Anotācija

25-TA-2076: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Attīstības plānošanas dokuments
Apraksts
Ministru kabineta 2025. gada 22. septembra sēdes protokola Nr. 38 1. § par Informatīvo ziņojumu "Informatīvais ziņojums "Par valsts budžeta likumprojektā iekļaujamiem prioritārajiem pasākumiem 2026., 2027. un 2028. gadam" 12. punkts, kas nosaka Finanšu ministrijai sagatavot un finanšu ministram iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojekta "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" pavadošo likumprojektu paketē grozījumus likumā "Par akcīzes nodokli", kas paredz: 
1) paaugstināt straujāk likumā noteikto akcīzes nodokļa likmi alkoholisko dzērienu grupai "pārējie alkoholiskie dzērieni" (par 100 litriem absolūtā alkohola) par 15 euro 2026. gada 1. martā;
2) paaugstināt akcīzes nodokļa likmes alkoholiskajiem dzērieniem, t.sk. alum, ar 2028. gada 1. martu;
3) paaugstināt straujāk akcīzes nodokļa likmes tabakas izstrādājumiem, karsējamai tabakai, tabakas lapām, elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamam šķidrumam, elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamā šķidruma sagatavošanas sastāvdaļām un tabakas aizstājējproduktiem ar 2026. gadu un 2027. gadu (izņemot cigāriem, cigarillām un elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamam šķidrumam, elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamā šķidruma sagatavošanas sastāvdaļām 2026. gadā);
4) paaugstināt tabakas izstrādājumiem, karsējamai tabakai, tabakas lapām, elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamam šķidrumam, elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamā šķidruma sagatavošanas sastāvdaļām un tabakas aizstājējproduktiem ar 2028. gadu; 
5) paaugstināt akcīzes nodokļa likmi bezalkoholiskajiem dzērieniem ar cukura saturu līdz 8 gramiem (neieskaitot) uz 100 mililitriem un ar cukura saturu no 8 gramiem (ieskaitot) un enerģijas dzērieniem ar 2028. gadu, kā arī ar 2028. gadu atsevišķi noteikt (izdalīt) akcīzes nodokļa likmi enerģijas dzērieniem; 
6) precizēt akcīzes nodokļa atbrīvojumu bezalkoholiskajiem dzērieniem, kuri ir nefasēti un izgatavoti sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumā patērēšanai uz vietas, paredzot, ka minētais izņēmums attiecas uz negāzētajiem bezalkoholiskajiem dzērieniem, kuri ir nefasēti un izgatavoti sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumā un tirdzniecības vietā ar 2028. gadu;
7) atcelt samazinātās akcīzes nodokļa likmes piemērošanu naftas produktiem, kurus izmanto brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās, ar 2028. gadu, nosakot, ka  naftas produktiem, kurus izmanto brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās, akcīzes nodokļa likme tiek piemērota saskaņā ar likuma "Par akcīzes nodokli" 14. panta pirmo daļu. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt papildu ieņēmumus valsts budžetā un mazināt videi vai veselībai kaitīgu vai neveselīgu produktu patēriņu.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2026.
Pamatojums
Pārskatītas akcīzes nodokļa likmes tabakas izstrādājumiem un pēc izmantošanas mērķa līdzīgiem produktiem, kas stājas spēkā 2026. gada 1. janvārī.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Likums "Par akcīzes nodokli" (turpmāk – likums) nosaka akcīzes nodokļa likmes un to piemērošanas nosacījumus naftas produktiem, dabasgāzei, bezalkoholiskajiem dzērieniem, kafijai, alkoholiskajiem dzērieniem, tabakas izstrādājumiem un pēc izmantošanas mērķa līdzīgiem produktiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Akcīzes nodokļa piemērošanas alkoholiskajiem dzērieniem mērķis ir nodrošināt valsts budžeta ieņēmumus, veicināt Eiropas Savienības iekšējā tirgus pareizu darbību un citu Kopienas politikas mērķu sasniegšanu, kā arī mazināt alkoholisko dzērienu patēriņu veselības veicināšanas nolūkos. Akcīzes  nodokļa likmes alkoholiskajiem dzērieniem, t.sk. alum, tiek paaugstinātas katru gadu.
2025. gada 7 mēnešu pārskata periodā (2024. gada decembrī un 2025. gada 6 mēnešos) patēriņam nodotais alkoholisko dzērienu, t.sk. alus, daudzums, salīdzinot ar 2024. gada atbilstošo pārskata periodu, ir samazinājies par 6,4% pēc absolūta alkohola satura. Tādējādi alkoholisko dzērienu patēriņam ir tendence samazināties. Šobrīd ir spēkā akcīzes nodokļa likmju alkoholiskajiem dzērieniem, t.sk. alum, paaugstināšanas trīs gadu grafiks līdz 2027. gadam. Līdz ar to ir nepieciešams paredzēt akcīzes nodokļa likmju paaugstinājumu minētajiem produktiem arī 2028. gadā, kā arī pārskatīt akcīzes nodokļa likmes alkoholisko dzērienu grupai "pārējie alkoholiskie dzērieni" jeb stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem 2026. gadā.

Akcīzes nodokļa likmes alkoholiskajiem dzērieniem 
 
Dzēriena veids 01.03.2025 01.03.2026 01.03.2027 01.03.2028
Vīns, euro par 100 litriem 134 148 155 171
Raudzētie dzērieni (līdz 6%), euro par 100 litriem 77 85 89 98
Raudzētie dzērieni (virs 6%), euro par 100 litriem 134 148 155 171
Starpprodukti (līdz 15%), euro par 100 litriem 159 192 202 226
Starpprodukti (no 15% un līdz 22%), euro par 100 litriem 264 325 343 376
Spirts un pārējie alkoholiskie dzērieni,
euro par 100 litriem absolūta spirta
1955 2068 (2053+15) 2115 2327
Alus (par katru absolūtā spirta tilpumprocentu), euro par 100 litriem 9,8 10,8 11,3 12,4
Alus, minimālais maksājamais akcīzes nodokļa apmērs, euro par 100 litriem 18,1 20 22,5 24,8


 
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz šobrīd likumā noteikto akcīzes nodokļa likmi alkoholisko dzērienu grupai "pārējie alkoholiskie dzērieni" (par 100 litriem absolūtā spirta) paaugstināt straujāk 2026. gada 1.martā - par 15 euro un 2028. gada 1. martā paaugstināt akcīzes nodokļa likmes visiem alkoholiskajiem dzērieniem, t.sk. alum, vidēji par 10%.
Problēmas apraksts
2. Akcīzes nodoklis tabakas izstrādājumiem, izņemot karsējamo tabaku un tabakas lapas, viens no piemērošanas mērķiem ir nodrošināt brīvu šo preču apriti Eiropas Savienības kopējā tirgū un vienlaikus augstu veselības aizsardzības līmeni. Savukārt, tā kā akcīzes nodoklis elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamam šķidrumam (turpmāk – e-šķidrums), e-šķidruma sagatavošanas sastāvdaļām (propilēns, glicerīns un citi), tabakas aizstājējproduktiem (nikotīna saturošie spilventiņi), karsējamai tabakai un tabakas lapām ir noteikts nacionālā līmenī, tā piemērošanas mērķis ir gūt papildu ieņēmumus valsts budžetā, kā arī ierobežot cilvēku veselībai kaitīgu produktu patēriņu. 
Šobrīd ir spēkā akcīzes nodokļa likmju tabakas izstrādājumiem un pēc izmantošanas mērķa līdzīgiem produktiem paaugstināšanas trīs gadu grafiks līdz 2027. gadam. 
2025. gada 7 mēnešu pārskata periodā patēriņam nodotais tabakas izstrādājumu un pēc izmantošanas mērķa līdzīgu produktu daudzums, salīdzinājumā ar 2024. gada atbilstošo pārskata periodu, ir samazinājies. Patēriņam nodoto cigarešu apjoms ir samazinājies par 10,2%, cigāru un cigarillu par 12,8%, smēķējamās tabakas par 4,8%, karsējamās tabakas par 0,2%, e-šķidrumu par 45,3% un tabakas aizstājējproduktu par 54,9%.
Atbilstoši plānotajām izmaiņām akcīzes nodoklis cigaretēm, karsējamai tabakai un e-šķidrumiem 2027.-2028. gadā Latvijā būs starp Lietuvas un Igaunijas akcīzes nodokļa likmēm, savukārt cigāriem, cigarillām un smēķējamai tabakai akcīzes nodokļu likmes Latvijā būs zemākas Baltijā.

Akcīzes nodokļa likmes tabakas izstrādājumiem un pēc izmantošanas mērķa līdzīgiem produktiem
 
Izstrādājuma veids 2025 2026 2027 2028
Cigaretes:
Specifiskā likme, euro par 1000 gab. 131,6 151,3 174 200,1
Ad valorem, %                                            15%
Minimālā likme, euro par 1000 gab. 171,9 197,7 227,4 261,5
Cigāri un cigarillas, euro par 1000 gab. 202,7 240 276 317
Smēķējamā tabaka (smalki sagrieztā tabaka cigarešu uztīšanai, cita smēķējamā tabaka un tabakas lapas), euro par 1000 g 116,3 134 154 177
Karsējamā tabaka, euro par 1000 g 276 317 365 420
Elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamais šķidrums un šķidruma sagatavošanas sastāvdaļas, euro par 1 ml šķidruma 0,29 0,35 0,40 0,46
Tabakas aizstājējprodukti, euro par 1000 g 151,8 175 201 231
Risinājuma apraksts
Lai gūtu papildu ieņēmumus valsts budžetā likumprojekts paredz, straujāku akcīzes nodokļa likmju tabakas izstrādājumiem un pēc izmantošanas mērķa līdzīgiem produktiem paaugstināšanu papildus jau noteiktajam paaugstinājumam 2026. gadā un 2027. gadā par 5 procentpunktiem (izņemot 2026.gadā par cigāriem, cigarillām un e-šķidrumiem), kā arī 2028. gadā turpināt akcīzes nodokļa paaugstināšanu vidēji par 15%.
Akcīzes nodokļa likmju paaugstināšanas 2026. gadā noteiktais izņēmums attiecībā uz cigāriem, cigarillām un e-šķidrumiem ir paredzēts, jo minētiem izstrādājumiem likmes bāzes pieaugums pret 2025. gadu ir bijis visaugstākais, cigāriem un cigarillām tas veidoja 18,4% un e-šķidrumiem 20,7%.
Problēmas apraksts
3. Akcīzes nodokļa likme bezalkoholiskajiem dzērieniem ar cukura saturu līdz 8 gramiem (neieskaitot) uz 100 mililitriem pēdējo reizi tika pārskatīta 2011. gadā. Savukārt akcīzes nodokļa likme bezalkoholiskajiem dzērieniem ar cukura saturu no 8 gramiem (ieskaitot) uz 100 mililitriem un enerģijas dzērieniem pēdējo reizi tika paaugstināta 2025. gadā.
Pēc savas būtības enerģijas dzērieni tā sastāvdaļu dēļ atšķiras no pārējiem bezalkoholiskajiem dzērieniem, jo to lietošana varētu nelabvēlīgāk ietekmēt cilvēku organismu kā citi bezalkoholiskie dzērieni. Tādējādi būtu nepieciešams paredzēt atsevišķu un lielāku akcīzes nodokļa likmi enerģijas dzērieniem kā bezalkoholiskajiem dzērieniem.
Akcīzes nodokļa bezalkoholiskajiem dzērieniem piemērošanas mērķis ir nodrošināt valsts budžeta ieņēmumus, kā arī ierobežot saldināto un dažādu piedevu saturošo bezalkoholisko dzērienu patēriņu veselības veicināšanas nolūkos. Līdz ar to ir nepieciešams pārskatīt akcīzes nodokļa likmes bezalkoholiskajiem dzērieniem 2028. gadā.

Akcīzes nodoklis bezalkoholiskajiem dzērieniem
 
Bezalkoholiskie dzērieni
(par 100 litriem)
2025 2028
ar cukura saturu līdz 8  gramiem (neieskaitot) uz 100 mililitriem 7,4 8,0
ar cukura saturu no 8  gramiem (ieskaitot) uz 100 mililitriem 21,0 24,0
enerģijas dzērieni 21,0 26,0

Papildus tam ir nepieciešams precizēt likuma "Par akcīzes nodokli" 19. panta otrās daļas 3. punktā noteikto akcīzes nodokļa atbrīvojumu bezalkoholiskajiem dzērieniem, kuri ir nefasēti un izgatavoti sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumā patērēšanai uz vietas. Akcīzes nodokli bezalkoholiskajiem dzērieniem un minēto atbrīvojumu piemēro jau vairāk kā 25 gadus. Atbrīvojuma sākotnējais piemērošanas mērķis bija atbrīvot no akcīzes nodokļa bezalkoholiskos dzērienus, kas ir sagatavoti uz vietas sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumā patērēšanai uz vietas, piemēram, ēdnīcās vai kafejnīcās uz vietas sagatavoti morsi, kompoti, dzeramais ķīselis u.tml., kas nav gāzēti. Praksē ir konstatēts, ka minētais atbrīvojums tiek piemērots arī uz gāzētiem bezalkoholiskajiem dzērieniem, kas tiek sagatavoti no dzērienu automātiem. Tādējādi ir izveidojusies situācija, ka viens un tas pats gāzēts bezalkoholiskais dzēriens izgatavots akcīzes preču noliktavā ir apliekams ar akcīzes nodokli, bet izgatavots sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumā, ātrās ēdināšanas vietās vai tirdzniecības vietās no dzērienu automātiem, nav apliekams ar akcīzes nodokli. Līdz ar to ir nepieciešams minēto akcīzes nodokļa atbrīvojumu pārskatīt un attiecīgi precizēt to, paredzot, ka atbrīvojumu piemēro negāzētiem bezalkoholiskajiem dzērieniem, kas ir nefasēti un izgatavoti sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumā vai tirdzniecības vietā. Savukārt atbrīvojumu nepiemēro gāzētiem bezalkoholiskajiem dzērieniem, kas ir nefasēti un izgatavoti sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumā vai tirdzniecības vietā. Līdz ar to par minētajiem gāzētajiem bezalkoholiskajiem dzērieniem samaksā akcīzes nodokli. 
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz 2028. gadā paaugstināt akcīzes nodokļa likmi bezalkoholiskajiem dzērieniem ar cukura saturu līdz 8 gramiem (neieskaitot) uz 100 mililitriem par 8,1% un ar cukura saturu no 8 gramiem uz 100 mililitriem par 14,3% un enerģijas dzērieniem par 23,8%, kā arī atsevišķi noteikt (izdalīt) akcīzes nodokļa likmi enerģijas dzērieniem, paredzot nepieciešamos līdzekļus izmaiņu veikšanai Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmās.
Likumprojekts precizē likuma "Par akcīzes nodokli" 19. panta otrās daļas 3. punktā minēto atbrīvojumu, paredzot, ka minētais izņēmums attiecas uz negāzētajiem bezalkoholiskajiem dzērieniem, kuri ir nefasēti un izgatavoti sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumā un tirdzniecības vietā ar 2028. gadu. Savukārt atbrīvojumu nepiemēro gāzētiem bezalkoholiskajiem dzērieniem, kas ir nefasēti un izgatavoti sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumā vai tirdzniecības vietā. Līdz ar to par minētajiem gāzētajiem bezalkoholiskajiem dzērieniem samaksā akcīzes nodokli. Vienlaikus ir jāatzīmē, ka ir nepieciešams paredzēt līdzekļus izmaiņu veikšanai Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmās, lai nodrošinātu akcīzes nodokļa iekasēšanu par gāzētiem dzērieniem, kas tiek izgatavoti sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumā un tirdzniecības vietās.
Problēmas apraksts
4. Likuma 14. panta 2.3 daļā  ir noteikta atsevišķa samazinātā akcīzes nodokļa likme naftas produktiem, kurus izmanto brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās. Saskaņā ar likumu minētos naftas produktus ir nepieciešams iezīmēt, jo tos izmanto specifiskiem mērķiem un tiem tiek piemērota zemāka nodokļa likme nekā naftas produktiem, kurus izmanto kā degvielu saskaņā ar likuma 14. panta pirmo daļu. Vienlaikus likumā ir paredzēts, ka samazinātā akcīzes nodokļa likme pakāpeniski tiek palielināta līdz 2026. gada 1. janvārī tā sasniegs 324 euro par 1000 litriem attiecīgo naftas produktu. Lai minētā akcīzes nodokļa likme sasniegtu akcīzes nodokļa likmi dīzeļdegvielai kā degvielai, kas saskaņā ar Saeimā 2024. gada 4. decembrī pieņemtajiem grozījumiem likumā 2026. gadā 1. janvārī būs 467 euro par 1000 litriem, nepieciešams atcelt samazināto akcīzes nodokļa likmi naftas produktiem, kurus izmanto brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonas. Lai uzņēmēji varētu sagatavoties šīm izmaiņām, būtu lietderīgi atcelt un minētajiem naftas produktiem akcīzes nodokļa likmi pielīdzināt tādā pašā apmērā kā degvielai, sākot ar 2028. gada 1. janvāri.
Risinājuma apraksts
Samazinātās akcīzes nodokļa likmes naftas produktiem, kurus izmanto brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās, atcelšanas mērķis ir arī veicināt atjaunīgas un videi draudzīgās enerģijas, piemēram, elektroenerģijas izmantošanu iekārtās un tehnikā, kas ir izvietotas brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās.
Līdz ar to likuma grozījumi paredz, ka norma par samazinātas akcīzes nodokļa likmes piemērošanu naftas produktiem, kurus izmanto brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās, būs spēkā līdz 2027.gada 31.decembrim, bet ar 2028. gada 1. janvāri tā tiek svītrota, tādējādi paredzot, ka naftas produktiem, kurus izmanto brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās, tiek piemērota akcīzes nodokļa likme saskaņā ar likuma "Par akcīzes nodokli” 14. panta pirmo daļu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Regulējums, kas paredz personai pienākumu maksāt akcīzes nodokli, ietilpst Latvijas Republikas Satversmes 105. pantā noteikto pamattiesību tvērumā. Nodokļa maksāšanas pienākums vienmēr nozīmē īpašumtiesību ierobežojumus. Likumprojektā ietverto normu atbilstība Latvijas Republikas Satversmes 105. pantā noteikto pamattiesību tvērumam ir izvērtēta:
1. par akcīzes nodokļa likmes pārskatīšanu un paaugstināšanu tabakas izstrādājumiem, e-šķidrumam, e-šķidruma sagatavošanas sastāvdaļām un tabakas aizstājējproduktiem no 2026. gada 1. janvāra, akcīzes nodokļa likmju paaugstināšanu bezalkoholiskajiem dzērieniem ar cukura saturu līdz 8 gramiem (neieskaitot) uz 100 mililitriem, ar cukura saturu no 8 gramiem (ieskaitot) uz 100 mililitriem un enerģijas dzērieniem 2028. gada 1. janvārī un akcīzes nodokļa likmes straujāku paaugstināšanu stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem 2026. gada  1.martā un paaugstināt akcīzes nodokļu likmes visiem alkoholiskajiem dzērieniem, t.sk. alum, 2028. gada 1. martā:
1) akcīzes nodokļa paaugstināšana minētajiem produktiem neietekmē personu līdzekļu apmēru pirmās nepieciešamības preču iegādei;
2) minēto produktu patēriņš negatīvi ietekmē iedzīvotāju veselību, līdz ar to akcīzes nodokļa paaugstināšana tiem ir pozitīvi vērtējama no sabiedrības veselības aspekta un atbilst sabiedrības interesēm, jo tādējādi mazinātu minēto produktu pieejamību;
3) akcīzes nodokļa paaugstināšanai minētajiem produktiem ir leģitīms mērķis, jo ar akcīzes nodokļa paaugstināšanas rezultātā papildus gūtajiem ieņēmumiem valsts budžetā ir paredzēts nodrošināt daļu no papildus nepieciešamo līdzekļu apjoma valsts budžetā, kuri ir nepieciešami, lai nodrošinātu valsts funkciju pilnvērtīgu darbību un attīstītību, t.sk. lai varētu palielināt valsts budžeta līdzekļus nepieciešamajam finansējumam ārējai un iekšējai drošībai u.c. sabiedrībai būtiskiem pasākumiem;
4) likumdevēja izraudzītie līdzekļi - akcīzes nodokļa likmju paaugstināšana minētajiem produktiem - ir piemēroti leģitīmā mērķa sasniegšanai, jo nodrošina daļēji nepieciešamos papildu ieņēmumus valsts budžetā vitāli svarīgu valsts funkciju pilnvērtīgai darbībai un attīstītībai, kā arī neveicina šo veselībai kaitīgo produktu pieejamību; 
5) lai sasniegtu mērķi - nodrošināt nepieciešamā finansējuma pieaugumu valsts funkciju nodrošināšanai un ekonomikas attīstībai - nav citu saudzējošāku līdzekļu;
2. par samazinātās akcīzes nodokļa likmes atcelšanu naftas produktiem, kurus izmanto brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās, ar 2028. gada 1. janvāri:
1) atceļot samazināto akcīzes nodokļa likmi, tā vietā piemērojot akcīzes nodokļa pamatlikmi minētajiem produktiem, ir leģitīms mērķis, jo no akcīzes nodokļa pamatlikmes piemērošanas rezultātā papildus gūtajiem ieņēmumiem valsts budžetā ir paredzēts nodrošināt daļu no papildus nepieciešamo līdzekļu apjoma valsts budžetā, kuri ir nepieciešami, lai nodrošinātu valsts funkciju pilnvērtīgu darbību un attīstītību, t.sk. lai varētu daļēji nodrošināt nepieciešamo finansējumu ārējai un iekšējai drošībai u.c. sabiedrībai būtiskiem pasākumiem;
2) likumdevēja izraudzītie līdzekļi - akcīzes nodokļa likmju paaugstināšana minētajiem produktiem - ir piemēroti leģitīmā mērķa sasniegšanai, jo nodrošina nepieciešamos papildu ieņēmumus valsts budžetā vitāli svarīgu valsts funkciju pilnvērtīgai darbībai un attīstītībai, t.sk. lai varētu palielināt valsts budžeta līdzekļus nepieciešamajam finansējumam ārējai un iekšējai drošībai u.c. sabiedrībai būtiskiem pasākumiem; 
3) lai sasniegtu mērķi - nodrošināt nepieciešamā finansējuma pieaugumu valsts funkciju nodrošināšanai un ekonomikas attīstībai - nav citu saudzējošāku līdzekļu.
Ņemot vērā iepriekš minēto, akcīzes nodokļa paaugstināšana minētajiem produktiem ir samērīga ar leģitīmo mērķi un likumdevēja rīcība ir atbilstoša.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
2026. gada 1. martā straujāk tiek paaugstināta akcīzes nodokļa likme stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem, līdz ar to 2026. gadā stiprā alkoholiskā dzēriena 0,5 litru pudeles (spirta saturs 40 tilpumprocenti) cena varētu pieaugt par 0,27 euro. Savukārt 2028. gada 1. martā paredzēts turpināt paaugstināt akcīzes nodokļa likmi visiem alkoholiskajiem dzērieniem, tostarp alum. Tā rezultātā 2028. gadā varētu pieaugt stiprā alkoholiskā dzēriena 0,5 litru pudeles (spirta saturs 40 tilpumprocenti) cena par 0,51 euro, stiprināta vīna pudeles (0,75 litri) cena par 0,30 euro, vīna pudeles (0,75 litri) cena par 0,15 euro, bet 0,5 litru alus pudeles (spirta saturs 5,2 tilpumprocenti) cena par 0,03 euro.
Ar 2028. gadu tiek paaugstināta akcīzes nodokļa likme bezalkoholiskajiem dzērieniem, kā rezultātā - nodokļu daļa vienam litram dzēriena pieaugs: ar cukura saturu līdz 8 g (neieskaitot) uz 100 ml par 0,01 euro, ar cukura saturu no 8 g (ieskaitot) uz 100 ml par 0,04 euro un enerģijas dzērieniem par 0,06 euro.
Nodokļu daļa (minimālais akcīzes nodokļa līmenis un tam piemērojamā pievienotās vērtības nodokļa daļa) cigarešu paciņai (20 gab.) 2028. gadā pieaugs par 0,83 euro. Piemēram, cigarešu paciņa, kuras cena šobrīd ir 5,40 euro, cena tikai akcīzes nodokļa paaugstinājuma dēļ 2028. gadā sasniegtu jau ~7,60 euro (~ +2,20 pret 2025.gada cenu). Savukārt karsējamās tabakas paciņai (5,3 g) nodokļu daļas pieaugums ir sagaidāms par 0,35 euro un e-šķidrumam nodokļu līmenis par 2 ml iepakojumu pieaugs par 0,15 euro.
 
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Likumprojekts attiecas uz juridiskām un citām personām, kas veic darbības ar bezalkoholiskajiem dzērieniem, alkoholiskajiem dzērieniem, tabakas izstrādājumiem, karsējamo tabaku, tabakas lapām, e-šķidrumiem un tabakas aizstājējproduktiem, kā arī ar naftas produktiem brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
1 314 032 000
0
1 407 421 000
6 216 000
1 423 060 000
9 917 000
25 210 000
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
1 314 032 000
0
1 407 421 000
6 216 000
1 423 060 000
9 917 000
25 210 000
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
1 314 032 000
0
1 407 421 000
0
1 423 060 000
203 607
0
2.1. valsts pamatbudžets
1 314 032 000
0
1 407 421 000
0
1 423 060 000
203 607
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
6 216 000
0
9 713 393
25 210 000
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
6 216 000
0
9 713 393
25 210 000
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
6 216 000
9 713 393
25 210 000
5.1. valsts pamatbudžets
0
6 216 000
9 713 393
25 210 000
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Fiskālās ietekmes novērtējums pa pasākumiem, euro
  2026 2027 2028
Akcīzes nodokļa likmju paaugstināšana alkoholiskajiem dzērieniem, t.sk. alum +1 277 760 +419 870 +2 880 000
    AN ieņēmumi +1 056 000 +347 000 +2 380 000
    PVN ieņēmumi +221 760 +72 870 +500 000
Akcīzes nodokļa likmju straujāka paaugstināšana tabakas izstrādājumiem un pēc izmantošanas mērķa līdzīgiem produktiem 2026. gadā un 2027. gadā, kā arī turpmāka likmju paaugstināšana no 2028. gada +6 244 000 +11 580 000 +24 709 000
   AN ieņēmumi +5 160 000 +9 570 000 +20 420 000
   PVN ieņēmumi +1 084 000 +2 010 000 +4 289 000
Akcīzes nodokļa likmju paaugstināšana bezalkoholiskajiem dzērieniem 2028. gadā +2 469 000
   AN ieņēmumi +2 040 000
   PVN ieņēmumi +429 000
Akcīzes nodokļa likmes izlīdzināšana brīvostās un SEZ +448 000
   AN ieņēmumi +370 000
   PVN ieņēmumi +78 000
Kopā +7 521 760 +11 999 870 +30 506 000
   AN ieņēmumi +6 216 000 +9 917 000 +25 210 000
   PVN ieņēmumi +1 305 760 +2 082 870 +5 296 000





 
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Lai no 2028. gada paaugstinātu akcīzes nodokli bezalkoholiskajiem dzērieniem un nodrošinātu atsevišķas akcīzes nodokļa likmes noteikšanu enerģijas dzērieniem, kā arī nodrošinātu akcīzes nodokļa iekasēšanu par gāzētajiem bezalkoholiskajiem dzērieniem, kas tiek izgatavoti sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumā un tirdzniecības vietās, ir nepieciešamas veikt izmaiņas Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmās, kam nepieciešams finansējums 203 607 euro apmērā. Izmaiņu veikšanai Valsts ieņēmumu dienesta sistēmās nepieciešams papildu finansējums sadalījumā pa informācijas sistēmām:
- Elektroniskas deklarēšanas sistēma (EDS) – 74 cilvēkdienas (42 532 euro ar pievienotās vērtības nodokli (turpmāk PVN));
- Maksājumu administrēšanas sistēma (MAIS) – 46 cilvēkdienas (40 075 euro ar PVN);
- Datu noliktavas sistēma (DNS) - 200 cilvēkdienas (121 000 euro ar PVN).
Izmaksas norādītas uz 2025. gada septembri spēkā esošo līgumu ietvaros.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Finansējums 2027. gadam  203 607 euro apmērā Finanšu ministrijas budžeta programmā 33.00.00 "Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana" tiks nodrošināts prioritārā pasākuma "VID un UR IT sistēmu pielāgošana saistībā ar izmaiņām nodokļu likumos un citos normatīvos aktos" ietvaros, kas atbalstīts Ministru kabineta 2025. gada 22. septembra sēdē (prot. Nr.38 1. §).
Papildu ieņēmumi valsts budžetā un izdevumi Valsts ieņēmumu dienestam ir ieplānoti likumprojektā “Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam”.
 

4.1.1. Ministru kabineta 2010. gada 30. marta noteikumi Nr.300 "Noteikumi par akcīzes nodokļa deklarācijas veidlapām un to aizpildīšanas kārtību"

Pamatojums un apraksts
Noteikumos jāveic grozījumi saistībā ar atsevišķas akcīzes nodokļa likmes noteikšanu enerģijas dzērieniem. Saskaņā ar likumprojektā ietverto likuma pārejas noteikumu 202. punktu šajā sakarā sagatavotie grozījumi likumā stājas spēkā konkrētā datumā. Ņemot to vērā, grozījumiem noteikumos vajadzētu būt pieņemtiem līdz likuma pārejas noteikumu 202. punktā norādītajam datumam. Grozījumiem noteikumos jāstājas spēkā likuma pārejas noteikumu 202. punktā norādītajā datumā.
Papildus tam grozījumi noteikumos jāveic saistībā ar regulējumu par akcīzes nodokļa atbrīvojuma pārskatīšanu bezalkoholiskajiem dzērieniem, saskaņā ar ko atbrīvojumu nav paredzēts attiecināt uz gāzētiem bezalkoholiskajiem dzērieniem, kas ir nefasēti un izgatavoti sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumā vai tirdzniecības vietā. Līdz ar to par minētajiem gāzētajiem bezalkoholiskajiem dzērieniem būs jāsamaksā akcīzes nodoklis. Saskaņā ar likumprojektā ietverto likuma pārejas noteikumu 203. punktu šajā sakarā sagatavotie grozījumi likumā stājas spēkā konkrētā datumā. Ņemot to vērā, grozījumiem noteikumos vajadzētu būt pieņemtiem līdz likuma pārejas noteikumu 203. punktā norādītajam datumam. Grozījumiem noteikumos jāstājas spēkā likuma pārejas noteikumu 203. punktā norādītajā datumā.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.2. Likums "Par nodokļu piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās"

Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā, ka saskaņā ar likumprojektu tiek izslēgta likuma 14. panta 2.3 daļa, ir nepieciešami arī atbilstoši grozījumi likumā "Par nodokļu piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās" par 3. panta devītās daļas izslēgšanu un desmitās daļas grozīšanu. Grozījumi likumā "Par nodokļu piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās" ir jāizstrādā un tiem jāstājas spēkā līdz 2027. gada 31. decembrim.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.3. Ministru kabineta 2007. gada 31. jūlija noteikumi Nr. 525 "Kārtība, kādā atsevišķiem naftas produktiem piemēro samazinātu akcīzes nodokļa likmi vai atbrīvojumu no akcīzes nodokļa"

Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā, ka naftas produktiem, kurus izmanto brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās, ar 2028. gadu tiek atcelta samazinātās akcīzes nodokļa likmes piemērošana ir nepieciešami grozījumi arī Ministru kabineta 2007. gada 31. jūlija noteikumos Nr. 525 "Kārtība, kādā atsevišķiem naftas produktiem piemēro samazinātu akcīzes nodokļa likmi vai atbrīvojumu no akcīzes nodokļa", lai tehniski sakārtotu normas par akcīzes nodokļa atvieglojumu piemērošanu naftas produktiem. Grozījumi minētajos noteikumos ir jāizstrādā un tiem jāstājas spēkā līdz 2027. gada 31. decembrim.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ministru kabineta 2025. gada 22. septembra sēdē izskatīts Informatīvais ziņojums "Par valsts budžeta likumprojektā iekļaujamiem prioritārajiem pasākumiem 2026., 2027. un 2028. gadam", kas paredz akcīzes nodokļa pārskatīšanu un paaugstināšanu tabakas izstrādājumiem un pēc izmantošanas mērķa tiem pielīdzināmajiem produktiem no 2026. gada un 2027. gada, 2026. gadā straujāk paaugstināt akcīzes nodokļa likmi stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem un 2028. gadā turpināt paaugstināt akcīzes nodokli tabakas izstrādājumiem un pēc izmantošanas mērķa līdzīgiem produktiem, visiem alkoholiskajiem dzērieniem un bezalkoholiskajiem dzērieniem, kā arī samazinātās akcīzes nodokļa likmes piemērošanas atcelšanu naftas produktiem, kurus izmanto brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās, ar 2028. gadu, nosakot, ka naftas produktiem, kurus izmanto brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās, akcīzes nodokļa likme tiek piemērota tādā pašā apmērā kā degvielai.

6.4. Cita informācija

Tradicionālo un bezdūmu tabakas izstrādājumu apvienība (TBTIA) un Bezdūmu nozares asociācija (BNA) š.g. 29.septembrī iesniedza iebildumus/ieteicamos risinājumus par likumprojektu. TBTIA un BNA atzinumā sniegtie iebildumi nav atbalstīti, jo tiem ir negatīvā ietekme uz valsts budžetu. Savukārt BNA 1. ieteicamais risinājums veikt grozījumus Tabakas izstrādājumu, tabakas aizstājējproduktu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču un to šķidrumu aprites likumā un ietvert to likumprojekta “Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam” pavadošo likumprojektu paketē, nav atbalstāms, jo minētais likums ir Veselības ministrijas pārziņā. Līdz ar to BNA piedāvātos grozījumus šajā likumā ir jāsaskaņo ar Veselības ministriju.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Likumprojekts paredz ar 2028. gadu atcelt samazināto akcīzes nodokļa likmi naftas produktiem, kurus izmanto brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās, lai veicinātu videi draudzīgāku enerģijas, piemēram, elektroenerģijas izmantošanu iekārtās un celtņos brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās.  

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Lai ierobežotu bezalkoholisko dzērienu, alkoholisko dzērienu, tabakas izstrādājumu un pēc izmantošanas mērķa līdzīgu produktu patēriņu, likumprojekts paredz pārskatīt un palielināt akcīzes nodokļa likmes minētajiem produktiem.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi