25-TA-1319: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Vides aizsardzības likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Lai nodrošinātu valsts pārvaldes institucionālās sistēmas pilnveidošanu, darbības efektivitāti, optimizāciju un birokrātijas mazināšanu, pieņemts lēmums par Enerģētikas un vides aģentūras (turpmāk – Aģentūra) likvidēšanu, to pievienojot Valsts vides dienestam (turpmāk – Dienests). Atbilstoši Ministru kabinets 2025. gada 26. augusta izdevis rīkojumu Nr. 533 “Par Enerģētikas un vides aģentūras pievienošanu Valsts vides dienestam”.
Izvērtējot abu iestāžu funkcijas, secināts, ka abu iestāžu funkciju ietvari izriet no vieniem un tiem pašiem normatīvajiem aktiem, kā arī Eiropas Savienības politika un izrietošais regulējums vides, klimata un enerģētikas jomā arvien vairāk veido sinerģiju. Abas iestādes dala kompetenci ietekmes uz vidi novērtējuma procedūras īstenošanā, rūpniecisko avāriju riska novērtēšanā, degvielas uzpildes staciju kontroles un ogļūdeņražu ieguves uzraudzības jomā, kā arī citās jomās. Attiecīgi ir acīmredzama iespēja koncentrēt iestāžu kompetences un funkcijas, kā arī konsolidēt darba organizāciju, un tādējādi rast resursus kapacitātes palielināšanai un samazināt administratīvo slogu iestāžu klientiem.
Aģentūra pildīja arī Dienesta augstākas iestādes funkciju administratīvā procesa ietvaros, izskatot apstrīdēšanas iesniegumus par Dienesta izdotajiem administratīvajiem aktiem, ar kuriem izsniedz, atsaka izsniegt vai atceļ atļaujas dabas resursu izmantošanai un vides piesārņošanai, kā arī nosaka pasākumus videi nodarītā kaitējuma novēršanai. Apstrīdēto administratīvo aktu pārskatīšanu efektīvi var realizēt arī Dienesta ģenerāldirektors kā augstāka amatpersona, kas atbilstu labas pārvaldības, lietderības un administratīvā procesa principiem un vienlaikus ļautu arī Dienesta ietvaros veidot vienotu praksi un paaugstināt amatpersonu kvalifikāciju. Vides aizsardzības likums ir viens no likumiem, kurā ir iekļautas Aģentūras funkcijas, tai skaitā kompetence izskatīt iesniegumus par apstrīdētajiem administratīvajiem aktiem. Dienesta reorganizācija liek vienlaikus sakārtot arī jautājumu par Dienesta padotības statusu. Tāpēc lai noteiktu Dienesta padotības statusu un nodrošinātu sabiedrībai skaidri saprotamu regulējumu par iestāžu kompetencēm, izstrādāts likumprojekts "Grozījumi Vides aizsardzības likumā" (turpmāk - likumprojekts).
Izvērtējot abu iestāžu funkcijas, secināts, ka abu iestāžu funkciju ietvari izriet no vieniem un tiem pašiem normatīvajiem aktiem, kā arī Eiropas Savienības politika un izrietošais regulējums vides, klimata un enerģētikas jomā arvien vairāk veido sinerģiju. Abas iestādes dala kompetenci ietekmes uz vidi novērtējuma procedūras īstenošanā, rūpniecisko avāriju riska novērtēšanā, degvielas uzpildes staciju kontroles un ogļūdeņražu ieguves uzraudzības jomā, kā arī citās jomās. Attiecīgi ir acīmredzama iespēja koncentrēt iestāžu kompetences un funkcijas, kā arī konsolidēt darba organizāciju, un tādējādi rast resursus kapacitātes palielināšanai un samazināt administratīvo slogu iestāžu klientiem.
Aģentūra pildīja arī Dienesta augstākas iestādes funkciju administratīvā procesa ietvaros, izskatot apstrīdēšanas iesniegumus par Dienesta izdotajiem administratīvajiem aktiem, ar kuriem izsniedz, atsaka izsniegt vai atceļ atļaujas dabas resursu izmantošanai un vides piesārņošanai, kā arī nosaka pasākumus videi nodarītā kaitējuma novēršanai. Apstrīdēto administratīvo aktu pārskatīšanu efektīvi var realizēt arī Dienesta ģenerāldirektors kā augstāka amatpersona, kas atbilstu labas pārvaldības, lietderības un administratīvā procesa principiem un vienlaikus ļautu arī Dienesta ietvaros veidot vienotu praksi un paaugstināt amatpersonu kvalifikāciju. Vides aizsardzības likums ir viens no likumiem, kurā ir iekļautas Aģentūras funkcijas, tai skaitā kompetence izskatīt iesniegumus par apstrīdētajiem administratīvajiem aktiem. Dienesta reorganizācija liek vienlaikus sakārtot arī jautājumu par Dienesta padotības statusu. Tāpēc lai noteiktu Dienesta padotības statusu un nodrošinātu sabiedrībai skaidri saprotamu regulējumu par iestāžu kompetencēm, izstrādāts likumprojekts "Grozījumi Vides aizsardzības likumā" (turpmāk - likumprojekts).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Aktualizēt Dienesta funkcijas pēc Aģentūras pievienošanas, lai nodrošinātu precīzu un sabiedrībai skaidri saprotamu regulējumu par Dienesta kompetenci, tai skaitā apstrīdēto administratīvo aktu izskatīšanā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Dienests ir klimata un enerģētikas ministra pārraudzībā esoša valsts pārvaldes iestāde. Dienesta pārraudzības statuss ir noteikts Ministru kabineta 2004.gada 23.novembra noteikumu Nr.962 "Valsts vides dienesta nolikums" 1.punktā pēc 2009.gadā izdarītajiem grozījumiem (Ministru kabineta 2009.gada 25.jūnija noteikumi Nr.606 "Grozījumi Ministru kabineta 2004.gada 23.novembra noteikumos Nr.962 "Valsts vides dienesta nolikums"").
Vides aizsardzības likumā ir noteikta Aģentūras kompetence pārskatīt apstrīdētos Dienesta izdotos administratīvos aktus par kaitējuma videi noteikšanu, kā arī kompetence attiecībā uz ekomarķējuma un vides vadības un audita sistēmas pārraudzību.
Vides aizsardzības likumā ir noteikta Aģentūras kompetence pārskatīt apstrīdētos Dienesta izdotos administratīvos aktus par kaitējuma videi noteikšanu, kā arī kompetence attiecībā uz ekomarķējuma un vides vadības un audita sistēmas pārraudzību.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabinets 2009.gada 25.jūnijā nolēma par Dienesta pārraudzības statusu sakarā ar to, ka ar 2009.gada 1.jūliju Dienestam tika pievienota cita, toreiz vides ministra pārraudzībā esoša, valsts pārvaldes iestāde - Radiācijas drošības centrs (Ministru kabineta 2009.gada 28.maija rīkojums Nr.339 "Par Radiācijas drošības centra reorganizāciju"), jo Eiropas Savienības un starptautiskie normatīvie akti uzsver nacionālās radiācijas drošību uzraugošās institūcijas (regulatora) neatkarību.
Ar 2009.gada 1.jūliju stājās spēkā grozījumi Valsts pārvaldes iekārtas likuma 7.pantā, nosakot, ka tiešajā pārvaldē institucionālo padotību īsteno pakļautības formā, ja likumā nav noteikts citādi. Attiecīgi Dienesta pārraudzības statusa saglabāšanai vairs nav pietiekoši ar Ministru kabineta lēmumu, bet šis jautājums jālemj likumdevējam.
Dienests (konkrēti tā struktūrvienība - Radiācijas drošības centrs) turpina pildīt nacionālās radiācijas drošības uzraudzības iestādes funkcijas. Eiropas savienības Padomes 2013. gada 5. decembra Direktīvas 2013/59/Euratom, ar ko nosaka drošības pamatstandartus aizsardzībai pret jonizējošā starojuma radītajiem draudiem un atceļ Direktīvu 89/618/Euratom, Direktīvu 90/641/Euratom, Direktīvu 96/29/Euratom, Direktīvu 97/43/Euratom un Direktīvu 2003/122/Euratom, 76.panta 1.punktā ir noteikts, ka dalībvalstis nodrošina kompetentās iestādes funkcionālu nodalīšanu no citām struktūrām vai organizācijām, kuras ir saistītas ar šajā direktīvā paredzēto praktisko darbību popularizēšanu vai izmantošanu, lai tādējādi nodrošinātu faktisku neatkarību no neatbilstīgas ietekmes uz tās reglamentēšanas funkciju. Savukārt Padomes 2009. gada 25. jūnija Direktīvas 2009/71/ Euratom, ar ko izveido Kopienas kodoliekārtu kodoldrošības pamatstruktūru, 5.panta 2.punktā ir noteikts, ka dalībvalstis nodrošina kompetentās regulatīvās iestādes faktisku neatkarību no nevēlamas ietekmes tās regulatīvo lēmumu pieņemšanā. Šajā nolūkā dalībvalstis nodrošina, lai valsts sistēmā būtu noteikts, ka kompetentā regulatīvā iestāde ir funkcionāli nodalīta no visām citām struktūrām vai organizācijām, kas saistītas ar kodolenerģijas izmantošanas veicināšanu vai izmantošanu, un, īstenojot savus regulatīvos pienākumus, tā neprasa un nesaņem norādes no nevienas šādas struktūras vai organizācijas. Tas attiecināms arī uz Klimata un enerģētikas ministriju, kas nodrošina Baldones radioaktīvo atkritumu glabātuves un Salaspils kodolreaktora apsaimniekotāja - VSIA "Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs" uzraudzību, kā arī popularizē un veido politiku enerģētikas, radiācijas drošības jomā. Attiecīgi ar pārraudzības statusu Dienests spēj pierādīt Starptautiskajai atomenerģētikas aģentūrai un Eiropas Komisijai, ka Dienests nav pakļauts tiešiem uzdevumiem no citām iestādēm, tai skaitā ministrijas.
No 2025.gada 1.oktobra Dienestam ir pievienota Enerģētikas un vides aģentūra, kura bija klimata un enerģētikas ministra pārraudzībā. Pārraudzības statuss kliedē arī sabiedriskās apspriešanas laikā izteiktās bažas, ka Dienests nevarēs objektīvi izskatīt iesniegumus par apstrīdētajiem administratīvajiem aktiem. Tāpēc pārraudzības statuss ir saglabājams arī turpmāk.
Ar 2009.gada 1.jūliju stājās spēkā grozījumi Valsts pārvaldes iekārtas likuma 7.pantā, nosakot, ka tiešajā pārvaldē institucionālo padotību īsteno pakļautības formā, ja likumā nav noteikts citādi. Attiecīgi Dienesta pārraudzības statusa saglabāšanai vairs nav pietiekoši ar Ministru kabineta lēmumu, bet šis jautājums jālemj likumdevējam.
Dienests (konkrēti tā struktūrvienība - Radiācijas drošības centrs) turpina pildīt nacionālās radiācijas drošības uzraudzības iestādes funkcijas. Eiropas savienības Padomes 2013. gada 5. decembra Direktīvas 2013/59/Euratom, ar ko nosaka drošības pamatstandartus aizsardzībai pret jonizējošā starojuma radītajiem draudiem un atceļ Direktīvu 89/618/Euratom, Direktīvu 90/641/Euratom, Direktīvu 96/29/Euratom, Direktīvu 97/43/Euratom un Direktīvu 2003/122/Euratom, 76.panta 1.punktā ir noteikts, ka dalībvalstis nodrošina kompetentās iestādes funkcionālu nodalīšanu no citām struktūrām vai organizācijām, kuras ir saistītas ar šajā direktīvā paredzēto praktisko darbību popularizēšanu vai izmantošanu, lai tādējādi nodrošinātu faktisku neatkarību no neatbilstīgas ietekmes uz tās reglamentēšanas funkciju. Savukārt Padomes 2009. gada 25. jūnija Direktīvas 2009/71/ Euratom, ar ko izveido Kopienas kodoliekārtu kodoldrošības pamatstruktūru, 5.panta 2.punktā ir noteikts, ka dalībvalstis nodrošina kompetentās regulatīvās iestādes faktisku neatkarību no nevēlamas ietekmes tās regulatīvo lēmumu pieņemšanā. Šajā nolūkā dalībvalstis nodrošina, lai valsts sistēmā būtu noteikts, ka kompetentā regulatīvā iestāde ir funkcionāli nodalīta no visām citām struktūrām vai organizācijām, kas saistītas ar kodolenerģijas izmantošanas veicināšanu vai izmantošanu, un, īstenojot savus regulatīvos pienākumus, tā neprasa un nesaņem norādes no nevienas šādas struktūras vai organizācijas. Tas attiecināms arī uz Klimata un enerģētikas ministriju, kas nodrošina Baldones radioaktīvo atkritumu glabātuves un Salaspils kodolreaktora apsaimniekotāja - VSIA "Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs" uzraudzību, kā arī popularizē un veido politiku enerģētikas, radiācijas drošības jomā. Attiecīgi ar pārraudzības statusu Dienests spēj pierādīt Starptautiskajai atomenerģētikas aģentūrai un Eiropas Komisijai, ka Dienests nav pakļauts tiešiem uzdevumiem no citām iestādēm, tai skaitā ministrijas.
No 2025.gada 1.oktobra Dienestam ir pievienota Enerģētikas un vides aģentūra, kura bija klimata un enerģētikas ministra pārraudzībā. Pārraudzības statuss kliedē arī sabiedriskās apspriešanas laikā izteiktās bažas, ka Dienests nevarēs objektīvi izskatīt iesniegumus par apstrīdētajiem administratīvajiem aktiem. Tāpēc pārraudzības statuss ir saglabājams arī turpmāk.
Risinājuma apraksts
Vides aizsardzības likuma 19.panta pirmā daļa tiek papildināta, nosakot, ka Dienests ir klimata un enerģētikas ministra pārraudzībā esoša iestāde.
Problēmas apraksts
Pēc Aģentūras pievienošanas Dienestam Vides aizsardzības likumā iekļautās Aģentūras funkcijas pārņem Dienests. Neveicot grozījumus Vides aizsardzības likumā, sabiedrībai nebūs skaidra Dienesta izdoto lēmumu videi nodarītā kaitējuma jomā apstrīdēšanas kārtība, jo tāda kompetence būs noteikta likvidētai iestādei. Apstāklis, ka Dienests pārņem Aģentūras funkcijas, automātiski nenozīmē, ka Dienests iegūst arī augtākas iestādes statusu administratīvā procesa ietvaros. Vides aizsardzības likumā vēl ir minēts Aģentūras iepriekšējais (līdz 30.01.2025.) nosaukums - Vides pārraudzības valsts birojs.
Vides aizsardzības likumā nav veiktas izmaiņas sakarā ar Klimata un enerģētikas ministrijas izveidi un paredz uzdevumus vairs neeksistējošai - Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai.
Vides aizsardzības likumā nav veiktas izmaiņas sakarā ar Klimata un enerģētikas ministrijas izveidi un paredz uzdevumus vairs neeksistējošai - Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai.
Risinājuma apraksts
Vides aizsardzības likuma 27. un 28.pantā šobrīd ir noteikts, ka Dienesta izdotos administratīvos aktus, lai noteiktu atbildīgo personu par kaitējumu videi, kā arī noteiktu preventīvos, neatliekamos vai sanācijas pasākumus var apstrīdēt apstrīdēt Aģentūrā; savukārt Aģentūras lēmumu var pārsūdzēt tiesā. Likumprojekta 4. un 5.pants paredz grozījumus Vides aizsardzības likuma 27. un 28.pantā, nosakot, ka turpmāk Dienesta izdotos administratīvos aktus saistībā ar videi nodarītā kaitējuma novēršanu varēs apstrīdēt augstākā iestādē Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Augstākā iestāde par Dienesta pieņemtajiem lēmumiem saistībā ar videi nodarītā kaitējuma novēršanu būs Dienesta ģenerāldirektors, kas tiks noteikts arī Ministru kabineta 2004. gada 23. novembra noteikumos Nr. 962 "Valsts vides dienesta nolikums" (turpmāk - Dienesta nolikums). Pārejas noteikumu 17.punkts nosaka rīcību ar to lēmumu pārskatīšanu, kuri ir apstrīdēti Aģentūrā pirms Aģentūras likvidēšanas un pirms likumprojekta pieņemšanas, bet kuru pārskatīšana nav pabeigta. Proti, apstrīdēšanas procesu pabeidz Dienesta ģenerāldirektors.
Vienlaikus tiek izdarīti grozījumi arī Vides aizsardzības likuma 38. un 39.pantā, lai aktualizētu, ka turpmāk pēc Aģentūras pievienošanas Dienestam, likumā noteiktās funkcijas attiecībā uz ekomarķējuma un vides vadības un audita sistēmas pārraudzību veic Dienests. Vides aizsardzības likuma 38.pants paredz, ka personas sedz izmaksas par ekomarķējuma piešķiršanu saskaņā ar Ministru kabineta apstiprinātu maksas pakalpojumu cenrādi. Šādu kārtību ir paredzēts saglabāt arī turpmāk. Tomēr tā kā Vides aizsardzības likuma 38.panta 1.1daļā, kas nosaka deleģējumu izdot Ministru kabineta noteikumus par Aģentūras maksas pakalpojumiem, tiek izdarīti grozījumi, maksas pakalpojumu cenrādis jau attiecībā uz Dienesta sniegtajiem pakalpojumiem ir jāapstiprina no jauna. Attiecīgi pārejas noteikumu 16.punktā paredzēts, ka Dienests varēs sniegt maksas pakalpojumus saskaņā ar Ministru kabineta 2013.gada 17.septembra noteikumu Nr. 877 “Vides pārraudzības valsts biroja publisko maksas pakalpojumu cenrādis” līdz jaunu noteikumu pieņemšanai, bet ne ilgāk kā līdz 2026.gada 31.martam.
Likumprojekta 1. un 2.pantam ir tehniskas izmaiņas daba. Atbilstoši Ministru kabineta 2024.gada 7.jūnija rīkojuma Nr. 446 "Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas reorganizāciju" 2.punktam, Klimata un enerģētikas ministrija no 2024.gada 1.jūlija pārņēma no Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas vides politikas jomu. Attiecīgi visi Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai (ministram) uzdotie uzdevumi Vides aizsardzības likumā ir pārgājuši uz Klimata un enerģētikas ministriju (ministru). Likumprojekta 1. un 2.pants paredz mainīt ministrijas (ministra) nosaukumu atbilstoši aktuālajai situācijai.
Vienlaikus tiek izdarīti grozījumi arī Vides aizsardzības likuma 38. un 39.pantā, lai aktualizētu, ka turpmāk pēc Aģentūras pievienošanas Dienestam, likumā noteiktās funkcijas attiecībā uz ekomarķējuma un vides vadības un audita sistēmas pārraudzību veic Dienests. Vides aizsardzības likuma 38.pants paredz, ka personas sedz izmaksas par ekomarķējuma piešķiršanu saskaņā ar Ministru kabineta apstiprinātu maksas pakalpojumu cenrādi. Šādu kārtību ir paredzēts saglabāt arī turpmāk. Tomēr tā kā Vides aizsardzības likuma 38.panta 1.1daļā, kas nosaka deleģējumu izdot Ministru kabineta noteikumus par Aģentūras maksas pakalpojumiem, tiek izdarīti grozījumi, maksas pakalpojumu cenrādis jau attiecībā uz Dienesta sniegtajiem pakalpojumiem ir jāapstiprina no jauna. Attiecīgi pārejas noteikumu 16.punktā paredzēts, ka Dienests varēs sniegt maksas pakalpojumus saskaņā ar Ministru kabineta 2013.gada 17.septembra noteikumu Nr. 877 “Vides pārraudzības valsts biroja publisko maksas pakalpojumu cenrādis” līdz jaunu noteikumu pieņemšanai, bet ne ilgāk kā līdz 2026.gada 31.martam.
Likumprojekta 1. un 2.pantam ir tehniskas izmaiņas daba. Atbilstoši Ministru kabineta 2024.gada 7.jūnija rīkojuma Nr. 446 "Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas reorganizāciju" 2.punktam, Klimata un enerģētikas ministrija no 2024.gada 1.jūlija pārņēma no Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas vides politikas jomu. Attiecīgi visi Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai (ministram) uzdotie uzdevumi Vides aizsardzības likumā ir pārgājuši uz Klimata un enerģētikas ministriju (ministru). Likumprojekta 1. un 2.pants paredz mainīt ministrijas (ministra) nosaukumu atbilstoši aktuālajai situācijai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Personas, kuras ar savu rīcību būs nodarījušas kaitējumu videi
Ietekmes apraksts
Personas būs informētas un skaidri zinās savas tiesības apstrīdēt administratīvos aktus attiecībā uz kaitējuma videi novēršanu. Vienlaikus mazinās arī administratīvais slogs, jo jāsadarbojas tikai ar vienu iestādi dažādu vides aizsardzības jautājumu risināšanā.
Juridiskās personas
- Komersanti, kuri ar savu saimniecisko darbību būs nodarījuši kaitējumu videi. Komersanti, kuri vēlēsies iegūt saviem produktiem ekomarķējumu vai ieviest uzņēmumā vides vadības un audita sistēmu.
Ietekmes apraksts
Komersanti būs informēti un skaidri zinās savas tiesības apstrīdēt administratīvos aktus attiecībā uz kaitējuma videi novēršanu. Vienlaikus mazinās arī administratīvais slogs, jo jāsadarbojas tikai ar vienu iestādi dažādu vides aizsardzības jautājumu risināšanā.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta 2013.gada 10.septembra noteikumi Nr. 810 "Valsts vides dienesta maksas pakalpojumu cenrādis"
Pamatojums un apraksts
Likumprojekta 6.pants paredz Vides aizsardzības likuma 38.pantā aizstāt vārdus "Vides pārraudzības valsts biroja" ar vārdiem "Valsts vides dienesta", tai skaitā 38.panta 1.1daļā tādējādi tiek mainīts deleģējums Ministru kabinetam izdot noteikumus par Dienesta maksas pakalpojumiem saistībā ar ekomarķējuma piešķiršanu. Pēc likuma pieņemšanas Ministru kabinetam būs jāveic grozījumi Ministru kabineta 2013.gada 10.septembra noteikumos Nr. 810 "Valsts vides dienesta maksas pakalpojumu cenrādis", tajā iekļaujot tos maksas pakalpojumus, kurus iepriekš sniedza Aģentūra.
Atbildīgā institūcija
Klimata un enerģētikas ministrija
4.1.2. Ministru kabineta 2013. gada 17. septembra noteikumi Nr. 877 “Vides pārraudzības valsts biroja publisko maksas pakalpojumu cenrādis"
Pamatojums un apraksts
Likumprojekta 6.pants paredz Vides aizsardzības likuma 38.pantā aizstāt vārdus "Vides pārraudzības valsts biroja" ar vārdiem "Valsts vides dienesta", tai skaitā 38.panta 1.1daļā tādējādi tiek mainīts deleģējums - Ministru kabinetam tiek dots jauns deleģējums izdot noteikumus par Dienesta maksas pakalpojumiem saistībā ar ekomarķējuma piešķiršanu. Savukārt sakarā ar Aģentūras likvidēšanu ir jāatceļ Ministru kabineta 2013. gada 17. septembra noteikumi Nr. 877 “Vides pārraudzības valsts biroja publisko maksas pakalpojumu cenrādis" - tajā iekļautie maksas pakalpojumi jāiekļauj Dienesta maksas pakalpojumu cenrādī.
Atbildīgā institūcija
Klimata un enerģētikas ministrija
4.1.3. Ministru kabineta 2004. gada 23. novembra noteikumi Nr. 962 “Valsts vides dienesta nolikums”
Pamatojums un apraksts
Dienesta nolikumā jāparedz, ka Dienests ir klimata un enerģētikas ministra pārraudzībā atbilstoši likumprojekta 3.pantā noteiktajam. Tāpat nolikumā jāparedz atbilsotši likumprojekta 4. un 5.pantam, ka Dienesta amatpersonu izdotos administratīvos aktus (kas ietvers arī administratīvos aktus vide nodarītā kaitējuma novēršanas jomā) var apstrīdēt Dienesta ģenerāldirektoram. Savukārt Dienesta ģenerāldirektora lēmumus var pārsūdzēt administratīvajā tiesā.
Atbildīgā institūcija
Klimata un enerģētikas ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts vides dienestsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Sabiedrības līdzdalības procesa laikā tika iesniegti 9 viedokļi. Viedokļus iesniedza Evita Maļinovska, Andris Kontants, Beata Āboliņa, Daina Kalniete, Inta Putāne, 3 neidentificētas fiziskas personas. Viedokļos tika norādīts, ka sabiedrības apspriešanai tiek nodotas iestāžu nosaukumu maiņa un apvienošana. Šādi grozījumi vājina vides aizsardzības normas, kā arī pazūd iespēja veikt neatkarīgu iestādes darba izvērtējumu. Grozījumi apdraud tiesiskumu, sabiedrības līdzdalību un efektīvu vides aizsardzību. Šie viedokļi netika ņemti vērā.
Pamatojums, kāpēc šie viedokļi netika ņemti vērā: Lai pilnveidotu valsts pārvaldes institucionālo sistēmu un nodrošinātu tās darbības efektivitāti, optimizāciju un birokrātijas mazināšanu, Enerģētikas un vides aģentūra tiek likvidēta, pievienojot to Valsts vides dienestam, saskaņā ar Ministru kabineta 2025. gada 26. augusta rīkojumu Nr. 533 “Par Enerģētikas un vides aģentūras pievienošanu Valsts vides dienestam” un ievērojot Valsts pārvaldes iekārtas likuma 15. panta ceturtās daļas 1. punktu.
Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. pantā ir nostiprināti galvenie valsts pārvaldes darbības principi, un īpaši uzsver principus - "valsts pārvalde darbojas sabiedrības interesēs, ir pakļauta likumam un tiesībām" un "īstenojot valsts pārvaldes funkcijas, tai nav savu interešu". Tāpēc administratīvā akta apstrīdēšanas gadījumā jebkuram lēmumam – neatkarīgi no tā, vai to pieņemtu Enerģētikas un vides aģentūra vai Valsts vides dienests – jāatbilst normatīvajiem aktiem.
Pamatojums, kāpēc šie viedokļi netika ņemti vērā: Lai pilnveidotu valsts pārvaldes institucionālo sistēmu un nodrošinātu tās darbības efektivitāti, optimizāciju un birokrātijas mazināšanu, Enerģētikas un vides aģentūra tiek likvidēta, pievienojot to Valsts vides dienestam, saskaņā ar Ministru kabineta 2025. gada 26. augusta rīkojumu Nr. 533 “Par Enerģētikas un vides aģentūras pievienošanu Valsts vides dienestam” un ievērojot Valsts pārvaldes iekārtas likuma 15. panta ceturtās daļas 1. punktu.
Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. pantā ir nostiprināti galvenie valsts pārvaldes darbības principi, un īpaši uzsver principus - "valsts pārvalde darbojas sabiedrības interesēs, ir pakļauta likumam un tiesībām" un "īstenojot valsts pārvaldes funkcijas, tai nav savu interešu". Tāpēc administratīvā akta apstrīdēšanas gadījumā jebkuram lēmumam – neatkarīgi no tā, vai to pieņemtu Enerģētikas un vides aģentūra vai Valsts vides dienests – jāatbilst normatīvajiem aktiem.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts vides dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Dienests pārņems Aģentūras veiktās funkcijas par ekomarķējuma un vides vadības un audita sistēmas pārraudzību, kā arī apstrīdēto administratīvo aktu videi nodarītā kaitējuma jomā pārskatīšanu.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Jā
Konsolidējot Dienesta un Aģentūras funkcijas vienas iestādes kompetencē, būs iespēja samazināt kontaktpunktu skaitu, kas sniedz pakalpojumus vides jomā, kā arī nodrošināt vienotu pieeju un efektīvāku cilvēkresursu izmantošanu.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
