēro normatīvos aktus, kas regulē gaisa telpas pārvaldības kārtību, gaisa telpas struktūru un tās mainīšanas kārtību, augstumā līdz 914,4 metriem (3000 pēdām) virs vidējā jūras līmeņa paredzot nosacījumus arī bezpilota gaisa kuģu lidojumiem.

Turklāt projekta 16. punktā paredzēts, ka nosacījumus attiecībā uz bezpilota gaisa kuģu lidojumiem gaisa telpas struktūras elementos, kas veidoti Latvijas Republikas gaisa telpā saskaņā ar normatīvajiem aktiem, kas regulē gaisa telpas pārvaldības kārtību, gaisa telpas struktūru un tās mainīšanas kārtību, kā arī to aeronavigācijas informāciju, kas atbilstoši normatīvajiem aktiem par aeronavigācijas informācijas sagatavošanas un izplatīšanas kārtību ir publicēta aeronavigācijas informācijas produktos un ietekmē bezpilota gaisa kuģu lidojumus, Latvijas gaisa satiksme transformē par UAS ģeogrāfiskajām zonām saskaņā ar Civilās aviācijas aģentūras lēmumu vai Civilās aviācijas aģentūras apstiprinātām procedūrām. Gaisa telpas struktūras elementi pamatā tiek veidoti pilotējamās aviācijas lidojumu drošumam augstumā no zemes vai ūdens virsmas un to augšējā robeža pārsniedz 120 m augstumu. Tie ir veidoti atbilstoši Eiropas Savienības un starptautisko tiesību normām un bez specifiskām aviācijas zināšanām to piemērošana ir sarežģīta. Tomēr tie ir saistoši arī bezpilota gaisa kuģu lidojumiem. Lai gaisa telpas struktūras elementus padarītu saprotamus tālvadības pilotiem, iepriekš norādītajā augstumā tie tiks transformēti par UAS ģeogrāfiskajām zonām, vienlaikus saglabājot gaisa telpas struktūras elementā paredzētos nosacījumus.

Projekta 69. punkts paredz, ka Civilās aviācijas aģentūra sadarbībā ar gaisa telpas struktūras elementu, kas izveidoti līdz šo noteikumu spēkā stāšanās brīdim saskaņā ar normatīvajiem aktiem, kas regulē gaisa telpas pārvaldības kārtību, gaisa telpas struktūru un tās mainīšanas kārtību, pārvaldītājiem līdz 2024. gada 31. decembrim izvērtē un nodrošina gaisa telpas struktūras elementos ietvertās informācijas  transformēšanu UAS ģeogrāfiskās zonas formātā.

Projekta 72. punktā noteikti bezpilota gaisa kuģu lidojumu ierobežojumi, ja līdz 2024. gada 31. decembrim nosacījumi attiecībā uz bezpilota  gaisa kuģu lidojumiem gaisa telpas struktūras elementos nav transformēti par UAS ģeogrāfiskajām zonām saskaņā ar projekta 16. punktu.

Projekta 19. punktā paredzēts, ka, lai nodrošinātu sistēmisku, vienveidīgu un samērīgu pieeju UAS ģeogrāfisko zonu noteikšanai, Civilās aviācijas aģentūra izveido Konsultatīvo padomi un apstiprina tās nolikumu, ko publicē Civilās aviācijas aģentūras tīmekļvietnē. Konsultatīvajā padomē ir tiesības vērsties projekta 20. punktā un 23. punktā minētajām institūcijām. Projekta 21. punktā noteikts, ka UAS ģeogrāfiskās zonas, kas saistītas ar civilo aviāciju un ietekmē lidojumu drošumu un drošību, tiek noteiktas, ņemot vērā Civilās aviācijas aģentūras apstiprinātas un tīmekļvietnē publicētas procedūras. Projekta 73. punkts paredz, ka minētās procedūras Civilās aviācijas aģentūra sadarbībā ar lidlaukiem un gaisa satiksmes pakalpojumu sniedzēju, nepieciešamības gadījumā pieaicinot citas institūcijas, izstrādā un Civilās aviācijas aģentūra apstiprina līdz 2024. gada 1. jūlijam.

[6] Projekta VII. nodaļa paredz kārtību, kādā lidojumu piesaka, saskaņo un koordinē ar UAS ģeogrāfiskās zonas pārvaldītāju, nosakot:to, ka UAS ģeogrāfiskajā zonā tiek publicēti UAS ģeogrāfiskās zonas nosacījumi, tostarp termiņš bezpilota gaisa kuģu lidojumu pieteikuma saskaņošanai, kā arī informācija par koordinācijas procedūru, ja attiecināms, un UAS ģeogrāfiskās zonas pārvaldītāja kontaktinformācija;pienākumu UAS ekspluatantam un UAS ģeogrāfiskās zonas pārvaldītājam  reģistrēt portālā informāciju par bezpilota gaisa kuģu lidojumu pieteikumiem un saskaņojumiem (projekta 53. punkts). Šo nosacījumu var piemērot tām UAS ģeogrāfiskajām zonām, kas noteiktas saskaņā ar projektu.

Pamatojoties uz projekta 74. punktu, šāds pienākums ir spēkā no 2025. gada 1. janvāra. Pirms šī termiņa to var īstenot, taču prasība nav obligāta;

Projekta 59. punkts paredz, ka projekta 53. punktā noteiktās prasības izpildei var izmantot arī citas informācijas sistēmas, ja tiek izpildīti noteiktie nosacījumi. Jāatzīmē, ka šis nav lidojumu saskaņošanas pakalpojums Komisijas 2021. gada 22. aprīļa Īstenošanas regulas (ES) 2021/664 par “U-space” tiesisko regulējumu izpratnē;to, ka bezpilota gaisa kuģa lidojuma pieteikumu iesniedz portālā reģistrēts UAS ekspluatants, tā pilnvarotais pārstāvis vai norīkotais tālvadības pilots, nosakot arī pieteikumā norādāmo informāciju; termiņu, kādā UAS ģeogrāfiskās zonas pārvaldītājam ir pienākums sniegt atbildi, kā arī pienākumu norādīt pieņemto lēmumu. Ja pieteikums nav saskaņots, pārvaldītājam rakstiski digitālā formātā jāsniedz atteikuma pamatojums saskaņā ar UAS ģeogrāfiskās zonas un lidojumu koordinācijas procedūru nosacījumiem; ja saskaņotu lidojumu paredzēts veikt ģeogrāfiskajā zonā, kas izveidota ar mērķi nodrošināt pilotējamās aviācijas lidojumu drošumu, UAS ģeogrāfiskās zonas pārvaldītājs lidojumu koordinē saskaņā ar Civilās aviācijas aģentūras apstiprinātu koordinācijas procedūru; ka informācija par lidojumu pieteikumiem un pieņemtajiem lēmumiem portālā tiek glabāta ne mazāk kā divus gadus, norādot personu (institūciju) loku, kam tā ir pieejama.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
-
Apraksts
-

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Projekts attiecas uz jebkuru personu, kuras īpašumā vai valdījumā ir bezpilota gaisa kuģis vai kura vēlas veikt bezpilota gaisa kuģa lidojumus;
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Projekts attiecas uz jebkuru komersantu un biedrību, kas organizē bezpilota gaisa kuģu lidojumus.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32019R0947
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2019. gada 24. maija Īstenošanas regula (ES) 2019/947 par bezpilota gaisa kuģu ekspluatācijas noteikumiem un procedūrām.
Apraksts
Projekta vienības (punkti), kas minētas tabulas B ailē un  pārņem vai ievieš  tabulas A ailē minēto ES tiesību akta vienību, ne vienmēr un ne katra satur atsauci uz attiecīgo regulas pantu, jo regulas panta piemērošanai tiek iedibināta sistēmiska pieeja, kas izklāstīta vairākos projekta punktos.

Tāpat ne katra projektā ietvertā atsauce uz regulas pantu nozīmē regulas ieviešanu. Atsauce uz regulu atsevišķos gadījumos tiek piemērota, lai tiesību normu padarītu saprotamāku mērķgrupai un vienlaikus nepārrakstītu regulā ietvertās normas.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2019. gada 24. maija Īstenošanas regula (ES) 2019/947 par bezpilota gaisa kuģu ekspluatācijas noteikumiem un procedūrām.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
11. pants 5. punkts


 
Pilnībā
Pārņemtas pilnībā
Projekts neparedz stingrākas prasības.
15. panta 1. punkts
9., 11., 15. punkts
Pārņemtas pilnībā

Projekts neparedz stingrākas prasības.
 
15. panta 3. punkts
15., 43. punkts
Pārņemtas pilnībā

Projekts neparedz stingrākas prasības.
 
17.pants
7. punkts
Pārņemtas pilnībā

Projekts neparedz stingrākas prasības.
 
18. panta a) punkts
7. punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts neparedz stingrākas prasības.
18. panta f) punkts
43. punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, Valsts aģentūra "Civilās aviācijas aģentūra", VAS “Latvijas gaisa satiksme”
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts aģentūra "Civilās aviācijas aģentūra"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi