Anotācija (ex-ante)

24-TA-581: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas palielināšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par apropriācijas palielināšanu” (turpmāk – rīkojuma projekts) sagatavots, pamatojoties uz likuma “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” 81.pantu un Patērētāju tiesību aizsardzības likumu (turpmāk – PTAL).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts izstrādāts, lai nodrošinātu apropriācijas palielināšanu PTAL noteiktā atbalsta izmaksai hipotekārā kredīta ņēmējiem un administrēšanas izmaksu segšanai Valsts ieņēmumu dienestam (turpmāk – VID).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2023.gada 6.decembrī tika pieņemti grozījumi PTAL par hipotekārā kredīta ņēmēju aizsardzības nodevu ar mērķi kompensēt kredītu procentus hipotekāro kredītu ņēmējiem mājokļa iegādei vai būvniecībai nolūkā aizsargāt sabiedrības labklājību, ņemot vērā EURIBOR likmes kāpuma un inflācijas rezultātā pieaugušo kredīta maksājumu un patēriņa cenu radīto būtisko izmaksu slogu mājsaimniecībām.
Saskaņā ar PTAL 8.pantu Latvijā reģistrētas kredītiestādes un kapitālsabiedrības, kuras saskaņā ar PTAL 8. panta 1.1 daļu saņēmušas speciālu atļauju (licenci) patērētāja kreditēšanas pakalpojuma sniegšanai, kā arī citu valstu kredītiestāžu un kapitālsabiedrību, kuras saskaņā ar PTAL 8. panta 1.1 daļu saņēmušas speciālu atļauju (licenci) patērētāja kreditēšanas pakalpojuma sniegšanai, pastāvīgās pārstāvniecības (filiāles) Latvijā, par katru kalendāra gada ceturksni valsts pamatbudžeta speciāli šim nolūkam izveidotā ieņēmumu kontā maksā hipotekārā kredīta ņēmēju aizsardzības nodevu. Nodevas administrēšanu nodrošina VID.
Nodevas maksātājam ir pienākums katram atbilstīgajam hipotekārā kredīta ņēmējam aprēķināt kredītu procentu kompensāciju saskaņā ar PTAL 8.panta vienpadsmito daļu un iesniegt VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmā informāciju par katru atbilstīgo hipotekārā kredīta ņēmēju.
PTAL 8.4 panta trīspadsmitā daļa paredz uzdevumu VID no hipotekārā kredīta ņēmēju aizsardzības nodevas ieņēmumiem izmaksāt kredītu procentu kompensācijas uz nodevas maksātāja norādīto konkrētā hipotekārā kredīta ņēmēja maksājumu kontu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai izpildītu PTAL 8.panta prasības, nepieciešams apropriācijas palielinājums valsts budžeta programmā 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana”.
Risinājuma apraksts
Atbilstoši hipotekārā kredīta ņēmēju aizsardzības nodevas maksātāju nodevu aprēķiniem par 2024.gada pirmo ceturksni valsts pamatbudžeta ieņēmumu kontā iemaksāta hipotekārā kredīta ņēmēju aizsardzības nodeva 24 235 800 euro apmērā. Ņemot vērā veiktās nodevas iemaksas par pirmo ceturksni, valsts budžeta ieņēmumu palielinājums par 2024.gada pirmo pusgadu prognozējams 48 435 800 euro apmērā.
Atbilstoši likuma “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” 81.pantam provizoriski par 2024. gada pirmo pusgadu ir nepieciešams finansējums 48 435 800 euro, tajā skaitā 48 207 104 euro PTAL noteiktā atbalsta izmaksai kredītņēmējiem un 228 696 euro administrēšanas izmaksu segšanai VID, lai nodrošinātu nepieciešamo izmaiņu veikšanu VID informācijas sistēmās saistībā ar grozījumiem PTAL.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Paredzēts veikt atbalsta izmaksu fiziskām personām atbilstoši PTAL noteiktajiem atbalsta sniegšanas kritērijiem un to atmaksas kārtībai.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
48 435 800
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
48 435 800
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
48 435 800
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
48 435 800
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Valsts budžeta ieņēmumi par 2024.gada pirmo pusgadu 48 435 800 euro aprēķināti atbilstoši par pirmo ceturksni iemaksātajam nodevas apmēram un ņemot vērā, ka nodevas summa iemaksāta valsts pamatbudžeta ieņēmumu kontā par diviem ceturkšņiem (24 235 800 euro + 24 200 000 euro = 48 435 800 euro, kur prognozētā iemaksātā nodeva otrajam ceturksnim noapaļota uz leju līdz 24 200 000 euro).
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Provizoriski par 2024.gada pirmo pusgadu PTAL noteiktā atbalsta izmaksai par diviem ceturkšņiem hipotekārā kredīta ņēmējiem un administrēšanas izmaksu segšanai Valsts ieņēmumu dienestam ir nepieciešams finansējums 48 435 800 euro, tajā skaitā:
1) 48 207 104 euro atbalsta izmaksai hipotekārā kredīta ņēmējiem;
2) 228 697 euro izmaiņu veikšanai VID informācijas sistēmās, tai skaitā Elektroniskās deklarēšanas sistēmā (EDS) 13 219,25 euro (23 c/d x 574,75 euro), Maksājumu administrēšanas informācijas sistēmā (MAIS) 141 727,30 euro (221 c/d x 641,30 euro) un Datu noliktavas sistēmā (DNS) 73 749,50 euro (115 c/d x 641,30 euro).
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Nav.
Cita informācija
Finansējums 48 435 800 euro apmērā tiks nodrošināts saskaņā ar likuma “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” 81.pantu, palielinot apropriāciju no dotācijās vispārējiem ieņēmumiem un izdevumiem Finanšu ministrijas budžeta programmā 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Projekts izstrādāts ar mērķi piešķirt finansējumu VID atbalsta izmaksai un neparedz jaunā normatīvā regulējuma izstrādi vai grozījumu veikšanu spēkā esošajā normatīvajā regulējuma.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi