24-TA-1244: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 10. decembra noteikumos Nr. 730 "Ekspluatējamu ēku energoefektivitātes minimālās prasības"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
1) Par siltumenerģijas uzskaites (sadales) iespējām:
Ministru kabineta 2015. gada 15. septembra noteikumos Nr. 524 "Kārtība, kādā nosaka, aprēķina un uzskaita katra dzīvojamās mājas īpašnieka maksājamo daļu par dzīvojamās mājas uzturēšanai nepieciešamajiem pakalpojumiem" (turpmāk - Noteikumi Nr.524) paredzēti grozījumi, papildinot dzīvojamai mājai piegādātās siltumenerģijas uzskaites (sadales) iespējas ar siltumenerģijas patēriņa noteikšanas sistēmu, izmantojot tiešsaistē periodiski fiksētus siltumnesēja caurplūdes un apkures cauruļvadu virsmu temperatūras datus (turpmāk – siltumenerģijas patēriņa noteikšanas sistēma). Tā kā Ministru kabineta 2020. gada 10. decembra noteikumos Nr. 730 "Ekspluatējamu ēku energoefektivitātes minimālās prasības" (turpmāk - Noteikumi Nr. 730) 5., 7., 8., 14.punktā ir minētas individuālās siltumenerģijas patēriņa uzskaites ierīces - individuāli siltumenerģijas patēriņa skaitītāji un individuāli siltuma maksas sadalītāji, nepieciešams papildināt minētos pantus ar trešo siltumenerģijas uzskaites (sadales) iespēju un attiecīgu uzstādīšanas ekonomiskā pamatojuma aprēķināšanas metodiku. Papildus Noteikumu 5.pants nosaka, ka individuāliem siltuma maksas sadalītājiem jāatbilst normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā nosaka, aprēķina un uzskaita katra dzīvojamās mājas īpašnieka maksājamo daļu par dzīvojamās mājas uzturēšanai nepieciešamajiem pakalpojumiem. Lai nodrošinātu, ka Noteikumi tieši satur prasības, kas izvirzāmas individuāliem siltuma maksas sadalītājiem, Noteikumos jāiekļauj prasība, kas ietverta Noteikumos Nr.524 19.3 2.apakšpunktā, proti, ka individuāliem siltuma maksas sadalītājiem jāatbilst prasībām, kas noteiktas standartā LVS EN 834+AC:2021 "Siltuma maksas sadalītāji dzīvokļa apsildes radiatoriem. Ierīces ar elektroenerģijas avotu" (turpmāk – Latvijas standarts LVS EN 834+AC:2021).
2) Par attālināti nolasāmiem individuāliem skaitītājiem, kas mēra mājsaimniecības karstā ūdens patēriņu katrā ēkas vienībā:
2023. gada 13. septembra Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva (ES) 2023/1791 par energoefektivitāti un ar ko groza Regulu (ES) 2023/955 (pārstrādātā redakcija) (turpmāk – Direktīva 2023/1791) stājās spēkā 2023.gada 10.oktobrī un 15.1. un 16.pantā ir noteikta prasība par attālināti nolasāmu individuālu skaitītāju, kas mēra mājsaimniecības karstā ūdens patēriņu katrā ēkas vienībā, un individuālu siltumenerģijas patēriņa ierīču uzstādīšanu. Šobrīd Noteikumos ir noteikts, ka patērētās siltumenerģijas uzskaitē izmanto attālināti nolasāmas ierīces. Attiecībā uz individuāliem skaitītājiem, kas mēra mājsaimniecības karstā ūdens patēriņu katrā ēkas vienībā, nepieciešams noteikt kārtību par pāreju uz attālināti nolasāmām ierīcēm.
Visiem jaunuzstādītiem skaitītājiem jābūt attālināti nolasāmiem atbilstoši 2012. gada 25. oktobra Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2012/27/ES (2012. gada 25. oktobris) par energoefektivitāti, ar ko groza Direktīvas 2009/125/EK un 2010/30/ES un atceļ Direktīvas 2004/8/EK un 2006/32/EK 9.c panta pirmajai daļai no 2020. gada 25. oktobra. Direktīvas 2023/1791 16. pantā noteikta prasība, ka līdz 2027. gada 1. janvārim skaitītājus, kas nav attālināti nolasāmi, bet ir jau uzstādīti, dara attālināti nolasāmus vai aizstāj ar attālināti nolasāmām ierīcēm, ja tas ir ekonomiski pamatoti. Lai nodrošinātu Direktīvas 2023/1791 pārņemšanu, nepieciešams veikt grozījumus Noteikumu Nr.730 papildināt ar 5.1, 15., 16., 17. punktu.
Attālināti nolasāmu individuālo siltumenerģijas patēriņa uzskaites ierīču un skaitītāju, kas mēra mājsaimniecības karstā ūdens patēriņu katrā ēkas vienībā, uzstādīšana nodrošinās vienlaicīgu un objektīvu rādījumu nolasīšanu, sekmēs galalietotāju informētību par individuālo faktisko patēriņu un arī saīsinās rēķina sagatavošanai nepieciešamo laiku. Attālināti nolasāmu ierīču ieviešanas mērķis ir nodrošināt patērētājiem labāku un pietiekami biežu atgriezenisko saiti par to patēriņu, tostarp izmantojot tehnoloģijas attīstības sniegtās priekšrocības.
Attālināti nolasāmu ūdens skaitītāju uzstādīšana palīdz identificēt faktisko ūdens patēriņu (un attiecīgi samazina ūdens zuduma un starpību problēmas), savlaicīgu ūdens noplūdi (avārijas situāciju), jo rodas atšķirības ar kontrolskaitītāju un/vai kopējo skaitītāju, palīdz un atvieglo uzskaites kontroli, risinot problēmu ar pārvaldnieka vai pilnvarotas personas iespējām tikt dzīvokļos, lai pārbaudītu iesniegto rādītāju atbilstību faktiskajam patēriņam, pārbaudot skaitītāju tehnisko stāvokli, un, piemēram, magnētu neesamību.
3) Par jēdzienu "ēkas references platība":
Papildus Noteikumu projekta 3.2. un 4.2. apakšpunktos minēts jēdziens ēkas aprēķina platība, taču ēku energoefektivitātes jomā šāds jēdziens vairs netiek lietots. Tādējādi minēto jēdzienu nepieciešams aizstāt ar jēdzienu “ēkas references platība”, kas tiek lietots aktuālajā regulējumā - Ministru kabineta 2021.gada 8.aprīļa noteikumos Nr. 222 "Ēku energoefektivitātes aprēķina metodes un ēku energosertifikācijas noteikumi".
4) Par daudzdzīvokļu dzīvojamām mājām un nedzīvojamām ēkām:
Noteikumi nosaka minimālās prasības ekspluatējamām ēkām. Nepieciešams precizēt, ka Noteikumu 5. un 8. punkti attiecināmi uz daudzdzīvokļu dzīvojamām mājām un nedzīvojamām ēkām.
Ministru kabineta 2015. gada 15. septembra noteikumos Nr. 524 "Kārtība, kādā nosaka, aprēķina un uzskaita katra dzīvojamās mājas īpašnieka maksājamo daļu par dzīvojamās mājas uzturēšanai nepieciešamajiem pakalpojumiem" (turpmāk - Noteikumi Nr.524) paredzēti grozījumi, papildinot dzīvojamai mājai piegādātās siltumenerģijas uzskaites (sadales) iespējas ar siltumenerģijas patēriņa noteikšanas sistēmu, izmantojot tiešsaistē periodiski fiksētus siltumnesēja caurplūdes un apkures cauruļvadu virsmu temperatūras datus (turpmāk – siltumenerģijas patēriņa noteikšanas sistēma). Tā kā Ministru kabineta 2020. gada 10. decembra noteikumos Nr. 730 "Ekspluatējamu ēku energoefektivitātes minimālās prasības" (turpmāk - Noteikumi Nr. 730) 5., 7., 8., 14.punktā ir minētas individuālās siltumenerģijas patēriņa uzskaites ierīces - individuāli siltumenerģijas patēriņa skaitītāji un individuāli siltuma maksas sadalītāji, nepieciešams papildināt minētos pantus ar trešo siltumenerģijas uzskaites (sadales) iespēju un attiecīgu uzstādīšanas ekonomiskā pamatojuma aprēķināšanas metodiku. Papildus Noteikumu 5.pants nosaka, ka individuāliem siltuma maksas sadalītājiem jāatbilst normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā nosaka, aprēķina un uzskaita katra dzīvojamās mājas īpašnieka maksājamo daļu par dzīvojamās mājas uzturēšanai nepieciešamajiem pakalpojumiem. Lai nodrošinātu, ka Noteikumi tieši satur prasības, kas izvirzāmas individuāliem siltuma maksas sadalītājiem, Noteikumos jāiekļauj prasība, kas ietverta Noteikumos Nr.524 19.3 2.apakšpunktā, proti, ka individuāliem siltuma maksas sadalītājiem jāatbilst prasībām, kas noteiktas standartā LVS EN 834+AC:2021 "Siltuma maksas sadalītāji dzīvokļa apsildes radiatoriem. Ierīces ar elektroenerģijas avotu" (turpmāk – Latvijas standarts LVS EN 834+AC:2021).
2) Par attālināti nolasāmiem individuāliem skaitītājiem, kas mēra mājsaimniecības karstā ūdens patēriņu katrā ēkas vienībā:
2023. gada 13. septembra Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva (ES) 2023/1791 par energoefektivitāti un ar ko groza Regulu (ES) 2023/955 (pārstrādātā redakcija) (turpmāk – Direktīva 2023/1791) stājās spēkā 2023.gada 10.oktobrī un 15.1. un 16.pantā ir noteikta prasība par attālināti nolasāmu individuālu skaitītāju, kas mēra mājsaimniecības karstā ūdens patēriņu katrā ēkas vienībā, un individuālu siltumenerģijas patēriņa ierīču uzstādīšanu. Šobrīd Noteikumos ir noteikts, ka patērētās siltumenerģijas uzskaitē izmanto attālināti nolasāmas ierīces. Attiecībā uz individuāliem skaitītājiem, kas mēra mājsaimniecības karstā ūdens patēriņu katrā ēkas vienībā, nepieciešams noteikt kārtību par pāreju uz attālināti nolasāmām ierīcēm.
Visiem jaunuzstādītiem skaitītājiem jābūt attālināti nolasāmiem atbilstoši 2012. gada 25. oktobra Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2012/27/ES (2012. gada 25. oktobris) par energoefektivitāti, ar ko groza Direktīvas 2009/125/EK un 2010/30/ES un atceļ Direktīvas 2004/8/EK un 2006/32/EK 9.c panta pirmajai daļai no 2020. gada 25. oktobra. Direktīvas 2023/1791 16. pantā noteikta prasība, ka līdz 2027. gada 1. janvārim skaitītājus, kas nav attālināti nolasāmi, bet ir jau uzstādīti, dara attālināti nolasāmus vai aizstāj ar attālināti nolasāmām ierīcēm, ja tas ir ekonomiski pamatoti. Lai nodrošinātu Direktīvas 2023/1791 pārņemšanu, nepieciešams veikt grozījumus Noteikumu Nr.730 papildināt ar 5.1, 15., 16., 17. punktu.
Attālināti nolasāmu individuālo siltumenerģijas patēriņa uzskaites ierīču un skaitītāju, kas mēra mājsaimniecības karstā ūdens patēriņu katrā ēkas vienībā, uzstādīšana nodrošinās vienlaicīgu un objektīvu rādījumu nolasīšanu, sekmēs galalietotāju informētību par individuālo faktisko patēriņu un arī saīsinās rēķina sagatavošanai nepieciešamo laiku. Attālināti nolasāmu ierīču ieviešanas mērķis ir nodrošināt patērētājiem labāku un pietiekami biežu atgriezenisko saiti par to patēriņu, tostarp izmantojot tehnoloģijas attīstības sniegtās priekšrocības.
Attālināti nolasāmu ūdens skaitītāju uzstādīšana palīdz identificēt faktisko ūdens patēriņu (un attiecīgi samazina ūdens zuduma un starpību problēmas), savlaicīgu ūdens noplūdi (avārijas situāciju), jo rodas atšķirības ar kontrolskaitītāju un/vai kopējo skaitītāju, palīdz un atvieglo uzskaites kontroli, risinot problēmu ar pārvaldnieka vai pilnvarotas personas iespējām tikt dzīvokļos, lai pārbaudītu iesniegto rādītāju atbilstību faktiskajam patēriņam, pārbaudot skaitītāju tehnisko stāvokli, un, piemēram, magnētu neesamību.
3) Par jēdzienu "ēkas references platība":
Papildus Noteikumu projekta 3.2. un 4.2. apakšpunktos minēts jēdziens ēkas aprēķina platība, taču ēku energoefektivitātes jomā šāds jēdziens vairs netiek lietots. Tādējādi minēto jēdzienu nepieciešams aizstāt ar jēdzienu “ēkas references platība”, kas tiek lietots aktuālajā regulējumā - Ministru kabineta 2021.gada 8.aprīļa noteikumos Nr. 222 "Ēku energoefektivitātes aprēķina metodes un ēku energosertifikācijas noteikumi".
4) Par daudzdzīvokļu dzīvojamām mājām un nedzīvojamām ēkām:
Noteikumi nosaka minimālās prasības ekspluatējamām ēkām. Nepieciešams precizēt, ka Noteikumu 5. un 8. punkti attiecināmi uz daudzdzīvokļu dzīvojamām mājām un nedzīvojamām ēkām.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir:
- iekļaut siltumenerģijas patēriņa noteikšanas sistēmu kā vienu no siltumenerģijas uzskaites (sadales) iespējām;
- iekļaut prasību par attālināti nolasāmu individuālo skaitītāju, kas mēra mājsaimniecības karstā ūdens patēriņu katrā ēkas vienībā, uzstādīšanu ieviešanu atbilstoši Direktīvas 2023/1791 prasībām;
- aktualizēt individuālo siltuma maksas sadalītāju atbilstību prasībām LVS EN 834+AC:2021;
- aktualizēt jēdzienu ēkas references platība;
- aktualizēt tvērumu ekspluatējamām ēkām.
- iekļaut siltumenerģijas patēriņa noteikšanas sistēmu kā vienu no siltumenerģijas uzskaites (sadales) iespējām;
- iekļaut prasību par attālināti nolasāmu individuālo skaitītāju, kas mēra mājsaimniecības karstā ūdens patēriņu katrā ēkas vienībā, uzstādīšanu ieviešanu atbilstoši Direktīvas 2023/1791 prasībām;
- aktualizēt individuālo siltuma maksas sadalītāju atbilstību prasībām LVS EN 834+AC:2021;
- aktualizēt jēdzienu ēkas references platība;
- aktualizēt tvērumu ekspluatējamām ēkām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Šobrīd Noteikumos Nr. 730 definētas divas individuālās siltumenerģijas uzskaites (sadales) iespējas - siltuma maksas sadalītāji jeb alokatori un siltumenerģijas skaitītāji.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pašvaldības sniedz finansiālu atbalstu iedzīvotājiem energoefektivitātes pasākumu īstenošanai daudzdzīvokļu dzīvojamās mājās. Individuālā siltumenerģijas patēriņa ierīču uzstādīšanas gadījumā, atbalsts tiek sniegts tikai tām ierīcēm, kas noteiktas normatīvajos aktos. Lai nodrošinātu iedzīvotāju individuālā siltumenerģijas patēriņa ierīču izvēles un arī pašvaldības finansiālā atbalsta saņemšanas iespējas, individuālās siltumenerģijas uzskaites (sadales) iespējas papildinātas ar siltumenerģijas patēriņa noteikšanas sistēmu.
Individuālo skaitītāju, siltummaksas sadalītāju un alternatīvas metodes siltumenerģijas patēriņa uzskaitei uzstādīšanas prasība noteikta Direktīvas 2023/1791 15., 16. pantā.
Individuālo skaitītāju, siltummaksas sadalītāju un alternatīvas metodes siltumenerģijas patēriņa uzskaitei uzstādīšanas prasība noteikta Direktīvas 2023/1791 15., 16. pantā.
Risinājuma apraksts
Noteikumi papildināti ar individuālās siltumenerģijas uzskaites (sadales) iespēju, uzstādot siltumenerģijas patēriņa noteikšanas sistēmu, kurai jāatbilst dzīvojamās mājas īpašnieku un radioiekārtu regulējumā noteiktajām prasībām (siltumenerģijas patēriņa noteikšanas sistēmas sensoram jāatbilst Ministru kabineta 2024.gada 2.aprīļa noteikumu Nr. 215 "Radioiekārtu atbilstības novērtēšanas, piedāvāšanas tirgū, uzstādīšanas, lietošanas un uzraudzības noteikumi" prasībām), un 3.pielikumu par uzstādīšanas ekonomiskā pamatojuma aprēķināšanas metodiku. Vienlaikus norādāms, ka Noteikumu Nr.524 grozījumos paredzēti nosacījumi siltumenerģijas patēriņa noteikšanas sistēmas uzstādīšanai.
Norādāms, ka ēkas energoefektivitātes uzlabošanas pasākumus veicina rentablu tehnoloģisku inovāciju ieviešana, ievērojot to, ka ēkas lietotājam tiek nodrošināta precīza faktiskā enerģijas patēriņa atainošana un rezultātā veicina enerģijas ietaupījumus. Papildinot individuālās siltumenerģijas uzskaites (sadales) iespējas, ēku īpašniekiem ir plašākas iespējas izvēlēties tehnoloģijas, kas ir rentablas un pieejamas par konkurētspējīgu cenu. Saskaņā ar Dzīvokļa īpašuma likuma 13.panta trešo daļu, pieņemot šā panta otrajā daļā minēto lēmumu (par pasākumiem, kuru rezultātā samazinās izdevumi par pakalpojumiem, kas saistīti ar dzīvokļa īpašuma lietošanu), pārvaldniekam vai citai pilnvarotai personai pirms dzīvokļu īpašnieku kopības lēmuma pieņemšanas, jāsagatavo dokumenti izvērtēšanai dzīvokļu īpašniekiem, kas apstiprina izmaksu efektivitāti atbilstoši mājas tehniskajam stāvoklim, potenciālās patērētās siltumenerģijas daudzuma noteikšanai izmantotās ierīces vai iekārtas atbilstību normatīvajam regulējumam, un atbilstošu metodiku maksājamās daļas aprēķinam par siltumenerģiju. Līdz ar to, pamatotai lēmuma pieņemšanai, dzīvokļu īpašniekiem jāizvērtē vairākas patērētā siltumenerģijas daudzuma noteikšanai izmantotās ierīces vai iekārtas. Cita starpā, Latvija līdzās citām ES valstīm ir pieņēmusi politikas pasākumus energoefektivitātes tehnoloģiju attīstības veicināšanai (avots: https://www.lzp.gov.lv/lv/projekts/energoefektivitates-ricibpolitikas-novertejums-un-analize). Papildus norādāms, ka Direktīvas 2023/1791 mērķis, lai ir uzstādītas individuālā siltumenerģijas patēriņa ierīces vai iekārtas, un iespēja neuzstādīt nevienu no minētajām ierīcēm vai iekārtām ir izņēmuma gadījumi, kas var tikt pamatoti ar tehnisko un ekonomisko izvērtējumu (piemēram, ierīču vai iekārtu atmaksāšanās periods ir lielāks par dzīvojamās ēkas tehniskajā atzinumā definēto ekspluatācijas laiku). Latvijas būvnormatīva LBN 231-15 "Dzīvojamo un publisko ēku apkure un ventilācija", kas nosaka prasības, kas jāievēro, projektējot un ierīkojot jaunbūvējamo, atjaunojamo un pārbūvējamo dzīvojamo un publisko ēku apkures, ventilācijas un gaisa kondicionēšanas sistēmas, kā arī prasības cita lietošanas veida telpu apkures, ventilācijas un gaisa kondicionēšanas sistēmu projektēšanai un ierīkošanai dzīvojamās un publiskajās ēkās, 4.1. punktā noteikts, ka dzīvojamo un publisko ēku apsildīšanai primāri izmanto ekonomiski pamatotas apkures sistēmas ar individuālo siltumenerģijas uzskaiti un regulēšanu, kas nodrošina atjaunojamo energoresursu izmantošanu. Līdz ar to jaunbūvēs un dzīvojamās mājas renovācijas gadījumā, uzstādīt individuālās siltumenerģijas patēriņa ierīces vai iekārtas, ir obligāts nosacījums.
Noteikumu 14. punktā minētais par individuālu siltumenerģijas patēriņa ierīču, kas uzstādītas pirms 2021. gada 1. janvāra un nav attālināti nolasāmas, līdz 2027. gada 1. janvārim nodrošina attālinātu nolasāmību vai aizstāj tos ar attālināti nolasāmiem, izmaksu lietderības izvērtēšanai tiek izmantotas Noteikumu pielikumos esošās ekonomiskā pamatojuma aprēķināšanas metodikas, ja tiek mainīts ierīču veids. Situācijā, ja attālinātu nolasāmību nodrošina esošajām ierīcēm, tas būs ekonomiski pamatoti un neveido tādu izmaksu apmēru kā jaunu ierīču vai iekārtas uzstādīšanu.
Norādāms, ka ēkas energoefektivitātes uzlabošanas pasākumus veicina rentablu tehnoloģisku inovāciju ieviešana, ievērojot to, ka ēkas lietotājam tiek nodrošināta precīza faktiskā enerģijas patēriņa atainošana un rezultātā veicina enerģijas ietaupījumus. Papildinot individuālās siltumenerģijas uzskaites (sadales) iespējas, ēku īpašniekiem ir plašākas iespējas izvēlēties tehnoloģijas, kas ir rentablas un pieejamas par konkurētspējīgu cenu. Saskaņā ar Dzīvokļa īpašuma likuma 13.panta trešo daļu, pieņemot šā panta otrajā daļā minēto lēmumu (par pasākumiem, kuru rezultātā samazinās izdevumi par pakalpojumiem, kas saistīti ar dzīvokļa īpašuma lietošanu), pārvaldniekam vai citai pilnvarotai personai pirms dzīvokļu īpašnieku kopības lēmuma pieņemšanas, jāsagatavo dokumenti izvērtēšanai dzīvokļu īpašniekiem, kas apstiprina izmaksu efektivitāti atbilstoši mājas tehniskajam stāvoklim, potenciālās patērētās siltumenerģijas daudzuma noteikšanai izmantotās ierīces vai iekārtas atbilstību normatīvajam regulējumam, un atbilstošu metodiku maksājamās daļas aprēķinam par siltumenerģiju. Līdz ar to, pamatotai lēmuma pieņemšanai, dzīvokļu īpašniekiem jāizvērtē vairākas patērētā siltumenerģijas daudzuma noteikšanai izmantotās ierīces vai iekārtas. Cita starpā, Latvija līdzās citām ES valstīm ir pieņēmusi politikas pasākumus energoefektivitātes tehnoloģiju attīstības veicināšanai (avots: https://www.lzp.gov.lv/lv/projekts/energoefektivitates-ricibpolitikas-novertejums-un-analize). Papildus norādāms, ka Direktīvas 2023/1791 mērķis, lai ir uzstādītas individuālā siltumenerģijas patēriņa ierīces vai iekārtas, un iespēja neuzstādīt nevienu no minētajām ierīcēm vai iekārtām ir izņēmuma gadījumi, kas var tikt pamatoti ar tehnisko un ekonomisko izvērtējumu (piemēram, ierīču vai iekārtu atmaksāšanās periods ir lielāks par dzīvojamās ēkas tehniskajā atzinumā definēto ekspluatācijas laiku). Latvijas būvnormatīva LBN 231-15 "Dzīvojamo un publisko ēku apkure un ventilācija", kas nosaka prasības, kas jāievēro, projektējot un ierīkojot jaunbūvējamo, atjaunojamo un pārbūvējamo dzīvojamo un publisko ēku apkures, ventilācijas un gaisa kondicionēšanas sistēmas, kā arī prasības cita lietošanas veida telpu apkures, ventilācijas un gaisa kondicionēšanas sistēmu projektēšanai un ierīkošanai dzīvojamās un publiskajās ēkās, 4.1. punktā noteikts, ka dzīvojamo un publisko ēku apsildīšanai primāri izmanto ekonomiski pamatotas apkures sistēmas ar individuālo siltumenerģijas uzskaiti un regulēšanu, kas nodrošina atjaunojamo energoresursu izmantošanu. Līdz ar to jaunbūvēs un dzīvojamās mājas renovācijas gadījumā, uzstādīt individuālās siltumenerģijas patēriņa ierīces vai iekārtas, ir obligāts nosacījums.
Noteikumu 14. punktā minētais par individuālu siltumenerģijas patēriņa ierīču, kas uzstādītas pirms 2021. gada 1. janvāra un nav attālināti nolasāmas, līdz 2027. gada 1. janvārim nodrošina attālinātu nolasāmību vai aizstāj tos ar attālināti nolasāmiem, izmaksu lietderības izvērtēšanai tiek izmantotas Noteikumu pielikumos esošās ekonomiskā pamatojuma aprēķināšanas metodikas, ja tiek mainīts ierīču veids. Situācijā, ja attālinātu nolasāmību nodrošina esošajām ierīcēm, tas būs ekonomiski pamatoti un neveido tādu izmaksu apmēru kā jaunu ierīču vai iekārtas uzstādīšanu.
Problēmas apraksts
Normatīvajā regulējumā nav noteikta obligāta prasība par individuālo skaitītāju, kas mēra mājsaimniecības karstā ūdens patēriņu katrā ēkas vienībā, uzstādīšanu saskaņā ar Direktīvas 2023/17991 15.panta prasībām, un saskaņā ar 16.panta prasībām nav noteikts termiņš par jaunuzstādītu un esošo aizstāšanu vai nomaiņu uz attālināti nolasāmiem.
Klimata un enerģētikas ministrija sadarbībā ar Ekonomikas ministriju, Latvijas Namu pārvaldītāju un apsaimniekotāju asociāciju un Latvijas siltumuzņēmumu asociāciju 2023. gada augustā organizēja sanāksmi, lai kopā ar nozares pārstāvjiem izdiskutētu jautājumu par mājsaimniecību karstā ūdens patēriņa attālinātu skaitītāju uzstādīšanu, tai skaitā mājsaimniecību ieguvumiem un izdevumiem.
Latvijas normatīvie akti šobrīd neparedz obligātu prasību par attālināti nolasāmu individuālo karstā ūdens patēriņa skaitītāju uzstādīšanu, kas daudzdzīvokļu dzīvojamās mājās ne vienmēr rada taisnīgu un uz faktisko patēriņu balstītu ūdens izmaksu sadali. Ēkās, kur ir pieejama manuāla ūdens patēriņa rādījumu nolasīšana, rādījumus nolasa un nodod pārvaldniekam 3-4 dienu starplaikā, kas rada lielas neatbilstības un ūdens zudumus, kas rezultātā ir jāsadala starp pārējiem dzīvokļu īpašniekiem. Kā arī, lai pārliecinātos, ka pārvaldniekam nodotie ūdens patēriņa rādījumi atbilst uzskaites (nolasīšanas) ierīcē fiksētajam ir nepieciešama pieeja katrā ēkas vienībā, un pārvaldniekam tas ir tiešs šķērslis, jo ne vienmēr dzīvokļa īpašnieks ir pieejams vai ļauj veikt apskati.
Klimata un enerģētikas ministrija sadarbībā ar Ekonomikas ministriju, Latvijas Namu pārvaldītāju un apsaimniekotāju asociāciju un Latvijas siltumuzņēmumu asociāciju 2023. gada augustā organizēja sanāksmi, lai kopā ar nozares pārstāvjiem izdiskutētu jautājumu par mājsaimniecību karstā ūdens patēriņa attālinātu skaitītāju uzstādīšanu, tai skaitā mājsaimniecību ieguvumiem un izdevumiem.
Latvijas normatīvie akti šobrīd neparedz obligātu prasību par attālināti nolasāmu individuālo karstā ūdens patēriņa skaitītāju uzstādīšanu, kas daudzdzīvokļu dzīvojamās mājās ne vienmēr rada taisnīgu un uz faktisko patēriņu balstītu ūdens izmaksu sadali. Ēkās, kur ir pieejama manuāla ūdens patēriņa rādījumu nolasīšana, rādījumus nolasa un nodod pārvaldniekam 3-4 dienu starplaikā, kas rada lielas neatbilstības un ūdens zudumus, kas rezultātā ir jāsadala starp pārējiem dzīvokļu īpašniekiem. Kā arī, lai pārliecinātos, ka pārvaldniekam nodotie ūdens patēriņa rādījumi atbilst uzskaites (nolasīšanas) ierīcē fiksētajam ir nepieciešama pieeja katrā ēkas vienībā, un pārvaldniekam tas ir tiešs šķērslis, jo ne vienmēr dzīvokļa īpašnieks ir pieejams vai ļauj veikt apskati.
Risinājuma apraksts
Ēku energoefektivitātes likuma 4. panta otrajā daļa nosaka ekspluatējamu ēku minimālās energoefektivitātes prasības, kas paredz enerģijas patēriņa līmeņa un primārās enerģijas patēriņa līmeņa samazināšanu, ko ietekmē ne tikai siltumenerģijas uzskaites ierīces, bet arī individuālie skaitītāji, kas mēra mājsaimniecības karstā ūdens patēriņu katrā ēkas vienībā. Attiecīgi Noteikumu projekts tiks papildināts ar 5.1 punktu, iekļaujot prasību par individuālo skaitītāju, kas mēra mājsaimniecības karstā ūdens patēriņu katrā ēkas vienībā, uzstādīšanu.
Attālinātās nolasīšanas prasība iekļauta projekta 16. punktā ar Direktīvas 2023/1791 noteiktiem termiņiem. Attālinātu nolasīšanas ierīču uzstādīšana sniegs visiem dzīvokļu īpašniekiem precīzu un pārredzamu informāciju, sekmēs siltumenerģijas patēriņa ietaupījumu un daļēji risinās problēmu par ūdens zuduma iemesliem. Patēriņš tiks nolasīts vienlaicīgi visos dzīvokļos, un rēķinos tiks ietverta dzīvokļu īpašnieku samaksa par karstā ūdens individuālo faktisko patēriņu. Attālināti nolasāmām ierīcēm nav nepieciešama piekļuve atsevišķiem dzīvokļiem vai vienībām, lai veiktu nolasīšanu. Noteikumu projektā tiek iekļauts 17. punkts ar pārejas periodu, kas paredzēts, lai nozare sagatavotos izmaiņām. Papildus prasība par individuālo skaitītāju uzstādīšanu mājsaimniecības karstajam ūdenim jaunbūvēs iekļauta Ministru kabineta 2015. gada 30. jūnija noteikumu Nr. 332 „Latvijas būvnormatīvs LBN 221-15 “Ēku iekšējais ūdensvads un kanalizācija” 138. un 139. punktā.
Ekonomiskais pamatojums:
Situācijā, ja uzstādītie individuālie skaitītāji, kas mēra mājsaimniecības karstā ūdens patēriņu katrā ēkas vienībā, nav attālināti nolasāmi, izvērtējot uzstādīt vai nomainīt uz attālināti nolasāmiem, ietverts arī ekonomiskais pamatojums. Ekonomiskā pamatojuma aprēķināšanas metodika, ko varēs izmantot pārvaldnieks vai dzīvokļu īpašnieki, būs pieejama Ekonomikas ministrijas tīmekļvietnē, sadaļā metodiskie ieteikumi. Taču ekonomiskā pamatojuma izvērtējums ir viens no aspektiem, kas ir nevis kā atsevišķs un vienīgais nosacījums, un vērtējams kā daļa no vispārējā novērtējuma.
Tehniskā iespējamība un citi apstākļi:
Vienlaikus jāvērtē ietekmi, ko konkrētā ēkā rada citas problēmsituācijas un plānoti pasākumi, piemēram, gaidāmā renovācija vai situācija, kad esošā dalītās uzskaites sistēma konkrētajā ēkā ir sasniegusi savu tehnisko kalpošanas laiku un tā ir jānomaina. Ja pievienojamā vai nomaināmā ierīce ir viena no daudzām ierīcēm, kas kopā veido ēkas dalītās uzskaites sistēmu, dažos īpašos apstākļos var nebūt iespējams vai jēgpilni aizstāt nepareizi darbojošās vai trūkstošās ierīces ar attālināti nolasāmām. Tādējādi, veicot izvērtējumu, tikai izmaksas retos gadījumos var uzskatīt par pietiekamu pamatojumu atkāpei no attālinātās nolasīšanas prasības un jānorāda konkrēti apstākļi. Viens no piemēriem, kad varētu pierādīt, ka attālinātu ierīču uzstādīšana nav tehniski iespējama un līdz ar to izmaksu nelietderīga, varētu būt tāda, ka ēka ir būvēta no materiāliem, kas neļauj pienācīgi darboties pieejamajām bezvadu tehnoloģijām, un kad alternatīvu vadu ieviešana būtu nesamērīgi dārga (piemēram, ja sienās un grīdu nodalījumos ir liels daudzums dzelzs). Tā kā ir iespējamas variācijas karstā ūdens piegādei, piemēram, vai karstais ūdens tiek piegādāts ar apkuri vai atsevišķi, neatkarīgi no siltuma piegādātāja, vai cirkulācijas aspekta dvieļu žāvētājos, kur tiek ietverts siltums vai tikai maksa par ūdens cirkulāciju, katras ēkas tehniskā iespējamība un izmaksu lietderība jāvērtē individuāli.
Attālināti nolasāmu ūdens skaitītāju ieguvumi:
Attālināti nolasāmu ūdens skaitītāju esamība risina vairākas praksē pastāvošas problēmas. Piemēram, ēkās, kurās maksā par karstā ūdens patēriņu tiek ietvertas arī izmaksas par karstā ūdens cirkulāciju, vasarā karstā ūdens izmaksas ir augstākas un lietotāji ziemā manuāli iesniedz lielāku karstā ūdens patēriņa daudzumu, kad tas ir lētāks, ņemot vērā apkures sezonu, un tad šos virtuālos kubikmetrus izmanto vasarā un negodīgā ceļā samazina savas rēķina izmaksas. Tāpat ir gadījumi, kad dzīvokļa īpašnieks sistemātiski noziņo lielāku patērētā ūdens daudzuma rādījumu, pēc kā konstatējot, ka ir izveidojusies pārmaksa, lūdz veikt pārrēķinu, veikt grāmatvedības programmā norādīto ūdens patēriņa rādījumu labošanu uz faktiskajiem ūdens patēriņa rādījumiem un atmaksāt pārmaksāto summu. Cits gadījums ir, kad tiek likti magnēti, lai mehāniski palēninātu skaitītāja darbību un tiktu uzrādīts mazāks patēriņš, tādējādi tiek veikta manipulācija ar rādītājiem un radīta situācija negodīgai samaksai par ūdens patēriņu. Līdz ar to attālināti nolasāmu ierīču uzstādīšana nodrošina uz faktisko patēriņu balstītu katra lietotāja rādījumu nolasīšanu, samazinot manipulācijas un manuālās ietekmes (rādījumu nolasīšanas datuma un apjoma) iespējamību.
Dzīvokļu īpašnieku kopība var izvērtēt iespēju papildus uzstādīt skaitītāju kopējā karstā ūdens sagatavošanas sistēmai, kas automātiski uzskaita siltumenerģijas patēriņu karstajam ūdenim un cirkulācijai. Tas palielina iespēju objektīvāk sarēķināt patērēto siltumenerģiju karstajam ūdenim. Taču ņemot vērā salīdzinoši augstas izmaksas (2000-2500 eur), tā ir dzīvokļu īpašnieku kopības iespēja pieņemt lēmumu par šādas sistēmas uzstādīšanu un kādas problēmas tā risina, ņemot vērā tehnisko un ekonomisko izvērtējumu.
Pārvaldnieka pienākums:
Pārvaldniekam jāizvērtē konkrētai mājai tehnisko iespējamību un izmaksu lietderību, kur viens no svarīgākajiem aspektiem aprēķina veikšanā ir ūdens starpības samazināšana ēkā, izvērtējot ūdens zuduma apmērus noteiktā periodā. Papildus pārvaldnieks izvērtē citas konkrētā ēkā pastāvošās problēmas saistībā ar ūdens skaitītājiem un rādījumiem un iespējamību tās daļēji vai pilnībā atrisināt, uzstādot attālināti nolasāmus ūdens skaitītājus. Pārvaldnieks informē dzīvokļu īpašnieku kopību par veikto tehnisko un ekonomisko izvērtējumu un mājas aprakstošo situāciju. Izrietoši dzīvokļu īpašnieku kopība lemj par attālināti nolasāmu ūdens skaitītāju uzstādīšanu visā ēkā. Izvērtējumam jābūt dokumentētam un pievienotam mājas lietā.
Ja kopība ir pieņēmusi lēmumu par attālināti nolasāmu individuālu siltumenerģijas patēriņa skaitītāju vai attālināti nolasāmu individuālo karstā ūdens patēriņa skaitītāju uzstādīšanu, pamatojoties uz pārvaldītāja kļūdaini vai kā citādi nepilnīgi vai neobjektīvi noteikto tehnisko iespējamību vai ekonomisko pamatojumu attālināti nolasāmu individuālā patēriņa uzskaites ierīču uzstādīšanai, dzīvojamās mājas īpašnieki pēc savas iniciatīvas var no jauna ierosināt lēmuma pieņemšanu. Tajā pat laikā dzīvokļu īpašnieku kopībai pārvaldnieka sniegtā dokumentācija par tehnisko iespējamību un izmaksu lietderību ir jāizvērtē atbildīgi un kritiski, ņemot vērā, ka saskaņā ar Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likuma 5.pantu dzīvojamās mājas pārvaldīšanas nodrošināšana ir dzīvojamās mājas īpašnieka pienākums.
Attālinātās nolasīšanas prasība iekļauta projekta 16. punktā ar Direktīvas 2023/1791 noteiktiem termiņiem. Attālinātu nolasīšanas ierīču uzstādīšana sniegs visiem dzīvokļu īpašniekiem precīzu un pārredzamu informāciju, sekmēs siltumenerģijas patēriņa ietaupījumu un daļēji risinās problēmu par ūdens zuduma iemesliem. Patēriņš tiks nolasīts vienlaicīgi visos dzīvokļos, un rēķinos tiks ietverta dzīvokļu īpašnieku samaksa par karstā ūdens individuālo faktisko patēriņu. Attālināti nolasāmām ierīcēm nav nepieciešama piekļuve atsevišķiem dzīvokļiem vai vienībām, lai veiktu nolasīšanu. Noteikumu projektā tiek iekļauts 17. punkts ar pārejas periodu, kas paredzēts, lai nozare sagatavotos izmaiņām. Papildus prasība par individuālo skaitītāju uzstādīšanu mājsaimniecības karstajam ūdenim jaunbūvēs iekļauta Ministru kabineta 2015. gada 30. jūnija noteikumu Nr. 332 „Latvijas būvnormatīvs LBN 221-15 “Ēku iekšējais ūdensvads un kanalizācija” 138. un 139. punktā.
Ekonomiskais pamatojums:
Situācijā, ja uzstādītie individuālie skaitītāji, kas mēra mājsaimniecības karstā ūdens patēriņu katrā ēkas vienībā, nav attālināti nolasāmi, izvērtējot uzstādīt vai nomainīt uz attālināti nolasāmiem, ietverts arī ekonomiskais pamatojums. Ekonomiskā pamatojuma aprēķināšanas metodika, ko varēs izmantot pārvaldnieks vai dzīvokļu īpašnieki, būs pieejama Ekonomikas ministrijas tīmekļvietnē, sadaļā metodiskie ieteikumi. Taču ekonomiskā pamatojuma izvērtējums ir viens no aspektiem, kas ir nevis kā atsevišķs un vienīgais nosacījums, un vērtējams kā daļa no vispārējā novērtējuma.
Tehniskā iespējamība un citi apstākļi:
Vienlaikus jāvērtē ietekmi, ko konkrētā ēkā rada citas problēmsituācijas un plānoti pasākumi, piemēram, gaidāmā renovācija vai situācija, kad esošā dalītās uzskaites sistēma konkrētajā ēkā ir sasniegusi savu tehnisko kalpošanas laiku un tā ir jānomaina. Ja pievienojamā vai nomaināmā ierīce ir viena no daudzām ierīcēm, kas kopā veido ēkas dalītās uzskaites sistēmu, dažos īpašos apstākļos var nebūt iespējams vai jēgpilni aizstāt nepareizi darbojošās vai trūkstošās ierīces ar attālināti nolasāmām. Tādējādi, veicot izvērtējumu, tikai izmaksas retos gadījumos var uzskatīt par pietiekamu pamatojumu atkāpei no attālinātās nolasīšanas prasības un jānorāda konkrēti apstākļi. Viens no piemēriem, kad varētu pierādīt, ka attālinātu ierīču uzstādīšana nav tehniski iespējama un līdz ar to izmaksu nelietderīga, varētu būt tāda, ka ēka ir būvēta no materiāliem, kas neļauj pienācīgi darboties pieejamajām bezvadu tehnoloģijām, un kad alternatīvu vadu ieviešana būtu nesamērīgi dārga (piemēram, ja sienās un grīdu nodalījumos ir liels daudzums dzelzs). Tā kā ir iespējamas variācijas karstā ūdens piegādei, piemēram, vai karstais ūdens tiek piegādāts ar apkuri vai atsevišķi, neatkarīgi no siltuma piegādātāja, vai cirkulācijas aspekta dvieļu žāvētājos, kur tiek ietverts siltums vai tikai maksa par ūdens cirkulāciju, katras ēkas tehniskā iespējamība un izmaksu lietderība jāvērtē individuāli.
Attālināti nolasāmu ūdens skaitītāju ieguvumi:
Attālināti nolasāmu ūdens skaitītāju esamība risina vairākas praksē pastāvošas problēmas. Piemēram, ēkās, kurās maksā par karstā ūdens patēriņu tiek ietvertas arī izmaksas par karstā ūdens cirkulāciju, vasarā karstā ūdens izmaksas ir augstākas un lietotāji ziemā manuāli iesniedz lielāku karstā ūdens patēriņa daudzumu, kad tas ir lētāks, ņemot vērā apkures sezonu, un tad šos virtuālos kubikmetrus izmanto vasarā un negodīgā ceļā samazina savas rēķina izmaksas. Tāpat ir gadījumi, kad dzīvokļa īpašnieks sistemātiski noziņo lielāku patērētā ūdens daudzuma rādījumu, pēc kā konstatējot, ka ir izveidojusies pārmaksa, lūdz veikt pārrēķinu, veikt grāmatvedības programmā norādīto ūdens patēriņa rādījumu labošanu uz faktiskajiem ūdens patēriņa rādījumiem un atmaksāt pārmaksāto summu. Cits gadījums ir, kad tiek likti magnēti, lai mehāniski palēninātu skaitītāja darbību un tiktu uzrādīts mazāks patēriņš, tādējādi tiek veikta manipulācija ar rādītājiem un radīta situācija negodīgai samaksai par ūdens patēriņu. Līdz ar to attālināti nolasāmu ierīču uzstādīšana nodrošina uz faktisko patēriņu balstītu katra lietotāja rādījumu nolasīšanu, samazinot manipulācijas un manuālās ietekmes (rādījumu nolasīšanas datuma un apjoma) iespējamību.
Dzīvokļu īpašnieku kopība var izvērtēt iespēju papildus uzstādīt skaitītāju kopējā karstā ūdens sagatavošanas sistēmai, kas automātiski uzskaita siltumenerģijas patēriņu karstajam ūdenim un cirkulācijai. Tas palielina iespēju objektīvāk sarēķināt patērēto siltumenerģiju karstajam ūdenim. Taču ņemot vērā salīdzinoši augstas izmaksas (2000-2500 eur), tā ir dzīvokļu īpašnieku kopības iespēja pieņemt lēmumu par šādas sistēmas uzstādīšanu un kādas problēmas tā risina, ņemot vērā tehnisko un ekonomisko izvērtējumu.
Pārvaldnieka pienākums:
Pārvaldniekam jāizvērtē konkrētai mājai tehnisko iespējamību un izmaksu lietderību, kur viens no svarīgākajiem aspektiem aprēķina veikšanā ir ūdens starpības samazināšana ēkā, izvērtējot ūdens zuduma apmērus noteiktā periodā. Papildus pārvaldnieks izvērtē citas konkrētā ēkā pastāvošās problēmas saistībā ar ūdens skaitītājiem un rādījumiem un iespējamību tās daļēji vai pilnībā atrisināt, uzstādot attālināti nolasāmus ūdens skaitītājus. Pārvaldnieks informē dzīvokļu īpašnieku kopību par veikto tehnisko un ekonomisko izvērtējumu un mājas aprakstošo situāciju. Izrietoši dzīvokļu īpašnieku kopība lemj par attālināti nolasāmu ūdens skaitītāju uzstādīšanu visā ēkā. Izvērtējumam jābūt dokumentētam un pievienotam mājas lietā.
Ja kopība ir pieņēmusi lēmumu par attālināti nolasāmu individuālu siltumenerģijas patēriņa skaitītāju vai attālināti nolasāmu individuālo karstā ūdens patēriņa skaitītāju uzstādīšanu, pamatojoties uz pārvaldītāja kļūdaini vai kā citādi nepilnīgi vai neobjektīvi noteikto tehnisko iespējamību vai ekonomisko pamatojumu attālināti nolasāmu individuālā patēriņa uzskaites ierīču uzstādīšanai, dzīvojamās mājas īpašnieki pēc savas iniciatīvas var no jauna ierosināt lēmuma pieņemšanu. Tajā pat laikā dzīvokļu īpašnieku kopībai pārvaldnieka sniegtā dokumentācija par tehnisko iespējamību un izmaksu lietderību ir jāizvērtē atbildīgi un kritiski, ņemot vērā, ka saskaņā ar Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likuma 5.pantu dzīvojamās mājas pārvaldīšanas nodrošināšana ir dzīvojamās mājas īpašnieka pienākums.
Problēmas apraksts
Noteikumu projekta 3.2. un 4.2. apakšpunktos minēts jēdziens ēkas aprēķina platība, kas ēku energoefektivitātes jomā vairs netiek lietots.
Risinājuma apraksts
Ievērojot Ministru kabineta 2021.gada 8.aprīļa noteikumus Nr. 222 "Ēku energoefektivitātes aprēķina metodes un ēku energosertifikācijas noteikumi", kur izmantots jēdziens references platība (references grīdas platība saskaņā ar standarta LVS EN ISO 52000-1:2020 9.4.3. punktu) attiecīgi jēdziens "ēkas aprēķina platība" aizstāts ar jēdzienu "ēkas references platība".
Problēmas apraksts
Noteikumu 5. un 8. punktos minēta daudzdzīvokļu dzīvojamā māja.
Risinājuma apraksts
Noteikumi nosaka minimālās prasības ekspluatējamām ēkām, un Direktīvas 2023/1791 15. panta 1. punktā norādīts, ka prasības attiecas uz daudzdzīvokļu ēkām un nedzīvojamām ēkām. Ievērojot minēto, Noteikumu 5. un 8. punktos precizēts, ka prasības attiecas uz daudzdzīvokļu dzīvojamām mājām un nedzīvojamā ēkām.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- daudzdzīvokļu dzīvojamo māju īpašnieki
Ietekmes apraksts
Dzīvokļu īpašnieku kopības jāizskata jautājumu par attālināti nolasāmu individuālo siltumenerģijas patēriņa uzskaites ierīču un skaitītāju, kas mēra mājsaimniecības karstā ūdens patēriņu katrā ēkas vienībā, uzstādīšanu. Pirms lēmuma pieņemšanas, dzīvokļu īpašnieku kopībai sadarbībā ar pārvaldnieku jāizvērtē divi faktori – tehniskā iespējamība, ko apliecina ēkas tehniskā dokumentācija, un ekonomiskais pamatojums attiecībā pret potenciālo enerģijas ietaupījumu. Papildus izmaksas var veidot neatkarīga eksperta ēku energoefektivitātes jomā pakalpojumu izmantošana. Minētais eksperts var sniegt atbalstu siltumenerģijas maksājamās daļas aprēķina metodikas izstrādē un pielāgošanā konkrētai mājai.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Uzņēmējiem paplašinās iespējas piegādāt un uzstādīt jaunas ierīces un iekārtas, tātad sniegt pakalpojumus un veicināt konkurenci konkrētajā tirgū.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Uzņēmējiem paplašinās iespējas piegādāt un uzstādīt jaunas iekārtas un ierīces, tātad sniegt pakalpojumus un veicināt konkurenci konkrētajā tirgū.
2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Uzņēmējiem būs nepieciešami papildus darbinieki, lai piegādātu un uzstādītu jaunas iekārtas un ierīces.
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta 2015. gada 15. septembra noteikumi Nr. 524 "Kārtība, kādā nosaka, aprēķina un uzskaita katra dzīvojamās mājas īpašnieka maksājamo daļu par dzīvojamās mājas uzturēšanai nepieciešamajiem pakalpojumiem"
Pamatojums un apraksts
Ministru kabineta 2015. gada 15. septembra noteikumos Nr. 524 "Kārtība, kādā nosaka, aprēķina un uzskaita katra dzīvojamās mājas īpašnieka maksājamo daļu par dzīvojamās mājas uzturēšanai nepieciešamajiem pakalpojumiem" papildināta dzīvojamai mājai piegādātās siltumenerģijas uzskaites (sadales) iespēja ar siltumenerģijas patēriņa noteikšanas sistēmu, izmantojot tiešsaistē periodiski fiksētus siltumnesēja caurplūdes un apkures cauruļvadu virsmu temperatūras datus.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
4.2. Cita informācija
Tiesību aktu projekti tiek virzīti vienlaicīgi, lai nodrošinātu vienādu spēkā stāšanās brīdi
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32023L1791
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
2023. gada 13. septembra Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva (ES) 2023/1791 par energoefektivitāti un ar ko groza Regulu (ES) 2023/955 (pārstrādātā redakcija) (turpmāk – Direktīva 2023/1791)
Apraksts
Direktīvas 2023/1791 14.panta 1.punkts, 15.panta 1. punkts, 16. pants, 18. panta 1. punkta transponēšana.
ES tiesību akta CELEX numurs
02012L0027-20181224
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva 2012/27/ES ( 2012. gada 25. oktobris ) par energoefektivitāti, ar ko groza Direktīvas 2009/125/EK un 2010/30/ES un atceļ Direktīvas 2004/8/EK un 2006/32/EK Dokuments attiecas uz EEZ (turpmāk - Direktīva 2012/27/ES)
Apraksts
Direktīvas 2012/27/ES 9.a, 9.b, 9.c, 10.a panta transponēšana.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
2023. gada 13. septembra Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva (ES) 2023/1791 par energoefektivitāti un ar ko groza Regulu (ES) 2023/955 (pārstrādātā redakcija) (turpmāk – Direktīva 2023/1791)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Direktīvas 2023/1791 14.panta 1.punkts/ Direktīvas 2012/27/ES 9.a pants
Projekta 1.punkts (noteikumu 5.punkts un 5.1 punkts); un projekta 2.punkts (noteikumu 7. punkts); Ministru kabineta 2008. gada 21. oktobra noteikumu Nr. 876 “Siltumenerģijas piegādes un lietošanas noteikumi” 2.3, 8. un 15. punkti; Ministru kabineta 2015. gada 15. septembra Nr. 524 “Kārtība, kādā nosaka, aprēķina un uzskaita katra dzīvojamās mājas īpašnieka maksājamo daļu” 19.punkts
Pārņemtas daļēji
Enerģētikas likumā ar 2024. gada 13. jūnija likumu "Grozījumi Enerģētikas likumā" tika iekļauti termini "efektīva siltumapgāde" un "efektīva aukstumapgāde". Papildus iekļauts jauns pants (49.prim viens pants), kas dod deleģējumu Ministru kabinetam noteikt efektīvas centralizētās siltumapgādes un efektīvas centralizētās aukstumapgādes kritērijus, tajā izmantojamos enerģijas veidus un to īpatsvaru. Klimata un enerģētikas ministrija izstrādā jaunos Ministru kabineta noteikumus saistībā ar efektīvu aukstumapgādi un siltumapgādi.
-
Direktīvas 2023/1791 15.panta 1.punkts/ Direktīvas 2012/27/ES 9.b pants
Projekta 1.punkts (noteikumu 5.punkts un 5.1 punkts); projekta 2.punkts (noteikumu 7. punkts), projekta 3.punkts (noteikumu 8.punkts) noteikumu 1.-3. pielikums; Ministru kabineta 2008. gada 21. oktobra noteikumu Nr. 876 „Siltumenerģijas piegādes un lietošanas noteikumi” 8.2 punkts, Ministru kabineta 2015. gada 15. septembra Nr. 524 “Kārtība, kādā nosaka, aprēķina un uzskaita katra dzīvojamās mājas īpašnieka maksājamo daļu” 17.-23.punkts, 31., 31.1., 32. un 33. punkts; Ministru kabineta 2008. gada 9. decembra noteikumu Nr. 1013 „Kārtība, kādā dzīvokļa īpašnieks daudzdzīvokļu dzīvojamā mājā norēķinās par pakalpojumiem, kas saistīti ar dzīvokļa īpašuma lietošanu” 14. punkts; Dzīvokļa īpašuma likuma 13.panta trešā daļa; Latvijas būvnormatīva LBN 231-15 "Dzīvojamo un publisko ēku apkure un ventilācija" 4.1. punkts; Ministru kabineta 2015. gada 30. jūnija noteikumu Nr. 332 „Latvijas būvnormatīvs LBN 221-15 “Ēku iekšējais ūdensvads un kanalizācija” 138. un 139. punkts
Pārņemtas pilnībā
-
Direktīvas 2023/1791 16.panta 1.punkts/ Direktīvas 2012/27/ES 9.c pants
Projekta 1.punkts (noteikumu 5.punkts), projekta 5.punkts (noteikumu 15. punkts); Ministru kabineta 2008. gada 21. oktobra noteikumu Nr. 876 „Siltumenerģijas piegādes un lietošanas noteikumi” 8.6 punkts
Pārņemtas pilnībā
-
Direktīvas 2023/1791 16.panta 2.punkts/ Direktīvas 2012/27/ES 9.c pants
Projekta 4.punkts (noteikumu 14. punkts), projekta 6.punkts (noteikumu 16. punkts); Ministru kabineta 2008. gada 21. oktobra noteikumu Nr. 876 „Siltumenerģijas piegādes un lietošanas noteikumi” 8.7, 8.8 punkts.
Pārņemtas pilnībā
-
Direktīvas 2023/1791 18.panta 1.punkts/ Direktīvas 2012/27/ES 10.a pants
Projekta 2.punkts (noteikumu 7. punkts), noteikumu 1.-3. pielikums; Ministru kabineta 2008. gada 21. oktobra noteikumu Nr. 876 “Siltumenerģijas piegādes un lietošanas noteikumi” 36. 1 1.-2. apakšpunktiem un 36.4 punkta 1. un 2. apakšpunktiem, Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likuma 17.2 panta trešā un ceturtā daļa, Ministru kabineta 2015. gada 15. septembra noteikumi Nr. 524 “Kārtība, kādā nosaka, aprēķina un uzskaita katra dzīvojamās mājas īpašnieka maksājamo daļu par dzīvojamās mājas uzturēšanai nepieciešamajiem pakalpojumiem” 6., 6.1., 6.2, 17. punkti
Pārņemtas pilnībā
-
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projektā iekļauta dzīvojamai mājai piegādātās siltumenerģijas uzskaites (sadales) iespēja ar siltumenerģijas patēriņa noteikšanas sistēmu, izmantojot tiešsaistē periodiski fiksētus siltumnesēja caurplūdes un apkures cauruļvadu virsmu temperatūras datus, kas ir izmantotā rīcības brīvība saskaņā ar Direktīvas 2023/1791 15.panta 1.punktā otro daļu, kur minēts par alternatīvu izmaksu ziņā lietderīgu metožu siltumenerģijas patēriņa uzskaitei izmantošanas iespēju. Kritēriji un metode, lai noteiktu, pie kādiem to uzskata izmaksu ziņā nelietderīgu, norādīts Noteikumu 3.pielikumā.
Direktīvas 2023/1791 18. panta 2. punkta otrās daļas (Direktīvas Nr. 2012/27/ES 10.a panta 2.punkta otrās daļas) nosacījumi nav ietverti Ministru kabineta 2008. gada 21. oktobra noteikumos Nr. 876 “Siltumenerģijas piegādes un lietošanas noteikumi”, kas nosaka, ka rēķina izrakstīšana ir uzskatāma par maksājuma pieprasījumu.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2008. gada 21. oktobra noteikumu Nr. 876 "Siltumenerģijas piegādes un lietošanas noteikumi "Siltumenerģijas piegādes un lietošanas noteikumi" 8.punktu norēķini starp piegādātāju un lietotāju notiek saskaņā ar siltumenerģijas skaitītāju rādījumiem, kurus vienu reizi mēnesī nolasa vai nu izmantojot attālinātas nolasīšanas iespējas, vai, ja tas nav tehniski iespējams, manuāli nolasot skaitītāja rādījumus. Lai nodrošinātu objektīvu un korektu patērētās siltumenerģijas uzskaiti, siltumenerģijas skaitītāja rādījumu nolasīšanu veic siltumenerģijas piegādātājs. Savukārt siltumenerģijas izmaksu sadale daudzdzīvokļu ēkās notiek vai nu saskaņā ar siltumenerģijas skaitītāju, vai siltuma maksas sadalītāju rādījumiem, kurus nolasa ēkas īpašnieks vai pārvaldītājs, vai arī saskaņā ar kādu no Ministru kabineta 2015. gada 15. septembra noteikumos Nr. 524 “Kārtība, kādā nosaka, aprēķina un uzskaita katra dzīvojamās mājas īpašnieka maksājamo daļu par dzīvojamās mājas uzturēšanai nepieciešamajiem pakalpojumiem” iekļautajām metodikām, kuru atbilstoši Ministru kabineta 2008.gada 9.decembra noteikumu Nr.1013""Kārtība, kādā dzīvokļa īpašnieks daudzdzīvokļu dzīvojamā mājā norēķinās par pakalpojumiem, kas saistīti ar dzīvokļa īpašuma lietošanu” 17.1 pantu izvēlas ēkas pārvaldnieks.
Direktīvas 2023/1791 18. panta 2. punkta otrās daļas (Direktīvas Nr. 2012/27/ES 10.a panta 2.punkta otrās daļas) nosacījumi nav ietverti Ministru kabineta 2008. gada 21. oktobra noteikumos Nr. 876 “Siltumenerģijas piegādes un lietošanas noteikumi”, kas nosaka, ka rēķina izrakstīšana ir uzskatāma par maksājuma pieprasījumu.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2008. gada 21. oktobra noteikumu Nr. 876 "Siltumenerģijas piegādes un lietošanas noteikumi "Siltumenerģijas piegādes un lietošanas noteikumi" 8.punktu norēķini starp piegādātāju un lietotāju notiek saskaņā ar siltumenerģijas skaitītāju rādījumiem, kurus vienu reizi mēnesī nolasa vai nu izmantojot attālinātas nolasīšanas iespējas, vai, ja tas nav tehniski iespējams, manuāli nolasot skaitītāja rādījumus. Lai nodrošinātu objektīvu un korektu patērētās siltumenerģijas uzskaiti, siltumenerģijas skaitītāja rādījumu nolasīšanu veic siltumenerģijas piegādātājs. Savukārt siltumenerģijas izmaksu sadale daudzdzīvokļu ēkās notiek vai nu saskaņā ar siltumenerģijas skaitītāju, vai siltuma maksas sadalītāju rādījumiem, kurus nolasa ēkas īpašnieks vai pārvaldītājs, vai arī saskaņā ar kādu no Ministru kabineta 2015. gada 15. septembra noteikumos Nr. 524 “Kārtība, kādā nosaka, aprēķina un uzskaita katra dzīvojamās mājas īpašnieka maksājamo daļu par dzīvojamās mājas uzturēšanai nepieciešamajiem pakalpojumiem” iekļautajām metodikām, kuru atbilstoši Ministru kabineta 2008.gada 9.decembra noteikumu Nr.1013""Kārtība, kādā dzīvokļa īpašnieks daudzdzīvokļu dzīvojamā mājā norēķinās par pakalpojumiem, kas saistīti ar dzīvokļa īpašuma lietošanu” 17.1 pantu izvēlas ēkas pārvaldnieks.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Direktīvas 2023/1791 14.panta 1.punkts, 15.panta 1. punkts, 16. pants, 18. panta 1. punkts analogi Direktīva 2012/27/ES 9.a, 9.b, 9.c, 10.a pantam.
Direktīvas 2023/1791 14.panta 2.punkts / Direktīvas 2012/27/ES 9.a pants (attiecas uz piederības robežu) ir transponēts ar Ministru kabineta 2008. gada 21. oktobra noteikumu Nr. 876 “Siltumenerģijas piegādes un lietošanas noteikumi” 2.1, 2.3, 6., 8. 10., 15., 30. un 31. punktu.
Direktīvas 2023/1791 15.panta 2.punkta prasība par individuālo skaitītāju uzstādīšanu mājsaimniecības karstajam ūdenim jaunbūvēs iekļauta Ministru kabineta 2015. gada 30. jūnija noteikumu Nr. 332 „Latvijas būvnormatīvs LBN 221-15 “Ēku iekšējais ūdensvads un kanalizācija” 138. un 139. punktā un Ministru kabineta 2008. gada 21. oktobra noteikumu Nr. 876 “Siltumenerģijas piegādes un lietošanas noteikumi” 8.2 punktā.
Nacionālais regulējums attiecībā uz aukstumapgādi ir Klimata un enerģētikas ministrijas kompetence līdz lietotāja energoapgādes sistēmas piederības robežai, Ekonomikas ministrijai no piederības robežas līdz galalietotājam un galaizmantotājam. Abas ministrijas turpina darbu Direktīvas 2023/1791 pārņemšanai noteiktajos termiņos.
Direktīvas 2023/1791 14.panta 2.punkts / Direktīvas 2012/27/ES 9.a pants (attiecas uz piederības robežu) ir transponēts ar Ministru kabineta 2008. gada 21. oktobra noteikumu Nr. 876 “Siltumenerģijas piegādes un lietošanas noteikumi” 2.1, 2.3, 6., 8. 10., 15., 30. un 31. punktu.
Direktīvas 2023/1791 15.panta 2.punkta prasība par individuālo skaitītāju uzstādīšanu mājsaimniecības karstajam ūdenim jaunbūvēs iekļauta Ministru kabineta 2015. gada 30. jūnija noteikumu Nr. 332 „Latvijas būvnormatīvs LBN 221-15 “Ēku iekšējais ūdensvads un kanalizācija” 138. un 139. punktā un Ministru kabineta 2008. gada 21. oktobra noteikumu Nr. 876 “Siltumenerģijas piegādes un lietošanas noteikumi” 8.2 punktā.
Nacionālais regulējums attiecībā uz aukstumapgādi ir Klimata un enerģētikas ministrijas kompetence līdz lietotāja energoapgādes sistēmas piederības robežai, Ekonomikas ministrijai no piederības robežas līdz galalietotājam un galaizmantotājam. Abas ministrijas turpina darbu Direktīvas 2023/1791 pārņemšanai noteiktajos termiņos.
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva 2012/27/ES ( 2012. gada 25. oktobris ) par energoefektivitāti, ar ko groza Direktīvas 2009/125/EK un 2010/30/ES un atceļ Direktīvas 2004/8/EK un 2006/32/EK Dokuments attiecas uz EEZ (turpmāk - Direktīva 2012/27/ES)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Direktīvas 2012/27/ES 9.a pants
Projekta 1.punkts (noteikumu 5.punkts un 5.1 punkts); un projekta 2.punkts (noteikumu 7. punkts); Ministru kabineta 2008. gada 21. oktobra noteikumu Nr. 876 “Siltumenerģijas piegādes un lietošanas noteikumi” 2.1, 2.3, 6., 8. 10., 15., 30. un 31. punkts; Ministru kabineta 2015. gada 15. septembra Nr. 524 “Kārtība, kādā nosaka, aprēķina un uzskaita katra dzīvojamās mājas īpašnieka maksājamo daļu” 19.punkts
Pārņemtas daļēji
Enerģētikas likumā ar 2024. gada 13. jūnija likumu "Grozījumi Enerģētikas likumā" tika iekļauti termini "efektīva siltumapgāde" un "efektīva aukstumapgāde". Papildus iekļauts jauns pants (49.prim viens pants), kas dod deleģējumu Ministru kabinetam noteikt efektīvas centralizētās siltumapgādes un efektīvas centralizētās aukstumapgādes kritērijus, tajā izmantojamos enerģijas veidus un to īpatsvaru. Klimata un enerģētikas ministrija izstrādā jaunos Ministru kabineta noteikumus saistībā ar efektīvu aukstumapgādi un siltumapgādi.
-
Direktīvas 2012/27/ES 9.b pants
Projekta 1.punkts (noteikumu 5.punkts un 5.1 punkts); projekta 2.punkts (noteikumu 7. punkts), projekta 3.punkts (noteikumu 8.punkts) noteikumu 1.-3. pielikums; Ministru kabineta 2008. gada 21. oktobra noteikumu Nr. 876 „Siltumenerģijas piegādes un lietošanas noteikumi” 8.2 punkts, Ministru kabineta 2015. gada 15. septembra Nr. 524 “Kārtība, kādā nosaka, aprēķina un uzskaita katra dzīvojamās mājas īpašnieka maksājamo daļu” 17.-23.punkts, 31., 31.1., 32. un 33. punkts; Ministru kabineta 2008. gada 9. decembra noteikumu Nr. 1013 „Kārtība, kādā dzīvokļa īpašnieks daudzdzīvokļu dzīvojamā mājā norēķinās par pakalpojumiem, kas saistīti ar dzīvokļa īpašuma lietošanu” 14. punkts; Dzīvokļa īpašuma likuma 13.panta trešā daļa.
Pārņemtas pilnībā
-
Direktīvas 2012/27/ES 9.c pants
Projekta 1.punkts (noteikumu 5.punkts), projekta 4.punkts (noteikumu 14. punkts), projekta 5.punkts (noteikumu 15. punkts), projekta 6.punkts (noteikumu 16. punkts); projekta 4.punkts (noteikumu 14. punkts), projekta 5.punkts (noteikumu 15. punkts), projekta 6.punkts (noteikumu 16. punkts)
Pārņemtas pilnībā
-
Direktīvas 2012/27/ES 10.a pants
Projekta 2.punkts (noteikumu 7. punkts), noteikumu 1.-3. pielikums; Ministru kabineta 2008. gada 21. oktobra noteikumu Nr. 876 “Siltumenerģijas piegādes un lietošanas noteikumi” 36.11.-2. apakšpunkts un 36.4 punkta 1. un 2. apakšpunkts; Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likuma 17.2 panta trešā un ceturtā daļa, Ministru kabineta 2015. gada 15. septembra noteikumu Nr. 524 “Kārtība, kādā nosaka, aprēķina un uzskaita katra dzīvojamās mājas īpašnieka maksājamo daļu par dzīvojamās mājas uzturēšanai nepieciešamajiem pakalpojumiem” 6., 6.1., 6.2, 17. punkts
Pārņemtas pilnībā
-
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Klimata un enerģētikas ministrijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Publiskā apspriešana notikusi no 05.08.2024. līdz 19.08.2024.Sabiedrības līdzdalības rezultātā netika saņemti priekšlikumi un iebildumi.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Attālināti nolasāmu individuālo siltumenerģijas patēriņa uzskaites ierīču un skaitītāju, kas mēra mājsaimniecības karstā ūdens patēriņu katrā ēkas vienībā, uzstādīšana ir būtisks priekšnoteikums energoefektivitātes pasākumu īstenošanas veicināšanai, kas mazinās ūdens zudumus un veicina racionālu resursu izmantošanu (īsā laikā varēs identificēt avārijas noplūdes gadījumu un vietu).
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Attālināti nolasāmu individuālo siltumenerģijas patēriņa uzskaites ierīču un skaitītāju, kas mēra mājsaimniecības karstā ūdens patēriņu katrā ēkas vienībā, uzstādīšana sekmēs galalietotāju informētību par faktisko patēriņu un ir būtisks priekšnoteikums energoefektivitātes pasākumu īstenošanas veicināšanai, mazinās ūdens zudumus un veicina racionālu resursu izmantošanu (īsā laikā varēs identificēt avārijas noplūdes gadījumu un vietu).
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
