Anotācija (ex-ante)

23-TA-1388: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 15. decembra noteikumos Nr. 736 "Noteikumi par dabīgo minerālūdeni un avota ūdeni"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts ir sagatavots, lai izmantotu Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 18. jūnija Direktīvas 2009/54/EK par dabīgo minerālūdeņu ieguvi un tirdzniecību (turpmāk – Direktīva 2009/54/EK) 9. panta  3. punktā Eiropas Savienības (turpmāk – ES) dalībvalstīm doto rīcības brīvību pieņemt īpašus nosacījumus attiecībā uz dabīgo minerālūdeni.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt īpašus papildu kritērijus, kuriem jāatbilst dabīgajam minerālūdenim, lai tā marķējumā un reklāmā varētu lietot norādi, ka minerālūdens ir piemērots zīdaiņu pārtikas sagatavošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Prasības dabīgā minerālūdens ieguvei un marķēšanai ir noteiktas Direktīvā 2009/54/EK un ir pārņemtas Ministru kabineta 2015. gada 15. decembra noteikumos Nr. 736 "Noteikumi par dabīgo minerālūdeni un avota ūdeni" (turpmāk – noteikumi Nr. 736). Noteikumu Nr. 736 5. pielikumā noteiktas noteiktu rādītāju normas, kuras ievērojot dabīgā minerālūdens marķējumā atļauts norādīt īpašas pazīmes.
Direktīvas 2009/54/EK 9. panta 3. punkts noteic, ka ES dalībvalstis var pieņemt īpašus noteikumus, kas reglamentē papildu prasības dabīgajam minerālūdenim un kas ir jāievēro, lai uz dabīgā minerālūdens iepakojuma un reklāmā varētu lietot norādes par dabīgā minerālūdens piemērotību zīdaiņu pārtikai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr. 736 nav noteikti kritēriji, lai Latvijā ražota dabīgā minerālūdens marķējumā un reklāmā varētu izmantot norādi "Piemērots izmantošanai zīdaiņu pārtikā". Pašlaik Direktīvas 2009/54/EK 9. panta 3. punktā noteikto izvēles iespēju ir izmantojušas vairākas ES dalībvalstis, savos nacionālajos noteikumos nosakot kritērijus, lai varētu izmantot iepriekšminēto norādi minerālūdens marķējumā. Dabīgais minerālūdens ar norādi "Piemērots zīdaiņu pārtikas sagatavošanai" atbilstoši citu ES dalībvalstu noteiktajiem nacionālajiem kritērijiem patlaban tiek ražots vairākās citās ES dalībvalstīs un ir iekļauts oficiālajā ES atzīto dabīgo minerālūdeņu sarakstā (angļu val. List of natural mineral waters recognised by Member States), tāpēc tiek izplatīti arī Latvijas tirgū. Latvijas nacionālajos normatīvajos aktos pagaidām nav izvirzīti kritēriji, lai dotu iespēju dabīgā minerālūdens ražotāju ražotajam dabīgajam minerālūdenim marķējumā un reklāmā izmantot norādi "Piemērots zīdaiņu pārtikas sagatavošanai".
Zemkopības ministrijas 26.03.2021. un 08.09.2021. rīkotajās sanāksmēs, kurās piedalījās pārtikas aprites un sabiedrības veselības jomu pārstāvji, nozares eksperti un dabīgā minerālūdens ražotāji, tika nolemts izstrādāt un noteikt normatīvajos aktos zīdaiņu pārtikas sagatavošanā izmantojamā dabīgā minerālūdens kritērijus. Zemkopības ministrijas 11.11.2021. sanāksmē norisinājās diskusija par datiem, kurus nepieciešams iegūt no dabīgā minerālūdens ražotājiem.
Risinājuma apraksts
Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "BIOR" (turpmāk – institūts "BIOR"), kurš, pamatojoties uz Pārtikas aprites uzraudzības likuma 21.2 panta ceturtajā daļā noteikto, vienlaikus ir Eiropas Pārtikas nekaitīguma iestādes (turpmāk – EFSA) nacionālais kontaktpunkts Latvijā, pēc Zemkopības ministrijas pieprasījuma ir sagatavojis riska novērtējumu, lai izvirzītu kritērijus un rekomendācijas attiecībā uz ķīmiskajiem rādītājiem – katjonu un anjonu koncentrāciju, kas ir nepieciešama, lai dabīgā minerālūdens marķējumā varētu izmantot norādi "Piemērots zīdaiņu pārtikas sagatavošanai". Sagatavojot šo riska novērtējumu, institūts "BIOR" ņēma vērā ķīmiskos rādītājus, kuru līmenis dabīgajos minerālūdeņos pārsniedz to daudzumu dzeramajā ūdenī, un rādītājus, kuru daudzums ir mainīgs dabīgajos minerālūdeņos un būtu jāņem vērā, izvērtējot pārtikas nekaitīgumu zīdaiņu veselībai. Izvērtējumā tika iekļauti arī atsevišķi ķīmiskie rādītāji, kuru daudzums dabīgajā minerālūdenī uzskatāms par drošu, lai tas neradītu kaitējumu zīdaiņu veselībai, un tie rādītāji, kuru maksimālie līmeņi ir noteikti spēkā esošajās tiesību normās par dabīgo minerālūdeni.
Attiecībā uz norādi "Piemērots zīdaiņu pārtikas sagatavošanai" institūts "BIOR" ir izvērtējis arī citu ES dalībvalstu nacionālajos normatīvajos aktos, EFSA zinātniskajos atzinumos, Pasaules Veselības organizācijas vadlīnijās un citās publikācijās, dalībvalstu riska izvērtējumos un viedokļos noteiktos nekaitīguma līmeņus un kritērijus. Institūta "BIOR" sagatavotajā riska novērtējumā ir tikuši analizēti Latvijas nacionālā pārtikas patēriņa pētījumu rezultāti, zinātniskā literatūra par ūdeņu kvalitāti Latvijā un Latvijas izcelsmes minerālūdens ražotāju iesniegtie ķīmisko rādītāju sastopamības dati.
Tādējādi, pamatojoties uz institūta "BIOR" riska izvērtējumu, kā arī ievērojot citu dalībvalstu nacionālos normatīvos aktus par kritērijiem, lai varētu izmantot norādi "Piemērots zīdaiņu pārtikas sagatavošanai", noteikumu Nr. 736 5. pielikuma 12. punktā  (noteikumu projekta 2. punkts) ir jāiekļauj ķīmisko rādītāju kritēriji (arsēns, fluorīdi, amonijs, bors, bromāti, kopējo cianīdu daudzums visās to formās, dzelzs, hlorīdi, mangāns, nātrijs, nitrāti, nitrīti, sulfāti, oglekļa dioksīds, sausais atlikums), lai dabīgā minerālūdens marķējumā varētu izmantot norādi "Piemērots zīdaiņu pārtikas sagatavošanai", ja dabīgais minerālūdens atbildīs noteiktajām normām.
Direktīvas 2009/54/EK 9. panta 3. punkts noteic, ka "dalībvalstis var pieņemt īpašus noteikumus attiecībā uz norādēm – kā uz iepakojuma vai etiķetē, tā reklāmā – par dabīgo minerālūdeņu piemērotību zīdaiņiem. Tādi noteikumi var attiekties arī uz ūdens īpašībām, kas nosaka šo norāžu izmantošanu. Dalībvalstis, kas paredz veikt šādus pasākumus, vispirms par to informē citas dalībvalstis un Komisiju".
Attiecīgi noteikumu projekta 1. punktā nepieciešams jaunā redakcijā izteikt noteikumu Nr. 736 informatīvo atsauci uz ES direktīvām, lai iekļautu norādi par to, ka tiesību normas ir saskaņotas ar Eiropas Komisiju un ES dalībvalstīm atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2015. gada 9. septembra Direktīvai (ES) 2015/1535, ar ko nosaka informācijas sniegšanas kārtību tehnisko noteikumu un Informācijas sabiedrības pakalpojumu noteikumu jomā. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Tiks nodrošināta iespēja īpaši jutīgas patērētāju grupas, t.i., zīdaiņu, pārtikā izmantot to fizioloģiskajai nepieciešamībai atbilstošu dabīgo minerālūdeni, kam ir izvirzīti papildu pārtikas nekaitīguma kritēriji, tādējādi nodrošinot augstu veselības aizsardzības līmeni.
Juridiskās personas
  • Dabīgā minerālūdens ražošanas un izplatīšanas uzņēmumi.
Ietekmes apraksts
Norādes "Piemērots zīdaiņu pārtikas sagatavošanai" izmantošana būs brīvprātīga ražotāju izvēle.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32009L0054
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 18. jūnija Direktīva 2009/54/EK par dabīgo minerālūdeņu ieguvi un tirdzniecību (pārstrādāta versija).
Apraksts
Direktīvas 2009/54/EK 9. panta 3. punkts noteic, ka "3. Dalībvalstis var pieņemt īpašus noteikumus attiecībā uz norādēm – kā uz iepakojuma vai etiķetē, tā reklāmā – par dabīgo minerālūdeņu piemērotību zīdaiņiem. Tādi noteikumi var attiekties arī uz ūdens īpašībām, kas nosaka šo norāžu izmantošanu. Dalībvalstis, kas paredz veikt šādus pasākumus, vispirms par to informē citas dalībvalstis un Komisiju".

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 18. jūnija Direktīva 2009/54/EK par dabīgo minerālūdeņu ieguvi un tirdzniecību (pārstrādāta versija).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Direktīvas 2009/54/EK 9. panta 3. punkts
Noteikumu projekts (noteikumu Nr. 736 5. pielikuma 12. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Noteikumos netiek noteiktas stingrākas prasības kā Direktīvā 2009/54/EK.
Direktīvas 2009/54/EK III pielikums
Noteikumu projekta pielikums (noteikumu Nr. 736 5. pielikums)
Pārņemtas pilnībā
Noteikumos netiek noteiktas stingrākas prasības kā Direktīvā 2009/54/EK.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Tiek izmantota Direktīvas 2009/54/EK 9. panta 3. punktā noteiktā iespēja izmantot rīcības brīvību, t.i., ka dalībvalstis var pieņemt īpašus noteikumus attiecībā uz norādēm par dabīgā minerālūdens piemērotību zīdaiņiem.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts tiks paziņots Eiropas Komisijai un ES dalībvalstīm atzinumu sniegšanai saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2015. gada 9. septembra Direktīvas 2015/1535/ES, ar ko nosaka informācijas sniegšanas kārtību tehnisko noteikumu un informācijas sabiedrības pakalpojumu noteikumu jomā, 5. un 6. panta prasībām.
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "Bior", Pārtikas un veterinārais dienests, produkta sertifikācijas institūcijas.
Nevalstiskās organizācijas
Cits
Visi Latvijas dabīgā minerālūdens ražotāji

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/e8139d6b-4d32-46f5-ab73-5673781fff5c

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Par publiskajā apspriešanā nodoto noteikumu projektu priekšlikumi un iebildumi netika saņemti. Zemkopības ministrijas 22.12.2022. organizētajā sanāksmē saņemtie priekšlikumi ir ņemti vērā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pārtikas un veterinārais dienests
  • Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "Bior"
  • Produkta sertifikācijas institūcijas

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādāti papildu pārtikas nekaitīguma kritēriji dabīgā minerālūdens izmantošanai zīdaiņu pārtikas sagatavošanā, tā nodrošinot augstu veselības aizsardzības līmenī īpaši jutīgo patērētāju grupā.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi