22-TA-327: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra noteikumos Nr. 885 "Kārtība, kādā valsts finansē profesionālās ievirzes sporta izglītības programmas"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Izglītības un zinātnes ministrijas iniciatīva normatīvā regulējuma pilnveidei un tehnisku precizējumu veikšanai.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Precizēt kārtību, kādā valsts finansē profesionālās ievirzes sporta izglītības programmas, piešķirot profesionālās ievirzes sporta izglītības iestāžu dibinātājam tiesības rakstveidā ierosināt ministrijai veikt grozījumus rīkojumā par dotācijas sadali, dibinātājam aprēķinātās kopējās dotācijas ietvaros veicot dotācijas iekšējo pārdali ne vairāk kā 15 procentu apmērā no dibinātājam aprēķinātās kopējās dotācijas apmēra, kā arī veikt atsevišķus tehniskus precizējumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2022. gada Izglītības un zinātnes ministrijas (turpmāk - IZM) valsts budžeta programmas 09.00.00 "Sports" apakšprogrammā 09.19.00 "Finansējums profesionālās ievirzes sporta izglītības programmu pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām" kopumā paredzēti 18 795 696 EUR (tai skaitā 653 924 EUR, kas paredzēti likmes palielināšanai līdz 900 EUR no 01.09.2022). Minēto līdzekļu sadales kārtību un kritērijus nosaka Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra noteikumi Nr. 885 "Kārtība, kādā valsts finansē profesionālās ievirzes sporta izglītības programmas" (turpmāk – Noteikumi Nr.885). Ievērojot Noteikumos Nr.885 noteikto, šobrīd 89 profesionālās ievirzes sporta izglītības iestādēm (turpmāk arī – sporta skola) ir proporcionāli sadalīti 18 141 772 EUR (653 924 EUR tiks papildus sadalīti likmes palielināšanai no 01.09.2022), katrai sporta skolai piešķirot 85,7593% atbilstoši pieejamajam finansējumam no sākuma sagatavošanas līdz augstākās sporta meistarības posmam grupām aprēķinātā (pieprasītā) finansējuma – vienādā procentuālajā apmērā visām akreditētajām sporta skolām.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumi Nr. 885 šobrīd sporta skolas dibinātājam neparedz tiesības mainīt katrai izglītības iestādei IZM piešķirto dotāciju, lai gan atsevišķos gadījumos dibinātājs pie nepietiekama valsts finansēto likmju nodrošinājuma un, ņemot vērā situāciju konkrētajās skolās, to varētu veikt, lai nodrošinātu efektīvāku līdzekļu izlietojumu, tai skaitā, ņemot vērā arī dibinātāja nodrošināto līdzfinansējumu.
Risinājuma apraksts
Latvijas Pašvaldību savienības Sporta jautājumu apakškomitejas 2022. gada 12. janvāra sēdē, izskatot jautājumu par iespējamo rīcību apstākļos, kad, ņemot vērā straujo audzēkņu skaita pieaugumu sporta skolās, valsts finansiālais likmju nodrošinājums proporcionāli samazinās, tika atbalstīts IZM priekšlikums piešķirt tiesības sporta skolas dibinātājam rakstveidā ierosināt IZM veikt grozījumus rīkojumā par dotācijas sadali, dibinātājam aprēķinātās kopējās dotācijas ietvaros veicot dotācijas iekšējo pārdali starp tā dibinātajām sporta skolām. Lai saglabātu Noteikumos Nr.885 noteikto kritēriju nozīmīgumu, vienlaikus būtu nosakāms, ka iekšējā finansējuma pārdale nedrīkstētu pārsniegt 15 procentus no dibinātājam aprēķinātās kopējās dotācijas apmēra. Tāpat būtu nosakāms termiņš (15. marts), līdz kuram dibinātāji šādus priekšlikumus IZM var iesniegt.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr.885 16. punkts nosaka, ka IZM pārskaita finansējumu izglītības iestādei uz izglītības iestādes dibinātāja norēķinu kontu, bet tas skaidri un nepārprotami neparedz dibinātāja tiesības šos līdzekļus pārskaitīt uz izglītības iestāde norēķinu kontu, lai gan atsevišķos gadījumos šāda rīcība ir nepieciešama saņemtā finansējuma administrēšanai atbilstoši tam paredzētam mērķim.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr.885 16.punkts papildināt ar nosacījumu, ka izglītības iestādes dibinātājam ir tiesības finansējumu pārskaitīt uz izglītības iestādes norēķinu kontu, kuru izglītības iestāde drīkst izmantot tikai no ministrijas saņemtā finansējuma administrēšanai.
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr.885 konstatētas atsevišķas tehniskas neprecizitātes, kuras būtu novēršamas
Risinājuma apraksts
Nepieciešams veikt šādus tehniskus precizējumus:
(1) 5.punktā aizstāt skaitļus un vārdus "4., 5. un 6. pielikumam" ar skaitļiem un vārdiem "3., 4. un 5. pielikumam", tādējādi nodrošinot korektu atsauci uz attiecīgajiem pielikumiem;
(2) 9.1. apakšpunktā aizstāt skaitli "7" ar skaitli "6", tādējādi nodrošinot korektu atsauci uz konkrēto pielikumu;
(3) 18.punktā precizēt, ka minētā pārskata par iepriekšējā gada dotācijas izlietojumu iesniedzējs ir izglītības iestādes dibinātājs (nevis izglītības iestāde), kā arī nesadalot šo punktu apakšpunktos, jo, parakstot pārskatu, iesniedzējs jau apliecina, ka dotācija izlietota atbilstoši mērķim.
(1) 5.punktā aizstāt skaitļus un vārdus "4., 5. un 6. pielikumam" ar skaitļiem un vārdiem "3., 4. un 5. pielikumam", tādējādi nodrošinot korektu atsauci uz attiecīgajiem pielikumiem;
(2) 9.1. apakšpunktā aizstāt skaitli "7" ar skaitli "6", tādējādi nodrošinot korektu atsauci uz konkrēto pielikumu;
(3) 18.punktā precizēt, ka minētā pārskata par iepriekšējā gada dotācijas izlietojumu iesniedzējs ir izglītības iestādes dibinātājs (nevis izglītības iestāde), kā arī nesadalot šo punktu apakšpunktos, jo, parakstot pārskatu, iesniedzējs jau apliecina, ka dotācija izlietota atbilstoši mērķim.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Grozījumu projekts paredz piešķirt tiesības izglītības iestādes dibinātājam ierosināt IZM veikt iekšējo pārdali starp tā dibinātajām izglītības iestādēm, tomēr šāda iekšējā pārdale tiks veikta dibinātājam aprēķinātās kopējās dotācijas ietvaros (attiecīgi tam nav ietekme uz valsts budžetu vai pašvaldību budžetiem), turklāt ne vairāk kā 15 procentu apmērā no dibinātājam aprēķinātās kopējās dotācijas apmēra.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Izglītības un zinātnes ministrijaNevalstiskās organizācijas
Latvijas Pašvaldību savienība, Latvijas Sporta izglītības iestāžu Direktoru padomeCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Latvijas Pašvaldību savienības Sporta jautājumu apakškomitejas 2022. gada 12. janvāra sēde
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Latvijas Pašvaldību savienības Sporta jautājumu apakškomitejas 2022. gada 12. janvāra sēdē, izskatot jautājumu par iespējamo rīcību apstākļos, kad, ņemot vērā straujo audzēkņu skaita pieaugumu sporta skolās, valsts finansiālais likmju nodrošinājums proporcionāli samazinās, tika atbalstīts IZM priekšlikums piešķirt tiesības sporta skolas dibinātājam rakstveidā ierosināt IZM veikt grozījumus rīkojumā par dotācijas sadali, dibinātājam aprēķinātās kopējās dotācijas ietvaros veicot dotācijas iekšējo pārdali starp tā dibinātajām sporta skolām.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Izglītības un zinātnes ministrija
- 16 profesionālās ievirzes sporta izglītības iestāžu dibinātāji, kuru pārvaldībā ir divas vai vairāk sporta skolas (kopumā 16 šādu dibinātāju pārvaldībā ir 49 sporta skolas): Balvu novada pašvaldība (3 sporta skolas), Bauskas novada pašvaldība (3 sporta skolas), Daugavpils pilsētas pašvaldība (4 sporta skolas), Jēkabpils pilsētas pašvaldība (2 sporta skolas), Jelgavas novada pašvaldība (2 sporta skolas), Jelgavas valstspilsētas pašvaldība (3 sporta skolas), Jūrmalas valstspilsētas pašvaldība (2 sporta skolas), Krāslavas novada pašvaldība (2 sporta skolas), Liepājas valstspilsētas pašvaldība (4 sporta skolas), Ogres novada pašvaldība (3 sporta skolas), Rēzeknes novada pašvaldība (2 sporta skolas līdz 01.09.2022. kad plānota Rēzeknes novada pašvaldības BJSS reorganizācija, pievienojot tai Viļānu Sporta skolu), Rīgas valstspilsētas pašvaldība (10 sporta skolas), Saldus novada pašvaldība (2 sporta skolas), Talsu novada pašvaldība (2 sporta skolas), Tukuma novada pašvaldība (2 sporta skolas), Valmieras novada pašvaldība (3 sporta skolas).
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi