Anotācija (ex-ante)

23-TA-2453: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par kārtību, kādā apgūstamas speciālās zināšanas bērnu tiesību aizsardzības jomā, šo zināšanu saturu un apjomu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai aktualizētu Ministru kabineta 2014. gada 1. aprīļa noteikumos Nr.173 „Noteikumi par kārtību, kādā apgūst speciālās zināšanas bērnu tiesību aizsardzības jomā, šo zināšanu saturu un apjomu”  (turpmāk – MK noteikumi Nr.173) noteikto speciālo zināšanu saturu, apjomu un apguves kārtību, ievērojot ANO Bērnu tiesību komitejas (turpmāk – Komiteja) 2016. gada 29. janvāra Noslēguma apsvērumos par Latvijas trešo līdz piekto periodisko ziņojumu CRC/C/LVA/CO/3-5 minēto un novērstu praksē konstatētās nepilnības, nodrošinot Bērnu tiesību aizsardzības likuma (turpmāk – BTAL) 5.1 panta pirmajā daļā noteikto subjektu, kuriem nepieciešamas speciālās zināšanas bērnu tiesību aizsardzības jomā (turpmāk - speciālisti), kompetences attīstību atbilstoši aktuālajām izmaiņām bērnu tiesību aizsardzības sistēmā, paaugstinot speciālistu profesionalitāti un to darba efektivitāti.
Ņemot vērā to, ka plānotie grozījumi pārsniedz pusi no MK noteikumiem Nr. 173, ir izstrādāts jauns noteikumu projekts. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts paredz mainīt kopš 2005. gada ieviesto kārtību, kādā BTAL 5.1 panta pirmajā daļā noteiktie bērnu tiesību aizsardzības subjekti apgūst un pilnveido speciālās zināšanas bērnu tiesību aizsardzības jomā, noteikt mācībās iegūstamo zināšanu saturu un apjomu, ņemot vērā jaunākās aktualitātes bērnu tiesību aizsardzības jomā, kā arī risināt tās problēmas un neskaidrības, kuras tika konstatētas, piemērojot MK noteikumus Nr. 173 praksē.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Laika posmā kopš stājušies spēkā MK noteikumi Nr. 173, ir notikušas vairākas izmaiņas un izdarīti secinājumi, kas ietekmē speciālistu kompetences pilnveides bērnu tiesību aizsardzības jomā īstenošanu:
- Komiteja 2016. gada 29. janvāra Noslēguma apsvērumos par Latvijas trešo līdz piekto periodisko ziņojumu CRC/C/LVA/CO/3-5 (turpmāk – Komitejas rekomendācijas) atzinīgi novērtēja tiesu un tiesībaizsardzības iestāžu darbiniekiem, izglītības un veselības aprūpes personālam nodrošinātās mācības bērnu tiesību jautājumos, tomēr izteica bažas par to, ka bērnu tiesību speciālistiem jāapgūst mācību programma par bērnu tiesību aizsardzību tikai viena gada laikā pēc stāšanās darbā un tālāk jāizglītojas tikai reizi piecos gados. Noslēguma apsvērumu 23. punktā Komiteja ieteica dalībvalstij nodrošināt, ka speciālistiem jāapgūst mācību programma par bērnu tiesību aizsardzību pirms stāšanās darbā un jāpiedalās tālākās mācībās vismaz reizi divos gados;
- lai uzlabotu speciālistu zināšanas bērnu tiesību aizsardzības jomā, atbilstoši 2015. gada 6. oktobra Ministru kabineta noteikumiem Nr. 575 “Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība” 9.2.1. specifiskā atbalsta mērķa “Paaugstināt sociālo dienestu darba efektivitāti un darbinieku profesionalitāti darbam ar riska situācijā esošām personām” 9.2.1.3. pasākuma “Atbalsts speciālistiem darbam ar bērniem ar saskarsmes grūtībām un uzvedības traucējumiem un vardarbību ģimenē” projekta Nr. 9.2.1.3/16/I/001 “Atbalsta sistēmas pilnveide bērniem ar saskarsmes grūtībām, uzvedības traucējumiem un vardarbību ģimenē” (turpmāk – 9.2.1.3. pasākums) izstrādātas un aprobētas profesionālās kompetences pilnveides izglītības programmas, kā arī to metodoloģijas speciālo zināšanu bērnu tiesību aizsardzības jomā apgūšanai;
- 2022. gada 21. decembrī pieņemtas Bērnu, jaunatnes un ģimenes attīstības pamatnostādnes 2022. - 2027. gadam un to pavadošais Bērnu, jaunatnes un ģimenes attīstības pamatnostādņu 2022.-2025. gadam īstenošanas plāns, kas paredz integrētu pieeju, īpaši uzsverot bērnu tiesību aizsardzības sistēmā iesaistīto speciālistu mācību nozīmi, nodrošinot vienotu izpratni par bērnu tiesību un interešu nodrošināšanu;
- Labklājības ministrijas informatīvajā ziņojumā “Par bērnu tiesību aizsardzības sistēmas pilnveidi” un  Valsts kontroles revīzijas ziņojumos "Atņemtā bērnība. Katram bērnam ir tiesības uzaugt ģimenē” un "”Problēmbērni” – pieaugušo neizdarību spogulis” aktualizēta speciālistu nepietiekama kompetence bērnu tiesību un interešu aizsardzībā, dažādas piemērotās pieejas problēmu risināšanai un iesaistīto speciālistu izpratnes līmeņa problemātika;
- bērnu tiesību aizsardzībā iesaistīto speciālistu profesionālās kompetences pilnveide līdz 2023. gada IV ceturksnim tika nodrošināta 9.2.1.3. pasākuma ietvaros un Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas (turpmāk - VBTAI) īstenoto valsts budžeta finansētu programmu ietvaros;
- Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 4.3.6. specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto cilvēku, tostarp vistrūcīgāko un bērnu, sociālo integrāciju” 4.3.6.1. pasākumā „Speciālistu, kuru profesionālā darbība saistīta ar bērnu tiesību aizsardzības nodrošināšanu, profesionālās kvalifikācijas pilnveide un bērnu likumisko pārstāvju atbildības stiprināšana bērnu tiesību aizsardzības sistēmas reorganizācijas ietvaros” (turpmāk – 4.3.6.1. pasākums), izpētot spēkā līdz šim īstenotās mācību programmas un to metodoloģijas, analizējot normatīvos aktus, kā arī izvērtējot un nosakot bērnu tiesību aizsardzībā iesaistīto speciālistu darba pienākumu izpildei nepieciešamās speciālās zināšanas un prasmes, izstrādāti vienoti un savstarpēji papildinoši profesionālās kompetences pilnveides programmu paraugi, tai skaitā e-mācību modulis, un to metodikas;
- bērnu tiesību aizsardzības sistēmā veiktas institucionālas un funkcionālas izmaiņas. Notikusi VBTAI nosaukuma un kompetences maiņa. Turpmāk Bērnu aizsardzības centram (turpmāk – Centrs) noteikta kompetence veikt izglītojošu un koordinējošu darbu, kā arī metodisko vadību institūcijām un speciālistiem bērnu aizsardzības jautājumos, institūciju sadarbības jautājumos un bērnu tiesību un interešu nodrošināšanā, tādējādi nostiprinot un sistēmiski definējot vienotu izpratni par Latvijas bērnu aizsardzības sistēmu un nodrošinot tās efektīvu darbību.


Noteikumu projekts paredz:
- noteikt BTAL 5.1 panta pirmajā daļā noteiktajiem subjektiem nepieciešamo zināšanu saturu atbilstoši  4.3.6.1. pasākumā veiktās analīzes rezultātiem, izdarītajiem secinājumiem un rekomendācijām un ņemot vērā 9.2.1.3. pasākuma rezultātus;
- mainīt speciālo zināšanu bērnu tiesību aizsardzības jomā pilnveides laika plānojumu;
- novērst praksē konstatētās neskaidrības, organizējot profesionālās kompetences pilnveidi BTAL 5.1 panta pirmās daļas 20. punktā minētajiem subjektiem, un precizēt regulējumu attiecībā uz darba devēja organizētajām mācībām;
- noteikt tiesības Valsts probācijas dienestam īstenot mācības par speciālām zināšanām bērnu tiesību jautājumos darba devējiem, kuri nodrošina kriminālsoda un audzinoša rakstura piespiedu līdzekļa – sabiedriskais darbs – izpildi, un viņu darbiniekiem (turpmāk – sabiedriskā darba devējs) vai brīvprātīgā darba veicējiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Skat. sadaļu "Pašreizējā situācija".
Risinājuma apraksts
Speciālo zināšanu saturs
Lai noteiktu speciālistiem nepieciešamo speciālo zināšanu saturu, Centrs 2023. gadā 4.3.6.1. pasākuma ietvaros īstenotā pakalpojumā “Profesionālās kompetences pilnveides mācību programmu un metodoloģiju pilnveide un izstrāde bērnu tiesību aizsardzības jomā” ir veicis normatīvo aktu un citu pieejamo dokumentu izpēti un analīzi, speciālistiem atbilstīgāko mācību metožu izpēti, vērtējis speciālistu aptaujās un fokusa grupās saņemtos viedokļus, un ņemto vērā arī pētnieku pieredzi pieaugušo efektīvas un mūsdienīgas tālākizglītības metožu īstenošanā praksē, ir nodrošinājis profesionālās kompetences pilnveides programmu paraugu aktualizāciju un to metodiku izstrādi.

Speciālo zināšanu saturs veidots pamatojoties uz ANO Bērnu tiesību aizsardzības konvenciju un tās oficiālajiem skaidrojumiem, ko sniegusi Bērnu tiesību komiteja savos vispārējos komentāros. Speciālo zināšanu saturs balstīts četros galvenajos tematiskajos virzienos, kuri ir izvērsti pakārtotās tēmās, kas detalizēti iestrādātas Centra izstrādātajos programmu paraugos atbilstoši mācību programmas mērķgrupas profesionālajai specifikai. Speciālo zināšanu satura noteikšanā un profesionālās kompetences pilnveides programmu aktualizācijā ņemts vērā, ka, mainoties aktualitātēm, problemātikai un normatīvajam regulējumam bērnu tiesību aizsardzības jomā, programmu saturā būs nepieciešamas izmaiņas, savukārt tiesību principi un jomas, kurās šie tiesību principi darbojas paliek nemainīgi. Tāpēc speciālo zināšanu pilnveides process ir balstīts uz zināšanu aktualizēšanu caur tiesību principiem, atbilstoši tam laika brīdim, kurā konkrētās mācības notiks.

Profesionālās kompetences pilnveides programmu paraugi tika prezentēti Bērnu lietu sadarbības padomes apakšgrupas “Ģimeņu, bērnu un jauniešu  atbalsta un speciālistu kompetences pilnveides jomā” 2023. gada 11. septembra, 25. septembra, 16. oktobra un 6. novembra sēdēs, kurā piedalījās Labklājības ministrijas Bērnu un ģimenes politikas departaments, Tieslietu ministrijas Valststiesību departamenta Administratīvās atbildības politikas nodaļa, Izglītības un zinātnes ministrijas Izglītības departaments, Iekšlietu ministrijas nozares politikas departaments, Latvijas Pašvaldību savienība, Bērnu aizsardzības centrs, biedrība “Latvijas Bāriņtiesu asociācija”, biedrība “Latvijas Pašvaldību sociālo dienestu vadītāju apvienība”, Rīgas domes Labklājības departaments, Valsts policija, Izglītības kvalitātes valsts dienests, Valsts policijas koledža, biedrība “Latvijas Bērnu labklājības tīkls”, nodibinājums “Latvijas Tiesnešu mācību centrs”, iebildumi par mācību programmu saturu netika saņemti.

Speciālo zināšanu galvenie tematiskie virzieni ir:
1. Tiesiskais regulējums bērnu tiesību aizsardzībā ar mērķi:
- iegūt zināšanas un prasmes par bērnu tiesību aizsardzības principiem, kas ietverti Latvijai saistošajos starptautiskajos līgumos, piemēram, ANO Bērnu tiesību konvencijā, tai skaitā ANO Bērnu tiesību komitejas vispārējie komentāros, un Latvijas tiesību aktos, kā arī par tiesiskā regulējuma saturu, tiesību normu mērķi, pamatojumu un ietekmi uz speciālistu, kas strādā ar bērniem un bērnu labā, profesionālo darbību;
- iegūt zināšanas un prasmes par Latvijas, Eiropas Padomes, Eiropas Savienības un ANO politikas attīstības dokumentiem un aplūkot jaunākos politikas attīstības dokumentus, izzinot jaunās politikas attīstības prioritātes, to saturu, nozīmi un pamatojumu, prognozējamo  ietekmi uz tiesisko regulējumu Latvijā un speciālistu profesionālo darbību;
- iegūt zināšanas par Latvijas tiesu un valsts un pašvaldību institūciju, Eiropas Cilvēktiesību tiesas, Eiropas Savienības Tiesas, ANO Bērnu tiesību komitejas un citu ANO institūciju praksi, kā arī tiesu un citu institūciju prakses atziņām.
Tematiskajā virzienā iekļautas tādas tēmas, kā Latvijai saistošie starptautiskie līgumi bērnu tiesību jomā; Eiropas Savienības tiesiskais regulējums;  starptautiskās rekomendācijas un vadlīnijas; Latvijas nacionālais tiesiskais regulējums; Latvijas valsts politika bērnu tiesību jomā.
2. Bērna labāko interešu, diskriminācijas aizlieguma principi un tiesības uz dzīvību, izdzīvošanu un attīstību ar mērķi:
- iegūt zināšanas par bērna labāko interešu principu kontekstā ar trīs citiem vispārējiem bērna tiesību principiem, proti: bērna tiesībām tikt uzklausītam, nebūt diskriminētam, kā arī tiesībām uz dzīvību un attīstību, kā arī zināšanas un prasmes par šo principu nozīmi un lomu valsts bērnu tiesību aizsardzības sistēmas efektīvā funkcionēšanā;
- iegūt zināšanas un prasmes par bērna labāko interešu principa saturu un mērķiem, kā arī bērna labāko interešu izvērtēšanu un noteikšanas procesu, kā arī aspektiem, kuri jāņem vērā šo procesu organizējot;
- iegūt zināšanas par bērna informēšanas, uzklausīšanas un viedokļa lomu bērna labāko interešu identificēšanā, gan attiecībā uz atsevišķām lietām, kurās iesaistīts bērns, gan bērniem, kā sabiedrības daļu, bērna viedokļa ņemšanu vērā un tā nozīmi lēmumu pieņemšanas procesā, kas skar vai var skart bērnu;
- iegūt zināšanas un prasmes par veicamajām darbībām, lai nediskriminētu bērnu lēmumu pieņemšanas un citos procesos, bet sniegtu vienlīdzīgas iespējas visiem bērniem izmantot tiem noteiktās tiesības. Identificēt pozitīvus pasākumus, kuri tiek realizēti Latvijā un citās ES valstīs, lai īstenotu diskriminācijas aizliegumu ar aktīvām darbībām, preventīvu rīcību.
Tematiskajā virzienā iekļautas tādas tēmas, kā bērna labāko interešu principa būtība, saturs, sasaiste ar citiem bērna tiesību principiem un tā nozīme procesuālo tiesību normu piemērošanas praksē; bērna interešu izvērtēšanas un noteikšanas pamati; aspekti, kas jāņem vērā, izvērtējot bērna intereses un to sasaiste ar konkrētām bērna cilvēktiesībām; aspektu saturs un apsvēršana, izvērtējot bērna labākās intereses; vardarbība pret nepilngadīgu personu, tās veidi, pazīmes un sekas; vardarbības problēmas identificēšanas un definēšanas izaicinājumi.
3. Bērna līdzdalības princips:
- iegūt zināšanas un prasmes par bērna līdzdalības principa būtību, saturu un nozīmi, kā arī tā saistību ar citiem bērnu tiesību aizsardzības principiem, tai skaitā un ne tikai bērna labāko interešu principu, diskriminācijas aizliegumu, bērna tiesībām uz dzīvību un attīstību;
- iegūt zināšanas un prasmes, kā nodrošināt bērnu līdzdalību un tiesības būt uzklausītam, tai skaitā, ka šī tiesība bez ierobežojuma attiecas uz visa veida ar bērnu vai bērniem saistītiem lēmumiem, tostarp uz tiesvedību saistībā ar vecāku šķiršanos, jautājumos par aizgādību, aprūpi un adopciju, par bērniem, kuri nonākuši konfliktā ar likumu un citās lietās;
- iegūt zināšanas un prasmes par līdzdalības principa lomu lēmumu pieņemšanā, kas skar vai var skart bērnu, atbilstoši bērna vecumam un briedumam. Iegūt izpratni bērna vecuma un brieduma jēdzieniem un to nozīmi;
- iegūt zināšanas un prasmes kā organizēt bērna līdzdalības procesus: bērna informēšanu, uzklausīšanu, atgriezeniskās saites sniegšanu bērnam, kā veicināt kvalitatīvu un pamatotu lēmumu pieņemšanu.
Tematiskajā virzienā iekļautas tādas tēmas, kā bērna līdzdalības princips lēmumu pieņemšanā, kas skar vai var skart bērnu, atbilstoši bērna vecumam, briedumam un spējai formulēt viedokli; bērna informēšana un viedokļa uzklausīšana - būtība, mērķi, metodes, viedokļa interpretācija; bērna līdzdalība lēmumu pieņemšanas procesos, tostarp ģimenē, izglītības iestādēs, valsts un pašvaldības līmenī.
4. Starpinstitūciju sadarbība kā bērnu tiesību aizsardzības darba organizācijas metode:
- iegūt zināšanas un prasmes par starpinstitūciju sadarbības mērķiem, veidiem un īstenošanas formām, vadoties no starptautiskajiem tiesību aktiem, rekomendācijām, Eiropas Savienības un Padomes vadlīnijām, kā arī Latvijas tiesiskā regulējuma un prakses;
- iegūt zināšanas un prasmes par bērnu tiesību aizsardzības principu īstenošanas formas starpinstitūciju sadarbībā, kā arī sadarbības formām un metodēm;
- iegūt zināšanas un prasmes par sadarbības formām un priekšrocībām gan starp dažādiem speciālistiem, kuri veic pienākumus bērnu tiesību aizsardzībā, gan dažādām institūcijām, kuras īsteno savas funkcijas bērnu tiesību aizsardzībā.
Tematiskajā virzienā iekļautas tādas tēmas, kā starpinstitūciju sadarbības būtība, mērķi, saistība ar bērnu tiesību aizsardzību; starpinstitūciju sadarbības formas un metodes; sadarbība starp institūcijām valsts, pašvaldības un speciālistu līmeņos – mērķi, uzdevumi un sadarbības formas.

Speciālo zināšanu apgūšanas un pilnveides laika plānojums
Ņemot vērā Komitejas rekomendācijas veicināt to, ka speciālisti speciālās zināšanas apgūst pirms stāšanas darbā un regulāri pilnveidotu speciālās zināšanas, ir iespējami vairāki varianti:
- speciālists speciālās zināšanas var apgūt studiju laikā, ja augstākās izglītības iestāde šādu iespēju piedāvā. Piemēram, topošie policisti apgūst noteikumu projekta 4. punktā minēto sākotnējās profesionālās kompetences pilnveides programmu Valsts policijas koledžā. Saskaņā ar noteikumu projektā noteikto kārtību mācības īstenojamas atbilstoši Centrs izstrādātājam programmu paraugam un tās metodikai;
- bāriņtiesu priekšsēdētāji, priekšsēdētāju vietnieki un locekļi, atbilstoši Bāriņtiesu likuma 10. panta trešajai daļai, zināšanas apgūst sešu mēnešu laikā pēc darba tiesisko attiecību nodibināšanas, neieskaitot pārbaudes laiku un saskaņā ar Ministru kabineta 2006.gada 5.decembra noteikumos Nr.984 “Noteikumi par bāriņtiesas priekšsēdētāja, bāriņtiesas priekšsēdētāja vietnieka un bāriņtiesas locekļa mācību programmas saturu un apmācības kārtību” noteikto;
 - jaunatnes lietu speciālisti atbilstoši Ministru kabineta 2008.gada 16.decembra noteikumos Nr.1047 “Jaunatnes lietu speciālistu apmācības kārtība” noteiktajai kārtībai;
- vispārējās izglītības, profesionālās izglītības un interešu izglītības pedagogi atbilstoši Ministru kabineta 2018.gada 11.septembra noteikumos Nr. 569 “Noteikumi par pedagogiem nepieciešamo izglītību un profesionālo kvalifikāciju un pedagogu profesionālās kompetences pilnveides kārtību” noteiktajam;
- apgūstot profesionālās kompetences pilnveides programmu, stājoties amatā;
- ārstniecības personas atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem "Noteikumi par ārstniecības personu un studējošo, kuri apgūst medicīniskās izglītības programmas, kompetenci ārstniecībā un šo personu teorētisko un praktisko zināšanu apjomu" (23-TA-3092);
- piedaloties darba devēja organizētajās mācībās vai apgūstot kompetences pilnveides programmu, ja speciālists ir BTAL 5.1 panta pirmās daļas 20. punktā minētais subjekts.

Profesionālās kompetences pilnveides programmas apguve
Līdz šim speciālisti profesionālo kompetenci bērnu tiesību aizsardzībā pilnveidoja pirmreizēji apgūstot 40 akadēmisko stundu profesionālās kvalifikācijas pilnveides programmu un ik pēc pieciem gadiem zināšanas pilnveidoja, piedaloties 24 akadēmisko stundu zināšanu pilnveides izglītības programmā. Attiecībā uz ieteikumu mainīt kompetences pilnveides biežumu noteikumu projekts paredz, ka speciālisti zināšanas pilnveidos ik pēc diviem gadiem, apgūstot vienu astoņu akadēmisko stundu moduli no 24 akadēmisko stundu kārtējās profesionālās kompetences pilnveides programmas (turpmāk – kārtējā  programma) atbilstoši savas profesionālās darbības jomai.
Minētais pamatojams ne vien ar Komitejas rekomendācijās norādīto par nepieciešamību speciālistiem pilnveidot zināšanas biežāk nekā līdz šim, bet arī ar sabiedrībā pastāvošās psihosociālās problemātikas mainību un speciālistu spējām pielāgoties sabiedrības pieprasījumam, nodrošinot bērniem kvalitatīvu un profesionālu atbalstu vai pakalpojumus un tiesisko interešu un tiesību aizsardzību. Regulārāka zināšanu pilnveide ļaus efektīvāk pielāgot zināšanas aktuālajai problemātikai un straujajam sabiedrības dzīves ritmam.
Praksē tas nozīmē, ka noteikumos noteikto sākotnējās kompetences pilnveides programmu (turpmāk – sākotnējā programma) speciālists apgūst ne vēlāk kā sešu mēnešu laikā pēc stāšanās amatā, pieņemšanas darbā, uzņemšanas advokātu skaitā vai tādā pakalpojumu sniegšanas uzsākšanas, kur tiek vai var tikt skartas bērna tiesības un tiesiskās intereses. Savukārt turpmāko sešu gadu periodā speciālistiem jāapgūst kārtējā programma 24 akadēmisko stundu apjomā, kas izpildāms, ik pēc diviem gadiem secīgi apgūstot vienu no kārtējās programmas moduļiem 8 akadēmisko stundu apmērā atbilstoši savai profesionālās darbības jomai (sešu gadu periodā tiek apgūti trīs atšķirīgi moduļi). Līdz ar to, ja patlaban speciālisti apgūst 24 stundu mācības piecu gadu periodā, pēc izmaiņām 24 stundu mācības tiks apgūtas sešu gadu periodā, tomēr ar lielāku regularitāti. Darba devējam ir pienākums nodrošināt, lai speciālists apgūtu un pilnveidotu speciālās zināšanas bērnu tiesību aizsardzības jomā noteiktajos kompetences pilnveides termiņos. Savukārt, brīvās profesijas pārstāvji (piemēram, advokāts, notārs vai pasākuma organizētājs) zināšanu apguvei un pilnveidei bērnu tiesību aizsardzības jomā noteikumu projektā noteiktajos termiņos piesakās patstāvīgi.
Kārtējās programmas modulis ir jāapgūst ne vēlāk kā sešu mēnešu laikā pēc divu gadu termiņa iestāšanās, kas nosaka kārtējo speciālo zināšanu pilnveides laiku. Tie speciālisti, kas pēc noteikumu 5. punktā noteiktā termiņa beigām sešu mēnešu laikā nav pilnveidojuši profesionālo kompetenci atbilstoši noteikumu 6. punktā noteiktajai kārtībai, nevar turpināt zināšanu pilnveidi kārtējās programmas ietvaros un ir atkārtoti jāapgūst sākotnējā programma. Izņemot gadījumus, ja speciālists ilgāk par sešiem mēnešiem atradies attaisnotā prombūtnē, tad, atsākot darba vai amata pienākumu pildīšanu, persona sešu mēnešu laikā apgūst kārtējās programmas moduli.  Minētais nosacījums ir attiecināms arī uz gadījumiem, kad speciālists nav pilnveidojis zināšanas MK noteikumu Nr. 173 noteiktajā kārtībā.  
Speciālisti, kuri darba devēja organizētās mācības vai kompetences pilnveides programmu apguvuši atbilstoši MK noteikumos Nr. 173 noteiktajai kārtībai līdz noteikumu spēkā stāšanās brīdim, zināšanas pilnveidos piedaloties darba devēja organizētās mācībās vai apgūstot vienu astoņu akadēmisko stundu kārtējās programmas moduli atbilstoši grafikam.  
 
Kompetences pilnveides organizēšana Pēdējā kompetences pilnveide Kārtējās programmas moduļa apguves termiņš
2024. gadā no 2019. gada 1. janvāra atbilstoši MK noteikumos Nr. 173 noteiktajai kārtībai jeb 2024. gada 31. decembris
2020. gadā vienu gadu ātrāk jeb 2024. gada 31. decembris
2025. gadā 2021. gadā vienu gadu ātrāk jeb 2025. gada 31. decembris
2022. gadā divus gadu ātrāk jeb 2025. gada 31. decembris
2026. gadā 2023. gadā un līdz šo noteikumu spēkā stāšanās dienai divus gadu ātrāk jeb 2026. gada 31. decembris

Lai nodrošinātu speciālistu zināšanu pilnveidi atbilstoši jaunajam zināšanu saturam, vienlaikus ņemot vērā mācību organizētāju kapacitāti nodrošināt mācības pēc jaunajiem mācību programmu paraugiem, paredzama zināšanu pilnveides termiņa pakāpeniska pāreja. Šādas kompetences pilnveides termiņa izmaiņas pēc būtības nemaina tiesisko noteiktību un nepārkāpj tiesiskās paļāvības principu attiecībā uz atkārtotas kompetences pilnveides prasībām.

Mācības BTAL 5.1 panta pirmās daļas 20. punktā minētajiem speciālistiem
MK noteikumu Nr. 173 darbības laikā tika konstatētas neskaidrības ar darba devēja organizēto mācību nodrošināšanu.
BTAL 5.1 panta pirmās daļas 20. punkts noteic, ka speciālās zināšanas bērnu tiesību aizsardzības jomā ir nepieciešamas jebkurai citai personai, ja ar tās pieņemtu pārvaldes lēmumu (it īpaši administratīvo aktu), faktisko rīcību vai cita veida darba vai dienesta pienākumu veikšanu tiek vai var tikt skartas bērna tiesības un tiesiskās intereses. Līdz ar to noteikumu projekta 2.3. apakšpunktā lietotais termins "speciālisti" pēc būtības un šo noteikumu kontekstā ir attiecināms arī uz jebkura, tostarp brīvprātīgā darba veicējiem, ar kuru faktisko rīcību vai cita veida pienākumu veikšanu tiek vai var tikt skartas bērna tiesības un tiesiskās intereses. 
Viens no BTAL 5.1 panta pirmās daļas 20. punkta subjektu mācību organizēšanas veidiem ir darba devēja organizētas mācības, balstoties uz tajā pašā iestādē nodarbināto speciālistu profesionālajām spējām - speciālisti ar lielāku pieredzi un plašākām zināšanām bērnu tiesību aizsardzības jomā, kas saskaņoti kā pasniedzēji, māca savus kolēģus. Tāpat var būt situācijas, kad darba devējs piesaista kādu izglītības iestādi, lai mācību programmas pasniegšanai. Var būt arī gadījumi, kad speciālisti, kas minēti BTAL 5.1 panta pirmās daļas 20. punktā, apgūst astoņu stundu mācību programmu vai 40 stundu profesionālas kompetences pilnveides programmu. MK noteikumos Nr. 173 nebija skaidri atrunātas prasības pasniedzējiem, kas īsteno darba devēja mācības. Praktiskajās situācijās nebija arī skaidrs, pēc kāda modeļa būtu nodrošināmas mācības speciālistiem, kuriem nav darba devēja (piemēram, individuāli praktizējošie zvērināti advokāti).
Līdz ar to noteikumu projektā precīzāk atrunāti iespējamie mācību varianti speciālistiem, kas minēti BTAL 5.1 panta pirmās daļas 20. punktā, nodalot vairākus iespējamus zināšanu apguves variantus:
1. Atbilstoši darba devēja vērtējumam izglītības iestādes organizētās mācības vai darba devēja organizētās mācības:
1) iestādes organizētās mācības ir mācības, kuru īstenošanai darba devējs piesaista pasniedzējus no Izglītības iestāžu reģistrā reģistrētas izglītības iestādes, piemēram, slēdzot vienošanos ar iestādi par darbinieku mācībām vai arī speciālists apmeklē mācības, kas organizētas iestādē. 
2) darba devēja organizētās mācības ir mācības, kas tiek organizētas, balstoties uz nodarbināto profesionālajām spējām, proti, darbinieki ar nepieciešamo pieredzi un profesionālajām zināšanām veic citu iestādes darbinieku mācības.
2. Speciālists apgūst šo noteikumu 3. punktā minēto kompetences pilnveides programmu, atbilstoši noteikumu projektā noteiktajai kārtībai.
Uz iestādi vai darba devēju, kas īsteno darba devēja mācību programmas apguvi, kā mācību organizētāju un īstenotāju un pasniedzējiem attiecas noteikumu projekta 8., 13., 16., 17., 18. un 21. punktā minētās prasības.
Darba devējam, kas nodrošina mācības saviem darbiniekiem, nav jābūt Izglītības iestādē reģistrētai izglītības iestādei.
Paredzēts, ka par darba devēja organizētām mācībām apliecības neizdod, bet veic atzīmi personas lietā. Gadījumā, ja persona maina darba vietu, tai ir tiesības lūgt iepriekšējam darba devējam izziņu par zināšanu apgūšanu. Ja persona ir brīvprātīgā darba veicējs, apliecība par speciālo zināšanu apgūšanu ir izsniedzama elektroniski.
Ja speciālists pēc sākotnējās vai kārtējās kompetences pilnveides programmas apguves vai piedalīšanās darba devēja organizētās mācībās, pārtrauc un nodibina jaunas darba vai citas tiesiskās attiecības, kur nepieciešamas speciālās zināšanas bērnu tiesību jomā, speciālists turpina zināšanu pilnveidi atbilstoši noteikumu projektā noteiktajai kārtībai.

Valsts probācijas dienesta organizētās mācības sabiedriskā darba devējiem
Valsts probācijas dienests organizē kriminālsoda un audzinoša rakstura piespiedu līdzekļa – sabiedriskais darbs – izpildi bērniem, kuras ietvaros piesaista darba devēju, kuri iesaista šādus bērnus dažādos sabiedrībai noderīgos darbos. Nenoliedzami šādiem sabiedriskā darba devējiem, kuri saskaras ar bērniem soda vai audzinoša rakstura piespiedu līdzekļa izpildes laikā, tieši piedalās viņu darba uzraudzībā u.tml. ir nepieciešamas zināšanas, kas ļauj tiem nodrošināt kvalitatīvu bērna tiesību aizsardzību sabiedriskā darba izpildes laikā. Sabiedriskā darba devējs pēc tā būtības neatbilst noteikumu projektā minētajam “darba devēja” jēdzienam, tāpat uz sabiedriskā darba devējiem būtu nesamērīgi attiecināt tās profesionālās kompetences pilnveides programmu apgūšanu prasības, kuras noteikumu projekts paredz attiecībā uz citiem speciālistiem, jo atšķiras sabiedriskā darba devēja mijiedarbība un attiecību veids ar bērnu. Ņemot vērā minēto, noteikumu projekts paredz atšķirīgu sabiedrisko darbu devēju mācību speciālās zināšanas bērnu tiesību aizsardzības jautājumos regulējumu. Tā kā sabiedriskā darba devēji piedalās kriminālsoda vai audzinoša rakstura izpildes procesā un veic valstij nozīmīgu uzdevumu, šādas mācības viņiem tiks nodrošinātas bez maksas.

Valsts probācijas dienesta organizēto mācību programma sabiedriskā darba devējiem tiks veidota, vadoties no šādiem uzdevumi:
1. Sniegt zināšanas sabiedriskā darba devējiem par:
1.1. Latvijas un Eiropas Savienības normatīvajiem aktiem, kas regulē bērnu tiesību aizsardzību un drošības nodrošināšanu;
1.2. bērnu tiesību aizsardzības aspektiem, tostarp bērnu tiesību un pienākumu mijiedarbību, sadarbības un saskarsmes jautājumiem ar nepilngadīgajiem, nodarbinot probācijas klientus sabiedriskajā darbā;
1.3. vardarbības atpazīšanu, tās veidiem un sekām.
2. Veicināt sabiedriskā darba devēju izpratni par bērna vecuma attīstības posmiem un bērnu uzvedību ietekmējošiem faktoriem.
3. Attīstīt sabiedriskā darba devēju saskarsmes prasmes ar nepilngadīgajiem.

Valsts probācijas dienesta organizēto mācību ietvaros tiks nodrošināti šādi sasniedzamie rezultāti:
 - sabiedriskā darba devēji izprot un orientējas normatīvo aktu regulējumā bērnu tiesību aizsardzības jomā un bērnu drošības nodrošināšanas jautājumos;
 - sabiedriskā darba devējiem ir pilnveidotas zināšanas par bērnu tiesību aizsardzības jautājumiem, tostarp bērnu tiesību un pienākumu mijiedarbību, sadarbības un saskarsmes jautājumos ar nepilngadīgajiem, nodarbinot probācijas klientus sabiedriskajā darbā;
 - sabiedriskā darba devēji spēj atpazīt vardarbības pazīmes, tās veidus un sekas, papildus izprot arī palīdzības sniegšanas iespējas vardarbības gadījumos;
 - sabiedriskā darba devēji izprot bērna vecuma attīstības posmus un bērnu uzvedību ietekmējošos faktorus.
- sabiedriskā darba devēji izprot saskarsmes īpatnības ar nepilngadīgajiem un pielieto tās praksē.

Valsts probācijas dienesta organizētās mācības brīvprātīgā darba veicējiem
Valsts probācijas dienesta likums nosaka brīvprātīgo iesaistes nosacījumus un kārtību  darbā ar probācijas klientiem. Personām, kuras saskaras ar bērniem pildot Valsts probācijas dienestā brīvprātīgā darbu, līdzdarbojoties noziegumu mazināšanā un prevencijā, ir nepieciešamas zināšanas, kas ļauj tām nodrošināt kvalitatīvu bērna tiesību aizsardzību tieši saskarsmē ar nepilngadīgu Valsts probācijas dienesta klientu. Brīvprātīgajam nav “darba devēja” šī jēdziena tradicionālajā izpratnē, tāpēc tiem nepieciešams noteikt skaidru šādu zināšanu apguves kārtību. Tāpat uz Valsts probācijas dienesta brīvprātīgā darba veicējiem būtu nesamērīgi attiecināt tās profesionālās kompetences pilnveides programmu apgūšanu prasības, kuras noteikumu projekts paredz attiecībā uz citiem speciālistiem, jo atšķiras šo personu mijiedarbība un attiecību veids ar bērnu. Tāpēc konkrēto zināšanu apguvei nepieciešamas mācības jāregulē šajos noteikumos, lai viss regulējums par šāda veida mācībām būtu koncentrēts vienuviet un personai saprotams. Tā kā Valsts probācijas dienesta brīvprātīgie veic valstij nozīmīgu uzdevumu, šādas mācības viņiem tiks nodrošinātas bez maksas.

Valsts probācijas dienestā brīvprātīgā darba veicēji var darboties sekojošos virzienos: 
1. Izlīguma procesā. Brīvprātīgie izlīguma starpnieki ir sertificēti brīvprātīgā darba veicēji, kuri ir apguvuši izlīguma procesa sarunu vadīšanu starp cietušo un likumpārkāpēju. Brīvprātīgie starpnieki izlīguma procesā līdzdarbojas noziegumu mazināšanā un  prevencijā, jo ikviens noziedzīgs nodarījums nav tikai nodarījums pret konkrētu cilvēku, bet tas ietekmē arī sabiedrību kopumā. 
2. Līdzgaitniecībā, kas ir brīvprātīgs sadarbības process starp brīvprātīgo (līdzgaitnieku) un personu, kura izcieš sodu (aizbilstamo), lai kopīgi sasniegtu izvirzītos mērķus. Līdzgaitnieks sadarbojas ar aizbilstamo, lai dalītos ar savām zināšanām, prasmēm vai vienkārši būtu līdzās, kad tas ir nepieciešams. Ar savu atrašanos līdzās līdzgaitnieks palīdz aizbilstamajam risināt dažādus praktiskus jautājumus, veicina pozitīvu brīvā laika pavadīšanu un palīdz saskatīt dzīvē jaunas iespējas. Līdzgaitnieks var aizstāt negatīvi ietekmējošu draugu un paziņu ietekmi, sniegt pozitīvus uzvedības piemērus, kā arī stiprināt aizbilstamā spējas dzīvot sabiedrībā, nepārkāpjot likumu.
3. Atbildīguma un atbalsta apļos (AAA), kas brīvprātīgo grupa, kura sadarbojas ar personu, kura ir izdarījusi noziegumu pret tikumību un dzimumneaizskaramību, ir atbrīvota no ieslodzījuma vietas un kļuvusi par probācijas klientu. AAA mērķis - novērst atkārtotu noziegumu izdarīšanu, pievēršoties vienam no galvenajiem riska faktoriem – izolēšanās  no sabiedrības, kas veicina emocionālo vientulību. Vienā grupā darbojas 3 līdz 5 brīvprātīgie, kuri regulāri tiekas ar aizbilstamo, mudinot aizbilstamo pieņemt atbildīgus lēmumus, mazinot sociālās atstumtības riskus un sniedzot atbalstu  situācijās, kas varētu veicināt jaunu likumpārkāpumu izdarīšanu.
           
Valsts probācijas dienesta organizēto mācību programma Valsts probācijas dienesta brīvprātīgā darba veicējiem tiks veidota, vadoties no šādiem uzdevumiem:
1.   Sniegt zināšanas Dienesta brīvprātīgajiem par:
1.1. Latvijas un Eiropas Savienības normatīvajiem aktiem, kas regulē bērnu tiesību aizsardzību un drošības nodrošināšanu;
1.2. bērnu tiesību aizsardzības aspektiem, tostarp bērnu tiesību un pienākumu mijiedarbību, sadarbības un saskarsmes jautājumiem ar nepilngadīgajiem un viņu likumiskajiem pārstāvjiem izlīguma procesa un resocializācijas jomās;
1.3. vardarbības atpazīšanu, tās veidiem un sekām.
2. Veicināt brīvprātīgo izpratni par bērna vecuma attīstības posmiem un bērnu uzvedību ietekmējošiem faktoriem;
3. Attīstīt Dienesta brīvprātīgo saskarsmes prasmes ar nepilngadīgajiem un viņu likumiskajiem pārstāvjiem.
 
Valsts probācijas dienesta organizēto mācību ietvaros tiks nodrošināti šādi  sasniedzamie rezultāti:
- brīvprātīgie izprot un orientējas normatīvo aktu regulējumā bērnu tiesību aizsardzības jomā un bērnu drošības nodrošināšanas jautājumos;
- brīvprātīgajiem ir uzlabotas zināšanas par bērnu tiesību aizsardzības jautājumiem, tostarp bērnu tiesību un pienākumu mijiedarbību, sadarbības un saskarsmes jautājumos ar nepilngadīgajiem un viņu likumiskajiem pārstāvjiem izlīguma procesa un resocializācijas jomās;
- brīvprātīgie spēj atpazīt vardarbības pazīmes, tās veidus un sekas, papildus brīvprātīgie izprot arī palīdzības sniegšanas iespējas vardarbības gadījumos;
- brīvprātīgie izprot bērna vecuma attīstības posmus un bērnu uzvedību ietekmējošos faktorus;
- brīvprātīgie izprot saskarsmes īpatnības ar nepilngadīgajiem un to likumiskajiem pārstāvjiem un pielieto tās praksē.

Tāpat tiek paredzēts, ka Valsts probācijas dienesta organizēto mācību apgūšanu sabiedriskā darba devējiem vai brīvprātīgā darba veicējiem Valsts probācijas dienests izsniegs apliecinājumu, ja sabiedriskā darba devējs vai brīvprātīgais ir apmeklējis mācības pilnā apjomā un sekmīgi nokārtojis pārbaudījumu.

Kompetences pilnveides programmu īstenošanas nosacījumi
Noteikumu projekts paredz, ka kompetences pilnveides programmu paraugus un to metodikas atbilstoši speciālistu profesionālās darbības jomai, izstrādā un pēc saskaņošanas ar Labklājības ministriju apstiprina Centrs. Izstrādājot profesionālās kompetences pilnveides programmu paraugus un metodiku, Centrs nosaka attiecīgās programmas mācību tēmas, tēmu apjomu akadēmiskajās stundās un programmas īstenošanas metodes.
Visiem speciālistiem paredzētā sākotnējā programma ir vienota un sastāv no trīs tematiski savstarpēji saistītiem moduļiem:
1.modulis. E-modulis ar mērķi sniegt priekšstatu un teorētiskās zināšanas par bērnu tiesību pamatiem, kuras visiem bērnu tiesību jomā strādājošiem speciālistiem profesionālā izaugsmē sniegs vienotu izejas punktu.
2.modulis. Diskusiju modulis ar mērķi nostiprināt E-modulī gūtos priekšstatus un teorētiskās zināšanas. Diskusiju moduļa katra tēma ir E-modulī ietverto tēmu apgūšanas turpinājums, ievērojot speciālista profesionālo specifiku.
3.modulis. Praktiskā darba modulis ar mērķi diskusiju modulī iegūtās zināšanas izmantot praksē (pilnveidot praktiskās iemaņas un konkrētas prasmes). Šis modulis tiek veidots atbilstoši speciālistu ikdienas funkcijām.
Pie katra moduļa ir atsauce uz attiecīgo sadaļu programmas metodikā, kur norādīti arī programmas realizācijai nepieciešamie resursi, savukārt informācijas ieguves avoti tēmas apguvei (tai skaitā attīstāmās prakses piemēri, pētījumi, ārvalstu prakse un citi) ir norādīti programmas noslēgumā, sadaļā “Literatūras saraksts” un pārbaudes darbu jautājumi norādīti sadaļā “Pārbaudes jautājumi”. 
Kārtējā programma sastāv no trīs tematiski atšķirīgiem moduļiem, kas savstarpēji korelē ar sākotnējo programmu.
1.modulis. Jaunākais tiesiskais regulējums, t.sk. saistībā ar bērna labāko interešu principa ievērošanu ar mērķi sniegt speciālistiem jaunāko informāciju par bērna tiesību aizsardzības jautājumiem un normatīvā regulējuma izmaiņām, kā arī  pilnveidot prasmes bērna labāko interešu principa īstenošanai, tostarp vardarbības pret bērnu atpazīšanā un novēršanā.
2.modulis. Jaunākais tiesiskais regulējums, t.sk. saistībā ar bērna līdzdalības principa ievērošanu ar mērķi sniegt speciālistiem jaunāko informāciju un pilnveidot prasmes bērna līdzdalības principa īstenošanai.
3.modulis. Jaunākais tiesiskais regulējums, t.sk saistībā ar  starpinstitūciju sadarbību bērnu tiesību aizsardzības jomā ar mērķi sniegt speciālistiem jaunāko informāciju un pilnveidot prasmes starpinstitucionālās sadarbības veicināšanā.
Iestādes īsteno speciālistu zināšanu pilnveidi atbilstoši Centra apstiprinātiem un tā oficiālajā tīmekļvietnē publicētiem kompetences pilnveides programmu paraugiem un to metodikām. Lai nodrošinātu iestādēm laiku mācību procesa organizēšanai saskaņā ar jaunajiem mācību programmu paraugiem un metodikām, iestādes ir tiesīgas pabeigt programmas, kas pēc iepriekš apstiprinātiem profesionālās kvalifikācijas pilnveides programmu un zināšanu pilnveides izglītības programmu paraugiem ir uzsāktas līdz 2024. gada 31. maijam.
Speciālistam sākotnējās programmas vai kārtējās programmas moduļa nodarbības ir pienākums apmeklēt pilnā apjomā un apliecības iegūšanai sekmīgi jānokārto pārbaudījums. Ja pārbaudījums nav nokārtots sekmīgi, speciālists var kārtot pārbaudījumu atkārtoti vienu reizi. Atkārtoti iegūstot nesekmīgu pārbaudījuma vērtējumu, apliecību neizsniedz un speciālistam sākotnējā programma vai attiecīgais kārtējās programmas modulis jāapgūst no jauna.
Iestāde profesionālās kompetences pilnveides programmas dalībnieku reģistrācijas procesā pārliecinās par speciālista profesionālās darbības jomas atbilstību mācību programmai, uz kuru saņemts pieteikums un iepriekš apgūtās sākotnējās programmas vai kārtējās programmas moduļa apliecības derīguma termiņu, lai nodrošinātu noteikumu projekta 6. un 7.punktā noteiktā termiņa ievērošanu. Mācību programmu īstenošanas iestādes veic izsniegto apliecību reģistrēšanu un uzskaiti.
Ņemot vērā, ka kārtējās programmas moduļi ir veidoti tā, lai speciālo zināšanu pilnveides process balstītos uz zināšanu aktualizēšanu caur tiesību principiem, atbilstoši tam laika brīdim, kurā konkrētās mācības notiks, pēc visu kārtējās programmas moduļu apguves sešu gadu periodā, speciālists var turpināt zināšanu pilnveidi atkārtoti izvēloties vienu no kārtējās programmas moduļiem.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • visi BTAL 5.prim pantā pirmajā daļā noteiktie subjekti
Ietekmes apraksts
Bērnu tiesības, kā cilvēktiesību apakšnozare, horizontāli ietekmē gan drīz visas tiesiskās regulēšanas un tiesību normu piemērošanas jomas. Tieši šo iemeslu dēļ BTAL 5. pants un 5.1 pants noteic ļoti plašu dažādu tiesību piemērošanas un tautsaimniecisko nozaru speciālistu loku, kuriem nepieciešamas speciālās zināšanas bērnu tiesību aizsardzības jomā. Turklāt BTAL 5.1 pantā ietverto uzskaitījumu likumdevējs nenoslēdz, bet atstāj atvērtu. Proti, nosakot, ka jebkurai citai personai arī jābūt pamata zināšanām bērnu tiesību aizsardzībā, kas konkrēti nav nosaukta iepriekšējos deviņpadsmit punktos, ja tās pieņem pārvaldes lēmumus, veic faktisko rīcību vai cita veida darba vai dienesta pienākumus, kur tiek vai var tikt skartas bērna tiesības un tiesiskās intereses.  Tādējādi ir pamatoti secināt, ka izpratnei par bērnu tiesību principu nozīmi un tiesību normu būtību ir jābūt gan politikas attīstītājiem un īstenotājiem valsts pārvaldē un pašvaldībās, gan politiķiem, kas pieņem tiesību aktus un politikas attīstības dokumentus (jo viņi pieņem lēmumus attiecībā uz bērniem kā sabiedrības daļu), gan speciālistiem, tieši piemērojot konkrētas tiesību normas, konkrētās situācijās, par konkrētiem bērniem, piemēram: sociāliem darbiniekiem, tiesnešiem vai valsts un pašvaldības policiju darbiniekiem un citiem.
Speciālistiem, regulāri pilnveidojot zināšanas, tiek veicināta bērnu tiesību ievērošana un pārkāpumu pret bērniem prevencija.
Juridiskās personas
  • BTAL 5. prim pantā pirmajā daļā noteikto subjektu darba devēji
  • iestādes, kas organizē mācības
Ietekmes apraksts
Darba devējam ir pienākums nodrošināt, lai tā padotībā esošo speciālistu kompetences pilnveide atbilst noteikumos noteiktajām prasībām. Savukārt iestādēm, kas organizē mācības BTAL 5.1 pantā pirmajā daļā noteikto subjektiem, nodrošina speciālistu kompetences pilnveidi atbilstoši noteikumos noteiktajam saturam un Centra izstrādāto programmu paraugiem un metodikām.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
64 154
0
64 154
0
64 154
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
64 154
0
64 154
0
64 154
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
73 717
0
73 717
0
73 717
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
73 717
0
73 717
0
73 717
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-9 563
0
-9 563
0
-9 563
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
-9 563
0
-9 563
0
-9 563
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2024. gadā kolonnā “saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam” norādīts finansējums noteikumu projektā ietvertā pasākuma īstenošanai saskaņā ar likumu "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" 73 717 euro apmērā, tai skaitā:
- Labklājības ministrijas valsts budžeta apakšprogrammai 22.01.00 “Bērnu aizsardzības centra darbības nodrošināšana” speciālo zināšanu bērnu tiesību aizsardzības jomā speciālistu mācībām  9 967 euro apmērā.
- Labklājības ministrijas valsts budžeta apakšprogrammā 63.08.00 “Eiropas Sociālā fonda Plus (ESF+) projektu un pasākumu īstenošana (2021-2027)” projektā “Profesionālās kvalifikācijas pilnveide bērnu tiesību aizsardzības jautājumos un bērnu likumisko pārstāvju atbildības stiprināšana” plānotais finansējums aktivitātei  “Speciālistu apmācība, tai skaitā e-mācības” 40h un 8h moduļu mācībām indikatīvi 63 750 euro t.sk. Eiropas Sociālā fonda plus finansējums 54 187 euro un attiecināmais valsts budžeta finansējums – 9 563 euro.
2025.g, 2026.g. kolonnā “saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru” norādīts finansējums noteikumu projektā ietvertā pasākuma īstenošanai  saskaņā ar likumu "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" 73 717 euro apmērā, tai skaitā:
- Labklājības ministrijas valsts budžeta apakšprogrammai 22.01.00 “Bērnu aizsardzības centra darbības nodrošināšana” speciālo zināšanu bērnu tiesību aizsardzības jomā speciālistu mācībām  9 967 euro apmērā.
- Labklājības ministrijas valsts budžeta apakšprogrammā 63.08.00 “Eiropas Sociālā fonda Plus (ESF+) projektu un pasākumu īstenošana (2021-2027)” projektā “Profesionālās kvalifikācijas pilnveide bērnu tiesību aizsardzības jautājumos un bērnu likumisko pārstāvju atbildības stiprināšana”**** plānotais finansējums aktivitātei  “Speciālistu apmācība, tai skaitā e-mācības” 40h un 8h moduļu mācībām indikatīvi 63 750 euro t.sk. Eiropas Sociālā fonda plus finansējums 54 187 euro un attiecināmais valsts budžeta finansējums – 9 563 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
2024.gadā un turpmāk ik gadu apakšprogrammas 22.01.00 “Bērnu aizsardzības centra darbības nodrošināšana” ietvaros sākotnējās profesionālās kompetences pilnveides programmā 40 akadēmisko stundu apjomā tiks mācīti 74 dalībnieki (atbilstoši Bērnu tiesību aizsardzības likuma 5.1 panta pirmās daļas 6., 11., 14., 17. un 19.1 punktā minētās personas). Indikatīvā cena (atbilstoši Valsts administrācijas skolas sniegtajai informācijai), par viena mācību dalībnieka mācībām ir 135 euro*  (74 dalībn. x  135 euro  = 9 990 euro***).
2024.gadā, un turpmāk ik gadu indikatīvi 63 750 euro apmērā  apakšprogrammā 63.08.00 “Eiropas Sociālā fonda Plus (ESF+) projektu un pasākumu īstenošana (2021-2027)”, tai skaitā:
 - 27 000 euro apmērā sākotnējās profesionālās kompetences pilnveides programmā 40 akadēmisko stundu apjomā tiks mācīti 200 dalībnieki (mērķgrupa atbilstoši MK 05.23.2023. noteikumu Nr.724 punktiem 3.1., 3.2. un 3.3.). Indikatīvā cena (atbilstoši Valsts administrācijas skolas sniegtajai informācijai), par viena mācību dalībnieka mācībām ir 135 euro* (200 dalībn. x  135 euro  = 27 000 euro).
- 36 750 euro trīs pilnveidotas kārtējās profesionālās kompetences pilnveides programmas 8 akadēmisko stundu apjomā** tiks mācīti 875 dalībnieki (mērķgrupa atbilstoši MK 05.23.2023. noteikumu Nr.724 punktiem 3.1., 3.2. un 3.3.). Indikatīvā cena (atbilstoši Valsts administrācijas skolas sniegtajai informācijai), par viena mācību dalībnieka mācībam ir 42 euro (875 dalībn. x  42 euro  = 36 750 euro).

Ņemot vērā, ka pašvaldības jau līdz šim nodrošina apmācības reizi piecos gadus, savukārt jaunā norma paredz apmācības veikt reizi divos gados, kā rezultātā apmācību ilgums tiek samazināts no 24 stundām uz 8 stundām, pašvaldībām kopumā neradīsies papildus izdevumi.
Savukārt Valsts probācijas dienesta organizētās mācības tiks nodrošinātas tam piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros.

*cenā iekļauti izdevumi par telpu īri un attālināto mācību organizēšanai nepieciešamā aprīkojuma nodrošināšanu, atalgojumu, transporta izdevumiem, administratīvajiem izdevumiem, grāmatvedības pakalpojumiem, mācību materiālu, atskaišu un apliecību sagatavošanu, tulka pakalpojumiem, ja tādi nepieciešami, un pārējiem izdevumiem, kas saistīti ar mācību nodrošināšanu,
**katrs no mācību dalībniekiem var apgūt 3 dažādus 8 akadēmisko stundu programmas moduļus, kuri katram no dalībniekiem visā projekta īstenošanas periodā nedrīkst atkārtoties,
***finansējuma aprēķins veikts indikatīvi, un var mainīties atkarībā no dalībnieku skaita grupās un izdevumu par vienas personas mācībām izmaiņām. Apakšprogrammas 22.01.00 ietvaros plānots finansējums mācībām 9 967 euro, gadījumā, ja veidosies faktiskā līdzekļu nepieciešamība 9 990 euro apmērā, starpību 23 euro tiks segta apakšprogrammai plānoto izdevumu ietvaros).
**** Ministru kabineta 2023.gada 5.decembra noteikumi Nr. 724 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.6. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto cilvēku, tostarp vistrūcīgāko un bērnu, sociālo integrāciju" 4.3.6.1. pasākuma "Speciālistu, kuru profesionālā darbība saistīta ar bērnu tiesību aizsardzības nodrošināšanu, profesionālās kvalifikācijas pilnveide un bērnu likumisko pārstāvju atbildības stiprināšana bērnu tiesību aizsardzības sistēmas reorganizācijas ietvaros" īstenošanas noteikumi"
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Noteikumu projektā ietverto pasākumu īstenošana tiks nodrošināta apakšprogrammā 22.01.00 “Bērnu aizsardzības centra darbības nodrošināšana” mācībām piešķirto līdzekļu ietvaros 2024 - 2029. gadā piesaistot apakšprogrammas 63.08.00 “Eiropas Sociālā fonda Plus (ESF+) projektu un pasākumu īstenošana (2021 - 2027)” projekta “Profesionālās kvalifikācijas pilnveide bērnu tiesību aizsardzības jautājumos un bērnu likumisko pārstāvju atbildības stiprināšana” aktivitātes “Speciālistu apmācība, tai skaitā e-mācības” plānoto finansējumu mācībām.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
Starptautiskā dokumenta nosaukums
ANO Bērnu tiesību komitejas 2016. gada 29. janvāra Noslēguma apsvērumi par Latvijas trešo līdz piekto periodisko ziņojumu CRC/C/LVA/CO/3-5
Apraksts
ANO Bērnu tiesību komitejas 2016. gada 29. janvāra Noslēguma apsvērumos par Latvijas trešo līdz piekto periodisko ziņojumu CRC/C/LVA/CO/3-5 23. rekomendācija: “Komiteja iesaka dalībvalstij nodrošināt, ka speciālistiem jāapgūst mācību programma par bērnu tiesību aizsardzību pirms stāšanās darbā un jāpiedalās tālākās mācībās vismaz reizi divos gados.”
Starptautiskā dokumenta nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2011. gada 13. decembra Direktīvas 2011/93/ES par seksuālas vardarbības pret bērniem, bērnu seksuālas izmantošanas un bērnu pornogrāfijas apkarošanu, ar kuru aizstāj Padomes Pamatlēmumu 2004/68/TI
Apraksts
Noteikumos iekļautas tiesību normas, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2011. gada 13. decembra Direktīvas 2011/93/ES par seksuālas vardarbības pret bērniem, bērnu seksuālas izmantošanas un bērnu pornogrāfijas apkarošanu, ar kuru aizstāj Padomes Pamatlēmumu 2004/68/TI un kas pamatotas ar Direktīvas 36. apsvērumu un 23. panta 3. punktu:
- 36. apsvērums: Speciālistiem, kas varētu nonākt saskarsmē ar bērniem, kuri cietuši no seksuālas vardarbības un seksuālas izmantošanas, būtu jānodrošina atbilstīga apmācība, lai viņi varētu identificēt cietušos un strādāt ar viņiem. Vajadzētu veicināt, ka minēto apmācību saņem personas, gadījumos, kad pastāv iespēja, ka tās varētu saskarties ar cietušajiem bērniem, kas pieder pie šādām kategorijām – policisti, prokurori, advokāti, tiesneši un tiesu ierēdņi, bērnu un veselības aprūpes darbinieki, bet tās varētu attiekties arī uz citām personu grupām, kuras savā darbā varētu saskarties ar bērniem, kuri cietuši no seksuālas vardarbības un seksuālas izmantošanas;
- 23. panta 3. punkts: Dalībvalstis veicina regulāru apmācību amatpersonām, tostarp ierindas policijas darbiniekiem, kuriem varētu būt saskarsme ar cietušajiem bērniem, kas tikuši seksuāli izmantoti, lai viņi spētu identificēt seksuālā izmantošanā cietušos bērnus un potenciālos cietušos bērnus, un strādāt ar viņiem.
Starptautiskā dokumenta nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 11. maija Direktīva (ES) 2016/800 par procesuālajām garantijām bērniem, kuri ir aizdomās turētie vai apsūdzētie kriminālprocesā.
Apraksts
Noteikumos iekļautas tiesību normas, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 11. maija Direktīva (ES) 2016/800 par procesuālajām garantijām bērniem, kuri ir aizdomās turētie vai apsūdzētie kriminālprocesā un ir pamatotas ar Direktīvas 54. un 63. apsvērumu un 20. panta 1.-3. punkts:
- 54. apsvērums: Speciālistiem, kuri tieši saskaras ar bērniem, būtu jāņem vērā dažādu vecuma grupu bērnu īpašās vajadzības un jāgādā, lai process tiktu tām pielāgots. Minētajos nolūkos minētajiem profesionāļiem vajadzētu būt īpaši apmācītiem darbam ar bērniem;
- 63. apsvērums: Dalībvalstīm būtu jāveic atbilstīgi pasākumi, lai nodrošinātu, ka tiesnešiem un prokuroriem, kas darbojas kriminālprocesā, kurā ir iesaistīti bērni, ir īpašas zināšanas šajā jomā vai faktiska piekļuve īpašai apmācībai, jo īpaši attiecībā uz bērnu tiesībām, atbilstīgiem nopratināšanas paņēmieniem, bērnu psiholoģiju un saziņu bērniem piemērotā valodā. Dalībvalstīm būtu arī jāveic atbilstīgi pasākumi, lai veicinātu šādu īpašu apmācību advokātiem, kas darbojas kriminālprocesā, kurā ir iesaistīti bērni;
 - 20. panta: 
1. punkts. Dalībvalstis nodrošina, ka tiesībaizsardzības iestāžu un ieslodzījuma vietu darbinieki, kuri strādā ar lietām, kurās ir iesaistīti bērni, tiek īpaši apmācīti atbilstīgi viņu saskarsmei ar bērniem par bērnu tiesībām, atbilstīgiem pratināšanas paņēmieniem, bērnu psiholoģiju un saziņu bērnam piemērotā valodā.
2. punkts. Neskarot tiesu neatkarību un atšķirības tiesu iestāžu organizācijā dalībvalstīs un pienācīgi ņemot vērā par tiesnešu un prokuroru apmācību atbildīgo personu nozīmi, dalībvalstis veic atbilstīgus pasākumus, lai nodrošinātu to, ka tiesnešiem un prokuroriem, kas darbojas kriminālprocesā, kurā ir iesaistīti bērni, ir īpašas zināšanas šajā jomā, efektīva piekļuve īpašai apmācībai vai abi minētie faktori. 
3. punkts. Pienācīgi izvērtējot juridisko profesiju neatkarību un par advokātu apmācību atbildīgo personu nozīmi, dalībvalstis veic atbilstīgus pasākumus, lai veicinātu 2. punktā minēto īpašo apmācību advokātiem, kas darbojas kriminālprocesā, kurā ir iesaistīti bērni. 
4. punkts. Dalībvalstis, izmantojot savus valsts dienestus vai finansējot bērnu atbalsta organizācijas, veicina tādas ierosmes, kuru rezultātā tiem, kas bērniem sniedz atbalstu un atjaunojošās justīcijas pakalpojumus, tiek sniegta piemērota apmācība tādā līmenī, kas ir atbilstīgs viņu saskarsmei ar bērniem, un tiek ievēroti profesionāli standarti ar mērķi nodrošināt, ka šādus pakalpojumus sniedz objektīvi, ar cieņu un profesionāli.

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei

Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
ANO Bērnu tiesību komitejas 2016. gada 29. janvāra Noslēguma apsvērumi par Latvijas trešo līdz piekto periodisko ziņojumu CRC/C/LVA/CO/3-5
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
23. rekomendācija: Komiteja iesaka dalībvalstij nodrošināt, ka speciālistiem jāapgūst mācību programma par bērnu tiesību aizsardzību pirms stāšanās darbā un jāpiedalās tālākās mācībās vismaz reizi divos gados.
5., 6., 7. 8. un 9. punkts
Pārņemtas pilnībā
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
nav pretrunā
Cita informācija
-
Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2011. gada 13. decembra Direktīvas 2011/93/ES par seksuālas vardarbības pret bērniem, bērnu seksuālas izmantošanas un bērnu pornogrāfijas apkarošanu, ar kuru aizstāj Padomes Pamatlēmumu 2004/68/TI
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
36. apsvērums: Speciālistiem, kas varētu nonākt saskarsmē ar bērniem, kuri cietuši no seksuālas vardarbības un seksuālas izmantošanas, būtu jānodrošina atbilstīga apmācība, lai viņi varētu identificēt cietušos un strādāt ar viņiem. Vajadzētu veicināt, ka minēto apmācību saņem personas, gadījumos, kad pastāv iespēja, ka tās varētu saskarties ar cietušajiem bērniem, kas pieder pie šādām kategorijām – policisti, prokurori, advokāti, tiesneši un tiesu ierēdņi, bērnu un veselības aprūpes darbinieki, bet tās varētu attiekties arī uz citām personu grupām, kuras savā darbā varētu saskarties ar bērniem, kuri cietuši no seksuālas vardarbības un seksuālas izmantošanas.
2. punkts
Pārņemtas pilnībā
23. panta 3. punkts: Dalībvalstis veicina regulāru apmācību amatpersonām, tostarp ierindas policijas darbiniekiem, kuriem varētu būt saskarsme ar cietušajiem bērniem, kas tikuši seksuāli izmantoti, lai viņi spētu identificēt seksuālā izmantošanā cietušos bērnus un potenciālos cietušos bērnus, un strādāt ar viņiem.
2., 5. un 8. punkts
Pārņemtas pilnībā
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
nav pretrunā
Cita informācija
-
Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 11. maija Direktīva (ES) 2016/800 par procesuālajām garantijām bērniem, kuri ir aizdomās turētie vai apsūdzētie kriminālprocesā.
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
54. apsvērums: Speciālistiem, kuri tieši saskaras ar bērniem, būtu jāņem vērā dažādu vecuma grupu bērnu īpašās vajadzības un jāgādā, lai process tiktu tām pielāgots. Minētajos nolūkos minētajiem profesionāļiem vajadzētu būt īpaši apmācītiem darbam ar bērniem.
12., 13. punkts
Pārņemtas pilnībā
63. apsvērums: Dalībvalstīm būtu jāveic atbilstīgi pasākumi, lai nodrošinātu, ka tiesnešiem un prokuroriem, kas darbojas kriminālprocesā, kurā ir iesaistīti bērni, ir īpašas zināšanas šajā jomā vai faktiska piekļuve īpašai apmācībai, jo īpaši attiecībā uz bērnu tiesībām, atbilstīgiem nopratināšanas paņēmieniem, bērnu psiholoģiju un saziņu bērniem piemērotā valodā. Dalībvalstīm būtu arī jāveic atbilstīgi pasākumi, lai veicinātu šādu īpašu apmācību advokātiem, kas darbojas kriminālprocesā, kurā ir iesaistīti bērni.
12., 14. un 15. punkts
Pārņemtas pilnībā
20. panta: 
1. punkts. Dalībvalstis nodrošina, ka tiesībaizsardzības iestāžu un ieslodzījuma vietu darbinieki, kuri strādā ar lietām, kurās ir iesaistīti bērni, tiek īpaši apmācīti atbilstīgi viņu saskarsmei ar bērniem par bērnu tiesībām, atbilstīgiem pratināšanas paņēmieniem, bērnu psiholoģiju un saziņu bērnam piemērotā valodā.
2. punkts. Neskarot tiesu neatkarību un atšķirības tiesu iestāžu organizācijā dalībvalstīs un pienācīgi ņemot vērā par tiesnešu un prokuroru apmācību atbildīgo personu nozīmi, dalībvalstis veic atbilstīgus pasākumus, lai nodrošinātu to, ka tiesnešiem un prokuroriem, kas darbojas kriminālprocesā, kurā ir iesaistīti bērni, ir īpašas zināšanas šajā jomā, efektīva piekļuve īpašai apmācībai vai abi minētie faktori. 
3. punkts. Pienācīgi izvērtējot juridisko profesiju neatkarību un par advokātu apmācību atbildīgo personu nozīmi, dalībvalstis veic atbilstīgus pasākumus, lai veicinātu 2. punktā minēto īpašo apmācību advokātiem, kas darbojas kriminālprocesā, kurā ir iesaistīti bērni. 
4. punkts. Dalībvalstis, izmantojot savus valsts dienestus vai finansējot bērnu atbalsta organizācijas, veicina tādas ierosmes, kuru rezultātā tiem, kas bērniem sniedz atbalstu un atjaunojošās justīcijas pakalpojumus, tiek sniegta piemērota apmācība tādā līmenī, kas ir atbilstīgs viņu saskarsmei ar bērniem, un tiek ievēroti profesionāli standarti ar mērķi nodrošināt, ka šādus pakalpojumus sniedz objektīvi, ar cieņu un profesionāli.
2.2., 2.3., 2.4. apakšpunkts, 12.-16. punkts.
Pārņemtas pilnībā
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
nav pretrunā
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Bērnu aizsardzības centrs
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/5e58847c-07e4-49ff-ae67-bb4fc53056be

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Izsludinot publisko apspriešanu (periods: no 2023. gada 4. oktobra līdz 2023. gada 18. oktobrim), sabiedrība tika aicināta līdzdarboties noteikumu projekta izstrādē. 
Publiskās apspriešanas laikā saņemti divi biedrības "Latvijas Bērnu labklājības tīkls" priekšlikumi:
-  noteikt kompetences pilnveides programmas īstenošanas kvalitātes uzraudzības kārtību, procesu un atbildīgās institūcijas;
- noteikt skaidrākas un pasniedzamo tēmu specifikai atbilstošas nepieciešamās izglītības, zināšanu un pieredzes prasības pasniedzējiem, kā arī atbilstošo tēmu loku, ko tiesīgs pasniegt kompetences pilnveides programmas īstenošanas ietvaros.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Bērnu aizsardzības centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Speciālo zināšanas apguves, profesionālās kompetences pilnveides programmas procesa ietvaros tiks veikta speciālistu un pasniedzēju personas datu apstrāde.

Noteikumu projekta 11. punkts paredz, ka Centrs nodrošina apstiprināto kompetences pilnveides programmu paraugu un to metodiku, darba devēju organizēto mācību programmas pieejamību centra oficiālajā tīmekļvietnē. Mācību saturs, kas būs pieejams Centra oficiālajā tīmekļvietnē, nesaturēs personas datu saturošu informāciju, līdz ar to netiks veikta personas datu apstrāde.

Noteikumu projekta 18. punkts paredz, ka darba devējs, Valsts probācijas dienests vai iestāde, kura īsteno kompetences pilnveides programmu, mācību īstenošanas nolūkā Centrā iesniedz iesniegumu, norādot pasniedzēju vārdu, uzvārdu, personas kodu, kontaktinformāciju, izglītību un darba pieredzi par attiecīgās mācību programmas tēmu. Pasniedzēja vārds, uzvārds un personas kods ir nepieciešams pasniedzēja identificēšanai, pārliecinoties, ka iesniegtie izglītību un darba pieredzi apliecinošie dokumenti attiecas uz konkrētu personu, tādējādi pierādot, ka pasniedzējam ir atbilstoša pieredze un zināšanas. Noteikumu projekta 15. un 16. punktā noteiktas prasības, kurām jāatbilst pasniedzējiem, lai viņi spētu vadīt kompetences pilnveides programmu, darba devēja vai Valsts probācijas dienesta organizētās mācības. Atbilstība šīm prasībām ir obligāts priekšnoteikums minētās pilnveides programmas un mācību vadīšanai. Ja pasniedzējs neatbilst vismaz vienai prasībai, viņš nevarēs un Centrs neiekļaus personu pasniedzēju sarakstā.

Noteikumu projekta 18. punkts noteic, ka pēc iesnieguma saņemšanas Centrs saskaņo pasniedzēju sarakstu, tajā iekļaujot pasniedzēja vārdu, uzvārdu, kontaktinformāciju. Pasniedzēju saraksts veidojams uzskaites nolūkā, lai Centram būtu pieejama informācija vienkopus par visiem pasniedzējiem, kas veiks kompetences pilnveides programmu un darba devēja organizēto mācību vadīšanu. Vārds un uzvārds nepieciešams pasniedzēja identificēšanai, savukārt kontaktinformācija – saziņas veikšanai.

Noteikumu projekta 18. punktā minētā personas datu apstrāde tiks veikta uz Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (turpmāk – Regula) 6. panta 1. punkta e) apakšpunkta, Bērnu tiesību aizsardzības likuma 5.1 panta otrās daļas, Noteikumu projekta 15., 16. un 18. punkta pamata.

Noteikumu projekta 19. punkts paredz, ka par sākotnējās programmas vai kārtējās programmas moduļa apguvi iestādes izsniedz speciālistam apliecību (pielikums), norādot speciālista vārdu, uzvārdu un personas kodu, attiecīgās programmas moduļa nosaukumu, datumu, ja speciālists ir apmeklējis nodarbības pilnā apjomā un sekmīgi nokārtojis pārbaudījumu. Apliecībā norādāmie iepriekš minētie personas dati speciālista identificēšanas un Bērnu tiesību aizsardzības likuma 5.1 panta pirmajā daļā noteiktā pienākuma izpildei, proti, apliecināt un pierādīt, ka attiecīgajam speciālistam speciālās zināšanas bērnu tiesību aizsardzības jomā ir. Savukārt apliecības datums ir nepieciešams, jo Noteikumu projektā noteikts pienākums iegūtās speciālās zināšanas pilnveidot ik pēc diviem gadiem. Personas datu apstrāde tiks veikta uz 6. panta 1. punkta c) apakšpunkta, Bērnu tiesību aizsardzības likuma 5.1 panta otrās daļas, Noteikumu projekta 5., 19. un 24. punkta pamata.

Savukārt, ja speciālists apliecību nav saņēmis, Noteikumu projekta 21. punkts noteic, ka darba devējs par kompetences pilnveidi veic atzīmes tā personas lietā. Atzīme personas lietā ir veicama, lai izpildītu uz darba devēja attiecināmu juridisku pienākumu nepieļaut speciālista, kuram ir nepieciešamas  speciālās zināšanas bērnu tiesību aizsardzības jomā, amata pienākumu veikšanu, kā arī atkārtotu speciālista norīkošanu uz šo programmu un mācību apguvi. Personas datu apstrāde tiks veikta uz 6. panta 1. punkta c) apakšpunkta, Bērnu tiesību aizsardzības likuma 5.1 panta pirmās un otrās daļas, Noteikumu projekta 21. punkta pamata.

Nosakot datu glabāšanas termiņus, ir ņemti vērā vairāki apstākļi: personas datu apstrādes nolūki un normatīvajos aktos noteiktās prasības par dokumentu pieejamību, arhivēšanu un attaisnojuma dokumentu glabāšanas minimāliem termiņiem. Tāpat Centram kā pārzinim ir pienākums pierādīt savas rīcības ar datu subjekta personas datiem atbilstību datu aizsardzības prasībām (pārskatatbildības princips). Pārziņa pierādīšanas pienākums korelē ar Fizisko personu datu apstrādes likuma 26. panta otrā daļā noteikto prasības celšanas noilgumu. Minētā tiesību norma kontekstā ar Regulas 5. panta 2. punktu uzliek pienākumu pārzinim (Centram) pamatot savas personas datu apstrādes pamatotību un tiesiskumu. Tādējādi personas datu glabāšanas termiņš nosakāms 5 gadi.

Vienlaikus būtiska nozīme ir arī iestādes juridiskās (tiesiskās) sekas, kas tiek rādītas prettiesiskas faktiskās rīcības rezultātā. Prioritāra nozīme ir valsts pārvaldes iestādes spēja pamatot un pierādīt savas faktiskās rīcības tiesiskumu.
Administratīvā procesa likuma 92.pants nosaka, ka ikviens ir tiesīgs prasīt atbilstīgu atlīdzinājumu par mantiskajiem zaudējumiem vai personisko kaitējumu, arī morālo kaitējumu, kas viņam nodarīts ar administratīvo aktu vai iestādes faktisko rīcību.
Valsts pārvaldes iestāžu nodarīto zaudējumu atlīdzināšanas likums 17.panta pirmā daļa paredz, ka privātpersona iesniedz iesniegumu par zaudējuma atlīdzinājumu gada laikā no dienas, kad tā uzzināja vai tai vajadzēja uzzināt par zaudējumu, bet ne vēlāk kā piecu gadu laikā no iestādes prettiesiskā administratīvā akta spēkā stāšanās vai prettiesiskas faktiskās rīcības veikšanas dienas.
Atbilstoši stabilai judikatūrai, pastāvot noilguma termiņa iestāšanās faktam, nav nekādas juridiskas nozīmes tam, vai kādas personas darbībās (bezdarbībā) ir vai nav atbilstošas normatīvo aktu prasībām, jo tas nerada nekādas tiesiskas sekas. Centram kā valsts pārvaldes iestādei informācijas par tās veiktajām personas datu apstrādēm glabāšanas termiņš ir nosakāms 5 gados. Iepriekš minētais termiņš ir saistāms ar iestādes nepieciešamību pierādīt savas, tai skaitā, faktiskās rīcības pamatotību un tiesiskumu. Līdz ar to Noteikumu projekta 24. punktā noteikts, ka Centrs informāciju par speciālistam izsniegto apliecību glabā piecus gadus no tās izsniegšanas dienas (pēdējā faktiskā rīcība ar apliecībā iekļautajiem personas datiem), bet šo noteikumu 18. punktā noteikto informāciju - piecus gadus no sākotnējās programmas vai kārtējās programmas moduļa pabeigšanas dienas (pēdējā iestādes faktiskā rīcība ar pasniedzēja personas datiem). Šāds 5 gadu glabāšanas termiņš nodrošina taisnīgu līdzsvaru starp datu subjekta tiesībām uz personas datu aizsardzību un tiesībām celt prasību/pieteikumu tiesā ar Centra pienākumu pamatot un pierādīt savas rīcības tiesiskumu noilguma laikā, kas nerada nepamatotu un pārlieku slogu.
 

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks nodrošināta bērnu tiesību aizsardzībā iesaistīto speciālistu un bērna atbalsta speciālistu specifisko zināšanu pilnveide un specifisko prasmju un iemaņu attīstīšana bērnu tiesību aizsardzības jomā, kā arī palielinās izpratni par bērnu tiesību aizsardzības tiesisko regulējumu, līdz ar to tiks nodrošināta lēmumu pieņemšana bērna labākajās interesēs un bērna labāko interešu ievērošanu.

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi