25-TA-59: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Valsts naftas produktu drošības rezervju veidošanas un uzturēšanas kārtība" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
-
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Enerģētikas likuma 72. un 72.1 pantu drošības rezervju pārvaldības modelis ir pašfinansējošs modelis ar publisku pakalpojuma maksu. Centrālās krājumu uzturēšanas struktūras uzdevumus likumdevējs ir deleģējis pildīt SIA "Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor" (turpmāk — pārvaldītājs). Pārvaldītājam ir noteikts uzdevums uzturēt drošības rezervju uzkrāšanas fondu, kurā tiek ieskaitīta drošības rezervju pakalpojuma maksa un ieņēmumi no drošības rezervju atsavināšanas. Savukārt drošības rezervju uzkrāšanas fondā uzkrātie līdzekļi tiek izmantoti, lai segtu izmaksas, kas saistītas ar Enerģētikas likuma 72. panta otrajā daļā noteikto pārvaldītāja uzdevumu izpildi.
Kopējo drošības rezervju apjomu, kas ir jāuztur katrai dalībvalstij aprēķina saskaņā ar Eiropas Padomes 2009. gada 14. septembra direktīvu 2009/119/EK, ar ko dalībvalstīm uzliek pienākumu uzturēt jēlnaftas un/vai naftas produktu obligātas rezerves (turpmāk - Direktīva 2009/119/EK) un Eiropas parlamenta un padomes 2008. gada 22. oktobra regulu Nr. 1099/2008 par enerģētikas statistiku (turpmāk - Regula Nr. 1099/2008).
Atbilstoši Direktīvai 2009/119/EK un Regulai Nr. 1099/2008, aprēķinot nepieciešamo drošības rezervju apjomu, aprēķinos iekļauj visu iekšzemes patēriņu, izņemot starptautiskajos jūras kuģos bunkurētos naftas produktus.
Lai arī Direktīva 2009/119/EK izvirza vairākas ar drošības rezervju veidošanu saistītas prasības, tomēr drošības rezervju izveides un finansēšanas modeļa noteikšana ir katras Eiropas Savienības dalībvalsts kompetencē esošs jautājums.
Latvijā vēsturiski drošības rezervju izveides finansēšana solidāri ir tikusi attiecināta uz tiem komersantiem, kas veido ietekmi uz Latvijai veidojamo drošības rezervju apjomu.
Vienlaikus aviācijas nozare ir aicinājusi pārskatīt likumdevēja noteikto kārtību attiecībā uz pakalpojuma maksas par drošības rezervju izveidi un uzturēšanu piemērošanu par aviācijas degvielu. Lai nodrošinātu līdzsvaru starp kopējām tautsaimniecības vajadzībām un aviācijas nozares komersantu iespēju optimizēt izmaksas par drošības rezervju veidošanu un uzturēšanu, likumdevējs 2024. gada 28. novembrī ir pieņēmis grozījumus Enerģētikas likumā, kas paredz, ka:
1) pakalpojuma maksa par drošības rezervju izveidi un uzturēšanu 2024. gadā netiek aprēķināta aviācijas degvielai;
2) aviācijas nozares komersanti no 2025. gada 1. jūnija veido naftas produktu drošības rezerves atbilstoši to prognozētajam aviācijas degvielas patēriņam, iegādājoties naftas produktus īpašumā vai iegādājoties naftas produktu drošības rezervju pakalpojumu aviācijas nozares komersantu uzturētu drošības rezervju izveidei.
Tādējādi tie aviācijas degvielas komersanti, kas atbilstoši Direktīvai 2009/119/EK un Regulai Nr. 1099/2008 Latvijā ietekmē drošības rezervju apmēru, 2024. gada nemaksā pakalpojuma maksu par drošības rezervju veidošanu, bet tā vietā no 2025. gada 1. jūnija veido un uztur naftas produktu drošības rezerves atbilstoši to prognozētajam aviācijas degvielas patēriņam.
Vienlaikus attiecībā uz aviācijas nozares uzturētām naftas produktu drošības rezervēm likumdevējs Enerģētikas likuma 72.5 panta ceturtajā daļā ir deleģējis Ministru kabinetu noteikt vairākus jautājumus, tostarp:
1) kārtību, kādā aviācijas nozares komersanti informē pārvaldītāju par tiem noteiktā pienākuma uzturēt naftas produktus kā rezervi izpildi;
2) kārtību, kādā tiek noteikts apjoms aviācijas nozares uzturētu drošības rezervju izveidei;
3) kārtību, kādā pārvaldītājs veic uzraudzību pār aviācijas nozares uzturētām drošības rezervēm;
4) pakalpojuma maksas apmēru un tās aprēķināšanas, maksāšanas un administrēšanas kārtību;
5) nokavējuma naudas apmēru un tās maksāšanas un administrēšanas kārtību;
6) kārtību, kādā pārvaldītājs īsteno pakalpojuma maksas piespiedu izpildi.
Kopējo drošības rezervju apjomu, kas ir jāuztur katrai dalībvalstij aprēķina saskaņā ar Eiropas Padomes 2009. gada 14. septembra direktīvu 2009/119/EK, ar ko dalībvalstīm uzliek pienākumu uzturēt jēlnaftas un/vai naftas produktu obligātas rezerves (turpmāk - Direktīva 2009/119/EK) un Eiropas parlamenta un padomes 2008. gada 22. oktobra regulu Nr. 1099/2008 par enerģētikas statistiku (turpmāk - Regula Nr. 1099/2008).
Atbilstoši Direktīvai 2009/119/EK un Regulai Nr. 1099/2008, aprēķinot nepieciešamo drošības rezervju apjomu, aprēķinos iekļauj visu iekšzemes patēriņu, izņemot starptautiskajos jūras kuģos bunkurētos naftas produktus.
Lai arī Direktīva 2009/119/EK izvirza vairākas ar drošības rezervju veidošanu saistītas prasības, tomēr drošības rezervju izveides un finansēšanas modeļa noteikšana ir katras Eiropas Savienības dalībvalsts kompetencē esošs jautājums.
Latvijā vēsturiski drošības rezervju izveides finansēšana solidāri ir tikusi attiecināta uz tiem komersantiem, kas veido ietekmi uz Latvijai veidojamo drošības rezervju apjomu.
Vienlaikus aviācijas nozare ir aicinājusi pārskatīt likumdevēja noteikto kārtību attiecībā uz pakalpojuma maksas par drošības rezervju izveidi un uzturēšanu piemērošanu par aviācijas degvielu. Lai nodrošinātu līdzsvaru starp kopējām tautsaimniecības vajadzībām un aviācijas nozares komersantu iespēju optimizēt izmaksas par drošības rezervju veidošanu un uzturēšanu, likumdevējs 2024. gada 28. novembrī ir pieņēmis grozījumus Enerģētikas likumā, kas paredz, ka:
1) pakalpojuma maksa par drošības rezervju izveidi un uzturēšanu 2024. gadā netiek aprēķināta aviācijas degvielai;
2) aviācijas nozares komersanti no 2025. gada 1. jūnija veido naftas produktu drošības rezerves atbilstoši to prognozētajam aviācijas degvielas patēriņam, iegādājoties naftas produktus īpašumā vai iegādājoties naftas produktu drošības rezervju pakalpojumu aviācijas nozares komersantu uzturētu drošības rezervju izveidei.
Tādējādi tie aviācijas degvielas komersanti, kas atbilstoši Direktīvai 2009/119/EK un Regulai Nr. 1099/2008 Latvijā ietekmē drošības rezervju apmēru, 2024. gada nemaksā pakalpojuma maksu par drošības rezervju veidošanu, bet tā vietā no 2025. gada 1. jūnija veido un uztur naftas produktu drošības rezerves atbilstoši to prognozētajam aviācijas degvielas patēriņam.
Vienlaikus attiecībā uz aviācijas nozares uzturētām naftas produktu drošības rezervēm likumdevējs Enerģētikas likuma 72.5 panta ceturtajā daļā ir deleģējis Ministru kabinetu noteikt vairākus jautājumus, tostarp:
1) kārtību, kādā aviācijas nozares komersanti informē pārvaldītāju par tiem noteiktā pienākuma uzturēt naftas produktus kā rezervi izpildi;
2) kārtību, kādā tiek noteikts apjoms aviācijas nozares uzturētu drošības rezervju izveidei;
3) kārtību, kādā pārvaldītājs veic uzraudzību pār aviācijas nozares uzturētām drošības rezervēm;
4) pakalpojuma maksas apmēru un tās aprēķināšanas, maksāšanas un administrēšanas kārtību;
5) nokavējuma naudas apmēru un tās maksāšanas un administrēšanas kārtību;
6) kārtību, kādā pārvaldītājs īsteno pakalpojuma maksas piespiedu izpildi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Tiesību normu loģiskas izkārtojamības nolūkā likumdevēja Ministru kabinetam deleģētie jautājumi attiecībā uz aviācijas nozares uzturētām drošības rezervēm būtu nosakāmi viena tiesību aktā ar Noteikumos Nr. 29 noteiktajiem jautājumiem, tostarp:
1) drošības rezervju pakalpojuma maksas apmēru;
2) drošības rezervju pakalpojuma maksas aprēķināšanas, maksāšanas un administrēšanas kārtību, kā arī kārtību, kādā pārvaldītājs īsteno drošības rezervju pakalpojuma maksas piespiedu izpildi;
3) nokavējuma naudas apmēru, tās maksāšanas un administrēšanas kārtību;
4) kārtību, kādā tiek administrēts drošības rezervju uzkrāšanas fonds un segti pārvaldītāja izdevumi;
5) iestādi, kuras padotībā atrodas pārvaldītājs, un tās formu attiecībā uz Enerģētikas likuma 72. panta otrajā daļā minēto uzdevumu izpildi.
Ņemot vērā minēto, Noteikumu projekts aizstāj spēkā esošos Ministru kabineta 2024. gada 9. janvāra noteikumus Nr. 29 “Noteikumi par valsts īpašumā esošo naftas produktu apmēru, pakalpojuma maksas apmēru un tās aprēķināšanas, maksāšanas un administrēšanas kārtību” (turpmāk - Noteikumi Nr. 29), kurā tiek apvienoti Noteikumos Nr. 29 ietvertie jautājumi, kurā papildus ir noteikti likumdevēja deleģētie jautājumi, kas saistīti ar aviācijas nozares uzturētām drošības rezervēm.
Vienlaikus Noteikumu Nr. 29 2. punktā ir noteikts, ka drošības rezerves veido no jēlnaftas, naftas starpproduktiem, kurus var pārvērst naftas produktos, un no naftas produktiem, kuru kategorijas atbilst šajā punktā minētajiem nomenklatūras kodiem.
Kopējo valsts naftas produktu drošības rezervēs veidojamo apjomu, kas ir jāuztur katrai dalībvalstij aprēķina saskaņā ar Direktīvu 2009/119/EK un Regulu Nr. 1099/2008. Turklāt Regulas Nr. 1099/2008 A pielikumā minētie terminoloģijas skaidrojumi ir tieši piemērojami. Ņemot vērā to, ka nedz Direktīva 2009/119/EK un Regula Nr. 1099/2008 neizmanto naftas produktu nomenklatūras kodus, kā arī ievērojot to, ka naftas produktu nomenklatūras kodi mainās, lai nodrošinātu aktuālas un skaidras tiesību normu piemērošanu, izstrādājot jauno Noteikumu projektu, nomenklatūras kodiem vairs nebūtu funkcionālas nozīmes.
1) drošības rezervju pakalpojuma maksas apmēru;
2) drošības rezervju pakalpojuma maksas aprēķināšanas, maksāšanas un administrēšanas kārtību, kā arī kārtību, kādā pārvaldītājs īsteno drošības rezervju pakalpojuma maksas piespiedu izpildi;
3) nokavējuma naudas apmēru, tās maksāšanas un administrēšanas kārtību;
4) kārtību, kādā tiek administrēts drošības rezervju uzkrāšanas fonds un segti pārvaldītāja izdevumi;
5) iestādi, kuras padotībā atrodas pārvaldītājs, un tās formu attiecībā uz Enerģētikas likuma 72. panta otrajā daļā minēto uzdevumu izpildi.
Ņemot vērā minēto, Noteikumu projekts aizstāj spēkā esošos Ministru kabineta 2024. gada 9. janvāra noteikumus Nr. 29 “Noteikumi par valsts īpašumā esošo naftas produktu apmēru, pakalpojuma maksas apmēru un tās aprēķināšanas, maksāšanas un administrēšanas kārtību” (turpmāk - Noteikumi Nr. 29), kurā tiek apvienoti Noteikumos Nr. 29 ietvertie jautājumi, kurā papildus ir noteikti likumdevēja deleģētie jautājumi, kas saistīti ar aviācijas nozares uzturētām drošības rezervēm.
Vienlaikus Noteikumu Nr. 29 2. punktā ir noteikts, ka drošības rezerves veido no jēlnaftas, naftas starpproduktiem, kurus var pārvērst naftas produktos, un no naftas produktiem, kuru kategorijas atbilst šajā punktā minētajiem nomenklatūras kodiem.
Kopējo valsts naftas produktu drošības rezervēs veidojamo apjomu, kas ir jāuztur katrai dalībvalstij aprēķina saskaņā ar Direktīvu 2009/119/EK un Regulu Nr. 1099/2008. Turklāt Regulas Nr. 1099/2008 A pielikumā minētie terminoloģijas skaidrojumi ir tieši piemērojami. Ņemot vērā to, ka nedz Direktīva 2009/119/EK un Regula Nr. 1099/2008 neizmanto naftas produktu nomenklatūras kodus, kā arī ievērojot to, ka naftas produktu nomenklatūras kodi mainās, lai nodrošinātu aktuālas un skaidras tiesību normu piemērošanu, izstrādājot jauno Noteikumu projektu, nomenklatūras kodiem vairs nebūtu funkcionālas nozīmes.
Risinājuma apraksts
[1] Noteikumu projektā lietotie saīsinājumi un termini
Ar 2024. gada 28. novembra grozījumiem Enerģētikas likumā no 2025. gada 1. jūnija kopējās valsts naftas produktu drošības rezerves tiek veidotas no:
1) pārvaldītāja veidotām un uzturētām drošības rezervēm;
2) aviācijas nozares uzturētām drošības rezervēm.
Noteikumu projektā ir noteikti jautājumi, kas ir attiecināmi kopā uz valsts naftas produktu drošības rezervēm, tikai uz pārvaldītāja uzturētām valsts naftas produktu drošības rezervēm, vai tikai uz aviācijas nozares uzturētām rezervēm.
Lai noteiktu viennozīmīgi skaidru un vieglāk uztveramu tiesību normu piemērošanu, Noteikumu projektā tiek noteikts saīsinājums, kas tiek lietots Noteikumu projektā - Valsts drošības rezerves, kas sevī ietver aviācijas nozares komersantu uzturētas drošības rezerves un drošības rezerves, kurus uztur pārvaldītājs.
Vienlaikus Noteikumu projektā tiek izmantoti citi jau Enerģētikas likumā definētie termini, tostarp termins "aviācijas nozares uzturētas drošības rezerves", kas tiesību normu nedublēšanās nolūkā atkārtoti Noteikumu projektā netiek pārdefinēti.
Kā arī, lai noteiktu nepārprotamu Noteikumu projektā lietoto terminu “biodegviela” un “piedevas” tvērumu, Noteikumu projektā tiek pārņemta Direktīvas 2009/119/EK 2. panta “b” un “c” apakšpunktos lietoto attiecīgo terminu izpratne.
[2] Valsts drošības rezerves
Direktīvas 2009/119/EK 3. panta 1. punkta prasības uzliek par pienākumu katrai Eiropas Savienības dalībvalstij nodrošināt drošības rezervju apjomu, kas atbilst vismaz dienas vidējā tīrā importa daudzumiem 90 dienu laikā vai arī dienas vidējam iekšzemes patēriņam 61 dienai atkarībā no tā, kurš no abiem daudzumiem ir lielāks, kā arī nosaka rīcību obligāto rezervju izmantošanai nopietnu apgādes traucējumu gadījumā.
Savukārt kopējo valsts naftas produktu drošības rezervēs veidojamo apjomu, kas ir jāuztur katrai dalībvalstij aprēķina saskaņā ar Direktīvu 2009/119/EK un Regulu Nr. 1099/2008.
Ar Noteikumu projekta 3. punktu tiek pārņemtas Direktīvas 2009/119/EK 3. panta normas par dalībvalstīm veidojamo drošības rezervju apjomu un kārtību, kādā ir nosakāms dalībvalstīm veidojamais drošības rezervju apjoms.
Tāpat, lai nodrošinātu drošības rezervju pieejamību, Noteikumu projektā tiek paredzēts, ka valsts drošības rezervēs neiekļauj jēlnaftas vai naftas produktus, pret kuriem ir vērsti aresta vai piedziņas pasākumi, vai kuri atrodas pie tādiem komersantiem, kuriem pasludināts maksātnespējas process vai tiesiskās aizsardzības process, vai pieņemts lēmums par komersanta likvidāciju.
Atbilstoši Direktīvas 2009/119/EK 3.panta 1. punktam drošības rezerves ir jāuzglabā Eiropas Savienības teritorijā. Tādējādi Noteikumu projektā arī tiek pārņemta minētā Direktīvas 2009/119/EK prasība, kas nosaka, ka valsts drošības rezerves uzglabā Eiropas Savienības dalībvalstu teritorijā.
[3] Drošības rezerves
Ar Noteikumu projektu tiek paredzēts, ka pārvaldītājs veido drošības rezerves no benzīna, dīzeļdegvielas, petrolejas un petrolejas veida reaktīvās degvielas, degvieleļļas, sašķidrinātās naftas gāzes, jēlnaftas un naftas starpproduktiem, ko var uzglabāt tādā Eiropas Savienības dalībvalstī, kuras teritorijā ir naftas pārstrādes rūpnīca.
Tāpat, lai nodrošinātu ilgāku drošības rezervju derīgumu, Noteikumu projektā tiek paredzētas pārvaldītāja tiesības valsts drošības rezerves uzglabāt nepievienojot biodegvielu un citas piedevas, kas nav ogļūdeņraži un ko naftas produktiem pievieno, lai mainītu tā īpašības.
Saskaņā ar Publisko iepirkumu likuma 3. panta pirmās daļas 13. punktu un Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likuma 4. panta trešās daļas 8. punktu pārvaldītājs, veicot drošības rezervju izveidi, uzturēšanu un rotāciju drošības apsvērumu dēļ nepiemēro Publisko iepirkumu likuma un Aizsardzības un drošības jomas iepirkuma tiesisko regulējumu.
Tomēr, lai noteiktu skaidru un nepārprotamu pārvaldītāja rīcību valsts naftas produktu drošības rezervju izveidei, uzturēšanai un rotācijai, Noteikumu projektā ir noteikts, ka pārvaldītājs valsts īpašumā esošo drošības rezervju iegādi, uzturēšanu un rotāciju veic, ievērojot lietderības un vienlīdzīgas attieksmes aspektus.
Tādējādi neatkarīgi no tā, ka pārvaldītājs, veidojot drošības rezerves nepiemēro publisko iepirkumu regulējumu, pārvaldītājam aizvien ir saistoša atbildīga attieksme pret tam deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu un finanšu līdzekļu izlietojumu.
Minētais nozīmē, ka pārvaldītājs drošības rezerves veido atbilstoši lietderības apsvērumiem, proti – pārvaldītājs visas darbības, kas saistītas ar drošības rezervju veidošanu un uzturēšanu īsteno pēc iespējas lietderīgāk, kā arī nodrošina, ka finanšu līdzekļi tiek izlietoti pēc iespējas efektīvāk, proti – deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu pārvaldītājs izpilda ar pēc iespējas mazāku finanšu līdzekļu un mantas izlietojumu.
Vienlaikus pārvaldītājs, veidojot un uzturot drošības rezerves, nodrošina vienlīdzīgu attieksmi pret pretendentiem, kas pēc būtības nozīmē, ka pārvaldītājs, īstenojot iepirkumus, salīdzināmos apstākļos nodrošina visiem pretendentiem vienādas iespējas un, izstrādājot iekšējos piedāvājumu noteikumus, nodrošina, ka visu konkurentu piedāvājumi ir pakļauti vienādiem nosacījumiem un pretendenti atrodas vienlīdzīgā stāvoklī. Atkāpes no minētās prasības ir pieļaujamas tikai gadījumā, ja tie ir pamatoti ar objektīviem apsvērumiem, tostarp tie ir balstīti uz likumdevēja izdarītiem apsvērumiem sniedzot atļauju pārvaldītājam, veidojot un uzturot drošības rezerves, nepiemērot publisko iepirkumu regulējumu.
Tāpat minētais uzskaitījums nav uzskatāms par izsmeļošu, jo pārvaldītājam, pildot deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu, ir saistoši tā darbību regulējošie normatīvie akti, kā arī Valsts pārvaldes iekārtas likuma normas un Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma normas.
Vienlaikus atbilstoši Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 3.2 daļai šā likuma noteikumi nav piemērojami, ja rotācijai atsavināmi valsts īpašumā esošie naftas produkti, ko uztur kā rezervi (drošības rezerves) atbilstoši Enerģētikas likumam. Lai minētos naftas produktus uzturētu atbilstoši derīguma termiņam, tos vai nu atsavina piegādātājs saskaņā ar publiskā iepirkuma līgumā paredzētu pienākumu atjaunot naftas produktu rezervju krājumus, vai arī pārvaldītājs to veic, pieņemot lēmumu saskaņā ar Enerģētikas likuma 72. pantu par iespējami augstāku cenu, un līdzekļus ieskaita drošības rezervju uzkrāšanas fondā.
Noteikumu projekts nosaka, ka komersanti pakalpojuma maksu aprēķina pakalpojuma maksas likmi reizinot ar komersanta iepriekšējā mēnesī Latvijas Republikā realizēto vai savam patēriņam no Eiropas Savienības dalībvalsts ieviesto vai no trešajām valstīm importēto naftas produktu tonnu, izņemot par aviācijas degvielu.
Vienlaikus Noteikumu projektā tiek paredzēts, ka pakalpojuma maksu maksā brīdī, kad naftas produktus komersants realizē vai ieved no Eiropas Savienības dalībvalsts vai importē no trešajām valstīm savam patēriņam.
Saskaņā ar Enerģētikas likuma 72.1 panta trešo daļu likumdevējs ir paredzējis par drošības rezervju pakalpojuma maksas samaksas termiņa nokavējumu komersantiem maksāt nokavējuma naudu no laikā nenomaksātā pamatparāda rašanās dienas.
Nokavējuma naudas aprēķināšanas pamatojums ir saistīts ar šādiem apsvērumiem:
1) Atbilstoši Enerģētikas likuma 72.1 panta pirmajai daļai pakalpojuma maksa tiek izmantota par drošības rezervju izveidi un uzturēšanu.
Saskaņā ar Noteikumu projektu Latvijai kā naftas produktu importētājvalstij ir pienākums nodrošināt drošības rezervju apjomus, kas atbilst vismaz dienas vidējā tīrā importa daudzumam 90 dienu laikā, vai arī dienas vidējam iekšzemes patēriņam 61 dienai atkarībā no tā, kurš no abiem daudzumiem ir lielāks.
Ievērojot minēto, savlaicīga un pilnīga komersantu pakalpojuma maksas apmaksa ir vitāli būtiska veiksmīgai Latvijai uzlikto pienākumu izpildei un funkcionējošas valsts naftas produktu drošības rezervju izveides un uzturēšanas nodrošināšanai.
2) Lai sasniegtu iepriekš minēto mērķi, viens no būtiskākajiem elementiem ir valstij izveidot veiksmīgu un funkcionējošu sadarbību ar komersantiem, kā arī izveidot tiesisku mehānismu gadījumā, ja komersanti kādu iemeslu dēļ neveic pilnīgu un savlaicīgu pakalpojuma maksas apmaksu. Proti, valstij ir nepieciešams preventīvi samazināt pakalpojumu samaksas neveikšanas risku, lai novērstu visus eventuālos šķēršļus un apgrūtinājumus, kas iespējami varētu kavēt valsts naftas drošības rezervju nodrošināšanu krīzes gadījumā, civilās un militārās aizsardzības ilgtspēju, kā arī kopējo valsts noturību pret apdraudējumu.
Jau ilgstoši Augstākās tiesas judikatūrā ir nostiprinājusies atziņa, ka likumdevējs administratīvajās tiesībās par sodoša rakstura maksājumiem ir atzinis soda naudu, savukārt nokavējuma nauda ir saistīta ar pienākumu savlaicīgi veikt noteiktos maksājumus. Apgalvojuma pamatotību, ka nokavējuma naudai nav sodošs raksturs, apstiprina Administratīvā procesa likuma 185. panta ceturtās daļas pirmajā punktā noteiktais attiecībā uz sodoša rakstura maksājumiem, kas sevī ietver naudas sodus un soda naudas.
Ņemot vērā to, ka izveidotā naftas produktu drošības rezervju pārvaldības modeļa viens no primārajiem mērķiem ir nodrošināt, lai komersanti savlaicīgi un pilnā apmērā veiktu pakalpojuma maksas apmaksu, nevis sodīt komersantus par noteikto prasību neizpildi, par piemērotu papildus motivējošu savlaicīgas un pilnīgas pakalpojuma samaksas pienākuma izpildi būtu nosakāms komersanta pienākums veikt nokavējuma naudas samaksu no laikā nenomaksātā pamatparāda rašanās dienas.
Par pamatparāda rašanās dienu tiek uzskatītā attiecīgā mēneša 26. datums.
Lai konstatētu, vai komersanti pilnā apmērā ir veikuši pakalpojuma maksas samaksu, Noteikumu projektā tiek paredzēts, ka pārvaldītājs līdz nākošā mēneša desmitajam datumam pārbauda komersantu veiktos maksājumus un gadījumā, ja komersants līdz noteiktajam termiņam nav veicis maksājumu pilnā apmērā, pārvaldītājs nosūta komersantam Paziņojumu par pakalpojuma maksas apmaksu.
Gadījumā, ja komersants nav veicis pakalpojuma maksas un nokavējuma naudas samaksu paziņojumā par pakalpojuma maksas un nokavējuma naudas samaksu norādītajā termiņā, pārvaldītājs īsteno ar piespiedu izpildi saistītās darbības Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
Savukārt uzraudzību pār pārvaldītājam deleģētā valsts uzdevuma izpildi īsteno Ekonomikas ministrija.
[4] Aviācijas nozares uzturētas drošības rezerves
Aviācijas nozares komersanti drošības rezerves veido vismaz 90 dienu ilgam periodam.
Atbilstoši Enerģētikas likuma 72.5 panta pirmajai daļai aviācijas nozares uzturētas drošības rezerves aviācijas nozares komersanti veido proporcionāli to prognozētajam aviācijas degvielas patēriņam, iegādājoties naftas produktus īpašumā vai iegādājoties naftas produktu drošības rezervju pakalpojumu aviācijas nozares uzturētu drošības rezervju izveidei. Lai kompensētu izmaksas, kas saistītas ar aviācijas nozares komersanta veidotām drošības rezervēm, privāttiesisku darījumu ietvaros varētu tikt paredzēta izmaksu kompensēšana no komersantiem, kuriem tas tālāk realizē aviācijas degvielu.
Noteikumu projektā ir noteikts, ka aviācijas nozares uzturētas drošības rezerves var veidot no:
1) benzīna un aviācijas degvielas;
2) dīzeļdegvielas, petrolejas un petrolejas veida reaktīvās degvielas;
3) degvieleļļas;
4) sašķidrinātās naftas gāzes;
5) jēlnaftas un naftas starpproduktiem, ko var uzglabāt tādā Eiropas Savienības dalībvalstī, kuras teritorijā ir naftas pārstrādes rūpnīca un kas var nodrošināt naftas produktu ražošanu.
Minētais nozīmē, ka aviācijas nozares komersanti drošības rezerves veido jebkurā no minētajiem variantiem.
Saskaņā ar Enerģētikas likuma 72. panta otro daļu uzraudzību pār aviācijas nozares uzturētām drošības rezervēm nodrošina pārvaldītājs. Noteikumu projektā tiek paredzēts, ka uzraudzības ietvaros:
1) aviācijas nozares komersanti katru mēnesi līdz piektajam datumam, izmantojot Energoresursu informācijas sistēmu iesniedz aktuālo informāciju par to uzturētam drošības rezervēm. Vienlaikus jebkurai informācijas sistēmai var rasties iepriekš neparedzami funkcionalitātes traucējumi. Ņemot vērā to, ka pārvaldītajam ir būtiski gūt pārliecību, ka Latvija nepārtraukti izpilda starptautiskās prasības par obligāti veidojamo drošības rezervju apjomu, ir būtiski nodrošināt, ka pārvaldītājs arī informācijas sistēmas darbības traucējumu gadījumā, saņem nepieciešamo informāciju par aviācijas nozares uzturētām drošības rezervēm. Tādējādi Noteikumu projektā tiek paredzēts alternatīvs informācijas sniegšanas veids – gadījumā, ja aktuālo informāciju par aviācijas nozares uzturētām drošības rezervēm nav iespējams iesniegt Energoresursu informācijas sistēmā, aviācijas nozares komersants informāciju pārvaldītājam nosūta elektroniski.
2) Pārvaldītājs aviācijas nozares uzturēto drošības rezervju uzglabāšanas vietā ne retāk kā divas reizes gadā veic aviācijas nozares uzturēto drošības rezervju apjoma un veida pārbaudes. Lai pārvaldītajam būtu iespēja veikt aviācijas nozares uzturēto drošības rezervju pārbaudes, aviācijas nozares komersantiem tiek paredzēts pienākums pastāvīgi nodrošināt drošības rezervju uzglabāšanas vietā naftas produktu daudzuma mērīšanas līdzekļus, kas atbilst attiecīgās valsts, kurā tiek uzglabāti līdzekļi, kas atbilst attiecīgās valsts, kurā tiek uzglabāti attiecīgie naftas produkti, metroloģijas jomu regulējušajos normatīvajos aktos noteiktajām prasībām.
3) Pārvaldītājs ir tiesīgs pieprasīt papildus informāciju par aviācijas nozares uzturētajām drošības rezervēm.
Aviācijas nozares komersanti tiem uzturamo drošības rezervju apjomu nosaka, ņemot vērā attiecīgā aviācijas nozares komersanta priekšpēdējā gada pirms attiecīgā gada, par kuru tiek veidotas drošības rezerves, apjomu, ko aviācijas nozares komersants no akcīzes preču noliktavas vai muitas noliktavas ir nodevis gaisa kuģiem Latvijas Republikā vietējiem vai starptautiskajiem pārvadājumiem. Tādējādi, nosakot attiecīgajam gadam veidojamo drošības rezervju apjomu, aviācijas nozares komersants ņem vērā aviācijas degvielas apjomu divus gadus iepriekš (piemēram, 2026. gadam veidojamais aviācijas degvielas apjoms tiek veidots par pamatu ņemot 2024. gada aviācijas degvielas komersanta aviācijas degvielas apjoma datus).
Aprēķinot attiecīgā gada apjomu 90 dienu periodam aviācijas nozares komersants apjomu, ko tas no akcīzes preču noliktavas vai muitas noliktavas ir nodevis gaisa kuģiem Latvijas Republikā vietējiem vai starptautiskajiem pārvadājumiem sadala ar tā gada kopējo dienu skaitu un sareizina ar skaitli 90.
Attiecīgajā gadā uzturamo drošības rezervju apjomu aviācijas nozares komersants aprēķina: degvielas apjoma kopsummu, ko no akcīzes preču noliktavas vai muitas noliktavas komersants ir kopā nodevis gaisa kuģiem Latvijas Republikā vietējiem vai starptautiskajiem pārvadājumiem no priekšpēdējā gada 1. janvāra līdz 31. decembrim, dalot ar kopējo dienu skaitu attiecīgajā periodā un reizinot ar 90 (dienām).
Aviācijas nozares komersanti informāciju par to uzturēto drošības rezervju apjomu un apjoma noteikšanas aprēķinu nākošajam gadam pārvaldītājam nosūta līdz 1. jūlijam. Pārvaldītājs komersanta iesniegto informāciju salīdzina ar Valsts ieņēmumu dienesta sniegto informāciju un nepieciešamības gadījumā aicina komersantu precizēt tā noteikto veidojamo drošības rezervju apjomu un aprēķinu. Valsts ieņēmuma dienesta sniegtajai informācijai prioritāra nozīmē attiecībā pret aviācijas nozares sniegto informāciju.
Gadījumā, ja aviācijas nozares komersants neveic precizējumus tam veidojamā drošības rezervju apjomā un uzglabā mazāku drošības rezervju apjomu, par iztrūkstošo daļu komersants maksā pakalpojuma maksu. Minētais nosacījums attiecībā uz mazāku drošības rezervju apjoma veidošanu ir attiecināms arī uz situāciju, ja aviācijas nozares komersants neiesniedz informāciju, vai iesniedz to novēloti. Proti, šādā gadījumā tas ir pielīdzināms nosacījumam, ka aviācijas nozares komersants uzglabā mazāku drošības rezervju apjomu.
Tāpat pakalpojuma maksu komersanti maksā gadījumā, ja, veicot aviācijas nozares uzturēto drošības rezervju apjoma pārbaudi aviācijas nozares uzturēto drošības rezervju uzglabāšanas vietā, tiek konstatēts, ka aviācijas nozares komersants nenodrošina tam veidojamo drošības rezervju apjomu - šādā gadījumā aviācijas nozares komersants maksā pakalpojuma maksu par konstatētās starpības apjomu.
Vienlaikus, gadījumā, ja komersantam pakalpojuma maksa tiek aprēķināta par minēto neatbilstību konstatēšanu, tiek ievērots vispārējais pakalpojuma maksas aprēķināšanas princips, kas atbilst mēneša periodam.
Ar Noteikumu projektu tiek noteikts, ka par konstatētā iztrūkuma novēršanu aviācijas nozares komersants nosūta pārvaldītājam apliecinājumu.
Minētais ir pamatots ar to, ka jebkuras pārbaudes veikšana aviācijas nozares uzturēto drošības rezervju uzglabāšanas vietā pārvaldītājam veido administratīvās izmaksas. Tādējādi, lai noteiktu racionāli pamatotu pārvaldītāja administratīvo izmaksu izlietojumu, it īpaši apstākļos, ja aviācijas nozares komersants tā uzturētās drošības rezerves veido ārpus Latvijas teritorijas, Noteikumu projektā tiek paredzēts, ka pakalpojuma maksas aprēķins tiek pārtraukts divos alternatīvos veidos, atkarībā no tā, kurš no minētajiem nosacījumiem izpildās pirmais:
1) pēc aviācijas nozares komersanta apliecinājuma saņemšanas,
2) kad pārvaldītājs veic atkārtotu pārbaudi aviācijas nozares uzturēto drošības rezervju vietā un ja atkārtotā pārbaudē tiek konstatēts, ka iztrūkums ir novērsts.
Ņemot vērā to, ka pakalpojuma maksas likme ir mainīgs lielums, lai noteiktu līdzsvaru un vienlīdzību starp pārējiem pakalpojuma maksas maksātājiem, aviācijas nozares komersantam pakalpojuma maksas likme par iztrūkuma daļu tiek noteikta tādā apmērā, kāda tā bija spēkā iztrūkuma konstatēšanas brīdī attiecībā uz pārējiem naftas produktu veidiem. Kā arī Noteikumu projektā tiek paredzēts, ka par aviācijas nozares uzturēto drošības rezervju iztrūkuma daļu aprēķinātās pakalpojuma maksas maksāšanas un administrēšanas kārtība pēc būtības ir pielīdzināta kārtībai, kādā tā ir noteikta par pārējiem naftas produktu veidiem.
Noteikumu projektā ir noteikts, ka Valsts ieņēmumu dienests pēc pārvaldītāja pieprasījuma elektroniski nosūta pārvaldītājam informāciju par komersantu iepriekšējā mēnesī patēriņam nodoto, saražoto, Latvijā realizēto, savam patēriņam izlietoto, kā arī uz citām Eiropas Savienības dalībvalstīm izvesto un uz trešajām valstīm eksportēto naftas produktu apjomu, kā arī informāciju par aviācijas degvielas apriti muitas noliktavās. Pārvaldītājam ir tiesības šajā punktā minēto informāciju pieprasīt iesniegt pakalpojuma maksas maksātājiem.
Pārvaldītājam informācija no Valsts ieņēmumu dienesta par naftas produktu apriti ir nepieciešama valsts naftas produktu drošības rezervju administrēšanai un informācija par naftas produktu patēriņu un ražošanu, ir nepieciešama, lai sagatavotu ikmēneša atskaiti līdz katra mēneša 25.datumam Centrālajai statistikas pārvaldei, pamatojoties uz Eiropas Parlamenta un Padomes regulu (EK) Nr.1099/2008 par enerģētikas statistiku, kura iesniedzama Eiropas Kopienu Statistikas birojam.
[6] Informācijas apkopošana par naftas produktu apriti
Noteikumu projekta 5. nodaļā ir noteikti ar informācijas apriti par naftas produktiem saistīti jautājumi.
Enerģētikas likuma 72. panta otrajā daļā ir noteikti pārvaldītāja uzdevumi, tostarp:
1) iegādāties drošības rezerves;
2) nodrošināt drošības rezervju uzturēšanu un rotāciju;
3) administrēt drošības rezervju pakalpojuma maksu;
4) uzturēt un administrēt drošības rezervju uzkrāšanas fondu.
Lai pārvaldītājs varētu izpildīt dotos uzdevumus, pārvaldītāja rīcībā ir nepieciešama vispusīga, objektīva, pilnīga un korekta informācija par faktisko naftas produktu apriti, tostarp:
1) Lai izpildītu Enerģētikas likuma 72. panta trešajā daļā doto deleģējumu, kas nosaka Ministru kabinetam noteikt drošības rezervju apmēru un kārtību, kādā pārvaldītājs iegādājas un uztur drošības rezerves un veic drošības rezervju rotāciju, Noteikumu projektā paredzēts, ka pārvaldītājs lieto Energoresursu informācijas sistēmu drošības rezervju uzskaitei un uzraudzībai, kā arī lai koordinētu informācijas apmaiņu ar komersantiem, kuri iesniedz to rīcībā esošo informāciju par to rīcībā esošajiem naftas produktiem. Kā arī Noteikumu projektā tiek paredzēts, ka Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija katru mēnesi iesniedz to energoapgādes komersantu kurināmā (dīzeļdegvielas, degvieleļļas) krājumiem iepriekšējā mēnesī. Šāda informācija ir nepieciešama, lai pārvaldītājam būtu iespējams korekti un vispusīgi noteikt veidojamo drošības rezervju apjomu.
2) Lai izpildītu Enerģētikas likuma 72.1 panta sestās daļas 1. punktā doto deleģējumu Ministru kabinetam noteikt drošības rezervju pakalpojuma maksas aprēķināšanas, maksāšanas un administrēšanas kārtību, Noteikumu projektā tiek paredzēts, ka Valsts ieņēmumu dienests pēc pārvaldītāja pieprasījuma elektroniski nosūta pārvaldītājam informāciju par komersantu iepriekšējā mēnesī patēriņam nodoto (tai skaitā Latvijā realizēto, savam patēriņam izlietoto), saražoto (tai skaitā uz citām Eiropas Savienības dalībvalstīm un uz trešajām valstīm izvesto) naftas produktu apjomu, kā arī informāciju par naftas produktu apriti muitas noliktavās. Pārvaldītājam ir tiesības šajā punktā minēto informāciju pieprasīt iesniegt pakalpojuma maksas maksātājiem. Šāda informācija ir nepieciešama, lai pārvaldītāja rīcībā būtu informācija par faktisko naftas produktu apriti un pārvaldītājs varētu administrēt pakalpojuma maksu.
[7] Noslēguma jautājumi
Ņemot vērā to, ka atbilstoši Enerģētikas likuma pārejas noteikumu 102. punktam aviācijas nozares komersanti aviācijas nozares uzturētas drošības rezerves sāk veidot no 2025. gada 1. jūnija, Noteikumu projekta noslēguma jautājumos tiek paredzēts, ka informāciju par to uzturētajām drošības rezervēm no 2025. gada 1. jūnija līdz 2025. gada 31. decembrim pārvaldītājam iesniedz piecu darba dienu laikā no šo noteikumu spēkā stāšanās.
2025. gadā uzturamo drošības rezervju apjomu aviācijas nozares komersants aprēķina: degvielas apjoma kopsummu, ko no akcīzes preču noliktavas vai muitas noliktavas komersants ir kopā nodevis gaisa kuģiem Latvijas Republikā vietējiem vai starptautiskajiem pārvadājumiem laika periodā no 2023. gada 1. jūnija līdz 2023. gada 31. decembrim, dalot ar kopējo dienu skaitu attiecīgajā periodā un reizinot ar 90 (dienām).
Tāpat ņemot vērā to, ka atbilstoši Enerģētikas likuma pārejas noteikumu 80. punktam pārvaldītājs drošības rezervju pakalpojumu drošības rezervju izveidei iegādājas tikai pārejas periodā līdz valsts naftas produktu drošības rezerves 100% ir iegādātas valsts īpašumā, ar Noteikumu projekta noslēguma jautājumiem tiek paredzēts, ka Noteikumu projekta lietotā jēdziena "drošības rezerves" ietvaros ietilpst arī drošības rezervju pakalpojums drošības rezervju izveidei.
Ar 2024. gada 28. novembra grozījumiem Enerģētikas likumā no 2025. gada 1. jūnija kopējās valsts naftas produktu drošības rezerves tiek veidotas no:
1) pārvaldītāja veidotām un uzturētām drošības rezervēm;
2) aviācijas nozares uzturētām drošības rezervēm.
Noteikumu projektā ir noteikti jautājumi, kas ir attiecināmi kopā uz valsts naftas produktu drošības rezervēm, tikai uz pārvaldītāja uzturētām valsts naftas produktu drošības rezervēm, vai tikai uz aviācijas nozares uzturētām rezervēm.
Lai noteiktu viennozīmīgi skaidru un vieglāk uztveramu tiesību normu piemērošanu, Noteikumu projektā tiek noteikts saīsinājums, kas tiek lietots Noteikumu projektā - Valsts drošības rezerves, kas sevī ietver aviācijas nozares komersantu uzturētas drošības rezerves un drošības rezerves, kurus uztur pārvaldītājs.
Vienlaikus Noteikumu projektā tiek izmantoti citi jau Enerģētikas likumā definētie termini, tostarp termins "aviācijas nozares uzturētas drošības rezerves", kas tiesību normu nedublēšanās nolūkā atkārtoti Noteikumu projektā netiek pārdefinēti.
Kā arī, lai noteiktu nepārprotamu Noteikumu projektā lietoto terminu “biodegviela” un “piedevas” tvērumu, Noteikumu projektā tiek pārņemta Direktīvas 2009/119/EK 2. panta “b” un “c” apakšpunktos lietoto attiecīgo terminu izpratne.
[2] Valsts drošības rezerves
Direktīvas 2009/119/EK 3. panta 1. punkta prasības uzliek par pienākumu katrai Eiropas Savienības dalībvalstij nodrošināt drošības rezervju apjomu, kas atbilst vismaz dienas vidējā tīrā importa daudzumiem 90 dienu laikā vai arī dienas vidējam iekšzemes patēriņam 61 dienai atkarībā no tā, kurš no abiem daudzumiem ir lielāks, kā arī nosaka rīcību obligāto rezervju izmantošanai nopietnu apgādes traucējumu gadījumā.
Savukārt kopējo valsts naftas produktu drošības rezervēs veidojamo apjomu, kas ir jāuztur katrai dalībvalstij aprēķina saskaņā ar Direktīvu 2009/119/EK un Regulu Nr. 1099/2008.
Ar Noteikumu projekta 3. punktu tiek pārņemtas Direktīvas 2009/119/EK 3. panta normas par dalībvalstīm veidojamo drošības rezervju apjomu un kārtību, kādā ir nosakāms dalībvalstīm veidojamais drošības rezervju apjoms.
Tāpat, lai nodrošinātu drošības rezervju pieejamību, Noteikumu projektā tiek paredzēts, ka valsts drošības rezervēs neiekļauj jēlnaftas vai naftas produktus, pret kuriem ir vērsti aresta vai piedziņas pasākumi, vai kuri atrodas pie tādiem komersantiem, kuriem pasludināts maksātnespējas process vai tiesiskās aizsardzības process, vai pieņemts lēmums par komersanta likvidāciju.
Atbilstoši Direktīvas 2009/119/EK 3.panta 1. punktam drošības rezerves ir jāuzglabā Eiropas Savienības teritorijā. Tādējādi Noteikumu projektā arī tiek pārņemta minētā Direktīvas 2009/119/EK prasība, kas nosaka, ka valsts drošības rezerves uzglabā Eiropas Savienības dalībvalstu teritorijā.
[3] Drošības rezerves
Ar Noteikumu projektu tiek paredzēts, ka pārvaldītājs veido drošības rezerves no benzīna, dīzeļdegvielas, petrolejas un petrolejas veida reaktīvās degvielas, degvieleļļas, sašķidrinātās naftas gāzes, jēlnaftas un naftas starpproduktiem, ko var uzglabāt tādā Eiropas Savienības dalībvalstī, kuras teritorijā ir naftas pārstrādes rūpnīca.
Tāpat, lai nodrošinātu ilgāku drošības rezervju derīgumu, Noteikumu projektā tiek paredzētas pārvaldītāja tiesības valsts drošības rezerves uzglabāt nepievienojot biodegvielu un citas piedevas, kas nav ogļūdeņraži un ko naftas produktiem pievieno, lai mainītu tā īpašības.
Saskaņā ar Publisko iepirkumu likuma 3. panta pirmās daļas 13. punktu un Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likuma 4. panta trešās daļas 8. punktu pārvaldītājs, veicot drošības rezervju izveidi, uzturēšanu un rotāciju drošības apsvērumu dēļ nepiemēro Publisko iepirkumu likuma un Aizsardzības un drošības jomas iepirkuma tiesisko regulējumu.
Tomēr, lai noteiktu skaidru un nepārprotamu pārvaldītāja rīcību valsts naftas produktu drošības rezervju izveidei, uzturēšanai un rotācijai, Noteikumu projektā ir noteikts, ka pārvaldītājs valsts īpašumā esošo drošības rezervju iegādi, uzturēšanu un rotāciju veic, ievērojot lietderības un vienlīdzīgas attieksmes aspektus.
Tādējādi neatkarīgi no tā, ka pārvaldītājs, veidojot drošības rezerves nepiemēro publisko iepirkumu regulējumu, pārvaldītājam aizvien ir saistoša atbildīga attieksme pret tam deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu un finanšu līdzekļu izlietojumu.
Minētais nozīmē, ka pārvaldītājs drošības rezerves veido atbilstoši lietderības apsvērumiem, proti – pārvaldītājs visas darbības, kas saistītas ar drošības rezervju veidošanu un uzturēšanu īsteno pēc iespējas lietderīgāk, kā arī nodrošina, ka finanšu līdzekļi tiek izlietoti pēc iespējas efektīvāk, proti – deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu pārvaldītājs izpilda ar pēc iespējas mazāku finanšu līdzekļu un mantas izlietojumu.
Vienlaikus pārvaldītājs, veidojot un uzturot drošības rezerves, nodrošina vienlīdzīgu attieksmi pret pretendentiem, kas pēc būtības nozīmē, ka pārvaldītājs, īstenojot iepirkumus, salīdzināmos apstākļos nodrošina visiem pretendentiem vienādas iespējas un, izstrādājot iekšējos piedāvājumu noteikumus, nodrošina, ka visu konkurentu piedāvājumi ir pakļauti vienādiem nosacījumiem un pretendenti atrodas vienlīdzīgā stāvoklī. Atkāpes no minētās prasības ir pieļaujamas tikai gadījumā, ja tie ir pamatoti ar objektīviem apsvērumiem, tostarp tie ir balstīti uz likumdevēja izdarītiem apsvērumiem sniedzot atļauju pārvaldītājam, veidojot un uzturot drošības rezerves, nepiemērot publisko iepirkumu regulējumu.
Tāpat minētais uzskaitījums nav uzskatāms par izsmeļošu, jo pārvaldītājam, pildot deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu, ir saistoši tā darbību regulējošie normatīvie akti, kā arī Valsts pārvaldes iekārtas likuma normas un Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma normas.
Vienlaikus atbilstoši Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 3.2 daļai šā likuma noteikumi nav piemērojami, ja rotācijai atsavināmi valsts īpašumā esošie naftas produkti, ko uztur kā rezervi (drošības rezerves) atbilstoši Enerģētikas likumam. Lai minētos naftas produktus uzturētu atbilstoši derīguma termiņam, tos vai nu atsavina piegādātājs saskaņā ar publiskā iepirkuma līgumā paredzētu pienākumu atjaunot naftas produktu rezervju krājumus, vai arī pārvaldītājs to veic, pieņemot lēmumu saskaņā ar Enerģētikas likuma 72. pantu par iespējami augstāku cenu, un līdzekļus ieskaita drošības rezervju uzkrāšanas fondā.
Noteikumu projekts nosaka, ka komersanti pakalpojuma maksu aprēķina pakalpojuma maksas likmi reizinot ar komersanta iepriekšējā mēnesī Latvijas Republikā realizēto vai savam patēriņam no Eiropas Savienības dalībvalsts ieviesto vai no trešajām valstīm importēto naftas produktu tonnu, izņemot par aviācijas degvielu.
Vienlaikus Noteikumu projektā tiek paredzēts, ka pakalpojuma maksu maksā brīdī, kad naftas produktus komersants realizē vai ieved no Eiropas Savienības dalībvalsts vai importē no trešajām valstīm savam patēriņam.
Saskaņā ar Enerģētikas likuma 72.1 panta trešo daļu likumdevējs ir paredzējis par drošības rezervju pakalpojuma maksas samaksas termiņa nokavējumu komersantiem maksāt nokavējuma naudu no laikā nenomaksātā pamatparāda rašanās dienas.
Nokavējuma naudas aprēķināšanas pamatojums ir saistīts ar šādiem apsvērumiem:
1) Atbilstoši Enerģētikas likuma 72.1 panta pirmajai daļai pakalpojuma maksa tiek izmantota par drošības rezervju izveidi un uzturēšanu.
Saskaņā ar Noteikumu projektu Latvijai kā naftas produktu importētājvalstij ir pienākums nodrošināt drošības rezervju apjomus, kas atbilst vismaz dienas vidējā tīrā importa daudzumam 90 dienu laikā, vai arī dienas vidējam iekšzemes patēriņam 61 dienai atkarībā no tā, kurš no abiem daudzumiem ir lielāks.
Ievērojot minēto, savlaicīga un pilnīga komersantu pakalpojuma maksas apmaksa ir vitāli būtiska veiksmīgai Latvijai uzlikto pienākumu izpildei un funkcionējošas valsts naftas produktu drošības rezervju izveides un uzturēšanas nodrošināšanai.
2) Lai sasniegtu iepriekš minēto mērķi, viens no būtiskākajiem elementiem ir valstij izveidot veiksmīgu un funkcionējošu sadarbību ar komersantiem, kā arī izveidot tiesisku mehānismu gadījumā, ja komersanti kādu iemeslu dēļ neveic pilnīgu un savlaicīgu pakalpojuma maksas apmaksu. Proti, valstij ir nepieciešams preventīvi samazināt pakalpojumu samaksas neveikšanas risku, lai novērstu visus eventuālos šķēršļus un apgrūtinājumus, kas iespējami varētu kavēt valsts naftas drošības rezervju nodrošināšanu krīzes gadījumā, civilās un militārās aizsardzības ilgtspēju, kā arī kopējo valsts noturību pret apdraudējumu.
Jau ilgstoši Augstākās tiesas judikatūrā ir nostiprinājusies atziņa, ka likumdevējs administratīvajās tiesībās par sodoša rakstura maksājumiem ir atzinis soda naudu, savukārt nokavējuma nauda ir saistīta ar pienākumu savlaicīgi veikt noteiktos maksājumus. Apgalvojuma pamatotību, ka nokavējuma naudai nav sodošs raksturs, apstiprina Administratīvā procesa likuma 185. panta ceturtās daļas pirmajā punktā noteiktais attiecībā uz sodoša rakstura maksājumiem, kas sevī ietver naudas sodus un soda naudas.
Ņemot vērā to, ka izveidotā naftas produktu drošības rezervju pārvaldības modeļa viens no primārajiem mērķiem ir nodrošināt, lai komersanti savlaicīgi un pilnā apmērā veiktu pakalpojuma maksas apmaksu, nevis sodīt komersantus par noteikto prasību neizpildi, par piemērotu papildus motivējošu savlaicīgas un pilnīgas pakalpojuma samaksas pienākuma izpildi būtu nosakāms komersanta pienākums veikt nokavējuma naudas samaksu no laikā nenomaksātā pamatparāda rašanās dienas.
Par pamatparāda rašanās dienu tiek uzskatītā attiecīgā mēneša 26. datums.
Lai konstatētu, vai komersanti pilnā apmērā ir veikuši pakalpojuma maksas samaksu, Noteikumu projektā tiek paredzēts, ka pārvaldītājs līdz nākošā mēneša desmitajam datumam pārbauda komersantu veiktos maksājumus un gadījumā, ja komersants līdz noteiktajam termiņam nav veicis maksājumu pilnā apmērā, pārvaldītājs nosūta komersantam Paziņojumu par pakalpojuma maksas apmaksu.
Gadījumā, ja komersants nav veicis pakalpojuma maksas un nokavējuma naudas samaksu paziņojumā par pakalpojuma maksas un nokavējuma naudas samaksu norādītajā termiņā, pārvaldītājs īsteno ar piespiedu izpildi saistītās darbības Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
Savukārt uzraudzību pār pārvaldītājam deleģētā valsts uzdevuma izpildi īsteno Ekonomikas ministrija.
[4] Aviācijas nozares uzturētas drošības rezerves
Aviācijas nozares komersanti drošības rezerves veido vismaz 90 dienu ilgam periodam.
Atbilstoši Enerģētikas likuma 72.5 panta pirmajai daļai aviācijas nozares uzturētas drošības rezerves aviācijas nozares komersanti veido proporcionāli to prognozētajam aviācijas degvielas patēriņam, iegādājoties naftas produktus īpašumā vai iegādājoties naftas produktu drošības rezervju pakalpojumu aviācijas nozares uzturētu drošības rezervju izveidei. Lai kompensētu izmaksas, kas saistītas ar aviācijas nozares komersanta veidotām drošības rezervēm, privāttiesisku darījumu ietvaros varētu tikt paredzēta izmaksu kompensēšana no komersantiem, kuriem tas tālāk realizē aviācijas degvielu.
Noteikumu projektā ir noteikts, ka aviācijas nozares uzturētas drošības rezerves var veidot no:
1) benzīna un aviācijas degvielas;
2) dīzeļdegvielas, petrolejas un petrolejas veida reaktīvās degvielas;
3) degvieleļļas;
4) sašķidrinātās naftas gāzes;
5) jēlnaftas un naftas starpproduktiem, ko var uzglabāt tādā Eiropas Savienības dalībvalstī, kuras teritorijā ir naftas pārstrādes rūpnīca un kas var nodrošināt naftas produktu ražošanu.
Minētais nozīmē, ka aviācijas nozares komersanti drošības rezerves veido jebkurā no minētajiem variantiem.
Saskaņā ar Enerģētikas likuma 72. panta otro daļu uzraudzību pār aviācijas nozares uzturētām drošības rezervēm nodrošina pārvaldītājs. Noteikumu projektā tiek paredzēts, ka uzraudzības ietvaros:
1) aviācijas nozares komersanti katru mēnesi līdz piektajam datumam, izmantojot Energoresursu informācijas sistēmu iesniedz aktuālo informāciju par to uzturētam drošības rezervēm. Vienlaikus jebkurai informācijas sistēmai var rasties iepriekš neparedzami funkcionalitātes traucējumi. Ņemot vērā to, ka pārvaldītajam ir būtiski gūt pārliecību, ka Latvija nepārtraukti izpilda starptautiskās prasības par obligāti veidojamo drošības rezervju apjomu, ir būtiski nodrošināt, ka pārvaldītājs arī informācijas sistēmas darbības traucējumu gadījumā, saņem nepieciešamo informāciju par aviācijas nozares uzturētām drošības rezervēm. Tādējādi Noteikumu projektā tiek paredzēts alternatīvs informācijas sniegšanas veids – gadījumā, ja aktuālo informāciju par aviācijas nozares uzturētām drošības rezervēm nav iespējams iesniegt Energoresursu informācijas sistēmā, aviācijas nozares komersants informāciju pārvaldītājam nosūta elektroniski.
2) Pārvaldītājs aviācijas nozares uzturēto drošības rezervju uzglabāšanas vietā ne retāk kā divas reizes gadā veic aviācijas nozares uzturēto drošības rezervju apjoma un veida pārbaudes. Lai pārvaldītajam būtu iespēja veikt aviācijas nozares uzturēto drošības rezervju pārbaudes, aviācijas nozares komersantiem tiek paredzēts pienākums pastāvīgi nodrošināt drošības rezervju uzglabāšanas vietā naftas produktu daudzuma mērīšanas līdzekļus, kas atbilst attiecīgās valsts, kurā tiek uzglabāti līdzekļi, kas atbilst attiecīgās valsts, kurā tiek uzglabāti attiecīgie naftas produkti, metroloģijas jomu regulējušajos normatīvajos aktos noteiktajām prasībām.
3) Pārvaldītājs ir tiesīgs pieprasīt papildus informāciju par aviācijas nozares uzturētajām drošības rezervēm.
Aviācijas nozares komersanti tiem uzturamo drošības rezervju apjomu nosaka, ņemot vērā attiecīgā aviācijas nozares komersanta priekšpēdējā gada pirms attiecīgā gada, par kuru tiek veidotas drošības rezerves, apjomu, ko aviācijas nozares komersants no akcīzes preču noliktavas vai muitas noliktavas ir nodevis gaisa kuģiem Latvijas Republikā vietējiem vai starptautiskajiem pārvadājumiem. Tādējādi, nosakot attiecīgajam gadam veidojamo drošības rezervju apjomu, aviācijas nozares komersants ņem vērā aviācijas degvielas apjomu divus gadus iepriekš (piemēram, 2026. gadam veidojamais aviācijas degvielas apjoms tiek veidots par pamatu ņemot 2024. gada aviācijas degvielas komersanta aviācijas degvielas apjoma datus).
Aprēķinot attiecīgā gada apjomu 90 dienu periodam aviācijas nozares komersants apjomu, ko tas no akcīzes preču noliktavas vai muitas noliktavas ir nodevis gaisa kuģiem Latvijas Republikā vietējiem vai starptautiskajiem pārvadājumiem sadala ar tā gada kopējo dienu skaitu un sareizina ar skaitli 90.
Attiecīgajā gadā uzturamo drošības rezervju apjomu aviācijas nozares komersants aprēķina: degvielas apjoma kopsummu, ko no akcīzes preču noliktavas vai muitas noliktavas komersants ir kopā nodevis gaisa kuģiem Latvijas Republikā vietējiem vai starptautiskajiem pārvadājumiem no priekšpēdējā gada 1. janvāra līdz 31. decembrim, dalot ar kopējo dienu skaitu attiecīgajā periodā un reizinot ar 90 (dienām).
Aviācijas nozares komersanti informāciju par to uzturēto drošības rezervju apjomu un apjoma noteikšanas aprēķinu nākošajam gadam pārvaldītājam nosūta līdz 1. jūlijam. Pārvaldītājs komersanta iesniegto informāciju salīdzina ar Valsts ieņēmumu dienesta sniegto informāciju un nepieciešamības gadījumā aicina komersantu precizēt tā noteikto veidojamo drošības rezervju apjomu un aprēķinu. Valsts ieņēmuma dienesta sniegtajai informācijai prioritāra nozīmē attiecībā pret aviācijas nozares sniegto informāciju.
Gadījumā, ja aviācijas nozares komersants neveic precizējumus tam veidojamā drošības rezervju apjomā un uzglabā mazāku drošības rezervju apjomu, par iztrūkstošo daļu komersants maksā pakalpojuma maksu. Minētais nosacījums attiecībā uz mazāku drošības rezervju apjoma veidošanu ir attiecināms arī uz situāciju, ja aviācijas nozares komersants neiesniedz informāciju, vai iesniedz to novēloti. Proti, šādā gadījumā tas ir pielīdzināms nosacījumam, ka aviācijas nozares komersants uzglabā mazāku drošības rezervju apjomu.
Tāpat pakalpojuma maksu komersanti maksā gadījumā, ja, veicot aviācijas nozares uzturēto drošības rezervju apjoma pārbaudi aviācijas nozares uzturēto drošības rezervju uzglabāšanas vietā, tiek konstatēts, ka aviācijas nozares komersants nenodrošina tam veidojamo drošības rezervju apjomu - šādā gadījumā aviācijas nozares komersants maksā pakalpojuma maksu par konstatētās starpības apjomu.
Vienlaikus, gadījumā, ja komersantam pakalpojuma maksa tiek aprēķināta par minēto neatbilstību konstatēšanu, tiek ievērots vispārējais pakalpojuma maksas aprēķināšanas princips, kas atbilst mēneša periodam.
Ar Noteikumu projektu tiek noteikts, ka par konstatētā iztrūkuma novēršanu aviācijas nozares komersants nosūta pārvaldītājam apliecinājumu.
Minētais ir pamatots ar to, ka jebkuras pārbaudes veikšana aviācijas nozares uzturēto drošības rezervju uzglabāšanas vietā pārvaldītājam veido administratīvās izmaksas. Tādējādi, lai noteiktu racionāli pamatotu pārvaldītāja administratīvo izmaksu izlietojumu, it īpaši apstākļos, ja aviācijas nozares komersants tā uzturētās drošības rezerves veido ārpus Latvijas teritorijas, Noteikumu projektā tiek paredzēts, ka pakalpojuma maksas aprēķins tiek pārtraukts divos alternatīvos veidos, atkarībā no tā, kurš no minētajiem nosacījumiem izpildās pirmais:
1) pēc aviācijas nozares komersanta apliecinājuma saņemšanas,
2) kad pārvaldītājs veic atkārtotu pārbaudi aviācijas nozares uzturēto drošības rezervju vietā un ja atkārtotā pārbaudē tiek konstatēts, ka iztrūkums ir novērsts.
Ņemot vērā to, ka pakalpojuma maksas likme ir mainīgs lielums, lai noteiktu līdzsvaru un vienlīdzību starp pārējiem pakalpojuma maksas maksātājiem, aviācijas nozares komersantam pakalpojuma maksas likme par iztrūkuma daļu tiek noteikta tādā apmērā, kāda tā bija spēkā iztrūkuma konstatēšanas brīdī attiecībā uz pārējiem naftas produktu veidiem. Kā arī Noteikumu projektā tiek paredzēts, ka par aviācijas nozares uzturēto drošības rezervju iztrūkuma daļu aprēķinātās pakalpojuma maksas maksāšanas un administrēšanas kārtība pēc būtības ir pielīdzināta kārtībai, kādā tā ir noteikta par pārējiem naftas produktu veidiem.
Noteikumu projektā ir noteikts, ka Valsts ieņēmumu dienests pēc pārvaldītāja pieprasījuma elektroniski nosūta pārvaldītājam informāciju par komersantu iepriekšējā mēnesī patēriņam nodoto, saražoto, Latvijā realizēto, savam patēriņam izlietoto, kā arī uz citām Eiropas Savienības dalībvalstīm izvesto un uz trešajām valstīm eksportēto naftas produktu apjomu, kā arī informāciju par aviācijas degvielas apriti muitas noliktavās. Pārvaldītājam ir tiesības šajā punktā minēto informāciju pieprasīt iesniegt pakalpojuma maksas maksātājiem.
Pārvaldītājam informācija no Valsts ieņēmumu dienesta par naftas produktu apriti ir nepieciešama valsts naftas produktu drošības rezervju administrēšanai un informācija par naftas produktu patēriņu un ražošanu, ir nepieciešama, lai sagatavotu ikmēneša atskaiti līdz katra mēneša 25.datumam Centrālajai statistikas pārvaldei, pamatojoties uz Eiropas Parlamenta un Padomes regulu (EK) Nr.1099/2008 par enerģētikas statistiku, kura iesniedzama Eiropas Kopienu Statistikas birojam.
[6] Informācijas apkopošana par naftas produktu apriti
Noteikumu projekta 5. nodaļā ir noteikti ar informācijas apriti par naftas produktiem saistīti jautājumi.
Enerģētikas likuma 72. panta otrajā daļā ir noteikti pārvaldītāja uzdevumi, tostarp:
1) iegādāties drošības rezerves;
2) nodrošināt drošības rezervju uzturēšanu un rotāciju;
3) administrēt drošības rezervju pakalpojuma maksu;
4) uzturēt un administrēt drošības rezervju uzkrāšanas fondu.
Lai pārvaldītājs varētu izpildīt dotos uzdevumus, pārvaldītāja rīcībā ir nepieciešama vispusīga, objektīva, pilnīga un korekta informācija par faktisko naftas produktu apriti, tostarp:
1) Lai izpildītu Enerģētikas likuma 72. panta trešajā daļā doto deleģējumu, kas nosaka Ministru kabinetam noteikt drošības rezervju apmēru un kārtību, kādā pārvaldītājs iegādājas un uztur drošības rezerves un veic drošības rezervju rotāciju, Noteikumu projektā paredzēts, ka pārvaldītājs lieto Energoresursu informācijas sistēmu drošības rezervju uzskaitei un uzraudzībai, kā arī lai koordinētu informācijas apmaiņu ar komersantiem, kuri iesniedz to rīcībā esošo informāciju par to rīcībā esošajiem naftas produktiem. Kā arī Noteikumu projektā tiek paredzēts, ka Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija katru mēnesi iesniedz to energoapgādes komersantu kurināmā (dīzeļdegvielas, degvieleļļas) krājumiem iepriekšējā mēnesī. Šāda informācija ir nepieciešama, lai pārvaldītājam būtu iespējams korekti un vispusīgi noteikt veidojamo drošības rezervju apjomu.
2) Lai izpildītu Enerģētikas likuma 72.1 panta sestās daļas 1. punktā doto deleģējumu Ministru kabinetam noteikt drošības rezervju pakalpojuma maksas aprēķināšanas, maksāšanas un administrēšanas kārtību, Noteikumu projektā tiek paredzēts, ka Valsts ieņēmumu dienests pēc pārvaldītāja pieprasījuma elektroniski nosūta pārvaldītājam informāciju par komersantu iepriekšējā mēnesī patēriņam nodoto (tai skaitā Latvijā realizēto, savam patēriņam izlietoto), saražoto (tai skaitā uz citām Eiropas Savienības dalībvalstīm un uz trešajām valstīm izvesto) naftas produktu apjomu, kā arī informāciju par naftas produktu apriti muitas noliktavās. Pārvaldītājam ir tiesības šajā punktā minēto informāciju pieprasīt iesniegt pakalpojuma maksas maksātājiem. Šāda informācija ir nepieciešama, lai pārvaldītāja rīcībā būtu informācija par faktisko naftas produktu apriti un pārvaldītājs varētu administrēt pakalpojuma maksu.
[7] Noslēguma jautājumi
Ņemot vērā to, ka atbilstoši Enerģētikas likuma pārejas noteikumu 102. punktam aviācijas nozares komersanti aviācijas nozares uzturētas drošības rezerves sāk veidot no 2025. gada 1. jūnija, Noteikumu projekta noslēguma jautājumos tiek paredzēts, ka informāciju par to uzturētajām drošības rezervēm no 2025. gada 1. jūnija līdz 2025. gada 31. decembrim pārvaldītājam iesniedz piecu darba dienu laikā no šo noteikumu spēkā stāšanās.
2025. gadā uzturamo drošības rezervju apjomu aviācijas nozares komersants aprēķina: degvielas apjoma kopsummu, ko no akcīzes preču noliktavas vai muitas noliktavas komersants ir kopā nodevis gaisa kuģiem Latvijas Republikā vietējiem vai starptautiskajiem pārvadājumiem laika periodā no 2023. gada 1. jūnija līdz 2023. gada 31. decembrim, dalot ar kopējo dienu skaitu attiecīgajā periodā un reizinot ar 90 (dienām).
Tāpat ņemot vērā to, ka atbilstoši Enerģētikas likuma pārejas noteikumu 80. punktam pārvaldītājs drošības rezervju pakalpojumu drošības rezervju izveidei iegādājas tikai pārejas periodā līdz valsts naftas produktu drošības rezerves 100% ir iegādātas valsts īpašumā, ar Noteikumu projekta noslēguma jautājumiem tiek paredzēts, ka Noteikumu projekta lietotā jēdziena "drošības rezerves" ietvaros ietilpst arī drošības rezervju pakalpojums drošības rezervju izveidei.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Noteikumu projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo Enerģētikas likuma 72.panta otrajā daļā drošības rezervju pārvaldniekam doto uzdevumu īstenošanai un ar to saistīto administratīvo izdevumu segšanai, nepieciešamais finansējums tiks nodrošināts no drošības rezervju uzkrāšanas fondā ieskaitāmās pakalpojuma maksas, kā arī Noteikumu projektā Ekonomikas ministrijai paredzētā pārraudzība tiks īstenota Ekonomikas ministrijas piešķirtā valsts budžeta ietvaros. Savukārt aviācijas nozares komersanti drošības rezerves veido par to finanšu resursiem.
Valsts ieņēmumu dienests un Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija informāciju pārvaldītajam sniedz elektroniski to budžeta ietvaros.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
-
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32009L0119
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Savienības Padomes 2009. gada 14. septembra Direktīva 2009/119/EK, ar ko dalībvalstīm tiek uzlikts pienākums uzturēt jēlnaftas un/vai naftas produktu obligātas rezerves
Apraksts
Latvijā drošības rezerves tiek veidotas, pamatojoties uz Eiropas Padomes 2009. gada 14. septembra direktīvas 2009/119/EK, ar ko dalībvalstīm uzliek pienākumu uzturēt jēlnaftas un/vai naftas produktu obligātas rezerves (turpmāk - Direktīva 2009/119/EK) prasībām, kas, cita starpā, izvirza prasību Eiropas Savienības dalībvalstīm nodrošināt noteikta apjoma valsts naftas produktu drošības rezerves (turpmāk - drošības rezerves), kas pēc būtības ir paredzētas naftas produktu lietotājiem situācijā, kad valstī būtiski ir ierobežotas iespējas nodrošināt naftas produktu pieejamību.
Šobrīd Direktīvas 2009/119/EK prasības attiecībā uz drošības rezervju veidošanu Latvijā ir transponētas Enerģētikas likumā un Ministru kabineta 2024. gada 9. janvāra noteikumos Nr. 29 “Noteikumi par valsts īpašumā esošo naftas produktu apmēru, pakalpojuma maksas apmēru un tās aprēķināšanas, maksāšanas un administrēšanas kārtību” (turpmāk - Noteikumi Nr. 29).
Ņemot vērā to, ka Noteikumu projekts aizstās Noteikumus Nr. 29, Noteikumu projektā tiek iekļauti Direktīvā 2009/119/EK izvirzītas prasības par drošības rezervju veidošanu, kas līdz šim bija noteikti Noteikumos Nr.29.
Šobrīd Direktīvas 2009/119/EK prasības attiecībā uz drošības rezervju veidošanu Latvijā ir transponētas Enerģētikas likumā un Ministru kabineta 2024. gada 9. janvāra noteikumos Nr. 29 “Noteikumi par valsts īpašumā esošo naftas produktu apmēru, pakalpojuma maksas apmēru un tās aprēķināšanas, maksāšanas un administrēšanas kārtību” (turpmāk - Noteikumi Nr. 29).
Ņemot vērā to, ka Noteikumu projekts aizstās Noteikumus Nr. 29, Noteikumu projektā tiek iekļauti Direktīvā 2009/119/EK izvirzītas prasības par drošības rezervju veidošanu, kas līdz šim bija noteikti Noteikumos Nr.29.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Savienības Padomes 2009. gada 14. septembra Direktīva 2009/119/EK, ar ko dalībvalstīm tiek uzlikts pienākums uzturēt jēlnaftas un/vai naftas produktu obligātas rezerves
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
3.panta 1.punkts
3.punkta ievaddaļa, 6. punkts
Pārņemtas pilnībā
neuzliek stingrākas prasības nekā šīs tabulas A ailē minētās ES tiesību akta vienības
3.panta 2.apakšpunkts
3.1.apakšpunkts, 3.2.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
neuzliek stingrākas prasības nekā šīs tabulas A ailē minētās ES tiesību akta vienības
3.panta 3.punkts
3.3.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
neuzliek stingrākas prasības nekā šīs tabulas A ailē minētās ES tiesību akta vienības
1. pielikums
1. pielikums
Pārņemtas pilnībā
neuzliek stingrākas prasības nekā šīs tabulas A ailē minētās ES tiesību akta vienības
2. pielikums
2. pielikums
Pārņemtas pilnībā
neuzliek stingrākas prasības nekā šīs tabulas A ailē minētās ES tiesību akta vienības
2. panta "b" apakšpunkts
9. punkts
Pārņemtas pilnībā
neuzliek stingrākas prasības nekā šīs tabulas A ailē minētās ES tiesību akta vienības
2.panta "c" apakšpunkts
9. punkts
Pārņemtas pilnībā
neuzliek stingrākas prasības nekā šīs tabulas A ailē minētās ES tiesību akta vienības
16. panta 1. punkts
9. punkts
Pārņemtas pilnībā
neuzliek stingrākas prasības nekā šīs tabulas A ailē minētās ES tiesību akta vienības
16. panta 2. punkts
9. punkts
Pārņemtas pilnībā
neuzliek stingrākas prasības nekā šīs tabulas A ailē minētās ES tiesību akta vienības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
8.1.5. uz teritoriju attīstību
8.1.6. uz vidi
8.1.7. uz klimatneitralitāti
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
8.1.11. uz veselību
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
8.1.13. uz datu aizsardzību
8.1.14. uz diasporu
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
