24-TA-2090: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts nekustamā īpašuma Vilkupurva ielā 30, Rīgā, nodošanu Satiksmes ministrijas valdījumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likuma "Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās" 8. panta trešā daļa.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par valsts nekustamā īpašuma Vilkupurva ielā 30, Rīgā, nodošanu Satiksmes ministrijas valdījumā" (turpmāk - Rīkojuma projekts) sagatavots, lai nodotu Satiksmes ministrijas valdījumā valsts nekustamo īpašumu, kas nepieciešams, lai nodrošinātu VAS "Starptautiskā lidosta "Rīga"" (turpmāk - Lidosta) attīstībai paredzētās teritorijas, tostarp valsts funkciju izpildei, Lidostai sniedzot pakalpojumus un pārvaldot īpašumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Valsts nekustamais īpašums Vilkupurva ielā 30 (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 01000820208) - zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 01000820208) 0,0966 ha platībā - Rīgā, (turpmāk - Nekustamais īpašums) atrodas Finanšu ministrijas valdījumā.
Nekustamais īpašums ir ierakstīts Rīgas pilsētas tiesas Rīgas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000425668 uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk - NĪVKIS) datiem Nekustamajam īpašumam noteikti šādi apgrūtinājumi:
- aizsargjoslas teritorija ap elektrisko tīklu gaisvadu līnijām pilsētās un ciemos - 0,0026 ha platībā;
- Rīgas elektrotīkliem piederošs ievads;
- zemes īpašniekam nepiederoša būve vai būves daļa.
Saskaņā ar NĪVKIS datiem Nekustamajam īpašuma noteikts lietošanas mērķis - individuālo dzīvojamo māju apbūve (kods 0601) 0,0966 ha platībā.
Uz Nekustamā īpašuma atrodas fiziskai personai piederošs patstāvīgs ēku (būvju) nekustamais īpašums Vilkupurva ielā 30, Rīgā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 01005820092), kas sastāv no dzīvojamās mājas (būves kadastra apzīmējums 01000820208001), šķūņa (būves kadastra apzīmējums 01000820208002), šķūņa (būves kadastra apzīmējums 01000820208003) un pagraba (būves kadastra apzīmējums 01000820208005), (turpmāk - Būvju īpašums).
Saskaņā ar likuma "Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937. gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un piemērošanas kārtību" 38. panta pirmo daļu, ja būve ir patstāvīgs īpašuma objekts saskaņā ar šā likuma 14. panta pirmās daļas 1., 2., 3. vai 4. punktu, līdz būves apvienošanai vienā īpašumā ar zemi būves īpašniekam uz likuma pamata ir lietošanas tiesības uz zemi, ciktāl tās nepieciešamas īpašuma tiesību īstenošanai pār būvi. Līdz ar to starp Finanšu ministriju kā Nekustamā īpašuma likumisko valdītāju un Būvju īpašuma īpašnieku pastāv likumiskās zemes lietošanas tiesības. Nododot Nekustamo īpašumu Satiksmes ministrijas valdījumā, zemes likumiskās tiesības pastāvēs starp Satiksmes ministriju un Būvju īpašuma īpašnieku.
Saskaņā ar Lidostas stratēģiskās plānošanas dokumentiem nākotnē būs nepieciešama Būvju iegūšana, lai nodrošinātu iespēju Nekustamo īpašumu izmantot turpmākajai Lidostas attīstībai. Ņemot vērā, ka Nekustamais īpašums Lidostai būs nepieciešams pēc 2036. gada, līdz ar to šobrīd valstij izmantot izpirkuma tiesības uz Būvju īpašumu nav lietderīgi.
Saskaņā ar "Starptautiskās lidostas attīstības plāns 2012.–2036. gadam kopsavilkums un tā stratēģiskās ietekmes uz vidi novērtējums" un Ministru kabineta 2013. gada 2. jūlija rīkojumā Nr. 297 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu valsts akciju sabiedrības “Starptautiskā lidosta “Rīga”” lidlauka teritorijai” noteiktiem mērķiem, uzdevumiem un virzieniem secināts, ka Nekustamais īpašums, kas atrodas ar Ministru kabineta 2011. gada 5. jūlija noteikumiem Nr. 535 “Noteikumi par valsts akciju sabiedrības “Starptautiskā lidosta “Rīga”” lidlauka statusu, lidlauka teritorijas robežām un šīs teritorijas plānoto (atļauto) izmantošanu” noteiktajās lidlauka teritorijas (arī turpmākajai attīstībai nepieciešamās teritorijas) robežās, ir nepieciešams Lidostas attīstībai, nodrošinot starptautiska gaisa satiksmes mezgla infrastruktūru, kam ir nacionālā interešu objekta statuss un kas ir stratēģiski svarīgs valsts attīstībai un drošībai. Saskaņā ar Lidostas attīstības plānu teritoriju ir paredzēts iegādāties līdz 2036. gadam un pēc 2036. gada tajā attīstīt peronus lidaparātu novietošanai, pievedceļus un kravu apkalpošanas zonu, tajā skaitā loģistikas centrus. Kravu pārvadājumu attīstība ir viens no Lidostas stratēģiski svarīgiem pamatdarbības virzieniem, kas nodrošina ne tikai komerciālas vajadzības, bet periodiski apkalpo arī militārās mobilitātes vajadzībām nepieciešamās kravas, līdz ar to atbilstoša infrastruktūra – peroni, pietiekamas kapacitātes loģistikas centri, piebraucamie un servisa ceļi – ir būtisks priekšnosacījums šī Lidostas darbības virziena nodrošināšanai.
Nekustamais īpašums ir ierakstīts Rīgas pilsētas tiesas Rīgas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000425668 uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk - NĪVKIS) datiem Nekustamajam īpašumam noteikti šādi apgrūtinājumi:
- aizsargjoslas teritorija ap elektrisko tīklu gaisvadu līnijām pilsētās un ciemos - 0,0026 ha platībā;
- Rīgas elektrotīkliem piederošs ievads;
- zemes īpašniekam nepiederoša būve vai būves daļa.
Saskaņā ar NĪVKIS datiem Nekustamajam īpašuma noteikts lietošanas mērķis - individuālo dzīvojamo māju apbūve (kods 0601) 0,0966 ha platībā.
Uz Nekustamā īpašuma atrodas fiziskai personai piederošs patstāvīgs ēku (būvju) nekustamais īpašums Vilkupurva ielā 30, Rīgā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 01005820092), kas sastāv no dzīvojamās mājas (būves kadastra apzīmējums 01000820208001), šķūņa (būves kadastra apzīmējums 01000820208002), šķūņa (būves kadastra apzīmējums 01000820208003) un pagraba (būves kadastra apzīmējums 01000820208005), (turpmāk - Būvju īpašums).
Saskaņā ar likuma "Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937. gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un piemērošanas kārtību" 38. panta pirmo daļu, ja būve ir patstāvīgs īpašuma objekts saskaņā ar šā likuma 14. panta pirmās daļas 1., 2., 3. vai 4. punktu, līdz būves apvienošanai vienā īpašumā ar zemi būves īpašniekam uz likuma pamata ir lietošanas tiesības uz zemi, ciktāl tās nepieciešamas īpašuma tiesību īstenošanai pār būvi. Līdz ar to starp Finanšu ministriju kā Nekustamā īpašuma likumisko valdītāju un Būvju īpašuma īpašnieku pastāv likumiskās zemes lietošanas tiesības. Nododot Nekustamo īpašumu Satiksmes ministrijas valdījumā, zemes likumiskās tiesības pastāvēs starp Satiksmes ministriju un Būvju īpašuma īpašnieku.
Saskaņā ar Lidostas stratēģiskās plānošanas dokumentiem nākotnē būs nepieciešama Būvju iegūšana, lai nodrošinātu iespēju Nekustamo īpašumu izmantot turpmākajai Lidostas attīstībai. Ņemot vērā, ka Nekustamais īpašums Lidostai būs nepieciešams pēc 2036. gada, līdz ar to šobrīd valstij izmantot izpirkuma tiesības uz Būvju īpašumu nav lietderīgi.
Saskaņā ar "Starptautiskās lidostas attīstības plāns 2012.–2036. gadam kopsavilkums un tā stratēģiskās ietekmes uz vidi novērtējums" un Ministru kabineta 2013. gada 2. jūlija rīkojumā Nr. 297 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu valsts akciju sabiedrības “Starptautiskā lidosta “Rīga”” lidlauka teritorijai” noteiktiem mērķiem, uzdevumiem un virzieniem secināts, ka Nekustamais īpašums, kas atrodas ar Ministru kabineta 2011. gada 5. jūlija noteikumiem Nr. 535 “Noteikumi par valsts akciju sabiedrības “Starptautiskā lidosta “Rīga”” lidlauka statusu, lidlauka teritorijas robežām un šīs teritorijas plānoto (atļauto) izmantošanu” noteiktajās lidlauka teritorijas (arī turpmākajai attīstībai nepieciešamās teritorijas) robežās, ir nepieciešams Lidostas attīstībai, nodrošinot starptautiska gaisa satiksmes mezgla infrastruktūru, kam ir nacionālā interešu objekta statuss un kas ir stratēģiski svarīgs valsts attīstībai un drošībai. Saskaņā ar Lidostas attīstības plānu teritoriju ir paredzēts iegādāties līdz 2036. gadam un pēc 2036. gada tajā attīstīt peronus lidaparātu novietošanai, pievedceļus un kravu apkalpošanas zonu, tajā skaitā loģistikas centrus. Kravu pārvadājumu attīstība ir viens no Lidostas stratēģiski svarīgiem pamatdarbības virzieniem, kas nodrošina ne tikai komerciālas vajadzības, bet periodiski apkalpo arī militārās mobilitātes vajadzībām nepieciešamās kravas, līdz ar to atbilstoša infrastruktūra – peroni, pietiekamas kapacitātes loģistikas centri, piebraucamie un servisa ceļi – ir būtisks priekšnosacījums šī Lidostas darbības virziena nodrošināšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Finanšu ministrijas valdījumā atrodas Nekustamais īpašums, kas nepieciešams, lai nodrošinātu Lidostas attīstībai paredzētās teritorijas, kurā ietilpst arī Nekustamais īpašums, izmantošanai, tostarp valsts funkciju izpildei - Lidostai sniedzot pakalpojumus un pārvaldot īpašumus, kas ir stratēģiski svarīgi valsts attīstībai un drošībai (starptautiska gaisa satiksmes mezgla infrastruktūra, kam ir nacionālā interešu objekta statuss).
Risinājuma apraksts
Finanšu ministrija nodos Satiksmes ministrijas valdījumā Nekustamo īpašumu.
Pēc Nekustamā īpašuma pārņemšanas Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Pēc Nekustamā īpašuma pārņemšanas Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Sabiedrība kopumā.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Izdevumus saistībā ar Nekustamā īpašuma īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā segs Satiksmes ministrija no saviem līdzekļiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
Satiksmes ministrija ir izstrādājusi un paralēli virza Ministru kabineta rīkojuma projektu "Par atteikumu nodot atsavināšanai valsts nekustamo īpašumu Vilkupurva ielā 30, Rīgā" (24-TA-1175 (IP)), kas paredz atteikt nodot atsavināšanai valstij piederošo Nekustamo īpašumu.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Ministru kabineta rīkojuma projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un Finanšu ministrija.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un Finanšu ministrija.
6.4. Cita informācija
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- Finanšu ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Tiks attīstītas Lidostai paredzētās teritorijas.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi