Anotācija (ex-ante)

24-TA-933: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 10. oktobra noteikumos Nr. 576 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 5.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās" 5.1.1.7. pasākuma "Reģionālās kultūras infrastruktūras attīstība kultūras pakalpojumu piekļūstamības uzlabošanai" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts sagatavots, lai veiktu grozījumu Ministru kabineta 2023. gada 10. oktobra noteikumos Nr. 576 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam 5.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās” 5.1.1.7. pasākuma “Reģionālās kultūras infrastruktūras attīstība kultūras pakalpojumu piekļūstamības uzlabošanai” īstenošanas noteikumi””  (turpmāk – Noteikumi Nr. 576), pamatojoties uz Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir precizēt Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam 5.1.1.7. pasākuma “Reģionālās kultūras infrastruktūras attīstība kultūras pakalpojumu piekļūstamības uzlabošanai” ietvaros pieejamo netiešo attiecināmo izmaksu likmi, tādējādi nodrošinot projekta īstenošanai nepieciešamo finanšu plūsmu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Eiropas Komisija 2022. gada 25. novembrī apstiprināja Latvijas izstrādāto Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.-2027. gadam (turpmāk – Programma), nosakot, ka 5. politikas mērķa “Iedzīvotājiem tuvāka Eiropa, veicinot visu veidu teritoriju un vietējo iniciatīvu ilgtspējīgu un integrētu attīstību” 5.1. prioritātes “Reģionu līdzsvarota attīstība” 5.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana” 5.1.1.7. pasākuma ietvaros paredzēts atbalsts nacionālas vai reģionālas nozīmes kultūras infrastruktūras būvniecībai, atjaunošanai un restaurācijai, kas nodrošina profesionālās mākslas darbību vai atmiņas institūcijas funkciju, pilnveidojot esošo pakalpojumu vai izveidojot jaunu, kā arī integrējot projektos inovatīvus risinājumus, kas ļauj attīstīt kultūras satura digitālo piedāvājumu.

Līdz ar Noteikumu Nr. 576 stāšanos spēkā 2023. gada 13. oktobrī noteikta kārtība, kādā tiek īstenots Programmas 5.1. prioritātes “Reģionu līdzsvarota attīstība” 5.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana” (turpmāk – 5.1.1. SAM) 5.1.1.7. pasākuma “Reģionālās kultūras infrastruktūras attīstība kultūras pakalpojumu piekļūstamības uzlabošanai” (turpmāk – 5.1.1.7. pasākums).

Noteikumi Nr. 576 nosaka, ka 5.1.1.7. pasākuma mērķis ir uzlabot un attīstīt nacionālas vai reģionālas nozīmes kultūras infrastruktūru, kas nodrošina profesionālās mākslas darbību vai atmiņas institūcijas funkciju, uzlabojot publiskās vides kvalitāti, veicinot esošo pakalpojumu pilnveidi un jaunu pakalpojumu izveidi un tādējādi paplašinot objekta kā ilgtspējīga resursa inovatīvu izmantošanu cilvēka dzīves kvalitātes uzlabošanā.

5.1.1.7. pasākuma ietvaros projekta iesniedzējs ir Cēsu novada pašvaldība, kas īstenos projektu Nacionālā dokumentārā mantojuma un Nacionālā muzeju krājuma saglabāšanas infrastruktūras izveidei Cēsīs un valsts akciju sabiedrība “Valsts nekustamie īpašumi”, kas īstenos projektu “Valmieras drāmas teātra Lāčplēša ielā 4, Valmierā II posms”.

5.1.1.7. pasākums tiek īstenots ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā, Centrālā finanšu un līgumu aģentūra kā sadarbības iestāde 2023. gada 28. novembrī ir uzaicinājusi valsts akciju sabiedrību “Valsts nekustamie īpašumi” un Cēsu novada pašvaldību sagatavot un iesniegt projekta iesniegumus Eiropas Savienības fondu finansējuma saņemšanai. Valsts akciju sabiedrība “Valsts nekustamie īpašumi” iesniegto 2024. gada 29. februārī iesniedza projekta iesniegumu “Valmieras drāmas teātra Lāčplēša ielā 4, Valmierā II posms”.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr. 576 nosaka, ka 5.1.1.7. pasākuma ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 17 400 000 euro un projektu iesniegumos 5.1.1.7. pasākuma īstenošanai kopējo 5.1.1.7. pasākumam pieejamo finansējumu plāno ne vairāk kā 14 655 580 euro apmērā, tādējādi neparedzot finansējuma saņēmējam iespēju plānot lielāku projekta kopējā finansējuma apmēru, kā noteikts Noteikumos Nr. 576. Vienlaikus Kultūras ministrijas sagatavotais konceptuālais ziņojuma projekts “Par Latvijas Nacionālā arhīva Vidzemes reģiona centra, Cēsu Vēstures un mākslas muzeja krātuvju un Valsts zemes dienesta Vidzemes reģionālās pārvaldes centrālā arhīva izveidi Cēsīs” (23-TA-1701) paredz lielāku nacionālo līdzfinansējumu (jeb pašvaldības līdzfinansējumu) (kopējās projekta īstenošanas izmaksas 18 033 638 euro) Nacionālā dokumentārā mantojuma un Nacionālā muzeju krājuma saglabāšanas infrastruktūras izveidei Cēsīs, kā to pieļauj Noteikumi Nr. 576.


Noteikumi Nr. 576 nosaka, ka 5.1.1.7. pasākuma ietvaros projekta netiešās attiecināmās izmaksas plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no projekta vadības personāla atlīdzības izmaksas izmaksām, izņemot pakalpojuma līguma izmaksas. 2024. gada 12. februārī no valsts akciju sabiedrības “Valsts nekustamie īpašumi” saņemta informācija, noteiktā netiešo izmaksu vienotā likme 15 procentu apmērā no projekta vadības personāla atlīdzības izmaksām nav pietiekama kvalitatīvai projekta vadības nodrošināšanai.
Risinājuma apraksts
Noteikumus Nr. 576 nepieciešams precizēt, nosakot, ka pašvaldības finansējums var pārsniegt 15 procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām, tādējādi nodrošinot iespēju Cēsu novada pašvaldībai Nacionālā dokumentārā mantojuma un Nacionālā muzeju krājuma saglabāšanas infrastruktūras izveidei Cēsīs nodrošināt pašvaldības līdzfinansējumu kopējo projekta īstenošanas izmaksu 18 033 638 euro apmērā iekļaušanai projekta iesniegumā.

Noteikumos Nr. 576 paredzēts aizstāt netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no projekta vadības personāla atlīdzības izmaksām ar netiešo izmaksu vienoto likmi septiņu procentu apmērā no projekta tiešajām attiecināmajām izmaksām.

Netiešo izmaksu vienoto likmi septiņu procentu apmērā no projekta tiešajām attiecināmajām izmaksām nepieciešams noteikt, pamatojoties uz 2024. gada 12. februārī valsts akciju sabiedrības “Valsts nekustamie īpašumi” nosūtīto informāciju, ka, lai nodrošinātu kvalitatīvu projektu vadības un koordinācijas procesu, tostarp, projekta ietvaros, lai segtu arī administratīvos izdevumus (piemēram, telpas, IT izmaksas, iekšējo pārvaldības procesu izmaksas utt.).

5.1.1.7. pasākuma Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 14 790 000 euro apmērā atbilst 166. intervences kodam “Kultūras mantojuma aizsardzība, pilnveidošana un popularizēšana un kultūras pakalpojumi”.

Pēc Projekta spēkā stāšanās Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai nepieciešams informēt finansējuma saņēmēju par nepieciešamajiem precizējumiem projekta iesniegumā, kas iesniegts projekta iesnieguma atlases posmā, vai grozījumiem projektā.

Kultūras ministrija, izstrādājot 5.1.1.7. pasākuma komercdarbības atbalsta piemērošanas metodiku, ir secinājusi, ka nepieciešami Noteikumu Nr. 576 43. punkta grozījumi, vienkāršojot iespējamā komercdarbības atbalsta uzraudzību.

5.1.1.7.pasākuma ietvaros plānotie projekti šobrīd uzskatāmi par tādiem, kas ir brīvi no valsts atbalsta.

Lai nodrošinātu komercdarbības atbalsta nosacījumu ievērošanu padotībā esošajās valsts pārvaldes iestādēs un kapitālsabiedrībās, kurās Kultūras ministrija ir valsts kapitāla daļu turētāja, Kultūras ministrija ikgadējā izvērtējuma ietvaros veic valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Valmieras drāmas teātris" Noteikumu Nr.576 42.punktā minēto valsts atbalsta kritēriju uzraudzību. Vismaz kopš 2018.gada valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Valmieras drāmas teātris" pašu ieņēmumi ir mazāki par 50 procentiem no kultūras jomas pakalpojumu sniedzēja gada budžeta.

Savukārt vērtējot kopējo Latvijas Nacionālā arhīva ieņēmumu un izdevumu attiecību kopš 2018.gada, secināms, ka ieņēmumu un izdevumu attiecība nepārsniedz pat 20 procentu robežu, turklāt Cēsīs plānotā Latvijas Nacionālā arhīva Vidzemes reģiona centra, Cēsu Vēstures un mākslas muzeja krātuvju un Valsts zemes dienesta Vidzemes reģionālās pārvaldes centrālā arhīva infrastruktūra ir objektīvi neaizstājama, tai nav reāla tirgus un tādējādi tā kvalificējas kā tāda, kam nav saimnieciska rakstura, un iespējamais komercdarbības atbalsts Cēsu novada pašvaldības projektā turpmāk nav jāvērtē un jāuzrauga.

Attiecībā uz valsts akciju sabiedrības “Valsts nekustamie īpašumi” iesniegto projekta iesniegumu “Valmieras drāmas teātra Lāčplēša ielā 4, Valmierā II posms” valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Valmieras drāmas teātris” attīstībai pēc šobrīd apstiprinātās kārtības finansējuma saņēmējam būtu jāsniedz informācija Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai kā sadarbības iestādei, lai izvērtētu projekta atbilstību Noteikumu Nr. 576 42. punkta nosacījumiem.

Ņemot vērā, ka Kultūras ministrija ikgadēji veic komercdarbības uzraudzību valsts sabiedrībā ar ierobežotu atbildību “Valmieras drāmas teātris”, lai samazinātu administratīvo slogu gan Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai kā sadarbības iestādei, gan finansējuma saņēmējam, Noteikumu Nr. 576 projekta 43. punktā noteikta Kultūras ministrijas atbildība par turpmāko valsts atbalsta uzraudzību. Valsts atbalsta komercdarbībai konstatēšanas gadījumā Kultūras ministrija par to informēs Centrālo finanšu un līgumu aģentūru kā sadarbības iestādi.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Potenciālais projekta iesniedzējs – valsts akciju sabiedrība “Valsts nekustamie īpašumi”, Cēsu novada pašvaldība un iespējamie sadarbības partneri, t.i., pašvaldības, pašvaldību iestādes, pašvaldību kapitālsabiedrības, valsts kapitālsabiedrības.
Ietekmes apraksts
Vērtējot Projekta īstenošanas ietekmi uz administratīvajām procedūrām, ir identificējams administratīvā sloga palielinājums potenciālajiem finansējuma saņēmējiem un Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītajām institūcijām.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija regula (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai.
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija regula (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
54. panta “a” apakšpunkts
3. punkts
Pārņemtas pilnībā
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība tika nodrošināta Ministru kabineta 2023. gada 10. oktobra noteikumu Nr. 576 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam 5.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās” 5.1.1.7. pasākuma “Reģionālās kultūras infrastruktūras attīstība kultūras pakalpojumu piekļūstamības uzlabošanai " īstenošanas noteikumi”” izstrādes laikā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Kultūras ministrija
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • VAS "Valsts nekustamie īpašumi"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi